Dir. 2008:156
Höghastighetsbanor
Kommittédirektiv
Höghastighetsbanor
Dir.
2008:156
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2008.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska utreda förutsättningarna för en
utbyggnad av höghastighetsbanor för järnväg i Sverige.
Utredaren ska analysera om en eventuell utbyggnad av hög-
hastighetsbanor kan bidra till att uppnå samhällsekonomiskt
effektiva och hållbara transportlösningar för ett utvecklat trans-
portsystem med förbättrad kapacitet, framkomlighet och till-
gänglighet. I uppdraget ingår bl.a. att utreda effekter, kostnader
och finansiering av en eventuell utbyggnad och föreslå en över-
siktlig sträckning samt eventuell etappindelning och tidsordning
för byggnation av etapperna. Utredaren ska jämföra för- och
nackdelar med en utbyggnad av höghastighetsbanor och vilka
effekterna kan bli på transportsystemet som helhet. Utifrån sin
analys och det transportpolitiska målet, ska utredaren föreslå
olika handlingsalternativ i frågan. Utredaren ska samråda med
de myndigheter och regionala och lokala företrädare som
ansvarar för genomförandet av åtgärdsplaneringen samt med
övriga berörda instanser. Den fysiska planeringsprocessen kring
en utbyggnad behöver även belysas avseende övergripande in-
trångsaspekter, linjeföring och barriäreffekter.
Uppdraget ska redovisas senast den 15 september 2009.
2
Bakgrund
Banverket har under våren 2008 gjort en fördjupad studie om
förutsättningarna för höghastighetsbanor i samverkan med
andra berörda aktörer. Studien, som redovisades den 1 juni
2008, visar att restidsminskningarna på vissa sträckor kan bli
betydande. Enligt studien ger de nya separata banorna också
utrymme för betydligt fler godståg dagtid på stambanorna jäm-
fört med i dag.
I anläggningskalkylerna för de studerade sträckningarna be-
dömer Banverket att kostnaderna ligger i intervallet 100–150
miljarder kronor. Banverket har dock inte närmare undersökt
förutsättningarna för en anslutning till det danska järnvägsnätet.
Banverket betonar att osäkerheten i kalkylresultaten är stora och
att frågan bör utredas ytterligare för att säkerställa effekterna,
kostnaderna och finansieringen. Den remissbehandling som
regeringen genomfört av Banverkets studie visar också på be-
hovet av ett mer utvecklat beslutsunderlag. Under sommaren
2008 har även SJ AB, Green Cargo AB, Jernhusen AB, Alstom
Transport AB och Nordiska Investeringsbanken tillsammans
presenterat en studie över höghastighetsbanor med förslag till
finansiering, genomförande, upphandling och riskhantering.
Behovet av en utredning
Regeringen konstaterar i propositionen Framtidens resor och
transporter (prop. 2008/09:35), att utbyggnaden av höghastig-
hetsbanor ger ökat kapacitetsutrymme på redan befintlig järn-
väg. Regeringen konstaterar också att höghastighetståg med
konkurrenskraftiga restider är ett intressant alternativ till flyget
för resor mellan större städer i södra Sverige. Att bygga hög-
hastighetsbanor är dock en betydande investering som behöver
utredas vidare och tydligt belysas när det gäller effekter, kost-
nader och finansiering. Även kopplingen till det internationella
järnvägsnätet behöver klargöras.
En särskild utredare bör därmed analysera om
höghastighetsbanor kan bidra till samhällsekonomiskt effektiva
3
och hållbara transportlösningar för ett utvecklat transportsystem
med förbättrad kapacitet, framkomlighet och tillgänglighet.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda förutsätt-
ningarna för en utbyggnad av höghastighetsbanor för järnväg i
Sverige. Utredaren ska genomföra en nulägesbeskrivning, ana-
lysera en eventuell utbyggnad samt föreslå olika handlingsalter-
nativ. Vidare ska utredaren redovisa kostnaderna för respektive
handlingsalternativ, hur finansiering kan ske och hur transport-
systemet som helhet påverkas av alternativen. Utredaren ska
också jämföra de samhällsekonomiska och transportpolitiska
effekterna av en utbyggnad av separata höghastighetsbanor med
en uppgradering och utbyggnad av befintliga banor.
Utredaren ska i sitt arbete göra följande:
• Nära samråda med de myndigheter och regioner som
ansvarar för åtgärdsplaneringen för perioden 2010–
2021, samt med övriga berörda instanser.
• Särskilt beakta det övergripande transportpolitiska
målet och delmålen.
• Genomföra samhällsekonomiska kalkyler och nytto-
beräkningar enligt vedertagna beräkningsmetoder av
de olika alternativens kostnadskalkyler. Beräkning-
arna ska ta hänsyn till regeringens aviserade eller
beslutade politik.
• Beskriva olika finansieringslösningar och deras
respektive effekter, bl.a. för statsbudgeten, samt
presentera en finansieringsmodell. Utgångspunkten
för förslagen och finansieringsmodellen ska vara de
principer för finansiering som regeringen har före-
slagit i propositionen Framtidens resor och trans-
porter.
• Analysera olika aktuella sträckor vid en utbyggnad
av höghastighetsbanor, eventuell etappindelning och
tidsordning för byggnation av etapperna.
4
• Analysera vilka effekterna blir av en etappvis
utbyggnad respektive av en sammanhållen utbygg-
nad.
• Presentera förslag på genomförandeprocess, tidsplan
och kritiska tidsaspekter.
• Utreda marknadsförutsättningar för trafik på banan,
principer för trafikeringsrättsregleringar med be-
aktande av EG-rätt, samt hur fordon ska anskaffas
och finansieras.
• Utreda de tekniska aspekterna kring en utbyggnad.
• Utreda förutsättningarna för hur linjeföring och pro-
filer av höghastighetsbanor kan anpassas till land-
skapets förutsättningar och funktioner på bästa sätt
och reducera barriär- och intrångseffekter.
• Söka relevanta internationella erfarenheter från
främst övriga Europa men också från andra länder
(befolkningsunderlag, befolkningskoncentrationer,
resande).
• Klargöra om en utbyggnad kan finansieras med EU-
medel och i så fall i vilken omfattning.
• Utreda möjligheterna till sammankoppling med ett
europeiskt höghastighetsnät.
• Följa utvecklingen av det Transeuropeiska transport-
nätet (TEN-T).
• Genomföra relevanta miljöbedömningar med
utgångspunkt från 6 kap. 12 § miljöbalken.
De samhällsekonomiska beräkningarna av en eventuell ut-
byggnad bör spegla ett stort antal aspekter såsom kapacitet
inom järnvägssystemet, marknadspotentialer, nettopåverkan på
miljö och klimat under byggtid och drift jämfört med alternativa
satsningar, befolkningsunderlag och restider. I arbetet bör även
förekommande utbudsrestriktioner såsom tillgång till arbets-
kraft och konjunkturpåverkan beaktas samt en internationell
utblick i frågan göras. För att åstadkomma en samlad effekt-
bedömning bör också icke prissatta effekter, såsom påverkan på
natur- och kulturmiljöer beskrivas.
5
Utredaren ska kontinuerligt samråda med de som arbetar
med åtgärdsplaneringen, i syfte att inhämta relevanta referens-
objekt till alternativa åtgärder inom transportsystemet i enlighet
med den s.k. fyrstegsprincipen för hur olika lösningar på
problem och brister i transportsystemet ska övervägas. Dessa
alternativa åtgärder och deras effekter, inbegripande den tek-
niska utvecklingen, bör utgöra jämförelsealternativ till utred-
ningens arbete.
Finansieringsmodellen för en eventuell utbyggnad ska
grunda sig på anläggningskalkyler och prognoser enligt veder-
tagen samhällsekonomisk beräkningsmetodik. Vidare bör utre-
daren kunna presentera förslag till olika finansieringslösningar
av en eventuell utbyggnad enligt de principer som regeringen
föreslagit i propositionen Framtidens resor och transporter och
bedöma deras effektivitet. Utredaren ska kunna presentera för-
slag till hur avgiftssystemet på ett höghastighetsnät kontra det
befintliga nätet kan utformas.
Utredaren ska också fördjupa analysen av vilka potentiella
resande som skulle välja höghastighetståg i stället för andra
färdsätt samt vilken betydelse restid och betalningsvilja samt
övriga behov och preferenser har för resenärernas val av färd-
sätt.
Utredaren ska dessutom klargöra hur ett svenskt höghastig-
hetsnät för tåg skulle kunna kopplas ihop med det europeiska
höghastighetsnätet. Sträckningen över Öresund och vidare
söderut är central och bör särskilt belysas. Utredaren bör även
klarlägga hur spårkapaciteten in till Stockholm och Göteborg
kan anpassas till ett höghastighetsnät för tåg.
I sitt arbete bör utredaren särskilt beakta och ta hänsyn till
det av riksdagen fastställda transportpolitiska övergripande
målet och delmålen. Målen är under revidering för närvarande
och utredaren bör följa detta revideringsarbete.
Utredaren bör även klargöra vilka möjligheter som finns att
finansiera eventuella höghastighetsbanor med EU-medel.
Vid en utbyggnad av höghastighetsbanor är planeringsfasen
och genomförandeprocessen viktig. Utredaren ska därför pre-
sentera en tidsplan för hur utbyggnaden kan ske, vilka plane-
ringsinitiativ inom ramen för den fysiska planeringen som be-
6
höver samordnas i de olika beslutsinstanserna samt hur organi-
seringen av genomförandet operativt sker mest effektivt. Ut-
redaren bör även ge svar på om en sammanhållen eller etappvis
utbyggnad är att föredra. Om en etappvis utbyggnad föreslås
bör utredaren specificera tidsordningen mellan etapperna.
Utredaren ska klargöra hur en de svenska höghastighets-
banorna skulle kunna kopplas samman med ett europeiskt
system för höghastighetståg kan ske. Internationella erfaren-
heter bör kunna inhämtas. Utredaren bör därmed bevaka arbetet
med revideringen av det Transeuropeiska transportnätet (TEN-
T).
Möjligheten att utveckla stationer och omstigningsplatser i
anslutning till det nya höghastighetsnätet ska också utredas och
dess effekter beskrivas.
Utredaren ska vidare redovisa de förslag till författnings-
förändringar som utredarens förslag eventuellt kan föranleda.
En viktig aspekt i utredarens arbete är dessutom att inhämta
kunskap och erfarenheter från andra större investeringsprojekt.
Tidsplan och rapportering
Utredaren ska redovisa sitt arbete senast den 15 september
2009.
Utredaren ska bedriva arbetet i fortlöpande dialog med be-
rörda myndigheter, regionala och lokala företrädare och andra
utredningar. Utredaren ska löpande stämma av med och infor-
mera Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om hur arbetet
fortskrider.
Vidare ska utredaren samråda med andra myndigheter, in-
stanser och organisationer i den utsträckning som är nödvändig.
(Näringsdepartementet)