Dir. 2009:120
Översyn av lagstiftningen om utländska
Kommittédirektiv
Översyn av lagstiftningen om utländska
filialer m.m.
Dir.
2009:120
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2009
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att se över och i
förekommande fall lämna förslag till sådana ändringar i lagen
(1992:160) om utländska filialer m.m. och förordningen
(1992:308) om utländska filialer m.m. som kan behövas vidtas
till följd av Europeiska kommissionens formella underrättelse
av den 29 oktober 20091. Utredaren ska i sitt förslag ta ställning
till behovet av ändringar i annan lagstiftning föranledda av
eventuella förslag till ändringar i filiallagstiftningen. Vidare ska
utredaren överväga om det är i överensstämmelse med EU-
rätten att i filiallagstiftningen införa en bestämmelse med
innebörden att det till en registreringsmyndighet ska anmälas en
representant med adress i Sverige som har behörighet att
företräda företaget eller näringsidkaren och att företa de
rättshandlingar som verksamheten i Sverige kräver. Detta under
förutsättning att företrädare för företaget är bosatta utomlands.
Utredaren ska även göra en översyn av filiallagstiftningen
utifrån ett regelförenklings- och moderniseringsperspektiv.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2010.
Bakgrund
1 KOM:s ref. SG-Greffe (2009)D/8277, ärendenummer 2007/4800.
2
I lagen (1992:160) om utländska filialer m.m. (lagen) regleras
formerna för näringsverksamhet som bedrivs i Sverige av
utländska företag och utomlands bosatta svenska eller utländska
medborgare. Lagen, med tillhörande förordning (1992:308) om
utländska filialer m.m. (förordningen), innehåller regler om
bl.a. registrering och innebär att alla utländska företag och
utomlands bosatta svenska eller utländska medborgare som
lämnar begärda uppgifter blir registrerade och får bedriva
näring i Sverige. Lagstiftningen grundas på de EU-rättsliga
principerna om icke-diskriminering och etableringsfrihet och
har bedömts förenliga med Rådets elfte direktiv (89/666/EEG)
av den 21 december 1989 om krav på offentlighet i filialer som
öppnats i en medlemsstat av vissa typer av bolag som lyder
under lagstiftningen i en annan stat2 (se prop. 1991/92:88 s. 20).
Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/123/EG av den
12 december 2006 om tjänster på den inre marknaden3
(tjänstedirektivet) ska genomföras i svensk rätt.
Tjänstedirektivet innehåller bestämmelser om administrativ
förenkling, etableringsfrihet och fri rörlighet för
tjänsteleverantörer, tjänstemottagarnas rättigheter och
tjänsternas kvalitet samt bestämmelser om administrativt
samarbete mellan medlemsstaterna. Syftet med direktivet är att
stimulera tjänstesektorn genom att förenkla etablering och fri
rörlighet inom EES samt stärka tjänstemottagarnas intressen.
För att genomföra direktivet föreslås en ny horisontell lag
om tjänster på den inre marknaden som tar upp bestämmelser
om gemensamma kontaktpunkter, förfarandet vid
tillståndsprövning, samarbete mellan myndigheter, information
från tjänsteleverantörer, klagomålshantering samt
diskriminerande villkor. Därutöver föreslås lagändringar eller
nya bestämmelser inom de tjänsteområden som berörs av
direktivets tillämpningsområde. Bland annat föreslås en ändring
att kravet på att det ska finnas en i Sverige bosatt föreståndare
för fysiska personer som bedriver näringsverksamhet i Sverige
2 EGT L 395, 30.12.1989, s. 36, Celex 31989L0666.
3 EUT L 376, 27.12.2006, s. 36, Celex 32006L0123.
3
men som inte är bosatta här ändras. Bestämmelsen formuleras i
stället så att för näringsverksamhet som bedrivs i Sverige av
svenska eller utländska medborgare som är bosatta utanför det
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, ska det finnas en i
Sverige bosatt föreståndare med ansvar för den här bedrivna
verksamheten. En proposition Genomförandet av
tjänstedirektivet har beslutats av riksdagen (prop. 2008/09:187,
bet. 2009/10:NU6, rskr. 2009/10:18). Lagändringarna i
anledning av detta träder i kraft den 27 december 2009.
Den svenska filiallagstiftningens överensstämmelse med EU-
rätten
I en informell skrivelse från Europeiska kommissionen den 28
november 20084 har kommissionen uppmärksammat att vissa
av bestämmelserna i lagen och förordningen förefaller strida
mot de grundläggande rättigheter som är inskrivna i artiklarna
43 och 49 i fördraget (numera artiklarna 49 och 56 i EU-
fördraget). Skrivelsen tar främst sikte på 2, 5 och 10 §§ lagen
och har i allt väsentligt samma innehåll som den formella
underrättelsen. Regeringen har med anledning av
kommissionens informella skrivelse beslutat om en ändring i
förordningen för att den svenska lagstiftningen ska stå i
överensstämmelse med tjänstedirektivet. Ändringen innebär att
ett utländskt företag som är etablerat i en annan stat inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och som är
tjänsteleverantör i den mening som avses i tjänstedirektivet inte
ska omfattas av kravet på filial om företaget endast tillfälligt
bedriver näringsverksamhet i Sverige. Förslaget har
remissbehandlats. En sammanställning av remissvaren finns
tillgänglig i Näringsdepartementet5. Landsorganisationen,
Sveriges Akademikers Centralorganisation och Tjänstemännens
4 KOM:s ref Markt/E1/CH/dl D(2008)59124 ärendenummer
2008/10568.
5 N2009/5828/MK.
4
Centralorganisation har i ett gemensamt remissyttrande över
promemorian föreslagit en bestämmelse av följande lydelse:6
” Företag etablerat i utlandet eller näringsidkare bosatt
utomlands ska under den tid som företaget eller
näringsidkaren bedriver näringsverksamhet i Sverige till
registreringsmyndigheten anmäla representant med adress i
Sverige som har behörighet att företräda företaget eller
näringsidkaren och att företa de rättshandlingar som
verksamheten i Sverige kräver. Detsamma gäller företag
etablerat i Sverige vars företrädare är bosatta utomlands”.
Kommissionen har i den formella underrättelsen anfört att vissa
av bestämmelserna i den svenska filiallagstiftningen förefaller
strida mot de grundläggande rättigheterna i artiklarna 43 och 49
i fördraget (numera artiklarna 49 och 56 i EU-fördraget). Det
framgår sammanfattningsvis av kommissionens analys att
följande anses strida mot EU-rätten:
1. Krav på varje tjänsteleverantör som önskar utöva verksamhet
i Sverige, oavsett om det ska ske som tillfälligt
tillhandahållande av tjänster eller genom etablering, att etablera
sig genom filial (2 § lagen).
2. Skyldighet för tjänsteleverantörer från andra medlemsstater
som vill öppna en filial att uteslutande bedriva verksamhet
under en firma som innehåller det företagets namn som används
i etableringsmedlemsstaten, vilket, om det utländska företagets
firma kan förväxlas med en bestående firma eller ett bestående
näringskännetecken i Sverige, kan göra det omöjligt för
företaget att registrera sig och därigenom kunna utöva någon
verksamhet i Sverige (5 § första stycket lagen).
3. Kravet på att tjänsteleverantörer ska göra en anmälan till
registreringsmyndigheten och få filialen registrerad innan de
6 Yttrande över promemorian (Ds 2008:75) ”Genomförandet av
tjänstedirektivet”.
5
kan inleda sin verksamhet på svenskt territorium (4 och 5 §§
förordningen).
4. Kravet på såväl svenska medborgare som medborgare i andra
medlemsstater som är bosatta i en annan medlemsstat och som
önskar tillfälligt tillhandahålla tjänster i Sverige att utse en
föreståndare som är bosatt i Sverige och anmäla denne till
registreringsmyndigheten (2 § andra stycket).
5. Skyldigheten för en tjänsteleverantör som är etablerad i en
annan medlemsstat och som önskar tillhandahålla tjänster i
Sverige att utse och till registreringsmyndigheten anmäla en
särskild delgivningsmottagare som är bosatt i Sverige och som
ska ta emot eventuella delgivningar av handlingar då
verkställande direktören är bosatt i en annan medlemsstat (10 §
andra stycket lagen).
Med anledning av den formella underrättelsen ser regeringen
ett behov av en översyn av den svenska filiallagstiftningen mot
bakgrund av bestämmelserna i EU-fördraget.
Uppdraget
Den särskilda utredaren ges i uppdrag att se över lagen
(1992:160) om utländska filialer m.m. och förordningen
(1993:308) om utländska filialer m.m. och om det behövs lämna
förslag till förändringar som behöver vidtas för att
bestämmelserna ska stå i överensstämmelse med EU-rätten.
Utredaren ska beakta innehållet i kommissionens informella
brev av den 28 november 2008 och regeringens svarsskrivelse
av den 17 februari 20097 samt kommissionens formella
underrättelse av den 29 oktober 2009. Utredaren ska väga in de
ställningstaganden som gjorts i propositionen om det svenska
genomförandet av tjänstedirektivet (prop. 2008/09:187).
Utredaren ska ta ställning till om det är i överensstämmelse
med EU-rätten att i den svenska filiallagstiftningen införa ett
7 N2008/8442/MK.
6
krav på representant liknande det förslag som framförts av de
fackliga organisationerna. Om utredaren bedömer att det inte är
lämpligt att tillhandahålla en lösning inom filiallagstiftningen,
ska utredaren avstå från att lämna förslag i denna del och även
redovisa de överväganden som lett fram till bedömningen.
Därutöver ska utredaren göra en översyn av lagstiftningen
utifrån ett regelförenklings- och moderniseringsperspektiv.
Utredaren ska särskilt lägga vikt vid regelförenkling, t. ex.
åtgärder som minskar företagens administrativa kostnader eller
som ger en märkbar förändring i företagens vardag.
Utredaren ska göra en konsekvensutredning av eventuella
föreslagna ändringar i filiallagstiftningen och belysa effekterna
av dessa. Därvid ska 14, 15 och 15 a §§ i kommittéförordningen
(1998:1474) tillämpas för att ange kostnadsberäkningar och
andra konsekvensbeskrivningar. Det kan exempelvis röra sig
om effekter som gäller möjligheten att bekämpa ekonomisk
brottslighet, frågor om bokföring och revision,
Arbetsmiljöverkets möjligheter att utöva tillsyn samt
arbetstagarorganisationernas möjlighet att etablera kontakt med
utländska arbetsgivare. Utredaren ska även föreslå de
följdändringar i annan lagstiftning som utredaren anser
nödvändiga att göra i detta sammanhang. Om de föreslagna
åtgärderna innebär kostnader för företag ska samråd ske med
Näringslivets regelnämnd. Utredaren bör studera de lösningar
som valts i de övriga nordiska ländernas associationsrättsliga
lagstiftning. Om utredarens förslag medför ökade kostnader för
det allmänna ska förslag till finansiering inom berörda
utgiftsområden lämnas.
Utredaren ska även samråda med berörda myndigheter och
organisationer som t.ex. arbetsmarknadens parter och hålla sig
informerad om kommissionens inställning till den svenska
filiallagstiftningen.
Utredaren ska följa det pågående arbetet inom
Regeringskansliet när det gäller inskränkning i revisionsplikten
och enklare redovisningsregler.
Redovisning av uppdraget
7
Utredaren ska redovisa sitt uppdrag senast den 30 april 2010.
(Näringsdepartementet)