Dir. 2017:126
Samordning för ökat och hållbart
Kommittédirektiv
Samordning för ökat och hållbart
bostadsbyggande
Beslut vid regeringssammanträde den 13 december 2017
Sammanfattning
En särskild utredare ska underlätta samordningen mellan berörda
parter i samhällsbyggnadsprocessen i kommuner med särskilt
komplexa planeringsförutsättningar.
Syftet med uppdraget är att underlätta planeringsprocesser för
att få till stånd ett ökat och hållbart bostadsbyggande.
Utredaren ska bl.a.
• erbjuda en arena för dialog mellan berörda parter,
• stödja kommuner i planeringen av bostadsexploateringar
där förutsättningarna är särskilt komplexa,
• underlätta för kommuner i arbetet med innovationer för
hållbar stadsutveckling,
• verka för metodutveckling för särskilt komplexa
planeringsförutsättningar,
• bilda och driva ett nätverk för kommuner som bygger nya
stadsdelar och städer,
• fortsätta arbetet med uppdraget att samordna större samlade
exploateringar med hållbart byggande,
• fortsätta arbetet med uppdraget om bostadsbyggande på
statens fastigheter,
• analysera för- och nackdelar med att införa möjlighet till
krav på transportplaner i detaljplanering för nyetablering av
bostäder.
Dir.
2017:126
2
Uppdraget ska delredovisas senast den 15 december 2018 och
den 15 december 2019. Frågan om krav på transportplaner ska
redovisas i den delredovisning som lämnas senast den
15 december 2018.
Uppdraget ska slutredovisas senast den 31 december 2020.
Bakgrund
Bostadsbrist
Det råder stor bostadsbrist i Sverige i dag och bostadsbyggandet
har
under
många
år
varit
lågt
i
förhållande
till
befolkningstillväxten. Drygt 80 procent av Sveriges befolkning
bor i kommuner som bedömer att de har ett underskott på
bostäder. Trots att byggtakten ökat avsevärt de senaste åren
saknas ca 600 000 bostäder fram till 2025 enligt Boverkets
prognos från juli 2017. Byggtakten behöver mot denna bakgrund
fortsätta hållas hög samtidigt som det finns ett allt mer uppenbart
behov av att hitta sätt att bygga bostäder som befolkningsgrupper
med lägre inkomst har råd med för att få balans på
bostadsmarknaden.
Det är av stor vikt att de bostäder som i dag byggs i snabb
takt, och städerna som dessa byggs i, gestaltas med hög
arkitektonisk kvalitet, att de bostäder och miljöer som utformas
är långsiktigt hållbara, inte minst ur ett jämställdhets- och
barnperspektiv, och att hänsyn tas till befintliga värden som
främjar goda livsmiljöer.
Samordning av större samlade exploateringar med hållbart
byggande
För att möta den allvarliga bostadsbristen lanserade
bostadsministern och finansministern i juni 2016 en s.k. 22-
punktslista med åtgärder för att öka bostadsbyggandet och för att
utnyttja det befintliga beståndet bättre.
En av åtgärderna i 22-punktslistan handlar om att få till stånd
större samlade exploateringar som samtidigt bidrar till en
3
långsiktigt hållbar stadsutveckling. Regeringen uppdrog därför
den
17 november
2016
åt
en
samordnare
(dnr
N2016/07177/PBB) att identifiera en eller flera kommuner där
det finns framtagna planer på samlade exploateringar för en
större mängd bostäder men där planerna av något skäl inte kan
genomföras, t.ex. på grund av att det saknas relevant statlig
infrastruktur eller lämplig kompetens. Samordnaren ska också
identifiera områden som inte finns med i befintliga planer, men
där det på längre sikt finns möjlighet till helt nya större
bostadsexploateringar. I uppdraget ingår också bl.a. att
identifiera och beskriva varför ett genomförande av planen inte
har skett och att bedöma om det är relevant för staten att vara
behjälplig för att planen ska kunna genomföras, och i så fall
föreslå på vilket sätt.
Samordnaren fick i juni 2017 ett förlängt och ändrat uppdrag
(dnr
N2017/04380/PBB)
att,
förutom
att
fortsätta
grunduppdraget, ingå överenskommelser med kommuner där
exploatering föreslås. Uppdraget ska slutredovisas senast den 31
december 2017.
I arbetet med uppdraget har samordnaren funnit att nya
stadsdelar allt oftare byggs i det som tidigare varit industri- eller
hamnområden där förorenad mark och andra förhållanden
försvårar exploateringen. Valet av sådan mark beror på att
exploatering på högklassig jordbruksmark bör undvikas och för
att bostäder i centrala lägen nära kollektivtrafik och service ska
möjliggöras. De svåra markförhållandena gör att många
planeringsprocesser blir komplexa.
I delrapporterna som samordnaren lämnat beskrivs behovet av
en neutral arena för dialog om sådana särskilt komplexa
planeringssituationer. Vidare föreslås att staten upprättar en
funktion för samordning som stöd till företrädesvis kommuner
(dnr N2017/02085/PBB och N2017/04516/PBB).
Kommuners och länsstyrelsers roll i planeringssystemet
Det är enligt plan- och bygglagen (2010:900) en kommunal
angelägenhet att planlägga användningen av mark och vatten.
Detta ansvar omfattar befogenheter att bestämma om
4
planläggning ska komma till stånd eller inte, anta planer och i
övrigt bedöma markens lämplighet för byggande.
Länsstyrelsens roll är bl.a. att ta tillvara och samordna statens
intressen och ge råd om tillämpningen av 2 kap. plan- och
bygglagen.
Länsstyrelsens roll under planprocessen är att bidra med råd,
synpunkter och tillhandahålla underlag som ger kommunen
möjlighet att utforma planförslaget för att bl.a. undvika ett statligt
ingripande.
Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över ett
förslag till detaljplan, t.ex. om förslaget innebär att ett
riksintresse enligt 3 eller 4 kap.miljöbalken inte tillgodoses, eller
om regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och
vattenområden som angår flera kommuner inte har samordnats
på ett lämpligt sätt.
Om en kommun inte rättar sig efter länsstyrelsens synpunkter,
kan länsstyrelsen fatta beslut om att överpröva kommunens
beslut att anta en detaljplan. Länsstyrelsen ska upphäva
kommunens beslut att anta en detaljplan om den inte tillgodoser
statliga intressen. Länsstyrelsens beslut att upphäva kommunens
antagande av detaljplan får överklagas. Om ett ärende som
överklagats i allmän förvaltningsdomstol rör en fråga som har
särskild betydelse för Försvarsmakten, Försvarets materielverk,
Försvarets radioanstalt eller Fortifikationsverket, ska domstolen
överlämna ärendet till regeringen för slutligt avgörande.
Innovation för ökad hållbarhet
Innovation handlar om nya eller bättre lösningar som bidrar till
tillväxt och sysselsättning samt skapar värde för miljö, klimat,
samhälle, företag och individer. Regeringen arbetar aktivt med
att stärka innovations- och förnyelsekraften hos svenska företag
inom många samhällsområden.
En ökad innovationskraft är även viktig inom andra sektorer.
Regeringens forskningspolitiska mål är att Sverige ska vara ett
av världens främsta forsknings- och innovationsländer och en
ledande kunskapsnation, där högkvalitativ forskning, högre
utbildning och innovation leder till samhällets utveckling och
5
välfärd, näringslivets konkurrenskraft och svarar mot de
samhällsutmaningar vi står inför, både i Sverige och globalt
(prop. 2016/17:50, Kunskap i samverkan – för samhällets
utmaningar och stärkt konkurrenskraft).
Genom att satsa på innovationsarbete läggs grunden för ny,
långsiktig och fördjupad gränsöverskridande samverkan och
stärkt innovationsförmåga. Regeringens satsning på de
strategiska samverkansprogrammen är ett exempel på detta.
Genom dem pekas fem svenska styrkeområden ut där det finns
möjlighet att kraftsamla för att möta stora samhällsutmaningar.
Genom samverkan mellan offentliga aktörer, näringsliv och
akademi identifieras innovativa lösningar som stärker
konkurrenskraften, bidrar till en hållbar utveckling och skapar
fler jobb.
Inom ramen för hållbar stadsutveckling finns stor potential att
arbeta med innovationer, vilket är en central utgångspunkt för
samverkansprogrammet Smarta städer. Kommunernas kunskap
om, inställning till samt vilja och möjlighet att arbeta med
innovativa lösningar för att skapa hållbara gestaltade livsmiljöer
är avgörande i det sammanhanget. Innovationer som bidrar till en
ökad folkhälsa genom t.ex. minskad segregation och tillgång till
natur och grönska är viktigt för den hållbara och smarta staden.
Relaterat till samverkansprogrammet Smarta städer har en
nationell export- och investeringsplattform lanserats, Smart City
Sweden. Med utgångpunkt i Agenda 2030-målen demonstreras
där ett antal värdekedjor där svenska företag kan leverera
lösningar. I linje med Sveriges exportstrategi är Smart City
Sweden viktig för att sprida svenska innovativa idéer, lösningar
och testbäddar som har med stadsutveckling att göra till
omvärlden och därmed möjliggöra ökad svensk export på
området.
Utredningen om bostadsbyggande på statens fastigheter
I
januari
2017
tillsatte
regeringen
Utredningen
om
bostadsbyggande på statens fastigheter (dir. 2017:7). Utredaren,
som ska fungera som en förhandlingsperson, har i uppdrag att
verka för att få till stånd bostadsbyggande på statens fastigheter.
6
I enlighet med direktiven har utredningen huvudsakligen utgått
från de statliga fastigheter som Planprocessutredningen i sitt
betänkande Bättre arbete mellan stat och kommun (SOU
2015:109) identifierat som möjliga för bostadsbyggande.
Utredningen har för varje statligt ägd fastighet bedömt om det
finns ett långsiktigt intresse för staten av att behålla hela eller
delar av fastigheten för dess nuvarande användning samt bedömt
om fastigheten kan ge ett väsentligt bostadstillskott. I
delbetänkandet Bostäder på statens mark – en möjlighet? (SOU
2017:71) har utredningen bedömt att totalt 65 fastigheter har
förutsättningar för bostadsbyggande. I fråga om fastigheter där
utredningen bedömt att bostadsbyggande kan vara aktuellt ska
utredaren enligt direktiven sammanföra relevanta aktörer i syfte
att realisera bostadsbyggande. Utredningen arbetar nu vidare
med de 65 fastigheterna och verkar för överlåtelser av dessa.
Utredningen ska slutredovisa sitt uppdrag senast den 15 februari
2018.
Krav på transportplaner i samband med detaljplanering för
nyetablering av bostäder
Av
budgetpropositionen
för
2017
(prop.
2017/18:1,
utgiftsområde 22), framgår att regeringen har för avsikt att se
över frågan om en lagstadgad rätt för kommuner att införa krav
på
transportplaner
vid
nyetableringar.
Skrivningen
i
budgetpropositionen för 2017 härstammar från förslag i
slutbetänkandet Bilen, biffen, bostaden (SOU 2005:51) från
Utredningen En handlingsplan för hållbar konsumtion – för
hushållen. Där redovisas att varken miljöbalken eller plan- och
bygglagen ger kommunerna tillräckligt goda möjligheter att
ställa de krav som behövs för att nå ett mer transporteffektivt
samhälle.
Betänkandets förslag om att införa möjlighet till krav på
transportplaner i detaljplan handlar om att genomföra ändringar
i plan- och bygglagen som skulle möjliggöra för kommunerna att
kunna ålägga verksamhetsutövare att upprätta sådana planer i
samband med detaljplanering för nyetablering av bostäder, för
7
minskat
transportbehov,
effektivare
transporter
samt
miljövänligare resor och transporter.
Uppdraget
Erbjuda en arena för dialog
I takt med att fler markområden som har särskilt komplexa
planeringsförutsättningar kan komma att behöva tas i bruk för
bostadsbyggande ökar behovet av dialog mellan olika berörda
parter. Utredaren ska därför erbjuda en arena för dialog mellan
de parter på nationell, regional och lokal nivå som är berörda av
sådana särskilt komplexa planeringsförutsättningar. Arenan ska
peka på behovet av ökat bostadsbyggande, men samtidigt verka
för dialog och konstruktiva lösningar när olika intressen står mot
varandra. I dialogprocesserna kan även effekterna på den
omgivande
miljön
och
långsiktiga
effekter
av
ökat
bostadsbyggande ingå.
På flera av de statliga aktörernas fastigheter bedrivs
verksamhet som klassas som riksintressen enligt miljöbalken,
vilket ska beaktas i den fortsatta dialogen. Områden som är av
riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets
anläggningar ska ges företräde.
Stödja kommuner i planeringen
Mindre kommuner med små resurser för planeringsarbete kan ha
svårt att driva planeringsprocesser och få till stånd de utredningar
som krävs för att komma vidare i de särskilt komplexa
processerna. Det kan också handla om att det saknas möjligheter
att utveckla visioner för det område som ska exploateras.
Utredaren ska därför ha som uppgift att stödja kommunerna i
det arbetet genom att erbjuda kompetens. Samordnaren ska med
stöd av sitt kansli erbjuda konkret hjälp i en särskilt komplex
planeringsprocess. Det kan handla om t.ex. process- eller
utredningsstöd. Om kompetens saknas inom kansliet, kan
utredaren upphandla relevant kompetens till kommunen. Sådant
8
stöd ska endast vara möjligt om kommunen inte har möjlighet att
lösa problemet på annat sätt.
Underlätta för kommuner i arbetet med innovationer
Långsiktigt hållbar stadsutveckling och stadsbyggande är viktiga
områden för innovation och kunskapsutveckling. Innovationer
(tekniska och sociala) i nya stadsdelar och tätorter kan bidra till
att stärka Sveriges roll som föregångare inom hållbar
stadsutveckling. En hållbar stad är bl.a. inkluderande, jämlik och
jämställd. En hållbar stad behöver också kopplas till sitt
sammanhang, till kringliggande regioner och landsbygder.
När nya områden byggs på obruten mark möjliggörs tester av
helt nya lösningar, eftersom man inte är bunden av befintliga
strukturer. Innovativa lösningar behöver prövas och helst i
samverkan med andra sektorer. Kommuner ser i dag ett ökat
behov av att arbeta innovativt med både planering och byggande.
Utredaren ska särskilt lyfta fram dessa frågor och möjligheterna
för ökad samverkan mellan kommuner och näringsliv. Export-
och investeringsplattformen Smart City Sweden är en viktig
samverkanspart i detta arbete.
Vidare kan områdena som byggs bli modellområden med
innovativa lösningar som kan utgöra basen i en serie bomässor
och därigenom stärka möjligheten att utveckla hållbara
gestaltade livsmiljöer.
Verka för metodutveckling
Att tidiga dialoger bidrar till en mer hållbar samhällsplanering
och effektivare bostadsbyggande är fastlagt. Erfarenheter och
metoder från utredarens arbete med särskilt komplexa
planeringsförutsättningar kan bidra till att de berörda aktörerna
undviker att hamna i låsta lägen framöver. De arbetssätt som
utredaren utvecklar för att samordna särskilt komplexa
planeringsförutsättningar
och
därigenom
lösa
svåra
intressemotsättningar som hindrar bostadsbyggande ska därför
dokumenteras så att de kan användas i ordinarie verksamhet.
9
Arbetet ska grundas på dialog kring behov och inriktning och
komplettera länsstyrelsens befintliga arbete.
Bilda och driva ett nätverk för kommuner
De kommuner som bygger nya stadsdelar och städer har ett
behov av att dela erfarenheter och hjälpa och stärka varandra i
processerna. Ett nätverk ska därför bildas för kommuner som
förbereder eller genomför större samlade exploateringar. Även
regionalt utvecklingsansvarig aktör i aktuella län ska bjudas in
att delta i nätverket. Deltagandet i nätverket är frivilligt.
Utredaren ska bilda nätverket och arrangera regelbundna
möten där kommunerna får redovisa exempelvis utkast till
planer, program, upphandlingar eller andra steg i processen där
erfarenhetsutbyte är relevant.
Det är viktigt att koordinera detta nätverk med befintliga
kommunala och regionala nätverk.
Det finns goda erfarenheter från liknande nätverk, t.ex. de
kommuner som fick stöd från delegationen för hållbara städer
(dir. 2011:29).
Fortsätta arbetet med uppdraget att samordna större samlade
exploateringar med hållbart byggande
I samordnarens delredovisning daterad den 31 augusti 2017 har
nio namngivna områden för större samlade exploateringar
identifierats (dnr N2017/04516/PBB). För vissa av dessa
områden har överenskommelser som avses i samordnarens
uppdrag inte träffats. Utredaren ska, om så bedöms lämpligt
utifrån de berörda parternas förutsättningar, arbeta vidare med
dessa
områden
enligt
vad
som
framgår
av
den
uppdragsbeskrivning som beslutats för samordnaren (dnr
N2017/04380/PBB) fram till 15 mars 2018 samt informera
Regeringskansliet och redovisa vilka åtgärder som är nödvändiga
att vidta för att överenskommelserna ska komma till stånd.
Utredaren ska också svara för en uppföljning av efterlevnaden
av överenskommelser genom en partssammansatt grupp
bestående av representanter för staten, respektive kommun och
10
berörd region. Staten är sammankallande och representeras av
utredaren.
Om utredaren i sitt arbete kommer i kontakt med fler
kommuner än de som identifierats där det finns framtagna planer
på samlade exploateringar för en större mängd bostäder men där
planerna av något skäl inte kan genomföras, ska utredaren
informera Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om dessa
och redovisa vilka åtgärder som är nödvändiga att vidta för att
exploateringen ska komma till stånd. Samma sak gäller för
eventuella områden som inte finns med i befintliga planer, men
där det på längre sikt finns möjlighet till helt nya större
bostadsexploateringar. Detta ska ske i enlighet med uppdraget
om samordning av större samlade exploateringar med hållbart
byggande (dnr N2016/07177/PBB).
Fortsätta arbetet med utredning om bostadsbyggande på statens
fastigheter
Utredaren ska, från och med den 16 februari 2018, ta över de
förhandlingar om överlåtelser av fastigheter som utredningen för
bostadsbyggande på statens fastigheter påbörjat men inte
avslutat. Uppdraget (dir. 2017:7) handlar om att verka för att få
till stånd bostadsbyggande på statens fastigheter. I uppdraget
ingår att sammanföra relevanta aktörer i syfte att realisera
bostadsbyggande.
I betänkandet Bostäder på statens mark – en möjlighet (SOU
2017:71) har utredningen bedömt att det finns 65 fastigheter som
har förutsättningar för bostadsbyggande och där det är relevant
att verka för överlåtelser.
Flera av de statliga aktörer som äger fastigheter har
verksamheter som kan klassas som riksintressen, vilket ska
beaktas i det fortsatta arbetet. Områden som är av riksintresse på
grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar ska ges
företräde.
11
Analysera för- och nackdelar med krav på transportplaner i
detaljplanering för nyetablering av bostäder
Slutligen ska utredaren analysera för- och nackdelar med en
lagstadgad rätt för kommuner att införa krav på transportplaner i
detaljplanering för nyetablering av bostäder enligt plan- och
bygglagen. Transportplaner i samband med detaljplanering för
nyetablering av bostäder kan bidra till att skapa förutsättningar
för ett transporteffektivt samhälle där människor reser
miljövänligt och där godstransporter samordnas.
Samråd och redovisning av uppdraget
I utredarens uppdrag ingår att nära samarbeta med berörda
kommuner och länsstyrelser. Utredaren ska även samråda med
regionala utvecklingsaktörer och andra berörda myndigheter och
organisationer, inklusive de statliga fastighetsförvaltarna som
t.ex.
Statens
fastighetsverk,
Fortifikationsverket
och
Försvarsmakten.
Utredaren ska i sitt arbete ta hänsyn till andra pågående
processer
som
har
relevans
för
uppdraget,
t.ex.
Översiktsplaneutredningen (dir. 2017:6), Utredningen om
kommunal planering för bostäder (dir. 2017:85), och satsningen
på Smart City Sweden (prop. 2017/18:1, utgiftsområde 18). Flera
av samverkansprogrammen, inte minst Smarta städer och Nästa
generations resor och transporter, är också relevanta i
sammanhanget. Länsstyrelsernas framtagande av planer för grön
infrastruktur och behovet av ökat skydd för dricksvatten är också
viktigt i sammanhanget liksom arbetet i den kommande
myndigheten Delegation mot segregation. Arbete med
arkitektur, form och design är i sin kärna problemlösande
processer som hanterar intressekonflikter och som ger
förutsättningar för en långsiktigt hållbar och välfungerande
utveckling för kommunen och dess invånare och kan utgöra ett
stöd i planeringsprocessen.
Utredaren ska senast den 15 mars 2018 redovisa eventuella
överenskommelser om större samlade exploateringar. Senast den
15 december 2018 och den 15 december 2019 ska utredaren
12
redovisa den verksamhet som bedrivits och planerna för det
fortsatta arbetet. Senast den 15 december 2018 ska frågan om
krav på transportplaner i samband med detaljplanering för
nyetablering av bostäder redovisas. Uppdraget ska slutredovisas
senast den 31 december 2020.
(Näringsdepartementet)