Dir. 2018:69
Tilläggsdirektiv till Utredningen Framtidens
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen Framtidens
socialtjänst (S 2017:03)
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juli 2018
Ursprungligt uppdrag
Regeringen beslutade den 6 april 2017 kommittédirektiv om
översyn av socialtjänstlagen (dir. 2017:39). Utredningen har
antagit namnet Framtidens socialtjänst. Enligt direktiven ska en
särskild utredare göra en översyn av socialtjänstlagen (2001:453)
och vissa av socialtjänstens uppgifter. Syftet med uppdraget är
att utforma en socialtjänst som bidrar till social hållbarhet med
individen i fokus och som med ett förebyggande perspektiv ger
människor lika möjligheter och rättigheter. Vidare ska social-
tjänsten erbjuda behovsanpassade insatser med ett förebyggande
och evidensbaserat perspektiv.
Utredaren ska bl.a. se över och lämna förslag beträffande
socialtjänstlagens struktur och konstruktion, tillgången till en
jämlik, jämställd och likvärdig socialtjänst, en hållbar social-
tjänst som främjar långsiktigt strukturellt förebyggande arbete
och minskar behovet av individuella insatser samt socialtjänstens
uppdrag.
Inom ramen för uppdraget hanterar utredningen bl.a. frågor
som rör skälig levnadsnivå, individuell behovsprövning samt till-
gängliggörandet av insatser för äldre.
Utredningen överlämnade den 24 april 2018, på eget initiativ,
delbetänkandet Ju förr desto bättre – vägar till en förebyggande
socialtjänst (SOU 2018:32).
Uppdraget ska enligt de ursprungliga direktiven redovisas
senast den 1 december 2018.
Dir.
2018:69
2
Utvidgat uppdrag och förlängd tid för uppdraget
Förlängd tid för uppdraget
Det är över 25 år sedan socialtjänstlagen senast var föremål för
en översyn och 36 år sedan den trädde i kraft. Förväntningarna är
höga på den översyn av socialtjänstlagen som nu pågår, över-
synen förväntas lösa många av de problem socialtjänsten möter.
Utredningens ambition är att översynen ska ge underlag till en
långsiktig och hållbar förändring. Direktiven (dir. 2017:39) är
omfattande. Samtliga delar hänger ihop och går in i varandra. Det
gör det svårt att se över en del utan att också se över de övriga.
Varje område är omfattande och innefattar flera komplexa frågor
och ställningstaganden.
Mot bakgrund av detta förlängs utredningstiden. Uppdraget
ska slutredovisas i sin helhet senast den 1 juni 2020.
Förtydligat barnrättsperspektiv
Det ingår i socialtjänstutredningens ursprungliga uppdrag att
beakta förslag från den tidigare Barnrättighetsutredningen
(SOU 2016:19). Den 13 juni 2018 beslutade riksdagen om att
anta regeringens förslag att göra barnkonventionen till lag.
En vägledning som kan utgöra stöd vid tolkningen av
barnkonventionen kommer att tas fram och en kartläggning om
hur svensk lagstiftning och praxis överensstämmer med
barnkonventionen kommer att göras. För att barnkonventionen
ska få genomslag krävs vid sidan av inkorporering en fortsatt
transformering av barnkonventionens bestämmelser i nationell
rätt. I det fortsatta transformeringsarbetet bör särskilt fokus ligga
på principen om barnets bästa som ett tillvägagångssätt i
beslutsprocesser samt barnets rätt att uttrycka sina åsikter och få
dem beaktade (prop. 2017/18:186 s. 92 f.).
Barnrättsperspektivet kan mot denna bakgrund behöva för-
tydligas i socialtjänstlagen. Det handlar om att göra social-
tjänstens insatser tillgängliga och anpassade för barn utifrån
deras behov. Utredningen bör även inhämta kunskap från övriga
nordiska länder om hur de hanterat förhållandet mellan barnets
3
rättigheter och vårdnadshavarnas bestämmanderätt i sin lagstift-
ning.
Förtydligat uppdrag avseende äldreomsorgen och övriga
insatser inom socialtjänsten som är riktade till äldre
Utredaren får nu ett förtydligat uppdrag att analysera och beakta
vilken funktion en särreglering för äldre skulle ha. Utredaren ska
se över och analysera hur en reglering av äldreomsorgen och
övriga insatser inom socialtjänsten som är riktade till äldre enligt
en särlagstiftning respektive inom ramen för socialtjänstlagen
påverkar förutsättningar för socialnämnden att verka för
– att äldre får möjlighet att leva och bo självständigt under
trygga förhållanden och ha en aktiv och meningsfull tillvaro
i gemenskap med andra,
– en sammanhållen och effektiv vård och omsorg för äldre
samt
– att äldres behov av förebyggande och trygghetsskapande
insatser tillgodoses.
Utredaren ska se över och analysera för- och nackdelar med att
tillhandahålla insatser inom äldreomsorgen och övriga insatser
riktade till äldre enligt en särlagstiftning istället för enligt
socialtjänstlagen. Utifrån denna analys ska utredaren ta ställning
till huruvida en sådan särlagstiftning är motiverad.
Utredaren ska även se över och analysera om det för stöd-,
vård- och behandlingsinsatser för äldre finns behov av ett mer
ändamålsenligt och vägledande begrepp än skälig levnadsnivå
som tillmötesgår och förtydligar lagens intentioner.
Utredaren ska samråda med andra pågående utredningar som
är relevanta, bl.a. Samordnad utveckling för god och nära vård
(S 2017:01) och Reglering av yrket undersköterska (S 2017:07).
Utredaren ska i sin analys beakta det som framkommer i
betänkandet Nästa steg? Förslag för en stärkt minoritetspolitik
(SOU 2017:60).
4
Utvidgat uppdrag avseende socialnämndens möjligheter att
delegera beslutanderätt
Utredaren får i uppdrag att analysera och se över socialnämndens
möjlighet att delegera beslutanderätt i ärenden som rör lagen
(1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)
och lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall (LVM)
i enlighet med 10 kap. 4 § socialtjänstlagen, men även social-
nämndens delegationsmöjlighet i andra avseenden. Utredningen
ska föreslå de författningsändringar som är nödvändiga.
Bakgrund
Bakgrund i fråga om förtydligat barnrättsperspektiv
Den 13 juni 2018 beslutade riksdagen om att anta regeringens
förslag att göra bankonventionen till lag. Genom inkorporering
ges barnkonventionen ställning som svensk lag vilket innebär ett
förtydligande av att rättstillämparna i mål och ärenden ska tolka
svenska bestämmelser i förhållande till barnkonventionen. Med
inkorporeringen vill regeringen tydliggöra att Sveriges konven-
tionsåtaganden enligt barnkonventionen ska säkerställas på alla
nivåer inom offentlig verksamhet och att ett barnrättsbaserat
synsätt ska genomsyra all verksamhet som berör barn och unga.
Lagen träder i kraft den 1 januari 2020.
Bakgrund i fråga om äldreomsorg och övriga insatser inom
socialtjänsten som är riktade till äldre
Vård och omsorg av äldre påverkar alla – den äldre personen
själv, dennes anhöriga, personalen och oss alla, för att vi ska
kunna se fram emot vår ålderdom med trygghet. Äldreomsorgens
utformning är också en fråga om kvinnors villkor. Merparten av
dem som arbetar inom äldreomsorgen är kvinnor och de flesta av
brukarna av äldreomsorg är också kvinnor.
I fokus för äldreomsorgens framtida utmaningar ligger fram-
för allt personer i de allra äldsta åldersgrupperna. Det är personer
som är 80 år och äldre som är de stora vård- och
omsorgskonsumenterna. Antalet kvinnor och män som är 80 år
5
och äldre beräknas öka med 255 000 under den närmaste
tioårsperioden, fram till 2028, vilket är en ökning med 50 procent
(källa: SCB, 2018-04-26). Det innebär att behovet av hälso- och
sjukvård och omsorg kommer att öka. Det krävs att både hälso-
och sjukvården och omsorgen kan anpassa sig till att möta
behoven hos denna växande befolkningsgrupp. Det är också
angeläget att på nationell nivå verka för likvärdighet över landet.
Mot bakgrund av att äldre är en stor och växande del av
befolkningen, med betydande variationer i behov av stöd, ser-
vice, vård och omsorg, finns skäl att se över och analysera vilka
för- och nackdelar som finns med att samla bestämmelser om
äldreomsorg i en särskild lag.
Bakgrund i fråga om socialnämndens möjligheter att delegera
beslutanderätt
Socialtjänstlagen innehåller bestämmelser om delegation. Bland
annat anges i 10 kap. 4 § socialtjänstlagen att socialnämnden får
delegera beslutanderätten i vissa ärenden enligt socialtjänstlagen,
LVU och LVM till utskott.
Även kommunallagen (2017:725), förkortad KL, innehåller
bestämmelser om delegation. I KL finns även bestämmelser som
begränsar möjligheten att delegera beslut. En sådan begränsning
är att beslutanderätten inte får delegeras när det gäller ärenden
som rör myndighetsutövning mot enskilda om ärendet är av
principiell beskaffenhet eller annars av större vikt (6 kap. 38 §
KL).
Högsta förvaltningsdomstolen har i ett ärende (HFD 2016
ref. 74) slagit fast att ett beslut om att inte röja den unges vistelse-
ort enligt 14 § LVU är ett beslut som avser myndighetsutövning
och är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt och
således omfattas av delegationsförbudet i KL.
Före avgörandet i HFD har uppfattningen varit att det inte
funnits någon begränsning av möjligheten att delegera beslut om
att inte röja den unges vistelseort. Socialstyrelsens allmänna råd
om tillämpningen av LVU (SOSFS 1997:15) innehåller inte
heller några sådana begränsningar.
6
Efter avgörandet från HFD råder osäkerhet om förhållandet
mellan socialtjänstlagens och KL:s bestämmelser om delegation.
Både Sveriges Kommuner och Landsting och Riksdagens
ombudsmän (JO) har påpekat att det finns behov av att se över
socialnämndens delegationsmöjligheter.
När det gäller beslut enligt LVU ska en socialnämnd ta
ställning till en mängd olika frågor av skiftande karaktär och det
är vanligt att beslutanderätten delegeras till utskott. Utifrån den
enskildes perspektiv finns det behov av att vissa beslut, även om
de innebär myndighetsutövning och är av principiell beskaffen-
het eller annars av större vikt, kan delegeras till utskott för att
kunna hållas inom en trängre krets. Sådana behov kan även göra
sig gällande i andra typer av beslutsfattande.
Mot denna bakgrund finns det anledning att se över social-
nämndens delegationsmöjligheter och föreslå de ändringar som
utredaren anser nödvändiga. Att kunna delegera beslutsfattandet
ligger även i linje med den förenkling av socialnämndens hand-
läggning som utredningen i övrigt avser att se över.
(Socialdepartementet)