HFD 2018 not 5

Beslut den 20 februari 2018 i mål 4304-17

Bakgrund

Jokarjo AB tillhandahåller s.k. villavagnar för att användas som tillfälliga anläggningsboenden för asylsökande. Bolaget har beslutat att ställa upp

villavagnarna på en fastighet som bolaget disponerar i Skara kommun.

Miljö- och byggnadsnämnden har beviljat ett tidsbegränsat bygglov för uppställning av 25 villavagnar på fastigheten. I beslutet uppges bl.a. att tidsbegränsningen av bygglovet är ett sätt att möta en akut situation och att förlängt bygglov inte bör ges vid lovtidens utgång.

Villavagnarna består av stål- och träkonstruktioner med inner- och ytterväggar samt plåttäckt yttertak. Konstruktionen vilar på ett chassi med två hjulpar. Vagnarna kan transporteras på sina egna hjul av lastbil eller traktor med hjälp av den dragkrok som är monterad på vagnen. Boytan uppgår till ca 35 kvadratmeter och varje villavagn är utrustad med kök, toalett och dusch. Uppvärmning sker med elradiatorer och varje vagn är ansluten till kommunalt vatten och avlopp genom kopplingar som finns under vagnen.

I ansökan om förhandsbesked har Jokarjo AB ställt frågan om villavagnarna inkomstskattemässigt ska anses utgöra inventarier eller byggnader. Bolaget har uppgett att avsikten inte är att uppställningen ska vara permanent. Vagnarna behöver en minimal tid för montering och uppställning. Anslutning till avlopp och vatten går mycket fort och kräver inte många montörer.

Skatterättsnämnden fann att villavagnarna utgör byggnader.

Yrkanden m.m.

Skatteverket yrkar att Högsta förvaltningsdomstolen ska fastställa Skatterättsnämndens förhandsbesked.

Jokarjo AB anser att villavagnarna utgör inventarier.

Skälen för avgörandet

Ett krav för att ett förhandsbesked ska lämnas är att de faktiska omständigheter som beskedet ska grundas på är tillräckligt klarlagda. Det är sökandens sak att se till att beskrivningen av dessa omständigheter är så fullständig att ansökan kan ligga till grund för ett förhandsbesked (RÅ 2005 ref. 80).

För bedömningen av om en anordning ska hänföras till inventarium eller byggnad kan – beroende på förhållandena i övrigt – ett flertal olika omständigheter vara av betydelse. Skatterättsnämnden har beaktat vagnarnas konstruktion och användning. Andra omständigheter som kan beaktas är hur länge anordningarna ska användas, om de är enkla att montera och demontera, om de är avsedda att endast kortvarigt placeras på en viss plats för att sedan flyttas runt på olika platser samt om de efter en flytt ska användas för något helt annat ändamål.

Bolaget har inte lämnat några närmare uppgifter om hur länge bolaget avser att ha villavagnarna placerade på fastigheten för det uppgivna ändamålet och inte heller har bolaget angett vad bolaget avser att göra med vagnarna därefter. Dessutom är uppgifterna om tidsåtgång m.m. för montering respektive demontering på platsen vaga. Högsta förvaltningsdomstolen anser att de faktiska omständigheterna inte är så klarlagda att det av ansökan går att bedöma om villavagnarna inkomstskattemässigt ska klassificeras som inventarier eller byggnader. Skatterättsnämnden borde därför inte ha prövat ansökan. Förhandsbeskedet ska således undanröjas och ansökan avvisas.

Domslut

Högsta förvaltningsdomstolens avgörande

Högsta förvaltningsdomstolen undanröjer Skatterättsnämndens förhandsbesked och avvisar ansökningen.

I avgörandet deltog justitieråden Jermsten, Askersjö, Baran, Andersson och Gäverth. Föredragande var justitiesekreteraren Johan Lindström.

_______________________________________

Skatterättsnämnden (2017-07-07, Eng, ordförande, Pettersson, Jönsson, Lohela, Påhlsson och Werkell):

Förhandsbesked

Villavagnarna utgör byggnad.

Motivering

Inledningsvis kan konstateras att det varken av 18 kap. eller 19 kap.inkomstskattelagen (1999:1229) finns någon definition av begreppen inventarier eller byggnad. Inte heller i 2 kap., som innehåller definitioner av vissa begrepp samt förklaringar till hur vissa termer och uttryck används i inkomstskattelagen, finns något närmare angivet om vad som avses med inventarier och byggnad.

Begreppet byggnad används även inom fastighetstaxeringens område och i jordabalken, JB, men inte heller där ges någon närmare definition eller förklaring.

I 2 kap. 1 § JB anges att till fastighet hör bl.a. byggnader som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk. I Skatteverkets allmänna råd gällande fastighetstaxering (SKV A 2016:16) anges bl.a. att med byggnad avsedd för stadigvarande bruk bör avses en byggnad som med någon grad av säkerhet kan bedömas stå på fastigheten i minst fem år, eller byggnad som har stått på fastigheten i minst fem år. Vidare anges att undantagsvis kan en byggnad betraktas som inte avsedd för stadigvarande bruk (tillfällig byggnad) om det är uppenbart att den kommer tas bort inom de närmsta åren.

Bedömningen vid fastighetstaxeringen är dock inte avgörande för hur en konstruktion ska klassificeras inkomstskattemässigt. Av 19 kap. 21 § inkomstskattelagen framgår exempelvis att en konstruktion för vilken ett byggnadsvärde fastställts vid fastighetstaxeringen ändå kan hänföras till byggnadsinventarier, om konstruktionen helt eller delvis utgör en maskin eller ett redskap.

Av betydelse för frågeställningen i detta ärende är vidare 19 kap. 6 § som anger att om en byggnad är avsedd att användas bara ett fåtal år, får hela utgiften dras av omedelbart. Stadgandet kan enligt Skatterättsnämndens uppfattning inte ge stöd för annat än att avsikten med hur länge en konstruktion ska användas inte påverkar klassificeringen av om ett objekt utgör inventarier eller byggnad, utan endast på vilket sätt avskrivning ska ske.

Enligt vad som upplysts om de aktuella villavagnarnas konstruktion och användning som bostad bör dessa typiskt sett kunna utgöra byggnader. Den omständigheten att endast ett tillfälligt bygglov om ca tre år för uppställningen av villavagnarna har meddelats förändrar enligt Skatterättsnämndens uppfattning inte den bedömningen. Villavagnarna utgör därmed byggnad.

Kristiansson var skiljaktig och anförde:

En villavagn är till sin konstruktion och användning inte avsedd att ställas upp på en specifik fastighet för stadigvarande bruk. Utgångspunkten bör således vara att en villavagn inte är att betrakta som en byggnad för stadigvarande bruk. När villavagnen är avsedd att användas på en och samma fastighet under en längre period kan vagnen emellertid vara att betrakta som en byggnad för stadigvarande bruk. Med byggnad avsedd för stadigvarande bruk bör avses en byggnad som med någon grad av säkerhet kan bedömas stå på fastigheten i minst fem år, eller byggnad som har stått på fastigheten i minst fem år. Att tillämpa denna princip innebär en förutsebarhet och framför allt en enhetlig tillämpning oavsett om det är fråga om inkomstbeskattning eller fastighetstaxering.

De aktuella villavagnarna ska enligt beviljat bygglov ställas upp på en specifik fastighet i högst tre år. Det är enligt min mening inte en tillräckligt lång tid för att villavagnarna ska anses som byggnader. Enligt min mening borde den ställda frågan besvaras med att villavagnarna utgör inventarier.