RÅ 1994 not 307
Not 307. Överklagande av PeGe J. ang. rätt att ta del av
allmän handling. - PeGe J. (Sveriges Radio Sjuhärad)
begärde uppgifter från en inom ett miljövårdsprojekt
(Miljöprojekt-Bilvård) upprättad rapport om de fem företag
som haft de största mängderna otillåtna produkter med de
förbjudna ämnena metylenklorid, trikloretylen och
tetrakloretylen. - Miljöskyddsnämnden i Borås kommun
(1993-12-14, delegationsbeslut av miljöskyddschefen) avslog framställningen med följande motivering: Jag har sagt nej till att lämna ut namnen på de fem företag, som vid inventeringstillfället hade de flesta produkterna. Mitt
främsta motiv till detta nej är att
inventeringsanteckningarna är arbetsmaterial, som har
upprättats av den som utförde inventeringen. Vår
inventering utfördes under juli och augusti månader 1993.
Det har alltså gått fem månader sedan inventeringen
utfördes och den bild vi då fick stämmer sannolikt inte med
dagens situation. - Samtliga företag, som då hade förbjudna
produkter, tog bort förbjudna produkter medan vi var kvar.
För att få bekräftat att produkterna inte tagits tillbaka i
hyllorna planerade vi en uppföljning under senare delen av
1993. - Vi kommer att följa upp Miljöprodukt-Bilvård med
start nu i december och avslutning under januari 1994.
Resultatet av detta arbete kommer att redovisas på liknande
sätt som Miljöprodukt-Bilvård. Eventuella kvarvarande
"syndare" kommer att överlämnas för polisutredning och
uppgifterna om dessa blir då också allmän handling. - Stöd
för min uppfattning att inventeringsanteckningarna inte är
allmän handling finns i 2 kap. 9 och 10 §§
tryckfrihetsförordningen. - I kammarrätten vidhöll PeGe J.
sin begäran att få ta del av uppgifter om vilka fem
företag, i en inventering av 58 försäljningsställen i
Borås, som hade flest förbjudna produkter och anförde
följande. Inventeringen sammanställdes till en rapport som
redovisades i Borås miljöskyddsnämnd i september 1993 och
hade sin bakgrund i ett förbud den 1 januari 1993 att
försälja vissa klorerade lösningsmedel till allmänheten. -
Miljöskyddsnämnden hemställde i yttrande att kammarrätten
skulle fastställa det överklagade beslutet och anförde
bl.a. följande. De önskade uppgifterna ingick i ett
arbetsmaterial, som kontoret alltjämt hade under
bearbetning. Materialet, som bestod av
inventeringsprotokoll, upprättades under juli och augusti
månader 1993 och redovisades i en särskild rapport till
nämnden vid sammanträdet i oktober 1993. Det användes för
kontorets planering och uppföljning av
Miljövårdsprojekt-Bilvård. Projektet hade bedrivits i
enlighet med en verksamhetsplan, "K1 Genomgång av
bilvårdsbranschen". Med anledning av inventeringsresultatet
planerade kontoret in en uppföljning under december månad
1993 hos de försäljningsställen där förbjudna produkter
fanns i juli och augusti. De tidigare förda
inventeringsanteckningarna utgjorde ett nödvändigt
arbetsmaterial vid denna uppföljning. En sammanfattande och
avslutande redovisning av projektet skulle kunna lämnas
till nämnden under februari månad 1994. I och med den
redovisningen hade projektet "K1 Genomgång av
bilvårdsbranschen" också avslutats. - Kammarrätten i
Göteborg (1994-02-22, Kärrström, Ståhlgren, Nilsson): En handling är enligt 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen (TF) allmän om den förvaras hos myndighet och enligt
bestämmelserna i 6 eller 7 § är att anse som inkommen till
eller upprättad hos myndighet. Enligt 7 § anses en handling
upprättad hos en myndighet när den expedierats. Vidare
anses en handling som inte har expedierats upprättad när
det ärende till vilket den hänför sig har slutbehandlats
hos myndigheten. - Den begärda rapporten redovisades vid
ett sammanträde i miljöskyddsnämnden i oktober 1993 och den
inventering som företogs under månaderna juli och augusti
får därmed anses avslutad, oavsett att man vid en ny
inventering ämnar följa upp ärendet. Den begärda rapporten
är enligt kammarrättens mening inte heller att betrakta som
en minnesanteckning enligt 9 § TF, eftersom den tillför
ärendet sakuppgifter. Kammarrätten finner mot bakgrund
härav att den aktuella rapporten är att betrakta som en
allmän handling. - Fråga är då om miljöskyddsnämnden kan
vägra att lämna ut handlingen med stöd av sekretesslagen.