RÅ 1994 not 357
Not 357. Ansökan av Rolf L. om rättsprövning av ett beslut
ang. förvaring av skjutvapen. - Polismyndigheten i
Jönköping (1993-04-27) beslutade att meddela särskilda
förvaringsföreskrifter beträffande Rolf L:s vapeninnehav.
Enligt föreskrifterna skulle vapnen tills vidare förvaras
på så sätt att samtliga vapen förvarades i två
förvaringsutrymmen (vapenskåp) av fabrikat Husqvarna. Högst
20 vapen fick förvaras i varje skåp. Om skåpens vikt
understeg 150 kg vardera, skulle de förankras i
byggnadsstomme, alternativt tyngas så att vikten 150 kg
uppnåddes. Undantag för detta förvaringssätt gjordes för
ett flintlåsgevär, vilket fick förvaras inlåst i annat
förvaringsutrymme. - Rolf L. överklagade polismyndighetens
beslut och yrkade att detta upphävdes. - Länsstyrelsen i
Jönköpings län (1993-10-29): Enligt 26 § vapenlagen är den som innehar skjutvapen eller ammunition skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att det inte är fara för att någon kommer åt den. Skjutvapen och
ammunition skall förvaras under säkert lås eller på annat
lika betryggande sätt. Om förvaringen inte sker i
säkerhetsskåp eller i annat lika säkert förvaringsutrymme
skall, om detta är möjligt utan avsevärd svårighet, en
vapendel tas bort från vapnet så att det inte kan användas.
Vapen, vapendel och ammunition skall förvaras var för sig.
Enligt 27 § vapenlagen får en polismyndighet när det finns
anledning till det även i annat fall än som avses i 10, 14
eller 19 § besluta att tillstånd att inneha skjutvapen
skall förenas med villkor att vapnet skall förvaras på
visst sätt. Av 48 § vapenlagen framgår att regeringen eller
den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare
föreskrifter om de villkor i övrigt som skall vara
uppfyllda för tillstånd enligt lagen. I 60 §
vapenförordningen (1974:123) stadgas att ytterligare
föreskrifter för verkställigheten av vapenlagen och för
verkställigheten av förordningen meddelas av
Rikspolisstyrelsen, som även meddelar föreskrifter om
registerföringen hos polismyndigheterna. - 27 § vapenlagen
har ändrats genom lag (1991:1181) om ändring i vapenlagen
(1973:1176). Ändringen gäller fr.o.m. den 1 januari 1992.
Enligt övergångsbestämmelserna tillämpas i fråga om
förvaring av vapen och ammunition äldre bestämmelser till
utgången av juni 1992. - Rikspolisstyrelsen har meddelat
föreskrifter och allmänna råd till vapenlagstiftningen (RPS
FS 1992:2, FAP 551-3). Beträffande särskild
förvaringsföreskrift har meddelats följande allmänna råd.
Polismyndigheten bör i samband med att tillstånd beviljas
pröva om särskilda förvaringsvillkor skall föreskrivas.
Vapnets farlighet och beskaffenhet i övrigt skall vara
avgörande för vilken typ av förvaring som bör krävas. Även
antalet vapen som innehavaren har är av stor betydelse. Vid
förvaring av helautomatiskt vapen, enhandsvapen eller
totalt mer än sex vapen bör särskild förvaringsföreskrift
meddelas. Sådan föreskrift bör omfatta samtliga vapen, om
innehavaren har flera vapen. Höga krav bör ställas på
sättet att förvara vapen. - Länsstyrelsen finner att
förutsättningar förelegat för att utfärda nya
förvaringsföreskrifter avseende Rolf L:s vapen i enlighet
med 27 § vapenlagen i dess nuvarande lydelse. Länsstyrelsen
finner vidare med hänsyn till den typ av vapen som Rolf L.
innehar och med hänsyn till antalet vapen att
polismyndigheten haft fog för sitt beslut att utfärda
föreskrifterna på det sätt som skett. På grund härav skall
överklagandet avslås. - Enligt 41 § vapenlagen får detta
beslut inte överklagas. - I ansökningen yrkade Rolf L. att
Regeringsrätten skulle pröva lagligheten i länsstyrelsens
beslut dels att utfärda förvaringsföreskrifter med stöd av
27 § vapenlagen (1973:1176) för samtliga vapen, dels att
upphäva förvaringsbestämmelser som utfärdats för samlat
vapeninnehav med stöd av samma paragraf i dess tidigare
lydelse och dels att med stöd av Rikspolisstyrelsens
utfärdade allmänna råd generellt vid licensgivning meddela
särskilda föreskrifter för vapen av äldre
modell/tillverkning, till vilka ammunition inte fanns
allmänt tillgänglig i handel, enbart på grund av antalet
vapen som innehades. Som skäl för yrkandet anförde han
bl.a. följande. Enligt hans mening överensstämde inte en
tillämpning av beslutet med de principer, som framförts av
vapenutredningen i SOU 1989:44 i fråga om särskilda
förvaringsbestämmelser och som departementschefen ställt
sig bakom i de allmänna övervägandena i prop. 1990/91:130.
Vidare kunde en sådan tillämpning medföra betydande
kostnader för samlare då t.o.m. ett visst antal från
säkerhetssynpunkt mindre farliga vapen skulle kunna medföra
krav på förvaring som motsvarade vad som gällde för
vapenhandlare. Följden härav kunde bli att ett seriöst
vapensamlande omöjliggjordes varigenom kultur- och
militärhistorisk kunskapsutveckling begränsades och
skickligt utförda hantverk kom att förstöras eller föras ut
ur landet. - Regeringsrätten (1994-05-31, Wahlgren, Brink, Dahlman, Berglöf, B. Sjöberg): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Enligt 1 § första stycket lagen (1988:205) om rättsprövning av vissa förvaltningsbeslut skall Regeringsrätten på ansökan av enskild part i ett sådant förvaltningsärende hos regeringen eller
förvaltningsmyndighet som rör något förhållande som avses i
8 kap.2 eller 3 §regeringsformen pröva om avgörandet i
ärendet strider mot någon rättsregel på det sätt som
sökanden angivit eller som i övrigt klart framgår av
omständigheterna i ärendet. Rättsprövningen innefattar,
förutom ren lagtolkning, även sådana frågor som
faktabedömning och bevisvärdering samt frågor om beslutet
strider mot kravet på saklighet, opartiskhet och allas
likhet inför lagen. Prövningen omfattar också fel i
förfarandet som kan ha påverkat utgången i ärendet. Om de
tillämpade rättsreglerna är utformade så att myndigheten
har en viss handlingsfrihet vid sitt beslutsfattande
omfattar rättsprövningen frågan om beslutet ryms inom
handlingsfriheten (prop. 1987/88:69 s. 23-25 och s. 234). -
Utformningen av 27 § vapenlagen medger en viss
handlingsfrihet beträffande frågan om det finns anledning
att förena ett tillstånd att inneha vapen med villkor om
att förvaring skall ske på visst sätt. Enligt lagrummet får
polismyndigheten även i annat fall än som avses i 10, 14
eller 19 § besluta om sådant villkor när det finns särskild
anledning därtill. Härav följer att ett tidigare meddelat
villkor beträffande vapenförvaringen kan ersättas av ett
nytt om förhållandena ändras. I 48 § lagen anges att
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
meddelar närmare föreskrifter om de villkor i övrigt som
skall vara uppfyllda för tillstånd enligt lagen. Regeringen
har genom 60 § vapenförordningen (1974:123) givit
Rikspolisstyrelsen befogenhet att meddela ytterligare
föreskrifter för verkställigheten av vapenlagen och
vapenförordningen. Med stöd härav har Rikspolisstyrelsen
meddelat föreskrifter och allmänna råd till
vapenlagstiftningen (RPS FS 1992:2). Beträffande särskild
förvaringsföreskrift enligt 27 § vapenlagen har allmänna
råd meddelats. Länsstyrelsen har vid sin bedömning hämtat
ledning ur dessa allmänna råd. - Regeringsrätten finner
inte att Rolf L. visat att länsstyrelsen vid
beslutsfattandet skulle ha felbedömt fakta eller
överskridit gränserna för det handlingsutrymme som 27 §
vapenlagen medger. Länsstyrelsens beslut strider därför
inte på sätt som Rolf L. påstått mot någon rättsregel. Det
framgår inte heller klart av omständigheterna i ärendet att
beslutet på annat sätt strider mot någon rättsregel. -
Domslut
Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten förklarar att Länsstyrelsens i Jönköpings län beslut skall stå fast. (fd II 1994-05-04, Hagelin)