RÅ 1994 not 385
Not 385. Överklagande av AB Bösarp Grus & Torrbruk ang.
bygglov. - Byggnadsnämnden i Trelleborgs kommun beslöt den 12 maj 1992 att lämna bolaget bygglov för nybyggnad av flerbostadshus med garage och förråd på fastigheten Lilla Beddinge 26:155. - E. Olssons sterbhus m.fl. överklagade beslutet. - Länsstyrelsen i Malmöhus län (1992-06-25, von Poehl): Ansökningar om bygglov för åtgärder inom områden med detaljplan skall enligt 8 kap. 11 § plan- och bygglagen (PBL) bifallas under förutsättning bl.a. att åtgärden inte strider mot detaljplanen och kan antas uppfylla kraven i 3 kap. PBL. Enligt 3 kap. 1 § PBL skall byggnader placeras och utformas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Byggnader skall ha en yttre form och färg, som är lämplig för byggnaderna som sådana och ger en god helhetsverkan. Enligt 3 kap. 2 § PBL skall byggnader placeras och utformas så att de eller deras avsedda användning inte inverkar menligt på trafiksäkerheten eller på annat sätt medför fara eller betydande olägenheter för omgivningen. - En byggnads höjd räknas enligt 9 § plan- och byggförordningen (PBF) från markens medelnivå invid byggnaden till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak. Beräknad på detta sätt är byggnadens höjd enligt ritningarna i ärendet 3,5 m och avviker därigenom inte från planens bestämmelse om högsta tillåtna byggnadshöjd. - Som våning räknas enligt 9 § PBF även vind där bostadsrum eller arbetslokal kan inredas, om byggnadshöjden beräknad enligt samma paragraf är mer än 0,7 m högre än nivån för vindbjälklagets översida. Av ritningarna framgår att avståndet mellan vindbjälklagets översida och byggnadshöjden är 0,7 m. Byggnadens övre plan räknas därför inte som en våning utan utgör inredd vind, vilket planen tillåter. - Inte heller i övrigt avviker det föreslagna byggnadsföretaget från gällande plan. Frågan om detaljplanen skall ändras är principiellt en kommunal angelägenhet. Länsstyrelsen kan inte ålägga kommunen att ändra detaljplanen. Vad gäller kraven i 3 kap. PBL finner länsstyrelsen inte att byggnadsföretaget skulle bli så störande i landskapsbilden eller medföra sådana olägenheter för omgivningen att det kommer att strida mot
bestämmelserna i 3 kap. 1 och 2 §§ PBL. Det har inte heller
kommit fram någon annan omständighet som bör medföra att
det överklagade bygglovet skall upphävas. - Länsstyrelsen
avslår överklagandena. - Hos kammarrätten yrkade E. Olssons
sterbhus att kammarrätten skulle upphäva byggnadsnämndens
och länsstyrelsens beslut och anförde bl.a. följande. På
den aktuella tomten fick enligt byggnadsplanebestämmelserna
uppföras endast en bostadsbyggnad. Av ritningarna framgick
att det var fråga om tre lägenheter som var skilda från
varandra i ett fall med öppen passage, där man satt upp
dörrar för att ge intryck av ett sammanhängande hus, och i
andra fallet av en inte närmare definierad hopkopplingsdel.
För att kunna klämma in denna för området inte passande
byggnation hade man enligt ritningarna kommit in på prickat
område i söder vilket inte borde få förekomma. -
Intentionerna med gällande byggnadsbestämmelser var
enfamiljshus av den typ som finns i området i övrigt. Den
aktuella grupphusbebyggelsen skulle innebära en avsevärd
förtätning av bebyggelsen och alltför stor avvikelse från
fiskelägets övriga byggnadskaraktär. Efter havets ständiga
erosion återstod nu knappa 20 m till normalvattenlinjen
från ifrågavarande tomtgräns. Enligt köpebrev från 1937
erhöll E. Olsson tillförsäkran om fritt och obehindrat
tillträde till stranden för all framtid. - Rune och
Birgitta Bladh, John Helgesson, Folke Strindberg och
Gunilla Hedström yrkade att det föreliggande bygglovet
skulle avslås och 1948 års byggnadsplan revideras med
hänsyn tagen till strandskyddat område och föreliggande
erosionsrisk. För det fall att bygglov medgavs yrkade de
att lovet skulle gälla för en mindre byggnad, enfamiljshus,
som smälte in i befintlig miljö. De anförde bl.a. följande.
Det var olämpligt att bevilja tillstånd för byggnationen av
en trefamiljsbostad ca 30 m från stranden med hänsyn till
den påtalade risken för stranderosion. Den detaljplan som
gällde var mer än 43 år gammal. Numera skulle detaljplaner
ha s.k. genomförandetid på fem till femton år. Att den
aktuella planen inte hade en genomförandetid innebar att
kommunen kunde avslå en bygglovsansökan även om ansökan var
förenlig med planen om nya fakta framkom. Nya fakta förelåg
då havet genom stranderosion tagit ca 40 m av strandmarken
sedan planen fastställdes. Synnerliga skäl förelåg för att
revidera den gamla planen. Med stöd av 3 kap. PBL kunde
bevarandekraven av miljön i stor utsträckning hävdas. I
enlighet med PBL hade Trelleborgs kommun antagit en
heltäckande översiktsplan. Enligt denna plan skulle
förändring av befintlig bebyggelse ske med varsamhet och ny
bebyggelse skulle anpassas till skånsk byggtradition samt
omgivande bebyggelse. Den planerade nybyggnationen var inte
anpassad till den omgivande bebyggelsen som till största
delen bestod av mindre fiskarstugor. Den nya byggnaden
stred även mot översiktsplanen samt kommunens ansvar vid
beviljande av bygglov på tomt med risk för stranderosion. -
Bolaget yrkade att kammarrätten skulle avslå besvären och
anförde bl.a. följande. Den aktuella tomten var inte
tillgänglig för allmänheten och inte ägnad som strövområde.
Området bestod av små pittoreska fiskarbostäder omväxlande
med moderna villor av olika storlekar och typer, även
flerfamiljshus. Byggnationen medförde inte någon
inskränkning i strandrätten. Erosionsrisken kunde bli en
realitet med delades dock med de övriga byggnaderna i
området, särskilt de som låg i linje med den aktuella
fastigheten. Vid beviljande av bygglov för uppförande av
byggnad skulle hänsyn tas till de allmänna intressen som
skulle beaktas vid planläggning och lokalisering av
bebyggelsen ävensom de krav som borde ställas på den
byggnad varom fråga var. Bestämmelserna i 2 och 3 kap. PBL
hade i allt väsentligt följts och inte heller i övrigt
avvek det avsedda byggnadsföretaget från gällande
bestämmelse. - Kammarrätten företog syn på platsen och höll
i samband därmed muntlig förhandling. - Kammarrätten i
Göteborg (1992-11-10, Rispe, Linderot, Cedhagen): Målet
gäller bygglov för nybyggnad av bostadshus med garage och
förråd på fastigheten Lilla Beddinge 26:155) i Trelleborgs
kommun. Av handlingarna i målet framgår att byggnadsnämnden
den 12 maj 1992 beviljat bygglov. Kammarrätten kan inte i
förvarande mål pröva yrkandet om revidering av 1948 års
byggnadsplan. Yrkande härom skall därför avvisas. - Enligt
8 kap. 11 § plan- och bygglagen (PBL) krävs för bygglov
bl.a. att den sökta åtgärden inte strider mot detaljplan
för området och att åtgärden kan antas uppfylla kraven i
3 kap. PBL. I 3 kap. 1 § PBL sägs bl.a. att byggnader skall
placeras och utformas på ett sätt som är lämpligt med
hänsyn till landskapsbilden och till naturvärdena på
platsen. Av 3 kap. 2 § PBL framgår bl.a. att byggnader
skall placeras och utformas så att de inte medför betydande
olägenheter för omgivningen. Enligt 8 kap. 1 § sjätte
stycket PBL gäller vidare att bygglov får lämnas till
åtgärder som innebär mindre avvikelser från detaljplanen om
avvikelserna är förenliga med syftet med planen. - För
området i fråga gäller en detaljplan fastställd den
13 december 1948, som föreskriver följande i 3-6 §§ för den
nu aktuella fastigheten. Endast fristående eller två med
varandra i gemensam ägogräns sammanbyggda hus får uppföras.
Uthus får sammanbyggas med huvudbyggnad. Byggnaden får inte
vara högre än 4,6 m och inte innehålla mer än en våning.
Vinden får dock inredas. Tak över tvåvåningshus får inte
luta mer än 30 grader mot horisontalplanet. Byggande får
inte ske på punktprickat område och på högst en fjärdedel
av fastighetens område. Är arealen mindre än 1 600 kvm får
endast en bostadsbyggnad jämte erforderliga gårdsbyggnader
uppföras. - Frågan i målet är i första hand om byggnaden
strider mot planens bestämmelser och om en eventuell
avvikelse kan ses såsom en mindre avvikelse från planen som
är förenlig med dess syfte. I andra hand är fråga om
byggnadens placering och utformning kan anses lämplig samt
om byggnaden medför betydande olägenhet för omgivningen. -
I enlighet med Regeringsrättens avgörande (RÅ 1990 ref. 30)
skall byggnadens höjd bestämmas enligt 37 § byggnadsstadgan
(1959:612) och tolkning av om vind skall räknas som våning
göras enligt äldre praxis. Den aktuella planen är antagen
1948. Enligt kammarrättens mening äger emellertid
Regeringsrättens avgörande tillämpning även i förevarande
fall. Av handlingarna i målet framgår att fastigheten Lilla
Beddinge 26:155 skall bebyggas med ett trefamiljshus samt
därmed sammanhängande garage. Husets bottenplan skall för
vardera hushållet innehålla entre, kök, grovkök, badrum,
vardagsrum, matplats samt utrymme för sovplats. Mellan två
utav hushållen finns ett utrymme som upptagits som passage.
Den sammanlagda byggnadsytan är 321 kvm. Husets överplan
skall för vardera hushållen innehålla hall, duschrum och
tre sovrum. För ett av hushållen är endast två sovrum
upptagna. I äldre praxis ansågs att om ett överplan var så
anordnat att det till övervägande del kunde komma att tjäna
som bostads- eller arbetsrum var det att anse som våning.
Kammarrätten finner att förhållandena i detta fall är
sådana att vinden får anses utgöra en våning. Det faktum
att det är två våningar i stället för en kan inte anses
innebära en mindre avvikelse. Hinder föreligger därmed
enligt gällande planbestämmelser att bevilja bygglov för
huset. - Vad avser den planerade byggnaden i övrigt finner
kammarrätten att den, förutom antal våningar, inte kan
anses strida mot planens bestämmelser. Kammarrätten finner
inte heller skäl att anse att byggnaden placerats och
utformats på ett olämpligt sätt eller att placeringen och
utformningen skulle medföra betydande olägenhet för
omgivningen. - Kammarrätten avvisar yrkandet om revidering
av 1948 års byggnadsplan. - Med bifall till överklagandet i
övrigt undanröjer kammarrätten byggnadsnämndens och
länsstyrelsens beslut. - Hos Regeringsrätten yrkade bolaget
att Regeringsrätten skulle undanröja kammarrättens dom och
fastställa Länsstyrelsens i Malmöhus län beslut såvitt
gällde beviljat bygglov. Till stöd för yrkandet anförde
bolaget i huvudsak följande. Kammarrätten hade kommit fram
till att vinden fick anses utgöra en våning och att hinder
för bygglov enligt gällande planbestämmelser därmed
förelåg. Kammarrätten hade till stöd för denna ståndpunkt
åberopat att äldre praxis skulle tillämpas för tolkningen
av om vind skulle räknas som våning. Vid den sålunda gjorda
bedömningen föreföll det enligt bolaget som om kammarrätten
helt förbisett den lag (1991:604) om ändring i plan- och
bygglagen som trädde i kraft den 1 juli 1991 och
bestämmelsen i 9 § plan- och byggförordningen. Enligt
bolagets mening skulle med tillämpning av den ändrade
lagstiftningen vinden inte anses utgöra en våning. Således
förelåg inte hinder mot beviljande av bygglov. -
Motparterna bestred ändringsyrkandet. - Regeringsrätten
(1994-06-13, M. Sjöberg, Voss, Palm, Werner, Swartling):
Domslut
Skälen för Regeringsrättens avgörande. I prop. 1990/91:146 om ändring i plan- och bygglagen (1987:10) m.m., PBL, föreslogs att det genom ett förtydligande skulle klargöras att PBL-systemets regleringar i alla delar skulle gälla för äldre planer, om inte annat särskilt föreskrivits. Föredragande statsrådet anförde därvid följande som skäl för förslaget. "Regeringsrätten har i en dom (RÅ 1990 ref. 30) funnit att PBL:s övergångsregler inte ger stöd för att tillämpa plan- och byggförordningens (1987:383) definitioner på byggnadshöjd m.m. vid tolkningen av planer som fastställts enligt den äldre byggnadslagstiftningen. Enligt min mening är det inte lämpligt att olika regler i dessa avseenden gäller för stadsplaner och byggnadsplaner å
ena sidan och detaljplaner som antagits enligt PBL å andra
sidan. Jag föreslår därför att 17 kap. 4 § PBL ändras så
att det klart framgår att PBL-systemets regleringar i alla
delar gäller för äldre planer, om inte annat särskilt
föreskrivits." - Förslaget ledde till ändring i 17 kap. 4 §
PBL, som trädde i kraft den 1 juli 1991 (SFS 1991:604). -
Med tillämpning av 9 § plan- och byggförordningen har
byggnadsnämnden och länsstyrelsen funnit att vinden till
den ifrågavarande byggnaden inte skall räknas som våning
och att, bland annat på grund av detta förhållande, hinder
för bygglov inte förelåg. Kammarrätten har å sin sida,
under åberopande av rättsfallet RÅ 1990 ref. 30, ansett att
den berörda frågan skall bedömas enligt äldre rätt och
därvid funnit att vinden skall betraktas som våning och att
den tillämnade byggnaden därmed strider mot gällande
detaljplan. Till följd härav och då avvikelsen från
detaljplanen inte kunde anses som en mindre avvikelse har
kammarrätten, som i övrigt ej fann hinder för bygglov
föreligga, undanröjt byggnadsnämndens och länsstyrelsens
beslut. - Av ändringen i 17 kap. 4 § PBL följer att 9 §
fjärde stycket plan- och byggförordningen skall tillämpas
vid prövningen av frågan om vinden till den tillämnade
byggnaden skall räknas som våning. Kammarrätten har vid sin
prövning inte beaktat denna bestämmelse. På grund härav och
med hänsyn till kammarrättens ställningstagande i målet i
övrigt i frågan om bygglov bör målet, bl.a. för iakttagande
av motparternas intresse, återförvisas till kammarrätten
för förnyad prövning. - Regeringsrättens avgörande.