EIFS 2013:3
Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om risk- och sårbarhetsanalyser och åtgärdsplaner avseende leveranssäkerhet i elnäten
1
Energimarknadsinspektionens författningssamling
Utgivare: Göran Morén (chefsjurist)
ISSN 2000-592X
Energimarknadsinspektionens föreskrifter
och
allmänna råd om risk- och sårbarhetsanalyser och
åtgärdsplaner avseende leveranssäkerhet i elnäten
Beslutade den 31 oktober 2013
.
Energimarknadsinspektionen föreskriver följande med stöd av 18 § elförord-
ningen (2013:208) och beslutar följande allmänna råd.
Inledande bestämmelser
1 §
I dessa föreskrifter ges bestämmelser om innehållet i samt redovis-
ningen av de risk- och sårbarhetsanalyser och åtgärdsplaner som innehavare
av nätkoncession för linje med en spänning som understiger 220 kilovolt och
innehavare av nätkoncession för område ska upprätta enligt 3 kap. 9 c § el-
lagen (1997:857).
2 §
Redovisningsskyldig enligt dessa föreskrifter är den som är registrerad
som koncessionshavare vid redovisningstillfället.
Redovisningen ska avse varje nätkoncession för sig. Om flera nätkonces-
sioner vid redovisning av nätverksamhet redovisas samlat ska samlad redo-
visning ske även enligt dessa föreskrifter.
Definitioner
3 §
I dessa föreskrifter avses med
Funktionskravet
Det minimikrav på leveranssäkerhet som följer
av 3 kap. 9 a § ellagen och som innebär att
leveransavbrott i överföringen av el till en elan-
vändare aldrig ska överstiga 24 timmar. Kravet
gäller inom ramen för koncessionshavarens
kontrollansvar.
Högspänningskund
Kund med anläggning med nominell spän-
ning över 1 000 volt växelspänning eller över
1 500 volt likspänning.
Kontrollansvar
Nätkoncessionshavarens ansvar för att funk-
tionskravet uppfylls. Ansvaret begränsas av
3 kap. 9 a § andra stycket ellagen.
EIFS 2013:3
Utkom från trycket
den 3 december 2013
2
EIFS 2013:3
Innehållet i risk- och sårbarhetsanalysen
4 §
En risk- och sårbarhetsanalys ska vara av sådan kvalitet och innehålla
sådan information att
– koncessionshavaren får kunskap om brister som kan leda till leveransavbrott
och hur dessa kan åtgärdas,
– kunderna kan ges sådan information om sin leveranssäkerhet som avses
i 3 kap. 9 d § ellagen samt om vilka åtgärder som planeras för att höja
leveranssäkerheten,
Leveransavbrott
Tillstånd då uttagspunkten är elektriskt från-
kopplad
i en eller flera faser från spänningssatt
koncessionerat nät.
Leveranssäkerhet
Sannolikheten att el kan överföras till elanvända-
ren utan avbrott.
Lågspänningskund
Kund med anläggning med nominell spänning
upp till och med 1 000 volt växelspänning eller
upp till och med 1 500 volt likspänning.
Redovisningsenhet
Den eller de nätkoncessioner som redovis-
ningen avser. Redovisningsenheten kan avse
redovisningsenhet för lokalnät (REL) eller
redovisningsenhet för regionnät (RER).
Redovisningsidentitet
Den beteckning som redovisningsenheten har
fått från Energimarknadsinspektionen och
som ska användas vid redovisning av uppgif-
terna enligt dessa föreskrifter.
Risk
En sammanvägning av sannolikheten för att en
händelse ska inträffa och de (negativa) konse-
kvenser händelsen i fråga kan leda till.
Riskkälla
En händelse eller ett tillstånd som kan leda
till negativa konsekvenser i form av leverans-
avbrott.
Sårbarhet
Oförmåga att motstå eller återhämta sig från
en händelse eller ett tillstånd som utgör en
riskkälla.
Uttagspunkt
Den punkt där en elanvändare tar ut el för för-
brukning. Vid leverans av el till hushållskun-
der i flerbostadshus innebär detta att uttags-
punkten är den punkt där det koncessionsplik-
tiga nätet upphör. I övriga fall sammanfaller ut-
tagspunkten med den punkt där en elanvändare
enligt avtal med koncessionshavaren tar ut el
för förbrukning.
3
EIFS 2013:3
– Energimarknadsinspektionen får sådant underlag som krävs för att välja
ut de nätföretag som särskilt bör granskas avseende leveranssäkerhet, och
vid en granskning får sådant underlag som krävs för att bedöma konces-
sionshavarens leveranssäkerhetsarbete.
5 §
En risk- och sårbarhetsanalys ska omfatta följande moment
– kartläggning av nuläget,
– identifiering av riskkällor,
– uppskattning av risker och sårbarhet,
– identifiering och prioritering av åtgärder som leder till minskad risk och
sårbarhet.
Endast riskkällor som är av exceptionell karaktär och som inte omfattas av
nätkoncessionshavarens kontrollansvar får undantas från analysen.
Allmänt råd
Kartläggningen av nuläget bör innehålla bland annat en beskrivning
av nätets kända svaga punkter, erfarenheter från tidigare leveransstör-
ningar samt vilka typer av kunder som finns i nätet och om möjligt hur
dessa påverkas av olika typer av leveransavbrott.
Exempel på riskkällor som är av exceptionell karaktär och inte omfat-
tas av kontrollansvaret är krig och terrorhandlingar. Exempel på hän-
delser som normalt inte är av exceptionell karaktär, och som således
normalt ska ingå i analysen, är översvämningar, starka vindar och
blixtnedslag samt tekniska risker hänförliga till anläggningarna. Vid
tveksamhet om en riskkälla är av exceptionell karaktär eller inte om-
fattas av kontrollansvaret bör riskkällan tas med i analysen.
6 §
Vid identifiering av riskkällor och uppskattning av risker ska en etablerad
analysmetod användas.
Allmänt råd
Exempel på etablerade metoder för att identifiera riskkällor och upp-
skatta risker är grovanalys, felträdsanalys och händelseträdsanalys så
som de beskrivs i standard SS EN 31010, Riskhantering – Metoder
för riskbedömning, utgiven av Svensk Elstandard. Övriga moment i
riskanalysen beskrivs också i denna standard. Metod för presentation
av sannolikhet och konsekvens för identifierade händelser (riskmatris)
beskrivs i ovan nämnda standard samt i grundläggande litteratur inom
riskområdet.
7 §
Vid uppskattning av risk och sårbarhet ska konsekvenser i form av anta-
let låg- och högspänningskunder som kan drabbas, avbrottstid samt mäng-
den icke levererad energi beaktas. Därutöver bör andra konsekvenser av
väsentlig betydelse beaktas.
4
EIFS 2013:3
Allmänt råd
Exempel på andra konsekvenser som kan beaktas är vilka lastnivåer
som drabbas, avbrottskostnader för olika kundgrupper och förekomsten
av samhällsviktig verksamhet.
8 §
Koncessionshavaren ska identifiera de uttagspunkter i nätet där funk-
tionskravet, eller strängare krav på leveranssäkerhet som följer av andra
föreskrifter, inte bedöms vara uppfyllt. För dessa uttagspunkter ska det anges
vilka åtgärder som kommer att vidtas för att kraven ska uppfyllas, samt vilket
år dessa åtgärder ska vara genomförda.
Utgångspunkten för bedömningen är att de händelser eller scenarier som
har analyserats i risk- och sårbarhetsanalysen faktiskt inträffar. Om händelser
som faller utanför koncessionshavarens kontrollansvar har analyserats får
dessa uteslutas.
Dokumentation av risk- och sårbarhetsanalysen
9 §
Arbetet ska dokumenteras på ett sådant sätt att det ger en komplett bild av
det arbete som har lett fram till resultaten. Arbetsprocessen ska utan svårighet
kunna rekonstrueras baserat på skriftligt material.
Dokumentationen ska sparas i minst 10 år.
Allmänt råd
Av dokumentationen bör det framgå vilka som har utfört arbetet och vil-
ken del av organisationen de arbetar i. Utgångspunkter, avgränsningar,
valda antaganden, metoder, indata och resultat bör också framgå. Vidare
bör alla viktiga ställningstaganden som har gjorts under analys- och
värderingsarbetet beskrivas tydligt.
10 §
I dokumentationen ska identifierade risker sorteras in under följande
fem huvudgrupper
– Anläggningsteknik
– Enstaka anläggningsobjekt
– Nätstruktur
– Organisation och arbetsprocesser
– Övrigt
Av dokumentationen ska det framgå vilka risker som ska åtgärdas och vilka
risker som inte ska åtgärdas.
Allmänt råd
Med huvudgruppen
– Anläggningsteknik avses t.ex. oisolerade luftledningar, äldre PEX-
kablar, oljekablar med risk för läckage, samförlagda ledningar i
tunnlar, huvudmatning och reservmatning i gemensam lednings-
sträckning och sjökablar.
– Enstaka anläggningsobjekt avses bland annat nätstationer, fördel-
ningsstationer och mottagningsstationer, exempelvis med avseende
på teknik, ålder och brandrisker, förekomsten av ljusbågsvakter,
5
EIFS 2013:3
utgående ledningars fördelning, enhetsreserver och enskilda käns-
liga komponenter.
– Nätstruktur avses främst risker relaterade till systemets komplexi-
tet. Några exempel är enskilda punkter där fel kan orsaka stora
konsekvenser, geografiska och meteorologiska förutsättningar och
graden av redundans.
– Organisation och arbetsprocesser avses exempelvis kompetens,
rutiner och instruktioner.
Innehållet i åtgärdsplanen
11 §
Åtgärdsplanen ska baseras på risk- och sårbarhetsanalysen.
12 §
Åtgärdsplanen ska tydligt visa vilka identifierade risker som ska åtgär-
das och vilka åtgärderna är. Varje åtgärd ska ges en unik identitet och sorteras
in under huvudgrupper enligt 10 §.
Av åtgärdsplanen ska det framgå vilka åtgärder som ska vidtas omgående,
under det närmaste året, på längre sikt samt respektive åtgärds bedömda
ekonomiska omfattning.
Åtgärdsplanen ska dateras och sparas i minst 10 år.
Redovisning till Energimarknadsinspektionen
13 §
Redovisningen av uppgifter ska ske årligen senast under juli månad.
14 §
De redovisade uppgifterna ska baseras på en risk- och sårbarhetsana-
lys och åtgärdsplan som inte är äldre än 1 år.
15 §
Redovisningen ska innehålla uppgift om nätföretagets organisations-
nummer och redovisningsidentitet.
16 §
Redovisningen av risk- och sårbarhetsanalysen ska innehålla följande
information
– använd analysmetod enligt 6 §,
– om en riskmatris använts för presentation av sannolikhet och konse-
kvens,
– antal identifierade risker och antal risker som ska åtgärdas, fördelade på
huvudgrupper enligt 10 §,
– om redovisningsenheten klarar att uppfylla funktionskravet enligt 8 §.
17 §
Redovisningen av åtgärdsplanen ska innehålla följande information
– antalet åtgärder,
– om varje åtgärd märkts med en unik identitet,
– tidplan för genomförande,
– om tidplanen har ändrats sedan senaste redovisning.
18 §
Redovisningen ska ske med tekniskt system anvisat av Energimark-
nadsinspektionen.
6
EIFS 2013:3
Ikraftträdande
Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 januari 2014.
Genom dessa föreskrifter upphävs Energimarknadsinspektionens före-
skrifter och allmänna råd (EIFS 2010:3) om risk- och sårbarhetsanalyser och
åtgärdsplaner avseende leveranssäkerhet i elnäten.
På Energimarknadsinspektionens vägnar
Anne Vadasz Nilsson
Erik Blomqvist