FFFS 2016:26
Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Föreskrifter
om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9)
om värdepappersfonder;
beslutade den 10 oktober 2016.
Finansinspektionen föreskriver1 med stöd av 18 § 2, 10, 13 och 15 förordningen
(2013:588) om värdepappersfonder i fråga om Finansinspektionens föreskrifter
(FFFS 2013:9) om värdepappersfonder
dels att 1 kap. 9 §, 29 kap. 2 och 5 §§, 31 kap. 34 § samt bilagorna 1–4 ska ha
följande lydelse,
dels att det ska införas ett nytt kapitel, 8 a kap., en ny paragraf, 31 kap. 48 a § och
närmast före 31 kap. 48 a § en ny rubrik av följande lydelse.
1 kap.
9 § Termer och uttryck som används i föreskrifterna har samma betydelse och
tillämpningsområde som i lagen (2004:46) om värdepappersfonder, om inte något
annat anges.
Därutöver har nedanstående termer och uttryck följande betydelse:
1. Absolut Value at Risk: Value at Risk uttryckt som en högsta procentuell andel av
en värdepappersfonds värde.
2. AIF-förvaltare: Detsamma som i 1 kap. 3 § lagen (2013:561) om förvaltare av
alternativa investeringsfonder.
3. Allmän placeringsinriktning: Detsamma som mål och placeringsinriktning enligt
artikel 7 i kommissionens förordning (EU) nr 583/2010 av den 1 juli 2010 om
genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG rörande
basfakta för investerare och villkor som ska uppfyllas när faktablad med basfakta
för investerare eller prospekt tillhandahålls på annat varaktigt medium än papper
eller på en webbplats.
4. Alternativ investeringsfond: Detsamma som i 1 kap. 2 § lagen om förvaltare av
alternativa investeringsfonder.
5. Anställda i ledande strategiska befattningar:
Anställda som, utöver den verk-
ställande ledningen, leder och ansvarar för den dagliga verksamheten i fondbolaget,
t.ex. anställda som ansvarar för portföljförvaltning, personal, administration eller
marknadsföring.
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG av den 13 juli 2009 om sam-
ordning av lagar och andra författningar som avser företag för kollektiva investeringar i
överlåtbara värdepapper (fondföretag), i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv 2014/91/EU.
FFFS 2016:26
Utkom från trycket
den 14 oktober 2016
FFFS 2016:26
2
6. Diskretionär pensionsförmån:
En pensionsförmån som ett fondbolag på
individuell basis beviljar anställda som en del av deras rörliga ersättning. Detta
omfattar inte ackumulerade förmåner som anställda tjänat in enligt villkoren i
fondbolagets pensionssystem.
7. Egen affär: Handel med ett finansiellt instrument som utförs av en relevant
person eller för en relevant persons räkning, om åtminstone en av följande punkter
är uppfyllda.
a) Den relevanta personen handlar utanför ramarna för den verksamhet som han
eller hon utför i egenskap av relevant person.
b) Handeln utförs för någon av följande personers räkning:
– den relevanta personen själv,
– en annan person som den relevanta personen har ett nära förhållande till eller har
nära förbindelser med,
– en person som den relevanta personen har sådana förbindelser med att den
relevanta personen har direkt eller indirekt väsentligt intresse av handelns resultat,
annat än en avgift eller kommission för handelns utförande.
8. Ersättning: Alla ersättningar och förmåner från fondbolaget till en anställd. Med
ersättningar och förmåner från fondbolaget avses t.ex. kontant lön och andra
kontanta ersättningar, ersättningar i form av andelar i en värdepappersfond, eller ett
instrument som uppnår motsvarande intressegemenskap som andelar i en värde-
pappersfond, pensionsavsättningar, avgångsvederlag eller bilförmåner.
9. Ersättningspolicy: Grunder och principer för hur ersättning ska fastställas,
tillämpas och följas upp samt för hur ett fondbolag definierar vilka anställda som
kan påverka riskprofilen för fondbolaget och för varje förvaltad värdepappersfond.
10. Fondandelsägare: En fysisk eller juridisk person eller en värdepappersfond, en
alternativ investeringsfond, ett fondföretag eller motsvarande, som innehar en eller
flera andelar i en värdepappersfond eller i ett fondföretag.
11. Handelsplats: En reglerad marknad, en handelsplattform enligt 1 kap. 5 § 12
lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, en systematisk internhandlare enligt
1 kap. 5 § 24 lagen om värdepappersmarknaden, en marknadsgarant inom EES
eller en annan person som tillhandahåller likviditet inom EES eller en enhet som
motsvarar någon av de föregående utanför EES.
12. Interna regler: Policy- och styrdokument, riktlinjer, instruktioner eller andra
skriftliga dokument som styr verksamheten och som fastställs av styrelsen eller den
verkställande direktören.
13. Investerare: Varje fondandelsägare eller presumtiv fondandelsägare.
14. Kontrollfunktion:
Ett fondbolags funktion eller funktioner för riskhantering,
regelefterlevnad (compliance) och internrevision eller motsvarande.
15. Kund: En fysisk eller juridisk person, eller en värdepappersfond, en alternativ
investeringsfond, ett fondföretag eller motsvarande, som tillhandahålls fondverk-
samhet, diskretionär portföljförvaltning eller sådana tjänster enligt 7 kap. 1 § första
stycket lagen om värdepappersfonder som utförs av ett fondbolag.
FFFS 2016:26
3
16. Likviditetsrisk: Risken för att en position i en värdepappersfond inte kan säljas,
lösas in eller avslutas till en begränsad kostnad inom rimlig tid, och att 4 kap. 13 §
första stycket första meningen lagen om värdepappersfonder därför inte kan följas
vid varje tidpunkt för fonden.
17. Marknadsrisk: Risken för en förlust i en värdepappersfond på grund av föränd-
ringar i marknadsvärdet på positioner i fonden till följd av ändrade marknads-
variabler, t.ex. räntor, växelkurser, aktie- och råvarupriser eller en emittents kredit-
värdighet.
18. Motpartsrisk: Risken för en förlust i en värdepappersfond till följd av att mot-
parten i en transaktion inte uppfyller sina förpliktelser före avvecklingen av
transaktionen.
19. Operativ risk: Risken för förlust i en värdepappersfond dels på grund av
bristande interna rutiner för personal och system i fondbolaget eller yttre faktorer,
dels på grund av rättsliga risker och dokumentationsrelaterade risker samt dels
risker till följd av handels-, avvecklings- och värderingsrutiner.
20. OTC-derivat: Sådana derivatinstrument som anges i 5 kap. 12 § andra stycket
lagen om värdepappersfonder.
21. Person som en relevant person har ett nära förhållande till:
a) Den relevanta personens make eller sambo,
b) omyndiga barn som står under den relevanta personens vårdnad, och
c) andra närstående till den relevanta personen som har gemensamt hushåll med
denna person sedan minst ett år vid tidpunkten för den berörda transaktionen.
22. Placeringsstrategier: Grunddragen för den strategiska placeringen av tillgångar
och de placeringstekniker som krävs för att den allmänna placeringsinriktningen
för varje värdepappersfond ska genomföras korrekt och effektivt.
23. Portföljtransaktion: En transaktion för en värdepappersfonds räkning som ett
fondbolag genomför i sin fondverksamhet.
24. Relativ Value at Risk: En värdepappersfonds Value at Risk dividerat med Value
at Risk för fondens referensportfölj.
25. Relevant person:
a) En styrelseledamot, delägare, verkställande direktör eller annan chef i fond-
bolaget,
b) en av bolagets anställda samt varje annan fysisk person som dels utför tjänster åt
fondbolaget, dels står under bolagets kontroll och deltar i driften av fond-
verksamheten för bolagets räkning, och
c) en fysisk person som, inom ramen för ett uppdragsavtal, utför delar av
fondverksamheten för fondbolagets räkning.
26. Riskbegränsningssystem:
Ett dokumenterat system av lämpliga interna
placeringsbegränsningar för en värdepappersfond. Systemet är utformat för att
FFFS 2016:26
4
hantera samtliga risker av väsentlig betydelse för fonden och för att säkerställa att
fondförvaltningen sker i enlighet med lagar och andra författningar samt fond-
bestämmelserna för fonden.
27. Risktagare: En anställd som tillhör en personalkategori som i tjänsten kan
utöva ett väsentligt inflytande över riskprofilen för ett fondbolag eller en förvaltad
värdepappersfond. Det gäller normalt anställda som kan ingå avtal eller ta
positioner för fondbolaget eller för en förvaltad värdepappersfond, eller på annat
sätt påverka fondbolaget eller den förvaltade värdepappersfondens risk.
28. Rörlig ersättning: Ersättning som inte på förhand är fastställd till belopp eller
storlek. Som rörlig ersättning räknas inte provisionsbaserad lön som är utan
koppling till sådana framtida riskåtaganden som kan komma att ändra ett fond-
bolags eller en värdepappersfonds resultat- eller balansräkning.
29. Samlingsindikator för risk och avkastning: Detsamma som samlingsindikator
enligt artikel 8 i kommissionens förordning (EU) nr 583/2010.
30. Särskilt reglerad personal:
Den verkställande ledningen, samt anställda som
ingår i följande personalkategorier och som inte har undantagits enligt 8 a kap. 5 §:
a) anställda i ledande strategiska befattningar,
b) anställda med ansvar för kontrollfunktioner,
c) risktagare, och
d) anställda vars totala ersättning uppgår till, eller överstiger, den totala er-
sättningen till någon i den verkställande ledningen.
31. Value at Risk: Ett mått för den högsta förväntade förlusten vid ett givet
konfidensintervall, under en viss period, under normala marknadsförhållanden.
32. Varaktigt medium: Ett medium som gör det möjligt för en investerare att bevara
information som riktas till denne personligen, på ett sätt som gör informationen
tillgänglig i framtiden. Informationen ska vara tillgänglig så länge det är lämpligt
med hänsyn till avsikten med informationen, och mediet ska tillåta en oförändrad
återgivning av den bevarade informationen.
33. Verkställande ledning: Verkställande direktör och dennes ställföreträdare samt
andra personer i ett fondbolags ledningsgrupp eller liknande organ som är direkt
ansvariga inför styrelsen eller den verkställande direktören.
8 a kap. Ersättningssystem
Tillämpningsområde
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om det ersättningssystem som ett fond-
bolag ska ha enligt 2 kap. 17 c § lagen (2004:46) om värdepappersfonder. Er-
sättningssystemet ska omfatta fondbolagets särskilt reglerade personal.
FFFS 2016:26
5
Annan lagstiftning
2 § Bestämmelserna i detta kapitel påverkar inte ett fondbolags skyldigheter enligt
tillämplig avtals- och arbetsrätt. Bestämmelserna har inte heller någon inverkan på
de rättigheter som arbetsmarknadens parter har vid kollektivavtalsförhandlingar.
Ersättningspolicy
3 § Ett fondbolag ska ha en dokumenterad ersättningspolicy som omfattar fast och
rörlig ersättning inklusive diskretionära pensionsförmåner. Den ska innehålla en
förteckning över åtgärder som ska vidtas för att undvika intressekonflikter.
Ersättningspolicyn ska vara uppdaterad och ses över regelbundet.
4 § Ersättningspolicyn ska utformas och tillämpas på ett sätt som är förenligt med
och främjar en sund och effektiv riskhantering. Ersättningspolicyn ska motverka ett
risktagande som är oförenligt med de förvaltade värdepappersfondernas riskprofil
och fondbestämmelser. Ersättningspolicyn och tillämpningen av den får inte hindra
fondbolaget från att uppfylla sin skyldighet att agera i fondandelsägarnas intresse.
Ersättningspolicyn ska också utformas och tillämpas på ett sätt som är lämpligt
med hänsyn till fondbolagets storlek och interna organisation samt verksamhetens
art, omfattning och komplexitet. Ersättningspolicyn ska överensstämma med
affärsstrategi, mål, värderingar och intressen för fondbolaget och de förvaltade
värdepappersfonderna och fondandelsägarna i värdepappersfonderna.
5 § Ett fondbolag ska analysera vilka risker som är förenade med fondbolagets
ersättningspolicy och ersättningssystem. Fondbolaget ska på grundval av analysen
identifiera särskilt reglerad personal hos fondbolaget. Fondbolaget ska
dokumentera och särskilt motivera om anställda i någon av de personalkategorier
som anges i 1 kap. 9 § andra stycket 30 a–d inte utövar ett väsentligt inflytande på
riskprofilen för fondbolaget eller de förvaltade värdepappersfonderna och därför
inte ska anses tillhöra fondbolagets särskilt reglerade personal.
Pensionspolicy
6 § Ett fondbolag som tillämpar rörlig ersättning som innehåller diskretionära
pensionsförmåner ska ha en pensionspolicy. Pensionspolicyn ska överensstämma
med fondbolagets och de förvaltade värdepappersfondernas affärsstrategi, mål,
värderingar och långsiktiga intressen.
Fondbolaget ska överlåta diskretionära pensionsförmåner i form av andelar i den
berörda värdepappersfonden, eller i form av instrument som uppnår en mot-
svarande intressegemenskap.
7 § Ett fondbolag ska se till att diskretionära pensionsförmåner, som överlåts till
en anställd när han eller hon går i pension, omfattas av en tidsperiod på minst fem
år inom vilken den anställde inte får förfoga över instrumenten.
Om fondbolaget överlåter diskretionära pensionsförmåner till en anställd innan han
eller hon går i pension, på grund av att anställningen upphör, ska de diskretionära
pensionsförmånerna skjutas upp i fem år.
FFFS 2016:26
6
Rörlig ersättning
Begränsning av garanterad rörlig ersättning
8 § Ett fondbolag får inte lämna garanterad rörlig ersättning annat än i samband
med nyanställning. Fondbolaget ska begränsa sådan ersättning till det första
anställningsåret.
Risksäkringsstrategier
9 § Ett fondbolag ska säkerställa att dess anställda förbinder sig att inte använda
personliga risksäkringsstrategier eller försäkringar som syftar till att minska eller
undanröja effekterna av att en uppskjuten ersättning justeras eller bortfaller.
Ersättning i samband med att en anställning upphör
10 § Ett fondbolag ska säkerställa att rörlig ersättning som lämnas till en anställd i
samband med att anställningen upphör står i relation till den anställdes prestationer
under anställningstiden. Ersättningen ska beräknas så att den inte belönar osunt
risktagande.
Styrning
Styrelse
11 § Ett fondbolags styrelse ska besluta om en ersättningspolicy. Beslutet ska
grundas på den analys som avses i 5 §. Styrelsen ska se till att ersättningspolicyn
tillämpas, och följs upp åtminstone årligen.
12 § Ett fondbolags styrelse ska besluta om
1. ersättning till den verkställande ledningen,
2. ersättning till anställda som har det övergripande ansvaret för någon av
fondbolagets kontrollfunktioner, och
3. åtgärder för att följa upp tillämpningen av fondbolagets ersättningspolicy.
Styrelsens beslut ska i tillämpliga fall följa vad bolagsstämman har beslutat i fråga
om ersättning för fondbolaget.
13 § En styrelseledamot som ansvarar för att bereda styrelsens beslut enligt 11
eller 12 § ska ha tillräcklig kunskap om och erfarenhet av frågor om ersättning och
riskhantering. Ledamoten får inte ingå i fondbolagets verkställande ledning.
Vid beredningen av styrelsens beslut ska hänsyn tas till de långsiktiga intressen
som gäller för fondandelsägare och övriga intressenter samt till allmänhetens
intresse.
Ersättningskommitté
14 § Ett betydande fondbolag ska ha en ersättningskommitté som ska utföra en
oberoende bedömning av fondbolagets ersättningspolicy och tillämpningen av den.
FFFS 2016:26
7
För att bedöma om ett fondbolag är betydande ska hänsyn tas till hur stort
fondbolaget är, hur stora värdepappersfonder fondbolaget förvaltar, vilken intern
organisation som fondbolaget har samt verksamhetens art, omfattning och
komplexitet.
Ordföranden och övriga medlemmar i ersättningskommittén ska ingå i fond-
bolagets styrelse, men får inte ingå i dess verkställande ledning. Ersättnings-
kommittén ska ha tillräcklig kunskap om och erfarenhet av frågor om ersättning
och riskhantering.
Om det i styrelsen ingår arbetstagarledamöter, som har utsetts enligt lagen
(1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda, ska
arbetstagarledamöterna ha rätt att ingå i ersättningskommittén.
15 § Ersättningskommittén ska bereda styrelsens beslut enligt 12
§. När
ersättningskommittén bereder beslut ska den ta hänsyn till de långsiktiga intressen
som gäller för fondandelsägare och övriga intressenter samt till allmänhetens
intresse.
Kontroll
16 § Ett fondbolag ska minst årligen låta en kontrollfunktion granska om
fondbolagets ersättningssystem överensstämmer med ersättningspolicyn.
Kontrollfunktionen ska rapportera resultatet av granskningen till styrelsen.
17 § Om anställda i kontrollfunktioner får rörlig ersättning, ska fondbolaget se till
att den bestäms utifrån mål som är kopplade till kontrollfunktionen, oberoende av
resultatet i de affärsområden de kontrollerar.
Balans mellan fast och rörlig ersättning
18 § Ett fondbolag, vars ersättning innehåller rörliga delar, ska se till att det finns
en lämplig balans mellan fasta och rörliga delar av ersättningen. De fasta delarna
ska stå för en så stor del av den anställdes totala ersättning att det ska vara möjligt
att sätta de rörliga delarna till noll.
Fondbolaget ska i sin ersättningspolicy ange hur stora de rörliga delarna högst kan
bli i förhållande till de fasta delarna för särskilt reglerad personal som kan få rörlig
ersättning. Undantag från dessa förhållanden ska i varje enskilt fall godkännas av
styrelsen.
Resultatbedömning och riskjustering
19 § Ett fondbolags bedömning av resultat som ligger till grund för beräkning av
rörlig ersättning, ska baseras på riskjusterade vinstmått. Såväl nuvarande som
framtida risker ska beaktas.
Om ett fondbolag använder sig av subjektiva bedömningar för justering av resultat
utifrån risk, ska de överväganden som ligger till grund för justeringen vara väl
avvägda och dokumenterade.
20 § Ett fondbolags resultatbedömning ska göras i ett flerårigt perspektiv anpassat
till den innehavsperiod som rekommenderas investerarna i de värdepappersfonder
FFFS 2016:26
8
som förvaltas av fondbolaget. Bedömningen ska baseras på värdepappersfondernas
långsiktigt hållbara resultat och dess investeringsrisker.
Den faktiska utbetalningen av de resultatbaserade delarna av ersättningen fördelas
över samma tidsperiod som anges i första stycket
21 § Ett fondbolag ska basera den rörliga ersättningen till särskilt reglerad
personal på en sammanvägd bedömning av den anställdes resultat, den berörda
affärsenhetens eller den berörda värdepappersfondens resultat och risker samt
fondbolagets totala resultat. Vid bedömningen av den anställdes resultat ska både
finansiella och icke-finansiella kriterier beaktas.
De finansiella och icke-finansiella kriterier som fondbolaget lägger till grund för
beslut om ersättning ska specificeras och dokumenteras.
Uppskjutande av rörlig ersättning
22 § Ett fondbolag ska se till att utbetalning eller överlåtelse av minst 40 procent
av den rörliga ersättningen till särskilt reglerad personal skjuts upp och fördelas
över en lämplig tidsperiod. Perioden ska uppgå till minst tre år. När fondbolaget
beslutar om hur stor del av den rörliga ersättningen som ska skjutas upp, och hur
länge, ska fondbolaget ta hänsyn till den innehavsperiod som rekommenderas
investerare i den berörda värdepappersfonden.
Fondbolaget ska skjuta upp minst 60 procent av den rörliga ersättningen till särskilt
reglerad personal, vars rörliga ersättning uppgår till ett särskilt högt belopp.
Fondbolaget får betala ut eller överlåta uppskjuten ersättning en gång om året,
jämnt fördelad över den tid som ersättningen skjuts upp (pro rata). Den första
utbetalningen eller överlåtelsen får göras först ett år efter det att den rörliga
ersättningen beslutades.
Andelar i värdepappersfonden och andra instrument
23 § Ett fondbolag ska se till att minst 50 procent av den rörliga ersättningen
består av
1. andelar i den berörda värdepapperfonden, eller
2. instrument som uppnår motsvarande intressegemenskap som andelar i den
berörda värdepappersfonden.
Första stycket ska endast tillämpas på ett fondbolag vars förvaltning av värde-
pappersfonder står för minst 50 procent av den totala portfölj som fondbolaget
förvaltar.
Första stycket ska tillämpas både på rörlig ersättning som skjuts upp och på rörlig
ersättning som inte skjuts upp.
24 § Ett fondbolag ska se till att rörlig ersättning som lämnas i form av andelar i
den berörda värdepappersfonden, eller i form av instrument som uppnår
motsvarande intressegemenskap, omfattas av restriktioner som innebär att den
anställde inte får förfoga över instrumenten under minst ett år efter att äganderätten
har gått över till den anställde. Restriktionerna ska vara längre om det är motiverat
utifrån fondbolagets, den berörda värdepappersfondens eller investerarnas
FFFS 2016:26
9
långsiktiga intressen. Detta gäller oavsett om den rörliga ersättningen har skjutits
upp eller inte.
Justering av rörlig ersättning
25 § Ett fondbolag ska säkerställa att rörlig ersättning endast betalas ut, eller
övergår till den anställde, till den del det är försvarbart med hänsyn till fond-
bolagets finansiella situation och motiverat med hänsyn till den berörda värde-
pappersfondens, affärsenhetens och den anställdes resultat. Den uppskjutna delen
av ersättningen ska även kunna falla bort helt av samma skäl.
29 kap.
2 § Informationsbroschyren ska innehålla följande uppgifter om fondbolaget:
1. fondbolagets namn,
2. datum för fondbolagets bildande,
3. storleken på fondbolagets aktiekapital,
4. att fondbolaget är ett aktiebolag,
5. fondbolagets säte och huvudkontor, om kontoret finns på annan plats, och
6. namn på styrelsens ledamöter och eventuella suppleanter, den verkställande
direktören, hans eller hennes ställföreträdare och de personer som har andra
ledande befattningar samt uppgifter om deras huvudsysselsättningar utanför
fondbolaget när dessa är av betydelse för bolaget.
Informationsbroschyren ska dessutom innehålla
1. en beskrivning av fondbolagets ersättningspolicy och av hur ersättningar och
förmåner beräknas och beslutas, samt uppgifter om ersättningskommitténs
sammansättning när en sådan utsetts, eller
2. en sammanfattning av ersättningspolicyn tillsammans med en upplysning om att
den information som avses i 1 finns tillgänglig på en angiven webbplats och att en
papperskopia kan fås kostnadsfritt på begäran.
Om fondbolaget förvaltar andra värdepappersfonder ska informationsbroschyren
innehålla en uppräkning av dessa fonder.
5 § Informationsbroschyren ska innehålla följande uppgifter om förvarings-
institutet:
1. förvaringsinstitutets namn,
2. förvaringsinstitutets rättsliga form,
3. förvaringsinstitutets säte och huvudkontor, om kontoret finns på annan plats, och
4. en beskrivning av förvaringsinstitutets uppgifter samt de intressekonflikter som
kan uppstå.
FFFS 2016:26
10
Om förvaringsinstitutet har uppdragit åt annan att utföra förvaringsfunktioner,
enligt 3 kap. 10 § lagen (2004:46) om värdepappersfonder, ska informations-
broschyren innehålla en beskrivning av uppdraget, uppgift om vem det lämnats till
samt om vidaredelegering av uppdraget har skett enligt 3 kap. 13 § samma lag och i
så fall till vem.
Informationsbroschyren ska innehålla en beskrivning av de intressekonflikter som
kan uppstå med anledning av uppdragsavtal som anges i andra stycket.
Det ska framgå av informationsbroschyren att aktuella uppgifter enligt denna
bestämmelse tillhandahålls en investerare på begäran.
31 kap.
34 § Utöver vad som följer av övriga bestämmelser i detta kapitel ska årsberät-
telsen innehålla de upplysningar som anges i 35–48 a §§.
Ersättningar
48 a § Årsberättelsen ska innehålla information om
1.
antalet anställda som fått fast eller rörlig ersättning utbetald under
räkenskapsåret,
2. det sammanlagda ersättningsbelopp som särskilt reglerad personal fått utbetalt
under räkenskapsåret fördelat på de kategorier av anställda som anges i 1 kap. 9 §
andra stycket 30, och
3. hur ersättning och förmåner till anställda har beräknats.
_______________
1. Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 november 2016.
2. Bestämmelserna i 29 kap. 2 § andra stycket och 5 § ska tillämpas från och med
den 1 januari 2017.
ERIK THEDÉEN
Johan
Hemmar
FFFS 2016:26
11
Bilaga 1
Ansökan ägarprövning – fysisk person
En fysisk person ska i följande situationer ansöka om ägarprövning genom att
lämna Finansinspektionen uppgifter enligt denna bilaga:
1. Om du avser att göra ett direkt eller indirekt förvärv i ett finansiellt företag och
behöver söka tillstånd för detta.
2. Om du har ett kvalificerat innehav i ett företag som söker tillstånd att driva
finansiell verksamhet. Med målbolag avses i denna punkt det företag som ansöker
om tillstånd att driva verksamhet. Med förvärvare avses i punkten den fysiska
ägaren till det företag som ansöker om tillstånd att driva verksamhet.
Finansinspektionen tar i samband med ägarprövningen in uppgifter från t.ex.
Polismyndigheten, Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och
företag som erbjuder kreditupplysningar.
Ansökningsformulär
Fyll i uppgifter i formuläret nedan. Vissa uppgifter lämnas dock i separata doku-
ment. Se Checklista för bilagor på ansökningsformulärets sista sida.
Kontaktuppgifter
Vem ska Finansinspektionen kontakta med anledning av denna ansökan?
Förnamn: __________________________________________________
Efternamn: __________________________________________________
Titel:
__________________________________________________
Adress:
__________________________________________________
Telefonnummer: __________________________________________________
E-post:
__________________________________________________
Fax:
__________________________________________________
Förvärvarens namn: _________________________________________________
Vilket företag avser förvärvet (inklusive organisationsnummer)?
_________________________________________
Undantag från att lämna viss information
Åberopar du 6 kap. 2 eller 7 §§ i dessa föreskrifter som skäl för att undantas från
att lämna vissa uppgifter?
Ja
Nej
FFFS 2016:26
12
Om du svarat ja, redogör för omständigheterna kring detta.
Om du tidigare lämnat Finansinspektionen identisk information i ett annat ärende
kan du hänvisa till denna. Uppge diarienummer och vilka uppgifter du avser.
1 Information om förvärvaren
1.1 Personuppgifter
Om du är folkbokförd i Sverige
Förnamn: ___________________________________________________
Efternamn: ___________________________________________________
Personnummer: ___________________________________________________
Adress:
___________________________________________________
Telefonnummer: ___________________________________________________
Om du inte är folkbokförd i Sverige*
Förnamn: ___________________________________________________
Efternamn: ___________________________________________________
Personnummer eller motsvarande:
___________________________________________________________________
Födelsedatum: ___________________________________________________
Födelseort: ___________________________________________________
Adress:
___________________________________________________
Telefonnummer: ___________________________________________________
Nationalitet: ________________________________________________________
Passnummer: ___________________________________________________
Ev. tidigare nationaliteter:______________________________________________
Ev. tidigare namn: ___________________________________________________
* Om du inte är folkbokförd i Sverige, bifoga en vidimerad kopia av identitets-
handling.
FFFS 2016:26
13
Meritförteckning
1.2 Bifoga en meritförteckning där det framgår relevanta uppgifter om din
utbildning, arbetslivserfarenhet och andra uppdrag.
Ekonomiska förhållanden
1.3 Redogör för dina inkomster föregående och innevarande kalenderår (dels hur
stora de är, dels varifrån inkomsterna kommer), och för dina nuvarande tillgångar
och skulder samt borgensåtaganden, ställda garantier och andra åtaganden. Uppge
även om det finns andra faktorer som påverkar din finansiella ställning.
Beskriv ägarkedjan
1.4 Bifoga en beskrivning eller skiss över ägarkedjan före och efter förvärvet.
Ägarandelar ska anges i procent i förhållande till utgivna ägarandelar. Om antal
rösträtter skiljer sig från ägarandelar, ange även antal röster i procent i förhållande
till samtliga rösträtter.
Redovisa även ägare som på annat sätt har ett väsentligt inflytande över det företag
som förvärvet avser, målbolaget. Ange verksamhet och säte för samtliga företag i
ägarkedjan. Redovisa även de företag som står under Finansinspektionens eller
motsvarande utländsk myndighets tillsyn.
Beskriv eventuell grupp
1.5 Bifoga en beskrivning eller skiss över eventuell finansiell företagsgrupp efter
förvärvet.
Antal ägarandelar ska anges i procent i förhållande till antal utgivna ägarandelar.
Om antal rösträtter skiljer sig ifrån antal ägarandelar, ange även antal röster i
procent i förhållande till samtliga rösträtter.
Redovisa också ägare som på annat sätt har ett väsentligt inflytande över mål-
bolaget. Redovisa även de företag som står under Finansinspektionens eller
motsvarande utländsk myndighets tillsyn.
Ange för varje företag som ingår i en sådan grupp om det
– är ett finansiellt holdingföretag,
– är ett blandat finansiellt holdingföretag,
– står under Finansinspektionens eller motsvarande utländsk myndighets tillsyn,
eller
– inte står under sådan finansiell tillsyn.
FFFS 2016:26
14
Uppdrag i styrelse och ledning
1.6 Ange i vilka företag du är utsedd till styrelsemedlem, verkställande direktör
eller verkställande direktörens ställföreträdare.
Företagets namn
(inklusive organisa-
tionsnummer)
Verksamhetens art
Företagets säte
Position i
styrelsen och
befattning
Ägande som innebär kontroll
1.7 Ange i vilka företag du har ett ägande som innebär att du har kontroll. Vad som
anses utgöra kontroll framgår av avsnitt 4.
Företagets namn
(inklusive organisa-
tionsnummer)
Verksamhetens art
Företagets säte
Innehav i
procent
Nära anhöriga med ägarandelar
1.8 Ange om en nära anhörig till dig äger andelar i målbolaget, eller i ett annat
företag, som i sin tur innehar ägarandelar i målbolaget.
Ange även om det finns andra finansiella relationer mellan ovanstående.
Med nära anhörig avses make, sambo, barn, föräldrar samt andra närstående som
du har gemensamt hushåll med.
Gemensamma intressen
1.9 Beskriv om du har någon form av gemensamt intresse med följande personer,
som kan påverka inflytandet i målbolaget:
– annan aktieägare,
FFFS 2016:26
15
– annan röstberättigad,
– annan person eller företag som utan att vara aktieägare har möjlighet att utöva
motsvarande inflytande över målbolaget, eller
– verkställande direktör, dennes ställföreträdare eller styrelsemedlem.
Med gemensamt intresse som kan påverka inflytandet avses t.ex. aktieägaravtal
eller andra avtal eller överenskommelser om gemensamt agerande.
Intressekonflikter
1.10 Uppge eventuella intressekonflikter som kan uppstå i och med förvärvet och
redogör för hur dessa ska hanteras.
Förvärvarens anseende
1.11 Har du
a) under de senaste tio åren blivit dömd vid svensk eller utländsk domstol, eller
formellt blivit delgiven misstanke om brott i pågående förundersökning, för
ekonomisk brottslighet där fängelse ingår i straffskalan?
Ja
Nej
b) under de senaste tio åren blivit dömd till fängelse vid svensk eller utländsk
domstol för annat brott än enligt 1.11 a?
Ja
Nej
c) under de senaste fem åren varit medlem i en styrelse eller varit verkställande
direktör eller dennes ställföreträdare i ett rörelsedrivande företag där styrelsen inte
beviljats ansvarsfrihet?
Ja
Nej
d) under de senaste fem åren blivit avskedad från en anställning i ett finansiellt
företag eller en anställning som ledande befattningshavare eller ett uppdrag som
styrelsemedlem eller revisor i ett annat rörelsedrivande företag?
Ja
Nej
FFFS 2016:26
16
1.12 Har, såvitt du känner till, du eller något företag där du är eller har varit
ledande befattningshavare eller styrelsemedlem alternativt har eller har haft
kontroll över:
a) under de senaste fem åren varit (eller är) part i något skiljenämndsförfarande
eller någon civilrättslig (dock ej familjerättslig) process eller förvaltningsprocess
som rör skatt eller näringsverksamhet?
Ja
Nej
b) under de senaste fem åren varit (eller är) föremål för skuldsanering, ackord eller
företagsrekonstruktion, försatts i konkurs eller motsvarande förfarande utomlands?
Ja
Nej
c) fått en sanktion av tillsynsmyndighet i Sverige eller utomlands?
Ja
Nej
d) under de senaste tio åren i Sverige eller utomlands fått avslag på en ansökan,
blivit utesluten eller på annat sätt begränsats vad gäller rätten att utföra verksamhet
eller yrke som kräver tillstånd, registrering eller liknande?
Ja
Nej
e) under de senaste tio åren lämplighetsprövats av en utländsk behörig myndighet?
Ja
Nej
1.13 Om du svarat ja på någon av frågorna under 1.11 och 1.12, redogör för
omständigheterna:
2 Information om förvärvet
2.1 Ange hur stort innehav du avser att förvärva i målbolaget. Antal ägarandelar
ska anges i procent i förhållande till antal utgivna ägarandelar. Ange antal ägar-
andelar före och efter förvärvet (direkt och indirekt). Om antal rösträtter avviker
från antal ägarandelar ange även antal röster i procent i förhållande till samtliga
rösträtter.
FFFS 2016:26
17
2.2 Ange beräknad förvärvsdag.
2.3 Ange syftet med förvärvet. Besvara inte denna fråga om uppgifterna framgår av
4.1.1 a.
3 Finansiering av förvärvet
3.1 Ange hur du avser att finansiera förvärvet. Redovisa bakgrunden till samtliga
finansieringsposter (monetära medel eller tillgångar av annat slag), deras värde och
vem de tillhör och i vilken jurisdiktion de finns. Bifoga dokumentation som styrker
detta.
3.2 Ange om det finns något samarbete med en fysisk eller juridisk person när det
gäller finansiering av förvärvet och redogör för omständigheterna kring detta.
FFFS 2016:26
18
4 Affärsplan och detaljerade uppgifter om förvärvet
Lämna uppgifter om förvärvet enligt något av följande alternativ:
– när ägandet innebär kontroll2 (4.1),
– när ägandet inte innebär kontroll, men uppgår till 20 procent eller mer och när
ägandet är kvalificerat men understiger 20 procent (4.2).
Om Finansinspektionen för att bedöma förvärvarens lämplighet behöver ytterligare
information kan myndigheten även begära in uppgifter enligt avsnitt 4.1 nedan.
4.1 Uppgifter när ägandet innebär kontroll
En förvärvare har kontroll över målbolaget om förvärvaren direkt eller indirekt får
majoritet av rösterna eller andelarna. Vidare har en förvärvare kontroll över mål-
bolaget om förvärvaren är aktieägare och
– har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i dess styrelse eller
motsvarande ledningsorgan, eller
– genom avtal med andra delägare i målbolaget förfogar över mer än hälften av
rösterna för samtliga aktier.
Affärsplan
Om ditt ägande innebär kontroll bifoga en affärsplan som innehåller följande:
1. En strategisk utvecklingsplan med en beskrivning av
a) syfte och mål med förvärvet och hur dessa ska uppnås,
b) planerade förändringar av verksamheten i målbolaget, t.ex. produkter, kunder
samt eventuell omplacering av tillgångar,
c) planerad integration av målbolaget i förvärvarens eventuella koncern, och
d) information om förvärvarens avsikt och förmåga att tillskjuta kapital till mål-
bolaget om det behövs.
2. Prognoser för de närmaste tre åren för målbolaget.
Följande uppgifter ska lämnas i en prognos:
a) balans- och resultaträkning,
b) väsentliga nyckeltal, och
c) kapitaltäckningsberäkning.
FFFS 2016:26
19
3. En beskrivning av hur förvärvet kommer att påverka styrning och organisation i
målbolaget. Ange särskilt om förvärvet kommer att påverka:
a) sammansättning i styrelse och ledning,
b) organisationens operativa struktur (bifoga organisationsplan), och
c) utlagd verksamhet (outsourcing).
4.2 Uppgifter när ägandet inte innebär kontroll
Om förvärvet inte innebär att kontroll uppnås över målbolaget men att innehavet
uppgår till 20 procent eller mer ska följande uppgifter om förvärvet bifogas:
1. om förvärvaren har för avsikt att inom överskådlig framtid öka eller minska sitt
innehav i målbolaget, och
2. om förvärvaren avser att aktivt söka utöva inflytande över företaget (ange i så
fall omständigheterna kring detta).
Upplysningar
Lämna eventuella övriga upplysningar till Finansinspektionen nedan.
Härmed intygas att lämnade uppgifter är riktiga och fullständiga.
Datum:
………………..
Namnteckning
………………..
Namnförtydligande
FFFS 2016:26
20
Checklista – dokument som ska bifogas ansökan om
ägarprövning för fysisk person
Följande dokument ska
bifogas ansökan
Finns bifogad
Om ej bifogad, ange skäl
Om du inte är
folkbokförd i Sverige:
en vidimerad kopia av
identitetshandling enligt
avsnitt 1.1.
Meritförteckning, som
anges i avsnitt 1.2.
En beskrivning eller en
skiss över hela
ägarkedjan, före och
efter förvärvet, enligt
avsnitt 1.4.
En beskrivning av den
eventuella grupp, som
anges i avsnitt 1.5.
En dokumentation som
styrker finansieringen
av förvärvet, enligt
avsnitt 3.1.
En affärsplan och
information, som anges
i avsnitten 4.1 och 4.2.
FFFS 2016:26
21
Bilaga 2
Ansökan ägarprövning – juridisk person
En juridisk person ska i följande situationer ansöka om ägarprövning genom att
lämna Finansinspektionen uppgifter enligt denna bilaga:
1. Om den juridiska personen avser att göra ett direkt eller indirekt förvärv i ett
finansiellt företag och behöver söka tillstånd för detta.
2. Om den juridiska personen har ett kvalificerat innehav i ett företag som söker
tillstånd att driva finansiell verksamhet. Med målbolaget avses i denna punkt det
företag som ansöker om tillstånd att driva verksamhet. Med förvärvaren avses i
punkten den juridiska ägaren till det företag som ansöker om tillstånd att driva
verksamhet.
Finansinspektionen tar i samband med ägarprövningen in uppgifter från t.ex.
Polismyndigheten, Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och
företag som erbjuder kreditupplysningar.
Ansökningsformulär
Fyll i uppgifter i formuläret nedan. Vissa uppgifter lämnas dock i separata doku-
ment. Se Checklista för bilagor på ansökningsformulärets sista sida.
Kontaktuppgifter
Vem ska Finansinspektionen kontakta med anledning av denna ansökan?
Förnamn: __________________________________________________
Efternamn: __________________________________________________
Titel:
__________________________________________________
Adress:
__________________________________________________
Telefonnummer: __________________________________________________
E-post:
__________________________________________________
Fax:
__________________________________________________
Förvärvarens namn: __________________________________________________
Vilket företag avser förvärvet (inklusive organisationsnummer)?
_________________________________________
Undantag från att lämna viss information
Åberopar företaget 6 kap. 2, 6 eller 7 §§ i dessa föreskrifter som skäl för att
undantas från att lämna vissa uppgifter?
Ja
Nej
FFFS 2016:26
22
Om ni svarat ja, redogör för omständigheterna kring detta.
Om företaget tidigare lämnat identisk information till Finansinspektionen i ett
annat ärende, kan ni hänvisa till denna. Uppge diarienummer och vilka uppgifter
som avses.
1 Information om förvärvaren
Uppgifter om företaget
1.1 Företagets fullständiga namn:________________________________________
Organisationsnummer./
registreringsnummer:_________________________________________________
Adress till huvudkontoret: ___________________________________________
Telefonnummer:
___________________________________________
1.2 Ange förvärvarens verksamhet:
1.3 Bifoga ett registreringsbevis som är högst två månader gammalt.
Ekonomiska förhållanden
1.4 Bifoga den senast fastställda årsredovisningen.
FFFS 2016:26
23
1.5 Om möjligt, uppge kreditbetyg samt kreditvärderingsföretag.
Styrelse- och ledningspersoner
1.6 Ange styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, verkställande direktör samt den-
nes ställföreträdare.
Namn Personnummer
alternativt
födelsedatum
Position i styrelse och
befattning
1.7 Samtliga personer som anges under 1.6 ska fylla i och skriva under bilaga 3.
Beskriv ägarkedjan
1.8 Bifoga en beskrivning eller skiss över ägarkedjan före och efter förvärvet.
Ägarandelar ska anges i procent i förhållande till utgivna ägarandelar. Om antal
rösträtter skiljer sig från ägarandelar, ange även antal röster i procent i förhållande
till samtliga rösträtter.
Redovisa även ägare som på annat sätt har ett väsentligt inflytande över det företag
som förvärvet avser, målbolaget. Ange verksamhet och säte för samtliga företag i
ägarkedjan. Redovisa även de företag som står under Finansinspektionens eller
motsvarande utländsk myndighets tillsyn.
Beskriv eventuell grupp
1.9 Bifoga en beskrivning eller skiss över eventuell finansiell företagsgrupp efter
förvärvet.
Antal ägarandelar ska anges i procent i förhållande till antal utgivna ägarandelar.
Om antal rösträtter skiljer sig ifrån antal ägarandelar, ange även antal röster i
procent i förhållande till samtliga rösträtter.
Redovisa också ägare som på annat sätt har ett väsentligt inflytande över mål-
bolaget. Redovisa även de företag som står under Finansinspektionens eller mot-
svarande utländsk myndighets tillsyn.
FFFS 2016:26
24
Ange för varje företag som ingår i en sådan grupp om det
– är ett finansiellt holdingföretag,
– är ett blandat finansiellt holdingföretag,
– står under Finansinspektionens eller motsvarande utländsk myndighets tillsyn,
eller
– inte står under sådan finansiell tillsyn.
Gemensamma intressen
1.10 Beskriv om företaget har någon form av gemensamt intresse med följande
personer, som kan påverka inflytandet i målbolaget:
– annan aktieägare,
– annan röstberättigad,
– annan person eller företag som utan att vara aktieägare har möjlighet att utöva
motsvarande inflytande över målbolaget, eller
– verkställande direktör, dennes ställföreträdare eller styrelsemedlem.
Med gemensamt intresse som kan påverka inflytandet avses t.ex. aktieägaravtal
eller andra avtal eller överenskommelser om gemensamt agerande.
Intressekonflikter
1.11 Uppge eventuella intressekonflikter som kan uppstå i och med förvärvet och
redogör för hur dessa ska hanteras.
Förvärvarens anseende
1.12 Ange om företaget
a) under de senaste fem åren varit (eller är) part i något skiljenämndsförfarande
eller någon civilrättslig process eller förvaltningsprocess som rör skatt eller
näringsverksamhet?
Ja
Nej
FFFS 2016:26
25
b) under de senaste fem åren varit (eller är) föremål för ackord, företagsrekonstruk-
tion eller motsvarande förfarande utomlands?
Ja
Nej
c) fått en sanktion av någon tillsynsmyndighet i Sverige eller utomlands?
Ja
Nej
d) under de senaste tio åren i Sverige eller utomlands fått avslag på en ansökan,
blivit utesluten eller på annat sätt begränsats vad gäller rätten att utföra verksamhet
som kräver tillstånd, registrering eller liknande?
Ja
Nej
e) under de senaste tio åren lämplighetsprövats av en utländsk behörig myndighet?
Ja
Nej
1.13 Om ni svarat ja på någon av frågorna under 1.12, redogör för omständig-
heterna kring detta:
2 Information om förvärvet
2.1 Ange hur stort innehav företaget avser att förvärva i målbolaget. Antal ägar-
andelar ska anges i procent i förhållande till antal utgivna ägarandelar. Ange antal
ägarandelar före och efter förvärvet (direkt och indirekt). Om antal rösträtter
avviker från antal ägarandelar ange även antal röster i procent i förhållande till
samtliga rösträtter.
FFFS 2016:26
26
2.2 Ange beräknad förvärvsdag.
2.3 Ange syftet med förvärvet. Besvara inte denna fråga om uppgifterna framgår av
4.1.1 a.
3 Finansiering av förvärvet
3.1 Ange hur företaget avser att finansiera förvärvet. Redovisa bakgrunden till
samtliga finansieringsposter (monetära medel eller tillgångar av annat slag), deras
värde och vem de tillhör och i vilken jurisdiktion de finns. Bifoga dokumentation
som styrker detta.
3.2 Ange om det finns något samarbete med en fysisk eller juridisk person när det
gäller finansiering av förvärvet och redogör för omständigheterna kring detta.
FFFS 2016:26
27
4 Affärsplan och detaljerade uppgifter om förvärvet
Lämna uppgifter om förvärvet enligt något av följande tre alternativ:
– när ägandet innebär kontroll3 (4.1),
– när ägandet inte innebär kontroll, men uppgår till 20 procent eller mer (4.2), eller
– när ägandet är kvalificerat men understiger 20 procent (4.3).
Om Finansinspektionen för att bedöma förvärvarens lämplighet behöver ytterligare
information kan myndigheten även begära in uppgifter enligt avsnitt 4.1 eller 4.2
nedan.
4.1 Uppgifter när ägandet innebär kontroll
En förvärvare har kontroll över målbolaget om förvärvaren direkt eller indirekt får
majoritet av rösterna eller andelarna. Vidare har en förvärvare kontroll över
målbolaget om förvärvaren är aktieägare, och
– har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i dess styrelse eller
motsvarande ledningsorgan, eller
– genom avtal med andra delägare i målbolaget förfogar över mer än hälften av
rösterna för samtliga aktier.
Affärsplan
Om företagets ägande innebär kontroll bifoga en affärsplan som innehåller
följande:
1. En strategisk utvecklingsplan med en beskrivning av
a) syfte och mål med förvärvet och hur dessa ska uppnås,
b) planerade förändringar av verksamheten i målbolaget, t.ex. produkter, kunder
samt eventuell omplacering av tillgångar,
c) planerad integration av målbolaget i förvärvande företags koncern, och
d) information om förvärvarens avsikt och förmåga att tillskjuta kapital till
målbolaget om det behövs.
2. En kapitaltäckningsberäkning för förvärvstidpunkten eller på senast fastställda
siffror före förvärvstidpunkten, om förvärvet innebär att målbolaget tillsammans
med förvärvaren kommer att ingå i en finansiell företagsgrupp.
3. En specificerad lista över stora exponeringar som förvärvaren har vid förvärvs-
tidpunkten, om förvärvaren är ett finansiellt företag.
4. Prognoser för de närmaste tre åren för målbolaget. Om förvärvet innebär att
målbolaget tillsammans med förvärvaren kommer att ingå i en finansiell företags-
grupp ska prognoser även lämnas för gruppen.
FFFS 2016:26
28
Följande uppgifter ska lämnas i en prognos:
a) balans- och resultaträkning,
b) väsentliga nyckeltal, och
c) kapitaltäckningsberäkning.
5. En beskrivning av hur förvärvet kommer att påverka styrning och organisation i
målbolaget. Ange särskilt om förvärvet kommer att påverka:
a) sammansättning i styrelse och ledning,
b) organisationens operativa struktur (bifoga organisationsplan), och
c) utlagd verksamhet (outsourcing).
4.2 Uppgifter när ägandet inte innebär kontroll, men uppgår till 20 procent
eller mer
Om förvärvet inte innebär att kontroll uppnås över målbolaget men att innehavet
uppgår till 20 procent eller mer ska följande uppgifter om förvärvet bifogas:
1. uppgift om förvärvaren har för avsikt att inom överskådlig framtid öka eller
minska sitt innehav i målbolaget,
2. om förvärvaren avser att aktivt söka utöva inflytande över företaget (ange i så
fall omständigheterna kring detta),
3. en kapitaltäckningsberäkning för förvärvstidpunkten eller på senast fastställda
siffror före förvärvstidpunkten, om förvärvet innebär att målbolaget tillsammans
med förvärvaren kommer att ingå i en finansiell företagsgrupp, och
4. en specificerad lista över stora exponeringar som förvärvaren har vid förvärvs-
tidpunkten, om förvärvaren är ett finansiellt företag.
4.3 Uppgifter när ägandet är kvalificerat men understiger 20 procent
Om förvärvet innebär att innehavet uppgår till mindre än 20 procent men
fortfarande är ett kvalificerat innehav ska följande uppgifter om förvärvet bifogas:
1. om förvärvaren har för avsikt att inom överskådlig framtid öka eller minska sitt
innehav i målbolaget, och
2. om förvärvaren avser att aktivt söka utöva inflytande över företaget (ange i så
fall omständigheterna kring detta).
FFFS 2016:26
30
Checklista – dokument som ska bifogas ansökan om
ägarprövning för juridisk person
Följande dokument ska
bifogas ansökan
Finns bifogad
Om ej bifogad, ange skäl
Ett registreringsbevis som
är högst två månader
gammalt, enligt avsnitt 1.3.
Fastställd årsredovisning
för det senaste
räkenskapsåret, som anges i
avsnitt 1.4.
Bilaga 3 för samtliga
personer, enligt avsnitt 1.6.
En beskrivning eller en
skiss över hela ägarkedjan,
före och efter förvärvet,
som anges i avsnitt 1.8.
En beskrivning av eventuell
grupp enligt avsnitt 1.9.
En dokumentation som
styrker finansieringen av
förvärvet, som anges i
avsnitt 3.1.
En affärsplan och
information enligt avsnitten
4.1–4.3.
FFFS 2016:26
31
Bilaga 3
Ansökan/anmälan för ledningspersoner i ett ägarföretag till
ett fondbolag
Om en juridisk person ska ägarprövas ska styrelseledamot, styrelsesuppleant,
verkställande direktör och dennes ställföreträdare i den juridiska personen lämna
Finansinspektionen uppgifter enligt denna bilaga. Prövningen ingår i den ägar-
prövning som görs av den juridiska personen enligt bilaga 2.
En prövning ska ske i följande situationer:
1. Om den juridiska personen avser att göra ett direkt eller indirekt förvärv i ett
finansiellt företag och behöver ansöka om tillstånd för detta.
2. Om den juridiska personen har ett kvalificerat innehav i ett företag som ansöker
om tillstånd att driva finansiell verksamhet.
3. Om en ny styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör och dennes
ställföreträdare utses eller byter position eller befattning i ägarföretaget ska detta
anmälas till Finansinspektionen.
Finansinspektionen tar i samband med ägarprövningen in uppgifter från t.ex.
Polismyndigheten, Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och
företag som erbjuder kreditupplysningar.
Ansökningsformulär
Fyll i uppgifter i formuläret nedan. Vissa uppgifter lämnas dock i separata
dokument. Se Checklista för bilagor på ansökningsformulärets sista sida.
Kontaktuppgifter
Vem ska Finansinspektionen kontakta med anledning av denna prövning?
Förnamn: __________________________________________________
Efternamn:
_________________________________________________
Titel:
__________________________________________________
Adress:
__________________________________________________
Telefonnummer: __________________________________________________
E-post:
__________________________________________________
Fax:
__________________________________________________
Vilket finansiellt företag avser prövningen (inklusive organisationsnummer)?
_________________________________
FFFS 2016:26
32
Uppgifter om ägarföretaget
I vilket ägarföretag är du styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör
eller dennes ställföreträdare (inklusive organisationsnummer)?
_____________________________________
Position i styrelse och befattning
Vilken position i styrelsen och befattning i ägarföretaget avser prövningen?
___ styrelseordförande
___ styrelseledamot
___ styrelsesuppleant
___ verkställande
direktör
___
verkställande direktörens ställföreträdare
Om du tidigare lämnat identisk information till Finansinspektionen i ett annat
ärende kan du hänvisa till denna. Uppge diarienummer och vilka uppgifter du
avser.
Personuppgifter
1. Om du är folkbokförd i Sverige
Förnamn: ___________________________________________________
Efternamn: ___________________________________________________
Personnummer: ___________________________________________________
Adress:
___________________________________________________
Telefonnummer: ___________________________________________________
Om du inte är folkbokförd i Sverige*
Förnamn: ___________________________________________________
Efternamn: ___________________________________________________
Personnummer eller motsvarande:
___________________________________________________________________
Födelsedatum: ___________________________________________________
Födelseort: ___________________________________________________
Adress:
___________________________________________________
FFFS 2016:26
33
Telefonnummer: ___________________________________________________
Nationalitet: ________________________________________________________
Passnummer: ___________________________________________________
Ev. tidigare nationaliteter:______________________________________________
Ev. tidigare namn: ___________________________________________________
* Om du inte är folkbokförd i Sverige, bifoga en vidimerad kopia av identitets-
handling.
Meritförteckning
2.
Bifoga en meritförteckning där det framgår relevanta uppgifter om din
utbildning, arbetslivserfarenhet och andra uppdrag.
Ledningspersonens anseende
3. Har du
a) under de senaste tio åren blivit dömd vid svensk eller utländsk domstol, eller
formellt blivit delgiven misstanke om brott i pågående förundersökning, för
ekonomisk brottslighet där fängelse ingår i straffskalan?
Ja
Nej
b) under de senaste tio åren blivit dömd till fängelse vid svensk eller utländsk
domstol för annat brott än enligt 3 a)?
Ja
Nej
c) under de senaste fem åren varit medlem i en styrelse eller varit verkställande
direktör eller dennes ställföreträdare i ett rörelsedrivande företag där styrelsen inte
beviljats ansvarsfrihet?
Ja
Nej
d) under de senaste fem åren blivit avskedad från en anställning i ett finansiellt
företag eller en anställning som ledande befattningshavare eller ett uppdrag som
styrelsemedlem eller revisor i ett annat rörelsedrivande företag?
Ja
Nej
4. Har, såvitt du känner till, du eller något företag där du är eller har varit ledande
befattningshavare eller styrelsemedlem alternativt har eller har haft kontroll över:
a) under de senaste fem åren varit (eller är) part i något skiljenämndsförfarande
eller någon civilrättslig (dock ej familjerättslig) process eller förvaltningsprocess
som rör skatt eller näringsverksamhet?
Ja
Nej
FFFS 2016:26
34
b) under de senaste fem åren varit (eller är) föremål för skuldsanering, ackord eller
företagsrekonstruktion, försatts i konkurs eller motsvarande förfarande utomlands?
Ja
Nej
c) fått en sanktion av tillsynsmyndighet i Sverige eller utomlands?
Ja
Nej
d) under de senaste tio åren i Sverige eller utomlands fått avslag på en ansökan,
blivit utesluten eller på annat sätt begränsats vad gäller rätten att utföra verksamhet
eller yrke som kräver tillstånd, registrering eller liknande?
Ja
Nej
e) under de senaste tio åren lämplighetsprövats av en utländsk behörig myndighet?
Ja
Nej
5. Om du svarat ja på någon av frågorna under 3 och 4, redogör för omständig-
heterna kring detta.
Upplysningar
Lämna eventuella övriga upplysningar till Finansinspektionen nedan.
Härmed intygas att lämnade uppgifter är riktiga och fullständiga.
Datum:
………………..
Namnteckning
………………..
Namnförtydligande
FFFS 2016:26
36
Bilaga 4
Ansökan/anmälan ledningsprövning
En styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör och dennes ställföre-
trädare i finansiella företag ska lämna uppgifter enligt denna bilaga när företaget
ansöker om Finansinspektionens tillstånd. Ledningsprövningen ingår som en del i
en tillståndsansökan.
Uppgifter enligt bilagan ska även lämnas till Finansinspektionen vid anmälan om
förändringar av ovanstående personkrets.
Finansinspektionen tar i samband med ledningsprövningen in uppgifter från t.ex.
Polismyndigheten, Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och före-
tag som erbjuder kreditupplysningar.
Ansökningsformulär
Fyll i uppgifter i formuläret nedan. Vissa uppgifter lämnas dock i separata
dokument. Se Checklista för bilagor på ledningsprövningens sista sida.
Kontaktuppgifter
Vem ska Finansinspektionen kontakta med anledning av denna ansökan/anmälan?
Förnamn: __________________________________________________
Efternamn: __________________________________________________
Titel:
__________________________________________________
Adress:
__________________________________________________
Telefonnummer: __________________________________________________
E-post:
__________________________________________________
Fax:
__________________________________________________
Vilket finansiellt företag avser ledningsprövningen (inklusive
organisationsnummer)?
_________________________________
Position i styrelse och befattning
Vilken position i styrelsen eller befattning avser ledningsprövningen?
___ styrelseordförande
___ styrelseledamot
___ styrelsesuppleant
___ verkställande
direktör
___
verkställande direktörens ställföreträdare
FFFS 2016:26
37
Om du tidigare lämnat identisk information till Finansinspektionen i ett annat
ärende kan du hänvisa till denna. Uppge diarienummer och vilka uppgifter du
avser.
Personuppgifter
1. Om du är folkbokförd i Sverige
Förnamn: ___________________________________________________
Efternamn: ___________________________________________________
Personnummer: ___________________________________________________
Adress:
___________________________________________________
Telefonnummer: ___________________________________________________
Om du inte är folkbokförd i Sverige*
Förnamn: ___________________________________________________
Efternamn: ___________________________________________________
Personnummer eller motsvarande:
___________________________________________________________________
Födelsedatum: ___________________________________________________
Födelseort: ___________________________________________________
Adress:
___________________________________________________
Telefonnummer: ___________________________________________________
Nationalitet: ________________________________________________________
Passnummer: ___________________________________________________
Ev. tidigare nationaliteter:______________________________________________
Ev. tidigare namn: ___________________________________________________
* Om du inte är folkbokförd i Sverige, bifoga en vidimerad kopia av identitets-
handling.
Meritförteckning
2. Bifoga en meritförteckning där det framgår relevanta uppgifter om din utbild-
ning, arbetslivserfarenhet och andra uppdrag.
FFFS 2016:26
38
Anställning och uppdrag i styrelse samt ledning
3. Ange i vilka företag du är anställd, har ett stadigvarande uppdrag eller är utsedd
till styrelsemedlem. Uppge även om du har fler befattningar i samma företag:
Företagets namn
(inklusive org.
nr)
Verksamhetens art
Företagets säte
Position i
styrelsen och
befattning
Kvalificerat ägande
4. Ange om du direkt eller indirekt har ett kvalificerat innehav i det företag som
ledningsprövningen avser eller om du på annat sätt har ett väsentligt inflytande:
5. Ange i vilka övriga företag du har ett direkt eller indirekt kvalificerat innehav
eller på annat sätt ett väsentligt inflytande:
Företagets namn (inkl.
organisationsnummer)
Verksamhetens
art
Företagets säte
Innehav i procent
Nära anhöriga med ägarandelar
6. Ange om en nära anhörig till dig äger andelar i det företag som lednings-
prövningen avser eller i ett annat företag, som i sin tur innehar ägarandelar i det
företaget.
Ange även om det finns andra finansiella relationer mellan ovanstående.
Med nära anhörig avses make, sambo, barn, föräldrar samt andra närstående som
du har gemensamt hushåll med.
FFFS 2016:26
39
Intressekonflikter
7. Uppge om din position i företaget som ledningsprövningen avser samt dina
övriga engagemang kan ge upphov till eventuella intressekonflikter och redogör för
hur dessa ska hanteras.
Ledningspersonens anseende
8. Har du
a) under de senaste tio åren blivit dömd vid svensk eller utländsk domstol, eller
formellt blivit delgiven misstanke om brott i pågående förundersökning, för
ekonomisk brottslighet där fängelse ingår i straffskalan?
Ja
Nej
b) under de senaste tio åren blivit dömd till fängelse vid svensk eller utländsk
domstol för annat brott än enligt 8 a?
Ja
Nej
c) under de senaste fem åren varit medlem i en styrelse eller varit verkställande
direktör eller dennes ställföreträdare i ett rörelsedrivande företag där styrelsen inte
beviljats ansvarsfrihet?
Ja
Nej
d) under de senaste fem åren blivit avskedad från en anställning i ett finansiellt
företag eller en anställning som ledande befattningshavare eller ett uppdrag som
styrelsemedlem eller revisor i ett annat rörelsedrivande företag.
Ja
Nej
9. Har, såvitt du känner till, du eller något företag där du är eller har varit ledande
befattningshavare eller styrelsemedlem alternativt har eller har haft kontroll över:
a) under de senaste fem åren varit (eller är) part i något skiljenämndsförfarande
eller någon civilrättslig (dock ej familjerättslig) process eller förvaltningsprocess
som rör skatt eller näringsverksamhet?
Ja
Nej
b) under de senaste fem åren varit (eller är) föremål för skuldsanering, ackord eller
företagsrekonstruktion, försatts i konkurs eller motsvarande förfarande utomlands?
Ja
Nej
FFFS 2016:26
40
c) fått en sanktion av tillsynsmyndighet i Sverige eller utomlands?
Ja
Nej
d) under de senaste tio åren i Sverige eller utomlands fått avslag på en ansökan,
blivit utesluten eller på annat sätt begränsats vad gäller rätten att utföra verksamhet
eller yrke som kräver tillstånd, registrering eller liknande?
Ja
Nej
e) under de senaste tio åren lämplighetsprövats av en utländsk behörig myndighet?
Ja
Nej
10. Om du svarat ja på någon av frågorna under 8 och 9 redogör för omständig-
heterna:
Upplysningar
Lämna eventuella övriga upplysningar till Finansinspektionen nedan.
Härmed intygas att lämnade uppgifter är riktiga och fullständiga.
Datum:
………………..
Namnteckning
………………..
Namnförtydligande
FFFS 2016:26
41
Checklista – dokument som ska bifogas ledningsprövningen
Följande dokument ska
bifogas ansökan/anmälan
Finns bifogad
Om ej bifogad, ange skäl
Om du inte är folkbokförd i
Sverige: en vidimerad kopia
av identitetshandling, som
anges i avsnitt 1.
Meritförteckning, som
anges i avsnitt 2.