FFFS 2022:14
Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Chefsjurist Eric Leijonram, Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Föreskrifter
om ändring i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9)
om värdepappersfonder;
beslutade den 21 juni 2022.
Finansinspektionen föreskriver1med stöd av 18 § 11 och 26 förordningen
(2013:588) om värdepappersfonder i fråga om Finansinspektionens föreskrifter
(FFFS 2013:9) om värdepappersfonder
dels att rubriken närmast efter 5 kap. 3 § ska utgå,
dels att 1 kap. 2, 5 och 9 §§, 7 kap. 1 §, 8 kap. 2 §, 8 a kap. 5 §, 14 kap. 2 §, 29 kap.
1 § och 31 kap. 48 a § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas tre nya paragrafer, 7 kap. 10 a §, 15 kap. 5 a § och 16 kap. 4 §
av följande lydelse.
1 kap.
2 § För ett förvaltningsbolag som har fått tillstånd att förvalta en värdepappersfond
enligt 1 kap. 6 b § lagen (2004:46) om värdepappersfonder, gäller följande bestäm-
melser i tillämpliga delar i den verksamhet som rör fonden, om verksamheten drivs
från en filial i Sverige enligt 1 kap. 6 § första stycket 1 lagen om värdepappers-
fonder:
– 1 kap. Föreskrifternas innehåll och tillämpningsområde, 9 §,
– 3 kap. Anmälningspliktiga förfaranden och underrättelser, 2–5 §§,
– 4 kap. Språklig utformning av handlingar vid ansökan om tillstånd till gräns-
överskridande fusion,
– 7 kap. Organisatoriska krav, 1 § första stycket 4, 7 och 9 samt andra och fjärde
styckena,
– 14 kap. Uppdragsavtal (outsourcing), 2 § andra stycket 5 samt fjärde och femte
styckena,
– 16 kap. Uppföranderegler,
– 17 kap. Bekräftelse av order om teckning och inlösen av fondandelar,
– 18 kap. Bästa möjliga resultat vid utförande av portföljtransaktioner,
1 Jfr kommissionens direktiv 2010/43/EU av den 1 juli 2010 om genomförande av Europa-
parlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG när det gäller organisatoriska krav, intresse-
konflikter, uppföranderegler, riskhantering och innehållet i avtalet mellan ett förvarings-
institut och ett förvaltningsbolag, i lydelsen enligt kommissionens delegerade direktiv (EU)
2021/1270.
FFFS 2022:14
Utkom från trycket
den 28 juni 2022
FFFS 2022:14
2
– 19 kap. Bästa möjliga resultat vid placering av order,
– 20 kap. Hantering av portföljtransaktioner och order,
– 21 kap. Incitament,
– 23 kap. Fondbestämmelsernas innehåll,
– 24 kap. Tillåtna tillgångar,
– 25 kap. Handel med derivatinstrument samt användning av andra tekniker och
instrument, 1–22 §§,
– 26 kap. Matar- och mottagarfonder, 2–5 §§,
– 27 kap. Information till fondandelsägare vid fusioner,
– 28 kap. Metod för tillhandahållande av viss fondinformation,
– 29 kap. Informationsbroschyr,
– 30 kap. Tillhandahållande av faktablad och informationsbroschyr, 1 och 2 §§,
– 31 kap. Årsberättelse och halvårsredogörelse för värdepappersfonder,
– 32 kap. Information som fondföretag och förvaltningsbolag lämnar i Sverige, 1, 7
och 8 §§, samt
– 33 kap. Informations- och rapporteringskrav, 7–12, 14 och 15 §§.
För annan verksamhet än den som avses i första stycket och som drivs på det sätt
som anges i 1 kap. 6 § första stycket 1 lagen om värdepappersfonder, ska följande
bestämmelser gälla i tillämpliga delar:
– 1 kap. Föreskrifternas innehåll och tillämpningsområde, 9 §,
– 7 kap. Organisatoriska krav, 1 § första stycket 4, 7 och 9 samt andra och fjärde
styckena,
– 14 kap. Uppdragsavtal (outsourcing), 2 § andra stycket 5 samt fjärde och femte
styckena,
– 16 kap. Uppföranderegler,
– 17 kap. Bekräftelse av order om teckning och inlösen av fondandelar,
– 18 kap. Bästa möjliga resultat vid utförande av portföljtransaktioner,
– 19 kap. Bästa möjliga resultat vid placering av order,
– 20 kap. Hantering av portföljtransaktioner och order, samt
– 21 kap. Incitament.
FFFS 2022:14
3
5 § För sådan verksamhet som ett fondbolag driver enligt 2 kap. 12 § andra stycket
lagen (2004:46) om värdepappersfonder, gäller samtliga bestämmelser i dessa
föreskrifter i tillämpliga delar, utom följande:
– 3 kap. Anmälningspliktiga förfaranden och underrättelser, 2–5 §§,
– 4 kap. Språklig utformning av handlingar vid ansökan om tillstånd till
gränsöverskridande fusion,
– 7 kap. Organisatoriska krav, 1 § första stycket 4, 7 och 9 samt andra och fjärde
styckena,
– 14 kap. Uppdragsavtal (outsourcing), 2 § andra stycket 5,
– 16 kap. Uppföranderegler,
– 17 kap. Bekräftelse av order om teckning och inlösen av fondandelar,
– 18 kap. Bästa möjliga resultat vid utförande av portföljtransaktioner,
– 19 kap. Bästa möjliga resultat vid placering av order,
– 20 kap. Hantering av portföljtransaktioner och order,
– 21 kap. Incitament,
– 23 kap. Fondbestämmelsernas innehåll,
– 24 kap. Tillåtna tillgångar,
– 25 kap. Handel med derivatinstrument samt användning av andra tekniker och
instrument, 1–22 §§,
– 26 kap. Matar- och mottagarfonder, 2–5 §§,
– 27 kap. Information till fondandelsägare vid fusioner,
– 28 kap. Metod för tillhandahållande av viss fondinformation,
– 29 kap. Informationsbroschyr,
– 30 kap. Tillhandahållande av faktablad och informationsbroschyr, 1 och 2 §§,
– 31 kap. Årsberättelse och halvårsredogörelse, samt
– 33 kap. Informations- och rapporteringskrav, 7–12, 14 och 15 §§.
För annan verksamhet än den som avses i första stycket, och som drivs från en filial
enligt 2 kap. 12 § första stycket lagen om värdepappersfonder, gäller samtliga
bestämmelser i dessa föreskrifter i tillämpliga delar, utom följande:
– 7 kap. Organisatoriska krav, 1 § första stycket 4, 7 och 9 samt andra och fjärde
styckena,
– 14 kap. Uppdragsavtal (outsourcing), 2 § andra stycket 5,
FFFS 2022:14
4
– 16 kap. Uppföranderegler,
– 17 kap. Bekräftelse av order om teckning och inlösen av fondandelar,
– 18 kap. Bästa möjliga resultat vid utförande av portföljtransaktioner,
– 19 kap. Bästa möjliga resultat vid placering av order,
– 20 kap. Hantering av portföljtransaktioner och order, samt
– 21 kap. Incitament.
9 § Termer och uttryck som används i föreskrifterna har samma betydelse och
tillämpningsområde som i lagen (2004:46) om värdepappersfonder, om inget annat
anges.
Därutöver har nedanstående termer och uttryck följande betydelse:
1. Absolut Value at Risk: Value at Risk uttryckt som en högsta procentuell andel av
en värdepappersfonds värde.
2. AIF-förvaltare: Detsamma som i 1 kap. 3 § lagen (2013:561) om förvaltare av
alternativa investeringsfonder.
3. Allmän placeringsinriktning: Detsamma som mål och placeringsinriktning enligt
artikel 7 i kommissionens förordning (EU) nr 583/2010 av den 1 juli 2010 om
genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG rörande
basfakta för investerare och villkor som ska uppfyllas när faktablad med basfakta för
investerare eller prospekt tillhandahålls på annat varaktigt medium än papper eller
på en webbplats.
4. Alternativ investeringsfond: Detsamma som i 1 kap. 2 § lagen om förvaltare av
alternativa investeringsfonder.
5. Anställda i ledande strategiska befattningar: Anställda som, utöver den verk-
ställande ledningen, leder och ansvarar för den dagliga verksamheten i fondbolaget,
till exempel anställda som ansvarar för portföljförvaltning, personal, administration
eller marknadsföring.
6. Den delegerade förordningen till Mifid 2: Kommissionens delegerade förordning
(EU) 2017/565 av den 25 april 2016 om komplettering av Europaparlamentets och
rådets direktiv 2014/65/EU vad gäller organisatoriska krav och villkor för verksam-
heten i värdepappersföretag, och definitioner för tillämpning av det direktivet.
7. Diskretionär pensionsförmån: En pensionsförmån som ett fondbolag på indi-
viduell basis beviljar anställda som en del av deras rörliga ersättning. Detta omfattar
inte ackumulerade förmåner som anställda har tjänat in enligt villkoren i fond-
bolagets pensionssystem.
8. Egen affär: Handel med ett finansiellt instrument som utförs av en relevant person
eller för en relevant persons räkning, om åtminstone en av följande punkter är
uppfylld.
a) Den relevanta personen handlar utanför ramarna för den verksamhet som han eller
hon utför i egenskap av relevant person.
FFFS 2022:14
5
b) Handeln utförs för någon av följande personers räkning:
– den relevanta personen själv,
– en annan person som den relevanta personen har ett nära förhållande till eller har
nära förbindelser med,
– en person som den relevanta personen har sådana förbindelser med att den
relevanta personen har direkt eller indirekt väsentligt intresse av handelns resultat,
annat än en avgift eller kommission för handelns utförande.
9. Ersättning: Alla ersättningar och förmåner från fondbolaget till en anställd. Med
ersättningar och förmåner från fondbolaget avses till exempel kontant lön och andra
kontanta ersättningar, ersättningar i form av andelar i en värdepappersfond, eller ett
instrument som uppnår motsvarande intressegemenskap som andelar i en värde-
pappersfond, pensionsavsättningar, avgångsvederlag eller bilförmåner.
10. Ersättningspolicy: Grunder och principer för hur ersättning ska fastställas,
tillämpas och följas upp samt för hur ett fondbolag definierar vilka anställda som kan
påverka riskprofilen för fondbolaget och för varje förvaltad värdepappersfond.
11. Fondandelsägare: En fysisk eller juridisk person eller en värdepappersfond, en
alternativ investeringsfond, ett fondföretag eller motsvarande, som innehar en eller
flera andelar i en värdepappersfond eller i ett fondföretag.
12. Handelsplats: En reglerad marknad, en handelsplattform, en systematisk intern-
handlare enligt 1 kap. 4 b § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, en mark-
nadsgarant inom EES eller en annan person som tillhandahåller likviditet inom EES
eller en enhet som motsvarar någon av de föregående utanför EES.
13. Hållbarhetsfaktorer: Detsamma som hållbarhetsfaktorer enligt artikel 2.24 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 av den 27 november
2019 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella
tjänstesektorn.
14. Hållbarhetsrisk: Detsamma som hållbarhetsrisk enligt artikel 2.22 i Europa-
parlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088.
15. Interna regler: Policy- och styrdokument, riktlinjer, instruktioner eller andra
skriftliga dokument som styr verksamheten och som fastställs av styrelsen eller den
verkställande direktören.
16. Investerare: Varje fondandelsägare eller presumtiv fondandelsägare.
17. Kontrollfunktion: Ett fondbolags funktion eller funktioner för riskhantering,
regelefterlevnad (compliance) och internrevision eller motsvarande.
18. Kund: En fysisk eller juridisk person, eller en värdepappersfond, en alternativ
investeringsfond, ett fondföretag eller motsvarande, som tillhandahålls fondverk-
samhet, diskretionär portföljförvaltning eller sådana tjänster enligt 7 kap. 1 § första
stycket lagen om värdepappersfonder som utförs av ett fondbolag.
19. Likviditetsrisk: Risken för att en position i en värdepappersfond inte kan säljas,
lösas in eller avslutas till en begränsad kostnad inom rimlig tid, och att 4 kap. 13 §
första stycket första meningen lagen om värdepappersfonder därför inte kan följas
vid varje tidpunkt för fonden.
FFFS 2022:14
6
20. Marknadsrisk: Risken för en förlust i en värdepappersfond på grund av föränd-
ringar i marknadsvärdet på positioner i fonden till följd av ändrade marknads-
variabler, till exempel räntor, växelkurser, aktie- och råvarupriser eller en emittents
kreditvärdighet.
21. Motpartsrisk: Risken för en förlust i en värdepappersfond till följd av att
motparten i en transaktion inte uppfyller sina förpliktelser innan transaktionen
avvecklas.
22. Operativ risk: Risken för förlust i en värdepappersfond dels på grund av
bristande interna rutiner för personal och system i fondbolaget eller yttre faktorer,
dels på grund av rättsliga risker och dokumentationsrelaterade risker samt dels risker
till följd av handels-, avvecklings- och värderingsrutiner.
23. OTC-derivat: Sådana derivatinstrument som anges i 5 kap. 12 § andra stycket
lagen om värdepappersfonder.
24. Person som en relevant person har ett nära förhållande till:
a) Den relevanta personens make eller sambo,
b) omyndiga barn som står under den relevanta personens vårdnad, och
c) andra närstående till den relevanta personen som har gemensamt hushåll med
denna person sedan minst ett år vid tidpunkten för den berörda transaktionen.
25. Placeringsstrategier: Grunddragen för den strategiska placeringen av tillgångar
och de placeringstekniker som krävs för att den allmänna placeringsinriktningen för
varje värdepappersfond ska genomföras korrekt och effektivt.
26. Portföljtransaktion: En transaktion för en värdepappersfonds räkning som ett
fondbolag genomför i sin fondverksamhet.
27. Relativ Value at Risk: En värdepappersfonds Value at Risk dividerat med Value
at Risk för fondens referensportfölj.
28. Relevant person:
a) En styrelseledamot, delägare, verkställande direktör eller annan chef i fond-
bolaget,
b) en av bolagets anställda samt varje annan fysisk person som dels utför tjänster åt
fondbolaget, dels står under bolagets kontroll och deltar i driften av fond-
verksamheten för bolagets räkning, och
c) en fysisk person som, inom ramen för ett uppdragsavtal, utför delar av fond-
verksamheten för fondbolagets räkning.
29. Riskbegränsningssystem: Ett dokumenterat system av lämpliga interna place-
ringsbegränsningar för en värdepappersfond. Systemet är utformat för att hantera
samtliga risker av väsentlig betydelse för fonden och för att säkerställa att
fondförvaltningen sker enligt lagar och andra författningar samt fond-
bestämmelserna för fonden.
FFFS 2022:14
7
30. Risktagare: En anställd som tillhör en personalkategori som i tjänsten kan utöva
ett väsentligt inflytande över riskprofilen för ett fondbolag eller en förvaltad värde-
pappersfond. Det gäller normalt anställda som kan ingå avtal eller ta positioner för
fondbolaget eller för en förvaltad värdepappersfond, eller som på annat sätt kan
påverka fondbolaget eller den förvaltade värdepappersfondens risk.
31. Rörlig ersättning: En ersättning som inte på förhand är fastställd till belopp eller
storlek. Som rörlig ersättning räknas inte provisionsbaserad lön som är utan koppling
till sådana framtida riskåtaganden som kan komma att ändra ett fondbolags eller en
värdepappersfonds resultat- eller balansräkning.
32. Samlingsindikator för risk och avkastning: Detsamma som samlingsindikator
enligt artikel 8 i kommissionens förordning (EU) nr 583/2010.
33. Särskilt reglerad personal: Den verkställande ledningen, samt anställda som
ingår i följande personalkategorier och som inte har undantagits enligt 8 a kap. 5 §:
a) anställda i ledande strategiska befattningar,
b) anställda med ansvar för kontrollfunktioner,
c) risktagare, och
d) anställda vars totala ersättning uppgår till, eller överstiger, den totala ersättningen
till någon i den verkställande ledningen.
34. Tillsynsförordningen: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr
575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och om ändring av
förordning (EU) nr 648/2012.
35. Value at Risk: Ett mått för den högsta förväntade förlusten vid ett givet konfi-
densintervall under en viss period, under normala marknadsförhållanden.
36. Varaktigt medium: Ett medel som
a) gör det möjligt för kunden att bevara information som riktas till den personligen
på ett sätt som är tillgängligt för användning i framtiden och under en tidsperiod som
är lämplig med hänsyn till vad som är avsikten med informationen, och
b) möjliggör oförändrad återgivning av den bevarade informationen.
37. Verkställande ledning: Verkställande direktör och dennes ställföreträdare, samt
andra personer i ett fondbolags ledningsgrupp eller liknande organ som är direkt
ansvariga inför styrelsen eller den verkställande direktören.
38. Värdepappersbolagsförordningen: Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) 2019/2033 av den 27 november 2019 om tillsynskrav för värdepappersföretag
och om ändring av förordningarna (EU) nr 1093/2010, (EU) nr 575/2013, (EU) nr
600/2014 och (EU) nr 806/2014.
7 kap.
1 § Ett fondbolag ska vara organiserat och ha rutiner enligt följande:
FFFS 2022:14
8
1. Det ska finnas aktuella och dokumenterade beslutsrutiner som tydligt anger
rapporteringsvägar samt en organisationsstruktur som tydligt fördelar funktioner och
ansvarsområden.
2. Relevanta personer ska vara medvetna om vilka rutiner de ska följa för att kunna
fullgöra sina skyldigheter.
3. Det ska finnas aktuella och lämpliga interna kontrollmekanismer som säkerställer
att beslut och rutiner följs på alla nivåer inom bolaget.
4. Bolaget ska ha personal med den kompetens och kunskap som krävs för att de ska
kunna fullgöra sina arbetsuppgifter.
5. Det ska finnas en aktuell och effektiv intern rapportering och spridning av
information i bolaget samt ett effektivt informationsutbyte med berörda tredje parter.
6. Bolaget ska bevara relevanta uppgifter som avser fondverksamheten och den
interna organisationen i minst fem år.
7. Om en relevant person arbetar inom flera funktioner, ska det inte hindra personen
från att fullgöra sina uppgifter på ett sunt, ärligt och professionellt sätt.
8. Det ska finnas en ansvars- och arbetsfördelning som definieras ur kontroll-
synpunkt. En sådan ansvars- och arbetsfördelning ska syfta till att ingen person
ensam ska handlägga en transaktion genom hela behandlingskedjan (dualitets-
principen).
9. Bolaget ska säkerställa att det följer 14 kap. 2 § andra stycket 5.
När bolaget tillämpar första stycket ska det ta hänsyn till verksamhetens art,
omfattning och komplexitet.
När bolaget tillämpar första stycket 1–3, 5 och 6 ska det beakta hållbarhetsrisker.
När bolaget tillämpar första stycket 4, 7 och 9 ska det ha resurser och personal med
den kunskap som krävs för att integrera hållbarhetsrisker.
10 a § Styrelsen ansvarar för att hållbarhetsrisker integreras
1. i de uppgifter som avses i 10 §,
2. i den funktion för regelefterlevnad som fondbolaget ska ha enligt 14 §,
3. när varje fonds placeringsinriktning genomförs enligt fondbestämmelserna, och
4. när de interna reglerna som avses i 10 § 2 regelbundet bedöms och ses över enligt
11 § första stycket.
FFFS 2022:14
9
8 kap.
2 § Styrelsen i ett fondbolag ska fastställa lämpliga interna regler för riskhantering.
De interna reglerna ska innehålla
– uppgifter om vilka risker som bolaget har identifierat att varje värdepappersfond
som det förvaltar exponeras mot eller kan komma att exponeras mot,
– en beskrivning av hur bolaget ska kunna bedöma varje fonds exponering mot
marknads-, likviditets-, hållbarhets- och motpartsrisker samt exponeringen mot alla
andra risker, däribland operativa risker, som kan vara av väsentlig betydelse för den
enskilda fonden, och
– en redogörelse för hur riskerna ska hanteras.
8 a kap.
5 § Ett fondbolag ska analysera vilka risker som är förenade med fondbolagets
ersättningspolicy och ersättningssystem. Fondbolaget ska på grundval av analysen
identifiera särskilt reglerad personal hos fondbolaget. Fondbolaget ska dokumentera
och särskilt motivera om anställda i någon av de personalkategorier som anges i
1 kap. 9 § andra stycket 33 a–d inte utövar ett väsentligt inflytande på riskprofilen
för fondbolaget, eller de förvaltade värdepappersfonderna, och därför inte ska anses
tillhöra fondbolagets särskilt reglerade personal.
14 kap.
2 § Ett fondbolag ska handla med den skicklighet, omsorg och aktsamhet som krävs
när det ingår, hanterar och säger upp uppdragsavtal som avser fondverksamheten.
Om bolaget avser att uppdra åt någon annan att för bolagets räkning förvalta en
värdepappersfond eller utföra administrativa åtgärder som hänger samman med
förvaltningen av fonden, ska bolaget bland annat säkerställa att
1. uppdragstagaren utför det utlagda arbetet eller de utlagda funktionerna effektivt,
och bolaget ska i detta syfte fastställa metoder för att bedöma hur väl uppdrags-
tagaren utför sina uppgifter,
2. uppdragstagaren övervakar utförandet av det utlagda arbetet eller de utlagda
funktionerna och hanterar riskerna i samband med detta på ett lämpligt sätt,
3. lämpliga åtgärder vidtas om uppdragstagaren inte utför uppdraget effektivt och i
överensstämmelse med tillämpliga lagar och andra bestämmelser,
4. uppdragstagaren underrättar bolaget om händelser som väsentligt kan påverka
uppdragstagarens möjlighet att effektivt utföra det utlagda arbetet eller de utlagda
funktionerna i enlighet med tillämpliga lagar och andra bestämmelser,
5. bolaget dels har den kunskap och de resurser som krävs för att effektivt övervaka
det utlagda arbetet och de utlagda funktionerna samt hantera riskerna i samband med
utläggandet, dels övervakar dessa funktioner och hanterar dessa risker,
6. uppdragstagaren samarbetar med Finansinspektionen när det gäller det utlagda
arbetet eller de utlagda funktionerna,
7. bolaget, dess revisorer och Finansinspektionen har faktisk tillgång till uppgifter
om det utlagda arbetet eller de utlagda funktionerna samt till uppdragstagarens
FFFS 2022:14
10
lokaler, och att Finansinspektionen kan utöva tillsyn över det uppdrag som
uppdragstagaren utför,
8. uppdragstagaren skyddar all konfidentiell information som avser bolaget eller
dess kunder,
9. bolaget och uppdragstagaren har en beredskapsplan för att återställa verksamheten
dels efter oförutsedda händelser, dels för återkommande test av rutinerna för backup,
där detta är nödvändigt med hänsyn till de delar av fondverksamheten som har lagts
ut på uppdragstagaren, samt
10. uppdragsavtalet kan sägas upp utan att det påverkar kontinuiteten och kvaliteten
i verksamheten.
Om bolaget avser att uppdra åt någon annan att utföra ett visst arbete eller vissa
funktioner som ingår i fondverksamheten, och som inte omfattas av andra stycket,
ska det vidta de åtgärder som är lämpliga och rimliga med hänsyn till uppdragets art,
omfattning och komplexitet.
När bolaget tillämpar första och andra styckena i fråga om uppdragsavtal som avser
riskhantering ska det beakta hållbarhetsrisker.
Om bolaget beaktar investeringsbesluts huvudsakliga negativa konsekvenser för
hållbarhetsfaktorer enligt artikel 4.1 a, 4.3 eller 4.4 i Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/2088, ska det beakta sådana huvudsakliga negativa konse-
kvenser när det tillämpar första och andra styckena i fråga om uppdragsavtal som
avser riskhantering.
15 kap.
5 a § Ett fondbolag ska, när det identifierar de olika typer av intressekonflikter som
kan skada fondandelsägarnas intressen, inkludera de typer av intressekonflikter som
kan uppstå till följd av att hållbarhetsrisker integreras i bolagets processer, system
och interna kontroller.
16 kap.
4 § När ett fondbolag tillämpar 2 och 3 §§ ska det beakta hållbarhetsrisker.
Om bolaget beaktar investeringsbesluts huvudsakliga negativa konsekvenser för
hållbarhetsfaktorer enligt artikel 4.1 a, 4.3 eller 4.4 i Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/2088, ska det beakta sådana huvudsakliga negativa konse-
kvenser när det tillämpar 2 och 3 §§.
29 kap.
1 § Bestämmelser om innehållet i en informationsbroschyr finns i 4 kap. 15, 16 och
25–27 §§ samt 5 kap. 18 § lagen (2004:46) om värdepappersfonder. Informations-
broschyren ska även innehålla de uppgifter som framgår av 2–22 §§.
Om värdepappersfonden består av andelsklasser ska informationsbroschyrens inne-
håll anpassas efter detta och andelsklassernas utmärkande drag beskrivas.
FFFS 2022:14
11
31 kap.
48 a § Årsberättelsen ska innehålla information om
1. antalet anställda som har fått fast eller rörlig ersättning utbetald under räkenskaps-
året,
2. det sammanlagda ersättningsbelopp som särskilt reglerad personal har fått utbetalt
under räkenskapsåret, fördelat på de kategorier av anställda som anges i 1 kap. 9 §
andra stycket 33,
3. hur ersättning och förmåner till anställda har beräknats, och
4. resultatet av de granskningar som avses i 8 a kap. 16 § samt de eventuella avsteg
från ersättningspolicyn som har förekommit.
_______________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 augusti 2022.
ERIK THEDÉEN
Lisa Söderström