HSLF-FS 2021:31 Socialstyrelsens kungörelse om ändring i allmänna råden (SOSFS 2013:1) om ekonomiskt bistånd

HSLF-FS

2021:31

Utkom från trycket

den 19 maj 2021

Gemensamma författningssamlingen

avseende hälso- och sjukvård,

socialtjänst, läkemedel, folkhälsa m.m.

ISSN 2002-1054, Artikelnummer 2021-5-7374

Utgivare: Chefsjurist Pär Ödman, Socialstyrelsen

Socialstyrelsens kungörelse

om ändring i allmänna råden (SOSFS 2013:1) om

ekonomiskt bistånd;

den 27 april 2021.

Socialstyrelsen beslutar att följande ändringar ska göras i Social-

styrelsens allmänna råd (SOSFS 2013:1) om ekonomiskt bistånd.

Ändringarna är markerade med kantstreck.

Socialstyrelsen beslutar vidare att

– mellanrubriken ”Hemutrustning vid bosättning” och texten under

den utgår,

– mellanrubriken ”Genom arbete” och texten under den utgår,

– mellanrubriken ”Barns och skolungdomars inkomster av arbete”

utgår, och

– alla hänvisningar i de allmänna råden till olika avsnitt i desamma

tas bort.

Byte till dyrare bostad

1

Om den som får ekonomiskt bistånd har ett önskemål om att flytta till

ett dyrare boende, bör socialnämnden ge bistånd beräknat på den nya

boendekostnaden under förutsättning att flyttningen är nödvändig för

att den enskilde ska uppnå en skälig levnadsnivå. Det kan t.ex. gälla

– om det finns medicinska eller starka sociala skäl som styrker beho-

vet av flyttning,

– om det finns svåra personliga motsättningar mellan hushållsmed-

lemmarna, t.ex. mellan förälder respektive styvförälder och ett

vuxet barn eller mellan makar eller samboende,

– om bostadens standard inte är skälig vad avser fysisk miljö och ut-

rustning,

– om ett vuxet barn genom att bo i föräldrahemmet förhindras att

leva ett normalt vuxenliv och bli självständig,

1 Ändringen innebär att andra stycket tas bort.

HSLF-FS

2021:31

– om den enskilde måste flytta till följd av att han eller hon är eller har

varit utsatt för våld eller andra övergrepp av närstående eller för nå-

got annat brott eller

– vid trångboddhet.

Vid bedömningen av vad som är skälig boendestandard vid byte till

dyrare bostad bör utgångspunkten vara vad en låginkomsttagare på

orten normalt har möjlighet att kosta på sig.

Glasögon

Om den enskilde har behov av glasögon eller kontaktlinser och skäliga

kostnader för dessa inte täcks av bidrag som lämnas enligt 8 kap. 7 §

hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) och lagen (2016:35) om bidrag för

glasögon till vissa barn och unga, bör socialnämnden ge ekonomiskt

bistånd till sådana kostnader för glasögon, eller om det är enda alter-

nativet, för kontaktlinser. Behovet av glasögon eller linser bör vara

styrkt av en legitimerad optiker eller en läkare.

Hemutrustning

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till den hemutrustning som

krävs för att ett hem ska kunna fungera. Med hemutrustning avses

t.ex. sådan utrustning som behövs för matlagning, umgänge, sömn,

förvaring, rengöring och rekreation. Även den hemelektronik som är

nödvändig för att den enskilde ska kunna kommunicera och ta del av

information bör omfattas av begreppet hemutrustning.

Underhåll, reparation eller komplettering

Socialnämnden bör, om det krävs för att den enskilde ska kunna bibe-

hålla en skälig levnadsnivå, ge ekonomiskt bistånd till

– inköp för att ersätta hemutrustning som behöver bytas ut,

– underhåll av hemutrustning,

– reparation av hemutrustning eller

– inköp av kompletterande hemutrustning.

Begravning

2

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till sådana begravnings-

kostnader som möjliggör en värdig begravning. Hänsyn bör tas till

allmänt vedertagna begravningstraditioner och i förekommande fall

olika religiösa och etniska gruppers speciella önskemål om hur en

begravning ska ordnas. Då begravningen ska äga rum utomlands, bör

2 Ändringen innebär bl.a. att tredje stycket tas bort.

2

HSLF-FS

2021:31

nämnden ge ekonomiskt bistånd som motsvarar kostnaden för begrav-

ning i Sverige.

Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader bör i regel inte vara

högre än ett halvt basbelopp.

Skulder

Socialnämnden bör efter en individuell prövning ge ekonomiskt

bistånd till skulder

– om det kan få allvarliga sociala konsekvenser för den enskilde när

en skuld som gäller t.ex. boendekostnader eller hushållsel inte beta-

las, eller

– om det finns godtagbara skäl för att den enskilde inte har ansökt om

bistånd till den kostnad som har gett upphov till skulden och nämn-

den bedömer att han eller hon hade beviljats biståndet om ansökan

gjorts vid det tillfälle kostnaden uppstod.

Andra realiserbara tillgångar

Om behovet av ekonomiskt bistånd bedöms överstiga tre samman-

hängande månader eller om det finns andra särskilda skäl, bör även

möjligheten att realisera andra tillgångar påverka socialnämndens

bedömning av rätten till bistånd. En tillgång bör dock endast påverka

rätten till bistånd, om den har ett betydande värde och om överskottet

vid en försäljning motiverar åtgärden. Sådana kapitalvaror som van-

ligtvis finns i ett hem bör i regel inte påverka rätten till ekonomiskt

bistånd, om varornas värde är skäligt.

Vid en försäljning bör den enskilde kunna använda intäkten till

att betala eventuella lån som är knutna till det som sålts, utan att det

påverkar rätten till ekonomiskt bistånd.

Bostad som har ett ekonomiskt värde

En villa eller en bostadsrätt bör endast betraktas som realiserbar till-

gång, om en försäljning bedöms kunna ge ett intäktsöverskott som

motiverar åtgärden och det finns möjlighet att ordna annat boende.

Även om ett överskott talar för en försäljning kan en sådan vara

olämplig av andra skäl, t.ex. vid ett kortvarigt biståndsbehov. Om en

försäljning blir aktuell, bör den enskilde få skälig tid på sig att sälja

villan eller bostadsrätten.

Bistånd till barn och skolungdomar

Om föräldrarna till ett barn eller till en skolungdom, som har fyllt 18

men inte 21 år, inte fullgör sin underhållsskyldighet och om social-

nämnden inte kan förmå dem till det, bör nämnden överväga att ge

3

HSLF-FS

2021:31

ekonomiskt bistånd direkt till barnet eller skolungdomen utifrån ålder

och mognad.

Om ett barn eller en skolungdom, som har fyllt 18 men inte 21 år, på

egen hand ansöker om ekonomiskt bistånd bör nämnden vid behovs-

bedömningen överväga att bortse från föräldrarnas underhållsskyl-

dighet i de fall

– barnet eller skolungdomen är utsatt för våld eller andra övergrepp

av närstående eller

– barnet eller skolungdomen har bevittnat våld eller andra övergrepp

av eller mot närstående.

Att utan medgivande från vårdnadshavaren bistå barnet ekonomiskt

bör dock vara en åtgärd som endast bör användas i undantagsfall.

BARNS OCH SKOLUNGDOMARS INKOMSTER

ENLIGT 4 KAP. 1 A § SOCIALTJÄNSTLAGEN

3

Om socialnämnden räknar av hemmavarande barns och skolungdo-

mars inkomster av arbete över ett prisbasbelopp per kalenderår, bör

avräkningen göras mot barnets eller skolungdomens del i familjens

kostnader inklusive boendekostnaden.

Utbetalningsperiod och utbetalningssätt

Om ansökan om ekonomiskt bistånd avser en annan period än en

kalendermånad, bör biståndet i regel beräknas från och med tidsbe-

ställningsdagen. Om den enskilde har angivit ett senare datum i ansö-

kan, bör detta gälla.

Ekonomiskt bistånd bör i regel betalas ut månadsvis och direkt till

den enskilde via något av de vanliga betalningssätten. Socialnämnden

bör dock kunna göra en utbetalning på annat sätt, om det är nödvän-

digt. Om utbetalningen av ekonomiskt bistånd görs på ett sådant sätt

att det medför kostnader för den enskilde att hämta ut biståndet, bör

nämnden ge bistånd till kostnaderna.

Extraordinära utbetalningssätt i form av rekvisitioner eller matku-

ponger bör endast användas i yttersta undantagsfall, om mycket speci-

ella omständigheter föreligger.

Dagsbelopp

Om ekonomiskt bistånd ges för en kortare period än en månad, bör

socialnämnden använda sig av ett dagsbelopp. Dagsbeloppet bör räk-

nas fram genom att beloppen i riksnormen multipliceras med tolv och

sedan divideras med 365.

4

3 Senaste lydelse SOSFS 2013:26.

HSLF-FS

2021:31

Bedömnings- och beräkningsunderlag

Socialnämnden bör i regel kunna avslå en ansökan om ekonomiskt

bistånd när en enskild trots en särskild begäran inte förser nämnden

med det underlag som behövs eller motsätter sig att nödvändiga kon-

takter tas.

Dessa allmänna råd gäller från och med den 1 juni 2021.

Socialstyrelsen

OLIVIA WIGZELL

Petra Bergendahl

5

HSLF-FS

2021:31

6

HSLF-FS

2021:31

7

HSLF-FS

2021:31

HSLF-FS kan laddas ned eller beställas via

Socialstyrelsens publikationsservice

webb: www.socialstyrelsen.se/publikationer

e-post: publikationsservice@socialstyrelsen.se

Åtta45 tryckeri AB, Stockholm, 2021

8