KOVFS 2009:7
Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter
Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av
tobaksvaror till konsumenter;
beslutade den 24 juli 2009.
Dessa allmänna råd ansluter till bestämmelserna om marknadsföring i
tobakslagen och till marknadsföringslagen.
Inledande bestämmelser
Tillämpning
1 Dessa allmänna råd gäller vid tillämpning av regler om marknadsföring
av tobaksvaror till konsumenter i tobakslagen.
Reglerna om marknadsföring av tobaksvaror i tobakslagen tillämpas när
marknadsföringen anses huvudsakligen riktad mot den svenska
marknaden. Frågan om marknadsföringen kan anses riktad till den
svenska marknaden får avgöras efter en helhetsbedömning i det enskilda
fallet där språk, valutor och andra nationella kännetecken som används är
av betydelse.
2 Dessa allmänna råd omfattar inte marknadsföringsåtgärder som inte
faller under tillämpningsområdet för marknadsföringslagen, exempelvis
TV-utsändningar som inte omfattas av Radio-_och_TV-lagen.
Om inte annat anges omfattar dessa allmänna råd heller inte regler om
försäljning av tobaksvaror samt utformning av förpackning för
tobaksvaror.
Syfte
3 Syftet med dessa allmänna råd är att precisera hur marknadsföring av
tobaksvaror får ske samt att främja en enhetlig tolkning av tobakslagens
regler om marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter.
Definitioner
4 En tobaksvara är en vara som till någon del innehåller tobak och som är
avsedd att rökas, tuggas, snusas eller sugas på. Hit räknas t.ex. cigaretter,
KOVFS
2009:7
Utkom från trycket
den 29 juli 2009
Konsumentverkets författningssamling
ISSN 0347-8041
__________________________________________________________________________________________________
cigarrer, cigariller, pip- och rulltobak, snus, tuggtobak, portionstobak,
råtobak och tobak till vattenpipa.
5 Produkter för rökavvänjning och andra produkter än tobaksvaror som
innehåller nikotin klassificeras i regel som läkemedel och omfattas inte av
dessa allmänna råd.
Regler för all marknadsföring
Huvudregeln om totalförbud
6 Som huvudregel är enligt tobakslagen all marknadsföring av
tobaksvaror till konsumenter förbjuden.
7 Huvudregeln om totalförbud omfattar, om inte annat anges nedan, all
marknadsföring riktad till konsumenter, till exempel val av reklammedel
(reklambärare), reklamens innehåll och utformning samt särskilda
marknadsföringsmetoder (säljfrämjande åtgärder).
Tillåten marknadsföring
8 Marknadsföringsförbudet omfattar inte försäljning av tobaksvaror.
9 Marknadsföringsförbudet omfattar inte kommersiella meddelanden inne
på försäljningsställen för tobaksvaror.
Utformning av tillåten marknadsföring
10 Kommersiella meddelanden inne på försäljningsställe för tobak får
inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak.
Inbjudande eller övertalande marknadsföring är inte tillåten.
Utformningen av kommersiella meddelanden ska begränsas till relevanta
fakta rörande varan och dess egenskaper, presenterade i så saklig form
som möjligt och utan ovidkommande inslag. Rubrik och layout bör inte
vara särskilt uppseendeväckande.
Det kommersiella meddelandet bör bedömas som en helhet. Förutom
själva bild- och textinnehållet bör beaktas sådana faktorer som
meddelandets storlek, layout och färgsättning.
11 Kommersiellt meddelande inne på försäljningsställe får inte utgöra ett
dominerande inslag i miljön.
Vid bedömningen om det kommersiella meddelandet utgör ett
dominerande inslag i miljön bör en helhetsbedömning göras utifrån
exempelvis meddelandets storlek, utformning i övrigt och säljställets
storlek. Här bör beaktas att flera mindre kommersiella meddelanden
sammantaget (exempelvis om de placeras bredvid varandra) kan anses
utgöra ett dominerande inslag i miljön.
12 Framställning i text bör endast innehålla saklig information om varans
beskaffenhet och egenskaper, varans/råvarans ursprung,
tillverkningsort/land, förpackningens beskaffenhet och egenskaper, pris
samt tillverkare/importör. Värdeomdömen får inte användas.
13 Framställning i bild bör endast återge enstaka vara och/eller dess
förpackning. Förpackningen bör vara stängd. Bakgrunden bör vara
neutral utan att ge associationer i något bestämt avseende.
14 Kommersiella meddelanden som appellerar till barn eller ungdomar
får inte förekomma med hänsyn till den åldersgräns som gäller för inköp
av tobaksvaror.
15 Återhållsam neutral information om att det säljs tobak är tillåten,
liksom varulistor, prislistor och liknande. Kommersiella meddelanden
eller märkningar som endast fyller funktionen att göra det möjligt för
konsumenter att skilja mellan olika tobaksvaror är tillåtna. Det kan vara
fråga om en återhållsam exponering av varumärken som endast fyller en
särskiljande funktion på det ställe i butiken där varorna saluförs,
exempelvis symboler för olika varor på en tobaksvaruautomat.
Placering av tillåten marknadsföring
16 Marknadsföringen ska enligt tobakslagen vara placerad inne på
försäljningsstället. Den ska i den omfattning det är möjligt placeras så att
den inte kan ses från utsidan av försäljningsstället. Skyltar med
kommersiella meddelanden om tobaksvaror bör förekomma endast på den
plats på säljstället där tobaksvarorna säljs, annars bör meddelandena
anses som uppsökande.
Särskilt om utformning av förpackning
17 Enligt tobakslagen är det förbjudet att på förpackningar till
tobaksvaror använda texter, namn, varumärken och figurativa eller andra
märken som ger intryck av att en viss tobaksvara är mindre skadlig än
andra.
Varukännetecken (indirekt tobaksreklam)
18 I tobakslagen finns ett begränsat förbud mot att utforma
marknadsföring av andra varor än tobaksvaror eller tjänster så att de
genom hela eller del av dess varukännetecken (exempelvis varumärke
eller namn) även kan uppfattas som marknadsföring av en tobaksvara.
Användningen av t.ex. ordkombinationer vars ena led utgör ett för
tobaksvaror registrerat eller inarbetat varukännetecken, faller inom
bestämmelsens tillämpningsområde.
Det krävs även att varukännetecknet till någon del antingen samtidigt är i
bruk för en tobaksvara eller att det – utan att faktiskt användas för en
sådan vara – är registrerat eller inarbetat för varan. Att varukännetecknet
är i bruk för en tobaksvara innebär att kännetecknet faktiskt används som
benämning på en sådan vara. Det uppställs dock inte några krav på viss
kvalificerad användning av kännetecknet för tobaksvaror för att dess
användning i samband med marknadsföring av andra varor skall träffas
av förbudet. Det är vidare inte möjligt att undgå förbudet genom att häva
registreringen av varumärket i klassen för tobaksvaror, om märket
fortfarande är i bruk för en sådan vara. Användningen av märket som
beteckning för tobaksvaror måste ha upphört.
19 Enligt tobakslagen ska en näringsidkare, som använder ett sådant
varukännetecken som avses i punkt 18 i dessa allmänna råd, vid
marknadsföring till konsumenter på något annat sätt än som där sägs,
iaktta den måttfullhet som är betingad av att kännetecknet också kan
förknippas med tobaksvaran. Närmare innebörd av begreppet särskild
måttfullhet lämnas i punkterna 21-22 i dessa allmänna råd.
20 Bestämmelserna som återges i punkterna 18-19 i dessa allmänna råd
ska enligt tobakslagen inte tillämpas i fråga om ett varukännetecken som i
endast begränsad omfattning förekommer vid marknadsföring av
tobaksvaror. De tillämpas heller inte i fråga om ett varukännetecken som
framträder i en form som tydligt skiljer sig från utseendet på tobaksvarans
kännetecken eller i andra fall om det är oskäligt.
Innebörden av särskild måttfullhet vid indirekt tobaksreklam
Följande marknadsföringsmetoder bör anses oförenliga med kravet på
särskild måttfullhet.
21 Direktreklam (t.ex. brevlådereklam, telemarketing) eller annan
marknadsföring som direkt vänder sig till en enskild konsument.
Efter uttrycklig begäran från konsumenten bör sådan marknadsföring
anses tillåten.
22 Kommersiellt meddelande på plats dit allmänheten har tillträde,
exempelvis på eller vid allmän plats, på allmänt kommunikationsmedel, i
väntsal eller liknande för allmänt kommunikationsmedel, på allmän
idrottsplats, på biografer eller liknande.
Reklam på säljställen för varan eller tjänsten samt marknadsföring i direkt
anslutning till sådant säljställe, exempelvis skyltfönster eller skylt
monterad på fasad, är dock tillåten.
Sponsring
23 Enligt tobakslagen är det förbjudet för tillverkare, partihandlare och
importörer av tobaksvaror att sponsra ett evenemang eller en verksamhet
dit allmänheten har tillträde eller som kan antas få gränsöverskridande
effekt, om sponsringen kan antas medföra att avsättningen av tobaksvaror
främjas. Ett förbud mot sponsringen av program i radio och TV
finns i radio-_och_TV-lagen.
________________________________
Dessa allmänna råd träder i kraft den 1 september 2009.
GUNAR LARSSON
Mattias Grundström