KVFS 2013:4
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:1) om fängelse beslutade den 25 november 2013. Kriminalvården föreskriver med stöd av 40 och 41 §§ fängelseförordningen (2010:2010) i fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:1) om fängelse dels att nuvarande 7 kap. 4 § upphävs, dels att nuvarande underrubrik närmast före nuvarande 7 kap. 4 § upphävs, dels att 1 kap. 10, 16 och 19 §§, 3 kap. 2 och 4–9 §§, 7 kap. 12, 23, 28 och 30 §§, 10 kap. 2, 3, 6 och 9 a §§, 11 kap. 11 och 17 §§ samt 13 kap. 3, 6 och 8 §§ ska ha följande lydelse, dels att det ska införas sju nya paragrafer, 1 kap. 2 a §, 3 kap. 1 a, 5 a och 8 a §§, 7 kap. 31 §, 8 kap. 1 a § och 10 kap. 12 § samt ny mellanrubrik närmast före 10 kap. 12 § med följande lydelse och beslutar dels att de allmänna råden till nuvarande 7 kap. 4 § ska upphöra att gälla, dels att de allmänna råden till 1 kap. 4 och 16 §§, till 6 § andra stycket fängelseförordningen (2010:2010), till 3 kap. 1, 2 och 4 §§, till 3 kap. 4 § fängelselagen (2010:610), till 3 kap. 12 §, till 5 kap. 2 § fängelselagen (2010:610), 7 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) och 10 kap. 1 § första stycket fängelselagen (2010:610), till 10 kap. 3 §, till 12 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) samt till 13 kap. 8 § ska ha följande lydelse, dels följande allmänna råd till 3 kap. 1 a och 7 §§, till 13 § fängelseförordningen (2010:2010), samt till 7 kap. 12, 31 §§ och 10 kap. 12 §.
1
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 1653-6665
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS
2013:4
Utkom från trycket den
11 december 2013
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
(KVFS 2011:1) om fängelse
beslutade den 25 november 2013.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 40 och 41 §§fängelseförordningen
(2010:2010) i fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS
2011:1) om fängelse
dels att nuvarande 7 kap. 4 § upphävs,
dels att nuvarande underrubrik närmast före nuvarande 7 kap. 4 § upphävs,
dels att 1 kap. 10, 16 och 19 §§, 3 kap. 2 och 4–9 §§, 7 kap. 12, 23, 28 och 30 §§,
10 kap. 2, 3, 6 och 9 a §§, 11 kap. 11 och 17 §§ samt 13 kap. 3, 6 och 8 §§ ska ha
följande lydelse,
dels att det ska införas sju nya paragrafer, 1 kap. 2 a §, 3 kap. 1 a, 5 a och 8 a §§,
7 kap. 31 §, 8 kap. 1 a § och 10 kap. 12 § samt ny mellanrubrik närmast före
10 kap. 12 § med följande lydelse och beslutar
dels att de allmänna råden till nuvarande 7 kap. 4 § ska upphöra att gälla,
dels att de allmänna råden till 1 kap. 4 och 16 §§, till 6 § andra stycket
fängelseförordningen (2010:2010), till 3 kap. 1, 2 och 4 §§, till 3 kap. 4 §
fängelselagen (2010:610), till 3 kap. 12 §, till 5 kap. 2 § fängelselagen (2010:610),
7 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) och 10 kap. 1 § första stycket fängelselagen
(2010:610), till 10 kap. 3 §, till 12 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) samt till
13 kap. 8 § ska ha följande lydelse,
dels följande allmänna råd till 3 kap. 1 a och 7 §§, till 13 § fängelseförordningen
(2010:2010), samt till 7 kap. 12, 31 §§ och 10 kap. 12 §.
KVFS
2013:4
2
1 kap. Inledande bestämmelser
Föreskrifternas innehåll och tillämpningsområde
2 a § I frågor som berör barn ska barnets bästa särskilt beaktas.
Definitioner
4 §
Med närstående avses
1. en intagens maka eller make, registrerade partner och sambo,
2. en intagens barn, oavsett ålder,
3. andra barn som stadigvarande sammanbor med en intagen,
4. en intagens föräldrar och syskon, samt
5. en annan person än någon som anges
i 1-4, som har en sådan nära relation till
en intagen att de bör betraktas som närstående till varandra.
Allmänna råd
Andra personer som enligt punkt 5 kan betraktas som närstående till en intagen
kan vara t.ex. fästmö eller fästman,
flick- eller pojkvän, barnbarn, far- eller
morförälder, eller en person som den intagne stadigvarande bor tillsammans med
utan att de lever i en parrelation. Kravet på en nära relation förutsätter normalt
att relationen har eller kan antas få en viss varaktighet.
10 § En intagen ska, i anslutning till att han eller hon tas in i anstalt, informeras
om anstaltens eller avdelningens
– lokaler,
– signalanordningar,
– brandskydd,
– lokala rutiner,
– användning av allmän kameraövervakning,
– sjukvårdsverksamhet,
– verksamhet för andlig vård (NAV), samt
– kontroll av intagna med elektroniska hjälpmedel, om sådan förekommer.
En intagen ska också informeras om de rättigheter och skyldigheter som en
intagen har och det regelverk som i övrigt gäller för verkställigheten samt om
Kriminalvårdens registrering av personuppgifter, om sådan information inte redan
lämnats vid annan anstalt. Informationen ska särskilt avse
– verkställighetsplanering,
– ersättning för sysselsättning och vilka tider som gäller för sysselsättning i
anstalten,
– särskilda utslussningsåtgärder,
– Kriminalvårdens rätt att omhänderta och i övrigt hantera personliga tillhörig-
heter,
– sanktionsmöjligheter vid misskötsamhet, och
– den intagnes skyldighet att medverka vid drogkontroll.
KVFS
2013:4
3
Allmänna rättigheter
16 § En intagen som behöver akuttandvård ska beredas sådan vård, om han eller
hon medgett att anstalten för täckande av tandvårdskostnaderna får förfoga över
hans eller hennes medel inom Kriminalvården.
En intagen som behöver grundläggande tandvård ska beredas sådan vård, om
det lämpligen kan ske och det är skäligt för att verkställigheten ska kunna genom-
föras på ett ändamålsenligt sätt.
Allmänna råd
Med akuttandvård avses avhjälpande av smärttillstånd orsakat av kariesskada,
tappad fyllning, trauma eller akut infektion från tand, käke, tandfäste eller mun-
slemhinna. Även insättning av temporär tandersättning till följd av akut upp-
kommen framtandsförlust betraktas som akuttandvård.
Med grundläggande tandvård avses åtgärder som främjar den intagnes mun-
hälsa. Exempel på åtgärder är kariesbehandling, behandling av infektion från tand
eller stödjevävnad eller ersättning av framtandslucka. Behandling med implantat
är inte att anse som grundläggande tandvård.
Utgångspunkten är att en intagen ska bekosta all tandvård själv. Med att be-
redandet av grundläggande tandvård lämpligen ska kunna ske avses t.ex. att
frågan om hur tandvården ska bekostas har lösts i förväg.
19 § En intagen ska på avdelningen ges tillgång till de lagar, förordningar och
föreskrifter som gäller för verkställigheten.
En intagen som är avskild från andra intagna ska vid förfrågan ges tillgång till
det regelverk som avses i första stycket i sitt bostadsrum.
Verkställighetens planering och utformning
Allmänna råd till 6 § andra stycket fängelseförordningen (2010:2010)
Vid utformning av verkställighetsplanen bör eventuella barns behov i egenskap av
närstående till den intagne särskilt beaktas. Det kan avse t.ex. barnets behov av att
upprätthålla kontakt med en frihetsberövad förälder. Även barnets behov av skydd
bör särskilt beaktas.
Hänsyn till brottsoffer bör särskilt uppmärksammas inför utformningen av t.ex.
kontroll eller villkor.
3 kap. Sysselsättning och ersättning
Sysselsättning
1 §
En intagen får anvisas sysselsättning under helgfri måndag till fredag
klockan 07.30 – 19.00. Om sysselsättningens art eller något annat särskilt för-
hållande kräver det får dock en intagen som är över 18 år anvisas sysselsättning
även under andra tider.
KVFS
2013:4
4
Allmänna råd
Anvisning av sysselsättning sker huvudsakligen inom ramen för verkställighets-
planen och kan preciseras t.ex. genom schemaläggning.
Med helgfri måndag till fredag avses inte midsommarafton, julafton eller nyårs-
afton.
Med sysselsättningens art eller något annat särskilt förhållande avses t.ex. själv-
förvaltning, intern service, skötsel av djur och snöröjning.
1 a § En intagen har rätt till två arbetsfria dagar per vecka, om det inte finns
särskilda skäl mot det.
Allmänna råd
Särskilda skäl kan finnas om något oförutsett händer, t.ex. sjukdom eller speciella
väderförhållanden.
Ersättning
Ersättning för sysselsättning
2 §
En intagen har rätt till ersättning med 13 kronor per timme (normaler-
sättning) för tid som han eller hon deltar i eller utför anvisad sysselsättning (syssel-
sättningstid), om inte annat följer av 5-6 §§.
Om en intagen, när han eller hon utför arbete, presterar väsentligt lägre än vad
som kan förväntas ska normalersättningen sänkas till 8 kronor per timme (sänkt
ersättning). Normalersättningen får endast sänkas om den intagne, efter att han
eller hon informerats om att sänkning kan komma att ske, inte höjt sin prestation.
Den sänkta ersättningen ska gälla till dess att den intagne visat att han eller hon
presterar utifrån vad som kan förväntas av honom eller henne.
En intagen i anstalten Luleå får, inom ramen för ett lokalt förmånssystem för
yngre intagna, beviljas normalersättning med 15 kronor per timme.
Allmänna råd
En intagen som under sysselsättning stör ordningen eller vägrar följa anvisningar
och som därigenom försvårar genomförandet av verksamheten anses inte ha utfört
eller deltagit i anvisad sysselsättning.
Bedömningen av vilken prestation som kan förväntas av en intagen bör göras
utifrån vad en intagen normalt producerar med hänsyn tagen till den intagnes
individuella förutsättningar. Bedömningen bör i regel göras med utgångspunkt i
den sammantagna prestationen under en period om en vecka.
4 §
I sysselsättningstid ingår, om den intagne annars skulle ha utfört eller
deltagit i sysselsättning, även tid för
1. planerade och personalledda samtal om verkställigheten och därmed jämför-
bara frågor,
2. närvaro vid kollegium,
3. deltagande i förtroenderåd eller förtroenderåds överläggning med ledningen
för anstalten,
KVFS
2013:4
5
4. introduktionsbesök inför särskild utslussningsåtgärd som sker tillsammans
med personal, samt
5. annan angelägen aktivitet som sker inom anstalten.
Allmänna råd
Med annan angelägen aktivitet avses t.ex. besök hos läkare, tandläkare, sjuk-
sköterska, sjukgymnast, psykolog eller träff med NAV-medarbetare.
5 §
En intagen som utför arbete mer än åtta timmar en viss dag har därefter rätt
till ersättning med 19 kronor och 50 öre per timme. Detsamma gäller om en
intagen en viss vecka arbetar mer än 40 timmar.
5 a § En intagen som utför arbete på en dag som annars skulle ha varit arbetsfri
för honom eller henne enligt 1 a § har rätt till ersättning med 19 kronor och 50 öre
per timme.
6 §
En intagen har rätt till ersättning med 3 kronor per timme utöver normal-
ersättning eller sänkt ersättning för arbete som utförs på annan tid än helgfri
måndag till fredag klockan 07.30 – 19.00, om inte ersättning utgår enligt 5 § eller
5 a §.
Ersättning om den intagne inte kan anvisas sysselsättning eller vid sjukdom
7 §
En intagen som inte kan anvisas sysselsättning i den omfattning som
normalt gäller för sysselsättning i anstalten har rätt till ersättning med 6 kronor och
50 öre för varje timme som sysselsättning inte kan anvisas. Det gäller dock inte om
rätt till ersättning saknas enligt 13 § fängelseförordningen (2010:2010).
Allmänna råd
En intagen bör erbjudas sysselsättning under 30–40 timmar per vecka. Vilken tid
som normalt gäller för sysselsättning i en viss anstalt framgår av anstaltens lokala
rutiner.
Allmänna råd till 13 § fängelseförordningen (2010:2010)
Om en intagen som på grund av sitt eget beteende är placerad i avskildhet inte kan
anvisas sysselsättning har han eller hon normalt inte rätt till ersättning.
8 §
En intagen vars arbetsförmåga är helt eller delvis nedsatt på grund av
sjukdom har rätt till ersättning med 6 kronor och 50 öre per timme för den tid som
han eller hon annars skulle ha utfört eller deltagit i sysselsättning. Det gäller dock
inte om rätt till ersättning saknas enligt 13 § fängelseförordningen (2010:2010).
Innehållande av ersättning för permissions- och frigivningsändamål
Allmänna råd till 3 kap. 4 § fängelselagen (2010:610)
Permissions- och frigivningsändamål kan vara t.ex. resa, uppehälle, inköp av klä-
der och liknande i samband med permission, särskild permission, särskild utsluss-
ningsåtgärd eller frigivning.
KVFS
2013:4
6
En intagen kan få använda den innehållna ersättningen för andra angelägna
ändamål som kan underlätta anpassningen i samhället, om medlen inte behövs vid
permission, särskild permission, särskild utslussningsåtgärd, frigivning eller för att
betala hemresa enligt 19 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716) . Sådana ändamål
kan vara t.ex. att betala telefonsamtal, tandvård, glasögon eller en närståendes re-
sa till anstalten, eller ekonomisanering.
Den intagne ska normalt få tillgång till de medel som hållits inne när han eller
hon friges eller överförs till ett annat land för fortsatt verkställighet av straffet där.
Om den intagne tas i förvar i omedelbar anslutning till villkorlig frigivning kan
medlen hållas inne även under den tid som den intagne är tagen i förvar
8 a § För en intagen som är dömd till utvisning ska ersättning som hållits inne för
permissions- och frigivningsändamål användas för betalning av en sådan resa som
avses i 19 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716).
Åtgärd enligt första stycket ska dokumenteras och den intagne ska underrättas
om den.
Uttag av belopp för att ersätta skadad egendom
9 § Ett sådant belopp som avses i 3 kap. 5 § fängelselagen (2010:610) får inte tas
ut av ersättning som hålls inne för permissions- och frigivningsändamål.
När ett belopp tas ut med stöd av 3 kap. 5 § fängelselagen (2010:610) ska den
intagne av ersättningen som avses i 3 kap. 3 § samma lag få behålla ett belopp om
100 kronor per ersättningsvecka.
Utbetalning av ersättning
12 § En intagen som saknar pengar när verkställigheten påbörjas kan få förskott
av ersättningen med högst 800 kronor.
Återbetalning ska ske vid ett eller flera till-
fällen genom avräkning från ersättning för sysselsättning eller på annat sätt.
Allmänna råd
Förskott bör motsvara ersättning för det antal dagar som återstår till nästkomman-
de utbetalning av ersättning.
När en intagen återbetalar ett förskott bör han eller hon i regel få behålla halva
ersättningen vid varje utbetalningstillfälle.
5 kap. Personliga tillhörigheter
Omhändertagande och förvaring
Allmänt
Allmänna råd till 5 kap. 2 § fängelselagen (2010:610)
Ett omhändertagande enligt 5 kap. 2 § fängelselagen av andra tillhörigheter än
pass och pengar innebär inte någon annan inskränkning i den intagnes rätt att
disponera tillhörigheterna utöver att han eller hon inte får inneha dem.
KVFS
2013:4
7
Omhändertagande av personliga tillhörigheter kan ske t.ex. vid kontroll av
bostadsrum, kroppsvisitation eller granskning av försändelser. En granskad för-
sändelse som en intagen inte får inneha, bör befordras till den intagne innan den
omhändertas, om det inte är olämpligt att den intagne direkt får ta del av
innehållet i försändelsen.
Personliga tillhörigheter som en intagen inte får ta emot och inneha behöver
inte alltid omhändertas. Den intagne kan istället, efter en skriftlig överens-
kommelse med Kriminalvården, förvara tillhörigheterna på särskilt anvisad plats
inom anstalten, t.ex. i ett skåp som både den intagne och Kriminalvården har
nyckel till. Tillhörigheter som den intagne förvarar på detta sätt behöver inte
dokumenteras.
7 kap. Besök och andra kontakter
Besök
Allmänna råd till 7 kap. 1 § fängelselagen (2010:610)
Med uttrycket lämpligen kan ske avses praktiska förutsättningar för besök, t.ex.
vad som är möjligt med hänsyn till anstaltens rutiner samt tillgången till personal
och besöksrum.
Besök av en person som avtjänar ett fängelsestraff eller är föremål för kriminal-
vård i frihet bör normalt inte beviljas. Detsamma gäller besök av en person som är
misstänkt för brott, missbrukar narkotika eller är medlem i eller har annan kopp-
ling till ett kriminellt nätverk eller grov organiserad brottslighet. Om personen är
närstående till den intagne kan dock kontrollerade besök medges, om riskerna kan
hanteras genom kontrollen.
Vid bedömningen om besök av barn kan beviljas bör särskilt beaktas om barnet
är närstående till den intagne. Även andra omständigheter som t.ex. barnets ålder
samt de förutsättningar besöket ska äga rum under bör beaktas. Barnet bör
normalt följas åt av en vuxen under besöket. En sådan vuxen kan vara t.ex. en
annan vårdnadshavare, en person från socialtjänsten eller någon annan som
barnet har förtroende för.
Elektronisk kommunikation via telefon
12 § En intagen i en anstalt av säkerhetsklass 1 får inte ringa till IP-telefoni inom
INTIK-systemet. Det gäller dock inte avlyssnade telefonsamtal inom INTIK-
systemet.
Allmänna råd
Avlyssning av telefonsamtal inom INTIK-systemet sker endast vid säkerhets-
avdelning.
Försändelser
23 § Granskning av en försändelse till eller från en intagen ska ske skyndsamt.
Efter granskningen ska försändelsen lämnas ut till den intagne så snart som möjligt
KVFS
2013:4
8
om den inte ska omhändertas enligt 5 kap. 2 § eller 8 kap. 8 eller 9 §§
fängelselagen (2010:610) eller hållas kvar enligt 7 kap. 8 § samma lag.
Om innehållet i en granskad försändelse bedöms kunna vara straffbart i sam-
band med innehav eller spridning eller om det lämnar upplysningar om brott, för
vilket fängelse är föreskrivet och som kan antas föranleda annan påföljd än böter,
ska Polisen underrättas så snart som möjligt.
Samtycke av den som kontakt ska äga rum med
28 § Vad som anges i 26 och 27 §§ gäller inte
1. om den som kontakten ska äga rum med är advokat eller tjänsteman på eller
uppdragstagare till en svensk myndighet eller ett internationellt organ som har av
Sverige erkänd behörighet att ta emot klagomål från enskilda, och kontakten sker i
anledning av den ställningen,
2. vid telefonsamtal som är av stor vikt för den intagnes frigivningsförberedelser
och samtalet sker utanför INTIK-systemet,
3. när en intagen underrättar en närstående om var han eller hon befinner sig
enligt bestämmelsen i 3 § fängelseförordningen (2010:2010),
4. om kontakten med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogad
och en tillfredsställande kontroll kan uppnås,
5. om det gäller tillstånd till elektronisk kommunikation, den som kontakten ska
äga rum med inte registreras i Kriminalvårdens datasystem och någon undersök-
ning enligt 7 kap. 10 § fängelselagen (2010:610) inte görs, eller
6. om kontakten avser en förbindelse enligt artikel 36 i Wienkonventionen om
konsulära förbindelser (SÖ 1974:10).
Giltighet för tillstånd till besök och elektronisk kommunikation
30 § Ett tillstånd till besök eller elektronisk kommunikation inom INTIK-
systemet för en annan än en närstående upphör att gälla om den intagne omplaceras
till en annan anstalt eller placeras i högre säkerhetsklass inom samma anstalt.
Detsamma gäller ett sådant tillstånd för en närstående, om den intagne placeras i
högre säkerhetsklass eller i säkerhetsavdelning.
Tillstånd till elektronisk kommunikation inom INTIK-systemet med villkor om
avlyssning gäller endast under placering på säkerhetsavdelning.
31 § Ett tillstånd till besök eller elektronisk kommunikation inom INTIK-
systemet kan återkallas eller på annat sätt ändras till den intagnes nackdel om
besök eller elektronisk kommunikation kan äventyra säkerheten, motverka den
intagnes anpassning i samhället eller på annat sätt kan vara till skada för den
intagne eller någon annan.
Allmänna råd
Återkallelse av ett tillstånd bör endast ske om det inte är tillräckligt att förena
tillståndet med villkor om kontroll enligt 7 kap. 2 eller 3 §§ eller avlyssning enligt
KVFS
2013:4
9
8 kap. Särskilda kontroll- och tvångsåtgärder
Kroppsvisitation och kroppsbesiktning
Allmänna bestämmelser
1 a § Kroppsbesiktning ska verkställas av en läkare eller av en legitimerad sjuk-
sköterska i enlighet med av läkare meddelade anvisningar.
Första stycket gäller dock inte om det är endast är fråga om ytlig kropps-
besiktning, besiktning av någons munhåla eller att ta urin-, utandnings-, saliv-,
svett- eller hårprov.
10 kap. Permission och annan tillfällig vistelse utanför
anstalt
Permission efter kvalifikationstiden
Allmänna råd till 10 kap. 1 § första stycket fängelselagen (2010:610)
För att möjliggöra en individuell riskbedömning samt en planering inför den första
permissionen bör en intagen inte beviljas permission på egen hand förrän minst en
månad av straffet har avtjänats i anstalt.
Om det vid en riskbedömning kommer fram att en intagen inte bör beviljas
regelbunden permission enligt 3 § när kvalifikationstiden har förflutit och under
viss tid efter det eller efter misskötsamhet bör en tidpunkt anges som anger när den
intagne tidigast bedöms kunna beviljas permission.
2 §
Sedan kvalifikationstiden förflutit får en intagen beviljas regelbunden
permission enligt 3 § samt extra permission enligt 7 §.
3 §
En intagen får inom en period som omfattar tre månader (permissions-
period) beviljas en eller flera permissioner. Permission som sker under bevakning
eller åtföljande av personal får beviljas vid högst två tillfällen per permissions-
period. En intagen i anstalten Luleå får dock, inom ramen för ett lokalt förmåns-
system för yngre intagna, beviljas permission under bevakning eller åtföljande av
personal vid högst fyra tillfällen per permissionsperiod.
Permission får beviljas med det antal dygn per permissionsperiod som anges i
4 – 6 §§ (permissionstid). Förhållandena på permissionsperiodens första dag avgör
hur många dygns permission som kan beviljas. Nödvändig restid till och från per-
missionsadressen räknas inte in i permissionstiden, om den med hänsyn till ända-
målet med permissionen är rimlig i förhållande till permissionstiden.
En intagen får inte påbörja permission oftare än varannan vecka, om det inte
finns särskilda skäl. En intagen i anstalten Luleå får dock, inom ramen för ett lokalt
förmånssystem för yngre intagna, beviljas permission oftare än varannan vecka.
En permission får omfatta högst tre dygn. Den första permissionen på egen hand
får dock omfatta högst ett dygn. En permission som sker under bevakning eller
KVFS
2013:4
10
åtföljande av personal får omfatta högst sex timmar inklusive restid, om det inte
finns särskilda skäl.
Allmänna råd
Som förberedelse inför en första längre permission på egen hand kan en intagen
beviljas en eller flera kortare permissioner. Om riskbedömningen inte talar mot det
kan permissionstiden därefter utökas successivt, s.k. permissionsstege. En intagen
bör inte som en första permission på egen hand beviljas permission med över-
nattning, om det inte är uppenbart att risken för misskötsamhet är låg. En intagen
som på grund av den risk som finns beviljas två permissioner under bevakning
eller åtföljande av personal under samma permissionsperiod bör normalt inte
beviljas någon permission på egen hand i samma period.
Restid som överstiger permissionstiden är normalt inte rimlig.
Särskilda skäl att påbörja en permission oftare än varannan vecka kan finnas
t.ex. om den intagne behöver närvara vid en viktig angelägenhet som inte kan
skjutas upp.
Permission under bevakning eller åtföljande av personal bör normalt inte på-
börjas oftare än var fjärde vecka.
6 §
Om en intagens sista permissionsperiod innan villkorlig frigivning eller
påbörjandet av en vårdvistelse, vistelse i halvvägshus eller utökad frigång är kor-
tare än tre månader får den intagne i perioden beviljas permission under högst tre
dygn för varje påbörjad månad som återstår.
Kontroll
9 a § Permission enligt 3 § (regelbunden permission) som av säkerhetsskäl måste
vara bevakad eller förenad med villkor om åtföljande av personal får beviljas
endast om
1. permissionen utgör en förberedande åtgärd i syfte att kunna bevilja den
intagne sådan permission på egen hand, eller
2. det annars följer av särskilda villkor.
Giltighet av beslut om permission och särskild permission
12 § Ett beslut om permission eller särskild permission kan återkallas eller på
annat sätt ändras till den intagnes nackdel om det framkommer eller inträffar om-
ständigheter som hade medfört att permissionen eller den särskilda permissionen
inte skulle ha beviljats eller skulle ha förenats med villkor om kontroll eller.
Allmänna råd
Återkallelse av ett beslut om permission eller särskild permission bör endast ske
om det inte är tillräckligt att förena utevistelsen med villkor om kontroll enligt
KVFS
2013:4
11
11 kap. Särskilda utslussningsåtgärder
Kontroll
Särskilt om halvvägshus
11 § En intagen får, för att underlätta hans eller hennes anpassning i samhället,
beviljas tillstånd att vistas utanför halvvägshuset enligt andra och tredje stycket.
En intagen får beviljas vistelser utanför bostaden under högst sju timmar per
vecka samt ytterligare fem timmar per vecka för aktiviteter som särskilt syftar till
att bygga upp, vidmakthålla eller förstärka ett positivt socialt nätverk för den
intagne. Efter hälften av den planerade vistelsen i halvvägshuset, dock minst en
månad, får tillstånd beviljas för ytterligare fyra timmar per vecka.
En intagen får, vid högst fyra tillfällen per månad, beviljas vistelser utanför
halvvägshuset under sammanlagt högst tre dygn. Vistelserna får inte förläggas i
direkt anslutning till vistelser utanför halvvägshuset enligt andra stycket.
I tid för vistelse utanför halvvägshuset enligt andra och tredje stycket ingår
restid.
Särskilt om utökad frigång
17 § En intagen får, för att underlätta hans eller hennes anpassning i samhället,
beviljas tillstånd att vistas utanför bostaden enligt andra och tredje stycket.
En intagen får beviljas vistelser utanför bostaden under högst 13 timmar per
vecka samt ytterligare fem timmar per vecka för aktiviteter som särskilt syftar till
att bygga upp, vidmakthålla eller förstärka ett positivt socialt nätverk för den
intagne. Efter en tredjedel av den planerade den utökade frigången, dock minst en
månad, får tillstånd beviljas för ytterligare sex timmar per vecka. Efter två tredje-
delar, dock minst två månader, får tillstånd beviljas för ytterligare sex timmar per
vecka.
En intagen får, vid högst två tillfällen per månad, beviljas vistelser utanför
bostaden under sammanlagt högst ett dygn. Vistelserna får inte förläggas i direkt
anslutning till vistelser enligt andra stycket.
I tiden för vistelser utanför bostaden enligt andra och tredje stycket ingår restid.
12 kap. Varning och uppskjuten villkorlig frigivning
Varning
Allmänna råd till 12 kap. 1 § fängelselagen (2010:610)
Med föreskrifter som gäller för verkställigheten avses all normgivning som en
intagen har att rätta sig efter, dvs. såväl lagar och förordningar som Kriminal-
vårdens föreskrifter. En intagen bör varnas för bl.a.
- rymning eller fritagning,
- försök till, förberedelse till eller främjande av rymning eller fritagning,
- våld eller hot mot medintagen, tjänsteman eller annan person som vistas i
anstalten,
KVFS
2013:4
12
- trakasserier av medintagen, tjänsteman eller annan person som vistas i anstal-
ten; särskilt sexuella trakasserier eller trakasserier på grund av etnisk tillhörighet
eller funktionsnedsättning,
- innehav eller bruk av eller annan befattning med droger eller föremål som
anges i 8 kap. 8 § fängelselagen (2010:610) (narkotikautensilier m.m.),
- vägran att utan giltigt skäl lämna prov för drogkontroll eller annars låta sig
kroppsvisiteras eller kroppsbesiktigas,
- manipulation av prov för drogkontroll,
- skadegörelse,
- manipulation av elinstallation, larmanordning eller annan teknisk utrustning,
- missbruk av larmanordning,
- upprepad vägran att utföra eller delta i anvisad sysselsättning,
- innehav av otillåten telefonutrustning eller annan utrustning som kan använ-
das för kommunikation,
- innehav av andra otillåtna föremål som kan äventyra ordningen eller säker-
heten,
- otillåten datoranvändning, och
- underlåtenhet att följa personals anvisningar.
13 kap. Bidrag av allmänna medel
Telefonsamtal
3 §
En intagen får beviljas bidrag för ett kortare telefonsamtal per vecka med
närstående barn. En intagen får också beviljas bidrag för telefonsamtal som är av
stor vikt för hans eller hennes frigivningsförberedelser eller som annars är särskilt
angelägna.
En intagen i anstalten Luleå får, inom ramen för ett lokalt förmånssystem för
yngre intagna, beviljas bidrag även för andra telefonsamtal.
Permission och särskild permission
6 §
En intagen får beviljas bidrag för uppehälle, resor och kläder i samband
med permission eller särskild permission.
Bidrag för uppehälle utgår med högst 80 kronor per dygn, om det inte finns sär-
skilda skäl. Bidrag för resor utgår med högst det belopp som motsvarar billigaste
färdsätt med allmänna kommunikationsmedel, om det inte finns särskilda skäl.
Bidrag för resa med bil utgår dock med högst en 1 krona och 80 öre per kilometer.
Frigivning
8 §
En intagen som vid frigivningen har ett akut hjälpbehov får beviljas bidrag
för hemresa och uppehälle. Bidrag får under samma förutsättningar också beviljas
för kläder och skor som är anpassade för årstiden, om den intagne saknar sådana.
Bidrag för hemresa får beviljas för resa till
1. bosättningsorten, om den ligger i Sverige,
KVFS
2013:4
13
2. närmaste gränspassage i bosättningslandet, om bosättningsorten ligger utanför
Sverige men inom Norden, Europeiska unionen eller Liechtenstein, eller
3. svenska gränsen, om bosättningsorten ligger i ett annat land än de som avses i
1 och 2.
Bidrag för resor och uppehälle ska beräknas enligt 6 §.
Allmänna råd
Den intagnes behov efter frigivningen ska normalt tillgodoses genom social-
nämnden. Ett akut hjälpbehov kan dock uppstå i avvaktan på tid för besök där.
Även en intagen som ska utvisas eller avvisas kan ha ett akut hjälpbehov under en
kortare tid efter utvisningen eller avvisningen.
Det finns inte något akut hjälpbehov avseende kläder och skor om den intagne
kan få sådana lämnade eller skickade till sig.
Denna författning träder i kraft den 8 januari 2014 i fråga om 3 kap. och i övrigt
den 1 januari 2014. Bestämmelserna i 7 kap. 31 § och 10 kap. 12 § tillämpas inte
på beslut fattade tidigare.
På Kriminalvårdens vägnar
NILS ÖBERG
Ulf Jonson