KVFS 2019:1
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd om inledande av verkställighet av fängelsestraff och strafftidsberäkning
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 16536665
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS 2019:1
FARK
Strafftid
Utkom från trycket den 21
mars 2019
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
om inledande av verkställighet av fängelsestraff
och strafftidsberäkning
beslutade den 11 mars 2019.
Kriminalvården föreskriver följande med stöd av 22 och 23 §§ strafftidsförord
ningen (2019:95) och beslutar följande allmänna råd.
Inledande bestämmelse
1 § Dessa föreskrifter innehåller kompletterande bestämmelser till strafftidslagen
(2018:1251) och strafftidsförordningen (2019:95). Om inte annat anges ska
begrepp och uttryck som används i föreskrifterna ha samma innebörd och
tillämpningsområde som i dessa författningar.
Inledande av verkställighet
Förutsättningar för verkställighet
1
Allmänna råd till 4 § strafftidslagen (2018:1251)
Innan en verkställighet av ett fängelsestraff kan inledas behöver det göras en
kontroll av om ett fängelsestraff är verkställbart. Beroende på omständigheterna i
ett enskilt fall, kan en kontroll av om ett fängelsestraff är verkställbart behöva
göras vid mer än ett tillfälle i ett och samma ärende.
Med en kontroll av om ett fängelsestraff är verkställbart avses dels en kontroll
av om domen eller beslutet i den del som avser fängelsestraff har fått laga kraft
mot den dömde eller på annan grund får verkställas, dels en kontroll av om
fängelsestraffet har bortfallit (preskriberats), om det finns tid kvar att avtjäna med
hänsyn tagen till eventuellt tillgodoräknande av tid för frihetsberövande samt om
det i övrigt finns hinder mot verkställighet.
Allmänna råd till 5 § strafftidslagen (2018:1251)
En dömd som inte är frihetsberövad och som inställer sig i anstalt eller häkte med
en dom eller ett beslut som är verkställbart har rätt att bli mottagen i anstalten
eller häktet i avvaktan på beslut om placering. Detta gäller oavsett platstillgång i
den aktuella anstalten eller häktet. Rätten att påbörja verkställighet gäller även för
en dömd som under pågående verkställighet inställer sig i eller förpassas till
anstalt eller häkte samt för en dömd som hålls i förvar enligt utlänningslagen
( 2005:716 ).
Om det inte är möjligt att kontrollera att det finns en verkställbar dom eller
beslut om fängelsestraff kan den dömdes begäran att påbörja verkställighet inte
tillmötesgås.
I 3 § strafftidsförordningen (2019:95) finns bestämmelser om undantag i vissa
särskilda fall från rätten till egen inställelse enligt 5 § strafftidslagen .
Dömda som inte är frihetsberövade enligt strafftidslagen
2 § Innan en dömd som inte är att anse som frihetsberövad enligt denna föreskrift
får skrivas in i anstalt eller häkte ska det kontrolleras att fängelsestraffet är
verkställbart samt att det är rätt person som skrivs in.
För en person som omhändertagits av polis för förpassning till häkte eller anstalt
ska det, så snart som möjligt efter att personen i fråga har anlänt till häktet eller
anstalten, kontrolleras om förutsättningarna för att påbörja verkställighet av
fängelsestraffet är uppfyllda.
Allmänna råd
Med en dömd som inte är frihetsberövad avses i denna föreskrift även en dömd
som är frihetsberövad, men inte på ett sådant sätt som anges i 8 § strafftidslagen
( 2018:1251 ). Det kan t.ex. avse en dömd som omhändertagits av polis för
förpassning till häkte eller anstalt eller som hålls i förvar med stöd av
2
KVFS
2019:1
Kontroll av att det är rätt person som tas in görs genom att personens identitet
kontrolleras mot verkställighetshandlingarna. Om den dömde saknar identitets
handling kan kontrollen ske t.ex. i register eller genom att en kriminalvårdstjänste
man eller annan myndighetsperson styrker att det är fråga om rätt person.
Inskrivning kan ske även om det inte helt går att säkerställa att det är fråga om
rätt person, men detta ändå framstår som sannolikt. I sådant fall måste det rätta
förhållandet snarast styrkas.
3 § Om en dömd begär att få påbörja verkställighet av fängelsestraff innan tiden
för att överklaga en dom eller ett beslut har gått ut eller sedan han eller hon har
överklagat en dom eller ett beslut i den del som avser fängelsestraff, ska den
dömde informeras om att verkställighet av fängelsestraffet kan påbörjas om
nöjdförklaring lämnas och straffet i övrigt är verkställbart.
4 § Innan ett föreläggande enligt 6 § strafftidslagen (2018:1251) får utfärdas ska
en kontroll göras av att fängelsestraffet är verkställbart.
Dömda som är frihetsberövade enligt strafftidslagen (2018:1251)
5 § När en häktad eller omhändertagen person tas in i häkte eller anstalt ska det
omgående kontrolleras om det finns fängelsestraff även i annat mål som får
verkställas mot den häktade eller omhändertagne.
6 § Om en dömd är häktad eller omhändertagen i ett annat mål och har beviljats
uppskov eller gett in en ansökan om uppskov som enligt 16 § strafftidslagen
(2018:1251) innebär hinder mot verkställighet, ska den dömde så snart som möjligt
informeras om förutsättningarna för att påbörja verkställighet.
Allmänna råd
Med en omhändertagen person avses en person som är omhändertagen på sätt
som anges i 8 § strafftidslagen (2018:1251) .
Med att den dömde ska informeras om förutsättningarna för att påbörja
verkställighet avses att den dömde ska informeras om under vilka förutsättningar
som verkställighet kan påbörjas. Vid ett redan beviljat uppskov kan verkställighet
påbörjas genom att den dömde begär att få verkställa fängelsestraffet. Har den
dömde lämnat in en ansökan om uppskov kan verkställighet påbörjas genom att
den dömde återkallar ansökan och begär att få verkställa straffet.
I 15 § strafftidslagen (2018:1251) finns bestämmelser om i vilka fall ett beviljat
uppskov får återkallas.
7 § Så snart det kan konstateras att ett fängelsestraff fått laga kraft mot den dömde
eller på annan grund får verkställas mot en dömd som är frihetsberövad på sätt som
anges i 8 § strafftidslagen (2018:1251), ska det kontrolleras att även övriga
förutsättningar för att påbörja verkställighet av fängelsestraffet är uppfyllda.
3
KVFS
2019:1
Intagning i häkte
Allmänna råd till 10 § strafftidslagen (2018:1251)
Särskilda skäl för en längre tids placering i häkte kan finnas när det med hänsyn
till ordning och säkerhet kan vara både tidskrävande och svårt att hitta en
ändamålsenlig placering. Det kan avse t.ex. en dömd med ett stort skyddsbehov
eller med kopplingar till den organiserade brottsligheten eller hög beläggning i
anstalter i den säkerhetsklass eller med den programverksamhet som i det enskilda
fallet anses lämplig. Prövningen av om det finns särskilda skäl ska göras efter en
samlad bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall.
8 § I de fall det bedöms föreligga särskilda skäl för en längre tids placering i
häkte ska detta dokumenteras.
Nöjdförklaring
Dömda som är frihetsberövade enligt strafftidslagen (2018:1251)
Allmänna råd till 10 § strafftidsförordningen (2019:95)
Med att delgivning av en dom eller ett beslut ska ske omedelbart avses att
delgivningen ska ske samma dag som handlingen kommer in till häktet eller
anstalten. När det gäller en dom eller ett beslut som meddelats före
frihetsberövandet och tiden för att överklaga inte har gått ut eller som har
överklagats av den dömde, bör delgivning normalt ske samma dag som den dömde
frihetsberövas.
Allmänna råd till 11 § strafftidsförordningen (2019:95)
Med att den dömde så snart som möjligt ska informeras om sin rätt att lämna
nöjdförklaring samt om när och hur det kan ske avses att sådan information, om
domen eller beslutet har avkunnats i den dömdes närvaro vid rätten, lämnas vid
återkomsten till häktet eller anstalten, dock senast dagen efter det att domen eller
beslutet avkunnades. I annat fall lämnas informationen i anslutning till att den
dömde delges domen eller beslutet i sin helhet.
I att den dömde ska informeras om sin rätt att lämna nöjdförklaring samt om när
och hur det kan ske ingår att han eller hon får information om innebörden och
verkan av en nöjdförklaring samt om att betänketid gäller, vad den innebär och
hur en nöjdförklaring i praktiken går till.
9 § Samtidigt som den dömde informeras om sin rätt att lämna nöjdförklaring, ska
han eller hon även informeras om möjligheten att samråda med sin försvarare
under betänketiden.
4
KVFS
2019:1
10 § Samma dag som betänketiden löpt ut ska den dömde informeras om detta
och om att nöjdförklaring därmed kan lämnas.
11 § Information om rätten att lämna nöjdförklaring och om när och hur det kan
ske, om möjligheten att samråda med sin försvarare samt om att betänketiden löpt
ut ska lämnas muntligen och, om möjligt, skriftligen på den dömdes eget språk
eller på ett annat språk som han eller hon förstår.
12 § Om en intagen som avtjänar fängelse i högst trettio dagar döms på nytt till
fängelse och den sammanlagda fängelsetiden överstiger trettio dagar, ska han eller
hon informeras om de effekter som på grund av reglerna om villkorlig frigivning
kan uppkomma vid sammanläggning av straffen. Informationen ska lämnas när den
dömde informeras om sin rätt att lämna nöjdförklaring.
13 § Åtgärder som avses i 10 och 11 §§strafftidsförordningen (2019:95) samt i 8
och 9 §§ ska dokumenteras. Även uppgift om när åtgärden vidtogs ska
dokumenteras.
Formkrav
Allmänna råd till 12 § strafftidslagen (2018:1251)
Med att den som tar emot nöjdförklaringen på lämpligt sätt ska ha klargjort
innebörden och verkan av nöjdförklaringen för den dömde avses att informationen
i varje enskilt fall har anpassats till den dömdes förutsättningar att ta emot
informationen. Det innebär att informationen kan behöva vara extra tydlig om en
dömd t.ex. är under arton år eller har särskilda behov. Om en dömd har en hörsel
eller talnedsättning eller inte behärskar svenska kan det finnas behov av att
använda lämpliga tekniska hjälpmedel eller att anlita tolk.
I att den som tar emot nöjdförklaringen ska ha klargjort innebörden och verkan
av nöjdförklaringen för den dömde ingår att den dömde har fått klart för sig dels
vad reglerna om nöjdförklaring innebär, dels vad domen eller beslutet i relevanta
delar konkret innebär för honom eller henne.
Uppskov
Allmänna råd till 14 § strafftidslagen (2018:1251)
Med intresset av samhällsskydd avses t.ex. risk för att den dömde avviker, risk för
fortsatt brottsaktivitet hos den dömde eller hänsyn till brottsoffer.
Beräkning av strafftid
5
KVFS
2019:1
Allmänna råd till 21 § fjärde stycket och 22 § andra meningen strafftidslagen
( 2018:1251 )
Med att ett strafftidsbeslut eller ett beslut om ändring av ett strafftidsbeslut ska
meddelas utan dröjsmål avses att inhämtande av kompletteringar av
beslutsunderlaget och andra handläggningsåtgärder görs skyndsamt och att beslut
utfärdas så snart som möjligt efter påbörjad verkställighet.
14 § En dömd person som inte är att anses som frihetsberövad enligt 8 §
strafftidslagen (2018:1251) börjar verkställa sitt fängelsestraff när han eller hon
skrivs in i anstalt eller häkte eller omhändertas av polis för förpassning till häkte
eller anstalt.
Allmänna råd
För att en verkställighet ska anses påbörjad för en person som har omhändertagits
av polis, ska anledningen till omhändertagandet vara att personen ska förpassas
för att börja verkställa ett fängelsestraff. Har omhändertagandet däremot
inledningsvis skett av annan anledning än förpassning, t.ex. på grund av misstanke
om nya brott, blir den avgörande tidpunkten för strafftidens början i stället när en
kontroll visar att den dömde är begärd förpassad eller efterlyst, eller det på annat
sätt framkommer att personen i fråga har en fängelsedom som ska påbörjas .
Övriga bestämmelser
Bidrag för skälig resekostnad
15 § En dömd som enligt 6 § strafftidslagen (2018:1251) förelagts att inställa sig
vid en anstalt är med anledning av det berättigad till bidrag för skälig resekostnad,
om kostnaden överstiger 50 kronor. Detta gäller även för en dömd person som är
bosatt inom Norden, Europeiska unionen eller Liechtenstein.
Om bosättningsorten ligger i ett annat land än som avses i första stycket gäller i
stället att en dömd är berättigad till ersättning för skälig resekostnad från svenska
gränsen, om kostnaden överstiger 50 kronor.
Allmänna råd
Med skälig resekostnad avses normalt ett belopp som motsvarar billigaste färdsätt
med allmänna kommunikationsmedel. Bidrag för resa med bil utgår dock med
högst en krona och åttio öre per kilometer.
16 § Chefen för Kriminalvården får besluta om undantag från dessa föreskrifter.
________________
6
KVFS
2019:1
Övergångsbestämmelser
1. Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 april 2019. Genom
författningen upphävs Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
(KVFS 2011:3) om doms befordran till verkställighet samt
strafftidsberäkning.
2. De upphävda föreskrifterna gäller dock fortfarande i de fall där lagen
(1974:202) om beräkning av strafftid m.m. ska tillämpas.
NILS ÖBERG
Hanna Jarl
7
KVFS
2019:1