MIGRFS 2017:10
Migrationsverkets föreskrifter om förvaltning av asyl-, migrations- integrationsfonden
1
Migrationsverkets författningssamling
ISSN 1650-2515
Ansvarig utgivare: Fredrik Beijer, Migrationsverket, 601 70 Norrköping
Migrationsverkets föreskrifter om förvaltning av asyl-,
migrations- integrationsfonden
MIGRFS
2017:10
Utkom från trycket
den 3 juli 2017
beslutade den 26 juni 2017.
Migrationsverket föreskriver följande med stöd av 34 § förordning
(2014:1538) om förvaltning av asyl-, migrations-, och
integrationsfonden.
1 kap. Tillämpningsområde och grundläggande bestämmelser
1 § Dessa föreskrifter tillämpas på ärenden där Migrationsverket i
egenskap av ansvarig myndighet enligt 2 § förordning (2014:1538)
fattar beslut om stöd från asyl-, migrations- och integrationsfonden.
För att utbetalning av stöd ska kunna ske ska stödmottagaren följa
bestämmelserna i dessa föreskrifter.
2 § Grundläggande bestämmelser om stöd från asyl-, migrations- och
integrationsfonden finns i
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014 av
den 16 april 2014 om allmänna bestämmelser för asyl,
migrations- och integrationsfonden och om ett instrument för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och
bekämpande av brottslighet samt krishantering,
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 516/2014
om inrättande av asyl-, migrations- och integrationsfonden, om
ändring av rådets beslut 2008/381/EG och om upphävande av
Europaparlamentets och rådets beslut nr 573/2007/EG och nr
575/2007/EG och rådets beslut 2007/435/EG.
3. Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) nr 182/2011
av den 16 februari 2011 om fastställande av allmänna regler
och principer för medlemsstaternas kontroll av kommissionens
utövande av sina genomförandebefogenheter.
4. Europaparlamentets och Rådets förordning (EU, Euratom) nr
966/2012 av den 25 oktober om finansiella regler för unionens
allmänna budget och om upphävande av rådets förordning
(EG, Euratom) nr 1605/2002
MIGRFS 2017:10
2
5. Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 1042/2014 av
den 25 juli 2014 om komplettering av förordning (EU) nr
514/2014 med avseende på utnämning av ansvariga
myndigheter, deras förvaltnings- och kontrollansvar samt
revisionsmyndigheternas ställning och skyldigheter,
6. Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 1048/2014 av
den 30 juli 2014 om fastställande av informations- och
kommunikationsåtgärder för allmänheten och
informationsåtgärder för mottagare i enlighet med
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014
om allmänna bestämmelser för asyl-, migrations- och
integrationsfonden och om ett instrument för ekonomiskt stöd
till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering,
7. Kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 1049/2014
av den 30 juli 2014 om tekniska föreskrifter för informations-
och kommunikationsåtgärder i enlighet med
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014
om allmänna bestämmelser för asyl-, migrations- och
integrationsfonden och om ett instrument för ekonomiskt stöd
till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering.
8. Kommissionens genomförandeförordning (EU) 377/2015 av
den 2 mars 2015 om fastställandet av mallar för handlingar
som krävs för utbetalning av det årliga saldot enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014
om allmänna bestämmelser för asyl- migrations- och
integrationsfonden och om ett instrument för ekonomiskt stöd
till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering.
9. Kommissionens genomförandeförordning 378/2015 av den 2
mars 2015 om tillämpningsföreskrifter för Europaparlamentet
och rådets förordning (EU) nr 514/2014 vad gäller
genomförandet av det årliga avslutandet av räkenskaperna och
genomförandet av kontroll av överensstämmelse.
10. Kommissionens genomomförandeförordning (EU) nr 799/2014
av den 24 juli 2014 om inrättandet av förlagor för årsrapporter
och slutrapporter i enlighet med Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 514/2014 om
allmänna bestämmelser för
asyl- migrations- och integrationsfonden och om ett instrument
för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och
bekämpande av brottslighet samt krishantering.
11. Kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 801/2014
om fastställande av tidsplanen och andra genomförandevillkor
för mekanismen för tilldelning av medel för unionens
vidarebosättningsprogram inom ramen för asyl-, migrations-
och integrationsfonden.
12. Kommissionens genomförandeförordning (EU) 802/2014 om
inrättande av förlagor för nationella program samt fastställande
MIGRFS 2017:10
3
av villkor för det elektroniska systemet för datautbyte mellan
kommissionen och medlemsstaterna, i enlighet med EU-
förordning nr 514/2014.
13. Kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 840/2015 av
den 29 maj 2015 om kontroller som genomförs av de ansvariga
myndigheterna i enlighet med Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 514/2014 om allmänna bestämmelser för
asyl-, migrations- och integrationsfonden och om ett
instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete,
förebyggande och bekämpande av brottslighet samt
krishantering.
14.
Kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 1977/2015
av den 8 juli 2015 om fastställande av tidsintervallerna och
formen för rapportering av oegentligheter avseende asyl-,
migrations-, och integrationsfonden och instrumentet för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och
bekämpande av brottslighet samt krishantering enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014.
15.
Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2017/646 av
den 5 april 2017 om ändring av genomförandeförordning
2015/378 om tillämpningsföreskrifter för Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) nr 514/2014 vad gäller
genomförandet av det årliga avslutandet av räkenskaperna och
genomförandet av kontroll av överensstämmelse.
16. Kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/207 av den
3 oktober 2016 om den gemensamma övervaknings- och
utvärderingsram som föreskrivs I Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) nr 514/2014 om allmänna
bestämmelser för asyl-, migrations-, och integrationsfonden
och om ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete,
förebyggande och bekämpande av brottslighet samt
krishantering.
17. Kommissionens beslut av den 2 augusti 2006 om ändring av
beslut 2001/844/EG, EKSG, Euratom: Kommissionens beslut
av den 29 november 2001 om ändring av de interna stadgarna.
18. Förordning (2014:1538) om förvaltning av asyl-, migrations-
och integrationsfonden.
19. Förordning (2007:996) med instruktion för Migrationsverket.
2 kap. Organisation
1§ Enligt artikel 25.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
nr 514/2014 av den 16 april 2014 om allmänna bestämmelser för asyl,
migrations- och integrationsfonden och om ett instrument för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering samt 2 § förordning (2014:1538) om
förvaltning av asyl-migrations- och integrationsfonden är
Migrationsverket ansvarig myndighet för förvaltning och kontroll av det
nationella programmet.
MIGRFS 2017:10
4
Funktionen för fonderna har ansvar inom Migrationsverket för att
förvalta ovan nämnda fond.
Definitioner
2§ I dessa föreskrifter gäller följande definitioner;
Medfinansieringsavtal: stödavtal så som det definieras i artikel 1 d) i
Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 1042/2014 av den 25
juli 2014 om komplettering av förordning (EU) nr 514/2014 med
avseende på utnämning av ansvariga myndigheter, deras förvaltnings-
och kontrollansvar samt revisionsmyndigheternas ställning och
skyldigheter.
Stödmottagare: Mottagaren av ett bidrag från unionen inom ramen för
ett projekt enligt art 2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
nr 514/2014 av den 16 april 2014 om allmänna bestämmelser för asyl,
migrations- och integrationsfonden och om ett instrument för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering.
Projektpartner: En projektpartner är en organisation, myndighet eller
företag som aktivt stödjer och samarbetar med stödmottagaren vid
genomförandet av projektet och tar del av unionens bidrag genom
stödmottagaren på samma villkor som denne.
3 kap. Ansökan om stöd
Aktörer
1 § Följande aktörer kan ansöka om stöd.
myndigheter, kommuner och landsting,
ideella organisationer, trossamfund och stiftelser,
internationella organisationer
utbildnings- och forskningsinstitutioner
företag
Endast juridiska personer kan ansöka om stöd.
Utlysning
2 § Ansökningsomgångar utlyses på Migrationsverkets webbplats.
I en ansökningsomgång anges syfte och mål med ansökningsomgången,
förutsättningar och villkor som gäller för ansökningsomgången samt
bedömningsgrunder och urvalskriterier för insatser.
Ansökan om stöd
3 § En ansökan om stöd lämnas elektroniskt på Migrationsverkets
ansökningsformulär. Om sökande väljer att inte lämna sin ansökan
elektroniskt ska ansökan lämnas på det formulär som tillhandahålls av
MIGRFS 2017:10
5
Migrationsverket. En ansökan som lämnas elektroniskt ska snarast
kompletteras med en skriftlig bekräftelse av ansökan som är
undertecknad av en person som är behörig att företräda sökanden.
Ansökan om stöd ska ha kommit in till Migrationsverket senast vid den
tidpunkt som anges i respektive ansökningsomgång.
Underlag till ansökan om stöd
4 § Krav på innehåll i ansökan om stöd framgår av Migrationsverkets
ansökningsformulär. En ansökan om stöd ska innehålla:
1. uppgifter om sökanden,
2. utförlig projektbeskrivning,
som bl.a. innehåller
projektets
aktivitets- och tidsplan, målsättning och resultat och
indikatorer,
3. projektets budget och en upphandlingsplan för de inköp som
planeras,
4. uppgifter om medfinansiering,
5. underlag som visar att behörig företrädare har rätt att företräda
sökanden och eventuellt delegations- och attestordning som
gäller inom projektorganisationen,
6. avsiktsförklaring om samverkan mellan sökanden och i
projektet ingående projektpartner,
7. årsredovisning för icke offentliga organisationer,
8. bekräftelse av ansökan undertecknad av organisationens
behörige företrädare.
Migrationsverket får begära ytterligare uppgifter som anses nödvändiga
för prövningen av ansökan.
Kontroll och komplettering av ansökan
6 § När ansökan har registrerats kontrollerar Migrationsverket att den är
fullständig enligt 4 § och 5 §. Är ansökan ofullständig kan
Migrationsverket begära att den kompletteras.
7 § Migrationsverket kan begära att en utvärdering av projektet görs i
enlighet med de villkor som fastställts.
8 § Migrationsverket får, i beslutet om stöd, begära att godkänd eller
auktoriserad revisor granskar och bestyrker riktigheten i de uppgifter
som stödmottagaren senare lämnar sin ansökan om utbetalning.
9 § Medfinansieringsavtal ska vara undertecknat innan någon
projektverksamhet som finansieras via asyl-, migrations- och
integrationsfonden inleds. Om särskilda skäl föreligger kan
Migrationsverket besluta att projektverksamhet får påbörjas innan
medfinansieringsavtalet har undertecknats.
4 kap. Rapportering och utbetalning av stöd
MIGRFS 2017:10
6
Ansökan om utbetalning av stöd
1 § En ansökan om utbetalning av stöd ska lämnas på Migrationsverkets
ansökningsformulär i det format som Migrationsverket anger. En
ansökan som lämnas elektroniskt ska snarast kompletteras med en
bekräftelse av ansökan som är undertecknad av en person som är
behörig att företräda stödmottagaren.
En ansökan om utbetalning av stöd ska omfatta en period om tre
kalendermånader. Migrationsverket kan göra undantag i början och
slutet av ett projekt på stödmottagarens skriftliga begäran.
Underlag till ansökan om utbetalning av stöd
2 § Till ansökan om utbetalning av stöd ska följande underlag lämnas:
1. Verksamhetsrapport för den period som ansökan avser.
2. Ekonomisk rapport för den period som ansökan avser.
3. Projektspecifika huvudboksutdrag som styrker riktigheten i den
ekonomiska rapporten.
4. Även andra underlag, exempelvis protokoll och deltagarlistor
vid genomförda aktiviteter.
Därutöver får Migrationsverket begära in ytterligare uppgifter som är
nödvändiga för prövning av ansökan.
Redovisning
3 § Enligt artikel 4 k) i Kommissionens delegerade förordning (EU) nr
1042/2014 av den 25 juli 2014 om komplettering av förordning (EU) nr
514/2014 med avseende på utnämning av ansvariga myndigheter, deras
förvaltnings- och kontrollansvar samt revisionsmyndigheternas ställning
och skyldigheter ska stödmottagare och projektpartner utan att gällande
bokföringsbestämmelser åsidosätts, ha en separat projektredovisning
eller på annat lämpligt och redovisningssäkert sätt säkerställa att
projektets transaktioner kan utläsas i redovisningen.
Kvartalsrapportering
4 § Kvartalsrapporteringen ska visa att verksamheten och dess resultat
är i enlighet med medfinansieringsavtalet. Kvartalsrapporten ska
kortfattat beskriva hur projektet genomförts under den aktuella perioden
med tydlig koppling till projektets aktivitets- och tidsplan, projektets
målsättning och resultat, projektets indikatorer och fastställd budget.
Utbetalning
av stöd
5 § Utbetalning av stöd sker i efterskott för faktiska betalda och
bokförda stödberättigande utgifter enligt artiklarna 17 och 18 i
förordning (EU) 514/2014.
Förskott
6 § Migrationsverket får besluta om utbetalning av förskott på stödet.
Förskottsbeloppet är begränsat till maximalt 50 % av beviljad
MIGRFS 2017:10
7
medfinansiering från asyl-, migrations- och integrationsfonden, dock
högst 400 000 kr.
Beslut om bifall av ansökan om förskott kan fattas av Migrationsverket
efter det att beslut om stöd är fattat och medfinansieringsavtal tecknat.
Slutrapport
7 § Stödmottagaren ska i samband med ingivande av den sista ansökan
om utbetalning bifoga en slutrapport.
Av slutrapporten ska projektets resultat framgå liksom de åtgärder som
vidtagits med anledning av avvikelser mellan förväntat och faktiskt
resultat. Slutrapporten ska även innehålla en sammanfattande
uppföljning av hela projektet.
5 kap. Stödberättigande utgifter
1 § Stödmottagare ska redovisa utgifter på följande utgiftsslag:
1. Personal.
2. Resor och logi.
3. Utrustning, materiel och lokaler.
4. Extern sakkunskap och externa tjänster.
5. Övriga kostnader.
Stödberättigande utgifter
2 § I 11-27 §§ förordningen (2014:1538) om förvaltning av asyl, -
migrations- och integrationsfonden finns bestämmelser om
stödberättigande utgifter. Av 13 § samma förordning framgår att utgifter
som med hänsyn till omständigheterna framstår som oskäliga är helt
eller delvis inte stödberättigande.
Av art. 17 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr
514/2014 av den 16 april 2014 om allmänna bestämmelser för asyl,
migrations- och integrationsfonden och om ett instrument för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering, framgår att utgifter för att vara
stödberättigande ska omfattas av de särskilda förordningarna och målen
för dessa, vara nödvändiga för genomförandet av projektet samt vara
skäliga och följa principerna för sund ekonomisk förvaltning, särskilt i
fråga om prisvärdhet och kostnadseffektivitet.
Utgifter ska vara proportionerliga i förhållande till det som behövs för
att genomföra projektet.
Indirekta kostnader
3 § Stödberättigande indirekta kostnader ska beräknas med en fast
schablon om 15 % av stödberättigande direkta personalkostnader.
Indirekta kostnader behöver inte verifieras. Om stödmottagaren
redovisar ett lägre utfall gällande personalkostnaderna än budgeterat
MIGRFS 2017:10
8
och/eller om en del av personalkostnaderna inte bedöms
stödberättigande, kommer andelen indirekta kostnader att minska i
motsvarande mån.
Mervärdesskatt
4 § Stöd för mervärdesskatt medges endast om denna utgör en slutlig
utgift för stödmottagaren.
Om Skatteverket senare fattar beslut om att stödmottagaren omfattas av
skattskyldighet enligt mervärdesskattelagen (1994:200) för verksamhet
som avses i aktuellt beslut om stöd, ska stödmottagaren återbetala stöd
som felaktigt utbetalats från asyl-, migrations- och integrationsfonden.
Ansökan om ändringar
5 § Om väsentliga ändringar av projektbeskrivning och budget behöver
göras ska stödmottagaren innan förändringen genomförs ansöka om att
ändring görs av beslutet om stöd. Kostnader som uppstått på grund av
förändringen kan endast godkännas från och med datumet då
Migrationsverket bifaller en ansökan om ändring.
Ansökan om ändring ska göras skriftligen till Migrationsverket och vara
undertecknad av stödmottagarens behörige företrädare.
Följande ändringar förutsätter ett nytt beslut om stöd av
Migrationsverket:
1. Ändring av projektets inriktning eller målsättning jämfört med
beslutet om stöd.
2. Samtliga ändringar i projektets budget och/eller tids- och
aktivitetsplan.
3. Ändringar avseende finansiering, inklusive medfinansiering.
4. Omfördelning mellan kostnadsslagen som är större än 10 % av
budgetomslutningen.
5. Väsentliga ändringar i projektorganisationen.
6. Om stödmottagares verksamhet helt eller delvis överlåts, eller på
annat sätt övergår till annan juridisk eller fysisk person.
7. Annan ändring av betydelse för projektets genomförande.
Information om ändringar
6 § Stödmottagare ska snarast skriftligen meddela Migrationsverket om
ändring av stödmottagares:
– namn,
– adress,
– plusgiro eller bankgiro,
– behörig företrädare, eller
– andra uppgifter som har betydelse för projektet men som inte ryms
under väsentliga åtgärder som avses i första stycket.
6 kap. Uppföljning och kontroll
Handlingars tillgänglighet och kontroll
MIGRFS 2017:10
9
1 § Enligt artikel 27 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
nr 514/2014 av den 16 april 2014 om allmänna bestämmelser för asyl,
migrations- och integrationsfonden och om ett instrument för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering ska Migrationsverket systematiskt utföra
kontroller av stödmottagarens projekt under projektperioden.
Migrationsverkets omfattning av sådana kontroller sker utifrån en
fastställd riskbedömningsmodell.
2 § För att kunna genomföra en administrativ kontroll och komplettera
sådan kontroll med kontroller på plats enligt artikel 27 i
Europaparlamentet och rådets förordning (EU) nr 514/2014 har
Migrationsverket rätt att hos stödmottagare och hos övriga i projektet
ingående aktörer följa upp arbetet och ta del av relevanta handlingar och
uppgifter som kan ge upplysningar om projektet.
Handlingar och uppgifter, inklusive räkenskapsinformation, ska hållas
tillgängliga i minst tio år efter sista utbetalning som projektet mottagit, i
original eller i form av bestyrkta kopior på allmänt godkända databärare
i enlighet med tillämpliga unionsrättsliga och nationella bestämmelser.
Stödmottagaren och övriga i projektet ingående organisationer ska hålla
ovan nämnda handlingar och uppgifter tillgängliga för kontroll av
behöriga personer eller organ, särskilt bemyndigade tjänstemän från
Europeiska Unionen eller dess bemyndigade företrädare. På begäran ska
även utdrag ur eller kopior av handlingar och uppgifter tillhandahållas.
Krav på återbetalning
3 § Av 29 § förordningen (2014:1538) följer att, om ett stödbeslut
upphävs sedan stöd betalats ut till följd av det beslut som upphävs, eller
om en stödmottagare i övrigt tagit emot stöd som inte är
stödberättigande, är stödmottagaren återbetalningsskyldig för beloppet.
Migrationsverket kräver i sådana fall att motsvarande del av stödet
betalas tillbaka. Återbetalning får krävas inom tio år från det att
beloppet betalades ut.
Av 30 § ovan nämnda förordning framgår att om stödmottagaren inte är
berättigad till ett stödbelopp och detta ska återbetalas, ska ränta tas ut
enligt räntelagen (1975:635). Migrationsverket får sätta ned räntekravet
om det finns särskilda skäl.
Av 31 § samma förordning följer att om stödmottagare är
återbetalningsskyldig eller skyldig att betala ränta enligt vad som
angetts ovan får annat stöd som beviljats kvittas mot skulden.
7 kap. Undantag
1 § Migrationsverket får besluta om undantag från bestämmelserna i
dessa föreskrifter.