MIGRFS 2018:3
Migrationsverkets föreskrifter och allmänna råd om mottagande av asylsökande m.fl.
1
Migrationsverkets författningssamling
ISSN 1650-2515
Ansvarig utgivare: Fredrik Beijer, Migrationsverket, 601 70 Norrköping
Migrationsverkets föreskrifter och allmänna råd om
mottagande av asylsökande m.fl.
MIGRFS
2018:3
Utkom från trycket
den 15 februari
2018
beslutade den 12 februari 2018.
Denna föreskrift tillämpas med stöd av 12 § förordningen (1994:361)
om mottagande av asylsökande m.fl.
Till ledning för tillämpningen av föreskrifterna utfärdar
Migrationsverket vidare allmänna råd som införs efter respektive
paragraf.
Definitioner
1 § Vid tillämpningen av 2 c § förordning (1994:361) om mottagande av
asylsökande m.fl. (nedan FMA) ska med familj avses
maka/make/sambo och barn under 18 år som har ingått i samma hushåll
innan ankomst till Sverige och som samtliga omfattas av personkretsen
1 § första stycket 1 och 2 lagen (1994:137) om mottagande av
asylsökande m.fl. (nedan LMA).
Vid tillämpningen av 2 d § samma förordning avses med uttrycket ”så
snart som möjligt försöka hitta” att Migrationsverket kartlägger barnets
familjeförhållanden i samband med asylansökan samt att verket snarast
inleder arbetet med efterforskning av barnets familjemedlemmar.
Vid tillämpningen av 4 § samma förordning ska med familj avses
make/maka/sambo och barn under 18 år som ingår i samma hushåll.
Vid tillämpningen av 6 § samma förordning avses med:
– ensamstående: en person över 18 år som inte delar hushåll med
annan vuxen person, eller som är ensamstående förälder med barn,
– sammanboende: en vuxen person som delar hushåll med en eller
flera vuxna,
– barn: person under 18 år som ingår i en ensamståendes eller
sammanboendes hushåll eller som bor på särskilt anordnade grupphem
eller motsvarande inrättning. I alla ärenden som rör barn ska en
konsekvensanalys göras av vilken påverkan beslutet får för barnet.
Vid tillämpningen av 8 a § samma förordning avses med uttrycket
”anmäla sådana ändringar i inkomst och andra förhållanden” att
utlänningen har en skyldighet att meddela Migrationsverket muntligen
eller skriftligen varje gång hans/hennes ekonomiska förhållanden
ändras.
MIGRFS 2018:3
2
Allmänna råd till 1 §
Sammanboende är en vuxen som delar logi, i en lägenhet eller annan
typ av boende, med en eller flera andra vuxna. Några krav på äktenskap,
samboförhållande eller släktskap ställs inte. Det avgörande är om
personernas logi gör att de får anses kunna dela på hushållets
gemensamma kostnader.
Vid bedömningen av om ett barn som kommer till Sverige utan
vårdnadshavare har erbjudits boende som sammanboende bör samma
regler som tillämpas för vuxna gälla.
Registrering vid mottagningsenhet
2 § En utlänning som omfattas av 1 § första stycket 1 och 2 LMA ska
registreras vid den mottagningsenhet där utlänningen erbjudits boende.
Vill utlänningen inte utnyttja boendet ska han/hon registreras vid den
mottagningsenhet som ligger närmast den ort han/hon bor eller vid den
mottagningsenhet som bäst kan tillgodose hans/hennes rättigheter och
skyldigheter enligt LMA.
Ett barn som föds i Sverige av vårdnadshavare som omfattas av 1 §
första stycket 1 och 2 LMA ska inregistreras den dag barnets
vårdnadshavare uppgett (viljeyttringen) att han/hon/de vill ansöka om
asyl för barnet om vårdnadshavaren/vårdnadshavarna fullföljer ansökan
om asyl inom två veckor. Om särskilda skäl föreligger kan tiden
förlängas till en månad.
En utlänning som vistas i Sverige med gällande uppehållstillstånd och
som ansöker om uppehållstillstånd som flykting enligt 4 kap. 1 § eller
som annan skyddsbehövande enligt 4 kap. 2 § eller 2 a §
utlänningslagen registreras vid mottagningsenhet när tillståndet att
vistas i Sverige upphört att gälla.
Om en utlänning vars rätt till bistånd har upphört enligt 11 § andra
stycket LMA därefter meddelas inhibition eller beviljas ny prövning
enligt 11 a § samma lag ska han/hon åter registreras vid
mottagningsenhet efter anmälan.
En utlänning som hålls i förvar ska registreras vid den förvarsenhet
som har hand om hans/hennes förvarsadministrativa ärende. En
utlänning som hålls i förvar ska inte registreras vid en
mottagningsenhet.
Avregistrering ska ske när rätten till bistånd upphör enligt 11, 11 a §§
LMA eller den dag Migrationsverket beslutat att utlänningens rätt till
bistånd har förverkats. En avregistrering vid mottagningsenhet ska alltid
föregås av ett skriftligt överklagbart beslut.
Allmänna råd till 2 §
Registrering vid mottagningsenhet
Registreringen vid mottagningsenhet avgör från vilken dag han/hon kan
erbjudas plats i anläggningsboende, ansöka om dagersättning och
särskilt bidrag.
MIGRFS 2018:3
3
I de fall Migrationsverket inte kan ta emot en asylansökan, när den
aktualiseras, bör datum för inregistrering anges till den dag då
utlänningen uppgav att han/hon ville ansöka om bistånd. Har
utlänningen ett gällande tillstånd registreras utlänningen in i
mottagningssystemet den dag utlänningen aktualiserar sitt
biståndsbehov efter att gällande tillstånd löpt ut.
Barn som föds i Sverige
Enligt 1 § tredje stycket LMA ska ett barn som inte vistas på en
förläggning utan bor tillsammans med en förälder som har
uppehållstillstånd i Sverige inte registreras vid mottagningsenhet när
föräldern ansöker om asyl för barnet. För de fall barnets föräldrar inte
sammanbor bör barnets ärende behandlas utifrån vem av föräldrarna
som barnet bor tillsammans med. I dessa fall presumeras den vuxne som
ansöker om asyl för barnet vara barnets förälder och vårdnadshavare
även om den vuxne inte kan styrka att han/hon är barnets
vårdnadshavare.
Särskilda skäl vid barnets födelse
Särskilda skäl kan föreligga i de fall ett barn fötts för tidigt eller lider av
sjukdom eller annan jämförbar omständighet som medför särskild
svårighet för vårdnadshavare att fullfölja sin ansökan om asyl vid
Migrationsverket.
Registrering av utlänningar som ansöker om skydd efter att det
permanenta uppehållstillståndet har återkallats
Registrering vid mottagningsenhet bör inte göras av utlänningar som
söker om asyl på nytt och befinner sig i Sverige efter att hans/hennes
permanenta uppehållstillstånd återkallats p.g.a. att det saknas
skyddsskäl.
Ett tidsbegränsat uppehållstillstånd som upphört
När ett tidsbegränsat uppehållstillstånd med stöd av 21 kap. 2-6 §§
utlänningslagen upphör finns det inget skäl att omregistrera utlänningen
på nytt p.g.a. att bistånd enligt LMA normalt har utgått under hela tiden
som uppehållstillståndet gällt.
En utlänning som avvikit och håller sig undan
En utlännings rätt till bistånd enligt 12 § LMA har förverkats när
han/hon håller sig undan så att ett beslut om avvisning eller utvisning
eller ett beslut om överföring enligt Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 604/2013 av den 26 juni 2013 inte kan verkställas.
Avregistrering från mottagningsenhet sker efter att Migrationsverket
genom överklagbart beslut beslutat att utlänningen inte har rätt till
bistånd enligt 12 § LMA.
MIGRFS 2018:3
4
Innan avregistrering vid mottagningsenhet
Innan avregistrering vid mottagningsenhet sker fattas ett överklagbart
beslut gällande grunden för att rätten till bistånd upphört, förverkats
eller att utlänningen inte omfattas av personkretsen för LMA.
Efter preskription
När ett avlägsnandebeslut preskriberas enligt 12 kap. 22 §
utlänningslagen omfattas inte längre utlänningen av personkretsen i 1 §
första stycket 1 LMA. Om utlänningen inte ansöker om asyl på nytt
upphör utlänningens rätt till bistånd och han/hon bör avregistreras ur
mottagningssystemet. Innan avregistrering sker fattas ett skriftligt
överklagbart beslut.
Utlänningar som hålls i förvar
En utlänning som hålls i förvar bör alltid registreras vid den
förvarsenhet som hanterar hans/hennes förvarsadministrativa ärende.
Registreringen av den förvarstagne vid en förvarsenhet bör ske oavsett
hans/hennes underliggande ärende eftersom själva frihetsberövandet ger
rätt till dagersättning och särskilt bidrag enligt 11 kap. 13 §
utlänningslagen (2005:716). Avregistrering från en förvarsenhet bör ske
vid den tidpunkt då utlänningen släpps ur förvar alternativt lämnar
landet.
Dagersättning
3 § Dagersättning beviljas vid avsaknad av egna medel och ska täcka
kostnader för den dagliga livsföringen. Vid avgörande om utlänningens
rätt till dagersättning ska hänsyn tas till alla kontanter,
banktillgodohavanden och andra tillgångar som kan omvandlas till
likvida medel.
Får utlänningen fri mat vid mottagningsenheten reduceras
dagersättningen i enlighet med 6 § FMA. Full dagersättning ska utgå om
utlänningen tillfälligt vistas utanför mottagningsenheten och
hans/hennes frånvaro beror på besök hos utlänningens offentliga
biträde, asylutredning eller annat skäl där utlänningen kan bevisa
anledningen till frånvaron. Detsamma gäller om utlänningen av
medicinska eller religiösa skäl eller av annan synnerlig anledning inte
kan utnyttja den fria maten.
4 § Dagersättningen ska utbetalas förskottsvis per månad. Utbetalningen
får dock avse kortare tid om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl
avses;
- när ansökan om dagersättning just lämnats in,
- när rätten till dagersättningen beräknas upphöra under tiden fram till
nästa utbetalning,
- när utlänningen har svårt att sköta sin ekonomi.
Allmänna råd till 3 och 4 §§
Allmänt om behovsprövningen
MIGRFS 2018:3
5
En utlänning som saknar egna medel har enligt 17 § LMA rätt till
dagersättning. Av lagens ordalydelse framgår att beslutsfattaren gör en
behovsprövning av den enskildes ekonomiska situation, d.v.s. egna
kontanter, banktillgodohavanden och tillgångar som snabbt kan
omvandlas till likvida medel. Har utlänningen vid ansökan om
dagersättning egna kontanter bör de användas för utlänningens
försörjning. Varifrån kontanterna kommer eller vad de ska användas till
har i princip ingen betydelse.
Tillgångar som kan omvandlas till likvida medel
Vid bedömning av om utlänningen har egna tillgångar ska beslutfattaren
beakta om utlänningen t.ex. har kontanter på banken eller aktier i
hemlandet som är tillgängliga och lätt kan säljas. Utgångspunkten för
huruvida tillgångarna är tillgängliga bör vara att tillgångarna lätt ska
kunna disponeras, i normalfallet inom en vecka. Har utlänningen
tillgångar som snabbt kan omvandlas bör han/hon erbjudas boende där
mat ingår i avvaktan på att tillgångarna görs disponibla.
Medel som har beviljats enligt annan lagstiftning
Har utlänningen beviljats bidrag eller på annat sätt tagit del av bidrag,
enligt annan lagstiftning är det något som ska beaktas vid bedömningen
av behovet av dagersättning. Exempel på bidrag som ensamkommande
familjehemsplacerade barn kan få del av är omkostnadsersättning som
utbetalas till familjehemmet ett annat exempel på bidrag är
bosättningsbaserade förmåner.
Närmare om behovsprövningen av dagersättning till vuxna
Vid bedömningen av den enskildes inkomster räknas inte
makes/makas/sambos ekonomiska tillgångar in. Bedömning görs endast
utifrån utlänningens egna tillgångar.
Avslag av dagersättningen
Om en utlänning har inkomst som överstiger dagersättningsnivån ska en
eventuell ansökan om dagersättning avslås eftersom utlänningen inte
saknar egna medel. Utlänningen får återkomma med en ny ansökan om
inkomsten upphör eller inkomsten understiger dagersättningsnivån.
Barn i familj
Dagersättning till barn har inte samma individuella karaktär som
dagersättning till vuxna, eftersom den inte får sättas ned för
minderåriga. Barn saknar oftast egna tillgångar och är därför beroende
av sina föräldrar för sin försörjning. Vid avgörande av frågan om barns
rätt till dagersättning bör hänsyn tas till föräldrarnas inkomster och
tillgångar.
Barn utan vårdnadshavare
Barn som kommer till Sverige utan vårdnadshavare bör beviljas
dagersättning som ensamstående eller som sammanboende vuxen om
hushållsgemenskap med annan person föreligger.
MIGRFS 2018:3
6
Sparad dagersättning och restbelopp
Ett undantag gäller för sparad dagersättning och de varor som köpts för
sparad dagersättning. Har utlänningen sparat en del av dagersättningen
så kan han/hon inte nekas fortsatt dagersättning med hänvisning till att
han/hon i första hand ska leva på dessa medel. Det förekommer att
utlänningar som är inskrivna i mottagningssystemet tar emot
dagersättning efter att rätten till bistånd har upphört eller utlänningens
rätt till bistånd har förverkats. Om utlänningen åter skrivs in i
mottagningssystemet på grund av att t.ex. inhibition eller ny prövning
meddelas, kan det finnas ett restbelopp som ska hanteras av
Migrationsverket. Den dagersättning som finns på kontot är inte att
betrakta som utbetald. Utbetalningen sker först när utlänningen tar ut
pengarna från kontot. Utlänningen har inte rätt till de pengar som verket
felaktigt satt in på kontot efter att hans/hennes rätt till bistånd upphörde
eller rätten till bistånd förverkats.. Utlänningen har bara rätt till de
pengar som satts in på kontot innan rätten till bistånd upphörde eller
rätten till bistånd förverkades. Ett utbetalat restbelopp utgör egna medel
som ska vägas in vid bedömningen av en ny ansökan om dagersättning.
Nedsättning av dagersättning
Dagersättning enligt lagen om mottagande av asylsökande m.fl. är en
form av bistånd som i vissa fall kräver motprestation från utlänningens
sida. Av 10 § LMA framgår förutsättningarna för när Migrationsverket
kan sätta ner dagersättningen.
När det gäller beslut om nedsättning, efter att avlägsnande- eller
överföringsärendet är överlämnat till polisen kan nedsättning först ske
efter att Migrationsverket fått uppgift från polisen - att sökande utan
giltigt skäl vägrar medverka till nödvändig åtgärd för att överföringen,
avvisningen eller utvisningen ska kunna verkställas och denna
information har kommunicerats med utlänningen.
Reducering av dagersättning
Dagersättningen reduceras med den del som enligt 6 § FMA motsvarar
mathållningen om utlänningen får sitt behov av mat tillgodosett på annat
sätt, som till exempel vid sjukhusvistelse. En reducering av
dagersättningen förutsätter att mottagningsenheten får kännedom om att
mat ingår vid inkvarteringen. En reducering av dagersättningen får inte
göras retroaktivt.
Förlust av dagersättningen
I princip beviljas dagersättning aldrig två gånger. Den som fått
dagersättning för en viss period förväntas kunna klara sig på
ersättningen perioden ut. Om dagersättningen stulits, plånbok tappats
eller annan nödsituation inträffat, där det klart framgår att utlänningen
inte klarar sina primära behov fram till nästa utbetalning bör nödhjälp
MIGRFS 2018:3
7
ges. I första hand bör utlänningen hänvisas till en enhet där fri kost
ingår. I andra hand kan bistånd utgå för den del som enligt 6 § FMA
motsvarar mathållningen i dagersättningen.
En förutsättning för att biståndet ska ges är att en polisanmälan av
förlusten skett och att en noggrann behovsprövning gjorts i det enskilda
fallet. Det tillägg som beviljas lämnas i form av dagersättning. Särskilt
bidrag ska inte användas i dessa situationer eftersom särskilt bidrag inte
ges för de behov som dagersättningen normalt ska täcka.
Dagersättningen lämnas inte heller som förskott på nästkommande
utbetalning av dagersättning. Dagersättningen utgår redan i förskott och
kan inte förenas med ytterligare tillskott.
Inte heller bör ett lån som avbetalas i samband med utbetalning av
dagersättning beviljas eftersom ett lån i praktiken blir ett förskott.
Utbetalning av dagersättning
För att förhindra att felaktiga utbetalningar sker kan det i vissa fall
finnas särskilda skäl för kortare utbetalningsperiod av dagersättning.
Vid bedömning av om det finns särskilda skäl för kortare
utbetalningsperiod bör beaktas:
– om rätten till bistånd upphör enligt 11 § andra stycket LMA innan
nästa utbetalningsperiod,
– om avlägsnandebeslutet är verkställbart och planerad utresa är nära
förestående,
– om en överföring enligt Europaparlamentet och rådets förordning
(EU) nr 604/2013 av den 26 juni 2013 är nära förestående eller
utlänningen har beviljats uppehållstillstånd och anvisning till kommun
förväntas inom kort.
En uppföljning på individnivå om det föreligger skäl för ändrad
utbetalningsperiod bör ske regelbundet.
Bostadsersättning
5 § Av 16 § lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.
framgår att utlänningar som avses i 1 § första stycket 1 och 2 samma lag
som på egen hand ordnar bostad har rätt till bostadsersättning i särskilda
fall. Regeringen har meddelat närmare föreskrifter om i vilka fall
bostadsersättning får beviljas samt grunderna för beräkning av
ersättningsbeloppen i 4 § FMA. Bostadsersättningen ska utbetalas
förskottsvis per månad. Utbetalningen får dock avse kortare tider när;
– ansökan om bostadsersättning just lämnats in,
– rätten till bostadsersättningen beräknas upphöra under tiden fram till
nästa utbetalning,
– det annars finns särskilda skäl för utbetalning under månaden.
Allmänna råd till 5 §
Syftet med bostadsersättningen är att ge viss kompensation för utgifter
som kan uppkomma på grund av att den sökande måste flytta till ett nytt
boende. Vid bedömningen av om den sökande behöver flytta till annan
MIGRFS 2018:3
8
ort ska särskilt beaktas avståndet från bostaden till arbetet, möjligheter
till kollektivtrafik och anställningsförhållanden.
Särskilt bidrag
6 § Särskilt bidrag får utbetalas utöver dagersättningen för kostnader
som uppstår på grund av särskilda behov. En individuell prövning ska
göras av varje ansökan om särskilt bidrag. En ansökan om särskilt
bidrag ska utredas så snart som möjligt efter att den kommit in till
Migrationsverket. Särskilt bidrag ska alltid utbetalas utifrån det
billigaste alternativet för varan/tjänsten.
Allmänna råd till 6 §
Det särskilda bidraget är avsett för varor eller tjänster som inte är
dagliga eller återkommande utgifter. Vid handläggningen av ansökan
om särskilt bidrag utreds utlänningens behov av varan eller tjänsten och
hans/hennes behov av ekonomiskt bistånd vid sidan av dagersättningen.
När behovet av varan eller tjänsten och behovet av ekonomiskt bistånd
är utrett fastställs storleken på bidraget, med utgångspunkt från den
lägst kända kostnaden för varan eller tjänsten.
Handläggningen av ansökan om särskilt bidrag
Utredning av en ansökan om särskilt bidrag ska genomföras ”så snabbt
som möjligt” utan att rättssäkerheten eftersätts. Vad som menas med ”så
snabbt som möjligt” kan inte anges generellt utan måste bli en
bedömning utifrån varans/tjänstens beskaffenhet. Rör varan/tjänsten
t.ex. vinterkläder eller spädbarnsutrustning där behovet av varan eller
tjänsten riskerar att förfalla om inte ansökan behandlas inom några
veckor bör ärendet handläggas med förtur.
Behov av varan/tjänsten
För att särskilt bidrag ska beviljas krävs att behovet av varan eller
tjänsten är nödvändigt för att en dräglig livsföring ska uppnås. I 7 §
FMA ges exempel på kostnader som kan komma i fråga vid
bedömningen av särskilt bidrag. Uppräkningen av varor och tjänster är
inte uttömmande utan ska ses som exempel.
Behov av ekonomiskt bistånd
Om det vid prövningstillfället av ansökan om särskilt bidrag kommer
fram att sökande inte har ett starkt behov av varan/tjänsten eller
kostnaden rör ett mindre belopp ska ansökan avslås. Rent allmänt bör
särskilt bidrag inte utgå för små utgifter av engångskaraktär. Om
utgiften är att betrakta som liten bör den ställas i förhållande till
dagersättningsbeloppet. Rör ansökan flera små utgifter som är
nödvändiga för en dräglig livsföring bör summan av de små utgifterna
läggas samman vid bedömningen av beloppet. Bedömningen av behovet
av ekonomiskt bistånd bör sedan utgå från det samlade beloppet. Av
regeringens proposition 1993/94:94 framgår att tanken med det
särskilda bidraget är att det ska tillämpas restriktivt. En restriktiv
tillämpning betyder att det är bara om behovet av varan/tjänsten är
MIGRFS 2018:3
9
nödvändig för en dräglig livsföring och utlänningen saknar medel för
utgiften som det särskilda bidraget ska utbetalas.
Vid bedömningen av storleken på bidraget bör utgångspunkten vara att
bidrag ges för det billigaste alternativet av varan eller tjänsten. En
undersökning på orten av kostnaden för det billigaste alternativet för
varan eller tjänsten bör genomföras. Om det billigaste alternativet
grundar sig på lokalt framtagna prislistor krävs regelbunden kontroll av
faktiskt utbud av varorna. Handläggning och utbetalning av särskilt
bidrag ska ske skyndsamt och inte nödvändigtvis i samband med
utbetalning av dagersättning.
Särskilt bidrag till barn
Vid bedömningen av barns behov av särskilt bidrag bör särskilt beaktas
att barn kan ha andra behov än vuxna eftersom barn går i skola/förskola.
Tillståndssökande utlänningars sjukvårdskostnader
De skäl som ligger bakom principen om statligt kostnadsansvar för
sjukvård till utlänningar som avses i 1 § första stycket 1 och 2 LMA
gäller inte fullt ut för andra tillståndssökande. För den senare gruppen
ligger det primära kostnadsansvaret hos den enskilde. Avsikten med
denna ordning är att motverka att utlänningar söker sig till Sverige för
att få vård. Som en konsekvens av detta har utlänningar som avses 1 §
första stycket 3 LMA i regel inte rätt till särskilt bidrag för
sjukvårdskostnader.
Särskilt bidrag när dagersättningen satts ned helt
De asylsökande vars dagersättning satts ned helt med stöd av 10 § andra
stycket LMA får beviljas särskilt bidrag för kostnader som
dagersättningen ska täcka enligt 5 § FMA om de är nödvändiga för en
dräglig livsföring. En motsvarande situation kan uppstå då
dagersättningen har reducerats p.g.a. att behovet av mat är tillgodosett
på boendet och utlänningen har nedsatt dagersättning enligt 10 § FMA.
Särskilt bidrag får inte beviljas om behovet kan täckas på annat sätt.
Allmänt råd gällande ersättning för kost och logi
En utlänning som har egen inkomst eller egna tillgångar ska enligt 15 §
LMA betala skälig ersättning till Migrationsverket för logi och kost om
inkomsten eller tillgångarna överstiger den dagersättningsnivå som
utlänningen är berättigad till. Vid beräkningen av skälig ersättning för
logi bör följande gälla. Om kostnaden för logi kan fastställas bör
utlänningen betala sin del av Migrationsverkets kostnad för boendet.
Kostnaden för boendet baseras på antalet platser i boendet.
Kan inte avgiften för logi fastställas p.g.a. annan boendeform än
lägenhetsboende bör kostnaden för boendet per dygn bestämmas till
prisbasbeloppet delat med 365. I de fall logiet delas beräknas avgiften
genom att boendekostnaden delas på antalet platser i bostaden.
MIGRFS 2018:3
10
3. För fri mat betalas av
Ensamstående
47 kr/dag
Sammanboende
42 kr/dag
Barn 0–3 år
25 kr/dag
Barn 4–10 år
31 kr/dag
Barn 11–17 år
38 kr/dag
Hemmavarande vuxen
42 kr/dag
En förälder är alltid försörjningsskyldig för sina barn oavsett om båda
eller bara den ene av föräldrarna har inkomst. En förälder/föräldrarna
bör därför betala barnens del av kostnaden för logi och mat.
Om utlänningens behållning inte når upp till dagersättningsnivån efter
att logi betalats bör kostnaden för logi eller mat jämkas.
________________________________________________________
Dessa föreskrifter träder i kraft samma dag som de utkommer från
trycket. Föreskrifterna upphäver MIGRFS 2017:11.
MIGRATIONSVERKET
MIKAEL RIBBENVIK
Eva Rimsten