MIGRFS 2019:6
Migrationsverkets föreskrifter om förvaltning av asyl-, migrations- och integrationsfonden
Migrationsverkets författningssamling
ISSN 1650-2515
Ansvarig utgivare: Fredrik Beijer, Migrationsverket, 601 70 Norrköping
Migrationsverkets föreskrifter om förvaltning av asyl-,
migrations- och integrationsfonden;
MIGRFS
2019:6
Utkom från trycket
den 2 december
2019
beslutade den 11 november 2019.
Migrationsverket föreskriver följande med stöd av 34 § förordningen
(2014:1538) om förvaltning av asyl-, migrations- och
integrationsfonden.
1 kap. Tillämpningsområde och grundläggande bestämmelser
1 § Dessa föreskrifter tillämpas på ärenden där Migrationsverket i
egenskap av ansvarig myndighet enligt 2 § förordningen (2014:1538)
om förvaltning av asyl-, migrations- och integrationsfonden fattar beslut
om stöd från asyl-, migrations- och integrationsfonden.
För att utbetalning av stöd ska kunna ske ska stödmottagaren följa
bestämmelserna i dessa föreskrifter.
2 § Grundläggande bestämmelser om stöd från asyl-, migrations- och
integrationsfonden finns i
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014 av
den 16 april 2014 om allmänna bestämmelser för asyl,
migrations- och integrationsfonden och om ett instrument för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och
bekämpande av brottslighet samt krishantering,
2. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 516/2014
om inrättande av asyl-, migrations- och integrationsfonden, om
ändring av rådets beslut 2008/381/EG och om upphävande av
Europaparlamentets och rådets beslut nr 573/2007/EG och nr
575/2007/EG och rådets beslut 2007/435/EG,
3. Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 182/2011 av
den 16 februari 2011 om fastställande av allmänna regler och
principer för medlemsstaternas kontroll av kommissionens
utövande av sina genomförandebefogenheter,
4. Europaparlamentets och rådets förordning (EU, Euratom) nr
966/2012 av den 25 oktober om finansiella regler för unionens
allmänna budget och om upphävande av rådets förordning
(EG, Euratom) nr 1605/2002,
5. Europaparlamentets och rådets förordning (EU, Euratom)
2018/1046 av den 18 juli 2018 om finansiella regler för
MIGRFS 2019:6
unionens allmänna budget, om ändring av förordningarna (EU)
nr 1296/2013, (EU) nr 1301/2013, (EU) nr 1303/2013, (EU) nr
1304/2013, (EU) nr 1309/2013, (EU) nr 1316/2013, (EU) nr
223/2014, (EU) nr 283/2014 och beslut nr 541/2014/EU samt
om upphävande av förordning (EU, Euratom) nr 966/2012,
6. kommissionens delegerade förordning (EU) nr 1042/2014 av
den 25 juli 2014 om komplettering av förordning (EU) nr
514/2014 med avseende på utnämning av ansvariga
myndigheter, deras förvaltnings- och kontrollansvar samt
revisionsmyndigheternas ställning och skyldigheter,
7. kommissionens delegerade förordning (EU) nr 1048/2014 av
den 30 juli 2014 om fastställande av informations- och
kommunikationsåtgärder för allmänheten och
informationsåtgärder för mottagare i enlighet med
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014
om allmänna bestämmelser för asyl-, migrations- och
integrationsfonden och om ett instrument för ekonomiskt stöd
till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering,
8. kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 1049/2014
av den 30 juli 2014 om tekniska föreskrifter för informations-
och kommunikationsåtgärder i enlighet med
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014
om allmänna bestämmelser för asyl-, migrations- och
integrationsfonden och om ett instrument för ekonomiskt stöd
till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering,
9. kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/377 av
den 2 mars 2015 om fastställandet av mallar för handlingar
som krävs för utbetalning av det årliga saldot enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014
om allmänna bestämmelser för asyl- migrations- och
integrationsfonden och om ett instrument för ekonomiskt stöd
till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av
brottslighet samt krishantering,
10. kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/378 av
den 2 mars 2015 om tillämpningsföreskrifter för
Europaparlamentet och rådets förordning (EU) nr 514/2014
vad gäller genomförandet av det årliga avslutandet av
räkenskaperna och genomförandet av kontroll av
överensstämmelse,
11. kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 799/2014 av
den 24 juli 2014 om inrättande av förlagor för årsrapporter och
slutrapporter i enlighet med Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 514/2014 om allmänna bestämmelser för
asyl- migrations- och integrationsfonden och om ett instrument
för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och
bekämpande av brottslighet samt krishantering,
MIGRFS 2019:6
12. kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 801/2014 av
den 24 juli 2014 om fastställande av tidsplanen och andra
genomförandevillkor för mekanismen för tilldelning av medel
för unionens vidarebosättningsprogram inom ramen för asyl-,
migrations- och integrationsfonden,
13. kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 802/2014 av
den 24 juli 2014 om inrättande av förlagor för nationella
program samt fastställande av villkor för det elektroniska
systemet för datautbyte mellan kommissionen och
medlemsstaterna, i enlighet med Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) nr 514/2014 om allmänna
bestämmelser för asyl-, migrations- och integrationsfonden och
om ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete,
förebyggande och bekämpande av brottslighet samt
krishantering,
14. kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/840 av
den 29 maj 2015 om kontroller som genomförs av de ansvariga
myndigheterna i enlighet med Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) nr 514/2014 om allmänna bestämmelser för
asyl-, migrations- och integrationsfonden och om ett
instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete,
förebyggande och bekämpande av brottslighet samt
krishantering,
15. kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/1977 av
den 8 juli 2015 om fastställande av tidsintervallerna och
formen för rapportering av oegentligheter avseende asyl-,
migrations-, och integrationsfonden och instrumentet för
ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och
bekämpande av brottslighet samt krishantering enligt
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014,
16. kommissionens genomförandeförordning (EU) 2017/646 av
den 5 april 2017 om ändring av genomförandeförordning
2015/378 om tillämpningsföreskrifter för Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) nr 514/2014 vad gäller
genomförandet av det årliga avslutandet av räkenskaperna och
genomförandet av kontroll av överensstämmelse,
17. kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/207 av den 3
oktober 2016 om den gemensamma övervaknings- och
utvärderingsram som föreskrivs i Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) nr 514/2014 om allmänna
bestämmelser för asyl-, migrations- och integrationsfonden och
om ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete,
förebyggande och bekämpande av brottslighet samt
krishantering,
18. kommissionens beslut 2006/548/EG, Euratom av den 2 augusti
2006 om ändring av beslut 2001/844/EG, EKSG, Euratom,
19. förordningen (2014:1538) om förvaltning av asyl-, migrations-
och integrationsfonden, och
20. förordningen (2019:502) med instruktion för Migrationsverket.
MIGRFS 2019:6
2 kap. Organisation
1 § Migrationsverket är ansvarig myndighet för förvaltning och kontroll
av det nationella programmet i enlighet med artikel 25.1 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014 och 2 §
förordningen (2014:1538) om förvaltning av asyl-, migrations- och
integrationsfonden.
Funktionen för fonderna har ansvar inom Migrationsverket för att
förvalta asyl-, migrations- och integrationsfonden.
Definitioner
2 § I dessa föreskrifter gäller följande definitioner.
Medfinansieringsavtal: Stödavtal så som det definieras i artikel 1 d i
kommissionens delegerade förordning (EU) nr 1042/2014.
Stödmottagare: Mottagaren av ett bidrag från unionen inom ramen för
ett projekt enligt artikel 2 i Europaparlamentets och rådets förordning
(EU) nr 514/2014.
Projektpartner: En projektpartner är en organisation, myndighet eller
företag som aktivt stödjer och samarbetar med stödmottagaren vid
genomförandet av projektet och tar del av unionens bidrag genom
stödmottagaren på samma villkor som denne.
3 kap. Ansökan om stöd
Aktörer
1 § Följande aktörer kan ansöka om stöd:
-
myndigheter, kommuner och landsting,
-
ideella organisationer, trossamfund och stiftelser,
-
internationella organisationer,
-
utbildnings- och forskningsinstitutioner, och
-
företag.
Endast juridiska personer kan ansöka om stöd.
Utlysning
2 § Ansökningsomgångar utlyses på Migrationsverkets webbplats.
I en ansökningsomgång anges syfte och mål med ansökningsomgången,
förutsättningar och villkor som gäller för ansökningsomgången samt
bedömningsgrunder och urvalskriterier för insatser.
Ansökan om stöd
3 § En ansökan om stöd lämnas elektroniskt på Migrationsverkets
ansökningsformulär. Om sökande väljer att inte lämna sin ansökan
elektroniskt ska ansökan lämnas på det formulär som tillhandahålls av
MIGRFS 2019:6
Migrationsverket. En ansökan som lämnas elektroniskt ska snarast
kompletteras med en skriftlig bekräftelse av ansökan som är
undertecknad av en person som är behörig att företräda sökanden.
Ansökan om stöd ska ha kommit in till Migrationsverket senast vid den
tidpunkt som anges i respektive ansökningsomgång.
Underlag till ansökan om stöd
4 § Krav på innehåll i ansökan om stöd framgår av Migrationsverkets
ansökningsformulär. En ansökan om stöd ska innehålla:
1. uppgifter om sökanden,
2. utförlig projektbeskrivning, som bl.a. innehåller projektets
aktivitets- och tidsplan, målsättning och resultat och
indikatorer,
3. projektets budget och en upphandlingsplan för de inköp som
planeras,
4. uppgifter om medfinansiering,
5. underlag som visar att behörig företrädare har rätt att företräda
sökanden och eventuell delegations- och attestordning som
gäller inom projektorganisationen,
6. avsiktsförklaring om samverkan mellan sökanden och i
projektet ingående projektpartner,
7. årsredovisning för icke offentliga organisationer, och
8. bekräftelse av ansökan undertecknad av organisationens
behörige företrädare.
Migrationsverket får begära ytterligare uppgifter som anses nödvändiga
för prövningen av ansökan.
Kontroll och komplettering av ansökan
5 § När ansökan har registrerats kontrollerar Migrationsverket att den
är fullständig enligt 3 och 4 §§. Är ansökan ofullständig kan
Migrationsverket begära att den kompletteras.
6 § Migrationsverket kan begära att en utvärdering av projektet görs i
enlighet med de villkor som fastställts.
7 § Migrationsverket får, i beslutet om stöd, begära att godkänd eller
auktoriserad revisor granskar och bestyrker riktigheten i de uppgifter
som stödmottagaren senare lämnar i sin ansökan om utbetalning.
8 § I enlighet med artikel 10 i kommissionens delegerade förordning
(EU) 1042/2014 ska medfinansieringsavtal i regel vara undertecknat
innan någon projektverksamhet som finansieras av asyl-, migrations-
och integrationsfonden inleds. Detta gäller dock inte projektverksamhet
där Migrationsverket är stödmottagare.
MIGRFS 2019:6
I de fall där Migrationsverket är stödmottagare, i enlighet med artikel 11
i samma förordning, ska beslut om stöd i regel vara fattat innan någon
projektverksamhet som finansieras av asyl-, migrations- och
integrationsfonden inleds.
4 kap. Rapportering och utbetalning av stöd
Ansökan om utbetalning av stöd
1 § En ansökan om utbetalning av stöd ska lämnas på
Migrationsverkets ansökningsformulär i det format som
Migrationsverket anger. En ansökan som lämnas elektroniskt ska
snarast kompletteras med en bekräftelse av ansökan som är
undertecknad av en person som är behörig att företräda stödmottagaren.
En ansökan om utbetalning av stöd ska omfatta en period om tre
kalendermånader. Migrationsverket kan göra undantag i början och
slutet av ett projekt på stödmottagarens skriftliga begäran.
Underlag till ansökan om utbetalning av stöd
2 § Till ansökan om utbetalning av stöd ska följande underlag lämnas:
1. Verksamhetsrapport för den period som ansökan avser.
2. Ekonomisk rapport för den period som ansökan avser.
3. Ekonomiskt underlag som styrker riktigheten i uppgifterna om
de stödberättigande utgifterna och intäkterna inklusive
medfinansieringen. Med ekonomiskt underlag avses kopior av
bokföringsunderlag såsom utdrag ur huvudbok.
4. Andra underlag, exempelvis protokoll och deltagarlistor vid
genomförda aktiviteter.
Därutöver får Migrationsverket begära in ytterligare uppgifter som är
nödvändiga för prövning av ansökan.
Redovisning
3 § I enlighet med artikel 4 k i kommissionens delegerade förordning
(EU) nr 1042/2014 ska stödmottagare och projektpartner utan att
gällande bokföringsbestämmelser åsidosätts, ha en separat
projektredovisning eller på annat lämpligt och redovisningssäkert sätt
säkerställa att projektets transaktioner kan utläsas i redovisningen.
Kvartalsrapportering
4 § Kvartalsrapporteringen ska visa att verksamheten och dess resultat
är i enlighet med medfinansieringsavtalet. Kvartalsrapporten ska
kortfattat beskriva hur projektet genomförts under den aktuella perioden
med tydlig koppling till projektets aktivitets- och tidsplan, projektets
målsättning och resultat, projektets indikatorer och fastställd budget.
MIGRFS 2019:6
Utbetalning av stöd
5 § Utbetalning av stöd sker i efterskott för faktiska betalda och
bokförda stödberättigande utgifter enligt artiklarna 17 och 18 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014.
Förskott
6 § Migrationsverket får besluta om utbetalning av förskott på stödet.
Förskottsbeloppet är begränsat till maximalt 50 % av beviljad
medfinansiering från asyl-, migrations- och integrationsfonden, dock
högst 400 000 kr.
Beslut om bifall av ansökan om förskott kan fattas av Migrationsverket
efter det att beslut om stöd är fattat och i tillämpliga fall
medfinansieringsavtal tecknat.
Slutrapport
7 § Stödmottagaren ska i samband med ingivande av den sista ansökan
om utbetalning bifoga en slutrapport.
Av slutrapporten ska projektets resultat framgå liksom de åtgärder som
vidtagits med anledning av avvikelser mellan förväntat och faktiskt
resultat. Slutrapporten ska även innehålla en sammanfattande
uppföljning av hela projektet.
5 kap. Stödberättigande utgifter
1 § Stödmottagare ska redovisa utgifter på följande utgiftsslag:
-
personal,
-
resor och logi,
-
utrustning, materiel och lokaler,
-
extern sakkunskap och externa tjänster, och
-
övriga kostnader.
Stödberättigande utgifter
2 § I 11-27 §§ förordningen (2014:1538) om förvaltning av asyl-,
migrations- och integrationsfonden finns bestämmelser om
stödberättigande utgifter. Av 13 § samma förordning framgår att utgifter
som med hänsyn till omständigheterna framstår som oskäliga är helt
eller delvis inte stödberättigande.
Av artikel 17 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr
514/2014 framgår att utgifter för att vara stödberättigande ska omfattas
av de särskilda förordningarna och målen för dessa, vara nödvändiga för
genomförandet av projektet samt vara skäliga och följa principerna för
sund ekonomisk förvaltning, särskilt i fråga om prisvärdhet och
kostnadseffektivitet. Utgifter ska vara proportionerliga i förhållande till
det som behövs för att genomföra projektet.
MIGRFS 2019:6
Indirekta kostnader
3 § Stödberättigande indirekta kostnader ska beräknas med en fast
schablon om 15 % av stödberättigande direkta personalkostnader.
Indirekta kostnader behöver inte verifieras.
Om stödmottagaren redovisar ett lägre utfall gällande
personalkostnaderna än budgeterat eller om en del av
personalkostnaderna inte bedöms vara stödberättigande kommer
andelen indirekta kostnader att minska i motsvarande mån.
En förteckning över indirekta kostnader finns som bilaga till dessa
föreskrifter.
Mervärdesskatt
4 § Stöd för mervärdesskatt medges endast om denna utgör en slutlig
utgift för stödmottagaren.
Om Skatteverket senare fattar beslut om att stödmottagaren omfattas av
skattskyldighet enligt mervärdesskattelagen (1994:200) för verksamhet
som avses i aktuellt beslut om stöd, ska stödmottagaren återbetala stöd
som felaktigt utbetalats från asyl-, migrations- och integrationsfonden.
Förändringar i projektet
5 § Stödmottagaren ska snarast skriftligen meddela Migrationsverket
om förutsättningarna för projektet ändras, om stödmottagaren önskar
avbryta projektet eller vid andra förändringar av betydelse för projektet.
Följande ändringar förutsätter ett godkännande och beslut av
Migrationsverket efter en ansökan om ändring:
1. Ändring av projektets inriktning eller målsättning jämfört med
beslutet om stöd.
2. Väsentliga ändringar i projektets budget, innefattande
ändringar där kostnaderna i ett enskilt kostnadsslag överstiger
budget med mer än 10 %.
3. Väsentliga ändringar i aktivitets- och tidsplan.
4. Ändringar avseende finansiering, inklusive medfinansiering.
5. Väsentliga ändringar i projektorganisationen.
6. Om stödmottagares verksamhet helt eller delvis överlåts, eller
på annat sätt övergår till annan juridisk eller fysisk person.
7. Annan ändring av betydelse för projektets genomförande.
Ansökan om ändring ska göras skriftligen till Migrationsverket och vara
undertecknad av stödmottagarens behörige företrädare. Kostnader som
har uppstått på grund av en ändring kan endast godkännas från och med
datumet då Migrationsverket bifaller ansökan om ändring.
6 § Stödmottagaren ska snarast skriftligen meddela Migrationsverket
om ändring av stödmottagarens
MIGRFS 2019:6
-
namn,
-
adress,
-
plusgiro eller bankgiro,
-
behörig företrädare, eller
-
ändring av andra uppgifter som har betydelse för projektet.
6 kap. Uppföljning, kontroll och informationsansvar
Handlingars tillgänglighet och kontroll
1 § Enligt artikel 27 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU)
nr 514/2014 ska Migrationsverket systematiskt utföra kontroller av
stödmottagarens projekt under projektperioden. Migrationsverkets
omfattning av sådana kontroller sker utifrån en fastställd
riskbedömningsmodell.
2 § För att kunna genomföra en administrativ kontroll och komplettera
sådan kontroll med kontroller på plats enligt artikel 27 i
Europaparlamentet och rådets förordning (EU) nr 514/2014 har
Migrationsverket rätt att hos stödmottagare och hos övriga i projektet
ingående aktörer följa upp arbetet och ta del av relevanta handlingar och
uppgifter som kan ge upplysningar om projektet.
Handlingar och uppgifter, inklusive räkenskapsinformation, ska hållas
tillgängliga i minst tio år efter sista utbetalning som projektet mottagit, i
original eller i form av bestyrkta kopior på allmänt godkända databärare
i enlighet med tillämpliga unionsrättsliga och nationella bestämmelser.
Stödmottagaren och övriga i projektet ingående organisationer ska hålla
ovan nämnda handlingar och uppgifter tillgängliga för kontroll av
behöriga personer eller organ, särskilt bemyndigade tjänstemän från
Europeiska Unionen eller dess bemyndigade företrädare. På begäran ska
även utdrag ur eller kopior av handlingar och uppgifter tillhandahållas.
Krav på återbetalning
3 § Av 29 § förordningen (2014:1538) om förvaltning av asyl-,
migrations- och integrationsfonden följer att, om ett stödbeslut upphävs
sedan stöd betalats ut till följd av det beslut som upphävs, eller om en
stödmottagare i övrigt tagit emot stöd som inte är stödberättigande, är
stödmottagaren återbetalningsskyldig för beloppet. Migrationsverket
kräver i sådana fall att motsvarande del av stödet betalas tillbaka.
Återbetalning får krävas inom tio år från det att beloppet betalades ut.
Av 30 § samma förordning följer att om stödmottagaren inte är
berättigad till ett stödbelopp och detta ska återbetalas, ska ränta tas ut
enligt räntelagen (1975:635). Migrationsverket får sätta ned räntekravet
om det finns särskilda skäl.
Av 31 § samma förordning följer att om stödmottagaren är
återbetalningsskyldig eller skyldig att betala ränta enligt vad som
angetts ovan får annat stöd som beviljats kvittas mot skulden.
MIGRFS 2019:6
Informationsansvar
4 § Stödmottagaren ska i enlighet med Europaparlamentets
och rådets förordning (EU) nr 1048/2014 samt kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 1049/2014 informera allmänheten om
att projektet finansieras av asyl-, migrations- och integrationsfonden och
visa Europeiska Unionens emblem.
7 kap. Undantag
1 § Migrationsverket får besluta om undantag från bestämmelserna i
dessa föreskrifter.
Dessa föreskrifter träder i kraft två veckor efter den dag de utkom från
trycket. Samtidigt upphör föreskrifterna (MIGRFS 2017:10) om
förvaltning av asyl-, migrations- och integrationsfonden att gälla.
MIGRATIONSVERKET
MIKAEL RIBBENVIK
Mari Mild
MIGRFS 2019:6
Bilaga
Kostnadskategorier som räknas som indirekta kostnader i enlighet
med 5 kap. 3 § MIGRFS 2019:6
Kostnader för följande kategorier räknas som indirekta kostnader om de
inte ingår i en specifik aktivitet i projektet.
Övergripande styrning och ledning
-
Övrig indirekt personalkostnad i organisationen, till den del
som inte arbetar direkt i projektet (exempelvis ledning,
kundservice, personalenhet, ekonomi, administration, IT-
support, information, marknadsföring och juridik).
Centralt personalstöd för all personal i organisationen
-
Utbildning och annan kompetensutveckling.
-
Rekryteringskostnader inklusive utannonsering av tjänst.
-
Sjuk- och hälsovård.
-
Frisk- och personalvårdsförmåner, exempelvis läkemedel och
terminalglasögon.
Lokaler för projektpersonal och därtill relaterade utgifter
1
-
Lokalkostnader för projektpersonal och administration
(kontorslokaler).
-
Förvaltning och drift av lokaler, inklusive underhåll, städ,
vaktmästeri, väktare och reparationer.
-
Försäkringar kopplade till lokaler för personal och till
kontorsutrustning, exempelvis brand- och stöldförsäkring.
-
El, värme, gas och vatten.
Reception, kontorsservice, telekommunikation
-
Kommunikation såsom telefon, fax, internet, postservice och
porto.
-
Inköp, hyra, avskrivning, leasing, reparation och underhåll av
kontorsutrustning, exempelvis möbler och datorer inklusive
programvaror.
-
Kontorsmaterial och förbrukningsmaterial, exempelvis papper,
pennor, pärmar, bläckpatroner.
-
Kopieringskostnader.
-
Bankavgifter för konton och kort.
-
Böcker och tidningar.
-
Medlemsavgifter.
1 Lokalkostnader för projektpersonal får räknas som direkta kostnader vid
projektgenomförande i utlandet om kostnaden är en merkostnad och nödvändig
för projektets genomförande.