MSBFS 2011:4
och beredskaps föreskrifter (MSBFS 2011:1) om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S) eller föreskrifter som trätt i dess ställe. Denna författning omfattar inte sådana kontroller av allmänna säkerhetsbestämmelser som avses i 9.1.2.3 första stycket i bilaga B till ADR-S och som i Sverige genomförs genom kontrollbesiktning av fordon i enlighet med vad som föreskrivs i 2 kap. 9 § fordonslagen (2002:574) och 6 kap. fordonsförordningen (2009:211). Definitioner 2 § Termer och begrepp som används i ADR-S har samma betydelse då de används i denna författning. I denna författning avses med behörig kontrollant
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Utgivare: Key Hedström, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2011:4
Utkom från trycket
den 1 juni 2011
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter om ackreditering av organ som ska
kontrollera fordon för transport av farligt gods;
beslutade den 24 maj 2011.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 9 § förordningen (2005:894) om teknisk kontroll.
Tillämpningsområde
1 § Denna författning innehåller de särskilda krav som gäller för
ackreditering av organ som ska utföra kontroll av fordon enligt
bestämmelserna i kapitel 9.1 i bilaga B till Myndigheten för samhällsskydd
och beredskaps föreskrifter (MSBFS 2011:1) om transport av farligt gods på
väg och i terräng (ADR-S) eller föreskrifter som trätt i dess ställe.
Denna författning omfattar inte sådana kontroller av allmänna
säkerhetsbestämmelser som avses i 9.1.2.3 första stycket i bilaga B till
ADR-S och som i Sverige genomförs genom kontrollbesiktning av fordon i
enlighet med vad som föreskrivs i 2 kap. 9 § fordonslagen (2002:574) och
6 kap.fordonsförordningen (2009:211).
Definitioner
2 § Termer och begrepp som används i ADR-S har samma betydelse då
de används i denna författning. I denna författning avses med
behörig kontrollant
den som tilldelats befogenhet för aktuell
kontrollform enligt punkt 3 i bilagan till denna
författning,
kontrollorgan
organ som ska utföra sådana kontroller som
omfattas av denna författning,
kontroll
kontroll för att fastslå om ett objekt beträffande
en eller flera egenskaper uppfyller ställda krav,
MSBFS
2011:4
2
första kontroll
kontroll för att fastslå om objektet är tillverkat i
enlighet med tillverkningsunderlaget och
uppfyller ställda krav,
återkommande kontroll kontroll för att fastslå om ett objekt efter viss tid
fortfarande uppfyller ställda krav,
färdighet
att praktiskt kunna utföra en uppgift,
förståelse
att vara så insatt i sakfrågan att bakomliggande
faktorer och konsekvenser kan värderas,
kunskap
att vara väl insatt i sakfrågan,
kännedom
att vara insatt i sakfrågan och veta hur man söker
mer information,
objekt
typ av fordon, dvs. EX/II-, EX/III-, FL-, OX-,
AT-fordon och MEMU,
fordonskategori
fordon som omfattas av 4 kap. 2 a §, punkt 1, 2
eller 3 i fordonslagen (2002:574).
Behörighetskrav
3 § Ackreditering enligt denna författning får endast meddelas om
kontrollorganet innehar ackreditering för besiktning enligt 4 kap. 2 och
2 a §§ fordonslagen (2002:574) för den eller de fordonskategorier som
kontrollorganet avser att kontrollera enligt denna författning.
Ackrediteringens omfattning
4 § Ackreditering enligt denna författning ska meddelas för de
fordonskategorier som kontrollorganet enligt 3 § är behörig att kontrollera.
5 § Ackreditering enligt denna författning ska meddelas för kontroll av
samtliga typer av objekt inom den fordonskategori för vilken
kontrollorganet är ackrediterat enligt fordonslagen (2002:574).
Ackrediteringen ska avse både första kontroll och återkommande kontroll.
Teknisk kompetens
6 § Kontrollorganet ska uppfylla de krav på teknisk kompetens som anges
i bilagan till denna författning.
7 § Den personal som utför kontroll ska vara certifierade
besiktningstekniker i enlighet med 8 kap. 3 b § fordonsförordningen
(2009:211) för den eller de fordonskategorier de avser kontrollera enligt
denna författning.
MSBFS
2011:4
3
För utförande av första kontroll ska certifieringen omfatta registrerings-
besiktning enligt 2 kap. 6 § fordonslagen (2002:574). För utförande av
återkommande kontroll ska certifieringen omfatta kontrollbesiktning enligt
2 kap. 9 § fordonslagen (2002:574). Den som får utföra första kontroll får
även utföra återkommande kontroll.
8 § Utöver de krav som anges i bilagan till denna författning ska de
personer som utför kontroll hos ett kontrollorgan ha
förståelse för hur fordon och kontrollverksamhet påverkar risker vid
transporter av farligt gods,
förståelse för konsekvenser av olika bedömningar,
kunskap om när kompletterande uppgifter eller annan kompetens behövs
vid kontroll och
färdighet att med rätt metod utföra kontroller med korrekt bedömning
och resultat.
9 § Kontrollorganet ska förfoga över en eller flera särskilt utsedda
personer som var för sig eller tillsammans har kunskaper om och erfarenheter
av samtliga kontroller inom verksamhetsområdet.
Dessa särskilt utsedda personer ska dessutom ha kunskaper om
tillämpliga bestämmelser om transport av farligt gods,
tillämpliga bestämmelser om teknisk kontroll,
tillämpliga bestämmelser som har betydelse för verksamhetens säkerhet
och skyddet av miljön och
de intyg som är nödvändiga för att bedöma huruvida fordon och
påbyggnad uppfyller tillämpliga krav.
Verksamhetens utförande
10 § Kontrollorganet ska ha tekniska instruktioner och metodbeskrivningar
utarbetade för verksamheten.
De krav som anges i kapitel 9.1 i bilaga B till ADR-S ska ligga till grund för
kontrollorganets tekniska instruktioner och metodbeskrivningar.
11 § En kopia av kontrollrapporten som innehåller resultatet av kontrollen
och övrig relevant information ska efter avslutad kontroll överlämnas till
fordonets förare.
12 § Bestämmelser om utfärdande av certifikat om godkännande finns i
kapitel 9.1.2 och 9.1.3 i bilaga B till ADR-S.
13 § Kontrollorganet ska årligen till Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap lämna en övergripande rapportering om sådana skador eller andra
omständigheter som är av betydelse för objektens transportsäkerhet och som
framkommit vid kontrollen.
MSBFS
2011:4
4
14 §
All dokumentation från återkommande kontroll ska arkiveras i minst
ett år efter tidpunkten för nästa återkommande kontroll. Dokumentation från
första kontroll ska arkiveras i minst fem år.
1. Denna författning träder i kraft den 1 juli 2011.
2. Den som har en av AB Svensk Bilprovning tilldelad befogenhet att
utföra kontroll av fordon för transport av farligt gods får tilldelas
befogenhet i enlighet med punkt 2 i bilagan till denna författning utan
att genomgå sådan examinering som föreskrivs i punkt 3 samma bilaga.
Sådan tilldelning av befogenhet får ske under två år från dessa
föreskrifters ikraftträdande.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
NILS SVARTZ
Bo Zetterström
(Avdelningen för risk- och sårbarhetsreducerande arbete)
MSBFS
2011:4
5
Bilaga
Krav på teknisk kompetens
Allmänna krav
1. Ett kontrollorgan ska ha tillsvidareanställd personal med kvalifikationer
inom både första kontroll och återkommande kontroll av EX/II-,
EX/III-, FL-, OX-, AT-fordon och MEMU.
2. Inom kontrollorganet ska det finnas ett system för tilldelning av
befogenhet för utförande av första kontroll och återkommande kontroll.
Systemet ska även omfatta vilken typ av objekt befogenheten gäller. En
tilldelad befogenhet ska gälla i högst fem år och kan efter särskild
prövning förlängas högst fem år utan förnyad examinering.
3. Innan tilldelning av befogenhet enligt punkt 2 i denna bilaga ska
personalens kompetens kontrolleras genom examination. Examination
ska ske genom ett teoretiskt och ett praktiskt prov där de krav på
kompetens som ställs i punkterna 5-7 respektive 9-11 i denna bilaga ska
kontrolleras.
Det teoretiska provet ska innehålla frågor som motsvarar relevanta
kompetenskrav för den sökta kontrollformen och vara representativa för
kunskapsområdet.
Det praktiska provet ska innefatta fullständiga kontroller av fordon.
Provet ska utföras på objekt representativa i fråga för EX/II-, EX/III-,
FL-, OX-, AT-fordon och MEMU. Färdigheten hos kontrollorganets
personal ska främst värderas utifrån metod för genomförande av
besiktningen, användning av tillverkningsunderlag samt
bedömningsförmåga och besiktningsresultat.
Krav på personal som ska utföra första kontroll
4. Personalen som ska utföra första kontroll ska ha genomgått praktik
under handledning av behörig kontrollant. Utbildningen ska ha gett
praktikanten möjlighet att själv utföra och redovisa kontrolluppdrag
under erfaren teknisk ledning och övervakning.
Vid tilldelning av förnyad befogenhet att utföra första kontroll krävs
ingen ytterligare praktik.
5. Personal som ska utföra första kontroll ska ha följande tekniska
kompetens.
a. Kunskap om konstruktionskontroll.
b. Kunskap om konstruktionskontrollintyg, installationsprovning,
tankkoder och intyg från tillverkare av utrustning samt hur man
söker mer information om detta.
MSBFS
2011:4
6
c. Kunskap om hur man upprättar certifikat om godkännande av ADR-
fordon.
6. Personal som ska utföra första kontroll ska ha följande kompetens om
fordon.
a. Kunskap om hur man bestämmer fordonsslagen EX/II, EX/III, OX,
AT och MEMU.
b. Kunskap om användningsområde, arbetssätt och egenskaper hos
olika fordon samt hur man söker mer information om detta.
c. Kunskap om hur fordon, dess system och komponenter är
uppbyggda samt hur de fungerar och samverkar i fordonet.
7. Personal som ska utföra första kontroll ska ha följande kompetens om
regelverk.
a. Kunskap om tillämpliga föreskrifter.
b. Kunskap om tillämpliga internationella bestämmelser och
överenskommelser.
c. Kunskap om tillämpliga standarder.
Krav på personal som ska utföra återkommande kontroll
8. Personal som ska utföra återkommande kontroll ska ha genomgått
praktik under handledning av behörig kontrollant. Utbildningen ska ha
gett praktikanten möjlighet att själv utifrån checklistor utföra och
redovisa kontrolluppdrag under erfaren teknisk ledning och
övervakning.
Vid tilldelning av förnyad befogenhet att utföra återkommande kontroll
krävs ingen ytterligare praktik.
9. Personal som ska utföra återkommande kontroll ska ha följande
tekniska kompetens.
a. Kunskap om konstruktionskontroll.
b. Kännedom om konstruktionskontrollintyg, installationsprovning,
tankkoder och intyg från tillverkare av utrustning samt hur man
söker mer information om detta.
c. Kunskap om hur man kontrollerar att skador inte uppstått på
utrustningen, att fordonet inte förändrats i större omfattning och att
övergångsbestämmelser inte överskridits.
d. Kunskap om hur man förlänger certifikatet om godkännande av
ADR-fordon.
MSBFS
2011:4
7
10. Personal som ska utföra återkommande kontroll ska ha följande
kompetens om fordon.
a. Kännedom om hur man bestämmer fordonsslagen EX/II, EX/III,
OX, AT och MEMU.
b. Kännedom om användningsområde, arbetssätt och egenskaper hos
olika fordon samt hur man söker mer information om detta.
c. Kunskap om hur fordon, dess system och komponenter är
uppbyggda samt hur de fungerar och samverkar i fordonet.
11. Personal som ska utföra återkommande kontroll ska ha följande
kompetens om regelverk.
a. Kunskap om tillämpliga föreskrifter.
b. Kännedom om tillämpliga internationella bestämmelser och
överenskommelser.
c. Kännedom om tillämpliga standarder.