MSBFS 2021:1
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2021:1
Utkom från trycket
den 4 juni 2021
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter och allmänna råd om innehåll och
struktur i kommunens handlingsprogram för
förebyggande verksamhet och räddningstjänst
beslutade den 1 juni 2021.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 3 kap. 3 § förordningen (2003:789)1 om skydd mot olyckor och
beslutar följande allmänna råd.
Inledande bestämmelse
1 § Dessa föreskrifter avser innehåll och struktur i de handlingsprogram
kommunerna ska anta enligt 3 kap.3 och 8 §§ lagen (2003:778) om skydd
mot olyckor (LSO).
Handlingsprogrammets innehåll och struktur
2 § Handlingsprogrammet ska struktureras enligt bilaga 1 i denna föreskrift.
Underrubriker kan läggas till i strukturen för att skapa delkapitel i respektive
lägst föreskrivna kapitel, se bilaga 1. Ytterligare delkapitel kan även tillföras
i enlighet med 8 §.
Allmänna råd
Med delkapitel i respektive lägsta föreskrivna kapitel avses att kommunen får
använda sig av delkapitel i exempelvis kapitlet Inledning, men inte lägga till
delkapitel i kapitlet Räddningstjänst – förmåga och verksamhet på nivån där det
redan finns föreskrivna delkapitel.
1
Förordningen senast ändrad genom SFS 2020:883.
MSBFS
2021:1
2
3 § Kommunens handlingsprogram för förebyggande verksamhet och
räddningstjänst ska omfatta de olyckor som kan leda till räddningsinsats vid
fredstida förhållanden. Handlingsprogrammet för räddningstjänst ska även
omfatta förhållanden under höjd beredskap.
Handlingsprogrammet ska återge faktiska och förväntade förhållanden i
kommunen avseende riskbild, mål, förmåga och verksamhet. Kommunens
beskrivningar ska ske på en övergripande nivå.
Nedan följer närmare bestämmelser om innehåll i respektive kapitel.
Allmänna råd
Beskrivningarna bör grunda sig på ett mer detaljerat arbete. De dokument som
beskriver sådant arbete bör beskrivas i handlingsprogrammet och anges i bilaga
enligt 22 § i denna föreskrift.
Inledning
4 § Kommunen ska ange:
1. Att dokumentet utgör handlingsprogram enligt 3 kap. 3 § och/eller 8
§ LSO
2. I de fall handlingsprogrammet omfattar flera kommuner vilka
kommuner som omfattas av handlingsprogrammet
Beskrivning av kommunen
5 § Kommunen ska ge en allmän beskrivning av det aktuella geografiska
området.
Allmänna råd
I beskrivningen bör minst framgå:
1. Befolkningsmängd i kommunen och dess tätorter
2. Total areal
3. Förväntad samhällsutveckling och demografi
Styrning av skydd mot olyckor
6 § I handlingsprogrammet ska anges hur uppgifterna enligt LSO är
fördelade inom kommunen. Ansvarsfördelningen mellan kommunen och
MSBFS
2021:1
3
eventuellt kommunalförbund eller gemensam nämnd ska beskrivas. Det ska
framgå när handlingsprogrammet är antaget och av vem.
Risker
Övergripande beskrivning
7 § Handlingsprogrammet ska innehålla en beskrivning av kommunens
risker, i form av bedömningar av vilka olyckor inom kommunens
geografiska område som kan föranleda räddningsinsatser, hur ofta de kan
förväntas inträffa och förväntade konsekvenser för de fall att de inträffar.
Allmänna råd
För att beskriva hur ofta olyckor kan förväntas inträffa bör sannolikheten eller
frekvensen användas.
Beskrivningen bör innefatta allt från olyckor som är vanligt förekommande till
olyckor som kan inträffa sällan. Kommunen bör även beskriva den framtida,
förväntade utvecklingen av risker för olyckor.
Beskrivningarna för höjd beredskap bör utgå från dialog mellan kommunen och
länsstyrelsen.
Beskrivning per olyckstyp
8 § Kommunen ska i separata delkapitel (se bilaga 1) beskriva sina risker
utifrån lokala förhållanden, såsom avses i 7 §, för följande olyckstyper:
1. Brand i byggnad
2. Brand utomhus
3. Trafikolycka
4. Olycka med farliga ämnen
5. Naturolycka
6. Drunkning
Kommunen ska komplettera med andra typer av olyckor utifrån lokala
förhållanden. Dessa ska likt ovanstående olyckstyper beskrivas i egna
delkapitel.
Allmänna råd
Kommunens beskrivning per olyckstyp bör ta hänsyn till och beskriva den
variation av risker som finns i kommunen inom respektive olyckstyp, exempelvis
när det gäller objektstyp, plats eller omfattning.
MSBFS
2021:1
4
Kompletterande delkapitel med olyckstyper utifrån lokala förhållanden bör
placeras efter den sista olyckstypen i listan i 8 §. Alternativt kan kompletterande
olyckstyper infogas mellan några av de föreskrivna olyckstyperna där så bedöms
mer lämpligt. Exempelvis kan olyckstypen nödställd person utgöra en sådan
kompletterande olyckstyp.
Beskrivningarna för höjd beredskap bör innefattas i beskrivningarna per
olyckstyp samt bör utgå från dialog mellan kommunen och länsstyrelsen.
Värdering
9 § Kommunen ska beskriva hur den har värderat de risker som har
beskrivits i 7-8 §§.
Allmänna råd
Värderingen bör innehålla slutsatser, som grund för de lokala mål som
kommunen väljer att sätta enligt 10 §.
Mål
10 § Kommunen ska fastställa mål för den förebyggande verksamheten samt
räddningstjänsten utifrån värderingen enligt 9 § i dessa föreskrifter. Målen
ska syfta till de nationella målen i LSO.
Allmänna råd
Målen i 10 § bör beskriva de effekter kommunen avser att uppnå, exempelvis för
den drabbade eller i samhället. De nationella mål som avses i 10 § är för
förebyggande verksamhet 1 kap. 1 och 3 a §§ LSO och för räddningstjänst 1
kap. 1 och 3 §§ LSO.
Förebyggande – förmåga och verksamhet
11 § Med förmåga att förebygga avses möjligheten att innan olyckor äger
rum åstadkomma effekter genom att minska sannolikheten eller frekvensen
för att olyckorna inträffar eller konsekvenserna vid desamma.
Kommunen ska beskriva hur verksamheten är ordnad och hur den planeras,
avseende nedanstående skyldigheter, för att inom kommunens geografiska
område skapa en förmåga att förebygga olyckor. Särskild vikt ska läggas vid
den verksamhet kommunen genomför för att syfta till de nationella målen i
MSBFS
2021:1
5
1 kap. 1 och 3 a §§ LSO samt de lokala mål för verksamheten som beslutas
enligt 10 §:
1. Tillsyn enligt 5 kap. 1 § LSO
2. Lämna råd och information och på annat sätt underlätta för den
enskilde att fullgöra sina skyldigheter enligt 3 kap. 2 § LSO
3. Rengöring (sotning) och brandskyddskontroll enligt 3 kap. 4 § LSO
4. Andra åtgärder än punkterna 2 och 3 som syftar till att förebygga
bränder och verka för skydd mot andra olyckor enligt 3 kap. 1 §
LSO
Allmänna råd
Kommunens arbete med att förhindra människors död och andra allvarliga
skador vid bränder bör ta sin utgångspunkt i den inriktning av den nationella
strategin för stärkt brandskydd genom stöd till enskilda som tagits fram.
Beskrivningen bör omfatta organisation och resurser, framförallt kompetens.
Avseende p. 1 finns även bestämmelser i Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps föreskrifter om hur kommunen ska planera och utföra sin tillsyn
enligt LSO.
Räddningstjänst – förmåga och verksamhet
Övergripande beskrivning
12 § Kommunens förmåga att genomföra räddningsinsatser ska beskrivas
utifrån möjligheten att vid en olycka åstadkomma effekter genom att
positivt påverka utfallet av skador på liv och hälsa, egendom och miljö. Av
beskrivningen ska framgå hur kommunen arbetar för att syfta till de
nationella målen i 1 kap. 1 och 3 §§ LSO samt de lokala mål för
verksamheten som beslutas enligt 10 §.
Beskrivningen ska innehålla:
1. Tillgång till egna resurser
2. Tillgång till resurser i samarbete med andra kommuner
3. Alarmering av räddningsorganet
4. Brandvattenförsörjning
5. Tid från att larmet inkommer till 112 till att första kommunala
räddningsresurs når olika delar av kommunen, inklusive
larmhanteringen (responstid)
6. Överlåtande åt annan att vidta inledande begränsade åtgärder
7. Samverkan med andra aktörer
8. Varning och information till allmänheten
MSBFS
2021:1
6
Kommunen ska beskriva hur förmågan varierar inom kommunens
geografiska område och över tid.
Allmänna råd
Beskrivningen av egna resurser bör innehålla räddningsresursernas
huvudsakliga placering, storlek, anspänningstid och tillgång till specialresurser.
Med resurser avses både materiella och personella resurser, inklusive
kompetens. Ledningsresurser bör nämnas, men kan utvecklas i kapitel Ledning i
räddningstjänsten.
Beskrivningarna kan exempelvis göras med hjälp av tabeller, kartbilder och/eller
med hjälp av delkapitel.
Beskrivningen enligt p. 6 bör innehålla vad som överlåtits och till vem.
Med över tid avses variationer över exempelvis dygnet eller året.
Beskrivning av räddningstjänst under höjd beredskap bör ta sin utgångspunkt i
fredstida förhållanden och utgå från dialog med länsstyrelsen.
Beskrivning per olyckstyp
13 § Kommunen ska för varje typ av olycka som beskrivs i 8 §, inklusive de
olyckstyper som kommunen själv valt att lägga till, beskriva vilken förmåga
kommunen har, på egen hand och i samverkan, att genomföra
räddningsinsatser för att hindra och begränsa skador på liv och hälsa,
egendom och miljö.
Kommunen ska i sin beskrivning av förmåga till räddningsinsats för varje
typ av olycka beskriva vilka effekter som är möjliga att åstadkomma genom
att kommunen genomför uppgifter av särskild vikt, som har i syfte att
inledningsvis begränsa och därefter bryta skadeförloppet, samt resurser som
är av särskild vikt för att genomföra uppgifterna. Kommunen kan inkludera
en sammanfattning av sådana uppgifter och resurser.
Kommunen ska beskriva hur förmågan varierar inom kommunens
geografiska område samt hur den varierar över tid.
För olyckstypen brand i byggnad ska kommunens förmåga till utrymning
via fönster med hjälp av kommunens stegutrustning beskrivas. Som en del
av beskrivningen ska tid från att larm inkommer till 112 tills att sådan
utrymning kan genomföras i olika delar av kommunen där så förutsätts
finnas med.
Allmänna råd
Kommunen bör som grund för handlingsprogrammet identifiera vilka uppgifter
som är av särskild vikt att genomföra för att uppnå effekterna som anges i 13 §.
MSBFS
2021:1
7
Kommunen bör även identifiera resurser av särskild vikt som krävs för att
genomföra dessa uppgifter. Med resurser avses både materiella och personella
resurser, inklusive kompetens. De dokument som beskriver sådant arbete bör
beskrivas i handlingsprogrammet och anges i bilaga enligt 22 § i denna föreskrift.
Med över tid avses variationer över exempelvis dygnet eller året.
Beskrivningarna per olyckstyp kan exempelvis göras med hjälp av tabeller,
kartbilder och/eller med hjälp av underkapitel.
Kommunens förmåga till utrymning via kommunens stegutrustning kan
förutsättas i vissa fall enligt Boverkets byggregler. Kommunens beskrivningar av
tid angående förmåga till utrymning via fönster bör utformas så att även den tid
som efterfrågas enligt Boverkets byggregler kan utläsas.
Ledning i räddningstjänsten
14 § Kommunen ska beskriva sin förmåga till övergripande ledning av
räddningstjänsten. Beskrivningen ska innehålla:
1. Tillgång till resurser för den övergripande ledningen, inkluderande
resurser i samverkan med andra kommuner
2. Hur den övergripande ledningen är utformad
3. Hur den övergripande ledningen ständigt upprätthålls
4. Hur den övergripande ledningen vid hög belastning kan öka sin
kapacitet momentant och över tid samt anpassas utifrån faktisk och
förväntad riskbild
Allmänna råd
Beskrivningen av kommunens förmåga till övergripande ledning av räddnings-
tjänst bör utgå från Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter
om ledning av kommunal räddningstjänst.
Med resurser avses både materiella och personella resurser. Som en del av
personella resurser bör kompetens av särskild vikt beskrivas.
15 § Kommunen ska beskriva sin förmåga att leda räddningsinsatser.
Beskrivningen ska innehålla:
1. Tillgång till egna resurser för ledning av räddningsinsatser
2. Tillgång till resurser för ledning av räddningsinsatser i samverkan
med andra kommuner
3. Tid från att larmet inkommer till 112 till att första kommunala
räddningsresurs kan påbörja skadeområdesnära ledningsarbete i
olika delar av kommunen.
MSBFS
2021:1
8
Allmänna råd
Beskrivningen av kommunens förmåga till ledning av räddningsinsatser bör utgå
från Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter om ledning av
kommunal räddningstjänst.
Med resurser avses både materiella och personella resurser. Som en del av
personella resurser bör kompetens av särskild vikt beskrivas.
Samtidiga och omfattande räddningsinsatser
16 § Kommunen ska beskriva sin förmåga, på egen hand och i samverkan
med andra, att hantera samtidiga räddningsinsatser utifrån lokala
förhållanden. I beskrivningen ska ingå hur tillkommande räddningsinsatser
kan påbörjas inom godtagbar tid samt genomföras på ett effektivt sätt.
Allmänna råd
Beskrivningen av förmågan att hantera samtidiga händelser bör utgå från
förmågan att genomföra räddningsinsatser enligt 12-13 §§.
17 § Kommunen ska beskriva sin förmåga, på egen hand och i samverkan
med andra, att hantera omfattande räddningsinsatser utifrån lokala
förhållanden. I beskrivningen ska ingå hur externa resurser kan begäras och
nyttjas.
Allmänna råd
Beskrivningen av förmågan att hantera omfattande händelser bör utgå från
förmågan att genomföra räddningsinsatser enligt 12-13 §§.
Med resurser avses både materiella och personella resurser. Som en del av
personella resurser bör kompetens av särskild vikt beskrivas.
Räddningstjänst under höjd beredskap
18 § Kommunen ska beskriva sin förmåga att utföra varje uppgift som
åligger kommunen enligt 8 kap. 2 § LSO vid höjd beredskap för olika
geografiska områden i kommunen.
Som en del av beskrivningen ska det framgå vilka resurser, egna och i
samverkan, som är av särskild vikt för att utföra uppgifterna, samt den
organisation som krävs för att utföra uppgifterna.
MSBFS
2021:1
9
Allmänna råd
Med resurser avses både materiella och personella resurser. Som en del av
personella resurser bör kompetens av särskild vikt för uppgifterna beskrivas.
Uppföljning, utvärdering och lärande
19 § Kommunen ska beskriva hur verksamheten följs upp och utvärderas.
20 § Kommunen ska beskriva hur arbetet med olycksundersökningar enligt
3 kap. 10 § LSO bedrivs.
Bilaga A: Dokumentförteckning
21 § Kommunen ska i bilaga till handlingsprogrammet ange en förteckning
över avtal som träffats med anledning av det som kommunen beskriver i sitt
handlingsprogram. De avtal som anges ska vara de som gäller vid
tidpunkten för varje handlingsprograms fastställande.
22 § Kommunen ska i bilaga till handlingsprogrammet ange
referensdokument och vem som har beslutat dessa och när. De dokument
som anges ska vara de som gäller vid tidpunkten för varje
handlingsprograms fastställande.
Allmänna råd
Med referensdokument avses exempelvis riskanalys, tillsynsplan, förteckning
över farliga verksamheter och liknande.
Bilaga B: Beskrivning av samråd
23 § Kommunen ska i bilaga till handlingsprogrammet beskriva hur samråd
har skett, när och med vem, samt i förekommande fall om några särskilda
frågor har varit föremål för dialog.
Bilaga C: Hamnar och dess gränser i vatten
24 § Kommunen ska i bilaga till handlingsprogrammet för räddningstjänst i
förekommande fall ange gränserna mellan kommunens respektive statens
MSBFS
2021:1
10
ansvarsområde för räddningsinsatser i anslutning till hamnar enligt 3 kap. 3
§ förordningen om skydd mot olyckor.
Denna författning träder i kraft 22 juni 2021.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
CAMILLA ASP
Sandra
Danielsson
Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande
MSBFS
2021:1
11
Bilaga 1. Struktur
Kommunen kan välja att besluta ett gemensamt handlingsprogram för
förebyggande verksamhet och räddningstjänst, alternativt att besluta
separata handlingsprogram.
Underkapitlen i kapitel 4 ska numreras, men numreringen kan skilja åt vid
komplettering med ytterligare olyckstyper enligt allmänna rådet till 8 §.
Struktur för gemensamt handlingsprogram
1. Inledning
2. Beskrivning av kommunen
3. Styrning av skydd mot olyckor
4. Risker
4.1. Övergripande
4.2. Brand i byggnad
4.3. Brand utomhus
4.4. Trafikolycka
4.5. Olycka med farliga ämnen
4.6. Naturolycka
4.7. Drunkning
5. Värdering
6. Mål
7. Förebyggande – förmåga och verksamhet
7.1. Tillsyn
7.2. Stöd till den enskilde
7.3. Rengöring och brandskyddskontroll
7.4. Övriga förebyggande åtgärder
8. Räddningstjänst – förmåga och verksamhet
8.1. Övergripande
8.2. Per olyckstyp
8.3. Ledning i räddningstjänsten
8.4. Samtidiga och omfattande räddningsinsatser
8.5. Räddningstjänst under höjd beredskap
9. Uppföljning, utvärdering och lärande
Bilaga A: Dokumentförteckning
Bilaga B: Beskrivning av samråd
Bilaga C: Hamnar och dess gränser i vatten
Struktur för separata handlingsprogram
Handlingsprogram för förebyggande verksamhet
1. Inledning
2. Beskrivning av kommunen
3. Styrning av skydd mot olyckor
4. Risker
MSBFS
2021:1
12
4.1. Övergripande
4.2. Brand i byggnad
4.3. Brand utomhus
4.4. Trafikolycka
4.5. Olycka med farliga ämnen
4.6. Naturolycka
4.7. Drunkning
5. Värdering
6. Mål
7. Förebyggande – förmåga och verksamhet
7.1. Tillsyn
7.2. Stöd till den enskilde
7.3. Rengöring och brandskyddskontroll
7.4. Övriga förebyggande åtgärder
8. Uppföljning, utvärdering och lärande
Bilaga A: Dokumentförteckning
Bilaga B: Beskrivning av samråd
Handlingsprogram för räddningstjänst
1. Inledning
2. Beskrivning av kommunen
3. Styrning av skydd mot olyckor
4. Risker
4.1. Övergripande
4.2. Brand i byggnad
4.3. Brand utomhus
4.4. Trafikolycka
4.5. Olycka med farliga ämnen
4.6. Naturolycka
4.7. Drunkning
5. Värdering
6. Mål
7. Räddningstjänst – förmåga och verksamhet
7.1. Övergripande
7.2. Per olyckstyp
7.3. Ledning i räddningstjänsten
7.4. Samtidiga och omfattande räddningsinsatser
7.5. Räddningstjänst under höjd beredskap
8. Uppföljning, utvärdering och lärande
Bilaga A: Dokumentförteckning
Bilaga B: Beskrivning av samråd
Bilaga C: Hamnar och dess gränser i vatten