MSBFS 2021:4
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter och allmänna råd om ledning av
kommunal räddningstjänst;
beslutade den 5 juli 2021.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 3 kap. 8 b § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor1, och
beslutar följande allmänna råd.
1 kap. Inledande bestämmelser
1 §
Denna författning innehåller följande kapitel.
- 1 kap Inledande bestämmelser
- 2 kap Ledningssystem för kommunal räddningstjänst
- 3 kap Statens övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst
Tillämpningsområde
2 §
Denna författning innehåller bestämmelser om kommunens lednings-
system för räddningstjänst.
Författningen innehåller även allmänna råd om statens övertagande av
ansvaret för kommunal räddningstjänst samt hur ledningssystemet bör
utformas och användas i dessa fall.
___________________________________________________________________________
1 Förordningen senast ändrad genom SFS 2020:883.
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2021:4
Utkom från trycket
den 3 augusti 2021
MSBFS
2021:4
2
Definitioner
3 §
De begrepp som definieras i lagen (2003:778) om skydd mot
olyckor2 (LSO) används med samma innebörd i denna författning.
ledningssystem
Alla de delar i en verksamhet som åstadkommer
ledning. Det innefattar bland annat förhållnings-
sätt, organisation och grundläggande principer för
hur arbetet ska bedrivas, exempelvis
användningen av roller, fördelning av
befogenheter, grunder för ledarskap, principer för
utförande av uppdraget och tekniska system.
övergripande ledning Del av ledningssystemet som övergripande leder
räddningstjänstverksamheten och som ständigt
hanterar att definiera organisationens roll, sätta
ramar för räddningsinsatser samt prioritera och
fördela resurser till olika insatser medan
beredskap upprätthålls för att kunna möta övriga
risker. Uppgifterna för den övergripande
ledningen anges närmare i 2 kap 4 § och 5 §.
2 kap. Ledningssystem för kommunal räddnings-
tjänst
Ledningssystemets utformning
1 §
Ledningssystemet för räddningstjänst ska utformas så att det upp-
fyller de mål för verksamheten som anges i kommunens handlingsprogram
för räddningstjänst.
Då flera kommuner samarbetar om ett ledningssystem ska lednings-
systemet utformas så att det uppfyller de mål för verksamheten som anges i
samtliga samarbetande kommuners handlingsprogram för räddningstjänst.
Allmänna råd
Kommunen bör samarbeta med andra kommuner för att se till att lednings-
systemet har den kapacitet och robusthet som krävs för att utföra sina uppgifter.
___________________________________________________________________________
2 Lagen senast ändrad genom SFS 2020:882.
MSBFS
2021:4
3
2 §
Ledningssystemet ska vara dimensionerat för att kunna leda de
räddningsinsatser som kan behöva utföras utifrån de risker för olyckor som
framgår av samtliga samarbetande kommuners handlingsprogram.
Genom ledningssystemet ska kommunen både ha förmåga att leda flera
räddningsinsatser samtidigt och ha förmåga att leda omfattande räddnings-
insatser.
Allmänna råd
Ledningssystemets förmåga att leda flera räddningsinsatser samtidigt och
förmåga att leda omfattande räddningsinsatser bör dimensioneras utifrån
följande aspekter:
1. förmåga att samverka med flera andra aktörer för de samtidiga och
omfattande räddningsinsatser som kan förekomma,
2. förmåga att begära, ta emot och nyttja externa resurser,
3. förmåga att lämna stöd till andra kommuner och
4. förmåga att uppfatta och analysera särskilt komplexa eller svårtolkade
skeenden.
3 §
Ledningssystemets utformning och hur ledningssystemet ska
användas för ledning av räddningstjänst ska fastställas och dokumenteras.
Då ledningssystemet är gemensamt för flera kommuner ska de styrande
dokumenten för ledningssystemet gälla för alla berörda kommuner.
Allmänna råd
Ledningssystemets utformning och användning för ledning av räddningstjänst
bör baseras på handboken Ett enhetligt ledningssystem för kommunal
räddningstjänst (ELS)3, samt andra handböcker och vägledningar som MSB ger
ut.
Den dokumentation som beskriver ledningssystemets utformning och hur
ledningssystemet ska användas bör innehålla:
1. en övergripande beskrivning av ledningssystemet,
2. uppgifter om hur befogenheter och uppgifter är fördelade,
3. en beskrivning av hur ledningen av räddningstjänsten organiseras utifrån
behoven för ledning vid olika räddningsinsatser och
4. en beskrivning av hur ledningen organiseras vid samhällsstörningar som
kräver omfattande samverkan med andra aktörer.
___________________________________________________________________________
3 Ett enhetligt ledningssystem för kommunal räddningstjänst (ELS), Handbok MSB.
MSBFS
2021:4
4
Övergripande ledning
4 §
Ledningssystemets övergripande ledning ska ha förmåga att utifrån
faktiska och förväntade förhållanden kontinuerligt bedöma och anpassa
ledning, användning av räddningsresurser i förhållande till pågående
räddningsinsatser samt behovet av beredskap.
5 §
Den övergripande ledningen ska ha förmåga att utföra följande
uppgifter:
1. bevaka skeenden som är relevanta för ledning av räddningstjänst,
värdera dessa skeenden och vid behov initiera de åtgärder som
behövs,
2. besluta om inledande av räddningsinsats och att utse räddningsledare,
3. besluta om initial resurstilldelning för räddningsinsatser och därefter
besluta om löpande resursförsörjning av dessa,
4. besluta om avsikt med räddningsinsatser och vilka effekter som ska
åstadkommas,
5. besluta om inriktning, samordning samt prioritering av
resursanvändningen för räddningsinsatser och beredskap,
6. begära, ta emot och nyttja externa resurser,
7. lämna uppgifter om disponibla resurser,
8. följa upp och tillse att räddningsinsatserna genomförs effektivt,
9. samverka med andra aktörer och bidra till aktörsgemensam inriktning
och samordning,
10. informera allmänheten och andra aktörer och
11. kontinuerligt dokumentera vidtagna åtgärder.
Allmänna råd
I den övergripande ledningen bör det finnas befattningshavare med befogenhet
att:
1. besluta om att utföra bevakning på ägarens eller nyttjanderättshavarens
bekostnad enligt 3 kap. 9 § 2 st. LSO,
2. tillsammans med behöriga beslutsfattare i berörda kommuner besluta
vilken kommun som ska ansvara för ledning av räddningsinsatsen enligt 3
kap. 16 a § LSO,
3. besluta om att enskild ska fullgöra tjänsteplikt enligt 6 kap. 1 § LSO,
4. besluta om i vilken omfattning kommunen behöver delta i en räddnings-
insats som leds av annan kommun eller statlig myndighet enligt 6 kap. 7 §
LSO och
5. besluta om att anmoda en statlig myndighet eller en kommun att med
personal och egendom delta i en räddningsinsats enligt 6 kap. 7 § LSO.
6 §
I ledningssystemet ska det ständigt finnas en eller flera beslutsfattare
tillgängliga för att omedelbart kunna fatta beslut att inleda en
räddningsinsats, utse räddningsledare, disponera och prioritera
resursanvändningen, följa upp räddningsinsatser och i övrigt kunna ta de
beslut som behövs för att räddningstjänsten ska bedrivas effektivt.
MSBFS
2021:4
5
7 §
Det ska finnas en räddningsledningschef som på uppdrag av berörda
räddningschefer ansvarar för den kontinuerliga styrningen av
räddningstjänstverksamheten.
Allmänna råd:
Räddningsledningschefen bör befinna sig på den plats där förutsättningarna är
bäst att utföra uppdraget utifrån samtliga förutsättningar inräknat roll,
arbetsuppgifter, rådande arbetssituation, inträffade händelser och liknande.
8 §
Det ska finnas en driftchef som leder det löpande arbetet i den
övergripande ledningen på uppdrag av räddningsledningschefen.
Allmänna råd
Det bör finnas en planering för hur räddningsledningschefens och driftchefens
ansvar och uppgifter ska utövas var för sig och i relation till varandra
De som utses att verka i rollen som räddningsledningschef och driftchef bör,
utifrån respektive roll, ha erfarenhet av och skicklighet i att leda större
organisationer och samverka med många aktörer samt ha god kunskap om
räddningstjänst och berörda kommuners organisationer för räddningstjänst och
övriga regionala förhållandena av betydelse för räddningstjänsten.
Rollerna räddningsledningschef och driftchef bör baseras på ELS, handböcker
och vägledningar från MSB.
9 §
Besluten om att inleda eller inte inleda räddningsinsats ska hanteras
så att de är tillgängliga för ledningssystemets beslutsfattare och kan utgöra
grund för beslut om att avsluta en insats eller för att ompröva skyldigheten
att inleda räddningsinsats.
MSBFS
2021:4
6
Räddningsledare
10 § Räddningsledaren ska utifrån den styrning som ges av den över-
gripande ledningen besluta om mål och inriktning för räddningsinsatsen
samt hur insatsen ska genomföras.
Allmänna råd
Den geografiska placeringen av räddningsledare och övriga ledningsroller bör
anpassas utifrån förutsättningarna för att bedriva ledning både med hänsyn till
förhållanden vid räddningsinsatsen och utifrån ledningssystemets utformning och
förmåga.
Vid omfattande räddningsinsatser bör de som utses till räddningsledare, utöver
räddningsledarbehörighet ha erfarenhet av och skicklighet i att leda större
organisationer och samverka med många aktörer.
Om delegation eller vidaredelegation av räddningsledarens beslutsbefogenheter
ska göras bör lämpligheten i detta bedömas i varje enskilt fall.
Om en räddningsledare ansvarar för flera räddningsinsatser samtidigt, bör
lämpligheten i detta i varje enskilt fall prövas av befattningshavare i den över-
gripande ledningen.
Ledning av räddningsinsats
11 § Vid ledning av en räddningsinsats ska det finnas förmåga att utföra
följande uppgifter:
1. utifrån den styrning som ges av den övergripande ledningen besluta
om mål med insatsen,
2. besluta om organisering,
3. besluta om inriktning och samordning av räddningsinsatsens
genomförande samt prioritering av uppgifterna,
4. besluta om fördelning av uppgifter och resurser,
5. säkerställa samverkan med andra aktörer enligt den övergripande
ledningens styrning,
6. löpande följa upp räddningsinsatsen genomförande och anpassa
genomförandet och
7. regelbundet rapportera till den övergripande ledningen hur
räddningsinsatsen genomförs och vilka effekter som uppnås.
MSBFS
2021:4
7
Inledande och avslutande av räddningsinsats
12 § För att kunna bedöma om det finns en skyldighet att inleda en
räddningsinsats ska ledningssystemet ha en planering för hur dessa
bedömningar ska göras.
Allmänna råd
Om det vid inkommande alarmering inte finns tillräckligt tydliga indikationer på att
en olycka inträffat, eller om det saknas tillräckligt med information för att besluta
om att inleda en räddningsinsats eller hur den ska genomföras bör lednings-
systemet skaffa nödvändig kännedom om händelsen.
Planeringen för bedömningarna av om det föreligger en skyldighet att inleda en
räddningsinsats bör beskriva
1. hur hantering bör ske av inkommen alarmering som uppenbart inte
föranleder behov av bedömning eller att räddningsresurser larmas ut,
exempelvis vid felringningar,
2. när räddningsresurser kan larmas ut vid olika tydligt beskrivna situationer
utan att invänta beslut om inledande av räddningsinsats samt hur den
övergripande ledningen omedelbart då kan informeras och
3. hur prioriteringar bör göras när mängden inkommande alarmering över-
stiger ledningssystemets förmåga.
Räddningschefen bör delegera beslutsbefogenhet att inleda räddningsinsats så
att möjligheten till ett snabbt ingripande inte påverkas negativt.
13 § Ledningssystemet ska ha förmåga att:
1. kontinuerligt värdera om kriterierna för räddningstjänst är uppfyllda,
och
2. avsluta räddningsinsatsen då kriterierna för räddningstjänst inte
längre är uppfyllda.
Ledningssystemets personal
14 § Ledningssystemet ska ha tillgång till personella resurser så att
ledning kan utföras kontinuerligt vid flera samtidigt pågående räddnings-
insatser och vid omfattande räddningsinsatser.
Resursförsörjningen av personal ska planeras så att ledningssystemet skynd-
samt kan förstärkas om behov uppstår.
Allmänna råd
Vid resursförsörjning av ledningssystemet bör hänsyn tas till behovet av
kompetens för respektive roll, lokala förhållanden i kommunen samt de särskilda
behov som kan förutses finnas vid enskilda räddningsinsatser.
MSBFS
2021:4
8
15 § Det ska finnas en planering för hur ledningssystemets förmåga att
utöva ledning ska upprätthållas genom utbildning och övning.
Allmänna råd
Övning och utbildning bör ske regelbundet för att upprätthålla den kompetens
och förmåga att leda arbetet som behövs i samband med räddningsinsatser.
Övningar bör vara av varierande karaktär och ges till all berörd personal.
Övningarna bör omfatta både individernas förmåga och organisationens samlade
förmåga.
Övningarna bör omfatta förmågan att samverka med andra organisationer.
16 § För att kunna tillgodose olika behov av ledning, och för att ha
förmåga att stödja andra ledningssystem, ska ledningssystemet göra det
möjligt att utöver rollerna räddningsledningschef, driftchef och
räddningsledare tillsätta ytterligare roller.
Allmänna råd
Ledningssystemet bör utformas så att det kan nyttja samtliga roller beskrivna i
ELS samt andra handböcker och vägledningar från MSB.
17 § Ledningssystemet ska kunna tillsätta det ledningsstöd som behövs.
Allmänna råd
Ledningsstöd bör kunna tillsättas i alla delar i ledningssystemet för att
upprätthålla ledningsförmågan samt öka effektiviteten.
Utformningen och användningen av ledningsstöd bör ske utifrån beskrivningen i
ELS samt andra handböcker och vägledningar från MSB.
MSBFS
2021:4
9
Ledningssystemets tekniska robusthet
18 § Ledningssystemets tekniska infrastruktur ska ordnas så att ledning
kan utföras utan avbrott eller störningar.
Allmänna råd
Den övergripande ledningens ledningsplats bör ha tillgång till testad reservkraft.
Samtliga kommunikationssystem som har en funktion för den övergripande
ledningen vid räddningsinsatser eller vid större samhällsstörningar bör finnas att
tillgå vid ledningsplatsen eller ledningsplatserna.
Det bör finnas redundans och robusthet inom ledningssystemets
kommunikationssystem (IT, tele, radio).
Ledningssystemet bör ha en god förmåga att upprätthålla informations-
tillgångarnas konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet.
Ledningsplatser för övergripande ledning
19 § Ledningssystemet ska, utöver ordinarie ledningsplats för den över-
gripande ledningen, vara ordnat med:
1. alternativ ledningsplats för den övergripande ledningen, eller
2. flera ledningsplatser där några av dessa tillsammans kan svara för
hela den övergripande ledningens verksamhet.
Allmänna råd
Ledningssystemet bör vara ordnat så att den övergripande ledningen skyndsamt
kan bedrivas från en alternativ ledningsplats om den primära ledningsplatsen
inte kan användas.
Den alternativa ledningsplatsens funktionsduglighet bör säkerställas genom
utbildning, övning och regelbunden provdrift.
Ledningssystemet bör vara ordnat så att ledningssystemets olika organisatoriska
delar har förmåga till självständigt agerande i de fall delar av ledningssystemets
tekniska delar inte fungerar.
Den övergripande ledningens ledningsplats bör vara utformad så att endast
behörig personal har tillträde till lokalerna för att säkerställa en god informations-
säkerhet och minska risken för störningar i verksamheten.
MSBFS
2021:4
10
3 kap. Statens övertagande av ansvar för
kommunal räddningstjänst
Kriterier för övertagande
Allmänna råd
Länsstyrelsen bör vid omfattande räddningsinsatser kontinuerligt bedöma om
den ska ta över ansvaret för kommunal räddningstjänst i berörda kommuner.
Länsstyrelsen bör ha en plan för hur bedömningen och övertagandet ska
genomföras. Bedömningen av ett eventuellt övertagande bör ske i samverkan
med de berörda kommunerna.
Innan länsstyrelsen beslutar om att överta ansvaret för räddningstjänsten bör
länsstyrelsen pröva om det är tillräckligt att bistå de berörda kommunerna med
t.ex. ledningsstöd och informationsinsatser.
Länsstyrelsen bör ta över ansvaret för kommunal räddningstjänst vid omfattande
räddningsinsatser när en eller flera drabbade kommuner inte själva har förmåga
att ensamma eller i samverkan med andra utföra räddningsinsatser på ett
tillfredställande och effektivt sätt i enlighet med de krav LSO ställer.
Något av följande förhållanden bör föreligga för att länsstyrelsen ska ta över
ansvaret för kommunal räddningstjänst vid omfattande räddningsinsatser:
1. det ställs större krav på ledning än vad de berörda kommunerna har
förmåga till,
2. berörda kommuner har stora svårigheter att samverka och samordna
verksamheten sinsemellan eller med statliga myndigheter,
3. berörda kommuner kan inte få överblick över eller tillgång till de resurser
som är nödvändiga för räddningsinsatsen,
4. händelsen som föranleder räddningsinsatsen kan utvecklas till att omfatta
flera ledningssystems geografiska områden och det kan befaras att de inte
har förmåga att samordna verksamheten,
5. det ställs så stora krav på uthållighet att de berörda kommunerna inte
klarar att upprätthålla sin beredskap för ytterligare räddningsinsatser eller
6. en eller flera kommuner begär att länsstyrelsen tar över ansvaret.
MSBFS
2021:4
11
Planering
Allmänna råd
Länsstyrelsens plan för övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst
ska baseras på de regionala förhållandena inklusive riskbild och skyddsvärden
samt på följande faktorer:
1. kommunernas planering och organisering av räddningstjänsten,
2. kännedom om angränsande läns resurser för kommunal räddningstjänst,
3. samordning med andra länsstyrelser för att möjliggöra att en eller flera
kommuner kan tillföras resurser från andra län på ett effektivt sätt och
4. länsstyrelsens behov av resurser för att samtidigt utöva länsstyrelsens
geografiska områdesansvar och ansvaret för kommunal räddningstjänst.
I det fall kommunernas räddningstjänstverksamhet är organiserad över läns-
gränser bör länsstyrelserna tillsammans planera för hur övertagande av ansvar
för kommunal räddningstjänst ska genomföras.
Länsstyrelsen bör vid övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst ta
över ansvar i de kommuner den övergripande ledningen ansvarar för.
Länsstyrelsen bör planera för att använda räddningstjänstverksamhetens
ordinarie rutiner och delegationer när de utser räddningsledare för övriga
räddningsinsatser och tillse att beredskapen är tillräcklig i berörda kommuner.
Ledning av räddningstjänst
Allmänna råd
Vid övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst bör länsstyrelsen utse
en person som får det övergripande ansvaret för räddningstjänsten. Denna
person bör benämnas räddningstjänstansvarig.
Vid ett övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst bör räddnings-
cheferna i berörda kommuner fortsatt svara för ledning av sina respektive
organisationer.
De som utses av länsstyrelsen att ansvara övergripande för räddningstjänst-
verksamheten bör utöver räddningsledarbehörighet ha erfarenhet och skicklighet
för uppdraget, ha kunskap om länsstyrelsens roll och uppdrag i dessa situationer
samt god kunskap om de regionala förhållandena.
De som utses till räddningsledare vid omfattande räddningsinsatser bör utöver
räddningsledarbehörighet och grundläggande kompetens ha erfarenhet av och
skicklighet att leda större organisationer och samverka med många aktörer.
Länsstyrelsen bör i sin planering, genom avtal, säkerställa tillgång till personal
som kan komma ifråga som räddningsledare och andra ledningsroller om
länsstyrelsen tar över ansvaret för kommunal räddningstjänst.
Länsstyrelsen bör utbilda och öva den personal som planeras att ingå i läns-
styrelsens organisation för att ta över ansvaret för kommunal räddningstjänst.
MSBFS
2021:4
12
______________
Ikraftträdande
Denna författning träder i kraft 2022-01-01 då Myndigheten för samhälls-
skydd och beredskaps allmänna råd (MSBFS 2012:5) om ledning av insatser
i kommunal räddningstjänst upphör att gälla.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ÅKE HOLMGREN
Per Delhage
Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande
Beställningsadress:
Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm
Telefon: 08-598 191 90
E-post: kundservice@nj.se
Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer
Beställningsnummer: 191-21-04