MSBFS 2021:4

Myndigheten för samhällsskydd och

beredskaps författningssamling

1

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps

föreskrifter och allmänna råd om ledning av

kommunal räddningstjänst;

beslutade den 5 juli 2021.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med

stöd av 3 kap. 8 b § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor1, och

beslutar följande allmänna råd.

1 kap. Inledande bestämmelser

1 §

Denna författning innehåller följande kapitel.

- 1 kap Inledande bestämmelser

- 2 kap Ledningssystem för kommunal räddningstjänst

- 3 kap Statens övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst

Tillämpningsområde

2 §

Denna författning innehåller bestämmelser om kommunens lednings-

system för räddningstjänst.

Författningen innehåller även allmänna råd om statens övertagande av

ansvaret för kommunal räddningstjänst samt hur ledningssystemet bör

utformas och användas i dessa fall.

___________________________________________________________________________

1 Förordningen senast ändrad genom SFS 2020:883.

Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

ISSN 2000-1886

MSBFS

2021:4

Utkom från trycket

den 3 augusti 2021

MSBFS

2021:4

2

Definitioner

3 §

De begrepp som definieras i lagen (2003:778) om skydd mot

olyckor2 (LSO) används med samma innebörd i denna författning.

ledningssystem

Alla de delar i en verksamhet som åstadkommer

ledning. Det innefattar bland annat förhållnings-

sätt, organisation och grundläggande principer för

hur arbetet ska bedrivas, exempelvis

användningen av roller, fördelning av

befogenheter, grunder för ledarskap, principer för

utförande av uppdraget och tekniska system.

övergripande ledning Del av ledningssystemet som övergripande leder

räddningstjänstverksamheten och som ständigt

hanterar att definiera organisationens roll, sätta

ramar för räddningsinsatser samt prioritera och

fördela resurser till olika insatser medan

beredskap upprätthålls för att kunna möta övriga

risker. Uppgifterna för den övergripande

ledningen anges närmare i 2 kap 4 § och 5 §.

2 kap. Ledningssystem för kommunal räddnings-

tjänst

Ledningssystemets utformning

1 §

Ledningssystemet för räddningstjänst ska utformas så att det upp-

fyller de mål för verksamheten som anges i kommunens handlingsprogram

för räddningstjänst.

Då flera kommuner samarbetar om ett ledningssystem ska lednings-

systemet utformas så att det uppfyller de mål för verksamheten som anges i

samtliga samarbetande kommuners handlingsprogram för räddningstjänst.

Allmänna råd

Kommunen bör samarbeta med andra kommuner för att se till att lednings-

systemet har den kapacitet och robusthet som krävs för att utföra sina uppgifter.

___________________________________________________________________________

2 Lagen senast ändrad genom SFS 2020:882.

MSBFS

2021:4

3

2 §

Ledningssystemet ska vara dimensionerat för att kunna leda de

räddningsinsatser som kan behöva utföras utifrån de risker för olyckor som

framgår av samtliga samarbetande kommuners handlingsprogram.

Genom ledningssystemet ska kommunen både ha förmåga att leda flera

räddningsinsatser samtidigt och ha förmåga att leda omfattande räddnings-

insatser.

Allmänna råd

Ledningssystemets förmåga att leda flera räddningsinsatser samtidigt och

förmåga att leda omfattande räddningsinsatser bör dimensioneras utifrån

följande aspekter:

1. förmåga att samverka med flera andra aktörer för de samtidiga och

omfattande räddningsinsatser som kan förekomma,

2. förmåga att begära, ta emot och nyttja externa resurser,

3. förmåga att lämna stöd till andra kommuner och

4. förmåga att uppfatta och analysera särskilt komplexa eller svårtolkade

skeenden.

3 §

Ledningssystemets utformning och hur ledningssystemet ska

användas för ledning av räddningstjänst ska fastställas och dokumenteras.

Då ledningssystemet är gemensamt för flera kommuner ska de styrande

dokumenten för ledningssystemet gälla för alla berörda kommuner.

Allmänna råd

Ledningssystemets utformning och användning för ledning av räddningstjänst

bör baseras på handboken Ett enhetligt ledningssystem för kommunal

räddningstjänst (ELS)3, samt andra handböcker och vägledningar som MSB ger

ut.

Den dokumentation som beskriver ledningssystemets utformning och hur

ledningssystemet ska användas bör innehålla:

1. en övergripande beskrivning av ledningssystemet,

2. uppgifter om hur befogenheter och uppgifter är fördelade,

3. en beskrivning av hur ledningen av räddningstjänsten organiseras utifrån

behoven för ledning vid olika räddningsinsatser och

4. en beskrivning av hur ledningen organiseras vid samhällsstörningar som

kräver omfattande samverkan med andra aktörer.

___________________________________________________________________________

3 Ett enhetligt ledningssystem för kommunal räddningstjänst (ELS), Handbok MSB.

MSBFS

2021:4

4

Övergripande ledning

4 §

Ledningssystemets övergripande ledning ska ha förmåga att utifrån

faktiska och förväntade förhållanden kontinuerligt bedöma och anpassa

ledning, användning av räddningsresurser i förhållande till pågående

räddningsinsatser samt behovet av beredskap.

5 §

Den övergripande ledningen ska ha förmåga att utföra följande

uppgifter:

1. bevaka skeenden som är relevanta för ledning av räddningstjänst,

värdera dessa skeenden och vid behov initiera de åtgärder som

behövs,

2. besluta om inledande av räddningsinsats och att utse räddningsledare,

3. besluta om initial resurstilldelning för räddningsinsatser och därefter

besluta om löpande resursförsörjning av dessa,

4. besluta om avsikt med räddningsinsatser och vilka effekter som ska

åstadkommas,

5. besluta om inriktning, samordning samt prioritering av

resursanvändningen för räddningsinsatser och beredskap,

6. begära, ta emot och nyttja externa resurser,

7. lämna uppgifter om disponibla resurser,

8. följa upp och tillse att räddningsinsatserna genomförs effektivt,

9. samverka med andra aktörer och bidra till aktörsgemensam inriktning

och samordning,

10. informera allmänheten och andra aktörer och

11. kontinuerligt dokumentera vidtagna åtgärder.

Allmänna råd

I den övergripande ledningen bör det finnas befattningshavare med befogenhet

att:

1. besluta om att utföra bevakning på ägarens eller nyttjanderättshavarens

bekostnad enligt 3 kap. 9 § 2 st. LSO,

2. tillsammans med behöriga beslutsfattare i berörda kommuner besluta

vilken kommun som ska ansvara för ledning av räddningsinsatsen enligt 3

kap. 16 a § LSO,

3. besluta om att enskild ska fullgöra tjänsteplikt enligt 6 kap. 1 § LSO,

4. besluta om i vilken omfattning kommunen behöver delta i en räddnings-

insats som leds av annan kommun eller statlig myndighet enligt 6 kap. 7 §

LSO och

5. besluta om att anmoda en statlig myndighet eller en kommun att med

personal och egendom delta i en räddningsinsats enligt 6 kap. 7 § LSO.

6 §

I ledningssystemet ska det ständigt finnas en eller flera beslutsfattare

tillgängliga för att omedelbart kunna fatta beslut att inleda en

räddningsinsats, utse räddningsledare, disponera och prioritera

resursanvändningen, följa upp räddningsinsatser och i övrigt kunna ta de

beslut som behövs för att räddningstjänsten ska bedrivas effektivt.

MSBFS

2021:4

5

7 §

Det ska finnas en räddningsledningschef som på uppdrag av berörda

räddningschefer ansvarar för den kontinuerliga styrningen av

räddningstjänstverksamheten.

Allmänna råd:

Räddningsledningschefen bör befinna sig på den plats där förutsättningarna är

bäst att utföra uppdraget utifrån samtliga förutsättningar inräknat roll,

arbetsuppgifter, rådande arbetssituation, inträffade händelser och liknande.

8 §

Det ska finnas en driftchef som leder det löpande arbetet i den

övergripande ledningen på uppdrag av räddningsledningschefen.

Allmänna råd

Det bör finnas en planering för hur räddningsledningschefens och driftchefens

ansvar och uppgifter ska utövas var för sig och i relation till varandra

De som utses att verka i rollen som räddningsledningschef och driftchef bör,

utifrån respektive roll, ha erfarenhet av och skicklighet i att leda större

organisationer och samverka med många aktörer samt ha god kunskap om

räddningstjänst och berörda kommuners organisationer för räddningstjänst och

övriga regionala förhållandena av betydelse för räddningstjänsten.

Rollerna räddningsledningschef och driftchef bör baseras på ELS, handböcker

och vägledningar från MSB.

9 §

Besluten om att inleda eller inte inleda räddningsinsats ska hanteras

så att de är tillgängliga för ledningssystemets beslutsfattare och kan utgöra

grund för beslut om att avsluta en insats eller för att ompröva skyldigheten

att inleda räddningsinsats.

MSBFS

2021:4

6

Räddningsledare

10 § Räddningsledaren ska utifrån den styrning som ges av den över-

gripande ledningen besluta om mål och inriktning för räddningsinsatsen

samt hur insatsen ska genomföras.

Allmänna råd

Den geografiska placeringen av räddningsledare och övriga ledningsroller bör

anpassas utifrån förutsättningarna för att bedriva ledning både med hänsyn till

förhållanden vid räddningsinsatsen och utifrån ledningssystemets utformning och

förmåga.

Vid omfattande räddningsinsatser bör de som utses till räddningsledare, utöver

räddningsledarbehörighet ha erfarenhet av och skicklighet i att leda större

organisationer och samverka med många aktörer.

Om delegation eller vidaredelegation av räddningsledarens beslutsbefogenheter

ska göras bör lämpligheten i detta bedömas i varje enskilt fall.

Om en räddningsledare ansvarar för flera räddningsinsatser samtidigt, bör

lämpligheten i detta i varje enskilt fall prövas av befattningshavare i den över-

gripande ledningen.

Ledning av räddningsinsats

11 § Vid ledning av en räddningsinsats ska det finnas förmåga att utföra

följande uppgifter:

1. utifrån den styrning som ges av den övergripande ledningen besluta

om mål med insatsen,

2. besluta om organisering,

3. besluta om inriktning och samordning av räddningsinsatsens

genomförande samt prioritering av uppgifterna,

4. besluta om fördelning av uppgifter och resurser,

5. säkerställa samverkan med andra aktörer enligt den övergripande

ledningens styrning,

6. löpande följa upp räddningsinsatsen genomförande och anpassa

genomförandet och

7. regelbundet rapportera till den övergripande ledningen hur

räddningsinsatsen genomförs och vilka effekter som uppnås.

MSBFS

2021:4

7

Inledande och avslutande av räddningsinsats

12 § För att kunna bedöma om det finns en skyldighet att inleda en

räddningsinsats ska ledningssystemet ha en planering för hur dessa

bedömningar ska göras.

Allmänna råd

Om det vid inkommande alarmering inte finns tillräckligt tydliga indikationer på att

en olycka inträffat, eller om det saknas tillräckligt med information för att besluta

om att inleda en räddningsinsats eller hur den ska genomföras bör lednings-

systemet skaffa nödvändig kännedom om händelsen.

Planeringen för bedömningarna av om det föreligger en skyldighet att inleda en

räddningsinsats bör beskriva

1. hur hantering bör ske av inkommen alarmering som uppenbart inte

föranleder behov av bedömning eller att räddningsresurser larmas ut,

exempelvis vid felringningar,

2. när räddningsresurser kan larmas ut vid olika tydligt beskrivna situationer

utan att invänta beslut om inledande av räddningsinsats samt hur den

övergripande ledningen omedelbart då kan informeras och

3. hur prioriteringar bör göras när mängden inkommande alarmering över-

stiger ledningssystemets förmåga.

Räddningschefen bör delegera beslutsbefogenhet att inleda räddningsinsats så

att möjligheten till ett snabbt ingripande inte påverkas negativt.

13 § Ledningssystemet ska ha förmåga att:

1. kontinuerligt värdera om kriterierna för räddningstjänst är uppfyllda,

och

2. avsluta räddningsinsatsen då kriterierna för räddningstjänst inte

längre är uppfyllda.

Ledningssystemets personal

14 § Ledningssystemet ska ha tillgång till personella resurser så att

ledning kan utföras kontinuerligt vid flera samtidigt pågående räddnings-

insatser och vid omfattande räddningsinsatser.

Resursförsörjningen av personal ska planeras så att ledningssystemet skynd-

samt kan förstärkas om behov uppstår.

Allmänna råd

Vid resursförsörjning av ledningssystemet bör hänsyn tas till behovet av

kompetens för respektive roll, lokala förhållanden i kommunen samt de särskilda

behov som kan förutses finnas vid enskilda räddningsinsatser.

MSBFS

2021:4

8

15 § Det ska finnas en planering för hur ledningssystemets förmåga att

utöva ledning ska upprätthållas genom utbildning och övning.

Allmänna råd

Övning och utbildning bör ske regelbundet för att upprätthålla den kompetens

och förmåga att leda arbetet som behövs i samband med räddningsinsatser.

Övningar bör vara av varierande karaktär och ges till all berörd personal.

Övningarna bör omfatta både individernas förmåga och organisationens samlade

förmåga.

Övningarna bör omfatta förmågan att samverka med andra organisationer.

16 § För att kunna tillgodose olika behov av ledning, och för att ha

förmåga att stödja andra ledningssystem, ska ledningssystemet göra det

möjligt att utöver rollerna räddningsledningschef, driftchef och

räddningsledare tillsätta ytterligare roller.

Allmänna råd

Ledningssystemet bör utformas så att det kan nyttja samtliga roller beskrivna i

ELS samt andra handböcker och vägledningar från MSB.

17 § Ledningssystemet ska kunna tillsätta det ledningsstöd som behövs.

Allmänna råd

Ledningsstöd bör kunna tillsättas i alla delar i ledningssystemet för att

upprätthålla ledningsförmågan samt öka effektiviteten.

Utformningen och användningen av ledningsstöd bör ske utifrån beskrivningen i

ELS samt andra handböcker och vägledningar från MSB.

MSBFS

2021:4

9

Ledningssystemets tekniska robusthet

18 § Ledningssystemets tekniska infrastruktur ska ordnas så att ledning

kan utföras utan avbrott eller störningar.

Allmänna råd

Den övergripande ledningens ledningsplats bör ha tillgång till testad reservkraft.

Samtliga kommunikationssystem som har en funktion för den övergripande

ledningen vid räddningsinsatser eller vid större samhällsstörningar bör finnas att

tillgå vid ledningsplatsen eller ledningsplatserna.

Det bör finnas redundans och robusthet inom ledningssystemets

kommunikationssystem (IT, tele, radio).

Ledningssystemet bör ha en god förmåga att upprätthålla informations-

tillgångarnas konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet.

Ledningsplatser för övergripande ledning

19 § Ledningssystemet ska, utöver ordinarie ledningsplats för den över-

gripande ledningen, vara ordnat med:

1. alternativ ledningsplats för den övergripande ledningen, eller

2. flera ledningsplatser där några av dessa tillsammans kan svara för

hela den övergripande ledningens verksamhet.

Allmänna råd

Ledningssystemet bör vara ordnat så att den övergripande ledningen skyndsamt

kan bedrivas från en alternativ ledningsplats om den primära ledningsplatsen

inte kan användas.

Den alternativa ledningsplatsens funktionsduglighet bör säkerställas genom

utbildning, övning och regelbunden provdrift.

Ledningssystemet bör vara ordnat så att ledningssystemets olika organisatoriska

delar har förmåga till självständigt agerande i de fall delar av ledningssystemets

tekniska delar inte fungerar.

Den övergripande ledningens ledningsplats bör vara utformad så att endast

behörig personal har tillträde till lokalerna för att säkerställa en god informations-

säkerhet och minska risken för störningar i verksamheten.

MSBFS

2021:4

10

3 kap. Statens övertagande av ansvar för

kommunal räddningstjänst

Kriterier för övertagande

Allmänna råd

Länsstyrelsen bör vid omfattande räddningsinsatser kontinuerligt bedöma om

den ska ta över ansvaret för kommunal räddningstjänst i berörda kommuner.

Länsstyrelsen bör ha en plan för hur bedömningen och övertagandet ska

genomföras. Bedömningen av ett eventuellt övertagande bör ske i samverkan

med de berörda kommunerna.

Innan länsstyrelsen beslutar om att överta ansvaret för räddningstjänsten bör

länsstyrelsen pröva om det är tillräckligt att bistå de berörda kommunerna med

t.ex. ledningsstöd och informationsinsatser.

Länsstyrelsen bör ta över ansvaret för kommunal räddningstjänst vid omfattande

räddningsinsatser när en eller flera drabbade kommuner inte själva har förmåga

att ensamma eller i samverkan med andra utföra räddningsinsatser på ett

tillfredställande och effektivt sätt i enlighet med de krav LSO ställer.

Något av följande förhållanden bör föreligga för att länsstyrelsen ska ta över

ansvaret för kommunal räddningstjänst vid omfattande räddningsinsatser:

1. det ställs större krav på ledning än vad de berörda kommunerna har

förmåga till,

2. berörda kommuner har stora svårigheter att samverka och samordna

verksamheten sinsemellan eller med statliga myndigheter,

3. berörda kommuner kan inte få överblick över eller tillgång till de resurser

som är nödvändiga för räddningsinsatsen,

4. händelsen som föranleder räddningsinsatsen kan utvecklas till att omfatta

flera ledningssystems geografiska områden och det kan befaras att de inte

har förmåga att samordna verksamheten,

5. det ställs så stora krav på uthållighet att de berörda kommunerna inte

klarar att upprätthålla sin beredskap för ytterligare räddningsinsatser eller

6. en eller flera kommuner begär att länsstyrelsen tar över ansvaret.

MSBFS

2021:4

11

Planering

Allmänna råd

Länsstyrelsens plan för övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst

ska baseras på de regionala förhållandena inklusive riskbild och skyddsvärden

samt på följande faktorer:

1. kommunernas planering och organisering av räddningstjänsten,

2. kännedom om angränsande läns resurser för kommunal räddningstjänst,

3. samordning med andra länsstyrelser för att möjliggöra att en eller flera

kommuner kan tillföras resurser från andra län på ett effektivt sätt och

4. länsstyrelsens behov av resurser för att samtidigt utöva länsstyrelsens

geografiska områdesansvar och ansvaret för kommunal räddningstjänst.

I det fall kommunernas räddningstjänstverksamhet är organiserad över läns-

gränser bör länsstyrelserna tillsammans planera för hur övertagande av ansvar

för kommunal räddningstjänst ska genomföras.

Länsstyrelsen bör vid övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst ta

över ansvar i de kommuner den övergripande ledningen ansvarar för.

Länsstyrelsen bör planera för att använda räddningstjänstverksamhetens

ordinarie rutiner och delegationer när de utser räddningsledare för övriga

räddningsinsatser och tillse att beredskapen är tillräcklig i berörda kommuner.

Ledning av räddningstjänst

Allmänna råd

Vid övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst bör länsstyrelsen utse

en person som får det övergripande ansvaret för räddningstjänsten. Denna

person bör benämnas räddningstjänstansvarig.

Vid ett övertagande av ansvar för kommunal räddningstjänst bör räddnings-

cheferna i berörda kommuner fortsatt svara för ledning av sina respektive

organisationer.

De som utses av länsstyrelsen att ansvara övergripande för räddningstjänst-

verksamheten bör utöver räddningsledarbehörighet ha erfarenhet och skicklighet

för uppdraget, ha kunskap om länsstyrelsens roll och uppdrag i dessa situationer

samt god kunskap om de regionala förhållandena.

De som utses till räddningsledare vid omfattande räddningsinsatser bör utöver

räddningsledarbehörighet och grundläggande kompetens ha erfarenhet av och

skicklighet att leda större organisationer och samverka med många aktörer.

Länsstyrelsen bör i sin planering, genom avtal, säkerställa tillgång till personal

som kan komma ifråga som räddningsledare och andra ledningsroller om

länsstyrelsen tar över ansvaret för kommunal räddningstjänst.

Länsstyrelsen bör utbilda och öva den personal som planeras att ingå i läns-

styrelsens organisation för att ta över ansvaret för kommunal räddningstjänst.

MSBFS

2021:4

12

______________

Ikraftträdande

Denna författning träder i kraft 2022-01-01 då Myndigheten för samhälls-

skydd och beredskaps allmänna råd (MSBFS 2012:5) om ledning av insatser

i kommunal räddningstjänst upphör att gälla.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

ÅKE HOLMGREN

Per Delhage

Avdelningen för räddningstjänst och olycksförebyggande

Beställningsadress:

Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm

Telefon: 08-598 191 90

E-post: kundservice@nj.se

Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer

Beställningsnummer: 191-21-04