NFS 2003:2
Naturvårdsverkets allmänna råd om prövning av täkter enligt 12 kap. miljöbalken samt enligt förordning (1998:904) om täkter och anmälan för samråd
1
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
Naturvårdsverkets allmänna råd
om prövning av täkter enligt 12 kap. miljöbalken samt
enligt förordning ( 1998:904 ) om täkter och anmälan för
samråd;
beslutade den 6 mars 2003.
Dessa allmänna råd ersätter tidigare allmänna råd RR 79:4. Förkortningar
som används är miljöbalken, MB, samt förordning (1998:904) om täkter och
anmälan för samråd, FTS.
Till 12 kap. 1 § första stycket MB
En husbehovstäkt där det utbrutna materialet används som ersättning för
tjänster, avyttras eller på annat sätt utnyttjas kommersiellt bör inte betraktas
som husbehovstäkt.
Med brukningsenhet bör i detta fall avses en eller flera fastigheter eller de-
lar av fastigheter som brukas inom ett geografiskt väl avgränsat område. Vid
länsstyrelsens bedömning av om ett uttag är att betrakta som husbehovstäkt
bör länsstyrelsen även beakta transportavståndet mellan uttagsplats och an-
vändningsplats. Observera att definitionen av brukningsenhet såsom den an-
givits i t.ex. skogsvårdslagen (1979:429) inte bör gälla i detta sammanhang.
Till 12 kap. 1 § andra stycket MB och 1 § FTS
Områden, inom vilka föreskrivits om tillståndsplikt för husbehovstäkter, bör
vara geografiskt väl avgränsade. Tillståndsplikten bör inte läggas ut schablon-
mässigt över områden där det inte är motiverat.
Av länsstyrelsens beslut om föreskrifter om tillståndsplikt för husbehovs-
täkter bör framgå, varför husbehovstäkter inom det angivna området kan an-
tas medföra skadliga ingrepp i miljön eller motverka hushållningen med na-
turgrus eller morän.
Länsstyrelsen bör i beslut om föreskrifter om tillståndsplikt för husbehovs-
täkter ange, vilka bestämmelser som ska gälla när förordnandet om tillstånds-
plikt införs. Pågående husbehovstäkter kan ges en viss tid för att avslutas.
Länsstyrelsen bör endast i undantagsfall föreskriva om tillståndsplikt för
att reglera enstaka husbehovstäkter.
Till 12 kap. 1 § och 16 kap. 2 § MB
Täkttillstånd bör begränsas i tid (jämför även de särskilda reglerna om om-
prövning av täkt i 24 kap. 5 § andra stycket MB).
NFS 2003:2
Utkom från trycket
den 11 april 2003
NFS 2003:2
2
Till 12 kap. 1 § och 16 kap. 2 § andra stycket MB
Täkttillstånd bör förenas med villkor. Tillståndsmyndigheten bör då inte ge-
nerellt hänvisa till miljökonsekvensbeskrivningen utan precisera försiktig-
hetsmåtten i beslutet.
Till 12 kap. 1 § och 16 kap. 6 § MB
Tillstånd till täkt bör vägras den som inte fullgjort sina skyldigheter vid andra,
tidigare verksamheter.
Till 12 kap. 1– 2 § MB
Ansökan om tillstånd till husbehovstäkt bör behandlas på samma sätt som an-
sökan om annan tillståndspliktig täktverksamhet.
Till 12 kap. 3 § MB
Säkerhet bör alltid vara ställd av den aktuella tillståndshavaren.
Säkerheten för täkt bör bestå av en pant i form av ett spärrat bankkonto eller
av en borgensförbindelse från en bank i form av en bankgaranti. Säkerheten
bör inte vara tidsbegränsad. Länsstyrelsen bör ta hänsyn till förhållandena i
varje enskilt fall och bedöma om säkerheten är godtagbar.
Till 3 § FTS
Länsstyrelsen bör begära att ansökan kompletteras med täktplan om sådan
saknas.
Länsstyrelsen bör begära en utredning om behovet av materialet, om det är
nödvändigt för prövningen av ansökan.
Till 4 § FTS
Särskilda skäl för länsstyrelsen att pröva frågan om täkttillstånd utan att skydd
för grundvatten är avgjord bör anses föreligga endast om myndigheten bedö-
mer att täktansökan skall avslås, eller om miljökonsekvensbeskrivningen i
ärendet entydigt utvisar att täkten inte kommer att medföra någon risk för vat-
tenskyddsområdet.
Till 5 § FTS
Undantag från uppgiftsskyldigheten bör meddelas restriktivt. Beslut om un-
dantag från uppgiftsskyldigheten bör fattas samtidigt med beslut om täkttill-
stånd och anges i täkttillståndet.
Med exploatör bör avses den som faktiskt bedriver verksamheten i täkten.
Till 7 § FTS
Förordnande om samrådsplikt för husbehovstäkter bör användas i mycket be-
gränsad utsträckning till förmån för förordnande om tillståndsplikt.