NFS 2005:2
Naturvårdsverkets föreskrifter NFS 2005:2 om ändring av föreskrifter (NFS 2003:13) om statliga bidrag Utkom från trycket den 28 februari 2005 till klimatinvesteringsprogram beslutade den 17 februari 2005. Med stöd av 26 § förordningen (2003:262) om statliga bidrag till klimatinvesteringsprogram föreskriver Naturvårdsverket att 13 § första stycket skall ha följande lydelse: --13 § Ansökan om bidrag skall ha kommit in till Naturvårdsverket senast den 1 november året före det år då ansökan skall prövas. --Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 mars 2005. Naturvårdsverket LARS-ERIK LILJELUND Magnus Östling Enheten för investeringsprogram
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
1
NFS 2005:2
Utkom från trycket
den 28 februari 2005
Naturvårdsverkets föreskrifter
till klimatinvesteringsprogram
beslutade den 17 februari 2005.
Med stöd av 26 § förordningen (2003:262) om statliga bidrag till klimat-
investeringsprogram föreskriver Naturvårdsverket att 13 § första stycket
skall ha följande lydelse:
- - -
13 § Ansökan om bidrag skall ha kommit in till Naturvårdsverket senast den
1 november året före det år då ansökan skall prövas.
- - -
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 mars 2005.
Naturvårdsverket
LARS-ERIK LILJELUND
Magnus Östling
Enheten för investeringsprogram
Klimp-nfs-ändring.pmd
2005-02-21, 16:15
1
1
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd
om statliga bidrag till klimatinvesteringsprogram;
Ändringsföreskrifter
NFS 2003:21
,
NFS 2004:2
,
NFS 2004:13, NFS 2005:2
beslutade den 11 december 2002.
Med stöd av 26 § förordningen (2003:262) om statliga bidrag till klimat-
investeringsprogram föreskriver Naturvårdsverket följande.
Innehåll
1 § Dessa föreskrifter kompletterar förordningen (2003:262) om statliga bi-
drag till klimatinvesteringsprogram.
Definitioner
2 § Med programägaren avses i dessa föreskrifter den som ansvarar för ett
program.
Med ett klimatinvesteringsprogram avses i dessa föreskrifter ett program
med ett sådant innehåll som anges i 11 § förordningen (2003:262) om statliga
bidrag till klimatinvesteringsprogram.
Förutsättningar för bidrag
3 § För att ansökan om bidrag enligt förordningen (2003:262) om statliga bi-
drag till klimatinvesteringsprogram skall kunna bifallas måste den uppfylla
förordningens och föreskrifternas krav.
Vilka kan få bidrag
4 § Bidrag ges till programägare enligt definitionen i 2 §. Kommuner, kom-
munalförbund och landsting kan vara programägare. Då ansökan avser åtgär-
der inom flera kommuner kan även andra former av kommunala samarbets-
organ vara programägare.
Vinstdrivande verksamhet kan endast vara programägare om åtgärder inom
mer än ett län avses genomföras eller om det finns särskilda skäl till att det
inte är lämpligt att verksamheten söker bidrag via en kommun, ett kommunal-
förbund eller ett landsting.
Bidrag kan enligt 2 § förordningen ges till enstaka åtgärder eller paket av
åtgärder även om sökandens klimatinvesteringsprogram inte utgör ett pro-
gram i förordningens mening.
NFS 2003:13
Utkom från trycket
den 18 juni 2003
NFS 2003:13
2
Bidrag till annan huvudman än programägaren
5 § I de fall programägaren är en kommun, ett kommunalförbund, annat
kommunalt samarbetsorgan eller ett landsting får ett program innehålla åt-
gärder som skall genomföras av annan huvudman.
Åtgärdernas anknytning till sökanden
6 § Landsting och kommunalförbund får endast söka bidrag för åtgärder med
anknytning till det egna verksamhetsområdet.
Investeringsprogrammet och dess längd
7 § Ansökan skall alltid innehålla ett klimatinvesteringsprogram. Program-
met skall som längst avse en fyraårsperiod.
Karaktären på åtgärderna
8 § Bidrag skall i huvudsak ges till fysiska investeringar. Bidrag kan även ges
till andra typer av åtgärder som kan förstärka programmets effekter.
Av 3 § förordningen (2003:262) om statliga bidrag till klimatinvesterings-
program följer att bidrag kan ges till folkbildnings- och informationsinsatser
om programmets åtgärder.
I de fall programägaren är en vinstdrivande verksamhet ges dock inte bi-
drag till sådana insatser.
Mervärdesskatt
9 § Mervärdesskatt är bidragsgrundande endast om den sökande inte är
momsregistrerad.
Bidrag till administration av programmet
10 § I de fall programägaren är en vinstdrivande verksamhet utgår inte bidrag
till administration av programmet.
Redovisning av klimatinvesteringsprogrammet och åtgärder i
anslutning till detta
11 § Ansökan skall innehålla en redovisning av programmet och åtgärder i
anslutning till detta och skall göras i den form som Naturvårdsverket anvisar.
Den skall ges in till Naturvårdsverket i tre exemplar samt i elektronisk form.
Kopia av ansökan skall ges in till länsstyrelsen i det eller de län där åt-
gärderna skall genomföras och till Statens institut för ekologisk hållbarhet.
Komplettering av ansökan
12 § Sökande skall förse sektorsmyndigheterna med de kompletterande upp-
gifter som sektorsmyndigheterna eller Naturvårdsverket kan komma att be-
gära in.
NFS 2003:13
3
Ansökningstidpunkt
13 § Ansökan om bidrag skall ha kommit in till Naturvårdsverket
senast den 1 november året före det år då ansökan skall prövas. -
NFS 2005:2
Ändringar i programmet eller av en åtgärd
14 § Programägaren får efter beslut om bidrag ändra i programmet eller i en
enskild åtgärd om Naturvårdsverket godkänner det.
Begäran om ändring skall göras i den form som Naturvårdsverket anvisar
och ges in till Naturvårdsverket med kopia till länsstyrelsen i det eller de län
där åtgärden skall genomföras samt till Statens institut för ekologisk hållbar-
het.
Särskilda krav vid utbetalning av bidrag till annan
15 § Programägaren ansvarar för att de åtgärder som ingår i klimatinveste-
ringsprogrammet uppfyller de krav som ställs enligt gällande författningar
och enligt Naturvårdsverkets beslut om bidrag, innan programägaren betalar
ut bidrag till annan.
Verksamhetsrapporter
16 § En sådan verksamhetsrapport som avses i 15 § förordningen (2003:262)
om statliga bidrag till klimatinvesteringsprogram skall årligen lämnas in av
programägaren till länsstyrelsen i det eller de län där åtgärder genomförts.
Verksamhetsrapporten skall redovisa
1. hur tidsplanen följs för respektive åtgärd som ingår i klimatinvesterings-
programmet,
2. hur mycket bidrag programägaren har betalat ut för var och en av åtgär-
derna samt hur stort bidragsbelopp som reserverats till senare utbetalning
för respektive åtgärd,
3. till vem och för vilka åtgärder som programägaren har betalat ut bidrag,
4. hur genomförandet för var och en av åtgärderna uppfyller de villkor som
angetts i Naturvårdsverkets beslut om bidrag och eventuella beslut om för-
ändring i programmet, och
5. hur programmet skall följas upp i fortsättningen.
Redovisningen skall i övrigt göras enligt länsstyrelsens anvisningar.
Slutrapporten
17 § Senast tre månader efter det att samtliga åtgärder i programmet har slut-
förts, skall den som beviljats bidrag av Naturvårdsverket för ett program eller
en enstaka åtgärd till Naturvårdsverket lämna en sådan slutrapport som avses
i 17 § förordningen (2003:262) om statliga bidrag till klimatinvesterings-
program. Slutrapporten skall omfatta alla åtgärder som beviljats bidrag. Slut-
rapporten skall lämnas i den form som Naturvårdsverket anvisar.
NFS 2003:13
4
Kopia på slutrapporten skall ges in till länsstyrelsen i det eller de län där
åtgärder genomförts och till Statens institut för ekologisk hållbarhet.
18 § Slutrapporten skall innehålla en redovisning av
1. hur information och kunskap om programmet har spridits,
2. vilka mätbara miljöeffekter som uppkommit under programperioden till
följd av var och en av åtgärderna, respektive långsiktigt beräknas uppstå,
3. vilka eventuella övriga resultat och effekter som uppnåtts under program-
perioden för var och en av åtgärderna respektive långsiktigt beräknas upp-
stå,
4. till vem och för vilka åtgärder som programägaren har betalat ut bidrag,
5. hur mycket bidrag programägaren har rekvirerat,
6. hur bidraget för var och en av åtgärderna uppfyller de villkor som angetts
i Naturvårdsverkets beslut om bidrag och om eventuella ändringar av åt-
gärderna i programmet,
7. specificerade kostnader och delkostnader för varje åtgärd,
8. vilken samverkan som ägt rum med näringsliv, organisationer, universitet,
högskolor och andra aktörer när det gäller att genomföra programmet,
9. hur allmänheten engagerats och i vilken utsträckning både män och kvin-
nor varit delaktiga i genomförandet av programmet,
10.på vilket sätt den fortsatta uppföljningen och utvärderingen av åtgärderna
skall genomföras,
11.vilka eventuella följdåtgärder som blivit möjliga genom programmets in-
vesteringar, samt
12.andra förhållanden av betydelse, enligt Naturvårdsverkets anvisningar.
För demonstrationsprojekt, eller i de fall ny teknik eller nya metoder före-
kommit i en åtgärd, skall rapporten dessutom redovisa
a. en utvärdering av resultatet av den nya tekniken eller den nya metoden,
b. på vilket sätt programägaren eller annan aktör bidragit till spridning av re-
sultaten i en sådan åtgärd, samt
c. hur det fortsatta arbetet avses bedrivas.
19 § Till slutrapporten skall bifogas intyg från en auktoriserad revisor som
godkänt den ekonomiska redovisningen.
Underlaget för slutrapportens redovisning av ekonomi och miljöeffekter
skall vara tillgängligt för Naturvårdsverkets kontroll.
Slutreglering av bidraget
20 § Det slutliga bidraget fastställs av Naturvårdsverket med utgångspunkt i
uppgifterna i slutrapporten, enligt 17 och 19 §§ förordningen (2003:262) om
statliga bidrag till klimatinvesteringsprogram.
NFS 2003:13
6
Allmänna råd
beslutade den 22 januari 2003.
Till 1 § förordningen ( 2003:262 ) om statliga bidrag till
klimatinvesteringsprogram
Vilka växthusgaser som avses
Växthusgaserna för vilka bidrag till utsläppsminskning bör ges finns upptag-
na i bilaga A till Kyotoprotokollet. Dessa är koldioxid (CO
2
), metan (CH
4
),
dikväveoxid (N
2
O), ofullständigt fluorerade kolväten (HFC), fluorkarboner
(FC) och svavelhexafluorid (SF
6
).
Bidrag till åtgärder inom energiområdet
Bidrag kan ges till energiomställning och besparing av energi, för åtgärder
som minskar utsläppen av växthusgaser, minskar elanvändningen eller annan
energianvändning eller främjar övergång till förnybar energi.
Bidrag ges inte till åtgärder eller delar av åtgärder som omfattas av syste-
met för handel med elcertifikat.
Bidrag till åtgärder inriktade mot andra miljömål än målet ”minskad
klimatpåverkan”
Enligt förordningen får ett klimatinvesteringsprogram också i begränsad om-
fattning innehålla åtgärder av särskild regional eller lokal vikt som bidrar till
att uppnå andra av riksdagen beslutade miljökvalitetsmål. Sökanden bör mo-
tivera varför åtgärden är angelägen.
Bidrag till administration
Bidrag till programägarens kostnad för administration av programmet ges
med ett grundbelopp på 100 000 kr samt högst 2 procent av bidraget för varje
beviljad åtgärd, dock ej med mer än 40 000 kr per åtgärd. Som adminis-
trationskostnader räknas kostnader för programägarens uppföljning av pro-
gram och åtgärder, sammanställning av verksamhetsrapporter och slutrapport
samt kostnader för auktoriserad revisor att göra granskning enligt 19 § före-
skrifterna. -
NFS 2004:2
Bidrag till administrationskostnader kan därutöver sökas för utvärdering av
klimatinvesteringsprogrammet på en övergripande nivå. Det kan till exempel
gälla vetenskapliga utvärderingar som genomförs i samarbete med ett univer-
sitet eller en högskola.
Till 2 § förordningen ( 2003:262 )
Det bör utvecklas metoder som är mer kostnadseffektiva än dagens metoder
för att konvertera hus som är uppvärmda med direktel till fjärrvärme. Energi-
myndigheten kommer att genomföra teknikupphandlingar för att stödja en så-
dan utveckling. När teknikupphandlingarna har genomförts bör bidrag i första
hand ges till konverteringsteknik som kommit fram i dessa sammanhang.
NFS 2003:13
7
Till 4 § förordningen ( 2003:262 )
Klimatinvesteringsprogrammen bör långsiktigt resultera i så stora positiva
effekter som möjligt, i förhållande till bidragets storlek. Detta gäller för ut-
släpp av växthusgaser, energiomställning och besparing av energi, eller de
andra miljöeffekter som åtgärden syftar till. Det är också viktigt, ur ett sam-
hällsekonomiskt perspektiv, att åtgärderna är kostnadseffektiva med utgångs-
punkt från hela investeringskostnaden.
Förutom de miljöeffekter som åtgärden i första hand syftar till kommer vid
bedömningen andra faktorer att kunna räknas in, till exempel
•
positiva eller negativa effekter på andra nationella eller regionala miljö-
kvalitetsmål,
•
effekter på utsläppen av växthusgaser utöver åtgärdens huvudsyfte, t.ex.
som en följd av minskade transporter eller ändrad konsumtion,
•
om åtgärden innebär att ny teknik, nya arbetsmetoder och/eller innovativa
lösningar tillämpas eller att åtgärden är ett demonstrationsprojekt,
•
sannolikheten för att spridningseffekter uppstår,
•
om det finns potential att utöka åtgärdens positiva miljöeffekter på sikt,
•
om bidraget är en förutsättning för att investeringen skall kunna genom-
föras eller om bidraget innebär att åtgärden tidigareläggs.
Ny teknik eller nya arbetsmetoder
Med ny teknik/nya metoder avses sådant som inte finns på marknaden men
som bedöms vara potentiellt intressant. Den valda tekniken/metoden bör av-
vika väsentligt från sedvanlig teknik/metoder. Vidare bör den ha sådan rele-
vans att den är intressant utanför kretsen av bidragsmottagare och därmed ha
en spridningspotential till andra aktörer.
Till ny teknik/nya metoder räknas också sådana åtgärder som lämnat ut-
vecklingsstadiet och har dokumenterade egenskaper, men som inte är allmänt
kända och spridda eller som skall tillämpas inom ett nytt användningsområde.
Demonstrationsprojekt
Med demonstrationsprojekt avses sådana projekt som i drift visar innovativa
tekniska lösningar eller arbetsmetoder som inte tillämpas kommersiellt på
marknaden och därmed innebär en kommersiell eller teknisk risk. De bör på
längre sikt vara miljömässigt samt ekonomiskt mer fördelaktiga än gängse
lösningar och därmed kunna driva på utvecklingen. Vidare bör de ha sådan
relevans att de är intressanta utanför kretsen av bidragsmottagare och därmed
ha en spridningspotential till andra aktörer.
Resultatspridning med syfte att göra resultaten allmänt kända bör ingå som
en särskild aktivitet i projektet eller i form av en särskild informationsåtgärd.
Demonstrationsprojekt bör genomföras i tillräckligt stor skala för att säker-
ställa att projektet kan förväntas ge en realistisk bild av en tillämpning av lös-
ningen eller av metoden i full skala.
NFS 2003:13
8
Kriterier för prioritering av klimatinvesteringsprogram
För att ges prioritet bör ett klimatinvesteringsprogram också innehålla särskil-
da kvaliteter. Dessa kan t.ex. vara
•
helhetssyn och långsiktiga strategier (långsiktigheten bör avse ett tids-
perspektiv till år 2050),
•
forskningsanknytning,
•
god samverkan mellan flera aktörer,
•
nytänkande,
•
åtgärder som medför strukturförändringar som minskar utsläppen av växt-
husgaser,
•
åtgärder med hävstångs- eller katalysatoreffekt för hållbar utveckling,
•
åtgärder inom flera av de sektorer som bidrar till utsläppen av växthus-
gaser,
•
åtgärder som syftar till att minska utsläppen av andra växthusgaser än en-
bart koldioxid.
Till 5 § förordningen ( 2003:262 )
Vid bedömningen av lönsamhet bör man utgå från de priser och styrmedel
som föreligger vid ansökningstillfället och de lönsamhetskrav som verksam-
hetsutövaren normalt tillämpar.
Till 6 § förordningen ( 2003:262 )
Bidrag bör inte sökas för åtgärder som kommer att genomföras även utan bi-
drag i enlighet med 6 § förordningen. Om bidraget innebär en påtaglig tidiga-
reläggning av åtgärden bör det dock vara möjligt att söka bidrag.
Bidrag ges inte för en åtgärd för vilken annat statligt stöd kan ges. Bidrag
ges inte heller där det finns andra styrmedel som medför att åtgärden sanno-
likt kommer att genomföras på kort sikt. Med andra styrmedel avses andra
statliga bidrag, skatter och författningar. Bidrag ges t.ex. inte till åtgärder som
ändå skulle genomföras därför att de omfattas av systemen för handel med
elcertifikat, handel med utsläppsrätter eller åtgärder som måste genomföras
enligt programmet för energieffektivisering i energiintensiva företag. -
NFS
2004:2
Bidraget bör kunna kombineras med EU-stöd, såvida inte EU-stödets re-
gelverk förhindrar det.
Till 7 § förordningen ( 2003:262 )
Tidigt i ansökningsprocessen bör sökanden samråda med länsstyrelsen i det
eller de län där man avser att investera.
Om sökanden inte är en kommun eller ett kommunalförbund bör samråd
även ske med berörda kommuner.
Till 9 § förordningen ( 2003:262 )
Länsstyrelsens yttrande till Naturvårdsverket bör bl.a. behandla följande
NFS 2003:13
9
•
hur varje åtgärd i klimatinvesteringsprogrammet överensstämmer med na-
tionella och regionala miljömål,
•
samrådet med länsstyrelsen inför ansökan,
•
om de föreslagna åtgärderna är lämpliga och väl utformade,
•
eventuella synpunkter på projektägarnas ekonomiska förutsättningar att
genomföra åtgärderna, och
•
om krav finns eller rimligen kan ställas på att en åtgärd skall genomföras
enligt miljöbalken.
Till 11 § förordningen ( 2003:262 )
Till punkt 2
En klimatstrategi bör innehålla följande delar:
1. En redovisning av källor till utsläpp av växthusgaser. För en kommun kan
den utgå från uppgifter hämtade från Statistiska centralbyrån, som vid be-
hov kan kompletteras med egna inventeringar. Alternativt kan redovis-
ningen i sin helhet utgå från egna inventeringar. Det är dessutom önskvärt
att ett referensscenario över utsläppen redovisas, dvs. hur utsläppen av
växthusgaser skulle utvecklas om inga åtgärder vidtas.
2. En översiktlig analys av förutsättningarna för att minska utsläppen av
växthusgaser.
3. Mätbara mål för minskade utsläpp av växthusgaser. Det bör redovisas när
målen skall uppnås. Som basår bör år 1990 användas eller annat basår som
sedan tidigare använts.
4. En handlingsplan för minskade utsläpp av växthusgaser. Den bör visa vil-
ka aktiviteter och metoder som planeras för att nå uppsatta mål. Den bör
även innehålla en analys av olika aktörers drivkrafter för att vidta åtgärder
och av tänkbara styrmedel.
5. En redovisning av hur handlingsplanen avses följas upp och dokumente-
ras.
En kommuns klimatstrategi bör vara väl förankrad inom kommunen. Den
kan vara integrerad med annan kommunal planering, såsom energiplan, av-
fallsplan, översiktsplan, lokala Agenda-21 planer, miljöplaner eller liknande.
I det fall då annan aktör än en kommun söker bidrag till ett klimatinveste-
ringsprogram bör en redovisning ske av hur organisationen arbetar med mil-
jöledning och av strategier för att minska utsläppen av växthusgaser inom or-
ganisationens verksamhet.
Till punkt 3
För att ge en helhetsbild bör den sökande även översiktligt redovisa eventuel-
la andra insatser inom klimatområdet, vilka sker utan bidrag till klimatinves-
teringsprogram.
NFS 2003:13
10
Till punkt 4
Den sökande bör redovisa hur kostnader som inte täcks av statsbidraget skall
finansieras.
Till punkt 5
Naturvårdsverket kommer att ge närmare anvisningar för hur sökande bör be-
räkna minskade utsläpp av växthusgaser. Även andra positiva eller negativa
effekter på miljön bör kvantifieras. Åtgärdernas effekter bör relateras till hur
utvecklingen under åren fram till år 2010 förväntas bli utan åtgärden ifråga.
Till punkt 8
I beskrivningen av en åtgärd bör den tekniska livslängden för den aktuella in-
vesteringen anges. I förekommande fall bör även redovisas hur mycket åtgär-
den tidigareläggs med hjälp av bidrag.
Har en livscykelanalys/livscykelkostnadsanalys gjorts för åtgärden bör
denna ingå i åtgärdsbeskrivningen.
För varje folkbildnings- och informationsinsats bör följande redovisas
1. mål för insatsen (effektmål och när målet beräknas bli uppnått),
2. kopplingen mellan folkbildnings- och informationsinsatsen och åtgärd/åt-
gärder i programmet,
3. hur folkbildnings- och informationsinsatsen har förankrats i kommunen,
4. målgrupper för folkbildnings- och informationsinsatsen,
5. metoder för att genomföra insatsen och nå målgrupper,
6. hur uppföljning och utvärdering av insatsen skall genomföras,
7. hur resultat och erfarenheter av insatsen skall spridas inom och mellan
kommuner och till andra delar av samhället och
8. hur insatsen skall finansieras.
Sökanden bör också redovisa sådana informationsinsatser som genomförs utan
bidrag från stödet till klimatinvesteringsprogram. Detta är särskilt viktigt när
det gäller information och folkbildning som riktar sig till allmänheten och
som har till syfte att höja kunskapsnivån och att påverka den enskildes attity-
der och beteende i fråga om klimatpåverkan. Bidrag till folkbildnings- och
informationsinsatser ges med högst 50 procent av kostnaderna. -
NFS 2004:13
Till punkt 10
Den sökande bör redovisa den samverkan som har skett och skall ske med an-
dra aktörer genom hela processen, såväl inför ansökan som vid genomföran-
det.
Till punkt 11
Det kan ibland vara lämpligt att en högskola eller liknande engageras i plane-
ringen, genomförandet och/eller utvärderingen av programmet. Detta bör i fö-
rekommande fall redovisas i ansökan.
NFS 2003:13
11
Till 7 § föreskrifterna (NFS 2003:13) om statliga bidrag till
klimatinvesteringsbidrag
Programperioden beräknas starta när Rådet för investeringsstöd vid Natur-
vårdsverket fattat beslut om bidrag.
Till 8 § föreskrifterna (NFS 2003:13)
Bidraget för oförutsedda kostnader i samband med investeringar bör uppgå
till högst fem procent av den totala bidragsberättigade investeringskostnaden.
I de fall åtgärden utgör ett demonstrationsprojekt eller då ny teknik eller nya
metoder ingår, bör bidraget för oförutsedda kostnader uppgå till högst 20 pro-
cent av den bidragsberättigade investeringskostnaden.
Till 14 § föreskrifterna (NFS 2003:13)
En ändring bör godkännas om
•
kostnadseffektiviteten inte påtagligt försämras, eller
•
åtgärden kan antas resultera i andra särskilt positiva effekter.
NATURVÅRDSVERKET
LARS-ERIK LILJELUND
Gunnel Horm
(Enheten för investeringsprogram)
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
1
NFS 2005:2
Utkom från trycket
den 28 februari 2005
Naturvårdsverkets föreskrifter
till klimatinvesteringsprogram
beslutade den 17 februari 2005.
Med stöd av 26 § förordningen (2003:262) om statliga bidrag till klimat-
investeringsprogram föreskriver Naturvårdsverket att 13 § första stycket
skall ha följande lydelse:
- - -
13 § Ansökan om bidrag skall ha kommit in till Naturvårdsverket senast den
1 november året före det år då ansökan skall prövas.
- - -
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 mars 2005.
Naturvårdsverket
LARS-ERIK LILJELUND
Magnus Östling
Enheten för investeringsprogram
Klimp-nfs-ändring.pmd
2005-02-21, 16:15
1