NFS 2011:7
Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd om jakt efter älg och kronhjort
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
1
NFS 2011:7
Utkom från trycket
den 16 december 2011
Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd om jakt
efter älg och kronhjort;
beslutade den 9 december 2011.
Med stöd av 3 b, 7, 52 b och 52 d §§jaktförordningen (1987:905) föreskriver
Naturvårdsverket följande och beslutar om följande allmänna råd.
Begrepp
1 § Begrepp och beteckningar som används i dessa föreskrifter har, om inte
annat anges, samma betydelse som i jaktlagen (1987:259) och jaktförordningen
(1987:905).
2 § Med ekosystembaserad förvaltning av älgstammen avses i dessa föreskrifter
en adaptiv förvaltning som, i syfte att skapa en älgstam av hög kvalitet och i
balans med betesresurserna, tar hänsyn till viktiga allmänna intressen såsom
rovdjursförekomst, trafiksäkerhet och inverkan på biologisk mångfald samt till
jordbruk och skador på skog.
3 § Älgjaktområden används i dessa föreskrifter som ett samlat begrepp för
älgskötselområden och licensområden för älgjakt.
4 § Med årskalv avses älg eller kronhjort till och med den 15 april året efter
födelseåret.
Inrättande och registrering m.m.
Inrättande och ändring av älgförvaltningsområden
5 § Ett älgförvaltningsområde ska i huvudsak omfatta en avgränsad älgstam
och ska så långt det är möjligt vara sammanhängande.
Ett älgförvaltningsområde får inrättas utan hinder av en länsgräns om
berörda länsstyrelser är överens. Den länsstyrelse som enligt 3 c § andra stycket
jaktförordningen (1987:905) ska besluta om inrättande av älgförvaltningsområde
som berör flera länsstyrelser, ska vara sammankallande.
Länsstyrelsens inrättande av älgförvaltningsområden ska ske efter samråd
med markägarnas och jägarnas organisationer i länet.
Allmänna råd
För att en älgstam ska anses avgränsad bör minst 80 procent av älgstammen
finnas inom älgförvaltningsområdet under året. De flesta älgförvaltnings-
områden i södra Sverige bör ha en areal i storleksordningen 50 000 hektar
2
NFS 2011:7
och i norra Sverige 100 000 hektar eller mer. Älgförvaltningsområdena bör
inte vara för stora för att möjliggöra lokal förankring, vid beslut om dessa.
6 § Med utgångspunkt i älgens rörelsemönster i landskapet ska älgförvalt-
ningsområden, där så är möjligt, indelas efter naturliga eller skapade barriärer,
såsom viltstängsel, större vägar och järnvägar, samhällen samt större sjöar och
vattendrag.
7 § Länsstyrelsen ska ansvara för att indelningen i älgförvaltningsområden är
ändamålsenlig och får, efter samråd med berörda älgförvaltningsgrupper och i
samråd med berörda länsstyrelser, besluta om ändring av indelningen.
Registrering av älgjaktområde m.m.
8 § Den länsstyrelse som beslutar om inrättande av ett älgförvaltningsområde
ska pröva ansökan avseende registrering av älgjaktområde, som helt eller till
större delen ligger i älgförvaltningsområdet, efter ansökan av jakträttshavaren
eller, om de är flera, av utsedd företrädare för dessa. En viltvårdsområdesfören-
ing bildad enligt lagen (2000:592) om viltvårdsområden anses som företrädare
för jakträttshavarna inom viltvårdsområdet om föreningen har fattat beslut om
gemensamhetsjakt efter älg.
Det är länsstyrelsen i det län inom vilket huvuddelen av licensområdet ligger
som ska besluta om sådan registrering som följer av andra punkten i övergångs-
bestämmelserna till lagen (2010:2001) om ändring i jaktlagen (1987:259).
Länsstyrelsens beslut om registrering av älgjaktområde som omfattar del av
annat län ska ske i samråd med berörda länsstyrelser.
När ansökan krävs ska sådan ges in till länsstyrelsen senast den 31 januari för
att jakt ska kunna ske samma kalenderår om inte länsstyrelsen beslutar annat.
Allmänna råd
Ett älgskötselområde bör inte vara så stort att det ensamt utgör ett
älgförvaltningsområde.
9 § I 3 § jaktförordningen (1987:905) föreskrivs det att ett älgskötselområde
får registreras trots att det endast medger avskjutning av fem vuxna älgar per
år om det finns särskilda skäl för en sådan registrering och området i övrigt är
lämpat för älgjakt.
Allmänna råd
Exempel på särskilda skäl för att registrera ett älgskötselområde enligt
3 § jaktförordningen är om regionala geografiska förhållanden medför att
ett älgskötselområde, för att medge avskjutning av tio vuxna älgar per år,
skulle bli så stort att bildande av älgskötselområde avsevärt försvåras, om
området är naturligt väl avgränsat. Exempel på sådan avgränsning kan vara
vatten, eller om etablering av rovdjur inom älgskötselområdet inte möjliggör
en högre avskjutning.
Älgskötselområdet bör anses som lämpat för älgjakt enligt första stycket
om det i princip är sammanhängande och omfattar i huvudsak samma
älgstam.
3
NFS 2011:7
10 § Ansökan om registrering av älgskötselområde ska innehålla
1. en skötselplan,
2. en redovisning av vilka fastigheter som ingår i älgskötselområdet samt
3. en redovisning av att jakträttshavare och, i förekommande fall, viltvårds-
områdesförening har samtyckt till registreringen.
Länsstyrelsen får, utöver vad som föreskrivs i första stycket, besluta vad ansökan
i övrigt ska innehålla. Länsstyrelsen får vidare för ansökan som inte avser nyre-
gistrering av älgskötselområde medge undantag från krav enligt första stycket.
Allmänna råd
Fastighetsägare är enligt 10 § jaktlagen (1987:259) alltid jakträttshavare i
den utsträckningen jakträtt inte har upplåtits till annan eller om ett viltvårds-
område enligt lagen (2000:592) om viltvårdsområden har bildats. Eftersom
upplåtelse av jakträtt kan vara begränsad på olika sätt, exempelvis till ett
område inom en fastighet, ska fastighetsägaren som regel lämna sitt sam-
tycke även om det finns annan jakträttshavare om inte denne eller denna
kan visa att han eller hon har en exklusiv jakträtt. Ett intyg från behörig
företrädare för ett älgskötselområde om att han eller hon inhämtat samtycke
från samtliga jakträttshavare och viltvårdsområdesföreningar kan utgöra en
tillräcklig redovisning.
11 § Ansökan om registrering av licensområde för älgjakt ska innehålla uppgifter
enligt 10 § första stycket 2 och 3 samt de uppgifter som länsstyrelsen i övrigt beslutar.
12 § Innehar samma jakträttshavare rätten till jakt efter älg på två eller flera
fastigheter inom samma älgförvaltningsområde, kan dessa fastigheter tillsam-
mans registreras som ett älgjaktområde. Detta gäller även om en fastighet
består av två eller flera skiften som inte angränsar till varandra inom älgför-
valtningsområdet.
Ett markområde får inte registreras som både älgskötsel- och licensområde.
Länsstyrelsen får, om det behövs med hänsyn till älgförvaltningsplanen,
besluta att högst en viss del av avskjutningen får ske inom del av det regist-
rerade området.
13 § Om det inte finns särskilda skäl för annat, ska beslut om registrering som
går sökanden emot vara denne tillhanda senast tre månader före jakttidens
början och övriga beslut om registrering senast en månad före jakttidens början.
Beslutet ska gälla för begränsad tid eller tills vidare.
14 § Alla förändringar av ett älgjaktområdes gränser ska anmälas till länsstyrel-
sen. Sker annan förändring i fråga om fastighetsförhållanden eller jakträttsliga
förhållanden som inte är obetydlig, ska den på vilken beslutet om registrering är
utställt snarast anmäla förändringen till länsstyrelsen. Länsstyrelsen ska pröva
om ny ansökan om registrering behöver inges.
Sker förändring under tiden från ansökan om registrering till älgjaktens bör-
jan, ska länsstyrelsen, om inte särskilda skäl talar emot detta, handlägga ärendet
på sådant sätt att jakt ändå kan bedrivas det år anmälan ingivits.
4
NFS 2011:7
Allmänna råd
En förändring bör anses som obetydlig om den inte föranleder någon pröv-
ning av länsstyrelsen och den inte påverkar registreringen. Ett exempel på
en obetydlig förändring av fastighetsförhållanden är för en samägd fastig-
het att antalet ägare blir färre genom att en ägare överlåter sin del på annan
eller andra befintliga ägare. Ett exempel på en förändring av jakträttsliga
förhållanden som kan anses som obetydlig är om en av flera jaktupplåtelser
på en fastighet upphör utan att någon ny upplåtelse träder i dess ställe.
Ett markförvärv genom fastighetsreglering eller på annat sätt, som inte
leder till någon särskild administrativ åtgärd hos länsstyrelsen ska anmälas
men bör inte föranleda krav på ny registrering.
15 § Skäl som bör föranleda att länsstyrelsen beslutar om avregistrering av
älgskötselområde enligt 33 § tredje stycket jaktlagen (1987:259) är varaktiga
förändringar av de förhållanden som utgjorde grund för registreringsbeslut,
att felaktiga eller utelämnade uppgifter legat till grund för beslutet om
registrering, utebliven anmälan om jaktresultat, utebliven betalning eller att
en väsentlig avvikelse från älgskötselplanen föreligger. Uteblivet deltagande i
inventeringar och uteblivet samråd enligt dessa föreskrifter kan också utgöra
grund för avregistrering.
Avregistrering av ett älgskötselområde på grund av utebliven anmälan
om jaktresultat får ske tidigast en månad efter jakttidens utgång. Beslut om
avregistrering av ett älgskötselområde ska meddelas senast tre månader före
jakttidens början.
Ett beslut om avregistrering av licensområde för älgjakt enligt 33 § andra
stycket jaktlagen (1987:259) ska meddelas senast tre månader före älgjaktens
början. Om beslut meddelas senare får den förestående älgjakten ändå genom-
föras i enlighet med tidigare beslut, förutsatt att jakträtten kvarstår.
Allmänna råd
En avskjutning inom ett älgskötselområde som under- eller överstiger pla-
nerad avskjutning med mer än 10 procent per jaktår vad gäller
1. totala antalet älgar,
2. fördelningen mellan vuxna djur och årskalvar eller
3. könsfördelningen mellan de vuxna älgarna
eller som på annat sätt tydligt avviker från älgförvaltningsplanen bör anses
som en väsentlig avvikelse från älgskötselplanen om avvikelse inträffar
mer än en gång under en treårsperiod. En avvikelse avseende avskjutning
av vuxna älgar bör dock alltid överstiga två älgar per år för att anses vara
väsentlig.
16 § Ska älgjakt bedrivas av fler än en markägare eller nyttjanderättshavare på
ett och samma område på renbetesfjällen i Jämtlands län, inom området ovan-
för odlingsgränsen och i Malå sameby i Västerbottens län samt inom området
ovanför lappmarksgränsen i Norrbottens län, får länsstyrelsen vid registrering
av sådant område göra de undantag från 10–14 §§ som anses motiverade.
5
NFS 2011:7
Älgförvaltningsgrupp
Uppgifter
17 § Älgförvaltningsgruppen ska för ett älgförvaltningsområde upprätta en plan
för en ekosystembaserad förvaltning av älgstammen (älgförvaltningsplan).
Älgförvaltningsgruppen ska följa upp förvaltningen och ställda mål, såväl
under jaktsäsongen som mellan jaktsäsonger, och så långt möjligt samordna
älgförvaltningen inom området genom årliga samråd. Älgförvaltningsgruppen
ska även enligt 27 § skriftligen yttra sig över älgskötselplanerna innan de ges
in till länsstyrelsen.
Älgförvaltningsgruppen ska föreslå den minsta areal som krävs för att få
fälla en årskalv respektive en vuxen älg inom älgförvaltningsområdet för läns-
styrelsens beslut om registrering av licensområden. Arealkraven kan skilja sig
åt inom olika delar av älgförvaltningsområdet.
Om det finns särskilda skäl, såsom att jaktresultatet tydligt avviker från älg-
förvaltningsplanens mål, ska älgförvaltningsgruppen rapportera förhållandet
till länsstyrelsen samt genom åtgärder, såsom dialog med och information till
berörda jakträttshavare och företrädare för sådana, verka för att uppsatta mål för
älgstammens storlek och sammansättning ska nås under pågående jaktsäsong.
Älgförvaltningsplan
18 § En älgförvaltningsplan ska tas fram för en period om tre år och ska inne-
hålla åtminstone de uppgifter som framgår av bilaga 1. Planen ska godkännas
av länsstyrelsen.
Älgförvaltningsgruppen ska för älgförvaltningsområdet, minst en gång om
året
1. föreslå, inhämta, sammanställa och analysera inventeringar av älgstam-
men, inklusive biologiska data, med kvalitetssäkrade metoder,
2. inhämta information avseende älg om inträffade trafikolyckor, predation
av stora rovdjur på älg, skador för areell näring och foderprognoser samt
3. genomföra protokollförda samråd med i älgförvaltningsområdet registre-
rade älgskötselområden samt med berörda myndigheter. Protokollen ska
bevaras under minst fem år och ska på begäran inges till länsstyrelsen.
Med utgångspunkt i den inhämtade informationen ska älgförvaltningsgrup-
pen, med särskilt beaktande av fodertillgång och tolerabla skadenivåer, sätta
upp mål för stammens storlek och sammansättning och med dessa som grund
beräkna en lämplig avskjutning för att nå målen.
Följande ska ligga till grund för älgförvaltningsplanen:
1. uppgifterna som inhämtats till grund för älgförvaltningsplanen tillsam-
mans med
2. synpunkter som inhämtats vid samråd enligt första stycket 3 ovan, med
3. uppgifter om licensområden samt med
4. de övergripande riktlinjer för älgförvaltningen som länets viltförvaltnings-
delegation enligt förordningen (2009:1474) om viltförvaltningsdelegationer
har beslutat om.
Älgförvaltningsgruppen ska se över älgförvaltningsplanen minst en gång om
året och vid behov föreslå ändringar för länsstyrelsens godkännande. Inför
utgången av treårsperioden ska en ny plan tas fram i enlighet med denna
paragraf.
6
NFS 2011:7
Allmänna råd
Älgförvaltningsgruppen bör, efter att ha inhämtat det underlag som krävs för
att ta fram en älgförvaltningsplan, göra en egen analys av hur uppgifterna ska
användas för att uppnå en ekosystembaserad förvaltning av älgstammen. De
mål för älgstammens storlek och sammansättning som ska tas fram bör utgå
ifrån älgförvaltningsområdets samlade inventeringar av älgstammen samt
de lokala variationerna i förvaltningen som beskrivs i älgskötselplanerna.
Genomförandet av inventeringar bör alltid utföras på ett likartat sätt och
med noggrannhet utifrån de kvalitetssäkrade metoderna.
19 § Uppgifter i älgskötselplanerna om lokala förhållanden för att förebygga
skador på skog, jordbruk och i trafiken samt lokala effekter av rovdjur ska
särskilt beaktas vid framtagande av älgförvaltningsplanerna.
20 § Älgförvaltningsplanen ska innehålla råd och vägledning för älgskötsel-
planer inom älgförvaltningsområdet.
Organisation
21 § Av 3 d § jaktförordningen (1987:905) framgår vilka som av länsstyrelsen
ska utses att ingå i en älgförvaltningsgrupp.
22 § Älgförvaltningsgruppen får vid behov av särskild kompetens adjungera
ytterligare experter utan rösträtt.
Allmänna råd
Exempel på sådan särskild kompetens som regelbundet bör adjungeras för
att tillvarata allmänna intressen i älgförvaltningsgruppen är sakkunniga från
Skogsstyrelsen, som kan bidra med särskild kompetens avseende förvaltning
av skog, samt experter från Nationella Viltolycksrådets regionala råd, som
kan bidra med kompetens inom trafikområdet.
23 § Ledamöterna utses för tre år. Om en ledamot avgår ska en ny ledamot
utses för återstoden av uppdragstiden.
24 § Älgförvaltningsgruppen ska träffas minst två gånger per år.
Ordförande är gruppens kontaktperson gentemot länsstyrelsen. Ordförande
är också ansvarig för att ledamöterna kallas minst två veckor i förväg, att det
finns en dagordning för mötena och att dessa protokollförs. Protokollen ska utan
dröjsmål ges in till länsstyrelsen. Om det föreligger särskilda skäl får kallelse
till möte ske senare än två veckor i förväg.
25 § En älgförvaltningsgrupp är beslutsför när minst två av vardera mark- och
jaktintresseledamöterna är personligt närvarande.
En ledamot som inte är personligen närvarande vid ett möte får utöva sin
rösträtt genom annan ledamot med en skriftlig, av fullmaktsgivaren underteck-
nad och daterad, fullmakt. Fullmakten ska ange vilken eller vilka punkter på
dagordningen fullmakten gäller. Genom fullmakt ska en ledamot kunna rösta
för ytterligare högst en ledamot. En fullmakt får endast avse ett möte.
7
NFS 2011:7
Arvoden
26 § Länsstyrelsen ska betala ett årligt fast arvode för ett uppdrag som ledamot
i en älgförvaltningsgrupp. Ersättning utgår med 5 000 kronor per ledamot.
Ersättning utgår dock inte till ledamot som endast i ringa omfattning deltar i
älgförvaltningsgruppens arbete.
Om ledamot avgår under ett kalenderår ska arvodet fördelas mellan den avgå-
ende och dennes efterträdare i förhållande till den tid de har haft sina uppdrag.
För inrikes resor som är nödvändiga för att fullgöra uppdraget lämnas
resekostnadsersättningar och traktamente enligt de grunder som fastställts för
länsstyrelsens arbetstagare.
Arvoden och övriga ersättningar enligt tredje stycket betalas ut av läns-
styrelsen två gånger per år i efterskott och ska grundas på skriftligt underlag.
Älgskötselområden
27 § En älgskötselplan ska bifogas ansökan om registrering av älgskötselområde
och ska fastställas av länsstyrelsen. Älgskötselplanen ska bidra till en adaptiv
förvaltning och till att älgförvaltningsplanens mål genomförs. Planen ska tas
fram efter samråd med älgförvaltningsgruppen.
En älgskötselplan omfattar en period om tre år, om inte länsstyrelsen beslutar
annat, och ska alltid innehålla
1. en beskrivning av den långsiktiga målsättningen för skötseln av älg-
stammen inom området,
2. en uppföljning av föregående älgskötselplan,
3. en bedömning av förekomsten av älg inom området, fördelat på tjur, ko
och kalv, utifrån vinterstam och i förekommande fall uppdelad på fast stam
och vandringsälgar,
4. en beskrivning av betessituationen i området och vilka åtgärder som ska
vidtas för att begränsa skador av älg på gröda och skog inklusive biologisk
mångfald,
5. en beskrivning av de åtgärder som kan vidtas om uppsatta mål för för-
valtningen inte ser ut att kunna uppnås, exempelvis för att minska risken för
trafikskador orsakade av älg,
6. en redovisning av de inventeringar som planeras att genomföras under
planperioden,
7. uppgift om hur stor den årliga avskjutningen bör vara fördelat på tjur, ko
och årskalv samt
8. älgförvaltningsgruppens skriftliga tillstyrkan av älgskötselplanen.
Skulle älgförvaltningsgruppen inte tillstyrka att länsstyrelsen fastställer älg-
skötselplanen ska länsstyrelsen ta ställning till om planen ändå kan fastställas.
Företrädare för älgskötselområdet ska minst en gång om året göra en uppfölj-
ning av älgskötselplanen och vid behov vidta åtgärder och föreslå ändringar
för länsstyrelsens fastställande. Företrädare för älgskötselområdet ska också, i
god tid före det att planperioden går ut, inkomma med en ny plan, framtagen
enligt ovan.
28 § Företrädare för älgskötselområdet ska se till att årliga protokollförda samråd
hålls med berörda fastighetsägare, jakträttshavare och viltvårdsområdesföre-
ningar inom älgskötselområdet samt att området deltar i älgförvaltningsområdets
8
NFS 2011:7
samråd. Samrådsprotokollen för älgskötselområde ska bevaras under minst fem
år och ska på begäran ges in till länsstyrelsen.
29 § Länsstyrelsen ska regelbundet och minst vart tredje år, på eget initiativ
eller efter framställan av älgförvaltningsgruppen, göra en översyn av älgsköt-
selplanerna och vid behov vidta åtgärder. Avregistrering av älgskötselområdet
kan ske om översynen visar att det finns fog för det.
30 § I län med förvaltning av älgar i vandringsområden ska samråd ske mellan
länsstyrelserna i de län som berörs. Samrådet ska i vart fall gälla utformningen
av en gemensam målsättning för skötseln av älgstammen och principer för
registrering av älgskötselområden.
Skyddsjakt
31 § Inför länsstyrelsens beslut om skyddsjakt efter älg ska berörd älgförvalt-
ningsgrupp yttra sig på begäran av länsstyrelsen om behov föreligger.
Avgift för registrering, fällavgifter, bidrag ur älgvårdsfonden
m.m.
Registreringsavgift
32 § Den som ansöker om registrering av älgjaktområde ska i samband med
ansökan erlägga en avgift om 2 300 kronor till den länsstyrelse som har att
pröva ansökan enligt 8 §.
Som följer av 13 § avgiftsförordningen (1992:191) får länsstyrelsen, om det
finns särskilda skäl, betala tillbaka hela eller del av ansökningsavgiften.
För anmälan om byte av företrädare för registrerat område ska ingen avgift
utgå. Avgift ska inte heller betalas vid registrering av ett älgskötselområde
om ett eller flera tidigare registrerade licensområden överförs till ett sådant,
eller vid länsstyrelsens beslut om ändrad registrering vid avregistrering av ett
älgjaktområde utan ansökan.
Fällavgift
33 § Länsstyrelsen får årligen besluta om sådan avgift som enligt 52 b § jakt-
förordningen (1987:905) ska erläggas för fälld älg (fällavgift) inom älgförvalt-
ningsområde som länsstyrelsen har inrättat.
Länsstyrelsen ska fastställa avgiften utifrån kostnaderna för en ekosystem-
baserad adaptiv förvaltning av älgstammen.
Länsstyrelsen ska besluta om befrielse från fällavgift om förutsättningar
enligt 35–37 §§ föreligger.
Allmänna råd
Fällavgift för årskalv bör utgöra högst 1/3 av avgiften för en vuxen älg.
34 § Fällavgift ska betalas av den som har rätt att tillgodogöra sig fälld älg
senast två veckor efter jakttidens utgång till den länsstyrelse som har inrättat
älgförvaltningsområdet inom vilket älgen har fällts. Om ett älgförvaltnings-
9
NFS 2011:7
område berör två eller flera län ska berörda länsstyrelser i samråd besluta hur
inbetalade avgifter ska fördelas mellan länen.
Fällavgift behöver dock inte erläggas för älg som påskjutits och skadats
inom ett älgjaktområde eller oregistrerat område men som faller utanför sådant
område om den som har rätt att tillgodogöra sig den fällda älgen inte tar emot
den. I sådant fall ska fällavgift betalas av den jakträttshavare som faktiskt
tillgodogör sig fälld älg.
35 § Fällavgift behöver inte betalas för älg som jakträttshavare eller viltvårds-
områdesförening erhållit med stöd av 34 § jaktförordningen (1987:905) eller
36 § Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd (NFS 2002:18) om jakt
och statens vilt.
36 § Fällavgift behöver inte betalas för älg som påskjutits och som trots
genomfört eftersök enligt 28 § jaktlagen (1987:259) inte har anträffats. Sådan
älg ska avräknas i förhållande till avskjutningsmål i älgskötselplan respektive
från medgiven tilldelning för licensområde.
37 § Fällavgift behöver inte betalas om länsstyrelsen genom beslut fastslagit att
älgen var otjänlig som människoföda. Med älg som är otjänlig som människo-
föda avses älg som av veterinär eller efter beslut av polisman eller efter intyg
av person utsedd av länsstyrelsen helt eller delvis kasserats som människoföda.
Otjänligheten får inte ha förorsakats genom påskjutning eller felaktigt tillvara-
tagande. Inte heller får otjänligheten vara förorsakad av att eftersöks- eller
anmälningsskyldigheten har fullgjorts på ett otillräckligt sätt.
38 § Begärs frihet från fällavgift ska anmälan vara åtföljd av den utredning som
åberopas till stöd för begäran, såsom intyg om otjänlighet enligt 37 § samt, i
förekommande fall, utförlig redogörelse för vidtagna åtgärder vid uppspårning,
avlivning och omhändertagande.
39 § En älg som har blivit påskjuten och skadats inom ett älgjaktområde ska
avräknas från det älgjaktområdet i förhållande till avskjutningsmål i älgskötsel-
plan respektive från medgiven tilldelning för licensområde även om älgen faller
inom ett annat älgjaktområde eller inom ett område som inte är registrerat för
älgjakt.
Bidrag ur älgvårdsfonden
40 § Av 52 d § jaktförordningen (1987:905) framgår för vilka ändamål läns-
styrelsen får lämna bidrag ur älgvårdsfonden.
41 § Länsstyrelsen får besluta om att medel ur älgvårdsfonden får användas
till länsstyrelsens administration av älgjakten samt till kostnader för älgförvalt-
ningsgruppernas arbete.
Bidraget ur älgvårdsfonden får avse länsstyrelsens egna kostnader som är
direkt kopplade till älgadministrationen, såsom arvode och löner, databe-
handling, porto, telefon och informationsmateriel, samt vissa kostnader för
älgförvaltningsgruppens ledamöter utöver arvode, såsom resekostnader och
traktamente, som är nödvändiga för deltagande i älgförvaltningsgruppens möten.
10
NFS 2011:7
42 § Bidrag ur älgvårdsfonden till viltvård, information och utbildning i jaktliga
frågor kan lämnas för
1. inventering,
2. information om skadeförebyggande åtgärder, inklusive frågor om
viltskador och viltolyckor samt
3. utbildning i viltvårdsfrågor, inklusive bidrag till anläggning och upprust-
ning av älgskyttebanor.
Beslut om bidrag till älgskyttebana ska föregås av att sökanden genom utred-
ning visar banans läge i förhållande till angränsande (befintliga och planerade)
banor samt den aktuella banans betydelse för skytteverksamheten.
Licens för jakt efter älg
43 § För registrerat licensområde beslutar länsstyrelsen årligen hur stor avskjut-
ningen får vara inom licensområdet efter förslag från älgförvaltningsgruppen.
44 § Länsstyrelsen får meddela licens för jakt efter älg, även om ansökan
enligt 11 § inte ingivits, i samband med att ett älgskötselområde avregistreras
på grund av att området inte är lämpat för älgjakt eller inte är av sådan storlek
att det medger en avskjutning av minst tio vuxna älgar om året. Beslut får gälla
tillsvidare eller för viss tidsperiod, dock högst tre år.
En fastighetsägare, jakträttshavare eller viltvårdsområdesförening som inte
vill att en fastighet ska ingå i ett licensområde ska meddela länsstyrelsen som
har att pröva frågan om avregistrering av fastigheten.
Allmänna råd
Licens enligt första stycket bör vanligtvis ställas ut till tidigare företrädare
för älgskötselområdet.
45 § Länsstyrelsen ska i sitt beslut om licens ange det antal älgar (vuxna och
årskalvar) som får fällas utifrån fastställda riktlinjer avseende areal. Tilldel-
ningen ska grundas på älgförvaltningsplanen. Länsstyrelsen får besluta om
könsfördelningen avseende tilldelade vuxna djur.
Första tilldelningen inom ett licensområde ska vara en årskalv. Därefter ska
vuxna djur eller kalvar tilldelas utifrån vad som är lämpligt med hänsyn till
areal och älgförvaltningsplan.
Om det finns särskilda skäl får länsstyrelsen besluta om ytterligare begräns-
ningar genom villkor för jakten.
46 § Årskalv får fällas i stället för ett vuxet djur.
47 § Om det inte finns särskilda skäl för annat, ska licens vara sökanden tillhanda
senast en månad före jakttidens början.
Jaktledarens ansvar
48 § Vid jakt efter älg inom älgjaktområden ska följande villkor gälla:
1. Jakt får inte bedrivas utan att en ansvarig jaktledare är utsedd före jaktens
början och vid varje jakttillfälle.
11
NFS 2011:7
2. Ansvarig jaktledare svarar för att sådana sambandsbestämmelser
tillämpas under jakten som förhindrar att flera djur fälls än som tilldelats
eller att avskjutningsföreskrift åsidosätts.
3. Jaktledaren ska före varje jakttillfälle försäkra sig om att en hund som
är särskilt tränad i att spåra upp skadat vilt ska kunna finnas på skottplatsen
inom högst två timmar från påskjutningen i enlighet med 17 § andra stycket
jaktförordningen (1987:905). Jaktledaren ska vidare om så behövs fullgöra den
underrättelseskyldighet som följer av 28 § andra stycket jaktlagen (1987:259).
4. Jaktledaren ska före jaktens början informera samtliga jaktdeltagare om
avskjutningsföreskrifter, sambandsbestämmelser, förbjudna skjutriktningar,
gränsförhållanden samt om övriga regler som kan behövas för jaktens
genomförande. Jaktledaren ska vidare informera om skyldigheten att inneha
vapenlicens och att ha löst jaktkort (viltvårdsavgift).
5. Jaktledaren ska informera varje jaktdeltagare om att han eller hon bör
vara ansvarsförsäkrad, bör bära röda band eller motsvarande kännetecken
under jakten,bör årligen före jakten ha förvissat sig om att vapnet är inskjutet
samt ha tillräcklig skjutskicklighet för att bedriva jakt efter älg.
6. Jaktledaren ska informera samtliga jaktdeltagare om vikten av att delta i
inventeringar som genomförs inom älgförvaltningsområdet och att rapportera
observerade älgar i befintligt datoriserat system.
Jakt efter kronhjort
Kronhjortsskötselområden
49 § I län där det förekommer kronhjort ska länsstyrelsen fastställa målsätt-
ningen med skötseln av kronhjortsstammen i länet. Länsstyrelsen ska därvid
besluta om vilken areal som ska gälla vid registrering av kronhjortsskötsel-
område.
50 § Vid utformning av en målsättning för skötseln av kronhjortsstammen i
länet ska länsstyrelsen samråda med markägarnas och jägarnas organisationer.
51 § Länsstyrelsen ska pröva ansökan om registrering av kronhjortsskötselom-
råde efter ansökan av jakträttshavaren eller, om de är flera, av utsedd företrädare
för dessa. En viltvårdsområdesförening bildad enligt lagen (2000:592) om
viltvårdsområden anses som en företrädare för jakträttshavarna inom viltvårds-
området om föreningen har fattat beslut om gemensamhetsjakt efter kronhjort.
Om det inte finns särskilda skäl för annat ska beslut om registrering som går
sökanden emot vara denne tillhanda senast tre månader före jakttidens början
och övriga beslut om registrering senast en månad före jakttidens början.
52 § Ansökan om registrering av kronhjortsskötselområde ska innehålla
1. en skötselplan,
2. en redovisning av vilka fastigheter som ingår i kronhjortsskötselområdet
samt
3. en redovisning av att jakträttshavare och, i förekommande fall, viltvårds-
områdesförening har samtyckt till registreringen.
Länsstyrelsen får, utöver vad som föreskrivs i första stycket, besluta vad
ansökan i övrigt ska innehålla.
Länsstyrelsen ska regelbundet och minst vart tredje år följa upp och se över
skötselplanerna och vid behov vidta de åtgärder som behövs.
12
NFS 2011:7
53 § Alla förändringar av ett kronhjortsskötselområdes gränser ska anmälas till
länsstyrelsen. Sker annan förändring som inte är obetydlig i fråga om fastig-
hetsförhållanden eller jakträttsliga förhållanden i det registrerade området, ska
den på vilken beslutet om registrering är utställt snarast anmäla förändringen
till länsstyrelsen, som ska pröva om ny registrering behövs.
Sker förändring under tiden från ansökan om registrering till kronhjortsjaktens
början, ska länsstyrelsen, om inte särskilda skäl talar emot detta, handlägga
ansökan på sådant sätt att jakt ändå kan bedrivas det år anmälan ingivits.
54 § De villkor för jakten som framgår av 48 § om jaktledarens ansvar ska i
tillämpliga delar gälla även jakt efter kronhjort inom kronhjortsskötselområde.
55 § Om ett läns kronhjortsstam utgör en del av ett större bestånd som uppehåller
sig i flera län, bör länsstyrelsen samråda med övriga berörda länsstyrelser för att
om möjligt nå en gemensam målsättning för skötseln av kronhjortsbeståndet.
Beslut om kronhjortsområde (avser endast Skåne län)
56 § Länsstyrelsen i Skåne län får besluta om inrättande av kronhjortsområde
för område inom vilket en fast stam av kronhjort kan accepteras med hänsyn
till kronhjortens skadegörelse på gröda och skog samt risker för trafikolyckor
orsakade av kronhjort.
57 § Som kronhjortsområde ska företrädesvis väljas den del eller de delar av
länet där kronhjort förekommer i väletablerade bestånd och som bedöms ha
förutsättningar att även i fortsättningen hysa en fast stam av kronhjort.
Samråd med syfte att erhålla samtycke till registrering av kronhjortsområde
ska ske med så många markägare som möjligt och som tillsammans äger
huvuddelen av marken inom området.
Vid fastställelse av kronhjortsområde ska följande faktorer särskilt beaktas:
1. kronhjortens påverkan på gröda och skog,
2. risker för trafikolyckor på grund av kronhjortsförekomst,
3. tillgången på lämpliga biotoper för kronhjort, inklusive brunstplatser och
kalvningsområden samt
4. möjligheterna att med hjälp av naturliga geografiska gränser få en effektiv
avgränsning av området.
58 § Inom ett registrerat kronhjortsområde ska jakt efter kronhjort bedrivas
som licensjakt under särskild jakttid.
59 § I fråga om kronhjortsområde ska ansökan om licens inges till Länsstyrelsen
i Skåne län senast den 31 januari eller vid den senare tidpunkt som länsstyrelsen
beslutar. Ansökan ska innehålla de uppgifter som länsstyrelsen beslutar.
60 § Om det inte finns särskilda skäl för annat, ska licens vara sökanden tillhanda
senast en månad före jakttidens början.
61 § Länsstyrelsen ska i sitt beslut om licens ange det antal kronhjortar (vuxna
och årskalvar) som får fällas utifrån fastställda riktlinjer avseende areal. Läns-
styrelsen får besluta om könsfördelningen avseende tilldelade vuxna djur.
13
NFS 2011:7
Om det finns särskilda skäl får länsstyrelsen besluta om ytterligare begräns-
ningar genom villkor för jakten.
De villkor för jakten som framgår av 48 § om jaktledares ansvar ska i till-
lämpliga delar gälla även jakt efter kronhjort inom kronhjortsområde.
Register
62 § Ett register över länets registrerade områden för älg- och kronhjortsjakt
ska upprättas genom länsstyrelsens försorg.
Registret ska för varje område innehålla uppgifter om typ av område, registre-
rad företrädares namn, adress och i förekommande fall e-postadress, telefon-
nummer, områdets landareal och ingående fastigheters beteckningar samt, för
älgjaktområde, till vilket älgförvaltningsområde det hör.
Ett register får härutöver innehålla de uppgifter som länsstyrelsen anser
nödvändiga för administrationen.
Undantag från föreskrifterna
63 § Naturvårdsverket kan, om särskilda skäl föreligger, medge att länsstyrelsen
vid beslut gör avsteg från dessa föreskrifter.
__________
Övergångsbestämmelser
1. Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2012 varvid Naturvårdsverkets
föreskrifter och allmänna råd (NFS 2002:19) om administration av jakt efter
älg, kronhjort och stora rovdjur m.m. samt Naturvårdsverkets allmänna råd 96:2
om rätten till fälld älg och fallvilt av älg ska upphöra att gälla.
2. Älgförvaltningsplaner får fram till och med den 31 december 2013
beslutas för en kortare tid än tre år. Älgförvaltningsgruppen ska ge in det första
förslaget till älgförvaltningsplan till länsstyrelsen senast den 31 december 2012.
3. Äldre föreskrifter avseende ansökningsavgift och ansökans innehåll
gäller ansökan om registrering av älgjaktområden som har ingivits före den
1 januari 2012.
4. För beslut om jakt inom licensområden får länsstyrelserna fram till och
med den 31 december 2012, om underlag enligt de nya föreskrifterna saknas,
grunda beslut på föregående års underlag och uppgifter.
5. Älgskötselområden med en skötselplan enligt äldre föreskrifter ska senast
31 december 2013 ha upprättat en ny älgskötselplan enligt de nya föreskrifterna
i enlighet med älgförvaltningsplanen och en ekosystembaserad älgförvaltning.
6. Under perioden fram till och med den 31 december 2012 får länsstyrelsen
medge de undantag från kraven på älgskötselplanens innehåll enligt 27 § som
är motiverade av att en ekosystembaserad förvaltning av älgstammen är under
uppbyggnad.
Naturvårdsverket
MARIA ÅGREN
Christer Pettersson
(Sektionen för naturskydd och infrastruktur)
14
NFS 2011:7
Bilaga 1
Älgförvaltningsplan för älgförvaltningsområde
(enligt NFS 2011:7)
1. Uppgifter om älgförvaltningsområdet (ÄFO)
Älgförvaltningsplan (ÄFP) för ÄFO för perioden 20.. - 20..
ÄFO:s storlek
ha
Registrerad älgjaktsareal
ha
Registrerad areal ÄSO
ha Andel av ÄFO %
Registrerad areal licensområden
ha Andel av ÄFO %
Antal älgskötselområden
Antal licensområden
Registrerande län
Godkänd av länsstyrelsen den
2. Inventeringar av älgstammen inom älgförvaltningsområdet
Redovisning av inventeringar enligt föreslagna kvalitetssäkrade metoder. För
mer information se manualer från SLU.
a. Den totala avskjutningen inom ÄFO på årsbasis
Bör avse de senaste tre årens avskjutning. (Hämtas från IT-plattformen och
jämförs med tidigare år.)
År
20..
20..
20..
tjur
hondjur
kalv
Totalt
Totalt per 1 000 ha reg.
älgjaktsareal
Sammanställning av avskjutningen de senaste tre åren för uppföljning av
kvalitetsmålen i punkt 7.
År
20..
20..
20..
tjurandel avskj. (tjur/
vuxna)
%
%
%
kalvandel i avskj. (kalv/
tot.)
%
%
%
15
NFS 2011:7
b. Älgobservationer (älgobs)
Minst de senaste fyra årens älgobs hämtas från IT-plattformen och jämförs för
att trenden i älgpopulatiponen ska kunna följas.
År
20..
20..
20..
20..
Täthet obs/
mantimme
Reproduk-
tion kalv/ko
Tjurandel
tjur/vuxna
c. Spillningsinventering
Data hämtas från IT-plattformen.
År
20..
20..
20..
älgar/1000 ha
d. Kalvvikter
Medelslaktvikten för samtliga fällda älgkalvar inom ÄFO från de senaste tre
åren. Data hämtas från IT-plattformen och jämförs med tidigare år.
År
20..
20..
20..
slaktvikt kg
3. Inventeringar av skogstillståndet inom älgförvaltningsområdet
a. Foderprognos
Data hämtas från IT-plattformen.
b. Skadeläget på skog
Färska skador på tallungskog ÄBIN. Data hämtas från IT-plattformen.
År
20..
20..
20..
%
16
NFS 2011:7
Skadeläge på övrig skog
Bedömningen görs av älgförvaltningsgruppen.
För
Tolerabla
För omfattande
asp, rönn sälg och ek
tall
gran
4. Redovisning av skador på gröda
Redogörelse för typ av skador, drabbad gröda, omfattning och var inom ett
ÄFO skadorna har förekommit.
5. Redovisning av rapporterade viltolyckor med älg
Data hämtas från IT-plattformen.
Vilttrafikolyckorna med älg de senaste 3 åren
20..
20..
20..
1 nov–30 apr
1 maj–31 okt
Totalt
6. Redovisning av rovdjursförekomst och predationstryck
Data hämtas från IT-plattformen.
Predation
Antal vargrevir inom ÄFO
st
Andel av ÄFO:s areal som berörs av vargrevir
%
Uppskattning av totalt antal vargdödade älgar inom ÄFO
st
Björntäthet inom ÄFO
/ 1000 ha
Uppskattning av totalt antal björndödade älgar inom
ÄFO
st
Totalt antal älgar som avsätts för rovdjur inom ÄFO
st
17
NFS 2011:7
7. Bedömning av den nuvarande älgstammen inom
älgförvaltningsområdet
Antalsmässigt för de senaste 3 åren ökat
oförändrad minskat
Älgstammen har
Kvalitetsmässigt de senaste 3 åren minskat
oförändrad ökat
tjurandelen
medelåldern
kalvvikterna
reproduktionen
Ovanstående bedömning stöds av
älgobs
spillningsinventering
flyginventering
annat
8. Mål för älgstammens utveckling inom älgförvaltningsområdet
Kvantitativ målsättning för treårsperioden
Antalsmässigt för de
kommande 3 åren
öka
oförändrad
minska
Älgstammen ska
Med hänsyn till:
(fodertillgång, trafikolyckor m.m.)
Mål för vinterstam:
/ 1000 ha
Kvalitativ målsättning för treårsperioden
Målsättning för älgförvaltningsområdet (3-års medelvärden baserat på älgobs):
Andel tjur av vuxna:
%
Kalv per hondjur:
Målsättning för kalvandelen i avskjutningen: % av totala avskjutningen.
18
NFS 2011:7
9. Avskjutning för älgförvaltningsområdet
Förlag till avskjutning i ÄFO (summan av avskjutningen hos ÄSO och licens-
områden):
år 1
år 2
år 3
Antal älgar
Per 1000 ha reg
älgjaktsareal
10. Uppföljning och eventuellt behov av förändringar i ÄFP
under innevarande planperiod
Mål
Utfall år 1
Utfall år 2
Utfall år 3
Vinterstam
Tjurandel
Reproduktion
Kalvandel i
avskjutning
11. Förslag till arealgräns för tilldelning av kalv respektive vuxna
älgar till licensområden
Arealkrav för kalv:
ha
Arealkrav för vuxen:
ha
Behov av olika arealkrav inom området:
12. Planerade inventeringar
År 1
År 2
År 3
13. Redogörelse för samråd och förankringsprocessen inom ÄFO
Se bif. protokoll från samrådsmöten.
14. Granskning av älgskötselplaner
Se bif. skriftliga yttranden som insänts till länsstyrelsen.
19
NFS 2011:7
15. Älgförvaltningsgruppens råd och vägledning i övrigt för
älgskötselplaner inom älgförvaltningsområdet
___________________________ _____________________________
Sekreterare
Ordförande
___________________________ _____________________________
Namnförtydligande Namnförtydligande
___________________________ _____________________________
Justeras:
Justeras:
___________________________ _____________________________
Namnförtydligande Namnförtydligande
Älgförvaltningsplanen är enhälligt antagen av
älgförvaltningsgruppen
Ja
Nej
Har någon ledamot deltagit genom fullmakt
(fullmakten ska i så fall bifogas protokollet)
Ja
Nej
Reservationer framförda av:
___________________________ _____________________________
Namn
Namn
___________________________ _____________________________
Namnförtydligande Namnförtydligande
Kommentarer: