Prop. 1946:39
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
1
Nr 39.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändrad lydelse av 1, 3 och 4 §§ förordningen den 20 november 1845 (nr 50 s. 1) i avseende på handel örn lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva, m. m., given Stockholms slott den 12 januari 1946.
Under åberopande av bilagda, i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Majit härmed jämlikt § 87 regeringsformen föreslå riksdagen att antaga härvid fogade förslag till
1) lag örn ändrad lydelse av 1, 3 och 4 §§ förordningen den 20 november 1845 (nr 50 s. 1) i avseende på handel om lösören, som köparen låter i säl jarens vård kvarbliva;
2) lag angående ändrad lydelse av 17 § lagen den 11 juni 1915 (nr 219) om avbetalningsköp;
3) lag angående ändrad lydelse av §§ 11 och 12 förordningen den 4 mars 1862 (nr 10) örn tioårig preskription och om kallelse å okända borgenärer;
4) lag örn tid för framställande av anspråk mot löftesman enligt 4 § för ordningen den 28 juni 1798 angående vissa omständigheter uti lagsöknings- och utmätningsmål;
5) lag om ändring i förordningen den 4 maj 1855 (nr 66) angående han- delsböcker och handelsräkningar;
6) lag om ändrad lydelse av 71, 93 och 94 §§växellagen; samt 7) lag om ändrad lydelse av 53, 71 och 72 §§checklagen.
GUSTAF.
Herman Zetterberg.
Bihang till riksdagens protokoll 1 sami. Nr 39.
1
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
Förslag
till
Lag
örn ändrad lydelse av 1, 3 oell 4 §§ förordningen den 20 november 1845 (nr 50 s. 1) i avseende på handel om lösören, som köparen låter i sälja
rens vård kvarbliva.
Härigenom förordnas, att 1, 3 och 4 §§ förordningen den 20 november 1845 i avseende på handel örn lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva1, skola erhålla följande ändrade lydelse.
1 §•
Vill den, som tillhandlar sig lösören och tillåter, att desamma få i säljarens vård kvarbliva, att vad han tillhandlat sig skall fredas från utmätning för säljarens skuld och i händelse av dennes konkurs från boets tillgångar avskil jas, upprätte skriftlig avhandling om köpet, med förteckning å de köpta persedlarna och vittnens underskrift, och läte sedermera från predikstolen i kyrkan uti den församling, där säljaren bor, å nästa söndag, då gudstjänst därstädes hålles, om samma avhandling uppläsa kungörelse, upptagande säl jarens och köparens namn och yrken, dagen då köpeavhandlingen blivit upp gjord samt köpeskillingens belopp, över vilket uppläsande bevis bör tecknas å handlingen; varefter denna bör, om egendomen finnes i stad med rådstuvu- rätt, inom åtta dagar efter kungörandet uppvisas, i Stockholm hos överståt- hållarämbetets kansli, och i annan stad inför rådstuvurätten för att i dess pro tokoll intagas samt, örn egendomen finnes å annan ort än nu sagts, ej alle nast inom berörda tid för landsfiskalen i orten eller, där stadsfogde finnes, för stadsfogden uppvisas och i bestyrkt avskrift honom tillställas, utan ock senast inom en månad efter kungörandet inför häradsrätten till intagande i dess protokoll företes.
3 §•
Är köpeavhandling så upprättad och behandlad, som i 1 § sägs, men in träffar utmätning inom trettio dagar efter det avhandlingen för intagande i protokollet hos överståthållarämbetets kansli eller inför rätten företeddes, eller försättes säljaren i konkurs efter ansökning, som gjorts inom sagda tid, vare den sålda egendomen ej fredad från att utmätas eller att till konkursboet räknas. Lag samma vare, där konkurs föregåtts av offentlig ackordsförhand- ling, som på grund av konkursen förfallit, eller följt på ansökning, som gjorts
1 Senaste lydelse se beträffande 1 § SFS 1907:36 s. 45 samt beträffande 3 § 1921: 243.
3
inom fjorton dagar från det kungörelse om ackordsförhandlings upphörande varit i allmänna tidningarna införd, samt beslutet örn inledande av ackords- förhandling meddelats inom tid, som i första punkten sägs. Göres efter ut gången av sistnämnda tid jäv mot köpeavhandling, vilken befinnes så upp rättad och behandlad, som nyss sagts, vare, där jävet göres vid utmätnings- tillfälle, fordringsägaren skyldig att, om han vill fullfölja jävet, inom en må nad därefter väcka talan mot såväl säljaren som köparen vid domstolen i den ort, där godset finnes, eller vare all talan i ty mål kvitt; och stånde godset i kvarstad, därest sökanden inom fjorton dagar efter utmätningsförrättningen hos överexekutor ställer full borgen för den kostnad och skada, som av kvarstaden följa kan; var säljarens egendom avträdd till konkurs, skall vad örn återvinning av lös egendom till konkursbo är stadgat i 39 § konkurslagen äga motsvarande tillämpning.
4
§.
Utan hinder därav, att med köpeavhandling om lös egendom blivit så för faret, som här ovan sagt är, åge domaren efter omständigheterna pröva av handlingens giltighet.
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
Denna lag skall träda i kraft den 1 januari 1948; därvid gäde i tillämp liga delar vad i lagen örn införande av nya rättegångsbalken finnes före skrivet.
Förslag
till Lag
angående ändrad lydelse av 17 § lagen den 11 juni 1915 (nr 219) om
avbetalningsköp.
Härigenom förordnas, att 17 § lagen den 11 juni 1915 om avbetalningsköp skall erhålla följande ändrade lydelse.
17 §.
Har köparen, i avtalet eller sedermera, för den händelse han framdeles skulle komma att åsidosätta sina förpliktelser, avstått från någon rätt eller förmån, som honom enligt här ovan givna stadganden tillkommer, skola dessa ändock lända till efterrättelse.
Avtal örn domstols behörighet att upptaga tvist angående avbetalningsköp vare, om avtalet ingåtts innan tvisten uppkommit, utan verkan.
Denna lag skall träda i kraft den 1 januari 1948.
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse ay §§ 11 och 12 förordningen den 4 mars 1862
(nr 10) om tioårig preskription och örn kallelse å okända borgenärer.
Härigenom förordnas, att §§11 och 12 förordningen den 4 mars 1862 om tioårig preskription och om kallelse å okända borgenärer1 skola erhålla ändrad lydelse på sätt i det följande angives.
§
11
.
Då kallelse är så sökt, som i 9 § sägs; utfärde rätten offentlig stämning å okända borgenärer att sist å viss dag, sedan sex månader förflutit, giva sina fordringar skriftligen eller muntligen an. Stämningen varde i rättens kansli anslagen sex månader före inställelsedagen och i allmänna tidningarna kun gjord tre gånger, första gången fem och tredje gången sist två månader innan den dag inträffar. Kronans ombudsman i orten och alla inländska borgenä rer, som å den i 9 § omförmälda förteckning upptagna äro, skola om stäm ningen särskilt underrättas; och foge rätten anstalt, att sådan underrättelse varder, minst en månad före inställelsedagen, dem meddelad.
§
12
.
Uraktlåter borgenär, den där ej finnes upptagen å omförmälda förteckning, att sin fordran å den i kallelsen utsatta inställelsedagen angiva, och har han den ej heller förut angivit, havé sin talan förlorat mot gäldenär, som ej visas hava före inställelsedagen ägt eller å nämnda tid erhållit vetskap om ford ringens tillvaro.
Är kallelse------------är sagt.
Denna lag skall träda i kraft den 1 januari 1948; därvid gäde i tillämpliga delar vad i lagen örn införande av nya rättegångsbalken finnes föreskrivet.
1 Senaste lydelse se SFS 1933:326.
Kungl. Maj. ts proposition nr 39.
5
Förslag
till
Lag
om tid för framställande av anspråk mot löftesman enligt 4 § förord ningen den 28 juni 1798 angående vissa omständigheter uti lagsöknings-
och utmätningsmål.
Härigenom förordnas, att vad i 4 § förordningen den 28 juni 1798 angå ende vissa omständigheter uti lagsöknings- och utmätningsmål är stadgat örn viss tid inom vilken borgenär har att lagsöka löftesman i anledning av borgen, som ingåtts såsom för egen skuld, vid påföljd att denne eljest är fri från sin borgen, skall anses iakttaget, om inom sålunda föreskriven tid talan mot löftesmannen blivit vid domstol väckt eller anspråket eljest hos domstol eller domare gjorts i laga ordning gällande.
Denna lag skall träda i kraft den 1 januari 1948. Genom lagen upphävas förklaringen den 29 juli 1812 över 4 § i 1798 års förordning samt kungörelsen den 9 maj 1835 (nr 25 s. 4) angående tid för lag sökning hos Kungl. Maj:ts befallningshavande emot löftesman, vilken borgat såsom för egen skuld.
Förslag
till
om
ändring
Lag
i förordningen den 4 maj 1855 (nr 66) angående handels-
böcker och handelsräkningar.
Härigenom förordnas, att 12—18 och 25 §§ förordningen den 4 maj 1855 angående handelsböcker och handelsräkningar skola upphöra att gälla samt att 23 § nämnda förordning1 skall erhålla följande ändrade lydelse.
23 §.
Räkning å varor, utborgade till köpman utan avtal örn öppen kredit, skall gäldenären bevisligen tillställas senast inom tre månader efter utgången av det år, varunder det utborgade i handelsboken inskrevs, där ej annorlunda uttryckligen avtalat är.
1 Senaste lydelse se SFS 1868: 66 s. 7.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
Denna lag skall träda i kraft den 1 januari 1948; därvid gäde i tillämp liga delar vad i lagen om införande av nya rättegångsbalken finnes före skrivet.
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 71 , 93 och 94 §§ växellagen .
Härigenom förordnas, att 71, 93 och 94 §§ växellagen1 skola erhålla änd rad lydelse på sätt nedan angives.
71 §.
Växelpreskription avbry tes genom: delgivning av stämning eller av lagsökning till svensk domstol eller kun görande av rättegång vid sådan domstol;
växelfordringens åberopande för kvittning vid svensk domstol; fordringens bevakning------------konkurs; eller dess anmälande------------utan konkurs. Genom växelfordrans anhängiggörande vid domstol i främmande stat av- brytes preskription, där gäldenären har hemvist i den staten eller, utan in vändning mot domstolens behörighet, inställer sig i målet eller personligen erhållit del av stämningen. Lika med växelfordrans anhängiggörande vid ut ländsk domstol anses kungörande av rättegång vid sådan domstol enligt där gällande lag. Har i främmande stat fordringen bevakats i växelgäldenärs kon kurs eller anmälts under ackordsförhandling utan konkurs, vare preskription därigenom avbruten, där växelgäldenären vid konkursens eller ackordsför- handlingens början hade hemvist i den främmande staten. Växelfordrans åberopande för kvittning vid utländsk domstol medföre ock avbrott i pre skription.
Preskription avbrytes------------ vidtagit åtgärden. Har preskription —--------- sist handlades. Möter för----------- hindrets upphörande.
93 §.
Om laga domstol i växelmål gäde vad för tvistemål är stadgat. Vill man------------ i lagsökningslagen.
94 §.
I växelmål må, där käranden det äskar, delgivning av stämning ombesörjas av honom.
1 Senaste lydelse av 71 och 93 §§ se SFS 1937: 458.
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
7
På framställning av käranden skall rätten, om synnerligt hinder ej möter
och svaranden är så till hands alt han kan infinna sig, utsätta första instäl
lelse till samma dag som stämning sökes eller nästföljande dag.
Denna lag skall träda i kraft den 1 januari 1948; därvid gäde i tillämpliga
delar vad i lagen om införande av nya rättegångsbalken finnes föreskrivet.
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 53, 71 och 72 §§ checklagen.
Härigenom förordnas, att 53, 71 och 72 §§ checklagen1 skola erhålla ändrad
lydelse på sätt nedan angives.
53 §.
Checkpreskription avbry tes genom:
delgivning av stämning eller av lagsökning till svensk domstol eller kungö
rande av rättegång vid sådan domstol;
checkfordringens åberopande för kvittning vid svensk domstol;
fordringens bevakning------------ konkurs; eller
dess anmälande------------ utan konkurs.
Genom checkfordrans anhängiggörande vid domstol i främmande stat av-
brytes preskription, där gäldenären har hemvist i den staten eller, utan in
vändning mot domstolens behörighet, inställer sig i målet eller personligen
erhållit del av stämningen. Lika med checkfordrans anhängiggörande vid ut
ländsk domstol anses kungörande av rättegång vid sådan domstol enligt där
gällande lag. Har i främmande stat fordringen bevakats i checkgäldenärs
konkurs eller anmälts under ackordsförhandling utan konkurs, vare preskrip
tion därigenom avbruten, där checkgäldenären vid konkursens eller ackords-
förhandlingens början hade hemvist i den främmande staten. Checkfordrans
åberopande för kvittning vid utländsk domstol medföre ock avbrott i pre
skription.
Preskription avbrytes------------ vidtagit åtgärden.
Har preskription------------sist handlades.
Möter för------------ hindrets upphörande.
71 §•
Örn laga domstol i checkmål gällö vad för tvistemål är stadgat.
Vill man------------i lagsökningslagen.
1 Senaste lydelse av 53 och 71 §§ se SFS 1937: 459.
72 §.
I checkmål må, där käranden det äskar, delgivning av stämning ombesör jas av honom.
På framställning av käranden skall rätten, örn synnerligt hinder ej möter och svaranden är så till hands att han kan infinna sig, utsätta första instäl lelse till samma dag som stämning sökes eller nästföljande dag.
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
Denna lag skall träda i kraft den 1 januari 1948; därvid gäde i tillämpliga delar vad i lagen om införande av nya rättegångsbalken finnes föreskrivet.
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
9
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet
inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 1 juni 1945.
Närvarande:
Statsministern
Hansson , ministern för utrikes ärendena Gunther , statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Wigforss, Sköld, Quensel, Bergquist, Domö, Gjöres, Ewerlöf, Rubbestad, Ohlin, Erlander, Danielson, Andrén.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Bergquist, hemställer, att lag rådets utlåtande måtte för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamålet genom utdrag av protokollet inhämtas över de av processlagberedningen i betänkande den 17 mars 1944 (SOU 1944: 9 och 10) framlagda förslagen till
1) lag om ändrad lydelse av 1, 3 och 4 §§ förordningen den 20 november 1845 (nr 50 s. 1) i avseende på handel örn lösören, som köparen låter i säl jarens vård kvarbliva;
2) lag angående ändrad lydelse av 17 § lagen den 11 juni 1915 (nr 219) örn avbetalningsköp;
3) lag angående ändrad lydelse av §§ 11 och 12 förordningen den 4 mars 1862 (nr 10) örn tioårig preskription och örn kallelse å okända borgenärer; v 4) lag angående tid för framställande av anspråk mot löftesman enligt 4 § förordningen den 28 juni 1798 angående vissa omständigheter uti lagsök nings- och utmätningsmål;
5) lag örn ändring i förordningen den 4 maj 1855 (nr 66) angående han-
delsböcker och handelsräkningar;
6) lag örn ändrad lydelse av 71, 93 och 94 §§ våxellagen; samt 7) lag örn ändrad lydelse av 53, 71 och 72 §§checklagen.
Denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemstäl lan bifaller Hans Maj:t Konungen.
Ur protokollet:
Sven Leffler.
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
Utdrag av protokollet, hållet i Kungl. Maj.ts lagråd den 19 juni
1945.
Närvarande:
regeringsrådet Kellberg, justitieråden Guldberg,
Ekberg, Santesson.
Enligt lagrådet den 7 juni 1945 tillhandakommet utdrag av protokoll över justitiedepartementsärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet den 1 juni 1945, hade Kungl. Maj:t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamålet inhämtas över upp rättade förslag till
1) lag om ändrad lydelse av 1, 3 och 4 §§ förordningen den 20 november 1845 (nr 50 s. 1) i avseende på handel örn lösören, som köparen låter i säl jarens vård kvarbliva;
2) lag angående ändrad lydelse av 11 § lagen den 11 juni 1915 (nr 219) örn avbetalningsköp;
3) lag angående ändrad lydelse av §§ 11 och 12 förordningen den 4 mars 1862 (nr 10) örn tioårig preskription och örn kallelse å okända borgenärer;
4) lag angående tid för framställande av anspråk mot löftesman enligt 4 § förordningen den 28 juni 1798 angående vissa omständigheter uti lagsök nings- och utmätningsmål;
5) lag örn ändring i förordningen den 4 maj 1855 (nr 66) angående han-
delsböcker och handelsräkningar;
6) lag örn ändrad lydelse av 11, 93 och 94 §§ våxellagen; samt 7) lag örn ändrad lydelse av 53, 11 och 12 §§checklagen. Förslagen, som finnas bilagda detta protokoll, hade inför lagrådet före dragits, de under 1)—3) och 5) upptagna förslagen av hovrättsrådet Erik Söderlund samt övriga förslag av hovrättsassessorn Sven Strömberg.
Förslagen föranledde följande yttrande av lagrådet.
Förslaget till lag om ändrad lydelse av 71 , 93 och 94 §§ växellagen .
71 §.
Enligt den nuvarande lydelsen av paragrafens andra stycke, som handlar om växelpreskriptions avbrytande genom åtgärder för fordringens bevakande i utlandet, äger preskriptionsavbrott rum bland annat genom växelfordrans
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
11
anhängiggörande vid domstol i främmande stat, därest gäldenären har hem
vist i den staten eller, utan invändning mot domstolens behörighet, inställer
sig i målet eller personligen erhållit del av stämningen. Av de i paragrafen
använda ordalagen i förening med grunderna för nämnda stadgande lärer
kunna slutas, att växelmåls anhängiggörande vid utländsk domstol under
angivna förutsättningar verkar preskriptionsavbrytande, såframt anhängig-
görandet sker i den ordning, som gäller enligt vederbörande stats egen lag
stiftning.
I det remitterade förslaget har stadgandet ändrats såtillvida, att preskrip-
tionsavbrott, varom här är fråga, sker genom delgivning av stämning till dom
stol i främmande stat. Till motivering har framhållits, att uttrycket »växel
fordrans anhängiggörande» torde böra tolkas så, att preskriptionsavbrott in
träder, då stämningen delgives. Enligt processlagberedningens mening borde
stämningens delgivning bibehållas såsom den avgörande omständigheten,
även om talan föres vid utländsk domstol, och då nya rättegångsbalkens
regler medföra, att talan skall anses väckt redan när stämningsansökan in
kommit till rätten, har en jämkning av lagtexten funnits påkallad.
Av vad förut anförts framgår, att den lagtolkning, som ligger till grund
för ändringsförslaget, icke kan anses riktig. Åt stämningens delgivning bör
i detta sammanhang icke tillmätas avgörande betydelse, utan efter lagstift
ningen i den främmande stat, där växelkravet göres gällande, är i varje sär
skilt fall att bedöma, huruvida sådana åtgärder vidtagits, som innebära ford
ringens vederbörliga anhängiggörande vid domstol. Härmed bortfaller den
av beredningen åberopade anledningen till ändringsförslaget, och det liem-
ställes, att ifrågavarande stadgande får behålla sin nuvarande lydelse.
Vid bifall till denna hemställan bör andra punkten av paragrafens andra
stycke undergå däremot svarande jämkning.
93 §.
I 10 kap. nya rättegångsbalken meddelas dels i 1—4 §§ regler om laga
domstol i tvistemål i allmänhet dels ock särskilt i 5 och 6 §§ bestämmelser,
som i vissa fall möjliggöra för kärande att välja annan domstol för anhängig
görande av tvistemål än svarandens allmänna forum. I motiven till före
varande paragraf har beredningen framhållit, att beträffande växelmål an
ledning icke förelåge att utesluta användningen av de omförmälda alterna
tiva fora och att dessa således borde kunna anlitas även i dylika mål. Detta
har emellertid ej kommit till otvetydigt uttryck i lagtexten. Den avfattning,
som paragrafens första stycke erhållit, kan nämligen föranleda den tolk
ningen att växelmål må instämmas allenast till den domstol, som enligt nya
rättegångsbalkens regler utgör svarandens allmänna forum i tvistemål. Be
stämmelsen bör därför förtydligas.
94 §.
Enligt andra stycket i förevarande paragraf erfordras i växelmål ej för
beredelse, med mindre käranden det begär. Dylikt mål skall alltså i regel
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
omedelbart i stämningen utsättas till huvudförhandling. Av stadgande i para grafens tredje stycke framgår, att när huvudförhandling sålunda utsättes, rätten vid den huvudförhandling, som då hålles, är domför, häradsrätt utan nämnd och rådhusrätt med en lagfaren domare. Såsom skäl för den avvi kelse från det ordinarie förfarandet, som på detta sätt föreslås beträffande växelmålen, anföres i motiveringen, att dessa i regel äro klara mål och att skyndsam behandling av dem är ett viktigt intresse.
Det kan ifrågasättas, huruvida den föreslagna ordningen är lämplig. Ett mycket stort antal växelmål kommer förmodligen att avgöras tredskovis på grund av att svaranden uteblir. Därest huvudförhandling utsättes redan i stämningen, kan käranden föranledas att till denna medtaga all sin bevis ning, vilken sedermera på grund av svarandens utevaro blir onödig. Visser ligen kan invändas, att käranden, om han har anledning att antaga, att annan bevisning erfordras än skriftliga bevis, bör begära, att målet utsättes till för beredelse, men häremot må framhållas, att det ofta icke är möjligt för käran den att redan vid sökande av stämning bedöma, huruvida svaranden kom mer att infinna sig och vilken ståndpunkt denne ämnar intaga. Även om svaranden vid huvudförhandlingen kommer tillstädes och bestrider käromå- let, kan den föreslagna ordningen medföra onödiga kostnader och besvär. Med hänsyn till att parternas ståndpunkter ej förut klarlagts, kommer det antagligen ej sällan att visa sig, att målet ej kan slutföras i ett sammanhang och att uppskov blir nödvändigt. Då regeln, att rätten är domför, härads rätt utan nämnd och rådhusrätt med en lagfaren domare, gäller endast den första huvudförhandlingen och rätten således, när målet återupptages, har annan sammansättning, blir den senare handläggningen, även om den hålles inom två veckor, alltid ny huvudförhandling. Härav följer, att i huvudsak allt som förekommit vid den tidigare handläggningen ånyo skall förebringas.
En bättre ordning för vinnande av ett snabbt och enkelt förfarande i växel mål torde ernås, därest för dylika mål göres allenast den avvikelsen från de allmänna rättegångsreglerna, att huvudförhandling även i andra fall än i 42 kap. 20 § andra stycket nya rättegångsbalken avses må hållas i omedel bart samband med förberedelsen. Såsom förutsättning för att huvudför handling på detta sätt må hållas omedelbart bör krävas, att käranden begär det och hinder ej möter för målets företagande till slutlig handläggning. Ge nom denna ordning, som närmare än den av beredningen föreslagna ansluter sig till vad som gäller för tvistemål i allmänhet, undvikas de olägenheter, som nyss berörts. Ej minst är av betydelse, att käranden först sedan svaro mål avgivits behöver taga ställning till frågan, huruvida ytterligare förhand ling är erforderlig. Intages i förslaget bestämmelse, att huvudförhandling under angivna förutsättningar må hållas i omedelbart samband med förbe redelsen, bör den i tredje stycket i förslaget upptagna domförhetsregeln utgå. Av 1 kap. 4 och 11 §§ nya rättegångsbalken följer nämligen, att rätten vid dylik huvudförhandling skall lia den sammansättning, som angives i för slaget.
Det av lagrådet förordade stadgandet kan lämpligen införas såsom ett nytt stycke i paragrafen. Härvid bör den i andra stycket givna regeln, att växelmål
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
13
må utsättas till samma dag, som stämning sökes, eller nästföljande dag, er hålla en något jämkad avfattning. Måhända kan det vara lämpligt, att rätten i kallelse till första inställelse i växelmål erinrar om att huvudförhandling under angivna förutsättningar kan komma att hållas i omedelbart samband med förberedelsen.
Förslaget till lag oni ändrad lydelse ar 53, 71 oell 72 §§ checklagen .
Beaktas vad lagrådet anfört under de särskilda paragraferna i förslaget till ändringar i växellagen, böra motsvarande ändringar verkställas i förevarande förslag.
Övriga lagförslag.
Lagrådet lämnar förslagen utan erinran.
Ur protokollet:
Bertil Crona.
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet in
för Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms
slott den 12 januari 1946.
Närvarande:
Statsministern
Hansson,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Wigforss, Möller, Sköld, Quensel, Gjöres, Erlander, Danielson, Vougt,
Zetterberg, Nilsson, Sträng, Ericsson, Mossberg.
Efter gemensam beredning med t. f. chefen för handelsdepartementet,
statsrådet Danielson, anmäler chefen för justitiedepartementet, statsrådet
Zetterberg, lagrådets den 19 juni 1945 avgivna utlåtande över de den 1 juni
1945 till lagrådet remitterade förslagen till
1) lag om ändrad lydelse av 1, 3 och 4 §§ förordningen den 20 november
1845 (nr 50 s. 1) i avseende på handel örn lösören, som köparen låter i säl
jarens vård kvarbliva;
2) lag angående ändrad lydelse av 17 § lagen den 11 juni 1915 (nr 219)
örn avbetalningsköp;
3) lag angående ändrad lydelse av §§ 11 och 12 förordningen den 4 mars
1862 (nr 10) örn tioårig preskription och örn kallelse å okända borgenärer;
4) lag angående tid för framställande av anspråk mot löftesman enligt 4 §
förordningen den 28 juni 1798 angående vissa omständigheter uti lagsök
nings- och utmätningsmål;
5) lag örn ändring i förordningen den 4 maj 1855 (nr 66) angående han-
delsböcker och handelsräkningar;
6) lag örn ändrad lydelse av 71, 93 och 94 §§ växellagen; samt
7) lag örn ändrad lydelse av 53, 71 och 72 §§ checklagen.
Föredraganden anför följande.
De föreslagna lagändringarna äro närmast att betrakta som följdändring
ar i anledning av den nya rättegångsbalken. Jag anhåller att nu få upptaga
de särskilda förslagen till behandling vart för sig. Därvid kommer jag att
redogöra för den huvudsakliga innebörden av de bestämmelser som upp
tagits i förslagen. I övrigt hänvisar jag till processlagberedningens betän
kande.
Förslaget till lag om ändrad lydelse av 1, 3 och 4 §§ lösöreköps-
förordningen.
De i denna förordning meddelade bestämmelserna avse vidtagande av
vissa åtgärder för att en lösöreköpsavhandling skall vinna den publicitet som
med hänsyn till den allmänna omsättningen och kreditlivet ansetts påkal
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
15
lad. Dessa åtgärder innebära, enligt förordningens lydelse, dels uppläsande
av kungörelse om avhandlingen i kyrkan i den församling, där säljaren bor,
och dels avhandlingens uppvisande inom viss tid, i Stockholm hos överståt-
hållarämbetets kansli och i övriga städer inför rådhusrätten för att i dess
protokoll intagas samt på landet såväl för landsfiskalen i orten som ock, för
intagande i häradsrättens protokoll, inför häradsrätten vid det lagtima ting
som infaller näst efter en månad från kungörandet. Till allmänhetens kän
nedom bör enligt 2 § vid överståthållarämbetets kansli samt rådhusrätter och
häradsrätter genast anslås kungörelse om uppvisade och inprotokollerade
lösöreköpsavhandlingar.
Tidigare i dag har Kungl. Maj:t på min föredragning beslutat förelägga
riksdagen förslag till lag om handläggning av domstolsärenden. Enligt detta
förslag skall häradsrätt vid handläggning av ärenden angående lösöreköp
vara domför utan nämnd. I regel skola sådana ärenden handläggas av den
som har att upptaga inskrivningsärenden. Från denna synpunkt har bered
ningen funnit mindre lämpligt att alltjämt bibehålla föreskriften att uppvi
sande av lösöreköpsavhandling vid häradsrätt skall ske å ting. Publicitetsin-
tresset har ansetts även utan sådan föreskrift vara tillgodosett genom bestäm
melsen i 2 §. Beredningen föreslår därför den ändringen i 1 §, att uppvisan
det inför häradsrätt skall ske inom en månad från kungörandet i kyrkan.
Lagrummet har dessutom av beredningen gjorts till föremål för vissa andra,
övervägande formella jämkningar.
I 3 § meddelas bestämmelser om verkan av avhandling, som upprättats och
behandlats i den uti 1 § föreskrivna ordningen, i förhållande till utmätning
eller konkurs. Framställes vid utmätningstillfälle jäv mot avhandlingen, är
fordringsägaren skyldig att inom tre manader därefter instämma såväl säl
jaren som köparen till domstolen i den ort där godset finnes vid äventyr av
talans förlust. Stadgandet överensstämmer med motsvarande föreskrift i
69 § utsökningslagen. Beträffande sistnämnda lagrum har beredningen i
annat sammanhang föreslagit, att tidsfristen skall förkortas till en månad.
Som skäl härför har åberopats, att för talerättens bevarande enligt nya KB
ej kräves att delgivning sker inom den angivna tiden utan endast att ansökan
om stämning göres inom samma tid. Beredningen framhåller, att detta skäl
äger tillämpning även i förevarande fall. På grund härav har jämväl tiden
för instämmande av sådan talan som här avses i förslaget begränsats till en
månad.
Enligt 4 § är köparen pliktig att, örn fordringsägaren yrkar det, med ed
betyga att emellan honom och säljaren är, på god tro, så tingat och hetalt
sorn avhandlingen innehåller. Då beredningen — som utgått från alt detta
stadgande väsentligen hade betydelse i händelse av process — intagit den
ståndpunkten att ed av part i regel ej bör bibehållas som bevismedel i rätte
gång, föreslår beredningen alt bestämmelsen uteslutes.
Beredningens förslag har icke föranlett någon anmärkning från lagrådet.
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
I
Förslaget till lag angående ändrad lydelse av 17 § lagen den 11 juni
1915 örn avbetalningsköp.
För närvarande gäller enligt 10 kap. 32 § äldre RB att avtal varigenom
någon utfäst sig att svara vid annan än rätt domstol är utan verkan. Enligt
10 kap. 16 § nya RB föreligger däremot viss möjlighet för parterna att träf
fa avtal om forum, s. k. prorogationsrätt. Sådant avtal kan avse en redan
uppkommen tvist men även framtida tvist, härflytande ur ett angivet rätts
förhållande. I anslutning till nya RB:s bestämmelser om prorogationsrätt har
emellertid gjorts förbehåll för vad särskilt finnes stadgat örn inskränkning
i denna rätt. Under förarbetena hade nämligen beredningen erinrat, att
prorogationsrätten kunde missbrukas, i det att en övermäktig part begagnade
sig därav för att till sin egen bekvämlighet draga en svagare part från hans
egentliga forum. Till förebyggande härav borde, i den mån det erfordrades,
stadgas undantag från prorogationsrätten.
I sitt föreliggande betänkande framhåller beredningen, att anledning att
befara missbruk av antytt slag särskilt torde föreligga i fråga om avbetal
ningsköp. Vid dylika köp skulle det helt visst i många fall vara förmånligt
för säljaren, därest i köpekontraktet kunde intagas bestämmelse örn skyldig
het för köparen att i tvist som säljaren anhängiggjort angående köpet svara
vid säljarens forum. En sådan bestämmelse, som kunde vara till uppenbart
men för köparen, torde lätt kunna undgå hans uppmärksamhet, särskilt örn
den inginge bland tryckta avtalsvillkor. Det kunde även tänkas att säljaren
för det fall att talan komme att väckas av köparen skulle vilja med avvikel
se från de allmänna forumreglerna göra förbehåll om ett för köparen ogynn
samt forum. På grund av vad sålunda anförts förordas att, till skydd för
köparen, i förevarande lag införes stadgande att avtal, som innan tvist om
köpet uppkommit ingåtts örn den domstol som har att upptaga tvisten, skall
vara utan verkan. Beredningen erinrar, att en liknande bestämmelse an
setts påkallad i den norska lagen om avbetalningsköp.
Det förordade stadgandet skall enligt förslaget upptagas i 17 §. Såsom
framhålles i betänkandet avser den nuvarande bestämmelsen i nämnda pa
ragraf, enligt vilken lagens föreskrifter örn rätt eller förmån för köparen äro
av tvingande natur, icke det fall att avtal av annan innebörd slutits sedan
tvist i anledning av köpet uppkommit. Köparen är sålunda oförhindrad att,
sedan tvist uppstått, med laga verkan avstå från rätt eller förmån som till
kommer honom enligt lagen. Med hänsyn härtill bar beredningen icke funnit
påkallat att betaga kontrahenterna rätt att, sedan tvist uppkommit, avtala
örn forum enligt 10 kap. 16 § nya RB. Härför förutsättes särskild uppgörelse
mellan parterna, och vid denna ägde köparen enligt beredningens uppfatt
ning större möjlighet att tillvarataga sitt intresse. Förslaget leder ej heller
till inskränkning i bestämmelserna i 10 kap. 18 § nya RB. Även örn formligt
avtal om forum icke slutits i anledning av uppkommen tvist, kan köparen
sålunda, på sätt framhålles i betänkandet, genom att icke framställa invänd-
liing medgiva att saken må prövas vid domstol som eljest icke varit be
hörig.
Också detta förslag har vid lagrådets granskning lämnats utan erinran.
Förslaget till lag angående ändrad lydelse av §§ 11 och 12 förordningen
den
i
mars 1882 om tioårig preskription och örn kallelse å okända
borgenärer.
Enligt den nuvarande lydelsen av § 11 förevarande förordning skall an
givande av fordringar, då kallelse å okända borgenärer är sökt, ske sist före
kl. 12 å viss dag, som rätten har att utsätta näst efter sex månader. Är
boet å landet och äskas ej urtima ting, må dock inställelsen utsättas till det
lagtima ting som infaller näst efter sex månader. Stadgandet innebär, i fall
då fordringar skola angivas vid häradsrätt, att inställelsedagen skall utsät
tas antingen till urtima eller till lagtima ting. Enligt förenämnda förslag till
lag om handläggning av domstolsärenden skall häradsrätt vid behandling av
ärenden angående kallelse å okända borgenärer vara domför utan nämnd. I
i-egel skola dylika ärenden handläggas av den som har att upptaga inskriv-
ningsärenden. Med hänsyn härtill har beredningen ansett anledning ej längre
föreligga att bibehålla olika regler för rådhusrätt och häradsrätt i fråga om
utsättandet av inställelsedag för borgenärerna. Enligt förslaget skall därför
den för rådhusrätt nu gällande tidsfristen äga tillämpning även då kallelse
sökes hos häradsrätt.
Den förlust av fordringsrätten som enligt § 12 inträder för borgenären
vid underlåtenhet att angiva sin fordran är betingad av att gäldenären ej
visas ha före inställelsedagen ägt eller å nämnda tid erhållit vetskap om ford
ringens tillvaro. I tvist om fordringen är på borgenärens begäran gäldenären
skyldig att med ed betyga att fordringen ej var för honom känd före instäl-
lelselidens utgång. Brister han åt eden, skall därigenom anses styrkt att han
ägt vetskap om fordringen. Beredningen framhåller i denna del, att partsed
ej stöde i överensstämmelse med nya RB:s bevissystem och att de särskilda
svårigheter som i mål av förevarande beskaffenhet kunde föreligga för bor
genären alt styrka gäldenärens vetskap örn fordringen icke syntes vara av
den art att de borde föranleda undantag från de allmänna bevisreglerna. På
grund härav föreslås, i likhet med vad som skett vid 4 § lösöreköpsförord-
ningen, att stadgandet om edgång skall utgå.
Beredningens förslag har icke givit anledning till någon erinran från lag
rådet. Jag har emellertid ansett, alt föreskriften örn iakttagande av tolvsla
get bör uteslutas ur 11 §.
Förslaget till lag angående tid för framställande av anspråk mot löftes
man enligt 4 § förordningen den 28.juni 171)8 angående vissa omständig
heter uti lagsöknings- oell utmätningsmål.
1 fråga örn fordringar på grund av borgen löper vid sidan av den allmänna
fordringspreskriplionen i vissa fall en särskild preskription. 14g förord
ningen den 28 juni 171)8 angående vissa omständigheter uti lagsöknings- och
llihany till riksdagens protokoll 19iG. 1 sand. Nr 39.
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
17
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
utmätningsmål stadgas sålunda, att örn någon går i borgen för betalningen
av annans skuldebrev såsom för egen skuld å den förfallodag skuldebrevet
innehåller eller ock å viss annan tid, löftesmannen skall vara fri, därest han
icke bliver lagsökt inom tolv månader efter förfallodagen eller efter den ut
satta tidens förlopp. I praxis har stadgandet ansetts tillämpligt, ej endast då
proprieborgen ingåtts för skuldebrev utan även då den avsett annan förbin
delse att å bestämd tid fullgöra viss prestation, t. ex. ett leveranskontrakt.
Som framgår av det sagda, kan den särskilda borgenspreskriptionen en
dast avbrytas genom »lagsökning», varmed i detta sammanhang måste avses
att kravet göres gällande i rättegång eller på därmed jämförligt sätt. Förutom
genom anhängiggörande av talan hos domstol eller lagsökningsdomare torde
preskriptionen kunna avbrytas genom framställande av kvittningsinvändning
i mål som anhängiggjorts av löftesmannen mot borgenären. Enligt praxis
inträder preskriptionsavbrott även genom bevakning i löftesmannens kon
kurs. Med sådan bevakning är uppenbarligen att likställa fordringens anmä
lande i ackordsförhandling utan konkurs.
Vill borgenären inleda rättegång, skall han, enligt en den 29 juli 1812 ul-
färdad förklaring över 4 § i 1798 års förordning, anses ha fullgjort vad
nämnda lagrum föreskriver, därest han inom tolv månader efter förfallo
dagen eller efter den utsatta tidens förlopp gjort ansökan örn stämning, även
örn löftesmannen icke inom samma tid erhållit del av stämningen. Det ålig
ger dock fordringsägaren, vid förlust av vidare talan, att fullfölja målet på
landet å nästa ting och i stad å den dag som är utsatt i stämningen. Om
borgenären i stället för att stämma örn kravet vill göra fordringen gällande
genom lagsökning i inskränkt mening, skall han enligt kungörelse den 9
maj 1835 ej mindre göra ansökan därom inom den i 1798 års förordning
stadgade tiden än även inom sex månader från samma tids utgång giva
löftesmannen behörig del av lagsökningen. Försummas detta, skall lagsök
ningen anses utan verkan för bevarande av hans rätt.
Angående tolkningen av de tilläggsbestämmelser som meddelats genom
sistnämnda båda författningar råder på några punkter viss osäkerhet. Olika
meningar ha sålunda yppats, huruvida preskriptionsavbrott genom lagsök
ning bör anses hava skett, om borgenären efter verkställd delgivning åter
kallar sin talan eller låter saken förfalla. Dessutom råder tvekan, huruvida
som villkor för preskriptionsavbrott bör uppställas, att talan väckts vid be
hörigt forum.
Beredningen framhåller, att enligt 13 kap. 4 § nya RB talan i tvistemål
i allmänhet skulle anses väckt, då ansökan örn stämning inkom till rätten.
Av detta stadgande följde, att därest enligt lag i visst fall talan skulle an-
liängiggöras inom bestämd tid för att talerätten icke skulle förloras, detta
villkor borde anses uppfyllt så snart stämningsansökan ingivits inom denna
tid. Härutinnan intoge alltså den nya rättegångsordningen samma stånd
punkt, som kommit till uttryck i förenämnda författningar av den 29 juli
1812 och den 9 maj 1835. Tydligt vore emellertid, att det för talerättens
bevarande ytterligare krävdes, att delgivning ägde rum, låt vara att detta
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
19
finge ske även efter den föreskrivna tidens utgång. Om ej annat vore stadgat
eller följde av sakens natur, torde det ock enligt beredningens uppfattning
vara erforderligt att det instämda målet fördes till slut. Örn käranden åter
kallade sin talan eller läte den förfalla, syntes villkoren för talerättens bibe
hållande ej kunna anses uppfyllda. Detsamma finge principiellt anses gälla,
om talan väckts vid obehörigt forum. Beredningen ansåge övervägande
skäl tala för, att nämnda grundsatser tillämpades även i fråga örn talan,
som avsåges i 4 § 1798 års förordning. Mot kravet på talans anhängiggörande
vid behörigt forum hade huvudsakligen erinrats, att detta skulle innebära en
alltför stor hårdhet mot borgenären. Denna invändning komme enligt bered
ningens mening att i och med rättegångsreformen förlora sitt berättigande.
Enligt 10 kap. 20 § nya RB ägde högre rätt i samband med beslut, varigenom
den funne lägre rätt obehörig att upptaga ett där anhängiggjort mål, på yr
kande hänvisa målet till den lägre rätt, som funnes behörig. Den domstol
dit målet hänvisades hade att utan ny stämning upptaga målet till behand
ling. Därav följde, att örn viss tid vore föreskriven för talans anhängiggöran
de, kärandens rätt till talan skulle anses bevarad så snart denna tid blivit
iakttagen vid den domstol där målet först förekommit, örn borgenärens
talan i förevarande fall förklarades vara väckt vid orätt forum, kunde han
således alltid undvika rättsförlust genom utverkande av hänvisning.
På grund av det sålunda anförda och då, såsom beredningen framhåller,
de i 1812 års förklaring och 1835 års kungörelse meddelade föreskrifterna
örn skyldighet för borgenären att ombesörja delgivning och att fullfölja sin
talan å visst ting eller viss rättegångsdag icke stå i överensstämmelse med
nya RB:s regler för målens behandling, föreslår beredningen, att sistnämnda
båda författningar skola ersättas med föreskrift att vad i 4 § 1798 års för
ordning är stadgat om skyldighet för borgenären att inom viss tid lagsöka
löftesmannen skall anses fullgjort, örn inom den föreskrivna tiden talan
mot löftesmannen blivit vid domstol väckt eller anspråket eljest hos domstol
eller domare gjorts i laga ordning gällande.
Lagrådet har vid sin granskning av förslaget icke funnit anledning till
erinran mot detsamma.
Förslaget till lag om ändring i förordningen den 4 maj 1855 angående
handelsböeker oell handelsräkningar.
I 12 § förevarande förordning stadgas, att handelsböeker som äro veder
börligen förda kunna tjäna till bevis i handelstvister mellan köpmän inbör
des efter vad i de följande paragraferna sägs. Under 13 och 14 §§ meddelas
föreskrifter angående vissa omständigheter som äro av betydelse vid bedö
mande av handelsboks vitsord, såsom bristfälligheter i fråga örn bok
föringen och motbevisning från vederparten. På dessa punkter har domaren
tillerkänts fri prövningsrätt. Så är ock förhållandet med avseende å den i
15 § behandlade frågan örn verkan av att båda parterna åberopa handelsbok
som bevis. Föreskrifterna i 16 § torde däremot få anses innefatta en be
20
Kunell. Maj:ts proposition nr 39.
gränsning av domarens prövningsrätt. Enligt detta lagrum må det vitsord
som tillkommer handelsbok ej gälla som fullt bevis, om ej motparten med
ger det eller andra omständigheter tillika förekomma som bekräfta boken
eller ock köpmannen eller den, som boken fört, den med ed sannar. Huru
vida edgång skall äga rum, beror på domarens prövning.
Frågan örn handelsboks vitsord som bevis upptogs av nya lagberedningen
i samband med dess år 1889 avgivna förslag till lag angående bevisning in
för rätta. Beredningen uttalade, att nu ifrågavarande bevisregler utan tvekan
kunde betecknas som oförenliga med ett fritt bevissystem. På grund därav
föreslogs också att de skulle upphävas.
Processlagberedningen anför i sitt föreliggande betänkande, att den stånd
punkt som nya lagberedningen sålunda intagit syntes böra fasthållas. Något
behov av en legal reglering syntes efter en mera allmän övergång till fri
bevisprövning lika litet föreligga beträffande handelsböcker som i fråga örn
andra skriftliga bevis. Stadgandet att handelsbok i regel icke finge godtagas
som fullt bevis vore enligt beredningens uppfattning ägnat att förringa värdet
av bevis genom handelsböcker. I sin nuvarande avfattning avsåge stadgandet
allenast tvister mellan köpmän inbördes, medan i andra tvister bevisvärdet
av handelsbok vore föremål för fri bevisprövning. En sådan skillnad funne
beredningen icke sakligt berättigad. Härtill kornine att den partsed som
ifrågavarande bestämmelser innehölle icke stöde i överensstämmelse nied
nya RB:s bevissystem.
I enlighet med vad sålunda anförts föreslår beredningen att nyssnämnda
stadganden i 12—16 §§ förevarande förordning skola upphöra att gälla.
Frågan örn handelsboks vitsord blir då, enligt vad beredningen framhåller,
att bedöma enligt allmänna bevisregler.
Under 17 och 18 §§ meddelas vissa bestämmelser örn skyldighet att förete
handelsbok och verkan av att föreläggande därom icke efterkommes. I sist
nämnda hänseende ankommer på domarens prövning att omedelbart för
kasta den vägrandes påstående i saken eller tillåta vederparten att med ed
sanna sin handelsbok eller utsaga. Beredningen framhåller, att även dessa
stadganden vore obehövliga och i viss mån slridande mot nya RB:s bevis
regler. Jämväl nu ifrågavarande paragrafer föreslås därför skola upphävas.
I 21—25 §§ äro upptagna bestämmelser om handelsräkningar. Enligt 23 §
skall räkning å varor, som utborgats till köpman utan avtal om öppen kredit,
tillställas gäldenären senast inom tre månader efter utgången av det år var
under det utborgade inskrevs i handelsboken, såvida ej uttryckligen annor
lunda avtalats. Om vad sålunda är föreskrivet vederbörligen iakttages, har
gäldenären att inom viss tid klandra räkningen vid påföljd att den eljest
blir lika utmätningsgill som förfallet skuldebrev. Försummar åter säljaren att
inom föreskriven tid tillställa gäldenären räkning eller utsöka fordringen, må,
enligt 25 §, handelsboken icke tilläggas något vitsord för sådan fordran. I
den mån nu ifrågavarande stadganden äro av civilrättslig natur har bered
ningen ansett sig icke böra ingå på frågan om deras bibehållande. Den pro
cessrättsliga föreskriften i 25 § föreslås däremot i likhet med övriga bestäm-
Kungl. Maj:ts proposition nr 39.
nieber om handelsboks vitsord skola utgå. Härav har föranletts en mindre
jämkning i 23 §.
Ej heller mot detta förslag har lagrådet framställt någon anmärkning
Förslaget till lag om ändrad lydelse av 71, 93 oell 94 §§ växellagen.
I förevarande lagförslag behandlas i första hand frågan örn sättet för växel
preskriptions avbrytande. Detta spörsmål äger enligt 1930 års internationella
växellagskonvention envar av de i konventionen deltagande staterna att reg
lera genom sin lagstiftning. För Sveriges del lia bestämmelser i ämnet medde
lats i 71 § växellagen. Huvudregeln är, att växelpreskription avbrytes genom
delgivning av stämning till svensk domstol eller av lagsökning som gjorts
hos svensk lagsökningsdomare.
I beredningens betänkande upptages till en början till övervägande, huru
vida icke redan ingivande av stämningsansökan till rätten bör avbryta pre
skription. Enligt 13 kap. 4 § nya RB skall talan i tvistemål anses väckt då
ansökan om stämning inkom till rätten. Denna grundsats är, enligt vad be
redningen erinrar, föranledd därav att enligt nya RB delgivning vanligen skall
ske genom rättens försorg och att med denna regel icke står i god överens
stämmelse att stämningens delgivning är avgörande för talans anhängiggö-
rande. Enligt motiven till nämnda stadgande följer icke därav, alt det avbrott
av preskription som må ske genom krav eller erinran anses ha skett därmed
att stämningsansökan rörande fordran inkommit lill rätten. Om däremot en
ligt lag talan skall anhängiggöras inom viss tid för att rätt därtill icke skall
förloras, är det tillräckligt att stämningsansökan ingives inom den stadgade
tiden. Från denna utgångspunkt kan det, såsom beredningen anför, vara
tveksamt, huruvida i nu förevarande fall stämningsansökningens ingivande
eller först stämningens delgivning bör medföra preskriptionens avbrytande.
Beredningen framhåller i denna fråga, att växellagens ståndpunkt med av
seende å verkan av att väckt talan avvisas eller återkallas talade för att stäm
ningens delgivning bibehölles som den avgörande omständigheten. I växel
lagen föreskreves, att då det mål vari växelkravet framställts ej fördes till
slut, ny preskriptionstid började löpa från den dag då målet sist handlades.
Enligt nya RB kunde stämningsansökan, utan alt lia delgivits, omedelbart
avvisas, örn rätten funne uppenbart alt den inlämnats till obehörig domstol.
Om ett växelmål avvisades i denna ordning, bade svaranden sannolikt icke
erhållit någon kännedom om kravet. Det skulle då enligt beredningens upp
fattning vara obilligt att anse preskriptionen mot honom avbruten genom att
stämningsansökningen inlämnats till rätten. Bland annat på grund av vad
sålunda anförts har beredningen ej ansett sig böra föreslå någon ändring i
den gällande ordningen alt växelpreskription avbrytes först genom stämning
ens delgivning.
Med delgivning av stämning likställes i de danska och norska växellagarna
s. k. litis denuntiatio. I Sverige har hittills icke funnits någon lagligt reglerad
möjlighet att i denna form påkalla tredje mans deltagande i en process. Nu-
22
Kungl.
Maj:ts proposition nr 39.
mera har emellertid ifrågavarande institut genom stadgande i 14 kap. 12 §
nya RB införts i vår rätt under benämningen kungörande av rättegång. På
grund härav föreslår beredningen, att kungörande av rättegång skall upp
tagas i första stycket av förevarande paragraf såsom ytterligare ett sätt att
avbryta växelpreskription. Det må framhållas, att kungörande av rättegång
enligt nya RB skall ske genom delgivning av skriftlig inlaga.
Andra stycket av 71 § innehåller bland annat ett stadgande, att växelpre
skription under vissa förutsättningar kan avbrytas även genom växelfordrans
anhängiggörande vid domstol i främmande stat. Beredningen anför härom,
att uttrycket växelfordrans anhängiggörande för närvarande syntes böra tol
kas såsom innefattande ett krav på delgivning men att enligt nya RB talan
i tvistemål, såsom förut nämnts, skulle anses anhängiggjord redan genom
stämningsansökningens ingivande. Enligt beredningens mening borde delgiv
ning bibehållas som villkor för preskriptionsavbrott, även då talan förts vid
utländsk domstol. I förslaget har lagrummet jämkats i överensstämmelse nied
vad sålunda anförts.
I 93 § behandlas frågan om forum för växelmål. Enligt lagrummets nuva
rande lydelse skall växelmål instämmas till den domstol, där den som skall
stämmas har att svara i mål som angå gäld i allmänhet. Om den sålunda
behöriga domstolen är en häradsrätt, äger dock käranden i stället instämma
tvisten till närmaste rådhusrätt.
Regeln att växelmål i första hand skall instämmas lill samma domstol som
fordringsmål i allmänhet innefattar en hänvisning till 10 kap. 1 § äldre RB.
Sistnämnda lagrum motsvaras, enligt vad beredningen framhåller, i nya RB
av de i 10 kap. 1—4 §§ upptagna bestämmelserna. Vid sidan av dessa be
stämmelser innehåller 10 kap. nya RB i 5 § och vissa följande paragrafer stad-
ganden som möjliggöra att talan väckes vid annan domstol än den som utgör
svarandens allmänna forum. Slutligen finnas i nya RB liksom i gällande lag
föreskrifter örn särskilda, obligatoriska fora för vissa mål, såsom mål rörande
arv eller testamente och tvister örn äganderätt eller nyttjanderätt till fast
egendom.
Beredningen anför i betänkandet, att de obligatoriska forumreglerna för
arvs- och fastighetstvister m. m. uppenbarligen icke borde tillämpas, därest
en dylik tvist skulle uppträda i ett växelmåls form. Däremot borde de alter
nativa fora, som nya RB anvisade vid sidan av det allmänna forum, kunna
anlitas även i växelmål. Häremot utgjorde enligt beredningens uppfattning
den nu ifrågavarande forumregeln i 93 § växellagen icke något hinder. Denna
regel kunde nämligen icke anses innefatta sådan avvikelse från forumbestäm
melserna i tvistemål i allmänhet som avsåges i 10 kap. 21 § nya RB. På sätt
framhållits i motiven till sistnämnda lagrum innebure den omständigheten,
att i särskild lag eller författning det allmänna tvistemålsforum i 10 kap. 1 §
äldre RB anvisats som laga domstol för visst slag av mål, i allmänhet icke
att den angivna domstolen vore ensam behörig. En föreskrift om exklusivt
forum borde anses föreligga endast om utformningen av den särskilda forum
regeln utvisade att detta vore åsyftat.
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
2 3
På grund av det sålunda anförda har beredningen icke ansett erforderligt
att från nu berörda synpunkt föreslå någon ändring av omförmälda stadgan
de i 93 § växellagen. I förslaget har emellertid en formell jämkning vidta
gits i stadgandet i syfte att vinna överensstämmelse med nya RB:s termino
logi.
I fråga örn föreskriften, att talan som enligt huvudregeln bort väckas vid
häradsrätt i stället må instämmas till närmaste rådhusrätt, framhåller be
redningen, att därmed avsåges att möjliggöra en skyndsammare behandling
än som med nuvarande tingsordning kunde uppnås vid häradsrätterna. Be
redningen erinrar tillika, att häradsrätterna enligt nya RB skola samman
träda betydligt oftare än för närvarande. Dessutom framhålles, att bered
ningens förslag vid 94 § upptoge en regel att häradsrätt vid handläggning av
växelmål i vissa fall skulle vara domför utan nämnd. 1 dessa fall, som säker
ligen kunde väntas få en betydande omfattning, bleve det följaktligen ej er
forderligt att ting eller särskilt sammanträde avvaktades. Med hänsyn till
vad sålunda anförts föreslår beredningen att nu ifrågavarande föreskrift
skall utgå.
I 94 § stadgas nu, att stämning i växelmål skall, där sökanden det äskar,
meddelas till samma dag den sökes, om rätten då sitter och svaranden är
så till hands att han kan infinna sig före rättegångstimmens slut. Stadgan
det innebär, att de i 11 kap. äldre RB utsatta stämningstiderna ej behöva
iakttagas i växelmål.
Nya RB innehåller, enligt vad beredningen erinrar, inga bestämmelser om
fasta stämningstider. Där föreskrives endast, att part som skall inställa sig
vid rätten skall erhålla skäligt rådrum därtill. Längden av detta rådrum be
stämmes för varje särskilt fall av rätten. Dessutom är att beakta att stäm
ning i tvistemål enligt nya RB närmast går ut på anordnande av förberedelse,
vilken främst skall vara muntlig och då börjar med första inställelse men
subsidiärt kan vara skriftlig och då inledes med skriftligt svaromål. Sedan
förberedelsen avslutats, utsättes målet till huvudförhandling.
Med hänsyn till nu berörda förhållanden har beredningen ansett före-
nämnda stadgande i 94 § växellagen böra ersättas med nya bestämmelser.
I syfte alt bibehålla motsvarande möjligheter till ett snabbt avgörande även
under den nya rättegångsordningen föreslår beredningen främst, att sär
skild förberedelse icke skall hållas i växelmål, såvida ej käranden begär det.
Dessutom har, såsom redan antytts, i förslaget upptagits bestämmelse, att
örn huvudförhandling, enligt vad nu sagts, utsättes omedelbart i stämning
en, rätten vid denna huvudförhandling skall vara domför, häradsrätt utan
nämnd och rådhusrätt med en lagfaren domare. Härigenom vinnes, att målet
kan företagas utan att som nu ordinarie sammanträde behöver avvaktas.
I enlighet därmed föreskrives ock i förslaget, att när käranden yrkar det.
första inställelse eller, örn förberedelse ej begärts, huvudförhandling i växel
mål skall utsättas till samma dag som stämning sökes eller nästföljande dag,
såvida svaranden är så till hands att han kan inställa sig och synnerligt
24
hinder icke möter. Med skriftlig förberedelse har beredningen ej ansett sig
böra räkna i växelmål.
Till stöd för förslaget, att rätten vid huvudförhandling som utsatts ome
delbart i stämningen skall vara domför med en lagfaren domare, anför be
redningen, att de växelmål, i vilka käranden ej begärde förberedelse, kunde
antagas i regel vara mycket enkla. Om det vid den ifrågavarande huvudför
handlingen visade sig, att målet vore mera invecklat, kunde handläggningen
uppskjutas, och vid den nya förhandlingen skulle rätten vara fullsutten.
Härjämte framhåller beredningen, att den föreslagna domförhetsregeln ägde
motsvarighet i nya RB:s stadganden örn rättens sammansättning, när huvud
förhandling i tvistemål hölles i omedelbart samband med förberedelsen.
Delgivning av stämning i växelmål skall nu, liksom i tvistemål i allmän
het, ombesörjas av käranden. Enligt nya RB skall, såsom beredningen erin
rar, delgivning i rättegång i allmänhet ske genom rättens försorg. Begär part
att få ombesörja delgivning, har rätten alt pröva huruvida denna uppgift
utan olägenhet kan anförtros honom. Beredningen har ansett, att någon
sådan prövning icke bör äga rum då fråga är örn delgivning av stämning i
växelmål. Med hänsyn till att delgivning är villkor för preskriptionsavbrott
föreslås att kärande som själv vill ombesörja stämningens delgivning alltid
skall vara berättigad därtill. Bestämmelser av sådan innebörd lia av bered
ningen upptagits som ett första stycke i förevarande paragraf.
Lagrådet har vid 71 § andra stycket förklarat sig icke kunna biträda för
slaget om ändrad avfattning av stadgandet att preskription under vissa för
utsättningar kan avbrytas genom växelfordrans anhängiggörande vid dom
stol i främmande stat. På sätt förut antytts innebär förslaget i fråga, att ut
trycket »växelfordrans anhängiggörande» skall utbytas mot »delgivning av
stämning». Som skäl härför har beredningen anfort, att ordet anhängiggöran
de för närvarande syntes böra tolkas såsom innetattande ett krav på delgiv
ning, varemot nya RB:s regler medförde att talan skulle anses väckt ledan
när stämningsansökan inkommit till rätten. Vid sadant förhållande och då
enligt beredningens mening delgivning alltjämt borde utgöra villkor för pre
skriptionsavbrott även då talan förts vid utländsk domstol, hade en jämk
ning i lagrummets lydelse ansetts påkallad.
I lagrådets utlåtande anföres, att beredningens tolkning av den nuvarande
lagtexten icke kunde anses riktig. Av ordalagen i paragrafen i förening med
grunderna för det ifrågavarande stadgandet kunde enligt lagrådet slutas, att
växelmåls anhängiggörande vid utländsk domstol under angivna förutsätt
ningar verkade preskriptionsavbrytande, såframt anhängiggörandet skedde
i den ordning som gällde enligt vederbörande stats egen lagstiftning. Stäm
ningens delgivning borde alltså i detta sammanhang ej tillmätas avgörande
betydelse, utan efter lagstiftningen i den främmande stat där växelkravet
gjorts gällande vore i varje särskilt fall att bedöma huruvida sådana åtgärder
vidtagits som inneburit fordringens vederbörliga anhängiggörande vid dom
stol. Härmed bortfölle den av beredningen åberopade anledningen till änd
Kungl.
Maj:ts proposition nr 39.
Kungl. Maj.ts proposition nr 39.
25
ringsförslaget, och lagrådet hemställde därför att stadgandet finge behålla sin
nuvarande lydelse.
För egen del tinner jag övervägande skäl tala tor den tolkning av ifråga
varande stadgande, som lagrådet hävdat, även om beredningens ståndpunkt
kan stödjas bl. a. på uttalanden i förarbetena till växellagen. Det synes också
ur processuella synpunkter vara mest ändamålsenligt, att frågan, huruvida
anhängiggöi ande av talan vid utländsk domstol i vederbörlig ordning ägt
mm, bedömes efter det främmande landels lagstiftning. På grund härav har
jag ansett mig böra förorda, att det ifrågavarande stadgandet på sätt lagrådet
hemställt bibehålies vid sin nuvarande lydelse.
Den anmärkning lagrådet framställt beträffande 93 § har beaktats.
Vid 94 § har lagrådet mot beredningens förslag bland annat erinrat, att
utsättande av huvudförhandling i växelmål redan i stämningen och utan att
förberedelse ägt rum kunde leda till den olägenheten, att borgenären kunde
föranledas att till huvudförhandlingen medtaga all sin bevisning, ehuru denna
pa grund av gäldenäiens utevaro kunde bliva onödig. För vinnande av ett
snabbt och enkelt förfarande i växelmål erfordrades enligt lagrådets åsikt
allenast den avvikelsen från nya RB:s bestämmelser att huvudförhandling i
omedelbart samband med förberedelsen skulle vara tillåten — förutom uti
de i 42 kap. 20 § nya RB angivna fallen — även då borgenären ensam fram
ställde begäran därom.
Saväl beredningens förslag, vilket överensstämmer med den norska pro
cesslagens bestämmelser i ämnet, som det av lagrådet framställda alternativet
åsyftar att tillgodose det särskilt i växelmål viktiga intresset av ett snabbt
avgörande. Att målet, såsom beredningen förordat, redan i stämningen utsät-
tes till omedelbar huvudförhandling innebär en anfordran även till gäldenä-
ren att vid första rättegångstillfället utföra sin talan. Enligt lagrådets förslag
skulle huvudförhandling på borgenärens begäran kunna hållas utan att gäl-
denären på förhand ägde kännedom örn borgenärens ståndpunkt till denna
fråga och även mot gäldenärens bestridande. Denna anordning synes mig,
principiellt sett, innebära en större avvikelse från de i 42 kap. 20 § nya RB
uppställda villkoren för omedelbar huvudförhandling än beredningens för
slag. Enligt nämnda lagrum fordras att saken skall vara uppenbar eller ock
att båda parterna giva sitt samtycke för att omedelbar huvudförhandling
skall få äga rum. I detta sammanhang må ock erinras örn den i 32 kap. 1 §
nya RB uttalade grundsatsen, att part som enligt rättens beslut har att full
göra något i rättegången skall erhålla skäligt rådrum därtill.
Med anledning av dc erinringar som salunda kunna anföras även mot lag
rådets förslag synes mig böra övervägas, örn ej de för den allmänna proces
sen gällande reglerna kunna anses utan den av lagrådet berörda tilläggsbe
stämmelsen tillgodose även behovet av skyndsamhet vid handläggningen av
växelmål. Vad som främst erfordras är ali den väckta talan utan dröjsmål
kommer under domstolens behandling. Bestämmelse härom har ock, liksom
i gällande lag, upptagits i beredningens förslag. I del stora flertalet fall torde
målet redan vid törsta rättegångstillfället kunna hringas lill avgörande an-
Hihanfi till ripsriiiyenti protokoll
1 muni \r lil).
3
26
tingen, i fall av svarandens utevaro, vid första inställelsen eller — under de
i 42 kap. 20 § nya RB angivna förutsättningarna — vid en i omedelbart
samband därmed hållen huvudförhandling. I de helt visst sällsynta fall, da
detta ej kan ske, torde tillräcklig anledning icke föreligga att avvika från
de allmänna processuella reglerna. Med hänsyn till angelägenheten av skynd
samhet är dock uppenbart, att de tidsfrister som påkallas i ena eller andra
partens intresse ej böra utmätas längre än omständigheterna nödvändigt be-
tinga.
På grund av vad sålunda anförts ha de bestämmelser i förslaget som röra
utsättandet av huvudförhandling omedelbart i stämningen och rättens dom-
förhet vid sådan huvudförhandling fått utgå. Såsom andra stycke i 94 § har
i enlighet härmed allenast upptagits stadgande om skyldighet för rätten att,
under vissa förutsättningar, utsätta första inställelse i växelmal till samma
dag som stämning sökes eller nästföljande dag.
Förslaget till lag om ändrad lydelse av 53, 71 och 72 §§ checklagen.
De ändringar som innefattas i detta förslag motsvara vad som förordats
med avseende å 71, 93 och 94 §§ växellagen. Lagrådet har också hemställt
om enahanda ändringar som vid växellagsförslaget. Beträffande mitt stånd-
punktstagande till denna hemställan ber jag få hänvisa till vad som anförts
vid sistnämnda förslag.
Departementschefens hemställan.
Såsom framgår av det förut anförda har jag med anledning av lagrådets
anmärkningar på några punkter låtit inom departementet verkställa ändring
i de av beredningen framlagda förslagen. Även i övrigt ha vissa redaktionella
jämkningar vidtagits. Slutligen har tidpunkten för de föreslagna lagarnas
ikraftträdande framflyttats till den 1 januari 1948. Jag hemställer, att de så
lunda jämkade förslagen måtte genom proposition föreläggas riksdagen till
antagande.
Med bifall till denna, av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Majit Konungen, att till
riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 39
Ur protokollet:
Sven Leffler.
Stockholm 1946. Kungl. Boktryckeriet P. A. Norstedt & Söner.
i52S83