Prop. 1955:179
('med förslag till förordning om ändring i förordningen den 2 juni 1950 (nr 262) angående omreglering av vissa ersättningar i anledning av kroppsskada, ådragen under militärtjänst\xad göring, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
1
Nr 179
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till
förordning om ändring i förordningen den 2 juni 1950
(nr 262) angående omreglering av vissa ersättningar i anledning av kroppsskada, ådragen under militärtjänst
göring, m. m.; given Stockholms slott den 25 mars 1955.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att
dels antaga härvid fogade förslag till 1) förordning om ändring i förordningen den 2 juni 1950 (nr 262) an gående omreglering av vissa ersättningar i anledning av kroppsskada, ådra gen under militärtjänstgöring,
2) förordning om viss tillämpning av 9 § militärersättningsförordningen den 2 juni 1950 (nr 261),
3) förordning om ändrad lydelse av 2 § militärersättningsförordningen den 2 juni 1950 (nr 261),
dels ock bifalla det förslag i övrigt, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Torsten Nilsson
1—583 56
Bihang till riksdagens protokoll 1955.
1 saml. Nr 179
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att vissa år 1950 omreglerade ersättningar till
skadade värnpliktiga m. fl. förhöjes i samband med den omreglering av
ersättningar på grund av olycksfall i arbete m. m., varom förslag avgivits
i propositionerna nr 156 och 158 till årets riksdag. De förhöjningar, som
nu föreslås för de tidigare omreglerade militärersättningarna, berör ska
dade under 67 år med minst 30 % invaliditet samt efterlevande makar och
barn. För helinvalider innebär förslaget en förhöjning av utgående liv-
läntor med ungefär 20 %. Övriga livräntetagare erhåller en proportionsvis
än större förhöjning, vilket förhållande sammanhänger med den anpass
ning som skett till principerna för den föreslagna omregleringen av ersätt
ningar på grund av olycksfall i arbete in. in.
Vidare föreslås ändring i militärersättningsföroraningen i syfte att er
sättning, under närmare angivna förutsättningar, skall kunna utgå även
i anledning av skador som inträffar under färder på fritid.
Förslag
till
Förordning
om ändring i förordningen den 2 juni 1950 (nr 262) angående omregle-
ring av vissa ersättningar i anledning av kroppsskada, ådragen
under militärtjänstgöring
Härigenom förordnas att 3, 4 och 8 §§ samt 9 § 2 mom. förordningen den
2 juni 1950 angående omreglering av vissa ersättningar i anledning av
kroppsskada, ådragen under militärtjänstgöring1, skola erhålla ändrad
lydelse på sätt nedan angives.
(Gällande lydelse)
3
1 mom. Sjukhjälp enligt förord
ningen den 18 juni 1909 eller sjuk
penning enligt förordningen den 18
juni 1927 under tid då kroppsskadan
förorsakar förlust av arbetsförmå
gan (hel sjukhjälp eller sjukpen
ning) skall, där ej annat följer av
vad i andra stycket stadgas, utgöra
(Föreslagen lydelse)
§•
1 mom. Sjukhjälp enligt förord
ningen den 18 juni 1909 eller sjuk
penning enligt förordningen den 18
juni 1927 under tid då kroppsskadan
förorsakar förlust av arbetsförmå
gan (hel sjukhjälp eller sjukpen
ning) skall, där ej annat följer av
vad nedan i andra stycket eller i 4
mom. stadgas, utgöra
1 Senaste lydelse av 3, 4, 8 och 9 §§, se 1953: 257,
3
Kanyl. Maj:ts proposition
(G äl lande lydelse)
a) om den skadade sammanlever
med hustru eller har hemmavarande
barn eller adoptivbarn under sexton
år: tio kronor 50 öre för dag intill
utgången av den månad, varunder
den skadade fyller tjugufem år, och
från utgången av den månad, var
under han fyllt sextiosju år, samt
eljest tretton kronor 50 öre för dag;
b) i annat fall:nio kronor för dag
intill utgången av den månad, var-
under den skadade fyller tjugufem
år, och från utgången av den månad,
varunder han fyllt sextiosju år,
samt eljest tolv kronor för dag.
2 mom. Har den —• —
3 mom. Sjukhjälp eller
(Föreslagen lydelse)
a) om den skadade sammanlever
med hustru eller har hemmavarande
barn eller adoptivbarn under sexton
år: tretton kronor 50 öre för dag in
till utgången av den månad, var
under den skadade fyller sextiosju
år, samt därefter tio kronor 50 öre
för dag;
b) i annat fall: tolv kronor för
dag intill utgången av den månad,
varunder den skadade fyller sextio
sju år, samt därefter nio kronor för
dag.
månadsbelopps beräkning.
-------- för dag.
--------eller sjukpenning.
A mom. Skulle sjukhjälpen eller
sjukpenningen, beräknad enligt 1—3
inom., understiga det belopp, som
vid tillämpning av bestämmelserna
i 6 § militärersättningsförordningen
den 2 juni 1950 (nr 261) skolat ut
gå såsom sjukpenning eller hempen
ning jämte i förekommande fall
barntillägg och vårdbidrag, därest
den skadade hånförts till sjukpen
ningklass nr 9, förhöjes sjukhjäl
pen eller sjukpenningen till sådant
belopp.
nr 179
dr
1955
Har livränta
4 §•
Livränta till den skadade skall för månad räknat utgöra det belopp,
som enligt följande tabell svarar mot graden av arbetsförmågans nedsätt
ning (invaliditetsgraden) och den skadades ålder:
4
Kumjl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
(Gällande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Invalidi
tetsgrad
uttryckt
i procent
Livräntans månadsbelopp i kronor
Invalidi
tetsgrad
uttryckt
i procent
Livräntans månadsbelopp i kronor
intill utgången
av den månad,
varunder den
skadade fyller
25
år, och från
utgången av den
månad, varunder
han fyllt 67 år
från utgången
av den månad,
varunder den
skadade fyllt 25
år, intill utgången
av den månad,
varunder han
fyller 67 år
intill utgången
av den månad,
varunder den
skadade fyller
67 år
därefter
10
20
20
10
20
20
12
24
24
12
24
24
14
28
28
14
28
28
15
30
30
15
30
30
16
32
32
16
32
32
18
36
36
18
36
36
20
50
50
20
50
50
25
65
65
25
65
65
30
85
90
30
130
85
331/3
95
105
331/3
150
95
35
100
no
35
160
100
40
120
135
40
190
120
45
140
155
45
220
140
50
160
180
50
250
160
55
180
205
55
280
180
60
200
230
60
310
200
65
220
255
65
340
220
662/3
230
265
662/3
350
230
70
240
280
70
370
240
75
260
310
75
400
260
80
280
340
80
430
280
85
300
370
85
460
300
90
320
400
90
490
320
100
360
460
100
550
360
Svarar invaliditetsgraden —-------
Medför kroppsskadan förlust av
arbetsförmågan och tillika behov av
särskild vård som ej avses i 2 §, för-
höjes livräntans ovan angivna be
lopp under den tid förhållandet va
rar med vårdbidrag, bestämt med
hänsyn till vårdbehovets omfattning,
dock högst etthundrafemtio kronor
för månad räknat.
På därom
— högre invaliditetsgrad.
Är den skadade till följd av ska
dan under längre tid ur stånd att
reda sig själv, förhöjes livräntans
ovan angivna belopp under tiden
med vårdbidrag, varvid bestämmel
serna i 17 § lagen om yrkesskade
försäkring skola äga motsvarande
tillämpning.
gällande beräkningsgrunder.
8
§.
Livränta, som tillkommer den ska- Livränta, som tillkommer den ska
dades änka, skall utgöra etthundra- dades änka, skall intill utgången av
femtio kronor för månad räknat och den månad, varunder hon fyller
5
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
(Gällande lydelse)
livränta till varje därtill berättigat barn eller adoptivbarn sjuttiofem kronor för månad räknat. Livrän tornas sammanlagda belopp för varje månad må dock icke över stiga trehundasjuttiofem kronor. Er forderliga nedsättningar skola ske i förhållande till vad på varje livrän- letagare belöper.
Livränta enligt--------------------------Livränta till------------------ --------- -
Till änka, som uppbär livränta och före fyllda sextio år ingår nytt äktenskap, utgives ett kapital för en gång av fyratusen kronor.
(Föreslagen lydelse)
sextiosju år, utgöra tvåhundra kro nor samt därefter etthundrafemtio kronor för månad räknat och liv ränta till varje därtill berättigat barn eller adoptivbarn etthundra kronor för månad räknat. Livrän tornas sammanlagda belopp för var je månad må dock icke överstiga femhundra kronor. Erforderliga ned sättningar skola ske i förhållande till vad på varje livräntetagare be löper. - sexton år.
Vilande beräkningsgrunder.
Till änka, som uppbär livränta och före fyllda sextio år ingår nytt äktenskap, utgives ett kapital för en gång av sjutusentvåhundra kronor.
9 §.
2 mom. Har i anledning av ska dan erkänd sjukkassa till den ska dade utgivit sjukpenning, som enligt kassans stadgar ej må utgå sam tidigt med ersättning enligt denna förordning, skall vid utgivande till den skadade av sjukhjälp eller sjuk penning, som enligt denna förord ning tillkommer honom för samma tid, på begäran av kassan göras av drag för vad kassan utgivit och det avdragna beloppet utbetalas till kas san.
Från ersättning, som belöper å tid för vilken crsätlningstagaren åt njutit folkpension eller bidrag enligt lagen om bidrag till änkor och änk lingar med barn eller lagen om särskilda barnbidrag till änkors och invaliders m. fl. barn, skall på be-
2 mom. Vad i 11 § 2 mom. militärersättningsförordningen sägs om avdrag för ersättning från allmän sjukkassa eller för folkpension eller för bidrag enligt lagen den 26 juli 1947 (nr 530) om särskilda barn bidrag till änkors och invaliders m. fl. barn eller lagen samma dag (nr 531) om bidrag till änkor och änklingar med barn skall äga mot svarande tillämpning å ersättning, som bestämts enligt denna förord ning.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
(Gällande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
gäran av pensionsstyrelsen göras av
drag om och i den mån ersättningen
skolat föranleda minskning av pen
sionen eller bidraget; och skall av
draget belopp utbetalas till pensions
styrelsen.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1956 och äger tillämp
ning beträffande ersättning för tid efter ikraftträdandet.
Förslag
till
Förordning
om viss tillämpning av 9 § militärersättningsförordningen
den 2 juni 1950 (nr 261)
Härigenom förordnas, att 9 § militärersättningsförordningen den 2 juni
1950 i dess lydelse enligt förordningen den 22 maj 1953 (nr 256) om
ändrad lydelse av nämnda paragraf skall — förutom beträffande ersätt-
ning, som för tiden efter den 30 juni 1953 utgives i anledning av skada
som inträffat efter den 31 december 1950 — äga tillämpning beträffande
ersättning, som för tiden efter den 31 december 1955 utgives i anledning
av skada som inträffat under tiden den 1 januari 1949—den 31 december
1950.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1956.
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
7
Förslag
till
Förordning
om ändrad lydelse av 2 § militärersättningsförordningen
den 2 juni 1950 (nr 261)
Härigenom förordnas, att 2 § militärersättningsförordningen den 2 juni 19501 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Gällande lydelse) (Föreslagen lydelse)
2
§•
Militärtjänstgöring anses hava varit för handen icke blott då veder börande deltagit i sådan tjänstgöring utan även under tid,
då han — — -------------------fritid, samt då han färdats till eller från tjänstgöringen samt färden föran letts av och stått i nära samband antingen med
tjänstgöringen eller
med permission eller annan ledighet.
Med militärtjänstgöring-------------
då han färdats till eller från tjänstgöringen samt färden föran letts av och stått i nära samband antingen med tjänstgöringen eller med permission eller annan ledighet; och skall i fråga om färd till eller från tjänstgöringen med permission
likställas fritid, varunder vederbö rande ägt rätt att utan särskilt tillstånd vistas utom tjänstgörings orten. eller prövning.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då den enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och skall äga tillämpning beträffande skador, som inträffa efter ikraftträdandet.
1 Senaste lydelse av 2 §, se 1954:460.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför
Hans Maj.t Konungen i statsrådet å Stockholms slott
den 25 mars 1955.
Närvarande
Statsministern
E
rlander
,
ministern för utrikes ärendena
U
ndén
,
stats
råden
S
köld
, Z
etterberg
, T
orsten
N
ilsson
, S
träng
, E
ricsson
,
A
ndersson
, N
orup
, H
edlund
, P
ersson
, H
jalmar
N
ilson
, L
indell
,
N
ordenstam
, L
indström
, L
ange
.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Torsten Nilsson, fråga om
höjning av vissa ersättningar i anledning av kroppsskada, ådragen under
militärtjänstgöring, m. m. samt anför.
Genom propositionen nr 156 till årets riksdag har Kungl. Maj :t avgivit
förslag till lag angående omreglering av vissa ersättningar enligt lagen den
17 juni 1916 (nr 235) om försäkring för olycksfall i arbete m. m. Förslaget
innebär i huvudsak, att ersättningar, som utgår på grund av äldre skade-
faU, höJes med hänsyn till löneutvecklingen och att de i huvudsak anpassas
efter beräkningsgrunderna i lagen om yrkesskadeförsäkring. I anslutning
till nämnda proposition har Kungl. Maj:t genom propositionen nr 158 fram
lagt förslag till bl. a. förordning angående omreglering av vissa ersättningar
av statsmedel i anledning av olycksfall i arbete m. in. Vissa ersättningar,
som utgår på grund av skador, ådragna under militärtjänstgöring, omfattas
av sistnämnda omregleringsförslag. Så är emellertid ej förhållandet med
flertalet av de äldre militärersättningsfallen, vilka redan tidigare blivit om
reglerade. I skrivelse den 14 februari 1955 har riksförsäkringsanstalten
avgivit förslag syftande till höjning av dessa tidigare omreglerade ersätt
ningar och anpassning av dem efter de principer som nu kommit till ut
tryck i det genom propositionen nr 156 framlagda omregleringsförslaget.
Jag anhåller nu att få till behandling upptaga anstaltens förslag. I sam
band harmed vill jag behandla ett spörsmål om minimibeloppet av den årliga
arbetsförtjänst som skall läggas till grund för bestämmande av ersättning
till vissa skadade värnpliktiga m. fl.
Samtidigt torde jag få anmäla en uppkommen fråga om militärersätt-
ningsförordningens tillämplighet på skador, inträffade under färd på fritid.
Höjning av vissa äldre militärersättningar
Kungl. Muj:ts proposition nr 179 år 1955
9
Gällande bestämmelser
Militärersättningsförordningen den 2 juni 1950 (nr 261; ändr. genom
SFS 1953: 256 och 672 samt 1954: 460), som trädde i kraft den 1 juli 1950,
äger tillämpning på värnpliktiga, huvuddelen av det fast anställda man
skapet, förste fältflygare samt vissa grupper av icke ständigt tjänstgörande
fast anställd personal ävensom på hemvärnspersonal och sådan annan fri
villig personal som enligt Konungens förordnande hänföres under förord
ningen. Såsom kroppsskada anses enligt förordningen icke blott skada till
följd av olycksfall utan även sjukdom, som utan att vara orsakad av
olycksfall ådragits under militärtjänstgöring. Beräkningsgrunderna för
ersättning enligt förordningen var ursprungligen i stort sett desamma som
i fråga om ersättning enligt lagen om försäkring för olycksfall i arbete.
Sjukpenning och livränta beräknades sålunda på grundval av den skadades
årliga arbetsförtjänst. I fråga om värnpliktiga och vissa andra gällde dock
att den årliga arbetsförtjänsten icke skulle beräknas till lägre belopp än
3 600 kronor. Detta belopp höjdes sedermera till 4 800 kronor, vilket skulle
utgöra minimibelopp vid bestämmande av ersättning för tid efter den 30
juni 1953 i anledning av skadefall, som inträffat efter den 31 december
1950.
Genom förordning den 4 juni 1954 (nr 460) har militärersättningsför
ordningen anpassats efter lagen om yrkesskadeförsäkring. Den nya lydel
sen trädde i kraft den 1 januari 1955 samtidigt med nämnda lag och äger
tillämpning å skadefall, som inträffat efter ikraftträdandet. Vid nyinträf-
fade skadefall gäller sålunda enligt militärersättningsförordningen i hu
vudsak samma grunder för ersättningarnas beräkning som enligt lagen
om yrkesskadeförsäkring. Minimibeloppet vid beräkning av den årliga
arbetsförtjänsten för värnpliktiga in. fl. är enligt förordningens nya lydelse
5 000 kronor.
Före 1950 års militärersättningsförordning gällde en förordning i samma
ämne av år 1927. Denna i sin tur ersatte en förordning av år 1909. I fråga
om ersättningarnas beräkning skilde sig 1927 års förordning från den nu
varande militärersättningsförordningen bl. a. därigenom, att individuell
bestämning av den faktiska årliga arbetsförtjänsten ej skedde beträffande
värnpliktiga. Enligt 1909 års förordning beräknades ersättningarna över
huvud icke efter någon årlig arbetsförtjänst.
Flertalet av de ersättningar, som alltjämt utgår enligt de äldre militär-
ersättningsförordningarna, bestämmes sedan den 1 juli 1950 enligt grunder
vilka stadgats i förordningen den 2 juni 1950 angående omreglering au vissa
ersättningar i anledning av kroppsskada, ådragen under militärtjänstgöring
(nr 262; ändr. genom SFS 1953:257). Detta är fallet beträffande dels er
sättningar jämlikt 1909 års förordning dels ersättningar jämlikt 1927 års
10
Kungl. Maj:is proposition nr 179 år 1955
förordning till värnpliktiga som drabbats av skada före den 1 juli 1950
samt till fast anställt eller indelt manskap i anledning av skadefall inträf
fade före år 1949. Ersättningar jämlikt grunderna i 1909 års förordning
och vissa ersättningar jämlikt grunderna i 1927 års förordning bestämmes
likaledes enligt 1950 års omregleringsförordning. Ifrågavarande ersätt
ningar, som tidigare alltefter tiden för skadans inträffande och andra om
ständigheter utgått enligt varierande bestämmelser och med olika belopp,
har genom omregleringen i stort sett blivit enhetliga.
Beträffande invalidlivräntor är 1950 års omregleringsförordning konstrue
rad på det sätt, att livräntebeloppen vid förekommande invaliditetsgrader
finnes angivna i en tabell. Denna innehåller endast två beloppskolumner,
den ena för livräntetagare i åldrarna 25—66 år och den andra för yngre
och äldre livräntetagare. Vid invaliditetsgrader under 30 % är livränte
beloppen lika i de båda kolumnerna, men vid invaliditet av 30 % eller
däröver är den förstnämnda kolumnens belopp högre. I förhållande till
de tidigare utgående ersättningarna innebär förordningens livräntetabell
en uppräkning med proportionsvis gynnsammare ersättning vid stigande
invaliditetsgrad. Som exempel på livräntebeloppens storlek enligt förord
ningens ursprungliga lydelse kan nämnas att livräntans månadsbelopp ut
gjorde, för helinvalider i åldrarna 25—66 år 350 kronor samt i åldrarna
därunder och däröver 275 kronor, för skadade med 50 procents invaliditet
135 respektive 125 kronor och för skadade med 10 procents invaliditet i
alla åldrar 20 kronor.
Hel sjukpenning utgjorde enligt omregleringsförordningens ursprung
liga lydelse för skadade i åldrarna 25—66 år nio kronor för dag utan
familjetillägg och tio kronor 50 öre för dag med sådant tillägg. För ska
dade under 25 eller över 67 år utgjorde hel sjukpenning sju kronor för
dag utan och åtta kronor 50 öre för dag med familjetillägg.
Även livräntor till efterlevande maka och barn har omreglerats genom
1950 års omregleringsförordning; livräntorna uppgick enligt förordningens
ursprungliga lydelse till 125 respektive 65 kronor för månad.
Genom förordning den 22 maj 1953 (nr 257) har uppräkning skett från
och med den 1 juli 1953 av ersättningar enligt 1950 års omregleringsför
ordning. Enligt 1953 års förordning utgör sålunda livränta till helinvalid
460 kronor för månad i åldrarna 25—66 år och 360 kronor i övriga åldrar,
sjukpenning utan familjetillägg 12 respektive 9 kronor och sjukpenning
med familjetillägg 13 kronor 50 öre respektive 10 kronor 50 öre för dag
samt livränta till efterlevande maka 150 kronor och till barn 75 kronor
för månad. Uppräkningen av livräntebeloppen till helinvalider innebar en
förhöjning med omkring 31 %. Livräntor till skadade med partiell in
validitet, uppgående till minst 25 %, uppräknades i ungefär samma pro
portion och livräntor till skadade med 20 procents invaliditet i något mindre
mån, under det att skadade med lägre än 20 procents invaliditet icke erhöll
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
11
någon förhöjning. Efter uppräkningen motsvarar livräntan till helinvalid i åldrarna 25—66 år ungefär den livränta, som i ett nytt skadefall utgår, då den skadades årliga arbetsförtjänst utgör 6 000 kronor.
På de enligt 1927 års militärersättningsförordning utgående ersätt ningar som ej omreglerats enligt 1950 års omregleringsförordning äger förordningen den 2 juni 1950 om tillägg av statsmedel å vissa ersätt ningar enligt lagen om försäkring för olycksfall i arbete m. m. (nr 295; ändr. genom SFS 1953: 251) tillämpning. Huvudsakligen är här fråga om ersättningar i anledning av skador som drabbat reservpersonal och fri villiga. Förordningen om ersättningstillägg har genom ändring som trätt i kraft den 1 juli 1953 blivit tillämplig jämväl på ersättningar enligt 1950 års militärersättningsförordning.
I samband med tillkomsten av 1950 års omregleringsförordning bemyn digade riksdagen Kungl. Maj:t att meddela föreskrifter om utgivande av skälig ersättningsfyllnad i de fall, där ersättning enligt de från och med den 1 juli 1950 gällande ersättningsbestämmelserna komme att utgå med lägre belopp än som kunnat utgå om äldre bestämmelser rörande ersättning och familjebidrag alltjämt skolat tillämpas beträffande skadefall, som in träffat före den 1 juli 1950 (rd. skr. 1950:293). Vid sidan om ersättning från riksförsäkringsanstalten hade nämligen till värnpliktiga in. fl., vilka skadats efter den 2 september 1939, familjebidrag kunnat utgå enligt sär skilda bestämmelser. Dessa bestämmelser upphävdes samtidigt med till komsten av omregleringsförordningen och i vissa fall hade minskning av de sammanlagda ersättningsförmånerna kunnat bli följden av familje bidragets bortfall.
Med stöd av nämnda bemyndigande meddelade Kungl. Maj :t i brev till försvarets socialbyrå den 16 juni 1950 bestämmelser om ersättningsfyllnad av nyssnämnda slag. I brev till socialbyrån den 6 april 1951 och den 30 juni 1953 förklarade Kungl. Maj :t hinder ej möta att vid bestämmande av ersättningsfyllnad hänsyn toges jämväl till de belopp varmed familjebidrag till i tjänst varande värnpliktiga kunde utgå enligt de vid respektive tid punkter gällande lydelserna av fainiljebidragsförordningen den 29 mars 1946 (nr 99).
Vissa huvuddrag i den föreslagna omregleringen av
ersättningar enligt olycksfallsförsäkringslagen in. in.
Beträffande innebörden av det i propositionen nr 156 framlagda för slaget angående omreglering av ersättningar enligt olycksfallsförsäkrings lagen in. m. hänvisas till nämnda proposition. Vissa huvuddrag, som har intresse i nu förevarandc sammanhang, må dock här angivas.
Omregleringen innebär framför allt en höjning av beräkningsunderlaget (den årliga arbetsförtjänsten) i de enskilda fallen och en anpassning
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
efter yrkesskadeförsäkringslagens grunder för beräkning av ersättning.
Såsom aktuell medelår sförtjänst, i förhållande till vilken äldre ersättningar
skall uppräknas, har valts 6 600 kronor. Omregleringen skall huvudsak
ligen omfatta livräntor till invalider under 67 år med minist 30 % in
validitet samt efterlevande make under 67 år och barn. Därjämte iskall
invalider under 67 år med mimst 20 men mindre än 30 % invaliditet kunna
erhålla uppräkning till hälften av det belopp som skulle utgått enligt
yrkesskadeförsäkringslagens regler. Invalider över 67 år med minst 30 %
invaliditet erhåller uppräkning till hälften av det belopp som utgår i mot
svarande fall före samma ålder. Ingen förhöjning erhåller sålunda inva
lider över 67 år med mindre än 30 % invaliditet, invalider i alla åldrar med
mindre än 20 % invaliditet och efterlevande make över 67 år samt livränte-
berättigiade föräldrar.
Riksförsäkringsanstaltens förslag beträffande de tidi
gare omreglerade militärersättningarna
Riksförsäkringsanstalten har erinrat, att ersättningsgrunderna för mili-
tärskadefallen i stort sett anslutit sig till motsvarande ersättningsgrunder
för skadefall inom den obligatoriska olycksfallsförsäkringen. I fråga om
de tidigare omreglerade militärersättningarna har anstalten dock funnit
en direkt anknytning till den aktuella omregleringen av ersättningar för
olycksfall i arbete m. m. icke vara påkallad eller ens lämplig. Däremot bör
enligt anstaltens uppfattning ersättningsgrunderna och ersättningsnivån
anpassas efter vad som kommer att gälla för ersättningar på grund av
olycksfall i arbete m. m. Anstalten framhåller, att några bärande skäl att
vid en sådan anpassning frångå den införda tabellmetoden icke torde fin
nas. Anpassningen bör enligt anstaltens mening ske inom det nuvarande
systemets ram genom erforderliga justeringar av beloppen.
I fråga om den nivå, till vilken ersättningarna bör uppräknas, konsta
terar anstalten att, även om det nuvarande, år 1953 fastställda beloppet av
livränta till helinvalid i åldrarna 25—66 år tages till utgångspunkt, följer
av en anpassning efter de nya grunderna att en viss höjning av andra liv
räntebelopp skulle uppkomma. Anstalten fortsätter:
»I princip kräver emellertid anpassningen därjämte en generell höjning-
av ersättningsnivån för såväl helinvalider som övriga berörda livränteta-
gare. Såsom ovan nämnts uppräknades här ifrågavarande ersättningar år
1953 så, att livränta till helinvalid under 67 år kom att ungefär motsvara
livränta i ett nytt skadefall, där den skadades årliga arbetsförtjänst uppgått
till 6 000 kronor. Enligt de inom socialdepartementet uppdragna riktlin
jerna kommer arbetsförtjänsten för den, som skadats under åren 1952—
1954, att uppräknas med tio procent. Med en motsvarande uppräkning
borde livränta till helinvalid under 67 år enligt 1950 års omregleringsför-
ordning förhöjas från 460 till 505 kronor för månad. Starka skäl tala dock
för en större höjning. Den supponerade medelarbetsförtjänst, 6 600 kro
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
13
nor, som valts såsom norm för uppräkning av äldre ersättningar på grund av olycksfall i arbete m. in., torde icke svara mot den verkliga medelarbets förtjänsten i nuvarande löneläge för män i värnpliktsåldern. Någon exakt beräkning av en sådan arbetsförtjänst låter sig icke göra på grundval av hittills handlagda skadeärenden, enär i flertalet ärenden arbetsförtjänsten överstigit det belopp, som intill 1955 års ingång kunnat tagas i beräkning. Vid bestämning av livränta har högsta belopp av årlig arbetsförtjänst, som fått medräknas, varit 7 200 kronor. Högsta sjukpenningbeloppet har utgått vid en årlig arbetsförtjänst av 6 885 kronor eller däröver. Nämnas kan, att i mer än två tredjedelar av de under år 1954 inkomna ärenden, där liv ränta eller sjukpenning utgivits jämlikt militärersättningsförordningen, den skadades årliga arbetsförtjänst beräknats uppgå till eller överstiga nyss nämnda belopp. I fråga om skadefall däremot, som inträffa efter 1955 års ingång, har maximibeloppet av årlig arbetsförtjänst höjts till 15 000 kro nor. Det kan därför antagas, att medelarbetsförtjänsten vid beräkning av ersättningar i nya militärersättningsfall kommer att icke oväsentligt över stiga 7 200 kronor.
Bl. a. på grund härav finner riksförsäkringsanstalten det skäligt, att den aktuella uppräkningen av ersättningar enligt 1950 års omregleringsför- ordning sker med utgångspunkt från att ersättningarna skola motsvara en årlig arbetsförtjänst av 7 200 kronor. Härigenom kommer livränta till hel invalid under 67 år att höjas från 460 till 550 kronor för månad.»
Riksförsäkringsanstaltens förslag innebär, att livräntor till helinvalider i åldrarna 25—66 år ökar med ungefär en femtedel i förhållande till det nuvarande, år 1953 fastställda beloppet. Livräntetagare över 67 år erhåller ej någon förbättring och ej heller invalider med mindre än 30 procents in validitet. Övriga invalider samt änkor under 67 år och barn erhåller enligt förslaget förhållandevis större förhöjning än helinvalider. Änke- och barn livräntor förhöjes sålunda med en tredjedel och livräntor till invalider med 50 procents invaliditet i allmänhet med ungefär två femtedelar.
Departementschefen
Ersättningar, som utgår i anledning av kroppsskada, ådragen under militärtjänstgöring, regleras genom bestämmelser, vilka nära anknutits till de förutvarande lagbestämmelserna om försäkring för olycksfall i arbete och de nuvarande om yrkesskadeförsäkring. Beträffande äldre ersättningar på grund av olycksfall i arbete infördes år 1950 s. k. ersättningstillägg utgående av statsmedel. Samtidigt genomfördes en omreglering av ersätt ningar på grund av äldre militärskadefall, vilka drabbat värnpliktiga in. fl.
Sedan lagen om yrkesskadeförsäkring beslutats och numera trätt i kraft, är avsikten nu att genomföra en omreglering av de på grund av olycksfall i arbete in. in. utgående ersättningarna och samtidigt i huvudsak avskaffa ersättningstilläggen. Omregleringen syftar dels till att lyfta ersättningsnivån med hänsyn till den löneutveckling som skett sedan ersättningarna eu gång
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 dr 1955
bestämdes dels till att i huvudsak anpassa ersättningarna efter yrkesskade
försäkringslagens beräkningsgrunder.
Härigenom har frågan om en omprövning av grunderna för de år 1950
omreglerade militärersättningarna aktualiserats. Riksförsäkringsanstalten
har inkommit med förslag i ämnet. På grundval härav har — med beak
tande av vad som föreslås beträffande ersättningar på grund av olycksfall i
arbete m. m. — inom försvarsdepartementet utarbetats förslag till sådana
ändringar i bestämmelserna rörande de omreglerade militärersättningarna,
som kan anses påkallade.
Vad man i detta sammanhang närmast har att taga ställning till är
frågan om den metod enligt vilken de tidigare omreglerade militärersätt
ningarna bör anpassas efter den aktuella omregleringen av ersättningar
på grund av olycksfall i arbete in. in. f detta avseende må framhållas,
att ifrågavarande militärersättningar redan blivit omreglerade enligt grun
der, som av särskilda skäl kunnat göras enhetliga och tämligen enkla.
Sålunda är beloppen av omreglerade livräntor vid de olika förekommande
invaliditetsgraderna direkt angivna i en tabell. Såsom riksförsäkrings
anstalten anfört torde några skäl ej föreligga att frångå denna metod. An
passningen till de nya beräkningsgrunderna bör alltså ske genom juste
ring av tabellen och genom förhöjning i erforderlig utsträckning av ersätt
ningsbelopp som ej omfattas av tabellen.
Beträffande den ersättningsnivå till vilken de omreglerade militärersätt
ningarna bör uppräknas bör tagas i betraktande, att livränta till helinvalid i
åldrarna 25—66 år nu ungefär motsvarar vad som i nya skadefall utgår vid
en årlig arbetsförtjänst av 6 000 kronor och att såsom normerande ny medel
arbetsförtjänst vid den föreslagna omregleringen av ersättningar enligt
olycksfallsförsäkringslagen m. in. valts beloppet 6 600 kronor. Vidare har
riksförsäkringsanstalten meddelat, att i det övervägande antalet av militär-
skadefallen från år 1954 den årliga arbetsförtjänsten uppgått till eller över
stigit det högsta belopp som kunnat tagas i beräkning eller, i fråga om liv
ränta, 7 200 kronor. I fråga om skadefall efter 1954, för vilka motsvarande
maximibelopp är 15 000 kronor, kommer medelarbetsförtjänsten sannolikt
att icke oväsentligt överstiga 7 200 kronor. Riksförsäkringsanstalten har
nu föreslagit, att de omreglerade militärersättningarna uppräknas så, att
de motsvarar ersättning i nya skadefall vid en årlig arbetsförtjänst å sist
nämnda belopp. Härigenom förhöjes det sedan den 1 juli 1953 gällande
beloppet av livränta till helinvalider i åldrarna 25—66 år med ungefär
20 %. För övriga invalider under 67 år med minst 30 procents invaliditet
samt för änkor under 67 år och för barn blir förhöjningen enligt anstaltens
förslag än större. Detta är en följd av att för närvarande ersättningarna
till invalider med hög invaliditet är proportionsvis gynnsammare enligt
1950 års omregleringsförordning än enligt yrkesskadeförsäkringslagen. Jag
ansluter mig till anstaltens förslag.
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
15
Vad sedan angår de detaljändringar i bestämmelserna som erfordras för den avsedda anpassningen och som huvudsakligen är av teknisk natur torde jag få hänvisa till en följande speciell motivering.
Vid tillkomsten av 1950 års omregleringsförordning infördes som en övergångsanordning s. k. ersättningsfyllnader i syfte att förhindra ersätt- ningsminskning genom det samtidiga bortfallandet av familjebidrag som ersättningsform vid sidan av militärersättningen. Beträffande ersättnings- fyllnaderna må hänvisas till den föregående redogörelsen å s. 11. Enligt vad jag inhämtat utgives ersättningsfyllnad alltjämt i omkring 200 fall, därav i ungefär halva antalet fall till ersättningsberättigade efterlevande.
Om de nu föreslagna förhöjningarna av ersättningar enligt 1950 års om regleringsförordning genomföres, torde behovet av ifrågavarande ersätt ningsfyllnader bli mindre. Emellertid kommer i en del fall viss utfyllnad alltjämt att erfordras för att minskning av de sammanlagda förmånerna ej skall ske. I ytterligare en del fall skulle beloppet av förmånerna bli oförändrat och ersättningstagarna sålunda gå miste om varje förbättring, om ersättningsfyllnaderna slopades i samband med förhöjningarna. Detta vore ej tillfredsställande. Jag är därför ej beredd att föreslå, att ersättnings fyllnaderna helt borttages. Dock synes den hittillsvarande nära anslut ningen till familjebidragsbestämmelserna icke böra bibehållas för fram tiden vid bestämmande av ersättningsfyllnad. Då enligt sakens natur för hållandena i de alltjämt kvarstående fall då ersättningsfyllnad utgår är skiftande, torde friare prövningsregler, som tillvaratar möjligheterna till fortsatt avveckling av systemet med ersättningsfyllnader, ligga närmast till hands. Därest de föreslagna förhöjningarna av militärersättningarna enligt omregleringsförordningen beslutes, torde sålunda Kungl. Maj :t böra äga meddela nya föreskrifter om ersättningsfyllnad.
De ersättningar jämlikt 1927 års militärersättningsförordning, på vilka 1950 års omregleringsförordning icke äger tillämpning, utgår i stort sett enligt grunderna i olycksfallsförsäkringslagen. Detsamma gäller ersätt ningar jämlikt 1950 års militärersättningsförordning i anledning av skade- fall inträffade före år 1955. Spörsmålet om dessa ersättningars omreg lering har upptagits till behandling i propositionen nr 158. Eu särskild fråga rörande vissa ersättningar enligt 1950 års militärersättningsförord ning vill jag dock bär upptaga till behandling.
Såsom tidigare nämnts innehåller militärersättningsförordningen ett stadgande (9 §), enligt vilket den årliga arbetsförtjänsten för värnpliktiga in. fl. icke får beräknas under ett angivet belopp. Detta minimibelopp var ursprungligen 3 600 kronor men höjdes fr. o. in. den 1 juli 1953 till 4 800 kronor. Fr. o. in. den 1 januari 1955 är det höjt till 5 000 kronor. Sist nämnda belopp äger tillämpning endast på skadefall, som inträffat efter höjningen. Höjningen till 4 800 kronor däremot äger enligt övergångs bestämmelserna (SFS 1953:256) tillämpning beträffande ersättning, som
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
för tiden efter den 1 juli 1953 utgives i anledning av skada, som inträffat
efter den 31 december 1950. Minimibeloppet 3 600 kronor gäller alltjämt
för skador, på vilka 1950 års militärersättningsförordning äger tillämpning
och som inträffat under tid före 1951 (under sista halvåret 1950 i fråga
om värnpliktiga samt under 1949 och 1950 i fråga om vissa andra); detta
sammanhänger med att de nuvarande ersättningstilläggen utgår å ersätt
ningar i anledning av skadefall inträffade t. o. in. år 1950 men ej senare.
Den förut omnämnda propositionen nr 158 innefattar förslag om avskaf
fande av ifrågavarande ersättningstillägg och genomförande av en omreg
lering, som baseras på individuellt beräknade arbetsförtjänster. Det synes
då rimligt, att det fr. o. m. den 1 juli 1953 införda minimibeloppet, 4 800
kronor, skall gälla även skadefall inträffade före 1951, i vad avser ersätt
ning för tid efter den tidpunkt då ersättningstilläggen avlöses av den i
nyssnämnda proposition föreslagna omregleringen. En särskild förord
ning härom torde böra utfärdas.
Omregleringen av ersättningar enligt olycksfallsförsäkringslagen m. m.
avses skola träda i kraft den 1 januari 1956. Detsamma bör gälla förhöj
ningarna av ersättningar enligt 1950 års omregleringsförordning.
Någon säker beräkning av den kostnadsökning som de föreslagna för
höjningarna av äldre militärersättningar föranleder har ej kunnat göras.
Riksförsäkringsanstalten har uppskattat kostnadsökningen till c:a 2 500 000
kronor för år. Härifrån bör avdragas det belopp, varmed kostnaderna för
de s. k. ersättningsfyllnaderna kan väntas minska. För närvarande draga
dessa en kostnad av omkring 300 000 kronor för år, vilket belopp torde
nedgå till högst hälften. Då den av ersättningsförhöjningarna föranledda
kostnaden hänför sig till äldre skadefall kommer den att successivt nedgå.
I propositionen nr 110 till årets riksdag har slutligt äskande för näst
kommande budgetår framlagts beträffande anslaget Ersättning i anled
ning av kroppsskada, ådragen under militärtjänstgöring. Därvid har den
kostnadsökning, som det nu föreliggande förslaget kan väntas medföra,
blivit beaktad.
Speciell motivering beträffande förslaget till ändring
i 1950 års omregleringsförordning
3 §.
De förmåner i form av sjukpenning (sjukhjälp) som utgår enligt denna
paragraf i dess nu gällande lydelse överstiger i flertalet fall vad som -— vid
en årlig arbetsförtjänst å 7 200 kronor —- skulle utgå enligt de nya, till
sjukförsäkringslagen anpassade sjukpenningsreglerna i yrkesskadeförsäk
ringslagen och militärersättningsförordningen. Då någon försämring av
ifrågavarande förmåner uppenbarligen ej bör äga rum, har därför de nu
varande bestämmelserna i 3 § ansetts böra i huvudsak bibehållas. För så
17
dana fall, där de nya reglerna skulle bli förmånligare, har dock i ett nytt moment, 4 mom., införts en bestämmelse om att sjukpenningen i före kommande fall skall förhöjas till det belopp, som skulle utgått vid till- lämpning av de nya reglerna. Därvid skall bl. a. hänsyn tagas till att sjuk penning enligt dessa kan förhöjas med vårdbidrag.
Enligt de hittillsvarande reglerna i omregleringsförordningen har skadad löre 25 och efter (»7 års ålder erhållit lägre sjukpenningbelopp än under mellanliggande tid. Gränsen vid fyllda 25 år saknar motsvarighet i det genom propositionen nr 156 framlagda förslaget till omregleringslag. För övrigt torde denna gräns ej längre ha någon nämnvärd betydelse i om regleringsförordningen, eftersom denna icke är tillämplig på skadefail, som inträffat efter den 30 juni 1950, och flertalet ersättningstagare, som ursprungligen tillhört åldersgruppen under 25 år, efter hand uppnått denna ålder. 1 anledning härav har gränsen vid 25 år borttagits.
4 §•
1 denna paragraf, där tabellen för invalidlivräntor är intagen, har liksom i föregående paragraf gränsen vid 25 år borttagits.
Tabellbeloppen har justerats i enlighet med vad tidigare (sid. 14) an förts angående höjning av ersättningsnivån och anpassning till beräknings grunderna i förslaget till omregleringslag. Resultatet häiav har bliv it eu höjning av livräntebeloppen till invalider under 67 år med minst 30 pro cents invaliditet. I dessa fall svarar de nya beloppen mot vad som skolat utgå enligt den s. k. “/lä-regeln vid en årsförtjänst av 7 200 kronor. I övriga fall föranleder förslaget till omregleringslag ej någon höjning av livränte beloppen enligt paragrafens gällande lydelse.
Fjärde stycket, som innehåller stadgande om vårdbidrag åt hjälplösa invalider, har utformats såsom en hänvisning till motsvarande bestäm melse i yrkesskadeförsäkringslagen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
8
§.
I denna paragraf har för anpassningen erforderliga höjningar skett av livräntor till änka under 67 år och till barn samt av maximum för det sam manlagda beloppet av sådana livräntor ävensom av det engångsbelopp, som skall utgivas till änka, vilken ingår nytt äktenskap.
9 §•
1 inom. i denna paragraf innehåller sedan 1953 års ändring av omieg- leringsförordningen ett stadgande, enligt vilket den ersättningsberättigade är skyldig att vidkännas avdrag å ersättningen för understöd, skadestånd eller med skadestånd jämförlig förmån i den mån Konungen därom för ordnar. Dylikt förordnande har utfärdats i kungörelse den 30 juni 1953
2—583 55
Bihang till riksdagens protokoll 1955 . 1 samt. Nr
179
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
(nr 510). Stadgandet har här bibehållits. Kungl. Maj :t torde böra äga att
utfärda nya föreskrifter i förevarande avseende så att erforderlig överens
stämmelse uppnås med vad som kommer att gälla omreglerade ersätt
ningar enligt olycksfallsförsäkringslagen in. in.
2 inom., som innehåller regler om återbäring i vissa fall till sjukkassa
och till pemsionsstyrelsen, bär utformats i överensstämmelse med andra
stycket i 12 § förslaget till omregleringslag.
Fråga om militärersättningsförordnmgens tillämplighet
vid färder under fritid.
Enligt den ursprungliga lydelsen av 1927 års militärersättningsförord-
ning ansågs militärtjänstgöring hava varit för handen — förutom under
tid, då den skadade för fullgörande av värnplikt eller tjänsteplikt nödgats
uppehålla sig å viss ort — under tid då den skadade »i föreskriven ord
ning varit stadd på marsch eller annan färd eller då den skadade i annat
fall än nyss nämnts varit stadd på färd till eller från militärtjänstgöringen
samt färden föranletts av och stått i omedelbart samband med tjänst
göringen». 1 tillämpningen torde detta stadgande ha inneburit, att ersätt
ning för skada, som ådragits under färd till eller från militärtjänstgöring,
i regel utgick endast där färden stått i samband med inryckning till eller
utryckning från militärtjänstgöring samt där fråga var om daglig färd
till eller från tjänstgöringsstället för den, som hade tillstånd att bo utom
själva förläggningsområdet. Däremot utgick icke ersättning för skada, som
ådragits under färd till eller från tjänstgöringen i samband med permission
eller tjänstledighet, där ej färden företagits med transportmedel, som kro
nan tillhandahöll, eller färden företagits i trupp under militärbefäl.
År 1944 ändrades begreppet militärtjänstgöring i 1927 års militärersätt-
ningsförordning. I fråga om färdolycksfall stadgades därvid, att militär
tjänstgöring skulle anses vara för handen under tid, då vederbörande »fär
dats till eller från tjänstgöringen samt färden föranletts av och stått i
omedelbart samband antingen med tjänstgöringen eller med permission
eller annan ledighet». Bestämmelsen i fråga utformades enligt förslag av
riksdagens andra lagutskott (uti. 1944:38). I förevarande avseende ytt
rade utskottet:
»Enligt utskottets mening tala övervägande skäl för att personalen till
försäkras rätt till ersättning för skador även under enskilda ledighets-
resor. Detta gäller i synnerhet den personal som tjänstgör å annan ort
än hemorten, alltså det stora flertalet, beträffande resor till hemorten. Men
även beträffande resor med annat mål och beträffande annan personal synes
en sådan ersättningsrätt i många fall vara skälig. Att i förevarande avse
ende draga en bestämd gräns mellan olika slag av resor med hänsyn till
deras ur försvarets synpunkt mer eller mindre vällovliga ändamål är
19
Kanyl. Milj:Is proposition nr 179 år 1955
mycket vanskligt. En gränsdragning enligt det motionsvis framförda för slaget, att ersättningsrätt skulle föreligga för skador under resor, vid vilka ersättning utgår för resekostnad, har skäl för sig. Denna utväg bor emel lertid eniigt utskottets mening ej beträdas, eftersom den skulle från er sättningsrätt utesluta bland annat skador som inträffa under vanlig per mission, således även vid resa under söndagsledighet pa s. k. militär veckoslutsbiljett. Den skulle dessutom medföra den mindre onskvarda konsekvensen att vid ett olycksfall, som vid ett och sannna tillfälle drabbat flera, en del kanske skulle erhålla ersättning, medan andra skulle bliva utan, trots att de företagit resan i liknande ändamål som de ersättnings- berättigade. På grund av vad sålunda anförts har utskottet stannat vid a föreslå en generell ersättningsrätt för skador som inträffa pa fara till eller från tjänstgöringen, där färden föranletts av och stått i omedelbart sam band med permission eller annan ledighet.»
I detta sammanhang må nämnas, att den år 1944 utvidgade ersättnings- rätten enligt 1927 års militärersättningsförordning i viss män erhållit retroaktiv tillämpning. År 1946 erhöll nämligen Kungl. Maj :t riksdagens bemyndigande att besluta om ersättning enligt grunderna i förordningen i dess nya lydelse, vilken ersättning skulle utgå för tiden fr. o. in. den 1 juli 1946 i anledning av kroppsskada, som någon ådragit sig vid permis sion eller annan ledighet från militärtjänstgöring under tiden mellan den 2 september 1939 och den 1 juli 1944, då den nya lydelsen trädde i kraft
(prop. 1946: 250 ,s. 53 iff.; rd. skr. 385). Med stöd härav bemyndigade Kungl. Maj :t riksförsäkringsanstalten att besluta om ersättning i berörda fall.
Den år 1944 införda lydelsen av stadgandet om ersättningsrätt vid ska dor, som inträffat under färd till eller från militärtjänstgöring, överflytta des till 1950 års militärersättningsförordning (2 §). Då sistnämnda för ordning år 1954 anpassades efter lagen om yrkesskadeförsäkring, skedde en ändring i stadgandet såtillvida, att kravet på att färden skulle ha stått i »omedelbart samband» med tjänstgöringen eller med permission eller annan ledighet utbyttes mot ett krav på »nära samband» (prop. 1954: 130 s. 28 f.). Ändringen anslöt sig till en motsvarande bestämmelse i lagen om yrkesskadeförsäkring, vars formulering avsåg att ge de tillämpande myndigheterna en något större frihet vid bedömningen än de haft vid det i olycksfallsförsäkringslagen uppställda kravet på »omedelbart samband»
Det må erinras, att stadgandet i 1944 års lydelse utformades under den förstärkta försvarsberedskapens tid. För personal, å vilken krigsavlönings- reglementet var tillämpligt, förelåg då ledighetsformerna permission, krigs- pcrmission, tjänstledighet och hempermittering. Enligt fredsbestämmel- scrna fanns ledighetsformen tjänstledighet, som avsåg ledighet från tjänst göring under hel tjänstgöringsdag eller därutöver, och permission, varmed förstods medgivande atl vara frånvarande från tjänstgöring under kortare lid än hel tjänstgöringsdag ävensom tillstånd atl därunder eller på fri tid, d. v. s. tjänstgöringsfri tid, vistas utom det område, inom vilket vis-
20
Kungl. Maj:Is proposition nr 179 nr 1955
telse fick ske utan särskilt tillstånd. För vistelse utom det s. k. fritids
området erfordrades nämligen för värnpliktiga i regel särskilt tillstånd. En
värnpliktig, som ej hade sitt hem i tjänstgöringsorten, hade sålunda att
begära permission, om han t.ex. under en veckohelg skulle besöka hem
met. Här må dock tilläggas, att någon närmare prövning av frågan, för
vilket ändamål vederbörande önskade bege sig utom tjänstgöringsorten,
sällan torde ha ägt rum vid beviljande av dylik permission.
Numera erfordras i regel ej särskilt tillstånd för vistelse utom tjänst
göringsorten under fritid. Enligt generalorder den 25 februari 1952 med
vissa bestämmelser rörande manskaps fritid äger nämligen manskap gene
rell rätt att på fritid vistas inom eller utom tjänstgöringsorten från tjäns
tens slut dag före sön- och helgdag intill kl. 24 dagen före närmast föl
jande tjänstgöringsdag samt eljest till kl. 22 eller i vissa fall till kl. 24.
Manskap av furirs tjänstegrad eller däröver äger enligt generalordern än
större frihet i ifrågavarande hänseende.
Försäkringsrådet har i flera utslag funnit militärersättningsförordning-
ens stadgande om färd i samband med ledighet icke vara tillämpligt be
träffande färd under fritid, då särskild ledighet ej beviljats. Prejudice-
rande utslag i fråga om färd till hemorten i samband med veckohelg med
delades i april 1954. Härigenom har skador, för vilka ersättning skolat
utgå om särskild permission varit beviljad, i ett flertal fall kommit utan
för förordningens tillämpningsområde.
I skrivelse till Konungen den 19 november 1954 har chefen för försvars
staben påpekat den försämring, som på sätt nyss nämnts drabbat den be
rörda personalen, samt föreslagit att stadgandet i militärersättningsför-
ordningen ändras i syfte att medge ersättningsrätt vid sådana färdolycks-
fall, där ersättning ej beviljas enligt försäkringsrådets praxis men där er
sättning skulle ha beviljats, om de nya fritidsreglerna ej tillkommit. I
skrivelsen har därjämte föreslagits omprövning av de ärenden, i vilka er
sättning hittills ej kunnat utgivas på grund av de nya fritidsreglerna.
Över framställningen har utlåtanden avgivits av riksförsäkringsanstalten
och försäkringsrådet.
Riksförsäkringsanstalten har uttalat, att det synes anstalten, att den
fr. o. m. den 1 januari 1955 gällande lydelsen av militärersättningsförord-
ningen kommer att medföra, att värnpliktiga in. fl., å vilka förordningen
är tillämplig, i allmänhet blir berättigade till ersättning för skada vid färd
på fritid mellan förläggningsorten och hemmet. I vad mån ersättning för
skada vid annan färd under fritid kan komma att utgå torde enligt an
staltens mening bli beroende på bl. a. om i de särskilda fallen färderna
kan anses ha stått i nära samband med tjänstgöringen. Spörsmålet om
ändring av bestämmelsen i fråga syntes därför icke böra upptagas till be
handling, förrän närmare erfarenhet vunnits beträffande tillämpningen av
den nya lydelsen.
21
Försäkringsrådet, som funnit en författningsändring i törslagels syfte
angelägen, har ansett det önskvärt, att en ändrad lydelse så nära som möj
ligt ansluter sig till den nuvarande författningstexten utan att syftemålet
med ändringen överskrides eller åsidosättes. Med utgångspunkt härifrån
har rådet föreslagit, att till »------------- eller annan ledighet» i den ifråga
varande bestämmelsen fogas orden »oavsett om ledigheten är allmän eller
beviljats honom särskilt».
Rådets utlåtande är icke grundat på ett enhälligt beslut.
Fem ledamöter har ansett det motiverat, att de värnpliktiga tillerkän-
nes skydd för skador, som inträffar under sådana under fritid företagna
färder, som avser vistelse i hemmet. Enligt dessa ledamöters mening vore
det därjämte rimligt att medgiva ersättningsrätt för skador under färder,
som föranletts av ändamål, vilka är att jämställa med besök i hemmet.
Däremot skulle färder för övervarande av idrotts- eller teaterevenemang,
för träning, nöjen eller dylikt icke godkännas.
Fem andra ledamöter har ansett, att efter »annan ledighet» i författ
ningstexten bör inskjutas ett nytt stycke av lydelsen: »samt då han eljest
under fritid färdats för vistelse å annan ort». Avsikten härmed vore att
bereda ersättning åt personal, som under fritid skadas under färd mellan
tjänstgöringsorten och annan ort vare sig denna är den skadades hemort
eller annan ort, som han vill besöka under sin fritid, t. ex. en plats där
eu fotbollsmatch äger rum. Skulle färd först ställas till en ort och sedan
till en annan, skulle ersättningsrätt kunna föreligga även under den senare
färden.
En ledamot har ansett, att ersättningsrätten ej hör utsträckas Lill alla
färder under fritid utan endast till lovliga färder mellan tjänstgöringsorten
och hemorten. Sistnämnda resor borde omfattas av skyddet, även om
vederbörande ej avsett att vistas i eller ens besöka själva hemmet och utan
krav på »nära samband» (tidssamband).
Departementschefen
Beträffande ersättningsrätt vid skada, som inträffat under färd till eller
från militärtjänstgöring, infördes år 1944 i då gällande militärersättnings-
förordning ett stadgande, som överfördes till 1950 års militärersättnings-
förordning och i oförändrat skick gällde till den 1 januari 1955. Enligt
stadgandet förelåg ersättningsrätt bl. a. vid skada, som inträffat under
färd till eller från tjänstgöringen där färden föranletts av och stått i ome
delbart samband med permission eller annan ledighet.
Enligt utslag som meddelats av försäkringsrådet — högsta instans i
ärenden av förevarande slag — har stadgandet ansetts tillämpligt endast
i fråga om färder i samband med särskilt beviljad ledighet.
På grund av bestämmelser, som under tiden för nyssnämnda stadgan
des giltighetstid utfärdats rörande manskaps fritid, har en faktisk in
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 är 1955
22
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
skränkning i ersättningsrätten enligt militärersättningsförordningen kom
mit att ske. Då stadgandet utformades, erfordrades för de värnpliktiga
särskilt tillstånd — permission — för vistelse utom tjänstgöringsorten,
t. ex. över en veckohelg, men så är i allmänhet ej längre fallet. Vid ut
vidgningen av manskapets rätt att välja vistelseort under fritid har givet
vis någon inskränkning av rätten till skadeersättning icke varit avsedd.
Chefen för försvarsstaben har nu gjort framställning om sådan författ
ningsändring, att ersättningsrätten vid färdskador återställes till den tidi
gare omfattningen.
Härvid är att märka, att ifrågavarande stadgande i militärersättnings
förordningen med giltighet fr. o. in. den 1 januari 1955 erhållit ändrad
lydelse, som går i riktning mot utvidgad ersättningsrätt. Såvitt framgår
av försäkringsrädets yttrande torde emellertid nämnda ändring icke vara
tillfyllest för att tillgodose syftet med föreliggande framställning.
I likhet med chefen för försvarsstaben och hörda remissinstanser fin-
ner jag, att de personalkategorier, som omfattas av militärersättningsför
ordningen, under vissa färder på fritid bör vara tillförsäkrade ersättnings
rätt enligt förordningen. Olika meningar har rått om hur långt ersättnings
rätten i detta avseende bör utsträckas. Själv finner jag övervägande skäl
tala för att ersättningsrätten huvudsakligen får samma omfattning som
den hade innan de nuvarande bestämmelserna om manskapets fritid till
kom. Ersättning i anledning av skador inträffade under färd på fritid
hör utgå under samma förutsättningar som gäller för färd under särskilt
beviljad ledighet. På grund härav föreslår jag att ifrågavarande stadgande
i militärersättningsförordningen kompletteras med en bestämmelse om att
med permission skall likställas sådan fritid under vilken vederbörande
äger rätt att utan särskilt tillstånd vistas utom tjänstgöringsorten. Änd
ringen torde böra träda i kraft så snart förordning därom utfärdats och
tå tillämpning å skador, som inträffa efter ikraftträdandet.
Vad åter angår dessförinnan inträffade skadefall, i vilka ersättning icke
kunnat tillerkännas på grund av de nytillkomna fritidsbestämmelserna,
synes möjlighet böra öppnas för ersättning i särskild ordning. I lik
het med vad som skedde år 1946 — i ett motsvarande sammanhang
— torde dock av administrativa skäl rätten till retroaktiv ersätt
ning böra begränsas. Förslagsvis kan begränsningen nu ske på så sätt att
ersättning ej utgives för tid före den 1 januari 1955. Jag föreslår sålunda,
att Kungl. Maj :t utverkar riksdagens bemyndigande att förordna om ut
givande av ersättning i berörda fall enligt grunderna i militärersättnings
förordningen. Jag förutsätter, att beslutanderätten överlämnas till försäk-
ringsrådet och riksförsäkringsanstalten.
Kungl. Maj:ts proposition nr 179 år 1955
23
Departementschefens hemställan
Föredragande departementschefen hemställer härefter, att Kungl. Maj.l
måtte genom proposition föreslå riksdagen att
dels antaga inom försvarsdepartementet upprättade för
slag till
1) förordning om ändring i förordningen den 2 juni 1950
(nr 262) angående omreglering av vissa ersättningar i an
ledning av kroppsskada, ådragen under militärtjänstgöring,
2) förordning om viss tillämpning av 9 § militärersättnings-
förordningen den 2 juni 1950 (nr 261), samt
3) förordning om ändrad lydelse av 2 § militärersättnings-
lorordningen den 2 juni 1950 (nr 261),
dels ock giva Kungl. Maj :t de hemyndiganden som de
partementschefen i det föregående föreslagit.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter
biträdda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen
att till riksdagen skall avlåtas proposition av den
lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Alf Resare