Prop. 1960:38
('med förslag till lag an\xad gående ändrad lydelse av 4 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar',)
Kungl. Maj: is proposition nr 38 år 1960
1
Nr 38
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag an
gående ändrad lydelse av 4 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar; given Stockholms slott den 22 januari 1960.
Under åberopande av bilagda i statsrådet förda protokoll över justitiede- partementsärenden för denna dag vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksda gen att antaga härvid fogat förslag till lag angående ändrad lydelse av 4 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar.
GUSTAF ADOLF
Herman Kling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att möjlighet öppnas att bereda sekretesskydd för handlingar rörande det psykologiska försvarets planläggning.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1960. 1 samt. Nr 38
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 38 år 1960
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 4 § lagen den 28_maj 1937 (nr 249) om
inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar
Härigenom förordnas, att 4 §* lagen den 28 maj 1937 om inskränkningar
i rätten att utbekomma allmänna handlingar skall erhålla ändrad lydelse på
sätt nedan angives.
(Gällande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Beträffande handlingar, som röra
krigsmaktens mobilisering, samman
dragning eller verksamhet under
krigstid eller vid krigsfara, dess mo-
biliseringsförråd och mobiliserings-
utrustning, rikets fästningsverk och
övriga fasta försvarsanstalter, ör-
logsstationer samt för krigsmakten
avsedda varv och fartyg, militära
flygstationer samt för krigsmakten
avsedda flygverkstäder och luftfar
tyg, militära positioner och minför
svar, annan för krigsbruk avsedd
materiels tekniska byggnad och be
skaffenhet, för militärt ändamål av
sedda kommunikations- och förbin
delseleder, experiment och uppfin
ningar eller ock det civila luftskyd-
dels planläggning, äger Konungen,
såframt handlingarnas offentliggö
rande kan skada rikets försvar eller
eljest medföra våda för dess säker
het, förordna, att de ej må utlämnas
förrän viss tid från handlingens da
tum förflutit, dock högst femtio år,
Beträffande handlingar, som röra
krigsmaktens mobilisering, samman
dragning eller verksamhet under
krigstid eller vid krigsfara, dess mo-
biliseringsförråd och mobiliserings-
utrustning, rikets fästningsverk och
övriga fasta försvarsanstalter, ör-
logsstationer samt för krigsmakten
avsedda varv och fartyg, militära
flygstationer samt för krigsmakten
avsedda flygverkstäder och luftfar
tyg, militära positioner och minför
svar, annan för krigsbruk avsedd
materiels tekniska byggnad och be
skaffenhet, för militärt ändamål av
sedda kommunikations- och förbin
delseleder, experiment och uppfin
ningar eller ock civilförsvarets eller
det psykologiska försvarets planlägg
ning, äger Konungen, såframt hand
lingarnas offentliggörande kan ska
da rikets försvar eller eljest medföra
våda för dess säkerhet, förordna, att
de ej må utlämnas förrän viss tid
från handlingens datum förflutit,
Senaste lydelse, se SFS 1940:203.
Kungl. Maj. ts proposition nr 38 år 1960
3
där ej särskilda förhållanden påkal- dock högst femtio år, där ej sär- la hemlighållande under längre tid. skilda förhållanden påkalla hemlig-
I fråga om---------
hållande under längre tid.
------ —---------------— handlingens datum.
Denna lag träder i kraft den 1 april 1960.
2 Jlihang till riksdagens protokoll 1960. 1 samt. Nr 38
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 38 år 1960
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet in
för Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms
slott den 22 januari 1960.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindström, Lindholm, Kling, Skoglund,
Edenman, Netzén, Johansson, af Geijerstam, Nordlander.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che
fen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, fråga om ändrade bestäm
melser om sekretesskyddet för handlingar rörande rikets försvar samt an
för därvid följande.
I skrivelse till Kungl. Maj :t den 26 februari 1958 har beredskaps nämnden
för psykologiskt försvar hemställt, att förordnande måtte meddelas om sek
retesskydd för vissa uppräknade handlingar rörande det psykologiska för
svaret. Enär för dylikt förordnande kräves ändring i gällande lagstiftning
om sekretesskydd för handlingar rörande rikets försvar, har inom justitie
departementet upprättats en i oktober 1959 dagtecknad promemoria med
förslag till ändring i detta avseende. Vid promemorian fogat förslag till lag
angående ändrad lydelse av 4 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränk
ningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar torde få fogas till stats
rådsprotokollet (se sid. 9). Promemorian har varit föremål för remissbe
handling.
Jag anhåller nu att få upptaga detta ärende till behandling.
Gällande rätt. Bestämmelser om allmänna handlingars offentlighet finns
i tryckfrihetsförordningen. Principen att svensk medborgare skall äga fri
tillgång till allmänna handlingar är där fastslagen i 2 kap. 1 §. Enligt vad
som vidare stadgas i samma paragraf må i denna rätt gälla allenast sådana
inskränkningar som påkallas av vissa närmare angivna omständigheter,
bland dem hänsyn till rikets säkerhet. I särskild av Kungl. Maj :t och riks
dagen samfällt stiftad lag skall noga angivas de fall, då enligt nämnda grun
der allmänna handlingar skall hållas hemliga.
De sålunda förutsatti bestämmelserna om de fall, då allmänna handling
ar skall hållas hemliga, finnes i lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om in
skränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar (i det följande
kallad sekretesslagen). Sekretesskyddet för handlingar rörande rikets för
svar regleras i lagens 4 §. Enligt detta lagrum föreligger möjlighet för Kungl.
Maj :t att förordna om sekretesskydd beträffande handlingar som rör
5
1. krigsmaktens verksamhet, dess fasta försvarsanstalter och andra när mare angivna militära och därmed närstående ämnen ( det militära försva ret),
2. det civila luftskyddets planläggning,
3. den allmänna ekonomiska försvarsberedskapen,
4. produktion, handel, bankrörelse, försäkringsrörelse, transportverksam het eller näringslivet i övrigt under krig eller liknande förhållanden.
Beträffande handlingar som rör det militära försvaret eller det civila luft skyddets planläggning (1. och 2.) är enligt paragrafens första stycke skyddet så konstruerat, att Kungl. Maj :t äger, såframt handlingarnas offent liggörande kan skada rikets försvar eller eljest medföra våda för dess sä kerhet, förordna, att de ej må utlämnas förrän viss tid förflutit från hand lingens datum, dock högst femtio år, där ej särskilda förhållanden påkallar hemlighållande under längre tid. I fråga om handlingar som rör den all männa ekonomiska försvarsberedskapen eller näringslivet (3. och 4.) äger, enligt paragrafens andra stycke, Kungl. Maj:t, såframt handlingarnas offentliggörande kan skada rikets försvar, folkhushållningen eller närings livets behöriga fortgång eller eljest medföra våda för rikets säkerhet, för ordna, att de ej må utlämnas förrän viss tid, högst femtio år, förflutit från handlingens datum.
Med stöd av bl. a. 4 § sekretesslagen har Kungl. Maj :t meddelat förord nande om sekretesskydd beträffande handlingar av närmare angiven be skaffenhet dels i kungörelse den 9 december 1949 (nr 616) såvitt avser ci vilförsvarets område och dels i kungörelse den 16 juni 1950 (nr 462) såvitt avser försvarsväsendets område (försvarets sekretesskungörelse).
Beredskapsnämndens framställning.
Beredskapsnämnden har i sin skri
velse anfört, att hos nämnden upprättas en mängd handlingar, vilka icke anses kunna utlämnas utan risk att skada rikets försvar eller eljest medföra våda för dess säkerhet. Nämnden har emellertid funnit det tveksamt, huru vida rättslig grund att vägra utlämnande föreligger. På grund härav har nämnden hemställt, att förordnande jämlikt 4 § sekretesslagen måtte meddelas på det psykologiska försvarets område. De handlingar vilka enligt nämndens mening bör omfattas av förordnandet utgöres av organisations- och mobiliseringsplaner för det psykologiska försvaret, planer och andra handlingar rörande tagande i anspråk för det psykologiska försvaret av fas tigheter och annan egendom, anvisningar och andra handlingar rörande planläggningen av det psykologiska försvarets verksamhet etc. i speciella hänseenden, planer, kartor, avbildningar och andra handlingar rörande det psykologiska försvarets kommunikations- och teleanläggningar samt för det psykologiska försvaret avsedda chiffer, koder m. in.
Departementspromemorian och yttrandena över denna.
I anledning av
beredskapsnämndens skrivelse har, såsom inledningsvis omnämnts, inom
Kungl. Maj.ts proposition nr 38 dr 1960
6
justitiedepartementet utarbetats eu promemoria med förslag till ändrade be
stämmelser om sekretesskydd för handlingar rörande rikets försvar.
I promemorian lämnas inledningsvis en redogörelse för rättsläget på fö
revarande område och för innehållet i beredskapsnämndens framställning.
Därefter anföres i promemorian följande.
De av beredskapsnämnden uppräknade handlingarna rörande det psyko
logiska försvaret synes otvivelaktigt vara av den beskaffenhet att de bör
komma i åtnjutande av sekretesskydd. Emellertid kan 4 § sekretesslagen —
vilken är det enda av sekretesslagens stadganden som särskilt behandlar
sekretesskydd för handlingar tillhörande försvaret och därtill angränsande
områden icke anses omedelbart tillämplig å skydd för handlingar röran
de det psykologiska försvaret. Till paragrafen bör därför fogas ett tillägg
syftande till att bereda sekretesskydd för dylika handlingar. Skyddet bör
vara konstruerat på samma sätt som skyddet för handlingar rörande det mi
litära försvaret. Tillägget bör därför lämpligen ske på det sätt att i para
grafens första stycke upptages såsom föremål för det där reglerade sekre
tesskyddet jämväl handlingar som tillhör det psykologis
ka försvarets område.
I promemorian förordas jämväl att, samtidigt med att 4 § bygges ut på
nyss angivet sätt, bestämmelsen om sekretesskydd för handlingar rörande
det civila luftskyddets planläggning bringas i överensstämmelse med nu gäl
lande terminologi i förevarande avseende och dessutom ges en mindre snäv
avfattning. För detta ändamål bör, enligt vad i promemorian anföres, i pa
ragrafen vidtagas även den ändringen, att i dess första stycke vad som sägs
om handlingar rörande det civila luftskyddets planläggning utgår och er
sättes av bestämmelse om skydd för handlingar som tillhör ci
vilförsvarets område.
Yttranden över promemorian har avgivits av hovrätten över Skåne och
Blekinge, överbefälhavaren — vilken till eget yttrande fogat yttranden av-
chefen för armén, chefen för marinen och chefen för flygvapnet — över-
ståthållarämbetet, länsstyrelserna i Södermanlands län, Jönköpings län, Got
lands län, Malmöhus län, Göteborgs och Bohus län, Kopparbergs län och
Jämtlands län, civilförsvarsstyrelsen, beredskapsnämnden för psykologiskt
försvar, telestyrelsen, riksnämnden för ekonomisk försvarsberedskap och
Sveriges advokatsamfund.
I yttrandena vitsordas allmänt, att det finns behov av sekretesskydd för
handlingar tillhörande det psykologiska försvaret och att för skyddets upp
nående ändring bör ske av 4 § sekretesslagen.
Kritik mot det i promemorian framlagda lagförslaget framföres emeller
tid i ett par yttranden. Hovrätten över Skåne och Blekinge anmärker sålun
da mot den föreslagna lydelsen, att denna synes vara onödigt omfattande
och därför icke väl ansluter sig till stadgandets hittillsvarande avfattning
med dess detaljerade uppräkning av olika slags handlingar på krigsmak
tens område. Det skulle även kunna göras gällande, att förslaget icke upp
fyller grundlagens krav att de fall, då allmänna handlingar skall hållas hem
liga, skall vara noga angivna i lagen. Hovrätten förordar att tillägget be
Kungl. Maj:ts proposition nr 38 år 1960
Kungl. Maj:ts proposition nr 38 år 1960
7
gränsas till att avse handlingar som rör det psykologiska försvarets plan läggning. Med anledning av vad lagförslaget innehåller om sekretesskydd för handlingar som tillhör civilförsvarets område anför hovrätten, att vad i 4 § sekretesslagen sägs om det civila luftskyddets planläggning numera torde avse civilförsvarets planläggning. Hovrätten påpekar att denna tolk ning godtagits vid utfärdandet av 1949 års kungörelse med förordnande på civilförsvarets område. Om man nu önskar modernisera lydelsen på denna punkt, bör det, enligt hovrättens mening, ej möta några betänkligheter. Hovrätten anser emellertid att detta icke är behövligt. Något skäl att ut vidga bestämmelserna rörande civilförsvarets handlingar finner hovrätten icke heller föreligga.
Även Sveriges advokatsamfund ifrågasätter, om man genom att begagna en så allmän och vittomfattande begreppsbestämning som »handlingar till hörande det psykologiska försvarets område» tillräckligt noga angivit de fall då handlingar inom detta område skall hållas hemliga. I fråga om civilför svaret innebär ändringsförslaget i realiteten, att sekretesslagen nu sent om sider skall bringas i överensstämmelse med en med stöd av denna lag re dan år 1949 utfärdad kungörelse, som synes ha fått en för vidsträckt om fattning. Samfundet har i och för sig ingen erinran mot denna ändring men vill dock framhålla att det även när det gäller handlingar på civilförsvarets område kan ifrågasättas om denna begreppsbestämning med hänsyn till stadgandet i 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen tillräckligt noga angiver de handlingar som avses. I sitt yttrande ingår samfundet därjämte på en in gående kritisk granskning av den nuvarande utformningen av 4 § sekretess lagen samt försvarets och civilförsvarets sekretesskungörelser. Samfundet hemställer om en mera allmän översyn av sekretesslagen med tillhörande kungörelser och framhåller i anslutning härtill den utomordentliga vikten av att de inskränkningar, som av olika skäl otvivelaktigt måste göras i svenska medborgares fria tillgång till allmänna handlingar, icke göres onö digt stora.
I flera yttranden påpekas, att det föreligger behov av utvidgning av sek retesskyddet såvitt angår andra områden av försvaret än de i promemo rian berörda. Chefen för flygvapnet anser sålunda att sekretesskyddet för sådana handlingar som rör krigsmakten borde kunna grundas på en mer generell formulering av 4 § sekretesslagen, motsvarande den som i prome morian föreslagits för civilförsvaret och det psykologiska försvaret. Den nu varande uppräkningen av ett stort antal områden inom krigsmakten, inom vilka handlingar skall kunna hållas hemliga, är delvis ofullständig och omodern och synes onödig med hänsyn till att följdförfattningarna till pa ragrafen innehåller en fullständig och modern specificering av samma hand lingar. Överbefälhavaren är för sin del av den uppfattningen att det av che fen för flygvapnet framförda förslaget bör tagas under övervägande. Överstuihållarämbetet erinrar om att det på det civila försvarets område under senare år skett eu utveckling, som medfört alt, vid sidan av det psykolo giska försvaret, jämväl andra slag av beredskapsplanläggning tillkommit. Härvid bär understundom uppkommit oklarhet, om för dylika nya bered-
skapsområden erforderligt sekretesskydd föreligger. Sålunda synes det tvek
samt, huruvida planläggningen för krig av det allmänt civila medicinalvä-
sendets och av polisväsendets organisation kan anses täckt av sekretessla
gens uppräkning. Länsstyrelsen i Jämtlands län, civilförsvarsstyrelsen och
televerket framhåller behovet av sekretesskydd för olika grenar av »total
försvaret» som ej är omnämnda i 4 § sekretesslagen. Länsstyrelsen i Malmö
hus län slutligen finner det angeläget, att den administrativa försvarsbe-
redskapen på det statliga och kommunala området tillerkännes ett själv
ständigt sekretesskydd.
Departementschefen. Av utredningen i ärendet framgår, att det finns be
hov i vissa fall av sekretesskydd för handlingar som berör det psykologiska
försvaret. Detta behov torde såsom föreslagits i den remitterade promemo
rian böra tillgodoses genom komplettering av 4 § första stycket sekretess
lagen. Det blir härigenom möjligt för Kungl. Maj:t att förordna om sekre
tesskydd beträffande handlingar på nämnda område i den mån handling
arnas offentliggörande kan skada rikets försvar eller eljest medföra våda
för dess säkerhet. Med hänsyn till vad som anförts av hovrätten över Skåne
och Blekinge och advokatsamfundet vill jag förorda, att tillägget ej formu
leras så omfattande som föreslagits i promemorian utan begränsas till att
avse handlingar som rör det psykologiska försvarets planläggning. Jag vill i
detta sammanhang framhålla att uttrycket planläggning icke får tolkas
alltför snävt. I överensstämmelse med nu gällande terminologi bör det
civila luftskyddet benämnas civilförsvaret.
Bestämmelserna i 4 § sekretesslagen synes, såsom utredningen visar,
även i andra avseenden vara mindre tidsenligt utformade. Jag är emeller
tid ej nu beredd att föreslå ytterligare ändringar i lagrummet. Frågan här
om torde få upptagas i anslutning till den allmänna översyn av sekretess
lagstiftningen, som enligt vad jag räknar med snart kommer att påbörjas.
Den föreslagna lagändringen torde böra träda i kraft den 1 april 1960.
I enlighet med vad sålunda anförts har inom justitiedepartementet upp
rättats förslag till lag angående ändrad lydelse av 4 § lagen den 28 maj 1937
(nr 2i9) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar.
Föredraganden hemställer att förslaget måtte genom proposition föreläg
gas riksdagen till antagande.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen, att till
riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 38 år 1960
Ur protokollet:
T. Johansson
Kungl. Maj.ts proposition nr 38 år 1960 9
Vid den remitterade promemorian fogat förslag till
Lag
angående ändrad lydelse av 4 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om
inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar
Härigenom förordnas, att 4 § lagen den 28 maj 1937 om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Gällande lydelse) (Föreslagen lydelse)
Beträffande handlingar, som röra krigsmaktens mobilisering, samman dragning eller verksamhet under krigstid eller vid krigsfara, dess mo- biliseringsförråd och mobiliserings- utrustning, rikets fästningsverk och övriga fasta försvarsanstalter, örlogs- stationer samt för krigsmakten av sedda varv och fartyg, militära flyg stationer samt för krigsmakten av sedda flygverkstäder och luftfartyg, militära positioner och minförsvar, annan för krigsbruk avsedd materi- els tekniska byggnad och beskaffen het, för militärt ändamål avsedda kommunikations- och förbindelsele der, experiment och uppfinningar el ler ock det civila luftskyddets plan läggning, äger Konungen, såframt handlingarnas offentliggörande kan skada rikets försvar eller eljest med föra våda för dess säkerhet, förord na, att de ej må utlämnas förrän viss lid från handlingens datum förflu tit, dock högst femtio år, där ej sär skilda förhållanden påkalla hemlig hållande under längre tid.
I fråga om
Beträffande handlingar, som röra krigsmaktens mobilisering, samman dragning eller verksamhet under krigstid eller vid krigsfara, dess mo- biliseringsförråd och mobiliserings- utrustning, rikets fästningsverk och övriga fasta försvarsanstalter, örlogs- stationer samt för krigsmakten av sedda varv och fartyg, militära flyg- stationer samt för krigsmakten av sedda flygverkstäder och luftfartyg, militära positioner och minförsvar, annan för krigsbruk avsedd materi- els tekniska byggnad och beskaffen het, för militärt ändamål avsedda kommunikations- och förbindelsele der, experiment och uppfinningar el ler ock tillhöra civilförsvarets eller det psykologiska försvarets område, äger Konungen, såframt handlingar nas offentliggörande kan skada ri kets försvar eller eljest medföra vå da för dess säkerhet, förordna, att de ej må utlämnas förrän viss tid från handlingens datum förflutit, dock högst femtio år, där ej särskilda för hållanden påkalla hemlighållande under längre tid. handlingens datum.