Prop. 1964:189
('med förslag till lag an\xad gående ändrad lydelse av 12 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 189 år 1964
1
Nr 189
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag an
gående ändrad lydelse av 12 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar; given Stockholms slott den 29 oktober 1964.
Under åberopande av bilagda i statsrådet förda protokoll vill Kungl. Maj:t härmed föreslå riksdagen att antaga härvid fogade förslag till lag angå ende ändrad lydelse av 12 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränk ningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
Herman Kling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås med anledning av brottsbalken och annan nytill kommen lagstiftning vissa ändringar i 12 § sekretesslagen. 1
Bihang till riksdagens protokoll 196b. 1 samt. Nr 189
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 189 år 196b
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 12 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om
inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar
Härigenom förordnas, att 12 § lagen den 28 maj 1937 om inskränkningar
i rätten att utbekomma allmänna handlingar1 skall erhålla ändrad lydelse
på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
Hos myndighet vid fångvårdsan-
stalt, allmän uppfostringsanstalt el
ler tvångsarbetsanstalt upprättade
handlingar rörande å anstalten in
tagen person må ej i andra fall el
ler annan ordning än Konungen be
stämmer utlämnas tidigare än sjut
tio år efter deras datum.
Vad i första stycket stadgas skall
äga motsvarande tillämpning med
avseende å handlingar, upprättade
av dem, som handhava övervakning
eller tillsyn över brottslingar eller
lösdrivare, vilka icke är o intagna å
anstalt som i första stycket sägs,
där handlingarna röra någon som
är underkastad övervakning eller
tillsyn. 1
(Föreslagen lydelse)
Hos myndighet vid fångvårdsan-
stalt eller arbetsanstalt upprättade
handlingar rörande i anstalten in
tagen person må ej i andra fall eller
annan ordning än Konungen bestäm
mer utlämnas tidigare än sjuttio år
efter deras datum.
Detsamma gäller handlingar, vil
ka upprättats av befattningshava
re inom skyddskonsulentorganisa-
tionen eller annan som fullgör
skyddskonsulents uppgifter eller av
övervakare eller den som anlitats så
som biträde vid övervakning, i den
mån handlingarna röra personer som
ställts under övervakning efter dom
å fängelse, skyddstillsyn, ungdoms
fängelse, internering eller intag
ning i arbetsanstalt.
Kriminalvårdsnämnden, ungdoms
fängelsenämnden och internerings-
nämnden samt övervakning snämnd
må förordna, att vad nu föreskrivits
skall äga tillämpning även beträf
fande viss hos nämnden upprättad
handling rörande person som är in
tagen i anstalt eller ställd under
övervakning. Sådant förordnande
må dock ej avse nämndens beslut,
som utfärdats särskilt eller uppta
gits i protokoll.
1 Senaste lydelse av 12 §, se 1945: 260.
3
Kungl. Maj.ts proposition nr 189 år 196b
(Nuvarande lydelse)
Uppgifter och anteckningar, som tillhöra hos fångvårdsstyrelsen fört register över personer, som intagits å fångvårdsanstalt eller erhållit vill korlig dom, må ej utlämnas i annat fall eller annan ordning än Konungen bestämmer.
(Föreslagen lydelse)
Uppgifter och anteckningar, vilka tillförts hos kriminalvårdsstyrelsen fört register över personer som inta gits i anstalt eller dömts till skydds tillsyn, må ej utlämnas i annat fall eller annan ordning än Konungen bestämmer.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1965. Äldre lag skall dock alltjämt äga tillämpning beträffande däri nämnda handlingar som ej avses i den nya lagen.
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 189 år 196b
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet
inför Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av
Halland, i statsrådet å Stockholms slott den 29 okto
ber 1964.
Närvarande:
Statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling,
Skoglund, EdeNman, Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling,
Palme, Sven-Eric Nilsson.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, förslag till lag angående
ändrad lydelse av 12 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar
i rätten att utbekomma allmänna handlingar och anför därvid följande.
Enligt bestämmelser i 2 kap. tryckfrihetsförordningen äger svensk med
borgare fri tillgång till allmänna handlingar, d. v. s. handlingar som för
varas hos stats- eller kommunalmyndighet, vare sig handlingarna inkom
mit till myndigheten eller upprättats hos denna. I denna principiella frihet
tär inskränkning göras endast på vissa i tryckfrihetsförordningen nämnda
grunder och inskränkningarna skall noga anges i lag som stiftats samfällt
av Kungl. Maj:t och riksdagen. De gällande inskränkningarna finns upp
tagna i lagen den 28 maj 1937 om inskränkningar i rätten att utbekomma
allmänna handlingar, den s. k. sekretesslagen.
I 12 § sekretesslagen lämnas föreskrifter om sekretess med avseende på
vissa handlingar som rör personer, vilka på grund av brott eller lösdriveri
intagits i anstalt eller ställts under övervakning eller tillsyn. Sålunda stad
gas i första stycket att hos myndighet vid fångvårdsanstalt, allmän upp
fostringsanstalt eller tvangsarbetsanstalt upprättade handlingar rörande i
anstalten intagen person ej må i andra fall eller annan ordning än Kungl.
Maj :t bestämmer utlämnas tidigare än sjuttio år efter deras datum. Enligt
andra stycket skall vad sålunda stadgas äga motsvarande tillämpning med
avseende på handlingar, upprättade av dem som handhar övervakning eller
tillsyn över brottslingar eller lösdrivare, vilka icke är intagna på anstalt
som nämnts i törsta stycket, om handlingarna rör någon som är underkas
tad övervakning eller tillsyn. I tredje stycket slutligen föreskrives att upp
gifter och anteckningar, som tillhör hos fångvårdsstyrelsen fört register
över personer, som intagits i fångvårdsanstalt eller erhållit villkorlig dom,
ej må utlämnas i annat fall eller annan ordning än Kungl. Maj:t bestäm
mer.
5
Det synes påkallat att de nu återgivna bestämmelserna i 12 § sekretess lagen överses med anledning av ny lagstiftning. Den av riksdagen år 1962 antagna och den 21 december samma år (nr 700) utfärdade brottsbalken träder i kraft den 1 januari 1965. Samma dag träder även lagen den 4 juni 1964 (nr 450) om åtgärder vid samhällsfarlig asocialitet i kraft. Beträffande de förändringar som den nya lagstiftningen medför må i detta sammanhang anföras följande.
Brottsbalken ersätter bl. a. gällande särskilda lagar om ungdomsfängelse, om förvaring och internering i säkerhetsanstalt, om villkorlig dom samt om villkorlig frigivning. Vid de påföljder som regleras i dessa lagar före kommer kriminalvård i frihet, varvid den dömde kan stå under övervak ning eller, som termen lyder i fråga om eftervård efter anstaltsbehandling, tillsyn. Den befattning med den dömde som avses därmed utövas i första hand av övervakare över villkorligt dömd, tillsynsman för villkorligt fri given samt tillsvningsman för den som är utskriven på prov från ungdoms- eller säkerhetsanstalt. I övrigt föreligger i berörda hänseende vissa organi satoriska olikheter mellan de skilda behandlingsformerna. Vid villkorlig dom står sålunda övervakningen under tillsyn av domstol, Övervaknings- domstolens befogenheter kan delegeras till övervakningsnämnd. Härjämte står övervakningen under uppsikt av skyddskonsulent. Även vid villkorlig frigivning har skyddskonsulent inseende över tillsynen. Fullt motsvarande anordning förekommer icke i fråga om tillsynen över dem som utskrivits på prov från ungdoms- eller säkerhetsanstalt. I dessa fall utövas ledningen av tillsynen av ungdomsfängelsenämnden eller interneringsnämnden.
Genom brottsbalken blir den nu berörda organisationen enhetlig. Vid skyddstillsyn, som närmast motsvarar nuvarande villkorlig dom med över vakning, vid villkorlig frigivning och vid vård utom anstalt efter dom å ungdomsfängelse eller internering — den sistnämnda påföljden motsvarar närmast förvaring enligt gällande lag — skall den dömde normalt stå un der övervakning genom särskilt förordnad övervakare. Vistas den dömde på annan ort än övervakaren, skall denne få rätt att anlita lämplig person • såsom biträde vid övervakningen. Övervakningen skall handhas av över vakningsnämnd. Är övervakaren annan än skyddskonsulent hos nämnden, skall övervakningen därjämte stå under överinseende av sådan konsulent.
En nytillkommen central nämnd, kriminalvårdsnämnden, har att taga befattning med vissa ärenden angående villkorlig frigivning. Särskilda upp gifter med avseende på behandlingen av dem som dömts till ungdoms fängelse eller internering är, huvudsakligen som enligt gällande ordning, anförtrodda åt ungdomsfängelsenämnden och interneringsnämnden, vilka bl. a. äger besluta om övergång från vård i anstalt till vård utom anstalt, om återintagning i anstalt samt om upphörande av den ådömda påföljden. De tre nu angivna centrala nämnderna är var på sitt område överinstanser i förhållande till övervakningsnämnderna.
Lagen om åtgärder vid samhällsfarlig asocialitet ersätter lagen den 12
Kungl. Maj.ts proposition nr 189 år 1964
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 189 år 1964
juni 1885 angående lösdrivares behandling. Den anstaltsbehandling, varom
bestämmelser lämnas i den nya lagen, äger rum i arbetsanstalt. Även tvångs
arbete som ådömts med stöd av äldre lag skall verkställas i sådan anstalt.
Rätten kan förordna om villkorligt anstånd med verkställande av dom å in
tagning i arbetsanstalt. Den som erhåller sådant anstånd ställes under
övervakning under en prövotid. Beträffande övervakningen skall i huvudsak
tillämpas bestämmelserna i brottsbalken om övervakning av villkorligt fri
givna. På motsvarande sätt sker övervakning av den som utskrivits vill
korligt från arbetsanstalt.
Ytterligare torde böra nämnas att behandling i allmän uppfostringsan
stalt icke förekommer sedan 1948 samt att det hos fångvårdsstyrelsen
förda registret över villkorligt dömda i fortsättningen kommer att avse
personer som dömts till skyddstillsyn. Fångvårdsstyrelsen kommer från
och med den 1 januari 1965 att benämnas kriminalvårdsstyrelsen.
De förändringar, som nu i korthet antytts, bör återspeglas i sekretess
lagen. Därvid bör beaktas att handlingar, som enligt gällande lydelse av de
aktuella stadgandena är sekretessbelagda, icke blir offentliga. Ändringar
na torde därför böra kompletteras med en övergångsbestämmelse av inne
börd att äldre lag alltjämt skall äga tillämpning beträffande däri nämnda
handlingar som ej avses i den nya lagen.
I överensstämmelse med det nu anförda bör allmän uppfostringsanstalt
icke längre nämnas i första stycket av 12 § och »tvångsarbetsanstalt» ut
bytas mot »arbetsanstalt».
Skyddskonsulentorganisationen är numera genomgående engagerad i
övervakningsarbetet. Befattningshavarna inom denna organisation bör där
för uttryckligen nämnas i andra stycket vid sidan av övervakarna. Hänsyn
bör även tagas till att skyddskonsulents uppgifter enligt Kungl. Maj :ts för
ordnande kan fullgöras av befattninghavare vid skyddsförening. För att
uppräkningen skall bli uttömmande bör också nämnas den som anlitats
• såsom biträde vid övervakning. Det synes vidare önskvärt att övervaknings-
klientelet anges på annat sätt än genom det nu använda uttrycket »brotts
lingar eller lösdrivare». En lämplig beteckning torde vara »personer som
ställts under övervakning efter dom å fängelse, skyddstillsyn, ungdoms
fängelse, internering eller intagning i arbetsanstalt».
Handlingar som upprättats hos någon av de nyss berörda centrala nämn
derna eller hos övervakningsnämnd torde i allmänhet icke få sådant inne
håll att de behöver vara underkastade sekretess. I vissa fall, såsom när
övervakad person hörts muntligen inför nämnden, kan dock i nämndens
protokoll komma att inflyta sådana uppgifter om enskilds personliga förhål
landen som ej bör utlämnas åt offentligheten. Uppgifter av denna art torde
även kunna ingå i övervakningsnämnds anteckningar rörande de under
nämnden lydande övervakningsfallen. Det synes därför lämpligt att i ett
nytt tredje stycke i 12 § upptaga ett bemyndigande för central nämnd och övervakningsnämnd att förordna om tillämpning av sekretessbestämmel serna i de föregående styckena beträffande viss hos nämnden upprättad handling rörande person som är intagen i anstalt eller ställd under över vakning. Med hänsyn till det allmänna kontrollintresset bör sådant förord nande icke kunna meddelas med avseende på beslut som utfärdats särskilt eller intagits i protokoll.
I sista stycket bör den nya benämningen för fångvårdsstyrelsen införas. Vidare bör göras de ändringar som föranledes av att personer som intages i arbetsanstalt torde komma att registreras hos styrelsen och av att registret över villkorligt dömda i fortsättningen kommer att avse personer som dömts till skyddstillsyn. Genom en nyligen företagen ändring i 11 § sekre tesslagen har beträffande det allmänna kriminalregistret sekretessen an givits avse uppgifter och anteckningar som tillförts registret i stället för uppgifter och anteckningar som tillhör registret. Avsikten härmed har varit att klart ange att även material som utgallrats ur registret är underkastat sekretesskydd. En motsvarande ändring synes böra genomföras i 12 §.
Utöver de nu angivna ändringarna bör vissa rent redaktionella jämk ningar vidtagas i lagtexten.
De föreslagna ändringarna bör träda i kraft den 1 januari 1965.
I enlighet med vad som anförts i det föregående föreligger inom justitie departementet utarbetat förslag till lag angående ändrad lydelse av 12 § lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar.
Föredraganden hemställer att Kungl. Maj :t måtte genom proposition föreslå riksdagen att antaga lagförslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj.ts proposition nr 189 år 1964
7
Ur protokollet:
Stig Granqvist
Stockholm 1964. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag 640726