Prop. 1965:175

('med förslag till lag an\xad gående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring',)

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

1

Nr 175

Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag an­

gående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring;

given Stockholms slott den 12 november 1965.

Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed jämlikt 87 § regeringsformen föreslå riksdagen att an­ taga härvid fogade förslag till lag angående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring.

Under Hans Maj :ts

Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:

BERTIL

Sven Aspling

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att 15 kap. 2 § lagen om allmän försäkring ändras så att sådant sjukdomsår, som f. n. kan anses som poängår vid beräkning av tilläggspensionens storlek, skall få räknas som poängår även då det gäller att uppfylla kravet på visst minsta antal poängår för att tilläggspension över huvud skall utgå. Ändringen föreslås få retroaktiv verkan.

I 18 kap. 13 § föreslås en ändring som anpassar stadgandet till den nya förhandlingsrättslagstiftningen för kommunaltjänstemän och likställda.

Bihang till riksdagens protokoll 1965. 1 samt. Xr 175

2

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

Förslag

till

Lag

angående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962

(nr 381) om allmän försäkring

Härigenom förordnas, att 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 om allmän försäkring1 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan an- gives.

(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)

15 kap.

2

Har försäkrad, som är född år 1927 eller tidigare, visst år under mer än nittio dagar uppburit sjuk­ penning enligt denna lag eller lagen om yrkesskadeförsäkring eller mot­ svarande ersättning enligt lagen om ersättning åt smittbärare och har han därvid varit placerad lägst i den sjukpenningklass, vilken han skulle hava tillhört om hans årsinkomst av förvärvsarbete uppgått till det vid årets ingång gällande basbeloppet, skall vid beräkning av det i 12 kap. 2 § första stycket angivna medelta­ let av pensionspoäng bortses från nämnda år, därest medeltalet där­ igenom höjes, samt vid tillämpning­ en i övrigt av 12 kap. 2 § anses som om pensionspoäng tillgodoräknats den försäkrade för det året. Vad nu sagts skall icke avse år, då den för­ säkrade åtnjutit ålderspension eller förtidspension enligt denna lag eller

§•

Har försäkrad, som är född år 1927 eller tidigare, visst år under mer än nittio dagar uppburit sjuk­ penning enligt denna lag eller lagen om yrkesskadeförsäkring eller mot­ svarande ersättning enligt lagen om ersättning åt smittbärare och har han därvid varit placerad lägst i den sjukpenningklass, vilken han skulle hava tillhört om hans årsinkomst av förvärvsarbete uppgått till det vid årets ingång gällande basbeloppet, skall vid beräkning av det i 12 kap. 2 § första stycket angivna medelta­ let av pensionspoäng bortses från nämnda år, därest medeltalet där­ igenom höjes, samt vid tillämpning­ en i övrigt av 12 kap. anses som om pensionspoäng tillgodoräknats den försäkrade för det året. Vad nu sagts skall icke avse år, då den försäkra­ de åtnjutit ålderspension eller för­ tidspension enligt denna lag eller då

1 Senaste lydelse av 18 kap. 13 § se 1964:156.

3

Kungl. Maj. ts proposition nr 175 år 1965

(Nuvarande lydelse)

då undantagande enligt 11 kap. 7 § varit gällande för honom, och må ej tillämpas med avseende å mer än tre år.

(Föreslagen lydelse)

undantagande enligt 11 kap. 7 § va­ rit gällande för honom, och må ej tillämpas med avseende å mer än tre år.

18 kap.

13

Befattningshavare hos —--------------Riksförsäkringsverket och------------

Avlönings-, pensions- och andra anställningsvillkor för befattnings­ havare, som tillsättas och entledigas av riksförsäkringsverket, skola be­ stämmas i den ordning Konungen förordnar. Beträffande sådana vill­ kor för förtroendeläkare är kassan pliktig ställa sig till efterrättelse de anvisningar, som på förslag av me­ dicinalstyrelsen meddelas av riksför­ säkringsverket.

§•

------------------ av kassan. ----------- — —- — kassans styrelse.

För befattningshavare, som tillsät­ tas och entledigas av riksförsäkrings­ verket eller medicinalstyrelsen, skola anställnings- och arbetsvillkor som må bestämmas genom avtal faststäl­ las under medverkan av Konungen eller myndighet som Konungen be­ stämmer samt övriga anställningsoch arbetsvillkor fastställas i den ordning Konungen förordnar.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1966. Vid tillämpning av lagen om allmän försäkring och lagen den 25 maj 1962 (nr 382) angående införande av lagen om allmän försäkring skall 15 kap. 2 § anses ha haft den nya lydelsen sedan den 1 januari 1963.

Ansökan om pension, som genom lagakraftägande beslut avslagits men som skulle ha bifallits om 15 kap. 2 § haft den nya lydelsen, skall upptagas till ny prövning av allmän försäkringskassa.

4

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Kungl.

Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i statsrådet på

Stockholms slott den 8 oktober 1965.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Kling,

Edenman, Hermansson, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist,

Gustafsson.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che­

fen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, fråga om ändring i lagen

om allmän försäkring och anför.

Beräkning av tilläggspension i vissa fall

Enligt 11 kap. 6 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring

skall pensionspoäng tillgodoräknas en försäkrad för varje år, för vilket pen-

sionsgrundande inkomst fastställts för honom, och dessutom för varje år

då han åtnjutit tilläggspension i form av förtidspension enligt huvudregeln.

För att en försäkrad skall ha rätt till tilläggspension i form av ålderspen­

sion förutsätts i 12 kap. 1 § att pensionspoäng tillgodoräknats honom för

minst tre år om han är svensk medborgare och för minst tio år om han inte

har svenskt medborgarskap. För svenska medborgare som är födda år 1896

räcker det enligt 22 § lagen den 25 maj 1962 (nr 382) angående införande

av lagen om allmän försäkring med pensionspoäng för två år. Beräkningen

av ålderspensionens storlek sker enligt 12 kap. 2 § lagen om allmän försäk­

ring på grundval av produkten av basbeloppet och medeltalet av de pen­

sionspoäng som tillgodoräknats den försäkrade. Om antalet poängår är

högre än 15, görs beräkningen på medeltalet av de 15 högsta årspoängen.

Har pensionspoäng tillgodoräknats den försäkrade för mindre än 30 år re­

duceras pensionen i motsvarande mån. Regeln om pensionspoäng för minst

30 år för full pension har enligt 15 kap. 1 § för svenska medborgare födda

under åren 1898—1914 ersatts med en 20-årsregel. För dem som är födda

efter år 1914 upptrappas 20-årsregeln successivt så att 30-årsregeln gäller

för dem som är födda år 1924 och senare. Därjämte gäller enligt 15 kap. 2 §

för försäkrade, som är födda år 1927 eller tidigare, visst skydd mot poäng­

minskning eller poängbortfall på grund av sjukdom m. m. Om den försäk­

rade under ett år uppburit sjukpenning eller viss motsvarande ersättning

för mer än 90 dagar och därvid varit placerad lägst i den sjukpenningklass

Klingl. Maj:ts proposition nr Ilo år l'J65

5

som motsvarar en årsinkomst uppgående till basbeloppet vid årets ingång, skall man för det första bortse från detta år vid beräkning av medeltalet av pensionspoäng, om medeltalet därigenom höjs. Bestämmelsen får i denna del inte någon betydelse, om den försäkrade över huvud taget inte fått poäng för sjukdomsåret, men medför att en låg poäng för det året inte inverkar sänkande på poängmedeltalet. För det andra skall vid tillämpningen i övrigt av 12 kap. 2 § anses som om pensionspoäng tillgodoräknats den försäkrade för sjukdomsåret. Denna regel avser fall, då den försäkrade inte fått någon poäng för det året, och mildrar effekten av de tidigare nämnda bestämmel­ serna, enligt vilka pensionen reduceras, om den försäkrade inte har det antal poängår som fordras för full pension. Skyddsbestämmelsen i 15 kap. 2 § får tillämpas högst beträffande tre år. Enligt 25 § lagen angående införande av lagen om allmän försäkring får regeln tillämpas på högst två år för dem som är födda 1899 eller 1898 och på högst ett år för dem som är födda år 1897. För dem som är födda år 1896 kan bestämmelsen inte heller få till- lämpning på mer än ett år. Även i övrigt stadgas vissa undantag från bestäm­ melsens tillämplighet.

Förutsättningarna för rätt till ålderspension har betydelse även för rätten till tilläggspension i form av förtids- eller familjepension (13 kap. 2 § tredje stycket andra punkten och 3 § samt 14 kap. 1 §). Därjämte är reglerna om beräkning av ålderspensionens storlek grundläggande för beräkning av för­ tids- och familjepension.

Till en början tillämpades 15 kap. 2 § så, att sjukdomsåret betraktades som poängår inte bara vid tillämpning av 12 kap. 2 § utan också vid till- lämpning av 12 kap. 1 §. Denna praxis har emellertid underkänts av försäk- ringsdomstolen i en dom i december 1964. Domstolen har upprätthållit ett krav på minst tre års pensionspoäng, tillgodoräknade enligt 11 kap. 6 §, för att rätt till pension skall föreligga. Skyddsregeln i 15 kap. 2 § skall således enligt försäkringsdomstolens dom tillämpas bara vid pensionens beräkning. Försäkringskassorna och riksförsäkringsverket har i fortsättningen följt försäkringsdomstolens tolkning av 15 kap. 2 §. Däremot har ännu inte ta­ gits något initiativ till omprövning av fall då pension beviljats i enlighet med tidigare praxis.

I april 1965 uppdrog Kungl. Maj :t åt riksförsäkringsverket att avge för­ slag till sådan lagändring att tidigare praxis lagfästs och till övergångsbe­ stämmelser till ändringen.

Riksförsäkringsverket har föreslagit, att den hänvisning till 12 kap. 2 § som finns i 15 kap. 2 § skall utsträckas att gälla hela 12 kap., vilket bara innehåller paragraferna 1 och 2. I sådana fall då pensionsansökan tidigare avslagits men skulle ha bifallits enligt den nya lydelsen av 15 kap. 2 § skall försäkringskassorna enligt en av verket föreslagen övergångsbestämmelse på nytt pröva ansökningen. Därvid skall den nya lydelsen anses ha gällt alltsedan den 1 januari 1963, då lagen om allmän försäkring trädde i kraft.

Försäkringsdomstolen har i ett remissyttrande lämnat förslaget utan er­ inran.

För egen del anser jag naturligt, att skyddsregeln i 15 kap. 2 § gäller inte bara för beräkningen av pension utan även i fråga om förutsättningarna en­ ligt 12 kap. 1 § för rätt till pension. Detta synes kunna uppnås genom den ändring av 15 kap. 2 § som riksförsäkringsverket föreslagit och som jag därför förordar. Ändringen medför, att sjukdomsår enligt 15 kap. 2 § skall likställas med poängår även vid tillämpning av 22 § lagen angående infö­ rande av lagen om allmän försäkring. Praktiskt sett innebär ändringen att t. ex. den, som haft pensionsgrundande inkomst i två år och som uppburit sjukpenning i mer än 90 dagar under ett tredje år, anses ha haft pensions­ poäng även för sjukdomsåret och därmed uppfyller minimikravet i 12 kap. 1 § på tre poängår för rätt till pension.

Den föreslagna ändringen hör träda i kraft den 1 januari 1966 men den bör få retroaktiv verkan såtillvida att vid tillämpningen av lagen om allmän försäkring och lagen angående införande av denna lag 15 kap. 2 § anses ha haft den nya lydelsen alltifrån början. Ansökningar om pension, som av­ slagits men som skulle ha blivit bifallna om 15 kap. 2 § haft den nya ly­ delsen, bör ex officio tas upp till ny prövning av försäkringskassorna. Retro­ aktivregeln får betydelse för dels fall där pensionsansökan bifallits enligt tidigare praxis, dels fall där ansökan genom lagakraftägande beslut avsla­ gits med tillämpning av försäkringsdomstolens lagtolkning, dels fall där an­ sökan är beroende på prövning vid ikraftträdandet och dels fall där ansökan görs efter sagda tidpunkt. I samtliga fall kan pensionen utgå retroaktivt fr. o. m. tredje månaden före ansökningsmånaden eller fr. o. m. den senare månad då pensionsfallet inträffade.

Fastställande av anställnings- och arbetsvillkor för vissa befattningshavare hos allmän försäkringskassa

Enligt 18 kap. 13 § lagen om allmän försäkring (ändrad 1964: 156) skall följande befattningshavare hos allmän försäkringskassa, nämligen direktör, föredragande för pensionsärenden ävensom annan tjänsteman, beträffande vilken Kungl. Maj :t så föreskrivit, tillsättas och entledigas av riksförsäk­ ringsverket. Kungl. Maj :t har föreskrivit, att verket skall tillsätta och ent­ lediga befattningshavare med lön motsvarande lägst lönen i lönegrad 21 på löneplan A i statens löneförordning.

Avlönings-, pensions- och andra anställningsvillkor för tjänstemän som tillsätts av riksförsäkringsverket skall bestämmas i den ordning Kungl. Maj :t förordnar. Kungl. Maj:t har förordnat att anställningsvillkoren skall bestämmas av riksförsäkringsverket efter hörande av kassan. Verket har dock rätt att till Kungl. Maj :t hänskjuta prövningen av fråga om sådant villkor.

6

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

Allmän försäkringskassa är skyldig att beträffande avlönings-, pensions- och andra anställningsvillkor för förtroendeläkare hos kassan ställa sig till efterrättelse de anvisningar, som riksförsäkringsverket meddelar på förslag av medicinalstyrelsen.

Kommunaltjänstemannalagen den 3 juni 1965 (nr 275) är tillämplig på bl. a. tjänstemännen vid de allmänna försäkringskassorna och reglerar de­ ras ställning i arbetsrättsligt hänseende. Enligt 2 § gäller om tjänstemans anställningsförhållande vad som är bestämt i avtal. Om vissa anställnings­ villkor får dock avtal inte träffas. Detta gäller främst om tjänsteorganisa­ tion, arbetsuppgifter, ledningen och fördelningen av arbetet och arbetstidens förläggning samt om författningsreglerade villkor angående tjänstetillsätt­ ning, disciplinär bestraffning eller anställnings upphörande. Kommunal­ tjänstemannalagen träder i kraft den 1 januari 1966.

I enlighet med riksdagens beslut (prop. 1965: 77, SU 106, rskr 296) har den 1 juli 1965 inrättats ett nytt ämbetsverk — statens avtalsverk — med uppgift att handha huvuddelen av den förhandlingsverksamhet som tidigare bedrivits i civildepartementet och hos olika statliga myndigheter. Kungl. Maj :t har den 3 juni 1965 (nr 462) utfärdat instruktion för avtalsverket.

I prop. 1965:60 angående reform av de offentliga tjänstemännens för­ handlingsrätt m. in. erinrade föredragande departementschefen (s. 232) om att det f. n. finns vissa bestämmelser i lag — exempelvis 18 kap. 13 § lagen om allmän försäkring — angående ordningen för fastställande av av- löningsvillkor m. m. för vissa offentliga tjänstemän. I den mån ändring av sådana bestämmelser påkallades av den i propositionen föreslagna nya lag­ stiftningen skulle förslag läggas fram senare.

Förslag till ändring av nämnda lagrum har lagts fram i en inom civil­ departementet utarbetad promemoria (Stencil C 1965: 3) med förslag till lag om rätt i vissa fall för statens avtalsverk att företräda kommun m. fl. I pro­ memorian framhålls, att nuvarande bestämmelser i 18 kap. 13 § lagen om allmän försäkring förutsätter att anställningsvillkoren för vissa försäk- ringskassetjänstemän regleras i offentligrättslig ordning och att bestämmel­ serna bör anpassas till den nya ordningen, enligt vilken de offentliga tjänste­ männens anställningsvillkor i princip regleras i avtal. På grund därav före­ slås den ändringen i paragrafen att sådana anställnings- eller arbetsvillkor för här avsedda befattningshavare, varom avtal får träffas, skall fastställas under medverkan av Kungl. Maj :t eller myndighet som Kungl. Maj :t bestäm­ mer. En sådan bestämmelse medför enligt den i promemorian föreslagna lagen om rätt i vissa fall för statens avtalsverk att företräda kommun in. fl. att avtalsverket med bindande verkan för försäkringskassorna kan föra för­ handling samt sluta och uppsäga kollektivavtal om anställnings- och arbets­ villkoren för de nämnda befattningshavarna eller eljest enhetligt reglera dessa villkor. Kungl. Maj :t skall dock enligt förslaget kunna förordna att avtalsverkets befogenheter i stället skall utövas av annan statlig myndighet

eller Kungl. Maj :t eller att avtalsverket skall få överlåta sin befogenhet till annan statlig myndighet eller kommun.

Vidare föreslås i promemorian sådan ändring av 18 kap. 13 § lagen om allmän försäkring att det skall ankomma på Kungl. Maj :t att bestämma vilken myndighet som skall utfärda anvisningar till de allmänna försäk­ ringskassorna om anställnings- eller arbetsvillkor för förtroendeläkare.

Departementspromemorian har remissbehandlats i vanlig ordning. I ytt­ randen från riksförsäkringsverket, Statstjänarkartellen, Tjänstemännens Centralorganisations tjänstemannasektion (TCO-S) och Försäkringskassor­ nas Förhandlingsorganisation uppmärksammas förslaget till ändrad lydelse av 18 kap. 13 § lagen om allmän försäkring. Remissinstanserna tillstyrker eller förklarar sig inte ha något att erinra mot den föreslagna ändringen. Mot det i förslaget använda uttrycket att anställnings- och arbetsvillkor fastställs under medverkan av Kungl. Maj :t eller den myndighet som Kungl. Maj :t bestämmer har TCO-S den anmärkningen att det inte klart anger, att anställ­ nings- och arbetsvillkoren skall regleras i avtal.

Jag anser att bestämmelserna om reglering av anställningsvillkoren för sådana tjänstemän vid de allmänna försäkringskassorna som tillsätts och entledigas av riksförsäkringsverket bör anpassas till den nya förhandlings- rättslagstiftningen på sätt som föreslås i departementspromemorian. Med hänsyn bl. a. till pågående omorganisation av den statliga förhandlingsverk- samheten synes det vidare lämpligt att Kungl. Maj :t får bemyndigande att bestämma vilken myndighet som skall utfärda anvisningar om anställnings- eller arbetsvillkor för förtroendeläkare.

Med anledning av den invändning mot förslagets formulering, som TCO-S gjort, vill jag framhålla, att det åsyftade uttrycket endast anger vem som företräder arbetsgivaren vid förhandling.

Hemställan

I överensstämmelse med det anförda föreligger förslag till lag angående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring, vilket torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga.

Jag hemställer att lagrådets utlåtande över lagförslaget måtte inhämtas för det i 87 § regeringsformen omförmälda ändamålet.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av stats­ rådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Kungl. Hög­ het Regenten.

Ur protokollet:

Anders Leion

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

9

Förslag

Bilaga

till

Lag

angående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962

(nr 381) om allmän försäkring

Härigenom förordnas, att 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 om allmän försäkring» skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan an- gives.

(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)

15

2

Har försäkrad, som är född år 1927 eller tidigare, visst år under mer än nittio dagar uppburit sjuk­ penning enligt denna lag eller lagen om yrkesskadeförsäkring eller mot­ svarande ersättning enligt lagen om ersättning åt smittbärare och har han därvid varit placerad lägst i den sjukpenningklass, vilken han skulle hava tillhört om hans årsinkomst av förvärvsarbete uppgått till det vid årets ingång gällande basbeloppet, skall vid beräkning av det i 12 kap. 2 § första stycket angivna medelta­ let av pensionspoäng bortses från nämnda år, därest medeltalet där­ igenom höjes, samt vid tillämpning­ en i övrigt av 12 kap. 2 § anses som om pensionspoäng tillgodoräknats den försäkrade för det året. Vad nu sagts skall icke avse år, då den för­ säkrade åtnjutit ålderspension eller förtidspension enligt denna lag eller

kap.

§•

Har försäkrad, som är född år 1927 eller tidigare, visst år under mer än nittio dagar uppburit sjuk­ penning enligt denna lag eller lagen om yrkesskadeförsäkring eller mot­ svarande ersättning enligt lagen om ersättning åt smittbärare och har han därvid varit placerad lägst i den sjukpenningklass, vilken han skulle hava tillhört om hans årsinkomst av förvärvsarbete uppgått till det vid årets ingång gällande basbeloppet, skall vid beräkning av det i 12 kap. 2 § första stycket angivna medelta­ let av pensionspoäng bortses från nämnda år, därest medeltalet där­ igenom höjes, samt vid tillämpning­ en i övrigt av 12 kap. anses som om pensionspoäng tillgodoräknats den försäkrade för det året. Vad nu sagts skall icke avse år, då den försäkra­ de åtnjutit ålderspension eller för­ tidspension enligt denna lag eller då

1 Senaste lydelse av 18 kap. 13 § se 1964:156.

10

Kungl. Maj:ts proposition nr 175 år 1965

(Nuvarande lydelse)

då undantagande enligt 11 kap. 7 § varit gällande för honom, och må ej tillämpas med avseende å mer än tre år.

(Föreslagen lydelse)

undantagande enligt 11 kap. 7 § va­ rit gällande för honom, och må ej tillämpas med avseende å mer än tre år.

18 kap.

13

Befattningshavare hos------------------Riksförsäkringsverket och------------

Avlönings-, pensions- och andra anställningsvillkor för befattnings­ havare, som tillsättas och entledigas av riksförsäkringsverket, skola be­ stämmas i den ordning Konungen förordnar. Beträffande sådana vill­ kor för förtroendeläkare är kassan pliktig ställa sig till efterrättelse de anvisningar, som på förslag av me­ dicinalstyrelsen meddelas av riksför­ säkringsverket.

§•

--------------------av kassan. —---------------------kassans styrelse.

För befattningshavare, som tillsät­ tas och entledigas av riksförsäkrings­ verket, skola anställnings- och ar­ betsvillkor som må bestämmas ge­ nom avtal fastställas under medver­ kan av Konungen eller myndighet som Konungen bestämmer samt öv­ riga anställnings- och arbetsvillkor fastställas i den ordning Konungen förordnar. Beträffande anställningsoch arbetsvillkor för förtroendeläka­ re är kassan pliktig ställa sig till ef­ terrättelse anvisningar av myndighet som Konungen bestämmer.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1966. Vid tillämpning av lagen om allmän försäkring och lagen den 25 maj 1962 {nr 382) angående införande av lagen om allmän försäkring skall 15 kap. 2 § anses ha haft den nya lydelsen sedan den 1 januari 1963.

Ansökan om pension, som genom lagakraftägande beslut avslagits men som skulle ha bifallits om 15 kap. 2 § haft den nya lydelsen, skall upptagas till ny prövning av allmän försäkringskassa.

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

11

Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 1 november 1965.

Närvarande:

f. d. justitierådet

Lind,

justitierådet Y.

Söderlund,

regeringsrådet

Åbjörnsson,

justitierådet

Brunnberg.

Enligt lagrådet den 21 oktober 1965 tillhandakominet utdrag av protokoll över socialärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i statsrådet den 8 oktober 1965, hade Kungl. Maj :t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle för det i 87 § regeringsformen avsedda ända­ målet inhämtas över upprättat förslag till lag angående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring.

Förslaget, som finns bilagt detta protokoll, hade inför lagrådet före­ dragits av hovrättsfiskalen Carl Herman Bergh.

Förslaget föranledde följande yttrande av lagrådet. Vid föredragning inför lagrådet har upplysts, att förtroendeläkare avses skola vara anställda såsom tjänstemän. Med hänsyn härtill torde den före- slagna lydelsen av 18 kap. 13 § tredje stycket lagen om allmän försäkring böra ändras, exempelvis så att efter ordet »riksförsäkringsverket» insättes »eller medicinalstyrelsen» och att sista punkten utgår.

Vad angår övergångsbestämmelserna vill lagrådet anföra följande. Den föreslagna ändringen i 15 kap. 2 § innebär, att sjukdomstid i viss mån skall kunna medräknas för att uppnå det minimum av poängår som fordras för tilläggspension. Poängår kan hänföra sig till tid från och med år 1960 och kan alltså ligga såväl före som efter ikraftträdandet av lagen om allmän försäkring. En ändring nu i fråga om vad som fordras för att ett år skall anses vara poängår måste rimligen gälla från och med år 1960. Om det stadgas, att en sådan ändring skall träda i kraft viss dag och annat icke sägs, saknas därför anledning att uppfatta detta annorlunda än ordalydelsen anger, eller så att all prövning skall ske med tillämpning av den ändrade lydelsen. Samtliga faktiska omständigheter som kan inverka skall således bedömas efter den ändrade lagen, också de som hänför sig till tiden före ändringens ikraftträdande. Enligt det nu föreliggande förslaget skall lag­ stiftningen om ändring i lagen om allmän försäkring träda i kraft den 1 januari 1966. För fall där ansökan icke ännu gjorts den 1 januari 1966 eller

12

är beroende på prövning, erfordras enligt det sagda icke någon ytterligare bestämmelse för att åstadkomma den avsedda tillämpningen. Och fall där pensionsansökan bifallits enligt den tidigare praxis torde det icke föreligga anledning att ompröva. Däremot synes fall där ansökan genom lagakraft- ägande beslut avslagits med tillämpning av försäkringsdomstolens lagtolk­ ning böra bli föremål för omprövning. En bestämmelse av det innehåll som i tredje stycket av övergångsbestämmelserna anges torde härvidlag vara lämplig och tillfyllest. Lagrådet, som följaktligen anser att något behov icke föreligger av en övergångsbestämmelse sådan som den i andra stycket upptagna, förordar att denna utgår.

Ur protokollet:

Stig Granqvist

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

Kungl. Maj.ts proposition nr 175 år 1965

13

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Kungl.

Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i statsrådet på

Stockholms slott den 12 november 1965.

Närvarande:

Ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Sträng, Andersson,

Lange, Kling, Skoglund, Edenman, Johansson, Hermansson, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che­ fen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, lagrådets den 1 november 1965 avgivna utlåtande över det till lagrådet den 8 oktober 1965 remitterade förslaget till lag angående ändrad lydelse av 15 kap. 2 § och 18 kap. 13 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring.

Föredraganden erinrar om att genom prop. 1965: 153 lagts fram förslag till lag om ställföreträdare för kommun vid vissa avtalsförhandlingar m. m.

Föredraganden redogör för innehållet i lagrådets utlåtande och anför vidare. Vad lagrådet förordat i fråga om 18 kap. 13 § bör godtagas. Lagrådet har föreslagit att andra stycket övergångsbestämmelserna skall utgå. Med hänsyn till att förmån med stöd av 15 kap. 2 § nya lydelsen skall kunna ut­ gå för tid före den 1 januari 1966 förordar jag att det remitterade förslaget behålls oförändrat i denna del.

Föredraganden hemställer att lagförslaget efter den ändring som sålunda angetts måtte jämlikt 87 § regeringsformen föreläggas riksdagen till anta­ gande.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm­ mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riksdagen skall avlå­ tas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll ut­ visar.

Ur protokollet:

Håkan M. Rahm