Prop. 1968:144
('med förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370), in. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr
744
år 1968
1
Nr 144
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370), in. m.; given Stockholms slott den 18 oktober 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr
37°),
2) förordning angående ändrad lydelse av 9 § 2 mom. förordningen den 26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås höjning av maximibeloppet för extra avdrag för nedsatt skatteförmåga vid inkomsttaxeringen. I de fall maximering gäller är nuvarande högsta avdragsbelopp 4 500 kr. Förslaget innebär i princip ett maximum för sådant avdrag på 6 000 kr. Samtidigt klargörs att den vid kommunaltaxeringen tidigare slopade maximeringen av extra avdrag till den, som är huvudsakligen beroende av sin folkpension, inte heller skall gälla vid den statliga inkomsttaxeringen. Vidare förordas en förmånligare förmögenhetsprövning i ärenden om extra avdrag.
De nya statliga och kommunala bostadstilläggen till barnfamiljer före slås uttryckligen skola anges som skattefria.
De föreslagna nya bestämmelserna om extra avdrag är avsedda att till-
lämpas fr. o. m. år 1969.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 144
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 144 år 1968
Förslag
till
Lag
om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 19 § och 50 § 2 mom. kommunalskattelagen den 28 september 19281 samt punkt 5 av anvisningarna till 25 § och punkt 2 av anvisningarna till 50 § samma lag skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
19 §.
Till skattepliktig -------------------------
familjebostadsbidrag, som utgår av statsmedel i syfte att sänka de årliga bostadskostnaderna för familjer med barn samt att befordra en för bättring av bostadsstandarden för sådana familjer, så ock kommunalt bidrag, som utgår i samma syfte och i likartad form;
sådan gottgörelse------- --------------—
(Se vidare anvisningarna.)
den vårdbehövande;
bostadstillägg som avses i kungö relserna den 28 maj 1968 (nr 4-25) om statliga bostadstillägg till barn familjer och (nr 426) om statsbidrag till kommunala bostadstillägg till barnfamiljer;
av motorsåg.
(Se vidare anvisningarna.)
50 §.
2 m o m. För fysisk-------------------- -Finnes skattskyldigs skatteförmå- ga under beskattningsåret hava varit väsentligen nedsatt till följd av lång varig sjukdom, olyckshändelse, ål derdom, underhåll av andra närstå ende än barn, för vilka den skatt skyldige ägt tillgodonjuta allmänt barnbidrag, eller annan därmed jäm förlig omständighet, må efter taxe ringsnämndens eller, om besvär an förts eller ock särskild framställning därom gjorts senast den 30 juni året näst efter taxeringsåret, prövnings- nämndens beprövande den skattskyl diges taxerade inkomst minskas, för utom med kommunalt ortsavdrag, med ytterligare ett efter omständig heterna avpassat belopp, dock högst 4 500 kronor. Har skattskyldig på grund av jämkning vid beräkning av
------— — kronor, bortfaller.
Finnes skattskyldigs skatteförmå- ga under beskattningsåret hava varit väsentligen nedsatt till följd av lång varig sjukdom, olyckshändelse, ål derdom, underhåll av andra närstå ende än barn, för vilka den skatt skyldige ägt tillgodonjuta allmänt barnbidrag, eller annan därmed jäm förlig omständighet, må efter taxe ringsnämndens eller, om besvär an förts eller ock särskild framställning därom gjorts senast den 30 juni året näst efter taxeringsåret, prövnings- nämndens beprövande den skattskyl diges taxerade inkomst minskas, förutom med kommunalt ortsavdrag, med ytterligare ett efter omständig heterna avpassat belopp, dock högst 6 000 kronor. Har skattskyldig på grund av jämkning vid beräkning
1 Senaste lydelse av 19 § se 1968: 133, av 50’§ 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna till 50 § se 1967: 41 och av punkt 5 av anvisningarna” till 25 § se 1967: 748.
3
(Nuvarande lydelse)
sjömansskatt åtnjutit avdrag för
Kungl. Maj.ts proposition nr 144 år 1968
nedsatt skatteförmåga, skall avdrag, som avses i detta stycke, minskas med det belopp, varmed jämkning medgivits.
Om skattskyldigs —---------------- ■ — Skattskyldig, vars------- ----------------Vad härefter--------—--------------—
(Föreslagen lydelse)
av sjömansskatt åtnjutit avdrag för nedsatt skatteförmåga, skall avdrag, som avses i detta stycke, minskas med det belopp, varmed jämkning medgivits. motsvarande tillämpning. av anvisningarna,
beskattningsbar inkomst.
Anvisningar
till
5. Den omständigheten att en vid inkomstberäkningen i och för sig av dragsgill omkostnad helt eller delvis guldits med familjebostadsbidrag, som i 19 § omförmäles, må icke för anleda att avdrag vägras för omkost naden i fråga. Har skattskyldig —------ --------- - — Ränta på----------------------------- -------
till
2. Därest skattskyldig —-------------Om skattskyldig åtnjutit jämväl annan inkomst än folkpension, men pensionen likväl utgjort den hu vudsakliga delen av hans in komst, bör den skattskyldige regel mässigt medgivas ett med hänsyn till omständigheterna jämkat avdrag för nedsatt skatteförmåga.
Därest folkpensionen —-------
25 §.
5. Den omständigheten att en vid inkomstberäkningen i och för sig av dragsgill omkostnad helt eller delvis guldits med bostadstillägg, som i 19 § omförmäles, må icke föranleda att avdrag vägras för omkostnaden i fråga. eller bidraget. - betalats ut.
50 §.
------- ------------ hänsyn därtill.
Om skattskyldig åtnjutit jämväl annan inkomst än folkpension, men pensionen likväl utgjort den hu vudsakliga delen av hans in komst, bör den skattskyldige regel mässigt medgivas ett med hänsyn till omständigheterna jämkat avdrag för nedsatt skatteförmåga. Även i detta fall får det i 50 § 2 mom. andra stycket angivna maximibeloppet överskridas. --------- --------- därtill föranleda.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1969. Äldre bestämmelser om fa miljebostadsbidrag skall dock tillämpas vid 1969 års taxering.
1-j- Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. År 114
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 144 år 1968
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 9 § 2 mom. förordningen den 26 juli 1947
(nr 576) om statlig inkomstskatt
Härigenom förordnas, att 9 § 2 mom. förordningen den 26 juli 1947 om
statlig inkomstskatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
9
2 mom. För skattskyldig-----------
Finnes skattskyldigs skatteförmå-
ga hava varit väsentligen nedsatt av
anledning, varom i 50 § 2 mom. and
ra, tredje eller fjärde stycket kom-
munalskattelagen förmäles, må efter
taxeringsnämndens eller, om besvär
anförts eller ock särskild framställ
ning därom gjorts senast den 30 juni
året näst efter taxeringsåret, pröv-
ningsnämndens beprövande den
skattskyldiges taxerade inkomst
minskas, förutom med statligt orts-
avdrag, med ytterligare ett efter om
ständigheterna avpassat belopp, dock
högst med belopp som stadgas i 50 §
2 mom. andra och tredje styckena
kommunalskattelagen. Har skatt
skyldig på grund av jämkning vid
beräkning av sjömansskatt åtnjutit
avdrag för nedsatt skatteförmåga,
skall avdrag, som nu sagts, minskas
med det belopp, varmed jämkning
medgivits.
Vad härefter------------------------------
§•
kronor, bortfaller.
Finnes skattskyldigs skatteförmå
ga hava varit väsentligen nedsatt av
anledning, varom i 50 § 2 mom. and
ra, tredje eller fjärde stycket kom
munalskattelagen förmäles, må efter
taxeringsnämndens eller, om besvär
anförts eller ock särskild framställ
ning därom gjorts senast den 30 juni
året näst efter taxeringsåret, pröv-
ningsnämndens beprövande den
skattskyldiges taxerade inkomst
minskas, förutom med statligt orts-
avdrag, med ytterligare ett efter om
ständigheterna avpassat belopp, dock
högst med belopp som stadgas i 50 §
2 mom. andra och tredje styckena
kommunalskattelagen. Detta belopp
får dock överskridas, om skattskyl-
dig varit för sin försörjning helt el
ler huvudsakligen beroende av vad
han uppburit i form av folkpension.
Har skattskyldig på grund av jämk
ning vid beräkning av sjömansskatt
åtnjutit avdrag för nedsatt skatte
förmåga, skall avdrag, som nu sagts,
minskas med det belopp, varmed
jämkning medgivits,
beskattningsbar inkomst.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1969.
1 Senaste lydelse av 9 § 2 mom. se 1964: 71.
Kungi. Maj. ts proposition nr iW år 1968
5
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 18 oktober 1968.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander, statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, K
ling
,
J
ohansson
, H
olmqvist
, P
alme
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
,
G
ustafsson
, G
eijer
, M
yrdal
, O
dhnoff
, W
ickman
, M
oberg
.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om extra avdrag för nedsatt skatteförmåga, in. m. och anför.
Inledning
Vid inkomsttaxeringen kan skattskyldig på vissa i kommunalskattelagen (KL) den 28 september 1928 (nr 320) angivna grunder få — utöver sedvan ligt ortsavdrag — ett extra avdrag, om hans skatteförmåga under beskatt ningsåret varit väsentligt nedsatt. Sådant avdrag för att tillgodose ett s. k. existensminimum är maximerat till 4 500 kr. med tillägg för barn. Centrala folkbokförings- och uppbördsnämnden (CFU) fastställer normalbelopp för existensminimum, dvs. vad den skattskyldige kan anses behöva till under håll för sig själv, make och oförsörjda barn. På grund av ökningen av lev nadskostnaderna sedan år 1964, då maximibeloppet för existensminimum senast höjdes, har normalbeloppet alltmer närmat sig maximibeloppet. Från CFU har därför anmälts behov av att höja maximibeloppet så att även nor malbeloppet kan höjas i erforderlig omfattning. Frågan har även aktualise rats genom interpellation vid årets vårriksdag.
På grund härav har inom finansdepartementet upprättats en promemoria
i ämnet (Stencil Fi 1968: 6).
över departementspromemorian har efter remiss yttranden avgetts av kammarrätten, CFU, riksskattenämnden, exekutionsväsendets organisa- tionsnämnd, socialstyrelsen, länsstyrelserna i Stockholms, Södermanlands, Malmöhus samt Göteborgs och Bohus län, Svenska kommunförbundet, Taxe- ringsnämndsordförandenas riksförbund, Föreningen Sveriges fögderichefer, Landsorganisationen i Sverige (LO), Tjänstemännens centralorganisation (TCO) och Sveriges akademikers centralorganisation (SACO). Länsstyrel sen i Stockholms län har bifogat yttrande från fögderidirektören i Stock
holms fögderi.
6
I detta sammanhang har aktualiserats frågan huruvida det år 1967 fatta
de beslutet att slopa maximeringen av extra avdrag för vissa folkpensionärer
skall avse både den kommunala och den statliga inkomsttaxeringen. Vidare
har det blivit aktuellt att införa liberalare bedömningsgrunder i fråga om
förmögenhets inverkan på storleken av extra avdrag.
1968 års riksdag har beslutat att familjebostadsbidragen skall ersättas
av helt nya statliga och kommunala bostadstillägg till barnfamiljer. I prop.
1968: 42 har förutskickats att de nya bostadstilläggen skall vara skattefria
och att den författningsändring som behövs härför skulle anmälas senare
under innevarande år av chefen för finansdepartementet.
Jag anhåller nu att få ta upp förevarande spörsmål.
Gällande bestämmelser
Kungl. Maj. ts proposition nr 1H år 1968
Huvudregeln om extra avdrag för nedsatt skatteförmåga vid inkomsttaxe
ringen är intagen i 50 § 2 mom. KL. Enligt 9 § 2 mom. förordningen om
statlig inkomstskatt den 26 juli 1947 (nr 576) gäller motsvarande regler även
vid taxering till sådan skatt.
Enligt 50 § 2 mom. andra stycket KL kan taxeringsnämnd och prövnings-
nämnd medge sådant avdrag med högst 4 500 kr. i fråga om skattskyldig
vars skatteförmåga under beskattningsåret varit »väsentligen nedsatt till
följd av långvarig sjukdom, olyckshändelse, ålderdom, underhåll av andra
närstående än barn, för vilka den skattskyldige ägt tillgodonjuta allmänt
barnbidrag, eller annan därmed jämförlig omständighet». Enligt samma mo
ments tredje stycke kan extra avdrag också beviljas skattskyldig, vars in
komst, efter avdrag av den skatt som belöper på denna, på grund av ned
satt arbetsförmåga, långvarig oförvållad arbetslöshet, stor försörjningsbör
da eller annan därmed jämförlig omständighet understigit vad han kan an
ses ha behövt till underhåll för sig och för make och oförsörjda barn
(existensminimum). Även detta avdragsbelopp är maximerat till 4 500 kr.,
men skattskyldig med oförsörjda barn kan få avdraget ökat med högst
1 000 kr. för varje sådant barn.
Folkpensionär vars inkomst helt eller till huvudsaklig del utgjorts av
tolkpension skall anses ha haft sådan nedsatt skatteförmåga som berättigar
till extra avdrag enligt 50 § 2 mom. andra stycket KL. Har folkpensionären
varit helt eller huvudsakligen beroende av sin folkpension, föreligger ingen
maximering av avdraget.
Maximibeloppet å 4 500 kr. har varit oförändrat fr. o. in. 1964 års taxe
ring. Dessförinnan var maximigränsen 3 000 kr. ända sedan 1951 års taxe
ring, om man bortser från den temporära höjning till 5 000 kr. som gällde
vid 1957 och 1958 års taxeringar till kommunal inkomstskatt i avbidan på
väntad höjning av de kommunala ortsavdragen.
7
Anvisningarna till 50 § KL innehåller närmare föreskrifter angående av dragets bestämmande i vissa fall, varvid detaljreglerna om existensmini mum är av intresse här. Om inte särskilda förhållanden föranleder annat, skall existensminimum bedömas med hänsyn till förhållandena under hela beskattningsåret. Sådana särskilda förhållanden anses föreligga i t. ex. det fall att den skattskyldige under året börjat i förvärvsarbete eller upphört med sådant arbete, varigenom inkomsten utslagen på hela året understigit existensminimibeloppet.
CFU skall årligen fastställa normalbelopp för olika delar av landet till ledning för bestämmande av existensminimum i det särskilda fallet. Dessa normalbelopp skall alltså tillämpas, när vid årlig taxering fråga uppkom mer att bevilja extra avdrag med hänsyn till existensminimum men även — enligt 41 § 2 mom. uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr 272) — när på samma grund skattskyldig kan anses berättigad till befrielse från eller nedsättning av skatteavdrag vid beräkning av preliminärskatt. Vidare skall det av den lokala skattemyndigheten medgivna avdraget vid beräkning av preliminärskatt gälla också vid häremot svarande taxering — dock endast om inte nya omständigheter framkommit senare, t. ex. påtaglig förbättring av den skattskyldiges ekonomiska ställning eller nyvunnen kännedom om tillgångar hos honom.
De av CFU fastställda normalbeloppen är enligt KL:s anvisningar i första hand avsedda för skattskyldiga, vilkas inkomst huvudsakligen härflutit av förvärvskällan tjänst. Vid beräkning av inkomst skall i princip bruttointäk terna upptas och därefter minskas med utgifter som är avdragsgilla vid taxering. Som inkomst räknas inte barnbidrag och socialhjälp. Däremot skall medräknas ersättning från försäkringskassa, sjukpenning vid yrkes skada, ersättning på grund av arbetslöshetsförsäkring samt uppburna un derhållsbidrag och andra liknande icke skattepliktiga intäkter. Avdrag får ske endast för nödvändiga utgifter för inkomstens förvärvande, t. ex. resor till och från arbetet, men inte för gäldräntor eller för livförsäkringspremier, fackföreningsavgifter eller därmed jämställda utgifter. Hänsyn skall vidare tas till bl. a. naturaförmåner men också till att levnadskostnaderna faktiskt varit lägre än normalt, t. ex. på grund av gemensamt hushåll med anhörig, förmån av billig bostad eller egna tillgångar utöver de nödvändigaste. Å andra sidan får existensminimum beräknas ha överstigit normalbeloppet, om den skattskyldige haft underhållsplikt mot make och barn som han inte bott tillsammans med. Även i annat fall får existensminimum bestämmas högre än normalbeloppet om särskilda skäl föreligger.
Ortsavdrag och gällande maximibelopp för avdrag för nedsatt skatteför- måga utgör tillsammans den ram för icke-barnfamiljer vid såväl den stat liga som den kommunala taxeringen, inom vilken CFU har att fastställa de skattefria normalbeloppen för existensminimum. Ramen utgör därför
Kungl. Maj. ts proposition nr Hi år 1968
8
(2 250 -f- 4 500 =) 6 750 kr. för ensamstående och (4 500 -f- 4 500 =) 9 000
kr. för makar.
Gällande normalbelopp för existensminimum för inkomståret 1968 enligt
CFU:s anvisningar är dyrortsgrupperade i enlighet med det allmänna avlö-
ningsavtalet för statliga och vissa andra tjänstemän. Normalbeloppen och
maximibeloppen framgår av följande tabell. I
Kungl. Maj. ts proposition nr 1H år 1968
Tabell
Löneortsgrupp
Belopp i kr. för år
3
4
5
1. Ensamstående..............................................................
5 400
5 700
6 000
2. Sammanlevande makar och likställda...................
7 500
7 900
8 400
3. Tillägg för varje barn .............................................
4. Maximibelopp
840
900
960
a) ensamstående utan barn ....................................
6 750
6 750
6 750
b) makar och likställda utan barn ........................
c) ensamstående med ett barn eller makar med
9 000
9 000
9 000
ett barn ..................................................................
d) ensamstående med två barn eller makar med
10 000
10 000
10 000
två barn ..................................................................
o.s.v.
11 000
11 000
11 000
I vissa fall och särskilt beträffande flerbarnsfamiljer beräknas emellertid
existensminimum högre än till de nämnda normalbeloppen utan att det
extra avdraget fördenskull höjs utöver maximum (4 500 kr.). Normalbelop
pen inbegriper nämligen normalhyra, lika för alla delar av landet beräknad
till 1 800 kr. (ett rum och kök med uppvärmning) för ensamstående utan
barn eller med ett barn samt för makar och likställda utan barn. I det en
skilda fallet får existensminimum därför höjas eller sänkas i anslutning till
den faktiska hyresutgiften, under förutsättning att bostaden inte anses vara
för stor. CFU:s anvisningar medger att hyresschablonen frångås när familj
består av flera än två personer. För familj bestående av tre eller fyra per
soner bör som normal bostad godtas två rum och kök. För större familj får
större bostad godtas som normal. Anses bostaden onormalt stor, skall exi
stensminimibeloppen fastställas efter kostnaden för bostad av normal stor
lek. År bostaden större än »normal» men hyran så låg att »normal» bostad
inte kan erhållas för lägre belopp, får undantagsvis även i sådant fall exi
stensminimum fastställas med ledning av den faktiska hyran.
Kungl. Maj. ts proposition nr
244
år 1908
9
Departementspromemorian
Departementspromemorian inleds med en redogörelse för de förhållan den som återgetts i det föregående. Därefter har i promemorian gjorts en jämförelse med de normalbelopp som gäller inom socialhjälpen, varvid konstaterats att CFU:s normalbelopp för existensminimum i vissa fall un derstiger normalbeloppen för socialhjälp.
I departementspromemorian påpekas att en jämförelse mellan utveck lingen av högsta existensminimibeloppet och nonnalbelopp för existensmi nimum för sammanlevande makar och likställda i ortsgrupp 5 under åren 1952—1968 visar, att skillnaden mellan dessa belopp under de tre senaste åren minskat med 400 kr. per år och att den återstående skillnaden är en dast 600 kr. Med en sådan utvecklingstakt skulle normalbeloppet nå taket år 1970 eller möjligen redan år 1969. Därför bör enligt departementsprome morian maximibeloppet för existensminimum snarast höjas så att högre normalbelopp kan — om så erfordras — fastställas redan för år 1969.
När det gäller att fastställa det nya maximibeloppets storlek bör man, framhålls det i departementspromemorian, utgå ifrån att 1964 års höjning var en provisorisk lösning. Även den nu aktuella höjningen får enligt depar tementspromemorian ses som ett provisorium i avvaktan på familjeskattebe- redningens betänkande och den utredning som pågår inom finansdeparte mentet rörande beskattningen av folkpensionärers sidoinkomster. Det gäller därför att avväga maximum så att det är tillräckligt för att under de när maste åren tillgodose behovet av extra avdrag för nedsatt skatteförmåga. Den höjning om 1 500 kr., som år 1964 vidtogs för ensam skattskyldig, har visat sig tillräcklig för en tidsperiod om fem å sex år. Med utgångspunkt från att den erforderliga årliga höjningen av normalbeloppet liksom hittills inte kommer att överstiga 400 kr., skulle en ytterligare höjning om 1 500 kr. vara tillräcklig för en ny period som blir endast obetydligt kortare än den som föranleddes av 1964 års höjning. I departementspromemorian före slås därför att maximibeloppet höjs från 4 500 kr. till 6 000 kr. Samma maximibelopp föreslås i enlighet med tidigare lagstiftningspraxis gälla även sådant avdrag som medges enligt andra stycket av 50 § 2 mom. KL.
1 fråga om oförsörjda barn är maximitillägget 1 000 kr. och högsta nor malbeloppet 960 kr. Visserligen är således utrymmet till »taket» endast 40 kr., men något behov av att kunna höja normalbeloppet för barn anses i departementspromemorian inte föreligga med hänsyn till den samhälleliga hjälp som kommer barnen till del i andra former.
Höjningen av maximibeloppet för avdrag för nedsatt skatteförmåga bör enligt departementspromemorian givetvis slå igenom både vid den statliga och den kommunala taxeringen. Härför fordras dock endast ändring i 50 § 2 mom. andra stycket KL, eftersom 9 § 2 mom. förordningen om statlig
10
inkomstskatt hänvisar till sistnämnda lagrum. Till promemorian har som
bilaga fogats ett utarbetat förslag till lag om ändrad lydelse av 50 g 2 mom.
KL. Författningsförslaget torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ären
de som bilaga.
Kungl. Maj. ts proposition nr 1H år 1968
Remissyttrandena
Den i departementspromemorian framförda uppfattningen, att en ändring
av nuvarande bestämmelser om maximering av extra avdrag för nedsatt
skatteförmåga är påkallad, omfattas av samtliga remissinstanser. Hur maxi-
meringsreglerna bör utformas är däremot föremål för något delade me
ningar. I flertalet yttranden accepteras att man bibehåller principen med ett
i författningen angivet maximibelopp. En remissinstans föreslår däremot
ett rörligt maximibelopp, anknutet till normalbeloppet, och i ett yttrande
förordas slopande av maximeringen.
I fråga om behovet av en lagändring framhåller kammarrätten att total
index för konsumentpriser höjts från 175 enheter år 1963 till 216 enheter
i juli 1968 eller med ca 24 %. Samtidigt torde den allmänna välståndsök
ningen ha påverkat uppfattningen om vilken minimistandard som sam
hället bör söka upprätthålla. Det existensminimum som ansågs godtagbart
1964 torde nu te sig för lågt. Efter en jämförelse med socialhjälpstaxor-
na även i andra kommuner än dem som redovisats i departementspro
memorian samt med förbehållsbeloppen vid införsel och utmätning kon
staterar kammarrätten, att de normer för beräkning av existensminimum
som gäller vid åsättande av taxering är lägre än de som tillämpas
av socialvårdsmyndigheterna vid meddelande av socialhjälp och av utsök-
ningsmyndigheterna vid införsel och utmätning. Det hade varit naturligt om
förhållandet varit det motsatta dvs. att skatt inte börjat tas ut förrän
ett stycke ovanför den gräns där socialhjälpen upphör att utgå. Den nuva
rande ordningen medför att socialhjälp i vissa fall blir erforderlig på grund
av att skatteavdrag skett från lön och att skatt debiteras personer i så
knappa ekonomiska villkor att skatt inte kan tas ut av dem genom exe
kution. Det framstår över huvud såsom olämpligt att personer, som erhåller
mera stadigvarande socialhjälp eller står på gränsen därtill, skall behöva
bli föremål för åtgärder för taxering, debitering, uppbörd och indrivning av
skatt — åtgärder som för ÖATigt ofta blir resultatlösa. Det är därför enligt
kammarrätten angeläget att maximum för avdraget för nedsatt skatteför
måga höjs så att CFU kan anpassa normalbeloppen till nu rådande förhål
landen.
Socialstyrelsen anför att den som fått existensminimum fastställt tvingas
alt leva på en lägre standard än socialhjälpstagare i allmänhet, om utrym
11
me e,j ges för höjda normalbelopp. LO anser principiellt att existensminimum bör ligga i paritet med socialhjälpsnivån.
Föreningen Sveriges fögderichefer framhåller att det i ärenden om be frielse eller nedsättning av löneavdrag för preliminär skatt och kvarstående skatt visat sig, att maximibeloppet i ett flertal fall inte täcker de nödvändiga levnadskostnaderna. Orsaken härtill är i allmänhet att de nuvarande bo
stadskostnaderna inte kan inrymmas i existensminimibeloppet. Att an skaffa en billigare bostad kan enligt föreningen helt naturligt inte anses vara ett realistiskt alternativ. Möjlighet för de skattskyldiga att nedbringa boendekostnaden genom att hyra ut en del av bostaden föreligger i allmän het inte heller. Även andra orsaker kan bidraga till att levnadskostnaderna överstiger maximibeloppet och en ändring av detta synes föreningen därför nödvändig.
Exekutionsväsendets organisationsnämnd framhåller att flertalet krono fogdemyndigheter begagnar sig av CFU:s årliga normalbelopp för existens minimum som en nedre gräns vid bestämmandet av det utmätningsfria resp. införselfria beloppet. En ganska allmänt utbredd uppfattning bland utmät- ningsmännen finner nämnden vara att normalbeloppen för existensmini mum borde höjas. De av utmätningsmannen tillämpade normerna bör en ligt nämndens mening inte skilja sig alltför mycket Irån CFU:s normalbe lopp. Nämnden finner det stötande att ett belopp, som skall motsvara ett faktiskt nödvändigt försörjningsbehov, bedöms olika om det gäller skatt skyldighet eller indrivning av skatt eller annan exekution. Skiljaktighet kan därvid få den enligt nämndens mening otillfredsställande konsekvensen i praktiken att företrädesordningen för avdrag rubbas. Sätts exempelvis förbehållsbeloppet i ett införselmål för underhållsbidrag högre än existens minimum för skatteavdrag kan detta enligt nämnden medföra, att skatte avdrag sker trots att underhållsbidraget inte kan tas ut enligt införselbe slutet. Vad nämnden nu anfört gäller i princip även om hänsyn tas till fram lagda förslag till ny införsellag och till nya regler för löneutmätning, fram håller nämnden.
Promemorieförslaget biträds av kaminarrätten, CbU, riksskattenämnden, exekutionsväsendets organisationsnämnd, socialstyrelsen, länsstyrelserna i
Stockholms, Södermanlands, Malmöhus samt Göteborgs och Bohus län, Svenska kommunförbundet, Taxeringsnämndsordförandcnas riksförbund, Föreningen Sveriges fögderichefer, LO och TCO. Dessa remissinstanser har också i allmänhet anslutit sig till de motiveringar för förslaget som fram förts i promemorian.
Exekutionsväsendets organisationsnämnd framhåller att det genom för slaget även öppnas möjligheter att ur restlängderna rensa bort företrädes vis en del folkpensionärer, som på grund av biinkomster har påförts kvar stående skatt och restförts för denna. Dessa belopp belastar mången gång
Kungl. Maj:ts proposition nr
f44
år 1968
12
restlängderna i onödan eftersom de, med de av kronofogdemyndigheterna
tillämpade förbehållsbeloppen, inte kan tas ut.
TCO tillstyrker höjningen som en provisorisk åtgärd men ifrågasätter om
man inte i framtiden i första hand bör pröva lösningar av sociala problem
genom ett större inslag av socialpolitiska åtgärder. Extra avdragsmöjlighe-
ter är nämligen enligt TCO:s mening en form av social hjälp som bättre
skulle kunna ges av de sociala myndigheterna genom direkta bidrag. De so
ciala myndigheterna har, anser TCO, större förutsättningar att bedöma
hjälpbehovet än taxeringsnämnderna.
I ett par remissyttranden uttalas att den nuvarande konstruktionen av
det extra avdraget är otillfredsställande. SACO ifrågasätter om inte en höj-
ning av maximibeloppet kan ske genom att man för framtiden sätter maxi
mibeloppet i en fast relation till normalbeloppet. Detta skulle innebära att
den ökning av levnadskostnaderna som automatiskt höjer normalbeloppet
lika automatiskt skulle höja maximibeloppet.
Fögderidirektören i Stockholms fögderi har i sitt yttrande till länsstyrel
sen i första hand föreslagit att maximibeloppet skall slopas i alla fall av
extra avdrag, på samma sätt som nu gäller för åtskilliga folkpensionärer.
Länsstyrelsen i Stockholms län anser sig inte kunna tillstyrka fögderidirek
törens förslag och anför.
Uppfattningarna om vad som skall anses som existensminimum kan
nämligen variera starkt. Som framhållits i promemorian är det inte möjligt
att med fixa belopp ange existensminimum inom socialvården. Vidare visar
erfarenheten att beskattningsnämnderna kan ge extra avdrag efter grunder
som varierar starkt. Visserligen har anvisningar från riksskattenämnden
visat sig vara till stor nytta för erhållande av likformighet vid taxeringen
men fortfarande förekommer att beskattningsnämnderna ger extra avdrag
efter olikformiga grunder. Det finns givetvis möjlighet för en taxeringsin-
tendent att besvärsvägen åstadkomma en viss likformighet men det ställer
sig ofta svårt att i det enskilda fallet verkligen utreda i vad mån avvikelse
från normerna skett och besvärsinstanserna synes hysa en viss ovillighet
mot att ändra en gång medgivna avdrag av denna art, varför ändringar ofta
torde kräva rätt omfattande utredningar och därför måste begränsas till de
mest flagranta fallen. Slopas beloppsgränserna för extra avdrag kan man
vänta sig ökade svårigheter härvidlag.
De remissinstanser som förordat bibehållande av konstruktionen med ett
ä författningen angivet maximibelopp tillstyrker också att beloppet höjs till
6 000 kr. CFU finner sålunda förslaget helt överensstämma med CFU:s
önskemål. Kammarrätten anser att höjningen bör vara så stor att avdraget
lämnar utrymme inte endast för normalbelopp av erforderlig storlek utan
även för viss uppräkning av existensminimum utöver normalbeloppet i så
dana fall då den skattskyldige har särskilda kostnader för sjukdom, åld
ringsvård, vård av handikappade barn e. d. Den föreslagna höjningen till
6 000 kr. anser kammarrätten vara tillräcklig åtminstone för de närmaste
Kungl. Maj.ts proposition nr 1H år 1968
13
åren. Även Föreningen Sveriges fögderichefer finner den föreslagna höj ningen väl avvägd och vill därför obetingat tillstyrka förslaget.
Däremot anser SACO, som förordat annan konstruktion av maximibe loppet, att ett fixerat maximibelopp om 6 000 kr. i början av en ny tids period om 5 å 6 år blir högre än existensminimum, i mitten av perioden lika med detta och i slutet av perioden lägre än detsamma.
Ett högre maximibelopp för makar, förslagsvis 7 000 kr., föroidar läns styrelsen i Göteborgs och Bohus län och anför.
Ortsavdrag för ensamstående tillsammans med det föreslagna maximi beloppet 6 000 kr. ger vid taxeringen till kommunal inkomstskatt ett sam manlagt avdrag om 8 250 kr. Skillnaden mellan detta belopp och normalbe loppet för existensminimum för ensamstående, 5 700 kr. i ortsgrupp 4, ut gör 2 550 kr. Motsvarande skillnad för makar utgör 2 600 kr. (4 500 + 6 000 __ 7 900). Det kan enligt länsstyrelsens mening vara motiverat att angivna utrymme mellan maximiavdrag vid taxeringen och normalbeloppet för exi stensminimum får bli något större för makar än för ensamstående. Häri genom skulle tillskapas möjligheter att i större utsträckning beakta det stundom större avdragsbehov som kan finnas för två makar i jämförelse med en ensamstående. Skäl medge extra avdrag kan i existensminimifallen föreligga jämväl enligt 50 § 2 mom. andra stycket KL. Länsstyrelsen för ordar därför, att maximibeloppet för sammanlevande makar bestäms tdl
förslagsvis 7 000 kr. Paritet skulle härigenom erhållas mellan makar utan barn och ensamstående med ett barn. Med makar torde kunna jämställas skattskyldiga som avses i 65 § sista stycket KL.
Beträffande det särskilda tillägget för barn med 1 000 kr. har den i prome morian intagna ståndpunkten att detta bör lämnas oförändiat töranlett er inran endast från kammarrätten som förordar en höjning till åtminstone 1 200 kr. Även med beaktande av andra samhälleliga hjälpformer för bar nen anser kammarrätten ett belopp motsvarande det allmänna barnbidraget med tillägg av 1 000 kr. innebära en mycket knapp försörjning. Något ut rymme för höjning av existensminimum vid stegring av levnadskostnaderna finns enligt kammarrättens mening inte alls.
I detta sammanhang har riksskattenämnden tagit upp frågan huruvida den år 1967 slopade maximeringen av extra avdrag till den, som är huvud sakligen beroende av sin folkpension, skall gälla även vid den statliga in komsttaxeringen. Enligt riksskattenämndens mening kan man av bevill ningsutskottets uttalande i betänkande 1967: 2 inte utläsa annat än att ut skottet förutsatt, att upphävandet av maximigränsen i princip skulle gälla såväl vid den kommunala som vid den statliga taxeringen. Nämnden finner det inte tillfredsställande att en viss osäkerhet råder om tolkningen av ifråga varande bestämmelser. Därför föreslår nämnden — även om maximerings- regeln vid den statliga taxeringen är av praktisk betydelse endast för ett begränsat antal fall — att 9 § 2 mom. andra stycket förordningen om statlig inkomstskatt förtydligas så att det klart framgår att den statliga taxeringen i detta hänseende skall följa den kommunala taxeringen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 1
44
år 1968
I fråga om ikraftträdandet av de nya bestämmelserna ifrågasätter läns
styrelsen i Stockholms län om inte dessa bör gälla först fr. o. m. 1970 års
taxering med hänsyn till att de av CFU för år 1968 fastställda normalbelop
pen grundar sig på nu gällande bestämmelser.
14
Kungl. Maj. ts proposition nr 1rt 'i år 1968
Departementschefen
Extra avdrag
Vid inkomsttaxeringen kan vissa speciella omständigheter, som anses
väsentligen minska skatteförmagan, beaktas genom extra avdrag__utöver
ortsavdrag. Det extra avdraget avvägs individuellt av beskattningsnämn-
derna. Dessa är emellertid beträffande flertalet skattskyldiga bundna av
en i skatteförfattningarna inskriven ram. Extra avdrag får nämligen i dessa
fall uppgå till högst 4 500 kr.
Extra avdrag kan ifrågakomma för den, vars skatteförmåga varit vä
sentligen nedsatt på grund av långvarig sjukdom, olyckshändelse, ålder
dom, underhåll av andra närstående än barn, för vilka den skattskyldige
fått allmänt barnbidrag, eller annan jämförlig omständighet. I regel avvägs
avdraget i dessa fall med utgångspunkt från de särskilda kostnader som
varit förenade med den omständighet som föranlett nedsättningen av skat-
teförmågan.
Beträffande folkpensionärer gäller eu särskild presumtionsregel. Om
pensionärens huvudsakliga inkomst utgjorts av folkpension, skall han en
ligt uttrycklig regel i kommunalskattelagen i allmänhet anses ha haft så
dan nedsättning i skatteförmågan som berättigar till extra avdrag. Avsik
ten med denna regel är bl. a. att den som för sin försörjning varit helt be
roende av folkpension inte skall behöva betala skatt. Den tidigare nämnda
maximeringen av avdragsbeloppet till 4 500 kr. gäller inte i dessa fall.
Det föreligger även möjlighet att genom extra avdrag beakta att en skatt
skyldigs inkomst understiger existensminimum. Om inkomsten efter skatt
sålunda understiger existensminimum och detta förhållande beror på ned
satt arbetsförmåga, långvarig oförvållad arbetslöshet, stor försörjnings
börda eller jämförlig omständighet, kan extra avdrag medges till så stort
belopp att inkomsten i vad den understiger existensminimum inte beskattas.
I dessa fall gäller dock att extra avdrag inte kan medges med mer än 4 500
kr. men for oförsörjda barn kan avdraget ökas med högst 1 000 kr. per
barn.
Maximibeloppet 4 500 kr. gäller sedan år 1964. Dessförinnan var maxi
mibeloppet 3 000 kr. Jag bortser då från att vid 1957 och 1958 års taxe
ringar till kommunal inkomstskatt såsom ett provisorium i avvaktan på
väntad höjning av de kommunala ortsavdragen högsta avdragsbeloppet ut
gjorde 5 000 kr. Genom prisutvecklingen har nuvarande maximum kommit
15
att framstå som otillräckligt i vissa fall. Såsom framgår av den föregående redogörelsen har de av CFU fastställda normalbeloppen för existensmini mum alltmer närmat sig maximibeloppet. Det har därför från CFU an mälts behov av att höja maximibeloppet så att även normalbeloppen kan höjas i behövlig omfattning.
I den departementspromemoria som upprättats i ärendet har föreslagits att maximibeloppet för existensminimum höjs från 4 500 kr. till 6 000 kr. Detta belopp har ansetts tillräckligt för att under de närmaste åren till godose CFU:s behov av höjning av normalbeloppen för existensminimum. Samma maximibelopp föreslås i promemorian gälla även sådant avdrag som medges i de vanliga fallen av nedsatt skatteförmåga, dvs. andra fall än då den skattskyldiges inkomst understiger existensminimum. Beträffande oför sörjda barn anses i promemorian någon höjning av maximitillägget om 1 000 kr. inte behövlig.
Samtliga remissinstanser som avgivit yttrande över promemorian är ense om att en höjning av avdragsmaximum behövs för att avdraget skall kunna motsvara sitt syfte. Flertalet remissinstanser bär även anslutit sig till den i promemorian föreslagna maximiregeln. Ett par remissinstanser har före slagit högre maximum för makar och barn. I några yttranden har framförts invändningar i fråga om avdragets konstruktion och förordats anknytning till normalbeloppen resp. slopande av maximeringen.
Jag delar den i departementspromemorian och remissyttrandena uttalade uppfattningen att maximibeloppet för existensminimum behöver höjas för att möjliggöra kommande höjningar av CFU:s normalbelopp. En sådan höjning får ses som en provisorisk lösning i avvaktan på familjeskattebe- redningens betänkande och den utredning som pågår inom finansdeparte mentet rörande beskattningen av folkpensionärers sidoinkomster. Liksom hittills bör den övre avdragsgränsen anges direkt i kronor med hänsyn till att man eljest kan befara en alltför olikformig praxis. Vidare bör man be hålla principen att maximigränsen sätts lika för ensamstående och för ma kar, vilket naturligtvis inte utgör hinder för att även i fortsättningen ha högre normalbelopp för makar än för ensamstående.
Den i promemorian föreslagna höjningen med 1 500 kr. har allmänt accepterats som lämpligt avvägd och synes tillräcklig för att under de när maste åren tillgodose behovet av höjda normalbelopp. Jag förordar därför att maximibeloppet för extra avdrag på grund av att den skattskyldiges in komst understiger existensminimum fastställs till 6 000 kr. I enlighet med tidigare lagstiftningspraxis bör samma maximibeloppgälla för de andra fall av nedsatt skatteförmåga där en maximer ing alltjämt gäller. Vidare delar jag uppfattningen att det inte torde behövas någon höjning av maximitill- lägget för oförsörjda barn.
Maximigränsen för extra avdrag till folkpensionär, vars inkomst helt eller huvudsakligen utgörs av folkpension, har provisoriskt upphävts ge
Kungl. Maj:ts proposition nr lbb år 1968
16
nom beslut av 1967 års riksdag (prop. 7, BeU 10, rskr 51). Bestämmelserna
härom inflöt i 50 § 2 mom. KL och i punkt 2 av anvisningarna till nämnda
lagrum. Såsom riksskattenämnden påpekat är det otillfredsställande att en
viss osäkerhet råder huruvida dessa regler gäller även vid taxeringen till
statlig inkomstskatt. Behov av att kunna överskrida maximibeloppet även
vid den statliga taxeringen torde numera föreligga i orter med höga kom
munala bostadstillägg, särskilt när sidoinkomsten närmar sig folkpensionens
halva belopp. I förtydligande syfte bör därför i 9 § 2 mom. förordningen om
statlig inkomstskatt klart utsägas att frångående av maximeringen av extra
avdrag får ske i samma utsträckning vid den statliga taxeringen som vid
den kommunala. Vidare vill jag föreslå ett förtydligande tillägg till andra
stycket av punkt 2 av anvisningarna till 50 § KL, så att det klart framgår
att maximibeloppet får överskridas även i det fall folkpensionen utgjort den
huvudsakliga delen av den skattskyldiges inkomst. Därigenom vinns bättre
överensstämmelse med huvudstadgandet i fjärde stycket av 50 § 2 mom. KL.
Kommunalskattelagen innehåller inga bestämmelser om i vad mån för
mögenhet skall påverka storleken av det extra avdraget till folkpensionärer.
Däremot innehåller de av riksskattenämnden år 1967 meddelade anvisning
arna en utförlig reglering av denna fråga. Dessa innebär i korthet att man
börjar reducera avdraget redan vid en förmögenhet om 15 100 kr. Upp till
35 000 kr. minskar avdraget successivt. Överstiger förmögenheten 35 000 kr.
bör enligt dessa anvisningar avdrag i regel inte medges.
I andra lagstiftningssammanhang har tillskapats liberalare förmögenhets-
gränser. Jag syftar här bl. a. på det kommunala bostadstillägget till folkpen
sionärer, de nya bostadstilläggen till barnfamiljer, det inkomstprövade till
lägget inom studiehjälpen, förbättringslån för enfamiljshus och det nya om-
ställningsbidraget till äldre arbetslösa.
Enligt min mening synes de av riksskattenämnden fastställda förmögen-
hetsgränserna i dagens läge för knappt tillmätta. Man bör därför åstad
komma liberalare förmögenhetsgränser som närmare ansluter till dem som
gäller för de socialförmåner som jag nyss berört. Det finns därvid knappast
anledning att begränsa en sådan förmånligare bedömning till folkpensionä
rer utan den torde böra gälla även andra skattskyldiga som har behov av
extra avdrag. Liksom hittills får det ankomma på riksskattenämnden att ut
färda anvisningar i dessa hänseenden, vilka anvisningar får bli föremål för
ytterligare justeringar i den mån så påkallas.
Bostadstillägg till barnfamil jer
I detta sammanhang vill jag även ta upp frågan om skattefrihet för de nya
bostadstillägg som skall utgå till barnfamiljer. Enligt 19 § KL föreligger
skattefrihet för »familjebostadsbidrag» som utgår av statsmedel i syfte att
sänka de årliga bostadskostnaderna för familjer med barn och att befordra
en förbättring av bostadsstandarden för sådana familjer. Kommunalt bi
Kungl. Maj.ts proposition nr 1H år 1968
17
drag som utgår i samma syfte och i likartad form är också skattefritt. Be stämmelsen om skattefrihet infördes i KL år 1960, men bidraget var redan tidigare skattefritt enligt en särskild förordning. Skattefriheten enligt sist nämnda förordning var vidsträcktare i det den omfattade alla statliga och kommunala bidrag som direkt tillgodofördes hyresgäst genom hyres- avdrag eller egnahemsägare genom nedsättning av amortering, ränta eller annan kapitalkostnad eller tomträttsavgäld eller bostadsrättsinnehavare genom nedsättning av årlig avgift till bostadsrättsförening. Den nu gällande skattefriheten avser däremot endast de s. k. differentierade bidragen, fa milj ebostadsbidragen och motsvarande kommunala bidrag som har till syfte att efter individuell prövning ge stöd åt behövande familjer med barn och som utgår enligt kungörelsen den 24 maj 1957 (nr 358) om familje bostadsbidrag.
Genom den familjepolitiska reform som beslutats av 1968 års vår riksdag (prop. 1968:42, SU 101, rskr 253) skall de nuvarande familje- bostadsbidragen avskaffas i och med utgången av år 1968 och ersättas med helt nya inkomstprövade bostadstillägg för barnfamiljer. Sålunda skall en ligt kungörelsen den 28 maj 1968 (nr 425) om statliga bostadstillägg för barnfamiljer som bidrag till täckande av barnkostnaderna och till främjande av bostadsstandarden utgå bidrag av allmänna medel till barnfamiljer som är bosatta här i riket (bostadstillägg). Som en individuell komplettering av det statliga bostadstillägget kan utgå kommunala bostadstillägg, vartill skall utgå statsbidrag med 50 % enligt kungörelsen den 28 maj 1968 (nr 426) om statsbidrag till kommunala bostadstillägg till barnfamiljer. I nämnda prop. 1968: 42 har förutskickats att de nya bostadstilläggen skall i skattehänseende behandlas på samma sätt som familjebostadsbidragen och att den författningsändring som behövs skulle anmälas av chefen för finansdepartementet.
Med anledning härav får jag föreslå att bestämmelserna om skattefrihet för familjebostadsbidrag i 19 § KL ersätts med uttrycklig bestämmelse om skattefrihet för de nya statliga och kommunala bostadstillägg som avses i de två nämnda kungörelserna. Ändringen föranleder även en redaktionell jämkning av punkt 5 av anvisningarna till 25 § KL. De nya bestämmel
serna bör träda i kraft den 1 januari 1969. För de familjebostadsbidrag som utbetalas år 1968 bör genom särskild övergångsbestämmelse anges att de är skattefria vid 1969 års taxering.
Kungl. Maj. ts proposition nr 14b år 1068
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upp rättade förslag till
18
Kungl. Maj.ts proposition nr 1H år 1968
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr
370),
2) förordning angående ändrad lydelse av 9 § 2 mom. förordningen den
26 juli 19V7 (nr 576) om statlig inkomstskatt.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Margit Edström
Kungl. Maj:ts proposition nr
144
år 1968
19
Departementspromemorians förslag
Bilaga
till
lag om ändrad lydelse av 50 § 2 mom. kommunalskattelagen
den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 50 § 2 mom. kommunalskattelagen den 28 sep tember 19281 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
50 §.
2 mom. För fysisk —----------------Finnes skattskyldigs skatteförmå- ga under beskattningsåret hava varit väsentligen nedsatt till följd av lång varig sjukdom, olyckshändelse, ål derdom, underhåll av andra närstå ende än barn, för vilka den skatt skyldige ägt tillgodo njuta allmänt barnbidrag, eller annan därmed jäm förlig omständighet, må efter taxe ringsnämndens eller, om besvär an förts eller ock särskild framställ ning därom gjorts senast den 30 juni året näst efter taxeringsåret, pröv- ningsnämndens beprövande den skattskyldiges taxerade inkomst minskas, förutom med kommunalt ortsavdrag, med ytterligare ett efter omständigheterna avpassat belopp, dock högst 4 500 kronor. Har skatt skyldig på grund av jämkning vid beräkning av sjömansskatt åtnjutit avdrag för nedsatt skatteförmåga, skall avdrag, som avses i detta stycke, minskas med det belopp, var med jämkning medgivits.
Om skattskyldigs Skattskyldig, vars Vad härefter-------
— -— kronor, bortfaller.
Finnes skattskyldigs skatteförmå ga under beskattningsåret hava varit väsentligen nedsatt till följd av lång varig sjukdom, olyckshändelse, ål derdom, underhåll av andra närstå ende än barn, för vilka den skatt skyldige ägt tillgodo njuta allmänt barnbidrag, eller annan därmed jäm förlig omständighet, må efter taxe ringsnämndens eller, om besvär an förts eller ock särskild framställ ning därom gjorts senast den 30 juni året näst efter taxeringsåret, pröv- ningsnämndens beprövande den skattskyldiges taxerade inkomst minskas, förutom med kommunalt ortsavdrag, med ytterligare ett efter omständigheterna avpassat belopp, dock högst 6 000 kronor. Har skatt skyldig på grund av jämkning vid beräkning av sjömansskatt åtnjutit avdrag för nedsatt skatteförmåga, skall avdrag, som avses i detta stycke, minskas med det belopp, var med jämkning medgivits, motsvarande tillämpning.
— av anvisningarna, beskattningsbar inkomst.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och tillämpas första gången vid 1969 års taxering. Äldre bestämmelser äger alltjämt till- lämpning vid 1968 års taxering och i fråga om eftertaxering för år 1968 eller tidigare år.
1 Senaste lydelse av 50 § 2 mom. se 1967:41.
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 680434