Prop. 1968:47
Kungl. Maj:ts proposition nr tf år 1968
1
Nr 47
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag an
gående upphävande av lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upplåtelse under åborätt av viss jord, m. m.; gi ven Stockholm slott den 23 februari 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över justitieärenden och lagrådets protokoll, föreslå riks dagen att antaga härvid fogade förslag till
1) lag angående upphävande av lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upp låtelse under åborätt av viss jord,
2) lag om ändrad lydelse av 13 kap. 13 § giftermålsbalken, 3) lag angående ändrad lydelse av 7 § lagen den 29 juli 1966 (nr 453) om vad som är fast egendom,
4) lag angående upphävande av 2 kap. 44 § lagen den 14 juni 1907 (nr 36 s. 1) om nyttjanderätt till fast egendom,
5) lag om ändring i 9 kap. vattenlagen, 6) lag om ändrad lydelse av 17 kap. 6 § handelsbalken, 7) lag om ändrad lydelse av 192 § utsökningslagen.
GUSTAF ADOLF
Sven-Eric Nilsson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att lagen om upplåtelse under åborätt av viss jord skall upphöra att gälla och att som följd härav vissa ändringar genom förs i annan lagstiftning. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 47
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
1) Förslag
till
Lag
angående upphävande av lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upplåtelse
under åborätt av viss jord
Härigenom förordnas, att lagen den 4 juni 1926 om upplåtelse under åbo
rätt av viss jord skall upphöra att gälla vid utgången av juni 1968. Med un
dantag av 7 § äger lagen fortfarande tillämpning på åborätt som då består.
2) Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 13 kap. 13 § giftermålsbalken
Härigenom förordnas, att 13 kap. 13 § giftermålsbalken1 skall erhålla
ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
13 KAP.
13
Vid lotternas — —------------------------ makens lott.
Skall ena--------------------------------- äger anvisa.
Rätt, varom --------------------------------- anförvants dödsbo.
Om det företräde, som vid bodel
ning tillkommer make till besitt
ningsrätt för obegränsad tid till viss
jord (åborätt), så ock om utlösen i
ty fall är särskilt stadgat.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1968.
1 Senaste lydelse av 13 kap. 13 § se 1958: 639.
Kungl. Maj.ts proposition nr 47 år 1968 3
3) Förslag
till
Lag
angående'ändrad lydelse av 7 § lagen den 29 juli 1966 (nr 453)
om vad som är fast egendom
Härigenom förordnas, att 7 § lagen den 29 juli 1966 om vad som är fast egendom skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
7
§•
Byggnad, stängsel och annan an läggning på område, som besväras av inskriven tomträtt eller vatten- fallsrätt eller som innehaves enligt lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upplåtelse under åborätt av viss jord, samt anläggning för gruvdrift höra ej till fastigheten, även om de till höra fastighetens ägare.
Byggnad, stängsel och annan an läggning på område, som besväras av inskriven tomträtt eller vatten- fallsrätt, samt anläggning för gruv drift höra ej till fastigheten, även om de tillhöra fastighetens ägare.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1968. I fråga om åborätt som består vid ikraftträdandet gäller fortfarande äldre bestämmelser.
4) Förslag
till
Lag
angående upphävande av 2 kap. 44 § lagen den 14 juni 1907 (nr 36 s. 1) om
nyttjanderätt till fast egendom
Härigenom förordnas, att 2 kap. 44 § lagen den 14 juni 1907 om nytt janderätt till fast egendom1 skall upphöra att gälla vid utgången av juni 1968.
1 Senaste lydelse av 2 kap. 44 § se 1943: 883. 1-f Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 47
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
5) Förslag
till
Lag
om ändring i 9 kap. vattenlagen
Härigenom förordnas, att
9 kap. 48, 52 och 63 §§ vattenlagen1 skall er
hålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
48 §.
Ersättning i--------------- —------------
5. intrång, som avses i 2 kap. 16 §
första stycket och 7 kap. 40 § andra
stycket, så ock intrång genom led
ning för elektrisk kraftöverföring;
6. besittningsrätt för obegränsad
tid (åborätt) enligt lagen om upp
låtelse under åborätt av viss jord
ävensom till rättigheten hörande
byggnader, såvitt de äro för fastig
hetens jordbruk erforderliga, samt
skada å sådana byggnader.
Om undantag----------------------------
stycket förmäles;
5. intrång, som avses i 2 kap. 16 §
första stycket och 7 kap. 40 § andra
stycket, så ock intrång genom led
ning för elektrisk kraftöverföring.
i 50 §.
52 §.
Är fast egendom, som skall lösas
med penningar, besvärad av nyttjan
derätt, återköpsrätt eller rätt till ser
vitut eller till avkomst eller annan
förmån eller till elektrisk kraft, skall
ersättningen till egendomens ägare
och den gottgörelse, som må tillkom
ma rättighetens innehavare, var för
sig bestämmas. Medför rättighet, som
nyss nämnts, förminskning av den
fasta egendomens värde, skall till
grund för den ägaren tillkommande
ersättningen läggas det värde egen
domen med därå vilande besvär äger;
dock att, så framt den besvärande
rättigheten ej är återköpsrätt eller
besittningsrätt för obegränsad tid
(åborätt) enligt lagen om upplåtelse
under åborätt av viss jord, den för
höjning över värdet, som jämlikt
48 § må ifrågakomma, skall bestäm-
Är fast egendom, som skall lösas
med penningar, besvärad av nytt
janderätt, återköpsrätt eller rätt till
servitut eller till avkomst eller an
nan förmån eller till elektrisk kraft,
skall ersättningen till egendomens
ägare och den gottgörelse, som må
tillkomma rättighetens innehavare,
var för sig bestämmas. Medför rät
tighet, som nyss nämnts, förminsk
ning av den fasta egendomens vär
de, skall till grund för den ägaren
tillkommande ersättningen läggas
det värde egendomen med därå vi
lande besvär äger; dock att, så framt
den besvärande rättigheten ej är åter
köpsrätt, den förhöjning över värdet,
som jämlikt 48 § må ifrågakomma,
skall bestämmas med hänsyn till det
värde egendomen utan sådant besvär
skulle äga. Erfordras för tillämpning
1 Senaste lydelse av 48 § se 1952: 235 samt av 52 och 63 §§ se 1926:194.
Kungl. Maj:ts proposition nr M år 1968 5
(Nuvarande lydelse)
mas med hänsyn till det värde egen domen utan sådant besvär skulle äga. Erfordras för tillämpning av reglerna i 69 § andra stycket, att utöver vad nu sagts särskild värde ring sker av den fasta egendomen med eller utan viss rättighet besvä rande densamma, varde sådan i samband med ersättningens faststäl lande verkställd.
Vid uppskattning------------------------
(Föreslagen lydelse)
av reglerna i 69 § andra stycket, att utöver vad nu sagts särskild värde ring sker av den fasta egendomen med eller utan viss rättighet besvä rande densamma, varde sådan i samband med ersättningens faststäl lande verkställd.
------- rättighetens innehavare.
63
Där i fall, som i 58—60 §§ för mälas, finnes i målet uppgiven ar- rendator, innehavare av fastighet, som upplåtits under besittningsrätt för obegränsad tid (åborätt) enligt lagen om upplåtelse under åborätt av viss jord, eller hyresgäst, vars rätt är av företaget beroende, vare han ej pliktig att avflytta eller avstå från vad han innehar förrän efter åtnjuten uppsägningstid i enlighet med ovan givna föreskrifter; och må dessförinnan arbete, varigenom hans rätt kränkes, ej av tillträdaren vid tagas.
§•
Där i fall, som i 58—60 §§ förmä las, finnes i målet uppgiven arren- dator eller hyresgäst, vars rätt är av företaget beroende, vare han ej plik tig att avflytta eller avstå från vad han innehar förrän efter åtnjuten uppsägningstid i enlighet med ovan givna föreskrifter; och må dessför innan arbete, varigenom hans rätt kränkes, ej av tillträdaren vidtagas.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1968. I fråga om åborätt som består vid ikraftträdandet gäller fortfarande äldre bestämmelser. 6
6) Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 17 kap. 6 § handelsbalken
Härigenom förordnas, att 17 kap. 6 § handelsbalken1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
6
§•
Den, som äger rätt till tionde, Den, som äger rätt till tionde, ränta eller annan sådan avgäld av ränta eller annan sådan avgäld av
1 Senaste lydelse av 17 kap. 6 § se 1953: 418.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
(Nuvarande lydelse)
fast egendom, njute ock företräde
till betalning ur egendomen, i vems
hand den vara må, där ej avgälden
stått inne längre än ett år efter för-
fallodagen. Företräde till betalning
som nyss sagts äge jämväl kronan
för skogsvårdsavgift ävensom kom
mun eller annan menighet för fas
tighetsskatt, vilken skall utgå för
fast egendom och utgöras av den,
som innehaft egendomen med ägan
derätt eller ock med fideikommiss
rätt eller eljest på grund av testa
mente. Samma förmånsrätt tillkom-
me ock jordägare, som åt annan upp
låtit sin fasta egendom, i de denne
tillhöriga lösören och byggnader,
som å egendomen finnas, samt, där
tomträtt eller vattenfallsrätt eller be
sittningsrätt för obegränsad tid (åbo-
rätt) enligt lagen om upplåtelse un
der åborätt av viss jord upplåtits,
i den upplåtna rättigheten med vad
därtill hör, för arrende eller avgäld,
som till jordägaren skall utgå, samt
för jordägaren åliggande utskyld
eller annan avgift, som bort av egen
domens innehavare gäldas, dock ej
för fordran, som förfallit till betal
ning tidigare än ett år före utmät
ning eller, vid konkurs, före kon
kursansökningens ingivande, så ock
för husröta eller vanhävd, där sådan
ersättning skall utgå. Har jordägare
lämnat arrendator kreatur, redskap
eller annat till egendomens bruk,
njute jordägaren lika rätt för lega,
som ej stått inne längre än nyss
sagts, ävensom för ersättning, där
sådan bör utgå, för vad sålunda bli
vit arrendatorn lämnat.
Därefter njute----------------------------
Enahanda förmånsrätt, som i för
sta stycket sägs, i upplåten rättig
het med vad därtill hör tillkomme
upplåtare av besittningsrätt, som
ovan nämnts, för ogulden köpeskil
ling för byggnad å egendomen, så ock
kronan för lån, som av statsmedel
lämnats rättighetens innehavare för
inlösen eller uppförande av byggnad
(Föreslagen lydelse)
fast egendom, njute ock företräde
till betalning ur egendomen, i vems
hand den vara må, där ej avgälden
stått inne längre än ett år efter
förfallodagen. Företräde till betal
ning som nyss sagts äge jämväl kro
nan för skogsvårdsavgift ävensom
kommun eller annan menighet för
fastighetsskatt, vilken skall utgå för
fast egendom och utgöras av den,
som innehaft egendomen med ägan
derätt eller ock med fideikommiss
rätt eller eljest på grund av testa
mente. Samma förmånsrätt tillkom
me ock jordägare, som åt annan upp
låtit sin fasta egendom, i de denne
tillhöriga lösören och byggnader,
som å egendomen finnas, samt,
där tomträtt eller vattenfallsrätt
upplåtits, i den upplåtna rättighe
ten med vad därtill hör, för arrende
eller avgäld, som till jordägaren
skall utgå, samt för jordägaren ålig
gande utskyld eller annan avgift,
som bort av egendomens innehavare
gäldas, dock ej för fordran, som för
fallit till betalning tidigare än ett år
före utmätning eller, vid konkurs,
före konkursansökningens ingivan
de, så ock för husröta eller vanhävd,
där sådan ersättning skall utgå. Har
jordägare lämnat arrendator krea
tur, redskap eller annat till egendo
mens bruk, njute jordägaren lika
rätt för lega, som ej stått inne läng
re än nyss sagts, ävensom för er
sättning, där sådan bör utgå, för vad
sålunda blivit arrendatorn lämnat.
------- utmätningen företräde.
Kungl. Maj. ts proposition nr 47 år 1968 7
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
å egendomen, samt, där lån för dy likt ändamål lämnats ur egnahemslånefonden, den, som å det allmän nas vägnar förmedlat lånet.
Har delägare i bo, till vilket hör besittningsrätt, som ovan sägs, läm nat annan delägare anstånd med be talning av utlösen efter vad därom är stadgat, njute för vad av den ford ran med ränta vid utmätning eller konkursansöknings ingivande icke stått inne mer än ett år efter förfallodagen förmånsrätt i besittnings rätten med vad därtill hör näst efter fordran, som i tredje stycket avses. Hava flera fordran, som nu sagts, äge den, vars fordran uppkommit tidigare, företräde; hava flera del ägare i samma bo lämnat sådant an stånd, njute lika förmånsrätt. Där dylik fordran icke inom nittio dagar från det gäldenären sökte att varda antagen till åbo anmälts hos länssty relsen för antecknande i den i 16 § i lagen om upplåtelse under åborätt av viss jord omförmälda bok, äge förmånsrätt därför dock ej rum.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1968. 7
7) Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 192 § utsökningslagen
Härigenom förordnas, att 192 § utsökningslagen1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
192
Vägrar arrendator----------------------Vad sålunda stadgats om arren- dator eller hyresgäst skall ock i
tillämpliga delar gälla om den, som innehar fastighet med besittnings-
'
Senaste lydelse av 192 § se 1930: 118.
(Föreslagen lydelse)
§•
---------------- är förverkad.
Vad sålunda stadgats om arrenda- tor eller hyresgäst skall ock i till lämpliga delar gälla om bostadsrätts- havare.
8
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
rätt för obegränsad tid (åborätt)
enligt lagen om upplåtelse under
åborätt av viss jord, eller om bo-
stadsrättshavare.
Om rätt----------------------------------- — 191 § sägs.
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1968.
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968 9
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 2 februari 1968.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Kling, Johansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Myrdal, Wickman, Moberg.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, anmäler efter gemen sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om upphävande av 1926 års åborättslagstiftning och anför.
Inledning
1 sitt år 1960 avgivna förslag till jordabalk in. m. (SOU 1960: 24) tog lag beredningen som 11 kap. upp ett kapitel med gemensamma bestämmelser om nyttjanderätt m. fl. rättigheter i fast egendom. Enligt förslaget skall be stämmelserna i balken om nyttjanderätt inte avse vissa särskilt angivna rättigheter, bland dem åborätt enligt lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upplåtelse under åborätt av viss jord (åborättslagen).
Kammarkollegiet fäste i sitt remissyttrande över beredningens förslag uppmärksamheten på att åborättslagen fått en ytterst ringa tillämpning och att de jordpolitiska syften som lagen avsetts skola tjäna numera torde vara inaktuella. Lagen borde därför enligt kollegiets mening upphävas.
Frågan om upphävande av åborättslagen berördes av mig vid remissen till lagrådet den 11 februari 1966 av det inom justitiedepartementet upp rättade förslaget till ny jordabalk. Jag yttrade då, att jag inte ansett mig böra ta ställning till frågan i det förevarande sammanhanget men att den kunde bli aktuell i samband med utarbetandet av följ dförfattningar till den nya jordabalken.
Spörsmålet om upphävande av åborättslagen har nu utretts inom departe mentet. Resultatet av utredningen har redovisats i en i augusti 1967 upp rättad promemoria (Stencil Ju 1967: 10).
Efter remiss har yttranden över promemorian avgetts av Svea hovrätt, lagberedningen, kammarkollegiet, domänstyrelsen, lantbruksstyrelsen och
10
lantmäteristyrelsen ävensom av länsstyrelserna i Södermanlands, Kristian
stads, Göteborgs och Bolms, Gävleborgs samt Norrbottens län. Vid de av lant-
bruksstyrelsen samt länsstyrelsen i Södermanlands län avgivna yttrandena
har fogats yttranden från lantbruksnämnden i sistnämnda län.
Kungl. Maj:ts proposition nr tf år 1968
Åborättslagen
Med åborättslagen skapades en form för upplåtelse av statens jord till
bildande av mindre jordbruksfastigheter under tryggad besittningsrätt. Vid
tiden för lagens tillkomst var sedan länge frågan om statens verksamhet
för att främja egnahems- och småbruksrörelsen föremål för statsmakternas
uppmärksamhet. Därvid rådde i stort sett enighet om att statens jord i viss
utsträckning borde hållas till handa för att skapa mindre jordbrukslägen-
heter. Delade meningar kom dock till uttryck rörande formen härför. Från
ett håll ansågs att jorden borde överlåtas med äganderätt, medan från mot
satt håll gjordes gällande att det åsyftade ändamålet bättre tillgodosågs
genom att jorden uppläts under besittningsrätt. Den senare uppfattningen
kom att läggas till grund för åborättslagen. Denna lags ledande princip kan
sägas vara att bibehålla statens äganderätt till den upplåtna jorden men
tillförsäkra brukaren en besittningsrätt som i viktiga hänseenden likställer
honom med en ägare.
Åborättslagen har betydande omfång och är synnerligen detaljerad. En
dast huvudpunkterna av lagens innehåll återges i det följande.
Lagen avser endast jord som ägs av staten. Åborätten är till tiden obe
gränsad och kan gå i arv eller föryttras. Sedan det beslutats att jord skall
upplåtas under åborätt, ankommer det på länsstyrelsen att träffa upplåtel
seavtal och att därefter ha tillsyn över jorden. Överlåtelse av åborätt är un
derkastad kontroll från det allmännas sida. I syfte att söka bevara åbo
rätten odelad inom åbons familj ges i lagen särskilda föreskrifter om före
träde till åborätten vid bodelning och arvskifte.
Principiellt skall åbon vara bosatt på fastigheten och bruka denna som
en enhet för sig. Fastigheten skall på åbons bekostnad förses med nödvän
diga byggnader för jordbruket. Om åbon åsidosätter sina skyldigheter, kan
åborätten förklaras förverkad. Avgäld för åborätten bestäms regelmässigt
för tjugo år i sänder. Detta sker efter uppskattning av den avkastning, som
under medelgoda år erhålls av fastigheten, om denna brukas på det sätt
som bäst överensstämmer med dess storlek, läge och beskaffenhet. Ändring
av fastställd avgäld bestäms av en för länet eller för en del av detta till
satt avgäldsnämnd.
Med åborätten följer rätt för åbon att efter utgången av den första av-
gäldsperioden friköpa den mark som han innehar. Inlösningsrätt kan dock
vara utesluten genom förbehåll vid upplåtelsen. Lösesumman bestäms av
avgäldsnämnden och skall fastställas till värdet av egendomen efter avräk ning av den förbättring som vunnits genom det arbete och de kostnader åbon lagt ned på denna. Mot åbons lösningsrätt svarar en rätt för staten att i vissa fall återta fastigheten, när åborätten övergått till ny innehavare. Hos länsstyrelsen skall föras en bok över alla fastigheter inom länet som upp låtits under åborätt. Bestämmelser om hur sådan bok skall föras och om avgäldsnämnds verksamhet meddelas av Kungl. Maj :t. Tillämpningsföre skrifter till åborättslagen återfinns i kungörelse den 17 december 1926 (nr 513).
I åborätten åtnjuts förmånsrätt enligt 17 kap. 6 § handelsbalken för av- gäld och vissa andra utskylder samt för vanhävdsersättning. Samma för månsrätt tillkommer dels staten för ogulden köpeskilling för byggnader på fastigheten och för lån som lämnats åbon för inlösen eller uppförande av byggnad, dels bodelägare, som lämnat annan delägare anstånd med betal ning av utlösen av åborätt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
1
j
Åborättslagen i praxis
Sedan åborättslagen trädde i kraft den 1 januari 1927, hann nästan tio år förflyta, innan någon upplåtelse enligt lagen kom till stånd. År 1934 antog Kungl. Maj :t efter riksdagens hörande (prop. 268, rskr 349) ett erbjudande av Svenska kvinnors vänsterförbund och Sveriges socialdemokratiska kvin noförbund att till staten med äganderätt överlåta ett av fröken Elisabeth
Tamm (född år 1880, död år 1958) till förbunden skänkt område om cirka
45,9 ha åker och 4,9 ha hagmark av egendomen Fogelstad med underly dande fastigheter i Julita socken i Södermanlands län. Vid gåvan hade knu tits det villkoret att området skulle styckas i lotter, lämpligt stora för jord- bruksändamål. Lotterna skulle upplåtas under åborätt åt lämpliga arbets lösa eller i övrigt medellösa personer, som var kunniga i jordbruksarbete. Sedan Kungl. Maj :t förordnat att området skulle ställas under domänsty relsens förvaltning och delas upp på visst sätt, uppläts området genom länsstyrelsens i Södermanlands län försorg i fem åbolägenheter med till träde den 14 mars 1936.
De angivna åbolägenheterna motsvaras numera — sedan vissa åtgärder vidtagits för sammanläggning och avstyckning — av registerfastigheterna Lida 51, Lida 52 och Lida 53. Lägenheterna har en areal av resp. 18,2, 17,1 och 16,2 ha. Den sammanlagda årliga avgälden för upplåtelserna utgör f. n. 1 535 kronor 82 öre. Nuvarande innehavaren av Lida 51, som är född år 1901, hai bi ukat lägenheten sedan 1936 ars upplåtelse, medan innehavarna av Lida 52 och 53, av vilka den ene är född år 1917 och den andre år 1910, brukat de åt dem upplåtna lägenheterna från år 1947, då åbolägenheterna omdisponerades.
Någon ytterligare åborätt har inte upplåtits under lagens giltighetstid.
12
Kungl. Maj. ts proposition nr 47 år 1968
Departementspromemorian
Efter en redogörelse för innehållet i åborättslagen och för den tillämpning
lagen fått anmärks, att vid tillkomsten av lagen dennas förespråkare ansett,
att upplåtelseformen skulle bli till nytta både för den enskilde och för sam
hället samt att de hyst den förhoppningen att åborättsinstitutet skulle kom
ma att i praxis omfattas med förtroende och bli taget i allmänt bruk.
Skäl för en sådan förhoppning torde också, enligt promemorian, ha före
legat, eftersom åborättsinstitutet onekligen är förenat med åtskilliga förde
lar såväl för åbon som för staten.
I fråga om de fördelar åborättsinstitutet medför för åbon understryks
i promemorian att åbon erhåller en tryggad besittningsrätt. Denna rätt är
till tiden obegränsad och kan inte uppsägas från statens sida så länge åbon
fullgör sina skyldigheter. Rätten är ärftlig och kan vara föremål för testa-
mentariskt förordnande. Statens möjlighet att återfå jorden är anordnad
på ett sådant sätt, att den inte medför någon förlust för åbon och hans när
maste. Åbon har följaktligen säkerhet för att vinsten av hans arbete kom
mer honom och hans efterlevande till godo. Av särskild betydelse är att det
vid upplåtelse av jord under åborätt inte krävs någon köpeskilling. Därige
nom görs det möjligt även för en person, som saknar tillgång till nämnvärt
kapital, att skaffa sig ett eget jordbruk. Om åbons ekonomiska förhållan
den förbättras under brukningstiden, har han i allmänhet tillfälle att inlösa
fastigheten.
Vad därefter angår åborättsinstitutets betydelse för staten betonas att
genom de inskränkningar som åborättslagen uppställer beträffande åbons
rätt att förfoga över fastigheten och genom dess bestämmelser om prövning
av en förvärvares behörighet att antas till åbo garantier skapas för att jor
den inte används för annat ändamål än det som avsetts med upplåtelsen och
för att den inte blir föremål för spekulation. På grund av lagens föreskrif
ter om rätt för staten att återta fastigheten har staten möjlighet att ånyo
komma i besittning av jorden, om denna skulle behövas för något viktigt
ändamål eller om anledning skulle finnas för staten att tillgodogöra sig
j ordvärdestegring.
I promemorian konstateras därefter, att åborättsinstitutet trots dess för
delar kommit att bli praktiskt taget betydelselöst. Under de fyrtio år åbo
rättslagen varit gällande har den bara vid ett enda tillfälle tagits i bruk, och
detta tillfälle ligger mer än trettio år tillbaka i tiden. De upplåtelser som
kom till stånd vid det antydda tillfället föranleddes dessutom av speciella
förhållanden.
Det finns inte någon anledning att anta att, om åborättslagen får stå kvar
inom lagsystemet, ytterligare upplåtelser med stöd av lagen skulle vara att
vänta. Sådana upplåtelser kan f. ö. från allmän synpunkt inte anses önsk
13
värda, eftersom den jordpolitiska inställning som härskade vid den tid då lagen antogs och som utgjorde bakgrunden till denna sedan länge är över given.
Eftersom den utredning som redovisats ger vid handen att något behov av att längre bibehålla åborättslagen inte föreligger, föreslås i promemorian att lagen skall upphävas. Som tidpunkt för upphävandet förordas den 1 januari 1969.
Rörande de f. n. existerande åborättsupplåtelserna framhålls i promemo rian att det givetvis skulle vara önskvärt att upplåtelserna på ett eller annat sätt kunde bringas att upphöra i samband med lagens upphävande. Efter som emellertid upplåtelserna — i betraktande av föreliggande upplysningar — inte förefaller kunna bli bestående under någon längre tid, innan staten får möjlighet att återta de upplåtna lägenheterna, och då därtill kommer att lägenheterna på sin tid övergått i statens ägo genom donation, föreslås att lagen övergångsvis får behålla sin giltighet beträffande ifrågavarande upplåtelser.
Slutligen föreslås ändringar i viss annan lagstiftning som följd av att åbo rättslagen upphävs. Bl. a. föreslås att bestämmelserna i 17 kap. 6 § handels- balken om förmånsrätt i fråga om åborätt skall utgå. Förmånsrätten skall dock fortfarande få gälla med stöd av en övergångsbestämmelse beträffande de kvarvarande åborätterna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
Remissyttrandena
Förslaget att upphäva åborättslagen tillstyrks eller lämnas utan erinran av samtliga remissinstanser.
Lantbruksstijrelsen framhåller, att de jordpolitiska betraktelsesätt och målsättningar som på sin tid föranledde åborättslagen numera är i allt vä sentligt övergivna. Några fler upplåtelser är inte att förvänta. Även lantmäteristyrelsen betonar åborättslagens betydelselöshet från praktisk syn punkt. På grund av den snabba utveckling som skett inom samhället före- ligger inte längre något allmänt intresse av att främja bildandet av nya små bruk. Lagen är oförenlig med moderna fastighetsekonomiska och jordbruks- politiska riktlinjer. Länsstyrelserna i Södermanlands samt Göteborgs och Bohus län anför liknande synpunkter.
I flera av remissyttrandena beaktas situationen för innehavarna av de åbo- rätter som består vid den tidpunkt, då åborättslagen avses skola upphöra att gälla. Svea hovrätt — enligt vars mening det skulle innebära en lagtek nisk vinst, om de föreslagna övergångsbestämmelserna kunde undvaras — anser alt man bör närmare undersöka vilka möjligheter som föreligger att före åborättslagens upphävande genom överenskommelser mellan berörda parter avveckla de nuvarande åborätterna eller ersätta dem med upplåtelser
14
i annan form. Av kammarkollegiet påpekas att enligt åborättslagens till-
lämpningskungörelse fråga om åborätts inlösen till staten skall av länssty
relsen hänskjutas till Kungl. Maj :ts avgörande. Kollegiet förutsätter, att
länsstyrelsen i Södermanlands län påkallar Kungl. Maj :ts prövning så snart
någon av åbolotterna i Lida kan inlösas. I detta sammanhang erinrar kol
legiet om att, eftersom staten mottagit lotterna genom donation med villkor
att de skall upplåtas under åborätt, frågan om permutation av donationen
aktualiseras i samband med det första inlösningsärendet. Enligt lantbruks-
styrelsens åsikt får det bli en senare fråga hur det i fortsättningen skall för
faras med de nu existerande åborättsupplåtelserna. 1 förevarande samman
hang synes det vara tillräckligt, om det föreskrivs att äldre rätt alltjämt
skall tillämpas på dessa. Om de föreliggande lagförslagen antas av riksda
gen, anser styrelsen att Kungl. Maj :t bör uppdra åt lämplig myndighet att
efter närmare utredning lägga fram förslag om avveckling av de förefintliga
åborättsupplåtelserna. Liknande synpunkter anförs av länsstyrelsen i Söder
manlands län. Också lantbruksnämnden i Södermanlands län uppehåller sig
utförligt vid frågan om avveckling av de nuvarande åborätterna.
Även lagberedningen går in på frågan om de kvarvarande åborättsinne-
havarnas rättsställning. Beredningen erinrar om att förmånsrättsordningen
i 17 kap. liandelsbalken f. n. överses av beredningen i nordiskt samarbete.
En gemensam strävan är att radikalt begränsa förmånsrätterna och att av
skaffa sådana privilegier, för vilka det saknas verkligt bärande motiv. Vad
angår den förmånsrätt med anknytning till åborättsinstitutet, som det all
männa åtnjuter, kan det med hänsyn till det ytterst ringa antalet existe
rande åborätter i praktiken bli fråga om endast obetydliga fordringsbelopp.
Det allmänna bör därför kunna avvara sin förmånsrätt utan vidare. Beträf
fande förmånsrätten för den, som är delägare i bo vari åborätt ingår, torde
gälla att den knappast kommer att spela någon praktisk roll. I varje fall
finns det enligt beredningens mening inte tillräckligt starka sakliga skäl för
att låta denna förmånsrätt leva kvar i fortsättningen. Den föreslagna över
gångsbestämmelsen till 17 kap. 6 § liandelsbalken borde sålunda i och lör sig
kunna utgå. Emellertid är att märka, att åtskilliga bestämmelser i åborätts-
lagen bygger på förutsättningen att förmånsrätt finns. Om förmånsrätterna
utsläcks helt och hållet, kan därför teoretiskt sett komplikationer uppkomma
i fråga om de befintliga åborätterna. Möjligen kan detta föranleda, att över
gångsbestämmelserna till 17 kap. 6 § liandelsbalken bör behållas.
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
Kungl. Maj. ts proposition nr 47 år 1968 15
Departementschefen
Det genom 1926 års åborättslag företagna försöket att i fråga om staten tillhörig jord finna en npplåtelseforin som bereder brukaren erforderlig trygghet och samtidigt gör det möjligt för det allmänna att verksamt ta till vara det syfte som avses med upplåtelsen, byggde i allt väsentligt på ett av den s. k. kronolägenhetskommissionen år 1920 avgivet betänkande med för slag till lag om besittningsrätt för obegränsad tid till kronojord och annan publik jord. Rörande behovet och lämpligheten av att i lagstiftningen ta upp ett institut av så säreget slag som åborätten rådde redan från början starka meningsmotsättningar. Detta kom också till uttryck såväl vid lagrå dets granskning av förslaget till lag i ämnet som vid riksdagens behandling av ärendet. Även efter antagandet av åborättslagen har åsiktsbrytningen rö rande lagens existensberättigande gjort sig märkbar. Sålunda dröjde det inte längre än till år 1931, förrän i riksdagen väcktes en motion (II: 195) om utredning angående upphävande av åborättslagen och de med anled ning av denna utfärdade författningarna. Motionen tillstyrktes av utskottet (1LU 1931: 9) men avslogs av båda kamrarna.
Någon upplåtelse med stöd av åborättslagen hade vid denna tid ännu inte skett, och under den långa tid som därefter förflutit har lagen inte vunnit tillämpning i vidare mån än att vid ett enda tillfälle ett mindre antal upp låtelser kommit till stånd på en och samma ort. På antydda upplåtelser, vilka alla föranleddes av en donation, grundar sig de åborätter som f. n. består. Åborätterna är nu bara tre.
Den förhoppning om att åborättsinstitutet skulle komma att tas i flitigt bruk, som före och vid tillkomsten av åborättslagen hystes av lagens före språkare, har således långt ifrån blivit infriad. Några ytterligare upplåtelser enligt lagen är säkerligen inte att emotse. I våra dagar föreligger inte något intresse av att småbruk bildas av det slag som skulle främjas med lagen.
Goda skäl talar följaktligen för den i departementspromemorian uttryckta uppfattningen, att åborättslagen bör utmönstras ur lagstiftningen. Denna uppfattning delas också av alla dem som efter remiss yttrat sig över prome morian.
För egen del kan jag oförbehållsamt ansluta mig till förslaget om åbo- rättslagstiftningens upphävande. Lämplig tidpunkt för upphävandet torde vara den 1 jidi 1968.
Frågan om behandlingen av de fåtaliga åborättsupplåtelser som kan be räknas bestå vid angivna tidpunkt har övervägts såväl i promemorian som i flera remissyttranden. Det säger sig självt, att man helst skulle se att dessa upplåtelser kunde avvecklas i samband med åborättslagens upphävan de. En avveckling av upplåtelserna förefaller emellertid vara förbunden
16
med åtskilliga svårigheter, som delvis sammanhänger med att intressen som
strider mot varandra kan komma att göra sig gällande i fråga om det fram
tida disponerandet av den upplåtna jorden. Förfarandet kan fördenskull
förutsättas komma att ta en ej obetydlig tid i anspråk. Med hänsyn till nu
anmärkta förhållanden bör frågan lösas på det sätt som föreslagits i pro
memorian eller sålunda att lagen t. v. får gälla beträffande de kvarvarande
upplåtelserna. Chefen för jordbruksdepartementet avser att utreda förutsätt
ningarna för en avveckling av upplåtelserna. Däremot finns enligt min me
ning inte tillräckliga skäl att behålla bestämmelserna om förmånsrätt med
anknytning till åborättsinstitutet. Någon övergångsbestämmelse till 17 kap.
6 § liandelsbalken föreslås därför inte. Som en följd härav torde bestäm
melserna i 7 § åborättslagen om anstånd för delägare i dödsbo med betal
ning av utlösen för åborätt — vilka bestämmelser grundas på att förmåns
rätt föreligger — böra upphävas även såvitt gäller de bestående åborätterna.
Departementspromemorian innehåller förslag till ändrad lydelse av 2 §
lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 3) om Kungl. Maj :ts regeringsrätt. Änd
ringen bör genomföras men torde få anmälas i annat sammanhang.
I enlighet med vad jag nu har anfört har inom justitiedepartementet ut
arbetats förslag till
1) lag angående upphävande av lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upp
låtelse under åborätt av viss jord,
2) lag om ändrad lydelse av 13 kap. 13 § giftermålsbalken,
3) lag angående ändrad lydelse av 7 § lagen den 29 juli 1966 (nr 1153)
om vad som är fast egendom,
4) lag angående upphävande av 2 kap. 44 § lagen den 111 juni 1907 (nr 36
s. 1) om nyttjanderätt till fast egendom,
5) lag om ändring i 9 kap. vattenlagen,
6) lag om ändrad lydelse av 17 kap. 6 § handelsbalken,
7) lag om ändrad lydelse av 192 § utsökningslagen.
Lagförslagen torde få fogas till protokollet i detta ärende som bilaga1.
Jag hemställer att lagrådets utlåtande över lagförslagen inhämtas enligt
87 § regeringsformen genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
1 Förslagen, som är likalydande med de vid propositionen fogade förslagen, har uteslutits här.
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968 17
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 19 februari 1968.
Närvarande:
f. d. justitierådet justitierådet regeringsrådet justitierådet
Lind, Alexanderson, Ringdén, Westerlind.
Enligt lagrådet den 14 februari 1968 tillhandakommet utdrag av proto koll över justitieärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Regenten, Herti gen av Halland, i statsrådet den 2 februari 1968, hade Kungl. Maj :t förord nat, att lagrådets utlåtande skulle för det i 87 § regeringsformen avsedda ändamålet inhämtas över upprättade förslag till 1) lag angående upphävan de av lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upplåtelse under åborätt av viss jord, 2) lag om ändrad lydelse av 13 kap. 13 § giftermålsbalken, 3) lag an gående ändrad lydelse av 7 § lagen den 29 juli 1966 (nr 453) om vad som är fast egendom, 4) lag angående upphävande av 2 kap. 44 § lagen den 14 juni 1907 (nr 36 s. 1) om nyttjanderätt till fast egendom, 5) lag om ändring i 9 kap. vattenlagen, 6) lag om ändrad lydelse av 17 kap. 6 § handelsbalken och 7) lag om ändrad lydelse av 192 § utsökningslagen.
Förslagen, som finns bilägda detta protokoll, hade inför lagrådet föredra gits av hovrättsassessorn Hans-Olov Stark.
Lagrådet, som inhämtat att avsaknaden av övergångsbestämmelse till ändringen i 17 kap. 6 § handelsbalken icke är ägnad utsläcka någon redan uppkommen förmånsrätt enligt sagda lagrums sista stycke, lämnar förslagen utan erinran.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 47 år 1968
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
23 februari 1968.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Johansson, Holmqvist, Aspling, Palme,
Sven-Erig Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Myrdal, Odhnoff,
Wickman, Moberg.
T. f. chefen för justitiedepartementet, statsrådet Sven-Eric Nilsson, anmäler
efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets utlå
tande över förslag till
1) lag angående upphävande av lagen den 4 juni 1926 (nr 189) om upp
låtelse under åborätt av viss jord,
2) lag om ändrad lydelse av 13 kap. 13 § giftermålsbalken,
3) lag angående ändrad lydelse av 7 § lagen den 29 juli 1966 (nr 453)
om vad som är fast egendom,
4) lag angående upphävande av 2 kap. 44 § lagen den 74 juni 1907 (nr
36 s.l) om nyttjanderätt till fast egendom,
5) lag om ändring i 9 kap. vattenlagen,
6) lag om ändrad lydelse av 17 kap. 6 § handelsbalken,
7) lag om ändrad lydelse av 192 § utsökningslagen.
Föredraganden upplyser, att lagrådet lämnat lagförslagen utan erinran,
och hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att
antaga förslagen.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 680074