Prop. 1968:63
('angående organisation av ett läromedels för lag',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
1
Nr 63
Kungl. Majds proposition till riksdagen angående organisation av ett
läromedels för lag; given Stockholms slott den 15 mars 1968.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådspro tokollet över utbildningsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hem ställt.
GUSTAF ADOLF
Olof Palme
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att ett företag bildas med uppgift att bedriva förlagsverk samhet på utbildningsväsendets område i syfte särskilt att utveckla och förbättra läromedelsproduktionen. Avtal har — under förutsättning av Kungl. Maj:ts god kännande — träffats mellan staten, Svenska kommunförbundet och Kooperativa förbundet om att driva verksamheten i ett gemensamt ägt aktiebolag. Företaget skall bildas genom att skolöverstyrelsens förlag sammanförs med det av Svenska kommunförbundet och Kooperativa förbundet samägda Bokförlaget Liber AB.
Det nya förlaget beräknas kunna träda i funktion den 1 juli 1969.
1
—
Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 63
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
Utdrag av protokollet över utbildningsärenden, hållet inför Hans Maj.t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 15 mars
1968.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Kling, Johansson, Holmqvist, Aspling,
Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Odhnoff,
Wickman, Moberg.
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Palme, anmäler efter gemensam
beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om organisation av ett läro-
medelsförlag samt anför.
Kungl. Maj.ts proposition nr 63 år 1968
3
Inledning
Kungl. Maj:t uppdrog den 28 juni 1962 åt statskontoret att i samråd med riks revisionsverket verkställa utredning rörande den statliga publiceringsverksamhetens finansiering.
Statskontoret har med skrivelse den 9 december 1966 överlämnat betänkandet Statlig publicering (SOU 1967: 5).
Efter remiss har yttranden över betänkandet avgetts av hovrätten över Skåne och Blekinge, försvarets intendenturverk, arméförvaltningen, civilförsvarsstyrelsen, riksförsäkringsverket, medicinalstyrelsen, poststyrelsen, sjöfartsstyrelsen, länssty relserna i Kronobergs och Kopparbergs län, statistiska centralbyrån, kungliga bib lioteket, universitetskanslersämbetet, skolöverstyrelsen, rikets allmänna kartverk, lantbrukshögskolan, statens pris- och kartellnämnd, statens institut för konsument frågor, arbetsmarknadsstyrelsen, statens råd för byggnadsforskning, offentlighets kommittén, läromedelsutredningen (LU), rikspolisstyrelsen, marinförvaltningen, flygförvaltningen, telestyrelsen, nordiska museets nämnd, fiskeristyrelsen, jordbru kets upplysningsnämnd, kommerskollegium, patent- och registreringsverket, om budsmannen för näringsfrihetsfrågor, styrelsen för riksdagens förvaltningskontor, styrelsen för riksdagsbiblioteket, annonsbyråernas förening (AF), Grafiska arbets givare- och industriorganisationema (GAI), Landsorganisationen i Sverige (LO), Svenska bokförläggareföreningen, Svenska kommunförbundet, Svenska Reproduk tions AB (SRA), Svenska tidningsutgivareföreningen (TU), Sveriges akademikers centralorganisation (SACO), Tjänstemännens centralorganisation (TCO) och Sve riges industriförbund.
Universitetskanslersämbetet har bifogat yttranden från konsistorierna vid uni versiteten i Uppsala, Lund, Stockholm och Göteborg, karolinska institutet, Chal mers tekniska högskola och handelshögskolan i Göteborg. Kommerskollegium har bifogat yttrande från Stockholms handelskammare, Skånes handelskammare och handelskammaren i Göteborg.
Skrivelse har vidare inkommit från AB Svensk Byggtjänst. På grundval av statskontorets utredning har Kungl. Maj:t tidigare denna dag på hemställan av chefen för finansdepartementet beslutat förelägga riksdagen prop.
1968: 62 angående organisationen av den statliga publiceringsverksamheten. Stats kontorets i betänkandet framlagda förslag rörande skolöverstyrelsens förlag behand las emellertid inte i sagda proposition.
Jag anhåller nu att på grundval av statskontorets förslag i sistnämnda hänseende få ta upp fråga om bildande av ett läromedelsförlag. I samband med beredningen av detta ärende har förhandlingar förts och överenskommelse träffats med Svenska kommunförbundet och Kooperativa förbundet om samverkan i läromedelsförlag.
1
* —
Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 63
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
Statskontorets utredning
I statskontorets utredning lämnas bl. a. följande uppgifter om förlagsverk
samheten vid skolöverstyrelsens förlag (SÖ-förlaget).
SÖ-förlaget har växt fram och arbetar som ett serviceförlag inom skolöversty
relsen. Förlagets existens är direkt betingad av skolöverstyrelsens strävan att ge
nom tryckta anvisningar och utveckling av lämpliga och riktgivande läroböcker
och andra hjälpmedel aktivt medverka till undervisningens utformning och ett
snabbt genomförande av skolreformerna ur såväl organisatorisk och administra
tiv synpunkt som beträffande de pedagogiska metoderna. Utvecklingen av förlagets
utgivning och arbetsformer kan därför ses som en funktion av skolöverstyrelsens
successivt ökade åtaganden i dessa avseenden.
Det nuvarande SÖ-förlaget har sitt ursprung i den gamla skolöverstyrelsens för
lagsverksamhet och i den tidigare yrkesöverstyrelsens bokdetalj. Den förra utveck
lades under 1940-talet och bygger formellt på ett beslut av Kungl. Maj:t den 10
februari 1950. Enligt beslutet har skolöverstyrelsen rätt »att utgiva publikationer,
som befinnas erforderliga för ett ändamålsenligt bedrivande av arbetet vid de över
styrelsen underställda läroanstalterna och vilkas utgivande beräknas kunna bekostas
genom till överstyrelsen inflytande inkomster av sålunda utgivna publikationer».
I beslut den 25 juli 1958 medgav Kungl. Maj:t skolöverstyrelsen rätt att låta publi-
kationsverksamheten omfatta även framställning och försäljning av sådana peda
gogiska hjälpmedel som smalfilm, tonband, bildband och grammofonskivor. För
yrkesöverstyrelsens bokdetalj angavs vissa motsvarande principer i instruktionen
för överstyrelsen.
De båda tidigare förlagsenhetema arbetade i nära anslutning till övriga arbets
enheter inom respektive överstyrelse och utan klar avgränsning vare sig i fråga om
arbetet med framställningen av publikationer eller ur ekonomisk synpunkt. Detta
till trots fick verksamheterna stor omfattning med relativt breda sortiment och ut
vecklades — särskilt inom skolöverstyrelsen — ganska långt i riktning mot själv
finansiering.
Utvecklingen av de båda förlagsenhetemas försäljning av skrifter, AV-material
och övningsmateriel kan belysas med följande uppgifter om den totala försäljningen
under några budgetår (avrundade belopp). Uppgifterna avser såväl egen produktion
som distribution för andra förlag.
Budgetår
Skolöverstyrelsens
Yrkesöverstyrelsens
förlagsverksamhet
bokdetalj
1960/61
246 000 kr
740 000 kr
1963/64
846 000 kr
715 000 kr
1964/65
1 369 000 kr
915 000 kr
Kungl. Maj.is proposition nr 63 år 1968
5
I anslutning till sammanslagningen av de båda tidigare överstyrelserna till nya skolöverstyrelsen och inför den ökade mängden av åtaganden för förlagsverksamhe terna gjordes hösten 1964 i samråd med statskontoret en utredning, som ledde till beslut av verksledningen om att förlagsenheterna skulle sammanföras och om organiseras till ett mera reguljärt förlag inom skolöverstyrelsens ram. Det nya för laget skulle utvecklas till en ekonomiskt självbärande förlagsverksamhet med ade kvata arbetsmetoder och resurser för en utökad och fackmässig produktion. Efter omorganisationen har försäljningen fortsatt att öka trots att den nya förlagsorga- nisationens större produktionskapacitet endast i mindre utsträckning hunnit med föra ett utökat försäljningsunderlag.
I december 1964 anställdes en förlagschef och därefter utformades riktlinjer för den nya förlagsorganisationen. Under 1965 har dessa riktlinjer till stor del om satts i vad gäller den konkreta utformningen av förlagets organisation och arbets rutiner, anskaffningen av lokaler och personalresurser samt utvecklingen av mark nadsföringen och etableringen av förlaget utåt. Därvid har noggrannare erfarenhe ter och övervägande om uppgifterna för förlaget motiverat en i viss mån annan om fattning och organisation av verksamheten än vad man tidigare utgick ifrån.
Den nuvarande förlagsverksamheten drivs i vissa avseenden som andra regul
jära förlag och har bl. a. samma inre organisation samt personal med samma funk tioner och tjänsteställning som dessa. Att förlaget arbetar inom ramen för den statliga förvaltningen och i nära kontakt med övriga arbetsenheter inom skolöver styrelsen innebär å andra sidan vissa särdrag beträffande administration, ekono miska principer, produktval och produktutformning.
Förlagets personal uppgår till drygt 301 personer som fördelar sig på administra tion, redaktion och produktion, expedition och lager samt en utställnings- och butikslokal. Specialredaktionerna för »Aktuellt från skolöverstyrelsen» respektive »Pedagogiska Meddelanden från skolöverstyrelsen» finansieras dessutom av för laget. Ur organisatorisk och juridisk synpunkt är förlaget en arbetsenhet inom överstyrelsen.
SÖ-förlagets uppgift är att vara ett serviceförlag åt skolöverstyrelsen och för skol överstyrelsen väsentliga områden genom att ombesörja en självfinansierande och fackmässig förlagsproduktion av det omfattande material som framkommer i an slutning till skolöverstyrelsens egen verksamhet och av annat material för skol överstyrelsens intresseområde vars utgivning och utformning skolöverstyrelsen vill främja och påverka. För att denna utgivning skall ske med bästa ekonomi och utförande bör förlaget arbeta efter företagsekonomiska och strikt affärsmässiga principer och med de resurser och metoder som krävs för en rationell avlastning av övriga arbetsenheter, dvs. med de arbetsuppgifter kring framställningen och distributionen av trycksaker och andra förlagsprodukter som kräver redaktionell och grafisk yrkeskunskap.
Av den ekonomiska målsättningen följer bl. a. att förlaget måste eftersträva täckning av alla kostnader och i princip ta betalt för alla produkter och tjänster.
1 Uppgiften avser förhållandena i november 1965. I februari 1968 uppgick personalen till drygt 50 personer.
Detta gäller i lika mån i förhållande till skolöverstyrelsen. Ur ekonomisk syn
punkt kan förlaget betraktas som fristående och har en avräkning med skolöver
styrelsen som i princip innebär att förlaget å ena sidan får betalt för alla pro
dukter som levereras till skolöverstyrelsen men å andra sidan belastas med de
kostnader överstyrelsen har för förlaget. Självbärighetsprincipen och den fullstän
diga kostnadsredovisningen syftar till en prissättning som så långt möjligt låter
produkterna bära sina verkliga kostnader, dvs. utöver de direkta framställnings-
kostnaderna även del i förlagets allmänna omkostnader. Vid prissättningen utgår
man dock inte från självkostnaderna för den enskilda titeln i snävare mening utan
beaktar genom den valda kalkylmetodiken och vissa generella pålägg, som avstäms
mot bokföringsresultatet för den samlade förlagsrörelsen, förlagets kalkylerade
styckekostnad för titeln i fråga. Så långt det är rimligt bör inom ramen för för
lagets ekonomi mera lönsamma titlar få stödja de titlar som kan säljas endast i
mindre upplagor och därför annars skulle bli alltför dyra. Av målsättningen följer
också att förlaget bör bedriva en aktiv utgivningspolitik och marknadsföring för att
skapa ekonomiskt underlag för en produktion av god kvalitet och även för en
sådan mindre lönsam utgivning som är angelägen för skolöverstyrelsen.
Förlaget är inte i egentlig mening vinstdrivande men eftersträvar utöver kost
nadstäckning marginaler som ger tillräckligt utrymme för balansering av ekonomin
från år till år. Verksamheten skall finansieras med försäljningsintäkterna. Anslags
medel tillförs inte förlaget annat än i den meningen att visst material som utformas
till förlagsprodukter kan ha bekostats med anslagsmedel, normalt kommer detta
till uttryck i ett lägre pris på produkten.
I betänkandet framhålls att fördelarna av ett eget förlag inom skolöverstyrelsen
och en förlagsproduktion i nära samarbete med de olika arbetsenheterna inom sty
relsen är många. Det betonas särskilt att det underlag som försäljningen skapar
gör det möjligt för skolöverstyrelsen att i egen regi publicera och till undervisnings
väsendets förfogande ställa även resultatet av det interna arbetet, bl. a. det omfat
tande utvecklingsarbetet. Detta gäller olika slags publikationer men också filmer
och annat AV-materiel, som ofta inte kan produceras på rent kommersiell bas.
En aktiv marknadsföring skapar effektiva distributionskanaler till avnämarna och
medverkar till en ökad spridning av den önskvärda utgivningen. Det kan vidare i
vissa fall vara en fördel att förlaget kan rekommendera produkterna i fria former
utan karaktär av åläggande från skolöverstyrelsen.
Förlagets utgivning och försäljning av skrifter, AV-materiel och övningsmateriel
avser enligt redogörelsen i stort sett följande kategorier:
1. anvisningar för skolan beträffande såväl administration och organisation som
själva undervisningen (serviceutgivning),
2. hjälpmedel för sådana elevkategorier som är för små för att normalt utgöra
underlaget för en rent kommersiell försäljning (bristutgivning),
3. rapporter, metodiska anvisningar och hjälpmedel som framkommer i anslut
ning till det pedagogiska utvecklingsarbetet i skolöverstyrelsens regi (nyprodukt-ut-
givning),
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
4. hjälpmedel i anslutning till nya undervisningsformer och nya ämnen i den ut sträckning som skolöverstyrelsen vill medverka till utformningen av och försörj ningen med adekvata hjälpmedel (nymetod-utgivning).
Förlagets försäljning av såväl egna produkter som av förlagsprodukter i distri bution för andra riktar sig i första hand till skolor och anknytande institutioner men även till allmänheten. Förlaget har — till skillnad från andra förlag — till största delen direktförsäljning men säljer även genom bokhandeln (med gängse rabatter). En del av produktionen och försäljningen avser beställningar av hela upplagor från skolöverstyrelsens sida. På marknadssidan inriktas arbetet på att skapa effektivare produktinformation och distributionsformer för att i enlighet med förlagets ekonomiska målsättning och principer uppnå bästa möjliga försäljnings- resultat. Därvid utnyttjas alla de informationsvägar och reklammetoder som be döms vara effektiva såsom informationsbrev och kataloger till kundkretsen, annon ser, recensions- och friexemplar i informerande syfte, utställningar, påseendeför säljning samt direkta säljkontakter med inköpande instanser.
Statskontoret erinrar i sin utredning om att utgivningen av läro böcker i olika sammanhang varit föremål för statsmakternas intresse, senast ge nom motioner till 1964 års riksdag då frågan om samhälleliga insatser för till skapande av ett skolboksförlag aktualiserades (I: 56 och II: 73 samt I: 315 och II: 413). I anledning av de båda sistnämnda motionerna förordade riksdagen en ut redning om produktion och granskning av bl. a. läroboksmateriel, varvid även frå gan om ett samhällsägt skolboksförlag borde beaktas. Utredningen skulle vara helt förutsättningslös och även pröva spörsmålet om förlag i form av t. ex. ett av kommunerna och staten gemensamt ägt företag (SäU 1, rskr 407). Statskontoret påpekar vidare att enligt Kungl. Maj:ts bemyndigande den 27 januari 1966 till kallats sakkunniga för att verkställa utredning rörande produktion och gransk ning av läroböcker och andra pedagogiska hjälpmedel m. m. Statskontoret fram håller att i direktiven för utredningen nämns som en av de sakkunnigas viktigaste uppgifter att utreda frågan om inrättande av ett samhällsägt förlag för produktion av läroböcker och andra pedagogiska hjälpmedel.
För att tillgodose önskemålet om att de enskilda myndigheterna skall kunna er hålla ökad service i trycknings- och publiceringsfrågor föreslår statskontoret en förstärkning av de centrala resurserna härför. Statskonto ret diskuterar tva alternativ för en sadan förstärkning. Enligt det ena alternativet skall all statlig central serviceverksamhet i trycknings- och publiceringsfrågor an komma på SRA. Bolagets nuvarande organisation skall för ändamålet ändras och utökas på så sätt att tre skilda företag skapas — ett för tryckeriverksamhet, ett för allmän förlagsrörelse och distribution samt ett för speciell förlagsrörelse genom överföring till SRA av det nuvarande SÖ-förlaget. Enligt det andra alternativet delas den statliga trycknings- och publiceringsverksamheten upp i en kommersiell och en icke-kommersiell del. Den kommersiella verksamheten skall enligt detta alternativ ankomma på två till SRA knutna förlag, motsvarande __ organisato-
1** •—
Bihans till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 63
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
7
riskt sett — de förlag som skapas enligt det först nämnda alternativet. För den
icke-kommersiella verksamheten inrättas ett centralt serviceorgan. Som icke-kom-
mersiell verksamhet betraktar statskontoret dels uppgifter av förvaltningsmässig
karaktär, såsom normgivning, remiss- och statsbidragsärenden m. m„ dels service
uppgifter rörande produktionen av ej prisbelagda publikationer, blanketter m. m.
Centralorganet skall som företrädare för staten även svara för att avtal träffas med
förlagen om utgivningen av kommersiella, dvs. prisbelagda, statliga publikationer.
De två organisationsalternativen har båda enligt statskontorets mening fördelar
och nackdelar. Att klart förorda ettdera synes statskontoret för närvarande svårt
med hänsyn till att konsekvenserna av tillämpningen av respektive förslag f. n.
knappast med större säkerhet torde kunna överblickas i hela sin vidd. Statskontoret
föreslår därför att förevarande frågor tills vidare löses enligt i huvudsak följande
riktlinjer. Två med SRA:s verksamhet samordnade företag inrättas, nämligen ett
allmänt förlag med distribution och ett speciellt förlag för produktion av läromedel.
Det senare bildas genom att SÖ-förlaget överförs till SR A. Båda förlagens verk
samhet begränsas till utgivning av kommersiella publikationer. De bör dock ha
möjlighet att försöksvis åtaga sig uppgifter rörande icke-kommersiellt tryck. Som
skäl för att överföra SÖ-förlaget till SRA anför statskontoret att redogörelsen för
förlagets verksamhet synes utvisa att någon slutgiltig utformning av förlagets orga
nisation ännu inte kommit till stånd. Det har därför ansetts naturligt att i föreva
rande sammanhang samordna SÖ-förlagets verksamhet med SRA:s med hänsyn
till de fördelar som en sådan koncentration av statlig förlagsrörelse erbjuder. Sam
tidigt härmed skulle SÖ-förlaget enligt statskontoret få en självständig ställning och
eget ekonomiskt ansvar.
En överföring av statliga förlagsuppgifter till förlag som knyts till SRA kommer
enligt statskontoret att innebära relativt betydande förändringar inom den stat
liga publiceringsverksamheten. Man måste även beakta åtskilliga faktorer sär
skilt sådana som bär att göra med publikationernas marknadsföring — vars effekt
för närvarande är föga känd. Av dessa skäl samt på grund av att den organisato
riska uppbyggnaden av de nya förlagen kräver tid förordar statskontoret ett suc
cessivt överförande av arbetsuppgifterna.
Samtidigt som arbetsuppgifter förs över till de nya förlagen drivs en särskild
försöksverksamhet. Försöksverksamheten bör syfta till att pröva om det är lämp
ligt att föra över även arbetsuppgifter av förvaltningsmässig natur jämte service
uppgifter avseende icke-kommersiellt tryck till de nya förlagen. Erfarenheterna
från försöksverksamheten bör läggas till grund för ett framtida slutligt ställnings
tagande i organisationsfrågan. Försöksverksamheten bedöms böra pågå under två
till fyra år. En försöksperiod av denna omfattning ger enligt statskontoret bl. a.
möjlighet att avvakta LU:s ställningstagande i fråga om en samhällsägd förlags
verksamhet för framställning av pedagogiska hjälpmedel.
Ansvaret för genomförandet av föreslagna åtgärder bör under försöksperioden
åvila en särskild arbetsgrupp. Statskontorets nuvarande tryckeriexpedition behålls
i princip oförändrad under perioden.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
9
Tre av statskontorets styrelseledamöter reserverade sig med instämmande av tre experter mot förslaget att samordna de två förlagen med SRA. Reservanterna fann att föreslagna förlag borde organiseras som ett fristående statligt aktiebolag.
I utredningsarbetets slutskede samrådde statskontoret med skol överstyrelsen beträffande vissa avsnitt i en preliminär redogörelse för sina förslag. Skolöverstyrelsens yttrande i samband härmed redovisas i statskontorets betänkande.
Skolöverstyrelsen framhåller att Sö-förlagets omsättning alltjämt ökar trots att verksamheten och produktionen hålls inom de fyra för förlaget uppställda utgiv- ningsprinciperna, serviceutgivning, bristutgivning, nyprodukt-utgivning och nyme- tod-utgivning. Det finns också skäl som talar för att verksamheten, även inom den angivna ganska snäva ramen, kommer att fortsätta att öka i omfattning. Det är en ligt överstyrelsen närmast tre omständigheter som motiverar denna bedömning.
För att skolöverstyrelsen skall kunna bidra till att i ökad omfattning ge den service till skolvärlden, som är en av skolöverstyrelsens fyra huvuduppgifter, måste med säkerhet ett för varje ar ökande antal av studieplaner, informationsskrifter, broschyrer för yrkesorientering, handledningar i administrativa och organisatoriska frågor, anvisningar i pedagogiska frågor, satser med fortbildningsmateriel m. m. komma att fordras. Inom skolöverstyrelsen bedrivs vidare ett omfattande pedago giskt utvecklingsarbete. Detta måste med nödvändighet vara jämförelsevis långsik tigt. Det är därför visserligen först i ett sent stadium i ett utvecklingsprojekt som man kan räkna med att detta frambringar resultat som fordrar förlagstekniska åtgärder, men när resultat föreligger krävs avsevärda insatser från SÖ-förlagets sida, insatser som måste fullgöras i samverkan med de i projektet engagerade. Motsvarande gäller naturligtvis också det utvecklingsarbete på skolbyggnadsom- rådet som kontinuerligt bedrivs inom skolöverstyrelsen.
För det andra framställs inom olika arbetsenheter på skolöverstyrelsen ökande mängder materiel för undervisningen av typen »andra hjälpmedel än tryckta». Dessa, som bör utges inom Sö-förlagets verksamhet, kan förväntas ställa ökade anspråk på förlaget.
Den tredje anledningen till förutsebar ökning av Sö-förlagets verksamhet sam manhänger med det ökade behovet av publicering inom andra, med skolan jäm förbara områden. Skolöverstyrelsen pekar på det stigande behovet av publicering som gör sig gällande inom universitetskanslersämbetets område och sannolikt ock så inom området för vissa specialhögskolor och andra utbildningsanstalter och in stitutioner. Naturligtvis kan man för dessa publiceringsändamål upprätta ytterligare statlig förlagsverksamhet, men det torde dock enligt såväl skolöverstyrelsen som universitetskanslersämbetets mening ligga närmare till hands att undersöka om inte här nämnda, förutsebara förlagsbehov enklast och mest rationellt kan tillgodo ses genom ökning av verksamheten inom det redan etablerade SÖ-förlaget.
Utöver de fyra riktlinjer för Sö-förlagets utgivning som redovisas i utredningen gäller enligt skolöverstyrelsen att verksamheten så långt möjligt skall bedrivas enligt självfinansieringsprincipen. Framställda produkter skall med andra ord bära
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
10
samtliga utgifter. Subventionering av produkter anslagsvägen skall ej förekomma,
en strävan som dock vad avser resultaten av det pedagogiska utvecklingsarbetet
naturligen ej kan renodlas. Det förtjänar också understrykas att inte så få av SÖ-
förlagets produkter hör till det som statskontoret i sin utredning kallar icke-kom-
mersiella produkter. För deras del bereder en renodling av den s. k. självfinansie
ringsprincipen mycket betydande svårigheter. Det torde inte heller vara lika nöd
vändigt att hävda principen i fråga om dessa produkter, eftersom kostnaden för dem
inte belastar någon annan än beställaren, dvs. skolöverstyrelsen och dess olika an
slag. Verksamheten inom SÖ-förlaget skall enligt de av skolöverstyrelsen efter sam
råd med statskontoret uppdragna riktlinjerna inte vara i kommersiell mening vinst
givande. Viss fondering av överskott för utvecklingsarbete inom förlagets rutiner
m. m., erhållande av likviditetsreserver etc. måste dock förekomma. Med här
nämnda reservationer vill skolöverstyrelsen dock balansera verksamheten inom sitt
förlag enligt självfinansieringsprincipen på ett sådant sätt att verksamheten inte
ger vinst i kommersiell mening.
Även om SÖ-förlaget i sin nuvarande organisatoriska form varit i verksamhet
endast en förhållandevis kort tid, anser skolöverstyrelsen sig dock redan ha vunnit
betydelsefulla praktiska erfarenheter av verksamheten. SÖ-förlaget har visat sig
vara ett mycket värdefullt organ för skolöverstyrelsens vägledande och rådgivande
verksamhet. Information om skolreformerna, administrativ och pedagogisk service
i vidare mening, framställning av yrkesväglednings- och studieorienteringsmaterial,
som för övrigt årligen måste förnyas, tillhandahållande av tryckt och annat mate
rial för lärares fortbildning är exempel på några få men mycket viktiga områden där
tillgång på egen förlagsverksamhet visat sig vara en förutsättning för att skolöver
styrelsen skall kunna fullgöra sina uppgifter tillräckligt snabbt, smidigt och effek
tivt. Oavsett vilken organisatorisk lösning man för framtiden finner på den stat
liga publikationsverksamheten, måste skolöverstyrelsen med hänsyn till sina upp
gifter förfoga över erforderlig förlagskapacitet.
Verksamheten i de nuvarande formerna har emellertid enligt skolöverstyrelsen å
andra sidan ej varit utan olägenheter. Dessa kan väsentligen sägas hänga samman
med ämbetsmannaansvaret, upphovsrättsfrågan, upphandlingsförordningen samt
administrativa och affärsmässiga komplikationer. Till komplikationerna hör bl. a.
former för personalens anställning, pensionsrätt och tjänsteårsberäkning i vissa
fall, öppnande av postgiro respektive checkkonto, finansiering vid likviditetsan-
strängning, inordnande av affärsredovisning i statliga redovisningsformer. Även
om verksamheten flutit och alltjämt flyter förhållandevis friktionsfritt måste dock
i längden, framförallt då vid en utökning av verksamheten, nämnda olägenheter
betraktas som i hög grad besvärande. Skolöverstyrelsen har därför redan vid åt
skilliga tillfällen övervägt hur man med bibehållande av de fördelar som SÖ-för-
laget i egenskap av verkets eget serviceorgan innebär skall kunna förändra dess or
ganisatoriska status så att de med verksamheten i dess nuvarande form förenade
olägenheterna elimineras. Någon lösning på denna fråga har skolöverstyrelsen dock
hittills ej kunnat finna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
11
Vad avser förlagsorganisationen innebär statskontorets utredning bl. a. att ett speciellt förlag skall inrättas för produktion av läromedel. Skolöverstyrelsen till styrker statskontorets förslag om att SÖ-förlaget frigörs som arbetsenhet inom verks- organisationen och ges status av juridisk person, lämpligen i form av statligt aktiebolag med egen styrelse. Som förutsättning för sin tillstyrkan anger skolöver styrelsen att förlaget även i en ny organisatorisk form alltjämt måste vara ett ser viceorgan åt skolöverstyrelsen och, om utvecklingen visar det lämpliga härav, även åt universitetskanslersämbetet och den härmed jämställda utbildningsverksamhet i övrigt som kan bli aktuell. Skolöverstyrelsen förutsätter vidare att utbildnings verksamheten får ha ett avgörande inflytande i bolagets styrelse samt att bolagets uppgifter att vara serviceorgan åt utbildningsverksamheten inskrivs i bolagsord ningen. Bolaget förutsätts självständigt svara för marknadsföring, försäljning och kundkontakt m. in. i den omfattning som förlagets uppgifter och speciella förutsätt ningar motiverar. Någon uppdelning i kommersiellt respektive icke-kommersiellt tryck kan inte förekomma inom SÖ-förlagets verksamhetsområde utan förlaget måste inom utbildningsområdet ovillkorligen fungera som ett organ för såväl kom mersiellt som icke-kommersiellt tryck.
Skolöverstyrelsen framhåller slutligen att ytterligare utredning inte synes ända målsenlig. Beslut bör fattas utan dröjsmål. De frågor i olika avseenden som allt jämt återstår att lösa vid en omorganisation av den statliga publiceringsverksam heten är visserligen omfattande och betydelsefulla, men de synes bäst kunna be handlas av den organisationsgrupp som föreslås i utredningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
Remissyttrandena
Här redovisas de yttranden som särskilt behandlar utredningens förslag rörande
Sö-förlaget. För en närmare redogörelse för remissyttrandena i övriga delar hän
visas till prop. 1968: 62. Beträffande utredningens förslag om de två förlagens
samordning med SRA kan dock nämnas, att omkring en tredjedel av
samtliga yttranden behandlar denna fråga. Av dem som uttalar sig är något mindre
än hälften positiva till en sådan samordning medan övriga avstyrker denna.
Följande myndigheter och övriga organ har särskilt yttrat sig över förslaget om
Sö-förlaget, nämligen skolöverstyrelsen, universitetskanslersämbetet, LU, Svenska
kommunförbundet, SRA, Sveriges grafiska industriförbund, Svenska boktryckare-
föreningen, Sveriges bokbinderiidkareförening och Svenska bokförläggareförening
en.
I flera yttranden framhalls samhällets intressen i en förlagsverksam
het på utbildningsväsendets område. Skolöverstyrelsen erinrar om de mycket stora
intressen som det allmänna har genom dels publicerings- och kommunikationsverk-
samhet, dels de väsentliga inköp av tryckalster och läromedel som det allmänna
fullgör genom primär- och sekundärkommunernas verksamhet. Även dessa senare
uppgifter kommer med säkerhet att öka under kommande år, bl. a. därför att det
allmännas ansvar och uppgifter i fråga om utbildning kan förutses komma att allt
jämt öka. Även om utredningen inte nämnvärt berör denna sista del av frågeom
rådet är det uppenbart att de framlagda förslagen aktualiserar frågan om hur i
framtiden kommunernas intressen härvidlag skall tas till vara och om de motiverar
särskilda åtgärder. Denna fråga om tillgodoseende av kommunernas behov har
emellertid, i varje fall vad avser dess mer vittsyftande omfattning, hänskjutits till
LU. Detta hindrar dock inte att kommunerna, till vilka Sö-förlaget huvudsakligen
vänder sig med sin produktion, redan i förevarande fråga har intressen som natur
ligen bör beaktas. Skolöverstyrelsen understryker vidare att behovet av förlagsin
satser genom det allmännas försorg säkerligen kan förutses komma att växa vä
sentligt också i fråga om den akademiska kurslitteraturen. Enligt universitetskans
lersämbetet kan med säkerhet antas, att ämbetets behov av att ge ut tryckta pu
blikationer av olika slag kommer att avsevärt öka — framför allt i samband med
en intensifierad studierådgivning, förändrade former för intagning till spärrade
utbildningslinjer, ökad universitetspedagogisk aktivitet m. m.
LU har pekat på några motiv för att en statlig-kommunal samverkan på lärome
delsområdet allvarligt bör prövas. Allt flera delar av utbildningsväsendet har lagts
under kommunalt huvudmannaskap. Det gäller f. n. förskolan, grundskolan, gym
nasiet, fackskolan och yrkesskolan. Den sistnämnda är bortsett från de företagsin-
byggda yrkesskolorna primär- eller landstingskommunal. Landstingen ansvarar
också för många folkhögskolor, stora delar av specialundervisningen samt utbild
ningen inom vårdsektorn. Riksdagens beslut våren 1967 om vuxenutbildning inne
13
bär att kommunerna blir huvudmän även för den framtida verksamheten inom vuxenutbildningen. Som exempel på områden där statlig-kommunal samverkan pa läromedelsområdet kan övervägas nämner LU forskning och utvecklingsverksam het, produktions-, distributions- och inköpsfrågor, läromedel för handikappade samt kurslitteratur för universitets- och högskolestudier.
Svenska kommunförbundet erinrar om att kommunerna i inte ringa utsträckning är avnämare av statlig publicering och att detta i speciellt hög grad gäller SÖ- förlagets publiceringsverksamhet. Förbundet ser det som statens och kommuner nas gemensamma ansvar och intresse att det pedagogiska utvecklings- och rationali- seringsarbetet inom skolväsendet samordnas och enligt förbundets bedömning får förlagsverksamheten viktiga funktioner i detta samspel.
Sveriges grafiska industriförbund, Svenska boktryckareföreningen och Sveriges bokbinderiidkareförening framhåller i ett gemensamt yttrande att det är uppenbart att det måste ankomma på staten närmast genom skolöverstyrelsen att svara för den forskning och den utveckling av ny metodik som skall tillämpas inom under visningen liksom att svara för utformning av läroplaner m. m. Det framstår såsom naturligt att staten utövar en granskande och godkännande verksamhet i fråga om läroböcker och andra läromedel. Lika naturligt synes det å andra sidan vara att man i fråga om produktionen av dessa läromedel borde lita till de tjänster, som kan erbjudas av för ändamålet redan uppbyggda företag. Inrättandet av det sär skilda SÖ-förlaget har ursprungligen motiverats med att det skulle svara för utgiv ning endast av vissa skolböcker i experimentsyfte och vissa andra skolböcker i små upplagor. Den därutöver redan vidtagna utvidgningen av förlagets verksamhet, som alltså inte svarar mot de redovisade motiven för förlagets tillkomst, liksom planer på ytterligare utvidgning måste från organisationernas synpunkt möta bestämd kri tik. Då emellertid som bekant en särskild utredning tillsatts rörande läromedels- försörjningen, varvid bl. a. frågan om ett statligt skolboksförlag skall ytterligare prövas, finner organisationerna inte skäl föreligga att i detta sammanhang närmare ingå på denna fråga och utgår såsom självklart ifrån att ingen åtgärd vidtas som föregriper nämnda utredning.
Även Svenska bokförläggareföreningen anser det uteslutet att man nu, medan ar betet inom läromedelsutredningen pågår, skulle kunna ta någon definitiv stånd punkt till ändring av SÖ-förlagets ställning, åtminstone vad angår den pedagogiska utgivningen. Enligt föreningen är det av stort värde att det finns en mångfald läro böcker och att många experter arbetar på att få fram nya och ännu bättre böcker. Inom de gränser som anges av kursplanerna finns utrymme för personliga insatser. Härigenom kan utvecklingen kontinuerligt föras framåt. Sanningen inom samhället är inte oföränderlig och även elevernas vana vid text, bild och mekaniska hjälp medel är olika under skilda perioder. Det är — säger föreningen — betydelsefullt att i ett fritt samhälle den verkställande maktens likriktande hand inte får alltför intim kontakt med det fria ordets mångfaldigande. Föreningen framhåller att det nyss sagda givetvis inte innebär någon erinran mot att SÖ-förlaget, såsom länge skett, ger ut handledningar för lärare, författningstexter för skolmyndigheter och
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
14
speciellt svårfinansierade läroböcker för minoriteter, som ovillkorligen behöver
stöd av det allmänna. Slutligen anför föreningen bl. a. att skolöverstyrelsen hittills
inte lär ha försökt att med hjälp av offentliga medel använda låga priser såsom
konkurrensmedel. Att skolöverstyrelsen inte är beroende av förlagsrörelsens resultat
och att det sålunda inte finns någon automatisk prisregulator innebär emellertid
enligt föreningen ett störande moment på den i allmänhet väl fungerande normala
bokförlagsmarknaden. Allvarligare ur många synpunkter är emellertid att de som
skall svara för inköp och användning av läroböcker lätt kan bibringas den upp
fattningen — med eller utan grund — att de bör i första hand köpa och använda
statliga läroböcker antingen därför att de är utgivna av staten eller därför att de
förmodas av den anledningen vara de bästa.
I fråga om läromedelsproduktionens uppgifter framhåller
skolöverstyrelsen att utvecklingen i fråga om läromedel på alla undervisningsstadier
och områden snabbt går mot införande av mer sammansatta läromedel eller system
av läromedel. På vissa områden — det gäller närmast området för datamaskinför-
medlad utbildning och elektroniskt baserade läromedel — kommer utvecklingen
att föregås av en jämförelsevis omfattande försöksverksamhet, som oundgängligen
fordrar kompletterande material av ibland mer, ibland mindre konventionell för-
lagsnatur. Hur dessa läromedelspaket kommer att sammansättas i sin slutliga ut
formning torde det enligt skolöverstyrelsen vara för tidigt att nu uttala sig om.
Men om de för utvecklingsarbetet närmast ansvariga myndigheterna skall kunna
leda och driva detta arbete tillräckligt effektivt måste de som ett rent serviceorgan
till sitt förfogande ha en tillräckligt stor och effektiv förlagsorganisation. Nyare
amerikansk utveckling bekräftar i hög grad denna uppfattning. Skolöverstyrelsen
redovisar vidare i fråga om de mer konventionella läromedlen film och annan AV-
materiel att styrelsen genom ett flerårigt utvecklingsarbete på detta område kom
mit att bli ensam svensk representant för den europeiska skolfilmfederationen och
därigenom pa fördelaktiga villkor fått tillgång till en betydelsefull internationell
produktion. Skolöverstyrelsen står nu inför nödvändigheten att utan dröjsmål söka
förlagsmässigt producera den materiel som sålunda redan finns och endast väntar på
att presenteras på för undervisningsbruk lämpat sätt. Endast svårigheter av praktisk
natur har hittills hindrat SÖ-förlaget från att fullgöra dessa uppgifter.
Ytterligare en omständighet i detta sammanhang är enligt skolöverstyrelsen av
betydelse för bedömningen av de anspråk som framdeles kommer alt ställas på ett
statligt förlag för produktion m. m. av läromedel för hela undervisningsväsendet.
Inom ramen för dels anslaget till pedagogiskt utvecklingsarbete, dels anslaget till
fortbildning av lärare m. m. utvecklas nya undervisningsmetoder och metodmate
rialsystem, vilka för sitt slutliga genomförande fordrar jämförelsevis omfattande
förlagsmässiga insatser, insatser som kommer att bli av delvis nytt slag. Eftersom
utvecklingen av dessa metod-materialsystem, av typen IMU (individualiserad mate
matikundervisning), SIM (självinstruerande, svårighetsgraderat läsmaterial) eller
UME (undervisningsmetodik i engelska), sker uteslutande i statsverkets regi och
bekostas av skattemedel är det rimligt att den slutliga produktionen också sker ge-
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
Kungl. Maj.ts proposition nr 63 år 1968
15
nom statliga insatser samt att uppkommande försäljningsvinst återförs till det all
männa, i första hand så att man genom vinsten kan till en del bekosta det fort
satta utvecklingsarbete som fordras bl. a. för att de nya produkterna skall kunna
successivt förbättras. Skolöverstyrelsen, universitetskanslersämbetet och övriga
statligt ansvariga myndigheter på undervisningens fält måste, betonar överstyrelsen,
fa möjlighet att utan dröjsmål föra ut resultaten av eget utvecklingsarbete. Mark
nadsföringen kommer att kräva fortsatta insatser av styrelsen och dess tjänstemän
varför en utläggning av projekten på enskilda producenter får bedömas som svår-
genomforbar. Vad här sagts gäller inte minst därför att marknadsföringen fram
deles av nya utvecklingssystem på undervisningsområdet liksom inom all annan
avancerad verksamhet måste förenas med en långt driven inskolning av den perso
nal som skall använda materielen. Denna inskolning kommer i många fall ej att
kunna skiljas från den fortbildningsverksamhet i övrigt som skolöverstyrelsen be
driver.
o Universitetskanslersämbetet uttalar i fråga om utvecklingen på läromedelsom
rådet att det pågående universitetspedagogiska utvecklingsarbetet med säkerhet le
der åt samma håll som inom skolans område, läromedlen blir ett allt mer omfat
tande område, där kravet på integration mellan olika typer av undervisningsmate
rial blir allt mer markant och där boken blir ett bland fler läromedel.
Frågan om ett särskilt läromedelsförlag och den företagsform som skall
gälla för det behandlas ingående i flera remissyttranden.
Skolöverstyrelsen tillstyrker utredningens förslag om att SÖ-förlaget frigörs som
arbetsenhet inom verksorganisationen och ges ställning av egen juridisk person,
lämpligen i form av statligt aktiebolag. Som bestämd förutsättning för sin till
styrkan anger skolöverstyrelsen, att förlaget även i en ny organisatorisk form allt
jämt måste vara ett serviceorgan åt styrelsen och, om utvecklingen visar det lämp
liga härav, därjämte åt universitetskanslersämbetet och den härmed jämställda ut
bildningsverksamhet i övrigt som kan bli aktuell. Styrelsen förutsätter vidare att
utbildningsverksamheten får ha ett avgörande inflytande i bolagets styrelse samt
att bolagets uppgifter att vara serviceorgan åt utbildningsverksamheten inskrivs i
bolagsordningen. Med hänsyn till de arbetsuppgifter som åvilar de för undervis
ningsverksamheten ansvariga ämbetsverken och de erfarenheter styrelsen kunnat
göra av SÖ-förlaget under de senaste årens verksamhet bedömer styrelsen det så
lunda som oundgängligen nödvändigt att styrelsen även fortsättningsvis alltjämt
till sitt förfogande har en serviceenhet av förlagets karaktär. Skulle det nuvarande
SÖ-förlaget avvecklas eller förändras så genomgripande att styrelsen inte längre
kan med tillräckligt inflytande förfoga över dess verksamhet, ställs styrelsen inför
nödvändigheten att inom ämbetsverket åter bygga upp en speciell arbetsenhet för
i stort sett de förlagsuppgifter och den kommunikationsförmedling som SÖ-förla-
get i dag ombesörjer. Skolöverstyrelsen understryker, att inte heller en eventuell
koncernbildning får medföra någon begränsning av det inflytande på SÖ-förlagets
ledning från utbildningsmyndigheternas sida, som styrelsen ställt som villkor^ör
sin tillstyrkan av förlagets ombildning till aktiebolag. Styrelsen förutsätter vidare att
] (•
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
bolaget självständigt får svara för marknadsföring, försäljning och kundkontakt
m. m. i den omfattning som förlagets uppgifter och speciella förutsättningar moti
verar. Någon uppdelning i kommersiellt respektive icke-kommersiellt tryck kan
heller inte förekomma inom SÖ-förlagets verksamhetsområde utan förlaget måste
inom utbildningsområdet ovillkorligen fungera som ett odelat serviceorgan.
Vid sitt ställningstagande utgår skolöverstyrelsen från att det är ett väsentligt fak
tum att ett särskilt läromedelsförlag redan finns i form av Sö-förlaget. Skolöver
styrelsen finner det därför naturligt att begränsa frågeställningen till huruvida SÖ-
förlaget har den administrativa status och den organisationsform som är mest än
damålsenlig med hänsyn till förlagets uppgifter och arbete inom ramen för under
visningsverksamhetens behov. Även om Sö-förlaget i sin nuvarande organisato
riska form varit i verksamhet endast en förhållandevis kort tid, har dock redan
betydelsefulla praktiska erfarenheter av verksamheten vunnits som underlättar
en bedömning av utredningens förslag. Av väsentlig betydelse för SÖ-förlagets
verksamhet i nuvarande form är enligt skolöverstyrelsen de fyra riktlinjer för ut
givningen — serviceutgivning, bristutgivning, nyprodukt-utgivning och nymetod-ut-
givning — som tillämpats och som avgränsar SÖ-förlagets utgivning mot den pro
duktion som sker genom andra förlag. SÖ-förlagets verksamhet i de nuvarande
formerna har enligt skolöverstyrelsens uppfattning bedrivits relativt framgångsrikt,
i varje fall i den meningen att förlaget kunnat allt bättre fylla sina servicefunktioner
inom ämbetsverket. Verksamheten har emellertid å andra sidan inte varit utan
olägenheter. Dessa har väsentligen hänfört sig till ämbetsmannaansvaret, upphovs-
rättsfrågan, upphandlingsförordningen samt administrativa och affärsmässiga kom
plikationer. Enligt skolöverstyrelsens bedömning torde det i längden ej bil möjligt
att driva en så omfattande verksamhet som den SÖ-förlaget nu bedriver mom ra
men för de speciella bestämmelser som gäller för ett statligt ämbetsverks arbete.
Önskemålet att eliminera de olägenheter som sammanhänger med bl. a. upphovs
rätten och upphandlingsförordningens bestämmelser motiverar enligt skolöversty
relsen starkt en övergång snarast möjligt till en juridiskt mer självständig form för
SÖ-förlaget än den nuvarande.
Skolöverstyrelsen finner det beträffande de nuvarande riktlinjerna för förlaget
naturligt, med hänsyn främst till läromedelsutredningens pågående arbete, att des
sa alltjämt får bli i rimlig omfattning vägledande för den fortsatta verksamheten
med förlaget som statligt aktiebolag. I övrigt fordras enligt styrelsens mening
ingen särskild begränsning av verksamheten utöver den som anges av bolagsord
ning och gällande lagstiftning.
Universitetskanslersämbetet framhåller att det utan att formellt avtal träffats va
rit ämbetets avsikt att huvudsakligen ge ut sina publikationer genom Sö-förlaget,
som således skulle bli ett serviceorgan åt ämbetet liksom nu åt skolöverstyrelsen.
Ämbetet konstaterar vidare att SÖ-förlagets nuvarande status medför problem. Bet
inte minst besvärliga i sammanhanget är upphovsrättsfrågan, vartill kommer ekono
miska och andra komplikationer, som beror på förlagets nuvarande organisatoriska
anknytning till skolöverstyrelsen. En förändring av SÖ-förlagets status är därför
enligt ämbetets mening nödvändig från många synpunkter. Väsentligt är emellertid
att förlaget i sin nya form kan behålla sin primära uppgift att producera material
för utbildningsväsendets behov.
LU tillstyrker statskontorets förslag om att SÖ-förlaget som ett speciellt förlag
för produktion av läromedel knyts till en med SRA samordnad förlagsenhet. LU
pekar i sammanhanget — med anledning av den reservation som avgetts mot stats
kontorets förslag — på att liknande samordning mellan förlags- och tryckeriverk
samhet förekommer på den enskilda läromedelsmarknaden. Den ledande förlags-
koncernen på området är exempelvis helt integrerad med två av våra största trycke
riföretag, varav ett tillhör landets dominerande tryckerikoncerner. Det näst största
läiomedelsförlaget ingår i ett av landets största tryckerikoncerner. Den föreslagna
förändringen av SÖ-förlagets status utgör enligt LU inget hinder för den prövning
av frågan om statlig-kommunal samverkan på läromedelsområdet som enligt di
rektiven ankommer på LU. Ett par av ledamöterna i LU reserverar sig mot det av
LU avgivna remissyttrandet. En av reservanterna uttalar sig för ett avstyrkande av
statskontorets förslag rörande SÖ-förlaget. Den andre reservanten anför att för
ändringen av SÖ-förlagets status måste ske under sådana former och villkor att
den inte föregriper eller försvårar genomförandet av de förslag som LU kan kom
ma att framföra.
Svenska kommunförbundet finner sig ha anledning att ägna särskild uppmärk
samhet åt vad som föreslagits rörande SÖ-förlagets framtida status. Vad utredning
en och skolöverstyrelsen redovisat beträffande de olägenheter som är förknippade
med SÖ-förlagets nuvarande ställning motiverar enligt förbundets mening en änd
ring av förlagets juridiska status. Ändringen synes böra innebära att hela förlags
verksamheten bryts ut ur ämbetsverket. Kommunförbundet finner det vara angelä
get att ett väl fungerande samband mellan skolöverstyrelsen och förlaget bevaras
även efter omorganisationen.
Inom den privatägda delen av branschen torde, framhåller SRA, det i själva ver
ket höra till undantagen att förlagsrörelse inte samordnas med tryckeriverksam
het. Ur företagsekonomisk synpunkt är det olyckligt — fortsätter SRA__om den
statliga koncernen helt eller delvis åstadkommer en dubblerad organisation. Kost
naderna blir avsevärt lägre om verksamheten koncentreras till ett företag. Lägre
styckepris och slagkraftigare marknadsföring erhålls än genom uppsplittring, där
varje enhet själv får sköta sin administration, produktion, försäljning, reklam och
distribution utan tillgång till specialister inom alla verksamhetsgrenar. Även för
kundkretsen är det en förenkling att ha endast ett ställe att vända sig till. Sam
manfattningsvis uttalar SRA att de uppgifter som beskrivits i utredningen är väl
lämpade att inpassa i en statlig företagsform med liknande organisation som den
privata branschens kombinerade grafiska industri- och förlagsrörelser. Kommersiell
verksamhet bör enligt SRA varken helt eller delvis förläggas till ett ämbetsverk.
Sveriges gi afiska industriförbund, Svenska boktryckareföreningen och Sveriges
bokbinderiidkareförening rekommenderar i sitt tidigare omnämnda gemensamma
yttrande att de brister i fråga om främst samordningen som påtalats beträffande den
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
17
statliga publiceringsverksamheten avhjälps genom erforderlig förstärkning av stats
kontorets tryckeriexpedition. Denna bör få sin roll som centralt serviceorgan fast
ställd och utvidgad genom att det fastslås att berörda myndigheter skall vara skyl
diga att i publiceringsfrågor inhämta expeditionens råd och anvisningar. Expeditio
nen bör enligt organisationerna få ställning som centralt upphandlande organ med
uppgift att anlita de tryckerier och förlag som på affärsmässiga grunder kan befin
nas lämpliga. Även över försäljning och distribution kan expeditionen ges ett er
forderligt inflytande genom de avtal som ingås med anlitade leverantörer utan att
detta behöver medföra inrättande av statlig förlagsfunktion. Organisationerna ut
talar sammanfattningsvis att de helt delar reservanternas uppfattning att en orga
nisatorisk samordning mellan SRA och de statliga upphandlande organen skulle
medföra risk för att tryckeriet skulle komma i förmånsställning i relation till andra
tryckeriföretag vid upphandlingen, vilket skulle kunna medföra en marknadsmassigt
omotiverad utbyggnad av de statliga tryckeriresurserna.
Även Svenska bokförläggareföreningen uttalar sig för att statens behov av ser
viceorgan för publiceringsverksamheten tillgodoses genom att statskontorets trycke
riexpedition ges ökade resurser. Föreningen, som uppfattat huvudsyftet med utred
ningen vara att överväga sådana åtgärder som kan väntas förbättra det ekonomiska
utfallet av den statliga publiceringsverksamheten samtidigt som myndigheternas le
gitima publiceringsbehov tillgodoses, kan inte finna att det föreligger något ra
tionellt samband mellan detta huvudsyfte och de propåer om en starkt utvidgad stat
lig förlagsverksamhet som utredningens förslag utmynnar i. Vad närmare angår ut
redningens förslag att ansluta förlagsverksamheten till bl. a. det ur skolöverstyrelsen
utbrutna SÖ-förlaget anser föreningen — såsom tidigare redovisats det uteslu
tet att man medan arbetet inom LU pågår skulle kunna ta någon definitiv stånd
punkt till detta projekt, åtminstone vad angår den pedagogiska utgivningen.
Frågan om vilken finansieringsmetod som skall tillämpas vid för
lagsverksamheten tas upp i några remissyttranden. Enligt skolöverstyrelsen är rikt
punkten för SÖ-förlagets produktion att den skall vara självfinansierande, dvs. in
täkterna från framställda produkter skall tillsammans bära samtliga kostnader
för produktionen. Genom en långt driven interndebitering och genom att skolöver
styrelsen själv i fråga om »icke prissatta publikationer» betraktar sig som beställa
re eller köpare i förhållande till sitt eget förlag, har det också visat sig överflödigt
att upprätthålla någon form av skillnad mellan kommersiellt och icke-kommer-
siellt tryck. Självfinansieringsprincipen och därtill hörande krav på interndebite
ring kan emellertid inte drivas till sina yttersta konsekvenser. Råd, anvisningar och
bedömanden av olika slag lämnas naturligtvis i viss omfattning från tjänstemän inom
verket i övrigt till SÖ-förlaget, tjänster som inte kan debiteras den färdiga produk
ten. Skolöverstyrelsen vill emellertid framhålla att motsvarande tjänster inte sällan
lämnas även till andra förlag av tjänstemän inom verket. Men även med beaktande
av här nämnda svårigheter liar skolöverstyrelsen funnit att självfinansieringspnnci-
pen varit lättare att upprätthålla än vad som förmodades då förlaget organiserades
i sin nuvarande form. Vad som anförs i utredningen om att SÖ-förlaget inte avses
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
Kungl. Maj:1s proposition nr 63 år 1968
19
vara vinstgivande gäller naturligtvis under förutsättning att förlaget utgör en del av verksorganisationen. Då Sö-förlaget erhåller självständig administrativ ställning, torde för förlaget få gälla det mål för verksamheten som anges i bolagsordningen och de allmänna rättsreglerna som gäller för all ekonomisk verksamhet, enskild såväl som allmänt bedriven.
Universitetskanslersämbetet anser att i princip alla publikationer bör behandlas som kommersiella och framställas med självfinansieringsprincipen som grund. Be slut om tryckning bör fattas av vederbörande myndighet, som då också har att täcka kostnaderna genom medelsanvisning från de anslag som är ställda till myn dighetens disposition.
Liknande synpunkter på finansieringsfrågan kommer till uttryck i Svenska kom munförbundets yttrande. Såväl kommersiellt som icke-kommersiellt tryck får alltså enligt förbundet förutsättas ingå i det nya företagets verksamhet. Ett ekonomiskt band mellan skolöverstyrelsen och förlaget måste följaktligen bestå, eftersom skol överstyrelsen skall finansiera den icke-kommersiella delen av förlagets verksamhet.
Vad närmare gäller styrelsen för ett nybildat läromedelsförlag uttalar sig endast skolöverstyrelsen och universitetskanslersämbetet.
För att utbildningsverksamheten skall få det inflytande över bolagets ledning, som skolöverstyrelsen anger som en förutsättning för sin tillstyrkan av utredningens förslag, anser styrelsen att det bör ankomma på styrelsen och universitetskanslers ämbetet att nominera vardera så många ledamöter i styrelsen att de tillsammans utgör majoriteten. Det är vidare önskvärt att man undviker alltför stort splittring vid sammansättningen av bolagets styrelse varför ytterligare uppdelning av repre sentationen på andra statliga huvudmän inom utbildningsområdet ej bör förekom ma. Om det anses önskvärt och lämpligt att i styrelsen även finns representant för de kommunala intressena, har styrelsen intet att erinra häremot. Tvärtom kan det för förlagets arbete säkerligen vara av betydande värde att man vid ledningen av förlagets arbete redan på ett tidigt stadium får tillgång till kommunala erfarenheter och önskemål. Styrelsen fäster så stort avseende vid vad som här anförts om bola gets styrelse att detta bör på sätt som anges i 77 § aktiebolagslagen föreskrivas av Kungl. Maj:t i beslutet om förändring av det nuvarande Sö-förlaget till statligt ak tiebolag, alldeles oavsett om aktiebolaget blir fristående eller ingående i en stat lig tryckeri- och förlagskoncern.
Universitetskanslersämbetet finner det väsentligt att de båda ämbetsverk som svarar för utbildning och undervisning får direkt inflytande på det omorganiserade förlagets ledning. Det synes därför naturligt att skolöverstyrelsen och universitets kanslersämbetet blir representerade i företagets styrelse.
Frågan om successivt genomförande av den föreslagna ombild ningen av bl. a. SÖ-förlaget berörs av skolöverstyrelsen. Styrelsen finner förslaget om att den nya organisationen — oavsett om denna sker i koncemform eller ej — skall upprättas successivt föga ändamålsenligt. Erfarenheter från andra områden av allmän och enskild verksamhet talar enligt skolöverstyrelsen för att ett beslut om en ny organisation ej bör vara fakultativt och förenat med en försöksverksamhet
20
Kungi. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
som så småningom skall ge klarare upplysning om huruvida nyordningen bör ge
nomföras eller ej.
Beträffande tidpunkten för ombildningen av SÖ-förlaget och i frågan om
tillsättandet av en särskild arbetsgrupp för genomförandet av de före
slagna åtgärderna uttalar skolöverstyrelsen att den anser att omändringen av SÖ-
förlaget på det sätt som styrelsen tillstyrkt bör ske utan dröjsmål. Styrelsen avstyr
ker tillsättandet av en särskild arbetsgrupp för omändringen. Det bör i stället an
komma på det nya företagets styrelse att ansvara för omändringen. Erforderliga för
beredelsearbeten — inventering, förteckning av de tillgångar som SÖ-förlaget nu
har och som bör ingå i det blivande aktiebolagets bolagskapital, erforderliga för
ändringar i personalens anställningsförhållanden, ändring av avtal i fråga om
främst lokaler m. m. — bör uppdras åt skolöverstyrelsen att utföra i samråd med
universitetskanslersämbetet. Skolöverstyrelsen avser i så fall att för ändamålet till
sätta en mindre arbetsgrupp med tillgång till erforderlig expertis. Slutligen fram
håller styrelsen beträffande inverkan på pågående utredningar m. m. att enligt sty
relsens mening ingen av de institutioner eller verksamheter som gränsar till SÖ-
förlaget skulle ofördelaktigt påverkas eller föregripas i sitt arbete av att SÖ-förla-
get omändras på sätt som utredningen föreslagit.
SRA uttalar att ytterligare utredningsverksamhet inte synes ändamålsenlig, var
för beslut om ombildningen utan dröjsmål bör fattas. Enligt SRA synes det vara
lämpligt att en särskild arbetsgrupp tillsättes för att genomföra ombildningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
21
Överenskommelse om samverkan i läromedelsförlag
I anslutning till beredningen av statskontorets förslag beträffande SÖ-förlaget har överläggningar tagits upp med Svenska kommunförbundet om eventuell sam verkan mellan stat och kommun på läromedelsområdet. Vid överläggningarna har väckts fråga om att sammanföra SÖ-förlaget med det av Svenska kommunförbun det och Kooperativa förbundet (KF) till lika delar ägda skolboksförlaget Bokför laget Liber AB (Liber). I fråga om Liber har i samband med förhandlingarna bl. a. redovisats att förlaget år 1967 hade en omsättning av omkring 6,4 milj. kr. och att antalet anställda uppgår till omkring 30.
Förhandlingarna har lett fram till att överenskommelse — under förbehåll om Kungl. Maj:ts godkännande — träffats mellan staten, Svenska kommunförbundet och KF om att i samverkan driva förlagsverksamhet på utbildningsväsendets om råde i syfte särskilt att utveckla och förbättra läromedelsproduktionen. Verksam heten skall enligt överenskommelsen bedrivas i ett gemensamt ägt aktiebolag, vilket skall bildas genom att SÖ-förlaget sammanförs med Liber. Sammanförandet av förlagen skall tillgå så att Liber övertar Sö-förlagets tillgångar och skulder och att parterna vid nyemission förvärvar aktier i Liber i den omfattningen att aktierna fördelas på staten med 50 % samt på kommunförbundet och KF med vardera 25 %. Det ombildade bolagets aktiekapital anges skola vara 2 milj. kr. Staten skall vid aktieteckningen äga kvitta sin skuld på grund av aktieteckningen mot motsva rande del av sin fordran i anledning av Libers förvärv av SÖ-förlaget. Enligt av talet förbinder sig staten att svara för att bolaget erhåller erforderliga rörelsemedel såväl i samband med ombildningen som därefter vid en rimlig ökning av omsätt ningen och en godtagbar resultatutveckling. Bolagets styrelse skall enligt över enskommelsen bestå av åtta ledamöter. Av dessa utses tre av staten, två av kom munförbundet, två av KF och en av bolagsstämman. Från statens sida förutsätts enligt överenskommelsen att av dess ledamöter en utses av skolöverstyrelsen, en av universitetskanslersämbetet och en av ett statligt aktiebolag. Parterna är ense om att till ordförande i styrelsen utse ledamot som de statliga representanterna föreslår. Ombildningen av SÖ-förlaget och Liber till ett gemensamt förlagsaktie bolag anges i överenskommelsen skola ske den 1 juli 1969.
Sedan principbeslut fattats om sammanförandet av SÖ-förlaget och Liber skall enligt överenskommelsen en av parterna gemensamt utsedd arbetsgrupp förbereda det praktiska genomförandet av ombildningen. Arbetsgruppen skall bl. a. pröva frågor om den närmare inriktningen av förlagsaktiebolagets verksamhet och frågor om bolagets organisation, namn och lokaler. Gruppen skall vidare ägna särskild uppmärksamhet åt de personalfrågor som aktualiseras av ombildningen. I gruppens uppgifter skall även ingå att närmare pröva bolagets behov av rörelsemedel liksom övriga finansiella frågor i samband med ombildningen. Gruppen äger därvid även ompröva storleken av bolagets aktiekapital.
22
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
Departementschefen
I betänkandet Statlig publicering har statskontoret i samråd med riksrevisions
verket lagt fram förslag rörande statlig publiceringsverksamhet. På hemställan av
chefen för finansdepartementet har Kungl. Maj:t tidigare denna dag beslutat före
lägga riksdagen prop. 1968: 62 angående organisationen av den statliga publice
ringsverksamheten. I propositionen, som inte behandlar det i betänkandet upp
tagna förslaget rörande skolöverstyrelsens förlagsverksamhet, föreslås att statlig pub
liceringsverksamhet förs samman till ett statligt förlagsaktiebolag. Förhållandena
på utbildningsväsendets område är med hänsyn till bl. a. omfattningen av den för
lagsverksamhet som f. n. bedrivs inom skolöverstyrelsen, läromedelsproduktionens
speciella karaktär och de starka kommunala intressena i produktionen i åtskilliga
avseenden vitt skilda från dem som gäller för den statliga publiceringsverksamheten
i övrigt. Av dessa skäl har jag i samråd med chefen för finansdepartementet funnit
det lämpligt att de frågor som rör publiceringsverksamheten på utbildningsområ
det behandlas i en särskild proposition.
Statskontoret föreslår att för utbildningsväsendet skapas ett speciellt förlag för
produktion av läromedel genom att det nuvarande förlaget inom skolöverstyrelsen
(SÖ-förlaget) knyts till SRA. Förlagsrörelsen, som enligt förslaget skulle drivas av
ett statligt förlagsaktiebolag, skulle begränsa sin verksamhet till utgivning av kom
mersiella publikationer, dock med möjlighet att försöksvis även åtaga sig uppgifter
rörande icke-kommersiellt tryck. Ombildningen av SÖ-förlaget föreslås ske succes
sivt under ledning av en särskild arbetsgrupp.
Förslaget om ombildning av SÖ-förlaget har sin utgångspunkt i de betingelser
som f. n. gäller för förlaget. Av de utförliga redogörelser för SÖ-förlaget som läm
nas i betänkandet och i skolöverstyrelsens remissyttrande framgår bl. a. att SÖ-
förlaget kan betecknas som ett serviceförlag inom överstyrelsens ram och att dess
existens direkt betingas av verkets strävan att genom tryckta anvisningar och ut
veckling av läroböcker och andra hjälpmedel aktivt medverka till undervisningens
utformning och ett snabbt genomförande av skolreformerna. Förlaget arbetar i vissa
avseenden som andra, reguljära förlag och har samma inre organisation samt per
sonal med samma funktioner och tjänsteställning som dessa. Att förlaget drivs inom
ramen för den statliga förvaltningen innebär emellertid att det företer vissa särdrag
beträffande administration, ekonomiska principer, produktval och produktutform
ning. I huvudsak arbetar förlaget efter företagsekonomiska och affärsmässiga prin
ciper med den ekonomiska målsättningen att förlaget skall eftersträva täckning av
alla kostnader och i princip ta betalt för alla produkter och tjänster. Det gäller
även i förhållande till skolöverstyrelsen med vilken därför sker en avräkning som
innebär att förlaget å ena sidan får betalt för alla produkter som levereras till skol
överstyrelsen men å andra sidan belastas med de kostnader överstyrelsen har för
förlaget. Förlaget är inte i egentlig mening vinstdrivande men eftersträvar utöver
23
kostnadstäckning sådana marginaler som ger tillräckligt utrymme för balansering av ekonomin från år till år. SÖ-förlagets utgivning avgränsas mot produktionen hos andra förlag enligt de fyra riktlinjer för utgivningen — serviceutgivning, brist utgivning, nyprodukt-utgivning och nymetod-utgivning — som närmare beskrivits i den tidigare lämnade redogörelsen för statskontorets förslag.
SÖ-förlagets verksamhet i de nuvarande formerna har enligt skolöverstyrelsens uppfattning bedrivits relativt framgångsrikt, i varje fall i den meningen att förlaget kunnat allt bättre fylla sina servicefunktioner inom ämbetsverket. Verksamhetsfor men har emellertid medfört vissa olägenheter. Dessa har väsentligen hänfört sig till frågor som rör ämbetsansvar, upphovsrätt och upphandling. Vidare har verksam hetsformen medfört vissa administrativa och affärsmässiga komplikationer. Enligt skolöverstyrelsens bedömning torde det i längden inte bli möjligt att inom ramen för de speciella bestämmelser som gäller för arbetet inom ett statligt ämbetsverk driva en så omfattande verksamhet som den Sö-förlaget f. n. bedriver. Önske målet att eliminera bl. a. de nämnda olägenheterna motiverar enligt skolöversty relsen en övergång till en juridiskt mer självständig form för Sö-förlaget än den nuvarande. Denna bedömning delas eller lämnas utan erinran av de remissinstanser som särskilt behandlat statskontorets förslag rörande Sö-förlaget.
Skolöverstyrelsen har framhållit att förlagsverksamheten vid Sö-förlaget med sä kerhet kan antas fortsätta att öka i omfattning. Styrelsen har pekat på bl. a. att styrelsen med säkerhet måste ge ut ett för varje år ökande antal studieplaner, in formationsskrifter, broschyrer för yrkesorientering, handledningar i administrativa frågor, anvisningar i pedagogiska frågor, satser med fortbildningsmateriel in. m. Skolöverstyrelsen framhåller vidare att det inom styrelsen på det pedagogiska området och skolbyggnadsområdet bedrivs ett omfattande utvecklingsarbete, som när resultat föreligger kräver avsevärda insatser från SÖ-förlagets sida. Dessutom framställs inom olika arbetsenheter ökande mängder undervisningsmateriel av typen »andra hjälpmedel än tryckta», vilka också kan väntas ställa ökade anspråk på förlaget. En ytterligare anledning till att SÖ-förlagets verksamhet kan väntas öka är att behovet av publicering inom andra, med skolan jämförbara områden blir allt större. Styrelsen åsyftar närmast det stigande behovet av publicering inom utbildningsområdet för universitet och högskolor. Det torde enligt styrelsens uppfattning vara enklast och mest rationellt att detta behov tillgodoses genom en utvidgning av det redan etablerade Sö-förlaget.
Utvecklingen av Sö-förlaget kan också belysas med uppgifter om förlagets om sättning. Denna ökade från omkring 1 milj. kr. budgetåret 1960/61 till cirka 2.3 milj. kr. budgetåret 1964/65. Under 1967 uppgick omsättningen till i runt tal 9,6 milj. kr.
Av det anförda framgår att Sö-förlaget befinner sig i ett skede av stark expan sion. Det finns anledning anta att denna expansion kommer att fortsätta. Som skol överstyrelsen anfört är den nuvarande företagsformen förenad med vissa olägen heter. Dessa torde komma att öka i takt med den pågående expansionen. Jag fin ner det därför nödvändigt att SÖ-förlaget blir juridiskt självständigt i förhållande till skolöverstyrelsen. Detta bör såsom styrelsen begärt ske utan dröjsmål.
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968
Det framgår vidare av vad jag redovisat i fråga om SÖ-förlagets utveckling, att
ökningen av förlagsverksamheten i betydande utsträckning är att se som ett ut
tryck för utbildningsmyndigheternas och därmed samhällets intressen i en förlags
verksamhet på utbildningsväsendets område. Denna aspekt på förlagsverksamheten
tas upp i flera remissyttranden. Skolöverstyrelsen erinrar sålunda särskilt om de
stora intressen det allmänna har genom dels behovet av publicering och kommu-
nicering, dels de väsentliga inköp av tryckalster och läromedel som det allmänna
fullgör genom primär- och sekundärkommunernas verksamhet. De framlagda för
slagen aktualiserar enligt skolöverstyrelsen frågan om hur kommunernas intressen
härvidlag i framtiden skall tas till vara och om kommunernas intressen moti
verar särskilda åtgärder. Läromedelsutredningen (LU) anför flera skäl för att en
statlig-kommunal samverkan på läromedelsområdet allvarligt bör prövas. LU er
inrar om att allt flera delar av utbildningsväsendet lagts under kommunalt huvud
mannaskap och nämner som exempel på frågor där statlig-kommunal samverkan
på läromedelsområdet kan övervägas forskning och utvecklingsverksamhet, pro
duktions-, distributions- och inköpsfrågor, läromedel för handikappade samt kurs
litteratur för universitets- och högskolestudier. Svenska kommunförbundet utgår
från att staten och kommunerna har ett gemensamt ansvar och intresse av att det
pedagogiska utvecklings- och rationaliseringsarbetet inom skolväsendet samordnas
och anser att förlagsverksamheten får viktiga funktioner i detta samspel.
Sveriges grafiska industriförbund, Svenska boktryckareföreningen och Sveriges
bokbinderiidkareförening, som inte i och för sig ifrågasätter det allmännas ansvar
för läromedlen inom utbildningsväsendet främst i vad avser forskning, utveckling
och kontroll, finner det å andra sidan naturligt att man i fråga om produktionen av
läromedlen borde lita till de tjänster som kan erbjudas av de för ändamålet redan
uppbyggda företagen. Organisationerna utgår från att ingen åtgärd vidtas som
föregriper LU:s arbete och finner därför inte skäl att gå närmare in på frågan om
ett statligt skolboksförlag. Liknande synpunkter anförs av Svenska bokförläggare
föreningen.
Utveckling och produktion av goda läromedel ingår som ett mycket väsentligt
led i den ständigt pågående omdaningen av vårt utbildningsväsende. Det måste där
för anses vara ett betydande samhällsintresse att utveckla och förbättra läromedels
produktionen. Detta intresse har tagit sig uttryck i bl. a. en alltmer ökande service
verksamhet från skolöverstyrelsens sida samt i att statsmakterna under senare år
gett det pedagogiska forsknings- och utvecklingsarbetet allt större resurser. Kom
munernas intresse för läromedelsproduktionen betingas bl. a. av att de såsom hu
vudmän för grundskolan och de gymnasiala skolorna är de ojämförligt största av
nämarna av läromedel. Kommunerna har också — genom Svenska kommunför
bundet -— sedan några år en egen förlagsverksamhet för bl. a. läromedelsproduk
tion. Verksamheten drivs i ett av kommunförbundet och KF gemensamt ägt aktie
bolag Bokförlaget Liber AB (Liber).
Mot bakgrund av de stora intressen som staten och kommunerna sålunda har i
förlagsverksamhet på utbildningsväsendets område har jag funnit det naturligt att
— utan att avvakta resultatet av LU:s omfattande utredningsuppdrag — möjlig
Kungl. Maj.is proposition nr 63 ur 1968
25
heterna till och formerna för ett statligt-kommunalt samarbete på läromedels området prövas redan i samband med behandlingen av förslaget om Sö-förlagets ombildning. I sådant syfte har förhandlingar ägt rum med Svenska kommunför bundet och KF som medpart i den kommunala förlagsverksamheten på läromedels området. Förhandlingarna har resulterat i den överenskommelse som redovisats i det föregående. Enligt överenskommelsen, som träffats under förutsättning av Kungl. Maj:ts godkännande, är parterna ense om att i samverkan bedriva för lagsverksamhet på utbildningsväsendets område i syfte särskilt att utveckla och förbättra läromedelsproduktionen. Förlagsverksamheten skall drivas i ett gemen samt ägt förlagsaktiebolag, som bildas genom att SÖ-förlaget sammanförs med Liber. Förlagsaktiebolaget skall ha ett aktiekapital av 2 milj. kr. Efter ombildning en skall aktierna ägas till 50 % av staten och till 25 % av vardera Svenska kom munförbundet och KF. Staten skall svara för att bolaget erhåller erforderliga rörelsemedel. Sammanförandet av SÖ-förlaget och Liber förutsätts tillgå så att Liber övertar tillgångarna och skulderna i den av skolöverstyrelsen bedrivna för lagsverksamheten. Enligt överenskommelsen skall förlagsaktiebolagets styrelse be stå av åtta ledamöter. Av dessa utses tre av staten, två av Svenska kommunför bundet, två av KF och en av bolagsstämman. Det förutsätts från statens sida att av dess ledamöter en utses av skolöverstyrelsen, en av universitetskanslersämbetet och en av ett statligt aktiebolag. Parterna är ense om att till ordförande i sty relsen utse ledamot som de statliga representanterna föreslår. Det nya förlaget skall träda i funktion den 1 juli 1969.
Den överenskommelse som träffats mellan staten, Svenska kommunförbundet och KF utgör enligt min mening en god grund för statligt-kommunalt samarbete i fråga om förlagsverksamheten på utbildningsväsendets område. Överenskom melsen torde skapa gynnsamma förutsättningar för en utveckling av läromedel som är lämpade för den aktuella och väntade undervisningssituationen samtidigt som den tillgodoser statens och kommunernas behov av service på detta område. Styrelsens sammansättning kan i dessa hänseenden anses utgöra en garanti för verksamhetens inriktning i överensstämmelse med parternas gemensamma intressen.
Såsom chefen för finansdepartementet anfört i prop. 1968: 62 är avsikten att det aktiebolag för allmän förlagsrörelse som föreslås i nämnda proposition skall fullgöra statens avtalsmässiga skyldighet att svara för erforderliga rörelsemedel i läromedelsförlaget. Detta gäller i den mån nettovärdet av de tillgångar och skulder som staten tillskjuter i samband med att läromedelsförlaget bildas inte räcker. Vid beräkning av medelsbehovet för det allmänna förlagsaktiebolaget har hänsyn tagits härtill. Detta bolag skall också inneha aktierna i läromedelsförlaget.
Under förutsättning att riksdagen fattar principbeslut om bildande av det före slagna läromedelsförlaget skall enligt överenskommelsen en av parterna gemen samt utsedd arbetsgrupp med karaktär av interimsstyrelse för det blivande läro- medelsförlagét förbereda det praktiska genomförandet av överenskommelsen. Gruppen skall pröva frågor om den närmare inriktningen av förlagets verksam het samt frågor om förlagets organisation, namn och lokaler. Den skall vidare
26
enligt överenskommelsen ägna särskild uppmärksamhet åt de personalfrågor som
aktualiseras av ombildningen. I gruppens uppgifter skall även ingå att närmare
pröva förlagets behov av rörelsemedel liksom övriga finansiella frågor i samband
med ombildningen. Gruppen äger därvid även ompröva storleken av bolagets aktie
kapital.
Jag räknar med att inrättandet av det särskilda läromedelsförlaget för med sig en
rad frågor av juridisk och praktisk art. Det synes lämpligt att dessa frågor behand
las i en arbetsgrupp såsom parterna överenskommit. Det synes nämligen naturligt
att bl. a. den närmare inriktningen av förlagets verksamhet, utgivningspolitik etc.
i första hand ses som en fråga för arbetsgruppen och den blivande företagsledning
en. Förlaget bör givetvis inom ramen för sin uppgift eftersträva bästa affärs
mässiga utveckling. Jag vill också särskilt betona att jag ser det som en viktig
uppgift för arbetsgruppen att föreslå lösningar av de personalfrågor som kan aktua
liseras av förlagsombildningen.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riks
dagen att
1) besluta att staten fr. o. m. den 1 juli 1969 tillsammans
med Svenska kommunförbundet och Kooperativa förbundet skall
driva förlagsverksamhet på utbildningsväsendets område i ett ge
mensamt ägt förlagsaktiebolag i huvudsaklig överensstämmelse
med vad jag anfört i det föregående;
2) bemyndiga Kungl. Maj:t att vidtaga de åtgärder som fordras
för att sammanföra SÖ-förlaget med Bokförlaget Liber AB till
ett gemensamt förlagsaktiebolag.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm-
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt för
ordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen skall avlåtas
proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
Kungl. Maj:ts proposition nr 63 år 1968