Prop. 1969:5
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
1
Nr 5
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
telefonavlyssning vid förundersökning angående grovt narkotikabrott m. mgiven Stockholms slott den 17 januari 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över justitieärenden och lagrådets protokoll, föreslå riks dagen att antaga härvid fogade förslag till lag om telefonavlyssning vid för undersökning angående grovt narkotikabrott m. m.
GUSTAF ADOLF
Herman Kling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås en särskild tidsbegränsad lag om telefonavlyss ning vid utredning om grovt narkotikabrott m. m. Möjligheterna till telefon avlyssning har i förslaget liksom i motsvarande bestämmelser i rättegångs balken kringgärdats med rättssäkerhetsgarantier. Bl. a. fordras för telefon avlyssning tillstånd i varje särskilt fall av domstol.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 5
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
Förslag
till
Lag
om telefonavlyssning vid förundersökning angående grovt
narkotikabrott m. m.
Härigenom förordnas som följer.
Vid förundersökning angående grovt narkotikabrott eller grov varusmugg
ling, om smugglingen gällt narkotika som avses i 1 § narkotikaförordningen
den 14 december 1962 (nr 704), äger 27 kap. 16 § rättegångsbalken motsva
rande tillämpning, trots att för brottet är stadgat lindrigare straff än fängel
se i två år. Giltighetstiden för tillstånd får dock bestämmas till högst en må
nad från den dag, då tillståndet delgavs telefonanstaltens föreståndare.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och gäller till
utgången av juni 1970.
Kungl. Maj.ts proposition nr 5 år 1969
3
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
10 januari 1969.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för
utrikes
ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Kling, Johansson, Holmqvist, Aspling,
Palme, Sven-Eric Nilsson, Gustafsson, Geijer, Myrdal, Odhnoff,
Wickman, Moberg.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om telefonavlyssning
vid utredning om brott mot narkotikastrafflagen in. m. och anför.
Inledning
I en proposition som bifölls av förra årets riksdag (prop 1968: 7, 2LU 1,
rskr 81) drogs riktlinjer upp för samhällets bekämpande av den illegala
narkotikahanteringen och av det tilltagande missbruket av narkotiska pre
parat. Dessa riktlinjer ligger fast.
Samhällets insatser bör emellertid nu ytterligare ökas och nya åtgärder
sättas in på ett flertal områden. Därvid kommer bl. a. upp fråga om att ge
polisen ökade möjligheter att utreda grova narkotika- och smngglingsbrott.
Vid överläggningar med företrädare för justitiedepartementet har riks
polischefen och riksåklagaren fäst uppmärksamheten på polisens behov av
att kunna använda telefonavlyssning som hjälpmedel vid utredningar om den
mest kvalificerade narkotikabrottsligheten.
Gällande bestämmelser
Ingrepp i telefonhemligheten får f, n. företas i mycket begränsad utsträck
ning. Gällande bestämmelser i ämnet finns i 27 kap. 16 § rättegångsbalken
(RB) och i 5 § lagen den 21 mars 1952 (nr 98) med särskilda bestämmelser
om tvångsmedel i vissa brottmål.
Enligt 27 kap. 16 § RB får avhörande av telefonsamtal medges endast när
någon kan skäligen misstänkas för brott, för vilket inte är stadgat lindrigare
It Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 5
straff än fängelse i två år. Sådant tillstånd får meddelas endast av rätten på
yrkande av undersökningsledaren eller åklagaren. Som förutsättning gäller
att åtgärden skall vara av synnerlig betydelse för utredningen. Beslutet får
avse samtal till och från telefonapparat, som innehas av den misstänkte eller
kan antas komma att begagnas av honom. Tillståndet skall meddelas att gälla
viss tid, högst en vecka, från den dag då tillståndet delgavs telefonanstaltens
föreståndare. Beträffande granskning av uppteckning som gjorts när sam
tal avlyssnats skall vad som föreskrivs i 27 kap. 12 § RB om undersökning
och granskning av enskild handling äga tillämpning. Hänvisningen innebär
hl. a. att uppteckningen inte får närmare undersökas av annan än rätten, un
dersökningsledaren eller åklagaren. Dock får sakkunnig eller annan som an
litas för eller hörs under utredningen granska uppteckningen efter anvisning
av rätten, undersökningsledaren eller åklagaren. Av 27 kap. 16 § RB följer
slutligen att, i den mån uppteckningen innehåller något som inte är av be
tydelse för utredningen, skall den efter granskningen omedelbart förstoras.
1952 års tvångsmedelslag är tillämplig endast när fråga är om vissa brott
mot rikets säkerhet m. m. Bestämmelserna i 5 § om telefonkontroll bygger
på RB:s bestämmelser i ämnet men går avsevärt längre än dessa. I paragra
fens första stycke föreskrivs att tillstånd enligt 27 kap. 16 § RB kan medde
las trots att för brottet är stadgat lindrigare straff än fängelse i två år. En
ligt andra stycket kan rätten meddela tillstånd till att telefonsamtal inställs
eller fördröjs, till att telefonapparat avstängs för samtal och till att uppgift
lämnas om samtal, som expedierats eller beställts till eller från telefonappa
rat. Giltighetstiden för tillstånd till nu nämnda åtgärder kan bestämmas till
högst en månad. Kan det befaras att inhämtande av rättens tillstånd skulle
medföra sådan tidsutdräkt eller annan olägenhet, som är av väsentlig bety
delse för utredningen, kan förordnande om åtgärden meddelas av undersök
ningsledaren eller åklagaren. Lagen är tidsbegränsad. Dess giltighetstid har
successivt förlängts, senast för tiden t. o. in. den 30 juni 1970 genom lag
den 23 februari 1968 (nr 48).
Narkotikastrafflagen den 8 mars 1968 (nr 64) innehåller bl. a. bestäm
melser om straff för den som uppsåtligen tillverkar, saluhåller, överlåter
eller innehar narkotika som avses i 1 § narkotikaförordningen den 14 decem
ber 1962 (nr 704) utan att vara berättigad därtill.
De brott som avses här är indelade i tre grader, narkotikaförseelse (2 §),
narkotikabrott (1 §) och grovt narkotikabrott (3 §). Straffskalan omfattar
för narkotikaförseelse endast böter, för narkotikabrott böter eller fängelse i
högst två år och för grovt narkotikabrott fängelse, lägst sex månader och
högst fyra år. Maximistraffet för brott mot narkotikabestämmelserna höjdes
med införandet av narkotikastrafflagen från fängelse i ett år till fängelse i
fyra år. Samtidigt straffbelädes försök, förberedelse och stämpling till nar
kotikabrott eller grovt narkotikabrott som avser tillverkning, saluhållande
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
5
eller överlåtelse (4 §). Möjligheterna till förverkande i anslutning till nar kotikabrott utvidgades avsevärt (6 §).
/ lagen den 30 juni 1960 (nr 418) om straff för varusmuggling är varu- smugglingsbrotten indelade i tre grader. Straffet för varusmuggling är dags böter, lägst tio, eller fängelse i högst ett år (1 §). Är varusmuggling med hänsyn till godsets värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, dömes till böter, högst trehundra kronor (2 §). Är varusmuggling att anse som grov, skall dömas till fängelse i högst två år eller, om smugglingen gällt narkotika som avses i 1 § narkotikaförordningen den 14 december 1962 (nr 704), till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år (3 §).
Kungl. Maj. ts proposition nr 5 år i969
Departementschefen
Den illegala handeln med narkotika och narkotikamissbruket har fått så dan omfattning att samhällets ansträngningar nu måste ytterligare intensi fieras och samordnas till en offensiv på bred front. Denna offensiv kommer att innefatta bl. a. en utvidgad upplysningsverksamhet och förstärkta vård insatser. Emellertid är det väsentligt att man också kommer till rätta med tillflödet av narkotiska medel till den illegala marknaden och försvårar åt komsten av narkotiska preparat för missbrukare och för personer som an nars riskerar att dras in i missbruket. För det ändamålet fordras polisiära och kriminalpolitiska åtgärder. Chefen för socialdepartementet kommer se nare i dag att föreslå skärpning av straffen för grovt narkotikabrott och grov varusmuggling till maximum sex och minimum ett års fängelse. För min del vill jag ta upp frågan om telefonavlyssning som hjälpmedel vid utredningar om sådana brott.
Vid de tidigare angivna överläggningarna har följande framkommit. Rikspolischefen och riksåklagaren har uppgett: Det är en brist i den nu varande lagstiftningen att de brottsbekämpande myndigheterna inte har möj lighet att tillgripa telefonavlyssning för att skaffa utredning om de farligaste formerna av illegal narkotikahantering. Man kan utgå från att narkotika- marknaden delvis styrs av ett mindre antal personer som finansierar hante ringen och svarar för import, tillverkning och försäljning av mycket stora kvantiteter narkotiska preparat. Dessa personer håller sig i bakgrunden och arbetar med sådana medel att det är praktiskt taget omöjligt att få fram bindande bevisning mot dem med de spaningsmetoder som nu får använ das. Med telefonavlyssning skulle man sannolikt kunna komma åt några av dem. I varje fall skulle möjligheten att tillgripa en sådan spaningsåtgärd för svåra deras arbete. De skulle i viss utsträckning tvingas att ta kontakt med sina medhjälpare på annat sätt än genom telefon och därigenom lättare kunna avslöjas med sedvanliga spaningsmetoder. Bestämmelser om telefon
6
avlyssning i samband med utredning om grova narkotikabrott skulle kun
na utformas efter förebilden i 27 kap. 16 § RB. Det är dock synnerligen
angeläget att giltighetstiden för rättens tillstånd får bestämmas till en må
nad på sätt som skett i 1952 års tvångsmedelslag.
Justitiekanslern har anfört: Han vill för sin del inte bestrida riktigheten
av rikspolischefens och riksåklagarens bedömning av behovet av telefonav
lyssning vid utredning av den grova narkotikabrottsligheten. Han erinrai
emellertid om att telefonavlyssning hittills torde ha använts utanför ramen
för 1952 års tvångsmedelslag bara i ett tåtal fall. Hans allmänna inställning
till telefonavlyssning som hjälpmedel vid brottsutredning är att metoden ut
gör ett ingrepp i den personliga integriteten som man så långt möjligt bör
undvika. Om det anses att skälen är tillräckligt starka för en speciallagstift
ning som ger möjlighet till telefonavlyssning vid förundersökning angående
grov narkotikabrottslighet, finns det enligt hans mening ingenting att in
vända mot att man helt eller delvis kopierar bestämmelserna i 5 § i 1952 års
tvångsmedelslag.
Jag har samma grundinställning till telefonavlyssning som spaningsme
tod som justitiekansler^ Metoden utgör ett allvarligt ingrepp i den person
liga integriteten och den bör användas ytterligt restriktivt. Rikspolischefens
och riksåklagarens önskemål att polisen skall få möjligheter att tillgripa
telefonavlyssning för att skaffa bindande bevisning mot de grövsta profitö
rerna inom narkotikabranschen är emellertid enligt min mening inte oför
enligt med denna grundinställning. Det är i praktiken inte fråga om någon
stor grupp av misstänkta som skulle bli föremal för telefonavlyssning. Det
rör sig om personer som misstänks för att ha gjort sig skyldiga till brott
som i fråga om samhällsfärlighet och hänsynslöshet är jämförliga med andra
brott beträffande vilka telefonavlyssning redan nu är tillåten. De skärpning
ar av straffen som chefen för socialdepartementet kommer att förorda avser
att träffa just den kategori brottslingar som jag här talar om. Det finns
ingen anledning att ifrågasätta riksåklagarens och rikspolischefens be
dömning av svårigheterna att komma åt dem som i realiteten har det största
ansvaret för att den illegala marknaden nu i allt större utsträckning förses
med narkotiska preparat. Dessa personer arbetar nämligen i det fördolda och
torde inte kunna nås med nuvarande spaningsmetoder. Den utbredning och
förgrovning av narkotikabrottsligheten som har skett och som motiverar en
straffskärpning gör det också angeläget att polisen får tillgång till sådana
spaningsåtgärder att de grövsta brottslingarna kan avslöjas. Telefonavlyss
ning skulle sannolikt försvåra dessa brottslingars verksamhet och öka poli
sens möjligheter att få fram bindande bevisning mot dem.
Jag vill erinra om att frågan om att införa möjligheter till telefonavlyss
ning eller andra särskilda processuella tvångsmedel vid bekämpning av nar
kotikabrottslighet hölls öppen när förslaget till den nu gällande narkotika
strafflagen förelädes riksdagen (se prop. 1968: 7 s. 109). Narkotikabrottslig
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
7
hetens utveckling sedan dess är enligt min mening motiv för att ge polisen möjlighet att använda avlyssning som hjälpmedel vid utredning om grovt narkotikabrott eller grov varusmuggling som avsett narkotika. Jag föreslår att en särskild lag i ämnet föreläggs riksdagen.
Telefonavlyssningen bör kringgärdas med rättssäkerhetsgarantier efter förebild av 27 kap. 16 § RB. Med den restriktiva inställning jag har till tele fonavlyssning som spaningsmetod förordar jag att den nya lagen görs tids begränsad så att riksdagen inom relativt kort tid får tillfälle att pröva dess verkningar.
Den nya lagen bör lämpligen utformas så att den uttryckligen anknyter till bestämmelserna i 27 kap. 16 § RB. Detta kommer att innebära att dom stols tillstånd måste inhämtas innan telefonavlyssning får anordnas samt att framställning om sådant tillstånd får göras bara av undersökningsleda- ren eller åklagaren. Som generell förutsättning för att tillstånd skall kunna ges kommer att gälla inte bara att vederbörande är skäligen misstänkt för grovt narkotikabrott eller motsvarande smugglingsbrott utan också att åt gärden skall vara av synnerlig betydelse för utredningen.
I 1952 års tvångsmedelslag ges möjligheter till vissa ingrepp i telefonhem ligheten som går avsevärt utöver RB:s bestämmelser i ämnet. Jag anser inte att det finns skäl att i detta sammanhang gå längre än vad sistnämnda be stämmelser medger. Dock bör önskemålet att giltighetstiden för domstols tillstånd till telefonavlyssning i den nya lagstiftningen, liksom i 1952 års lag, skall få bestämmas till högst en månad tillgodoses. Beträffande handhavan- det av uppteckningar av telefonsamtal som har avlyssnats finns bestämmel ser i RB som bl. a. innebär att uppteckning inte får granskas av annan än rätten, undersökningsledaren eller åklagaren eller, efter anvisningar från någon av dessa myndigheter, av sakkunnig eller annan samt att uppteck ning, i den mån den innehåller något som saknar betydelse för utredningen, efter granskningen omedelbart skall förstöras. Bestämmelser om handha- vandet av uppteckning utöver dem som finns i RB behövs enligt min mening inte.
Det är angeläget att den nya lagstiftningen kan börja tillämpas så snart som möjligt. Lagen bör därför träda i kraft dagen efter det den utkommit från trycket. Giltighetstiden bör tills vidare begränsas till utgången av juni 1970.
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
Hemställan
I enlighet med det anförda har inom justitiedepartementet upprättats förslag till lag om telefonavlyssning vid förundersökning angående grovt narkotikabrott m. m.
Förslaget torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bi laga.1
1 Bilagan, som är likalydande med det vid propositionen fogade lagförslaget, har uteslutits
här.
8
Jag hemställer, att lagrådets utlåtande över lagförslaget inhämtas enligt
87 § regeringsformen genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
Kungl. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
9
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 16 januari 1969.
Närvarande:
f. d. justitierådet Lind, justitierådet Alexanderson, regeringsrådet Ringdén, justitierådet Conradi .
Enligt lagrådet denna dag tillhandakommet utdrag av protokoll över justi- tieärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet den 10 januari 1969, hade Kungl. Maj:t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle för det i 87 § regeringsformen avsedda ändamålet inhämtas över upprättat förslag till lag om telefonavlyssning vid förundersökning angående grovt narkotika brott in. m.
Förslaget, som finns bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av hovrättsassessorn B. S. Holstad.
Lagrådet lämnade förslaget utan erinran.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
10
Kungi. Maj:ts proposition nr 5 år 1969
Utdrag av protokollet över justitieårenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
17 januari 1969.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Lange, Kling, Johansson, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Gustafsson, Geijer, Myrdal, Odhnoff.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets utlåtande över
förslag till lag om telefonavlyssning vid förundersökning angående grovt
narkotikabrott m. m.
Föredraganden upplyser, att lagrådet lämnat lagförslaget utan erinran,
och hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att
antaga förslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall
avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro
tokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
MARCUS BOKTR. STHLM 1969 690063