Prop. 1970:15
('med förslag till ändring i tryckfrihetsförordningen',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1970
1
Nr 15
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till ändring
i tryckfrihetsförordningen ; given Stockholms slott den 9 januari 1970.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över justitieärenden, för prövning i grundlagsenlig ordning förelägga riksdagen härvid fogat förslag till ändring i tryckfrihetsförord ningen.
GUSTAF ADOLF
Lennart Geijer
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa smärre ändringar i 12 kap. tryckfrihetsför ordningen om rättegången i tryckfrihetsmål. Ändringarna är i huvudsak föranledda av tidigare vidtagna ändringar i rättegångsbalken och kommu nallagstiftningen. 1
1 — Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 saml. Nr 15
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 15 år 1970
Förslag
till
ändring i tryckfrihetsförordningen1
(Nuvarande lydelse)
12 kap.
1 §-2
Tryckfrihetsmål upptagas av råd
husrätt i stad som är säte för läns
styrelse eller, om rådhusrätt ej fin
nes i staden, av den rådhusrätt inom
länet, som enligt Konungens för
ordnande är behörig att för länet
upptaga sådana mål. Förekommer
anledning att även annan rådhus
rätt inom länet skall äga upptaga
tryckfrihetsmål, äger Konungen för
ordna därom.
Finnes ej rådhusrätt inom länet,
äger Konungen utse rådhusrätt
utom länet att för länet upptaga
tryckfrihetsmål.
Till tryckfrihetsmål —
(Föreslagen lydelse)
Tryckfrihetsmål upptagas av
tingsrätt inom vars domkrets läns
styrelse har sitt säte. Förekommer
anledning att även annan tingsrätt
inom länet skall äga upptaga tryck
frihetsmål, äger Konungen förord
na därom.
------- 5 §.
3 §•
För varje län skola utses jury
män, fördelade i två grupper med
sexton jurymän i första gruppen
och åtta jurymän i andra gruppen.
Jurymännen i andra gruppen skola
vara eller hava varit nämndemän
vid allmän underrätt. För Stock
holms stad och län utses jurymän
gemensamt. * *
För varje län skola utses jury
män, fördelade i två grupper med
sexton jurymän i första gruppen och
åtta jurymän i andra gruppen. Ju
rymännen i andra gruppen skola
vara eller hava varit nämndemän
vid allmän underrätt.
1 Omtryckt 1965:818.
* Ändringen innebär bl. a. att andra stycket upphävs.
3
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
4 §.i
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1970
Jurymännen utses------- ---------------
Valet skall förrättas för Stock
holms stad och län av stadsfull
mäktige i Stockholm och landstinget
i Stockholms län samt för an
nat län av landstinget i länet eller,
då inom länet äro flera landsting el
ler finnes stad, som ej deltager i
landsting, av landstingen eller av
landsting och stadsfullmäktige i så
dan stad. Skola enligt vad nu sagts
jurymännen väljas av mer än en
valmyndighet, fördelas antalet jury
män inom vardera gruppen mellan
valmyndigheterna med ledning av
folkmängden, i fråga om jurymän,
som skola utses för Stockholms stad
och län, av Konungen och i andra
fall av länsstyrelsen i länet.
Valet skall företagas under året
närmast före valperioden av lands
ting vid lagtima möte samt av stads
fullmäktige, sedan landstinget för
rättat sitt val.
Då juryman skall väljas, ankom-
ine på rådhusrätten att göra anmä
lan därom till den som har att för
anstalta om valet.
-------fyra kalenderår.
Valet skall förrättas av lands
tinget i länet eller, då inom länet
finnes kommun som ej tillhör lands
tingskommun, av landstinget och
kommunfullmäktige i förstnämnda
kommun. I Gotlands län förrättas
valet av kommunfullmäktige i Got
lands kommun. Skola enligt vad nu
sagts jurymännen väljas av mer än
en valmyndighet, fördelar länsstyrel
sen antalet jurymän inom vardera
gruppen mellan valmyndigheterna
med ledning av folkmängden.
Då jurynian skall väljas, ankom
na e på tingsrätten att göra anmälan
därom till den som har att föran
stalta om valet.
5 §.«
Till jurymän skola utses inom
länet boende svenska medborgare,
som uppnått tjugufem års ålder. De
böra vara kända för omdömesgill
het, självständighet och rättrådig
het. Bland jurymännen böra skilda 1 2
Till jurymän skola utses myndiga
svenska medborgare, som äro bosat
ta inom länet. De böra vara kända
för omdömesgillhet, självständighet
och rättrådighet. Bland jurymännen
böra skilda samhällsgrupper och
1 Ändringen innebär bl. a. att tredje stycket upphävs.
2 Ändringen innebär bl. a. att andra stycket upphävs.
1* — Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt.
4
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
samhällsgrupper och meningsrikt- meningsriktningar samt olika delar
ningar samt olika delar av länet av länet vara företrädda,
vara företrädda.
Ej må den vara jury man, som är
omyndig eller i konkurstillstånd.
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1970
6
Juryman, som fyllt sextio år, äge
avsäga sig uppdraget. Vill juryman
eljest avgå, pröve rådhusrätten, om
giltigt hinder föreligger för honom
att utöva uppdraget. Upphör jury
män att vara valbar, vare uppdraget
förfallet.
7
Avgår juryman eller upphör han
att vara valbar, skall inom den grupp
av jurymän, som den avgångne till
hörde, valmyndigheten utse annan
i hans ställe för återstoden av val
perioden. Valet må i landstingets
ställe företagas av dess förvaltnings
utskott; dock gälle sådant val alle
nast för tiden intill landstingets
näst infallande lagtima möte.
8
Klagan över val av juryman skall
föras hos rådhusrätten. Ehuru kla
gan ej föres, pröve rätten den val
des behörighet.
Beträffande fullföljd av talan mot
rådhusrätts beslut i fråga, som av
ses i första stycket, gälle vad i lag
är stadgat om fullföljd av talan mot
underrätts beslut i rättegång. Mot
hovrätts beslut må talan ej föras.
Föres klagan,------------------- - -——- -
§•
Juryman, som fyllt sextio år, äge
avsäga sig uppdraget. Vill juryman
eljest avgå, pröve tingsrätten, om
giltigt hinder föreligger för honom
att utöva uppdraget. Upphör jury
man att vara valbar, vare uppdraget
förfallet.
Avgår juryman eller upphör han
att vara valbar, skall inom den
grupp av jurymän, som den avgång
ne tillhörde, valmyndigheten utse
annan i hans ställe för återstoden av
valperioden. Valet må i landstingets
ställe företagas av dess förvaltnings
utskott; dock gälle sådant val alle
nast för tiden intill landstingets
nästkommande möte.
Klagan över val av juryman skall
föras hos tingsrätten. Ehuru klagan
ej föres, pröve rätten den valdes be
hörighet.
Beträffande fullföljd av talan mot
tingsrätts beslut i fråga, som avses
i första stycket, gälle vad i lag är
stadgat om fullföljd av talan mot
underrätts beslut i rättegång. Mot
hovrätts beslut må talan ej föras.
—- förordnar annat.
o
Kung!. Maj:ts proposition nr 15 år 19/0
(Nuvarande lydelse)
15
Närmare bestämmelser-----------------Äro inom samma län flera råd husrätter, vilka äga upptaga tryck frihetsmål, skola de uppgifter, som avses i 4, 6, 8 och 9 §§, fullgöras av den rådhusrätt Konungen bestäm mer.
(Föreslagen lydelse)
§•
-----regeringsformen föreskriver.
Äro inom samma län flera tings rätter, vilka äga upptaga tryckfri hetsmål, skola de uppgifter, som av ses i 4, 6, 8 och 9 §§, fullgöras av den tingsrätt Konungen bestämmer.
Övergångsbestämmelse
Mål, som vid tiden för ikraftträdandet av tryckfrihetsförordningen i dess nya lydelse är anhängigt vid underrätt som är behörig enligt de äldre be stämmelserna men ej enligt de nya bestämmelserna, skall dock slutbehand las där.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1970
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 9 januari
1970.
Närvarande:
Statsministern
Palme , ministern för utrikes ärendena
Nilsson , statsråden
S
träng
, A
ndersson
, H
olmqvist
, A
spling
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
,
G
eijer
, M
yrdal
, O
dhnoff
, M
oberg
, B
engtsson
, L
öfberg
, L
idbom
.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Geijer, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändring i tryck
frihetsförordningen (TF) och anför.
Behörighet att ta upp tryckfrihetsmål tillkommer f. n.
endast rådhusrätt. Enligt 12 kap. 1 § första stycket TF gäller som huvud
regel att sådana mål skall handläggas av rådhusrätt i residensstad. Finns inte
rådhusrätt i staden, tas målen upp av den rådhusrätt inom länet som Kungl.
Maj :t utser. Kungl. Maj :t kan också förordna att även annan rådhusrätt
inom länet skall äga sådan behörighet. Förordnande med sådan innebörd
har meddelats beträffande rådhusrätterna i Eskilstuna, Norrköping, Häl
singborg och Borås. Finns inte någon rådhusrätt inom länet, kan Kungl.
Maj:t enligt 1 § andra stycket utse rådhusrätt utom länet att ta upp tryck
frihetsmål för länet. Sådan behörighet har tillagts Stockholms rådhusrätt i
fråga om tryckfrihetsmål från Gotlands län, rådhusrätten i Jönköping i
fråga om mål från Skaraborgs län, rådhusrätten i Malmö i fråga om mål
från Kristianstads län, rådhusrätten i Gävle i fråga om mål från Koppar
bergs län och rådhusrätten i Sundsvall i fråga om mål från Västernorrlands
län.
Genom lagen (1969:244) om ändring i rättegångsbalken (RB) har be
stämmelserna om de allmänna underrätternas organisation undergått eu
genomgripande ändring. Reformen innebär att en ny, enhetlig underrätts-
organisation skapas. Nuvarande häradsrätter och rådhusrätter ersätts av
tingsrätter. Den skillnad som f. n. finns mellan land och stad i fråga om de
allmänna underrätternas organisation kommer sålunda att upphöra. Änd
ringarna i RB träder i kraft den 1 januari 1971. Övergångsbestämmelserna
till den nya lagen innehåller under punkt 7 a en regel om att bestämmelse
i lag eller annan författning som avser häradsrätt eller rådhusrätt i stället
skall gälla tingsrätt. Såvitt angår tryckfrihetsmål föreskrivs dock att be
7
stämmelse avseende rådhusrätt endast skall gälla tingsrätt som har trätt i
stället för rådhusrätt (jfr prop. 1969: 44 s. 247).
Införandet av en likformig underrättsorganisation nödvändiggör vissa
ändringar i TF:s bestämmelser om vilka domstolar som skall vara behöriga
att ta upp tryckfrihetsmål. Den särställning som stadsdomstolarna sedan
länge har intagit i detta avseende kommer att upphöra, när nuvarande dua
lism mellan land och stad försvinner i fråga om underrätternas organisa
tion. Principiellt sett torde det inte finnas någon anledning att göra skillnad
mellan olika tingsrätter i fråga om deras kompetensområde. Som påpekades
i prop. 1969: 44 (s. 174) finns det emellertid ett visst behov av att koncen
trera vissa slag av mål av mer speciell karaktär till ett mindre antal dom
stolar. Detta gäller bl. a. tryckfrihetsmålen. I likhet med vad som uttalades
vid tillkomsten av nuvarande bestämmelser i 12 kap. 1 § TF (prop. 1948: 230
s. 98) anser jag det vara lämpligt att i princip endast en underrätt i varje
län ges behörighet att pröva sådana mål. Liksom hittills bör härvid i första
band underrätt inom vars domkrets länsstyrelse har sitt säte komma i frå
ga. Huvudbestämmelsen i 1 § första stycket bör i enlighet härmed utformas
så, att där anges att tryckfrihetsmål tas upp av tingsrätt inom vars domkrets
länsstyrelse har sitt säte. Formuleringen medför att nuvarande bestämmelse
om behörig domstol för den händelse att rådhusrätt inte finns i residensstad
kan utgå. Däremot bör det liksom hittills finnas möjlighet för Kungl. Maj :t
att utse även annan domstol inom länet att handlägga tryckfrihetsmål.
I 1 § andra stycket tillerkänns Kungl. Maj :t f. n. befogenhet att, om råd
husrätt saknas i ett län, utse rådhusrätt utom länet att ta upp tryckfrihets
mål för länet. När bestämmelsen infördes år 1953 (prop. 1952: 183), moti
verades den av att den pågående indragningen av rådhusrätter i mindre stä
der väntades leda till att ett län kunde komma att bli helt utan rådhusrätt.
Efter genomförandet av den enhetliga underrättsorganisationen finns det
inte något behov av att förordna tingsrätt i ett län att handlägga tryckfri
hetsmål från ett annat län. Jag förordar därför, att andra stycket utgår. En
följd härav blir, att de särskilda förordnanden som har meddelats för vissa
rådhusrätter med stöd av bestämmelsen i 1 § andra stycket kommer att
upphöra att gälla, när ändringen i TF träder i kraft. Behöriga att ta upp
tryckfrihetsmål från resp. län blir då i stället den eller de tingsrätter i länet
som enligt 1 § första stycket i dess nya lydelse äger sådan behörighet. I mål,
som har anhängiggjorts vid rådhusrätt utom länet före ikraftträdandet av
de nya bestämmelserna, bör emellertid handläggningen slutföras av samma
domstol. En särskild övergångsbestämmelse om detta bör meddelas.
Genomförandet av eu enhetlig benämning på de allmänna underrätterna
fr. o. in. den 1 januari 1971 föranleder vidare formella ändringar i 12 kap.
4 § sista stycket, 6 §, 8 § första och andra styckena samt 15 § andra stycket.
I samband med de nu föreslagna ändringarna torde också böra vidtas
vissa ändringar i bestämmelserna om valbarhetsvillkor för ju
rymän. För valbarhet till juryman gäller enligt 12 kap. 5 § en nedre
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1970
8
åldersgräns om 25 år. Som valbarhetsvillkor är också föreskrivet att jury
man inte får vara i konkurstillstånd. Samma villkor gäller f. n. i fråga om
valbarhet till nämndeman vid allmän underrätt. Genom den förut berörda
lagen (1969: 244) om ändring i RB har hithörande regel i RB i berörda av
seenden bringats i överensstämmelse med de nya bestämmelser om valbar
het till riksdagsmannauppdrag och kommunala förtroendeuppdrag som ny
ligen beslutats av statsmakterna. Fr. o. m. år 1971 ersätts sålunda nuvaran
de åldersgräns för valbarhet till nämndeman med krav på myndighet, var
jämte konkursvillkoret slopas. De skäl som anförts för ändringen av valbar-
hetsvillkoren för nämndemän äger enligt min mening motsvarande tillämp
ning i fråga om valbarhet till juryman (jfr prop. 1969: 44 s. 377—378 och
1LU 38 s. 49). Jag föreslår därför, att den nuvarande åldersgränsen i 12 kap.
5 § ersätts med krav på att den som uppdraget avser är myndig och att det
i paragrafen uppställda konkursvillkoret slopas. I samband härmed bör det
i bestämmelsen angivna kravet på att juryman skall vara boende inom länet
anpassas till den nuvarande lydelsen av folkbokföringsförordningen
(1967: 198) där det bl. a. anges att var och en kyrkobokförs på den fastig
het där han är bosatt, om inte annat följer av särskilda bestämmelser i för
ordningen.
Utöver del nu sagda bör även vissa formella ändringar vidtas
i 12 kap. TF med anledning av olika under de senaste åren beslutade änd
ringar i kommunallagstiftningen och i den landstingskommunala indel
ningen.
Statsmakterna har år 1969 beslutat att nuvarande beteckningar på de
borgerliga primärkommunerna — landskommun, köping och stad — fr. o. m.
den 1 januari 1971 skall ersättas med den enhetliga beteckningen kommun
(prop. 1969: 63, KU 44 och 45, rskr 405 och 406). Med hänsyn härtill bör
formella ändringar göras i 4 § andra stycket.
Genom ändring i landstingslagen (1954:319) slopades fr. o. in. den 1
januari 1966 den skillnad som dittills bestått mellan lagtima och urtima
landstingsmöte (jfr prop. 1965: 61, KU 20, rskr 210, SFS 103). Enligt de nu
gällande reglerna i landstingslagen kan landsting i likhet med fullmäktige
i kommun sammanträda i den utsträckning som krävs med hänsyn till för
hållandena inom varje landstingskommun. Detta påkallar en formell ändring
i 7 §.
I 12 kap. 4 § tredje stycket föreskrivs att val av jurymän skall företas un
der året närmast före valperioden av landsting vid lagtima möte och av
stadsfullmäktige sedan landstinget förrättat sitt val. Med hänsyn till de år
1969 beslutade ändringarna i 13 § fjärde stycket kommunallagen (1953: 753)
och 19 § landstingslagen (prop. 1969: 129, KU 44 och 49, rskr 405 och 407)
torde bestämmelsen kunna utgå.
Med stöd av riksdagens beslut (prop. 1967:77, SU 97, rskr 221) för
ordnade Kungl. Maj :t den 25 maj 1967 att Stockholms stad och Stockholms
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1970
9
län skulle läggas samman till ett nytt län, kallat Stockholms län. Denna
ändring trädde i kraft den 1 januari 1968. Kungl. Maj :t förordnade vidare
den 13 juni 1969 att Stockholms stad den 1 januari 1971 skall inträda i
Stockholms läns landstingskommun (jfr prop. 1969: 112, KU 25, rskr 275,
SFS 215). Kungl. Maj :t förordnade dessutom den 30 december 1969 om
förening av Kalmar läns norra och Kalmar läns södra landstingskommun
till en landstingskommun den 1 januari 1971. De nu nämnda indelningsänd-
ringarna föranleder formella ändringar i 3 § och 4 § andra stycket.
Chefen för civildepartementet avser att senare denna dag föreslå att pro
position föreläggs riksdagen med förslag att Kungl. Maj :t genom en sär
skild lag ges befogenhet att förordna att Gotlands läns landstingskommun
skall upplösas i samband med att beslut meddelas om sammanläggning av
primärkommunerna i länet till en kommun. Primärkommunerna och lands
tingskommunen har begärt en sådan indelningsändring den 1 januari 1971
och civilministern avser enligt vad jag har inhämtat att föreslå ett förord
nande härom under förutsättning att begärt bemyndigande meddelas. Den
föreslagna lagen avses träda i kraft snarast möjligt. I propositionen kom
mer också att föreslås vissa författningsändringar som en konsekvens av en
upplösning av landstingskommunen. Författningsändringarna avses träda
i kraft den 1 januari 1971.
Den lydelse av TF :s regler om val av jurymän som jag har föreslagit i det
föregående förutsätter att det i varje län finns en landstingskommun som
valmyndighet. Bestämmelserna i 12 kap. 4 § andra stycket är utformade så,
att landstinget i regel skall välja samtliga jurymän. Finns det inom länet
primärkommun, som inte tillhör landstingskommun, skall jurymännen väl
jas av landstinget och kommunfullmäktige i primärkommunen, varvid läns
styrelsen fördelar antalet jurymän mellan valmyndigheterna.
Om landstingskommunen i Gotlands län upplöses kommer länet att, som
enda län i landet, sakna landstingskommun. Med hänsyn härtill bör upp
giften att välja jurymän för länet flyttas över på den nya primärkommu
nen. Jag förordar därför, att i 4 § andra stycket tas in en föreskrift om att
val av jurymän i Gotlands län skall förrättas av kommunfullmäktige i Got
lands kommun.
I enlighet med det anförda har inom justitiedepartementet utarbetats för
slag till ändring i tryckfrihetsförordningen.
Jag hemställer att förslaget genom proposition föreläggs riksdagen för
prövning i grund] agsenlig ordning.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1970
Ur protokollet:
Britta Gyllensten