Prop. 1970:45
('angående Svenska insti\xad tutets organisation och uppgifter, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
1
Nr 45
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående Svenska insti
tutets organisation och uppgifter, m. m.; given Stock holms slott den 27 februari 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över utrikesdepartementsärenden för denna dag, föreslå riks dagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande ministern för utrikes ären dena hemställt.
GUSTAF ADOLF
Torsten Nilsson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås ombildning av den nuvarande ideella föreningen Svenska institutet till en statlig stiftelse. Den nuvarande finansieringsme toden med dels statliga, dels privata medel upphör och det ekonomiska ansvaret övertas sålunda helt av staten. Institutet föreslås i princip behålla sitt nuvarande verksamhetsområde.
Institutet bör mot ersättning kunna utföra uppdrag som avser projekt inom institutets verksamhetsområde.
Institutets samhällskontakt säkras genom styrelsen, som utses av Kungl. Maj :t, och referensgrupper för olika sakområden. Rådsinstitutionen bibe hålls ej. Kostnaderna för institutets verksamhet, inklusive personal- och övriga omkostnader, under budgetåret 1970/71 beräknas till 6 547 000 kr.
Propositionen innehåller även förslag om anvisande av medel för bud getåret 1970/71 för övriga ändamål som faller under tredje huvudtitelns littera D. Information om Sverige i utlandet. 1
1
Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 45
2
Kungl. Maj:ts proposition nr
45
år 1970
Utdrag av protokollet över utrikesdepartementsärenden, hållet
inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stock
holms slott den 27 februari 1970.
Närvarande:
Statsministern
P
alme, ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
S
träng
, L
ange
, H
olmqvist
, A
spling
, L
undkvist
, G
eijer
, O
dhnoff
,
Wickman, Moberg, Löfberg, Lidbom.
Ministern för utrikes ärendena anmäler efter gemensam beredning med
statsrådets övriga ledamöter fråga om Svenska institutets organisation och
uppgifter, m. m. och anför.
I prop. 1970: 1 (bil. 5 s. 48) har Kungl. Maj:t föreslagit riksdagen att,
i avvaktan på särskild proposition i ämnet, till Information om Sverige i
utlandet för budgetåret 1970/71 beräkna ett reservationsanslag av 12,6
milj. kr. Beredningen av denna fråga är nu avslutad.
I. Inledning
Den 29 juni 1966 tillkallades fyra sakkunniga1 med uppdrag att utreda
Svenska institutet som organ för utlandsinformation och kulturutbyte. Ut
redningen avgav den 19 oktober 1967 betänkandet Svenska institutet — Prin
cipbetänkande om utlandsinformation och internationellt utbyte (SOU 1967:
56).Betänkandet avser ej Svenska institutets interna organisation och inte
heller lämplig mottagarapparat för de multilaterala stipendiaterna. Utred
ningen har ansett sig böra behandla dessa frågor först sedan principbetän
kandet varit föremål för Kungl. Maj :ts prövning.
Efter remiss har yttranden över betänkandet avgetts av Svenska institutet,
styrelsen för internationell utveckling (SIDA), statskontoret, Svenska unes-
corådet, kollegiet för Sverige-information i utlandet (SIU), arbetsmarknads
styrelsen (AMS), Nordiska rådets svenska delegation, Nordiska kulturkom-
missionens svenska avdelning, Musikaliska akademien, Ingeniörsvetenskaps-
akademien (IVA), Kulturfonden för Sverige och Finland, Svenska filmin
stitutet, Föreningen Norden, Svenska slöjdföreningen, Sveriges författar
förening, Sveriges allmänna exportförening, Sveriges grossistförbund, Sve
riges industriförbund och Svenska arbetsgivareföreningen (SAF), Svenska 1
1 Landshövdingen Gunnar Helén, ordförande, riksdagsmännen Stig Alemyr och Kaj Björk
samt ambassadören Sven Dahlman; direktiv se 1967 års riksdagsberättelse s. 110.
3
turisttrafikförbundet, Sveriges Radio, Tjänstemännens centralorganisation (TCO), Statstjänstemännens riksförbund (SR), Sveriges akademikers cen tralorganisation (SACO), Landsorganisationen (LO), Svenska journalist förbundet (SJF), Svenska bankföreningen, Svenska översättarförbundet, Sveriges ungdomsorganisationers landsråd, Fria litterära yrkesutövares cen tralorganisation (FLYCO), Konstnärernas riksorganisation (KRO) och Kooperativa förbundet.
Vidare har yttranden inkommit från sändebuden i Helsingfors, Köpen hamn, London, New Delhi, Oslo, Paris och Washington, t. f. chargé d’af- faires i Moskva och generalkonsulerna i Berlin och New York, varjämte särskilda skrivelser ingetts av Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd (IvLYS) och Stockholms handelskammare.
Inom utrikesdepartementet har i december 1969 upprättats en promemoria med förslag rörande Svenska institutets organisation och uppgifter. Över promemorian har yttranden avgetts av Svenska institutet, statskontoret och riksrevisionsverket.
I det följande redovisas det huvudsakliga innehållet i utredningens prin cipbetänkande. I fråga om flera av utredningens förslag fordras inte beslut av riksdagen. För överblickens och sammanhangets skull redovisas dock kortfattat även vissa av dessa förslag.
Förutom frågan om Svenska institutets organisation och uppgifter kommer också att behandlas frågan om medelsanvisning för budgetåret 1970/71 för övriga ändamål som faller under tredje huvudtitelns littera D. Information om Sverige i utlandet. II.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
II. Svenska institutet
1. Bakgrund och nuvarande ordning
In för mai i i) riso r lianen
Förutom Svenska institutet finns en rad myndigheter, institutioner och organisationer som sprider information om Sverige eller bedriver erfaren hets- och kulturutbyte.
Det av statliga myndigheter dirigerade informationsflödet till utlandet sker främst genom den svenska utrikesrepresentationen och genom utrikes departementets informationsbyrå och pressbyrå. I utlandet sköts verksam heten dels av särskilt utsänd specialpersonal, dels — och framför allt -—- av den ordinarie personalen inom utrikesförvaltningen. Den för press- och informationsärenden speciellt utsända personalen utgörs av tre pressråd, elva pressattachéer eller biträdande pressattachéer, två kulturattachéer samt personalen vid informationskontoret i New York.
Den centrala samordningsinstansen för utlandsinformationen är kollegiet för Sverige-information i utlandet, som inrättades på förslag av upplys- ningsberedningen i dess betänkande den 22 september 1965 (prop. 1966: 1 bil. 5 s. 67, SU 3, rskr 3).
lf
Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 45
4
Kungl. Maj:ts proposition nr
45
år 1970
Bland andra organ som bedriver informationsverksamhet i utlandet kan
nämnas främst de som har representanter i kollegiet, nämligen — förutom
utrikes- och handelsdepartementen samt Svenska institutet — Sveriges all
männa exportförening, Svenska turisttrafikförbundet och Sveriges Radio.
Inom Exportföreningens ram arbetar Svensk-internationella pressbyrån,
vars uppgift är att förse framför allt utländsk dags- och fackpress med ny
hetsmaterial om Sverige.
Åtskilliga andra statliga myndigheter samt statsunderstödda eller privata
instanser förmedlar envar inom sitt särskilda ämnesområde kunskap om
Sverige till utlandet. Förutom utrikes- och handelsdepartementen är även
andra statsdepartement inkopplade på denna verksamhet. Styrelsen för in
ternationell utveckling (SIDA) bedriver genom sitt biståndsarbete informa
tionsverksamhet, som stundom berör Svenska institutets arbetsområde. På
de vetenskapliga och kulturella områdena bedrivs informations- och ut-
bytesarbete av en rad institutioner såsom universitet, högskolor, museer,
bibliotek, arkiv, akademier, författarorganisationer osv. Här kan bl. a. näm
nas Ingeniörsvetenskapsakademien och Vetenskapsakademien, den till na
tionalmuseum knutna Nämnden för utställningar av nutida svensk konst i
utlandet (NUNSKU), Svenska filminstitutet samt Institutet för rikskonser-
ter.
När det gäller svensk arbetsmarknad och socialpolitik och näraliggande
ämnesområden bedriver såväl statliga myndigheter som organisationer av
olika slag en mångsidig informationsverksamhet, t. ex. social- och arbets
marknadsstyrelserna, arbetsmarknadens organisationer och Kooperativa
förbundet.
Svenska institutets tillkomst, uppgifter och nuvarande organisation m. m.
Svenska institutet bildades i januari 1945 och den 12 januari 1945 stad
fäste Kungl. Maj :t institutets stadgar.
Institutet är i formellt hänseende en ideell förening, vars medlemmar ut
görs av ett antal företag och organisationer. Den i stadgarna inskrivna möj
ligheten för enskilda att bli medlemmar har aldrig utnyttjats.
Institutets uppgift är att genom upplysningsarbete, kulturutbyte och på
annat sätt verka för Sveriges kulturella, sociala och ekonomiska förbindel
ser med utlandet. Institutets angelägenheter handhas av ett råd, eu styrelse
samt av rådet tillsatta utskott och nämnder. Rådet består av 100 ledamöter,
varav hälften utses av institutets medlemmar och hälften förordnas av
Kungl. Maj :t. Ledamöterna välj s för en tid av sex år. De betalande med
lemmarna kan välja —- och väljer i stor utsträckning — rådsledamöter
utanför sin egen krets. Kungl. Maj :t skall förordna företrädare för ”det
svenska samhällslivets olika grenar”. Rådet väljer vissa ledamöter av sty
relsen samt medlemmarna av ekonomiutskott och nämnder. Rådet behand
lar vidare styrelsens årsberättelse och revisionsberättelsen, fastställer ba
lansräkning samt behandlar frågan om beviljande av ansvarsfrihet för sty
5
relsen. Slutligen behandlar rådet ärenden som styrelsen underställer rådet.
Styrelsen består av lägst elva och högst femton personer, varav rådet väljer minst sju och högst elva ledamöter. Tre styrelseledamöter förordnas av Kungl. Maj :t. Verkställande direktören är självskriven ledamot. Styrelsen har hand om institutets skötsel, gör upp och fastställer budget, tillsätter direktör och vissa andra högre befattningshavare samt förvaltar institutets medel.
Av rådet utsedda nämnder finns för publikations-, film-, utställnings-, studiebesöks-, stipendie- och lektoratsverksamhet.
Slutligen har institutet två utlandskontor, ett i London och ett i Paris. Antalet anställda vid huvudkontoret i Stockholm är f. n. (1 januari 1970) 55, varav 50 på fasta tjänster. Vid utlandskontoren finns sammanlagt 8 fasta tjänster.
Finansieringen av Svenska institutet
Institutets verksamhet finansieras dels genom statsanslag, dels genom bidrag från föreningens medlemmar, dvs. organisationer, bolag och andra företag, dels genom övriga intäkter. Under budgetåret 1968/69 förfogade institutet över sammanlagt 6 920 000 kr. Från anslaget Information om Sve rige i utlandet under tredje huvudtiteln erhöll institutet sålunda ett allmänt bidrag på 3 812 000 kr. och från anslaget Kulturellt utbyte med utlandet under åttonde huvudtiteln ett bidrag på 730 400 kr. för stipendie- och lek toratsverksamhet samt allmänt kulturutbyte. Dessutom erhöll institutet bl. a. medel från kollegiet för Sverige-information i utlandet samt i viss utsträckning även från utrikesdepartementets informationsbyrå.
I medlemsavgifter inflöt under budgetåret 1968/69 750 000 kr. Medlemsavgifterna, som från början spelade en stor roll för institutets ekonomi, har genom att de sammanlagda intäkterna av dessa avgifter hål lit sig relativt konstanta efter hand förlorat sin centrala betydelse. Sålunda har medlemsbidragen, som vid 1960-talets början ännu svarade för om kring en tredjedel av institutets totala intäkter, under de senaste fem åren sjunkit till i genomsnitt drygt 11 %. Ansvaret för finansieringen av insti tutets löpande verksamhet har sålunda under senare år i allt större ut sträckning kommit att ligga på staten.
Kungl. Maj. ts proposition nr
45
år 1970
Svenska institutets verksamhet
Institutets verksamhet avser dels produktion och distribution av doku- mentationsmaterial, avsett för utlandet, dels produktion av tjänster, hu vudsakligen genom att skapa personkontakter mellan Sverige och utlan det. Under andra hälften av 1960-talet var den genomsnittliga fördelning en av tillgängliga resurser (exklusive administrationskostnader för ut landskontoren) på dessa verksamhetsgrenar följande: publikations- och biblioteksverksamhet 28 %, filmverksamhet 17 %, utställningsverksamhet
6
15,5 %, studiebesöksservice 5,5 %, stöd till undervisningen i svenska språ
ket i utlandet 9 %, stipendieverksamhet 12 % samt allmänt kulturutbyte
13 %.
Institutets produktion och distribution av dokumentationsmaterial —
trycksaker, film, utställningar —- har från början utvecklats för att kom
plettera och förbättra kvaliteten på den för utlandet avsedda dokumenta
tionen om svenskt samhälle och kultur. De media som främst kommer till
användning är trycksaker, film och utställningar. Huvuddelen av de när
mare 7 milj. trycksaker, fördelade på drygt 600 titlar (inklusive reviderade
upplagor) och sammanlagt 22 språk, som producerats av institutet under
de senaste fem åren, har distribuerats som svar på frågor om Sverige.
Under samma period har närmare 10 milj. människor i skolor, klubbar
och föreningar och ett flerfaldigt större antal TV-tittare sett filmer som
institutet producerat eller förmedlat (ca 100 olika titlar). Institutet har
producerat och förmedlat över 100 utställningar och än fler mindre kol
lektioner av föremål, grafik, affischer etc. under den senaste femårsperio
den. Utställningsverksamheten beträffande nntida svensk konst i utlandet
sköts numera inte av Svenska institutet utan av Nämnden för utställningar
av nutida svensk konst i utlandet (NUNSKU).
Studiebesöksservicen innebär kontakttagande och programläggning för
utländska fackmän och specialister, som till större delen kommer till Sve
rige på egen bekostnad. Antalet av institutet inbjudna besökare utgör en
mycket liten del av de ca 8 000 besök som f. n. registreras per år. De främs
ta intresseområdena är f. n. socialpolitik, näringsliv, stadsplanering och ut
bildning.
Institutet räknar med att f. n. ca 3 500 personer vid 112 undervisningsor
ter utanför Norden bedriver studier i svenska vid universitet, språkinstitut
eller folkbildningsorgan. Institutets insats för denna verksamhet består
främst i stöd åt lärarna i form av referens- och undervisningsmaterial. F. n.
får 57 lärare på olika sätt stöd från institntet, speciellt de universitetslek
torer som på rekommendation av institutet tillsätts vid utländska universi
tet. För att möjliggöra rekrytering av kompetenta lärarkrafter lämnar in
stitutet i flera fall ett visst lönetillskott.
Stipendieverksamheten utgör en del av Sveriges medverkan i det interna
tionella utbytet av yngre forskare och akademiker inom vitt skilda ämnes
områden. F. n. mottas i Sverige ett sjuttiotal stipendiater per år från ca 25
länder medan drygt 100 svenska stipendiater genom detta utbyte kan finan
siera sina utlandsstudier. Stipendieutbytet regleras i föreskrifter som ut
färdas av Kungl. Maj :i.
Den av institutet organiserade allmänna kulturutbytesverksamheten av
ser att i utlandet sprida kännedom om svensk litteratur, teater, musik,
konst m. m. bl. a. genom teater- och musikgästspel, översättningar av svensk
skönlitteratur, artiklar om Sverige i utländska tidskrifter av gästande kri
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
7
tiker och fackmän, vetenskapliga arbeten om svenskt samhälle och svensk kultur samt genom kontakter mellan svenska och utländska institutioner. Ett utbyte av gästföreläsare förekommer också med några europeiska län der.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
2. Utredningen
Utredningen redovisar såsom grundval för sina slutsatser en principiell analys av skillnaderna mellan å ena sidan intressebetonad infor mation och å den andra ett från nationella, kommersiella eller allmänin formativa intressen frikopplat deltagande i det internationella erfaren hets- och kulturutbytet.
Den intressebetonade informationen definieras som den verksamhet, som bedrivs i det medvetna syftet att främja svenska intressen eller, annorlun da uttryckt, den verksamhet som avser att påverka utlandets uppfattning om Sverige i positiv riktning medan enligt utredningen erfarenhetsutbyte, i varje fall i princip, inte motiveras med sådana syften. Kulturutbyte kan sägas vara en del av detta erfarenhetsutbyte.
Beträffande frågan huruvida gemensam administration av den intressebetonade informationen och erfarenhets- och kulturutbytet kan anses ändamålsenligt och principiellt riktigt, framhåller utredningen att skäl som i olika sammanhang framförts för tanken att splittra institutet inte kan frånkännas viss relevans. Dock säger sig utredningen trots detta ha kommit till slutsatsen att, i varje fall f. n., övervägande skäl talar för ett bibehållande av den nuvarande organisatoriska strukturen. Avgörande för ställningstagandet har framför allt varit att varje delning av institutets ap parat måste medföra svårigheter av administrativ och organisatorisk art. Att organisatoriskt splittra institutet skulle inte bara medföra svårlösbara kompetensfrågor och fördyra administrationen. Det skulle också vara svår förenligt med samordningssträvandena på detta område.
Vad beträffar förhållandet mellan institutet och k o 1- legit för Sverige-information i utlandet behandlar ut redningen bl. a. frågan om hur ansvaret för planering och programmering skall fördelas mellan dessa båda instanser. Enligt utredningen bör kollegiet som den centrala statliga samordningsinstansen bära ansvaret för den in- tressestyrda och målinriktade informationen. Denna verksamhet finansie ras till övervägande del av staten.
Utredningen vill placera ansvaret för planering och programmering av den intressebetonade verksamheten hos kollegiet och framhåller att detta för in stitutet måste medföra en beredvillighet att anpassa den del av material produktionen, som huvudsakligen kan väntas komma till användning i den na intressebetonade information, till den planering och länderinriktning som kollegiet fastställer. Vid val av media, ämnesområden och språkversio-
2
Bihang till riksdagens protokoll i970. 1 samt. Nr 45
8
ner för sådan produktion bör alltså en fortlöpande anpassning ske till de
handlingsmönster och den programmering som beslutas av kollegiet. Enligt
utredningen bör huvudansvaret för utbytesverksamheten ligga hos insti
tutet. När det gäller den allmäninformativa verksamheten, har institutet
till uppgift att inom ramen för de av kollegiet för Sverige-information i ut
landet fastlagda riktlinjerna svara för en allsidig presentation av Sverige i
utlandet.
Utredningens förslag bygger på förutsättningen att den nuvarande sam
ordningsmekanismen behålls i oförändrad form. För den händelse
samordningsfrågorna skulle tas upp till förnyad prövning pekar utredningen
på att dess förslag om fördelning av samordningsansvar och om handlägg
ning av löpande ärenden lätt skulle kunna inpassas i den organisationsskiss
som år 1985 föreslogs i upplysningsberedningens betänkande Reorganisation
av utlandsinformationen. Då dessa frågor inte omfattas av utredningens di
rektiv har utredningen inte framlagt några konkreta förslag. Utredningen
vill emellertid förorda att hithörande frågor ägnas fortsatt uppmärksamhet.
Beträffande frågan om huvudmannaskap och finansiering
framhåller utredningen att dess förslag om fördelning av ansvaret för plane
ringen innebär en minskning av institutets kompetens. Därav följer dock inte
att institutets styrelse bör slopas och ledningen av institutet överflyttas till
något annat organ.
Principen att låta styrelsen utses av två instanser — Kungl. Maj :t och
institutets råd — är enligt utredningen ett av uttrycken för den ursprungli
ga tanken om samfinansiering och delat huvudmannaskap. Utredningen
har vägt argumenten för och emot oförändrat huvudmannaskap och fortsatta
medlemsbidrag och därvid kommit till resultatet att samarbetet mellan stat
och medlemmar bör fortsätta. Å andra sidan bör enligt utredningen en om
prövning av det nuvarande systemet för huvudmannaskap, finansiering och
intresserepresentation ske om medlemsbidragen skulle visa en relativt sett
alltför starkt sjunkande tendens och detta inte kan tillskrivas tillfälliga
faktorer.
Utredningen behandlar vidare frågan om rådets och styrelsens
storlek och sammansättning och framhåller att antalet leda
möter i rådet bör minskas till 30, varav hälften utses av Kungl. Maj :t och
hälften av medlemmarna. Beträffande styrelsens storlek föreslås en minsk
ning av antalet ledamöter till elva. Fem av ledamöterna, däribland ordfö
randen, bör förordnas av Kungl. Maj :t och fem väljas av institutets råd, var
jämte den av styrelsen tillsatte verkställande direktören bör vara självskri
ven ledamot. Frånsett ordföranden bör styrelseledamöterna utses med be
aktande av vissa synpunkter på intresserepresentationen. Normalt bör föl
jande grupper vara företrädda i styrelsen: utrikes- och utbildningsdeparte
menten, kultursektorn (tre ledamöter), näringslivets företagarsida (två)
samt de fackliga organisationerna och kooperationen (vardera en ledamot).
Kungl. Maj ds proposition nr
45
år 1970
9
Av ledamöterna förutses Kungl. Maj:t förordna — förutom ordföranden — dels de två departementstjänstemännen, dels två av de tre representan terna för kultursektorn. Varje ledamot — med undantag för ordföranden och verkställande direktören — bör ha en personlig suppleant.
Utredningen behandlar avslutningsvis vissa frågor om institutets verk samhet, nämligen institutets utlandskontor, institutet och det nordiska samarbetet samt institutets information om arbetsmarknads- och socialpolitik.
Utredningen har kommit till uppfattningen att betydande fördelar av praktisk och administrativ natur skulle vara att vinna om utrikesdeparte mentet övertar institutets utlandskontor vilkas chefer skulle knytas till ambassaderna som kulturattachéer.
Utredningen har också kommit till slutsatsen att ett betydande dubbel arbete skulle uppstå om institutet i större omfattning än som f. n. är fallet skulle engageras i det nordiska erfarenhets- och kulturut bytet. Däremot synes det uppenbart att den klart intressemotiverade och målinriktade verksamhet som kan vara påkallad även i de nordiska länder na inte kan åläggas andra institutioner.
3. Remissyttranden över betänkandet
Beträffande den principiella analys av skillnaden mellan å ena sidan i n- tressebetonad information och å den andra erfarenhet s- o c h kulturutbyte som utredningen redovisar som grundval för sina slutsatser har nästan alla remissinstanser, som yttrat sig i denna fråga be tonat att gränsen är mycket flytande och att en direkt skillnad ofta är helt omöjlig att finna. Trots detta har dock åtskilliga remissinstanser accepterat gränsdragningen som grundval för kompetensfördelningen mellan institutet och i första hand kollegiet för Sverige-information. Vissa av de instanser som accepterar utredningens förslag i kompetensfrågan uttrycker dock den me ningen att en samlad lösning av utlandsinformationens organisationsfrågor vore önskvärd.
Den inställning till här relaterade frågor som remissinstanserna ger ut tryck för i sina yttranden återspeglas i instansernas synpunkter på övriga av utredningen behandlade delfrågor och präglar härigenom yttrandena i deras helhet. De flesta av remissinstanserna uppehåller sig vid frågan om samord ningen av utlandsinformationen vilken sålunda gjorts till huvudfråga. Åt skilliga remissinstanser har i sina yttranden betonat angelägenheten av ökade resurser på kulturutbytesområdet.
Trots de svårigheter som föreligger att göra en gränsdragning mellan in- tressebetonad information och erfarenhets- och kulturutbytet menar stats kontoret att en principiell skillnad föreligger mellan information och utbyte. Den är märkbar bl.a. i fråga om länder-, media- och personurval. Sveriges
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
10
Radio anser den väsentliga gränsen gå mellan den långsiktiga och allmänna
intressebetonade informationsverksamheten och den mera kortsiktiga klart
målinriktade intressebetonade verksamheten.
Beträffande frågan om gemensam administration av infor
mation och utbyte samt frågan om förhållandet mellan
Svenska institutet och övriga infor mation so rgan —
i första hand kollegiet för Sverige-information i utlandet — ansluter sig i
princip statskontoret, Musikaliska akademien, Svenska slöjdföreningen, Sve
riges allmänna exportförening, Sveriges grossistförbund, Sveriges industri
förbund, SAF, Svenska turisttrafikförbundet, SACO, KRO, sändebudet i Oslo
och generalkonsuln i Berlin till utredningens uppfattning att SIU bör få an
förtros policy-planering och programmering för Sverige-informationen. För
Svenska institutets del skulle detta medföra, att den del av materialproduk
tionen som huvudsakligen kan väntas komma till användning i den intresse
betonade informationen bör anpassas till kollegiets planering och länderin-
riktning.
Statskontoret anför bl. a. följande
Eftersom kollegiet väsentligen utgörs av representanter för ett antal
skilda informationsorgan måste emellertid dess policyskapande i betydande
mån återgå på ställningstaganden inom dessa. Ett sådant konstaterande in
nebär givetvis inte att kollegiets policybeslut genomgående skall förberedas
genom remiss till de representerade organen. Däremot torde det vara natur
ligt att dessas företrädare i kollegiet måste agera utifrån de allmänna princi
per som deras kommittenter för sin del fastslagit. Med hänsyn härtill torde
bl. a. Svenska institutets styrelse komma att indirekt spela en icke oviktig
roll även för det policyskapande som ankommer på informationskolle-
giet. Denna slutsats stöder utredningens uppfattning att en särskild styrelse
för Svenska institutet alltjämt — även bortsett från att ett administrativt
ledningsorgan erfordras — har en viktig funktion att fylla. Vad nu sagts
står även i överensstämmelse med vad statskontoret uttalade i sitt yttrande
över upplysningsberedningens förslag år 1965.
Kooperativa förbundet, som förordar en ändring enligt utredningens för
slag, förordar dessutom att det klart anges att institutets styrelse har policy-
ansvar för all den verksamhet som finansieras med de medel som direkt
anvisas till institutet från statsbudgeten eller genom privata bidrag.
Exportföreningen, Grossistförbundet, Industriförbundet och SAF tillstyr
ker som sagt utredningens förslag och tillägger att i de fall då kultur- och
utbytesprojekt har ett ur den s. k. intressebetonade allmäninformationens
synpunkter väsentligt intresse och därför bör finansieras med resurser som
ställs till den allmänna informationens förfogande, policy-ansvaret bör ligga
hos samordningsorganet. Då Svenska institutet bibehålls som självständigt
organ betonas att detta ställer stora krav på ett nära samarbete med övriga
organ i fråga om den gemensamma uppgiften att informera om Sverige i ut
landet.
Kungl. Maj:ts proposition nr
45
år 1970
11
Följande remissinstanser uttalar sig emot utredningens förslag till kom petensfördelning mellan institutet och kollegiet: Svenska institutet, SIU,
Svenska filminstitutet, Sveriges författarförening, Sveriges Radio, TCO, LO, Svenska bankföreningen, FLYCO, Svenska översättarförbundet, generalkon suln i New York samt Stockholms handelskammare.
Svenska institutet hävdar, att institutet självt bör bestämma om den verk samhet som bekostas direkt från statsbudgeten. Denna verksamhet bör be drivas som ett led i det internationella erfarenhets- och kulturutbytet i med vetande om de långsiktigt gynnsamma bieffekter som detta har för Sveriges anseende och utåtriktade ekonomiska aktiviteter. Svenska institutet är be rett deltaga i den samordnade informationsverksamheten och att inom ra men för sina resurser mot ersättning, som innebär full kostnadstäckning, framställa informationsmaterial åt andra organ. Den av utredningen före slagna policyfördelningen befaras i sig bära fröet till kompetenskonflikter.
Sveriges Radio, som förkastar tanken på att kollegiet skulle tilldelas di rektivrätt gentemot Svenska institutet beträffande produktion som bekostas av institutets egna anslag, föreslår att kollegiet beställer från institutet och betalar med sina icke institutionsbundna medel för det material man träffat överenskommelse om. Härigenom tillgodoses bäst både de mera långsiktiga uppgifter som är institutets och kollegiets behov av samarbete och stöd för målinriktade kampanjer o. d.
LO kan inte godta en sådan ordning som den utredningen eftersträvar enligt vilken en allsidig, från olika intressegrupper sammansatt styrelse för institutet samtidigt fråntas dess nuvarande ansvar för policyskapande i fråga om den intressebetonade informationen, som enligt förslaget helt skall åvila kollegiet, där ordföranden ensam kan fatta beslut och företrädare för arbets marknaden, socialpolitiken, fackföreningsrörelsen och andra folkrörelser inte ens har konsultativ status i likhet med industrisidan.
TCO anser att SIU bör ha policy-ansvaret för informationsverksamheten.
Om utredningsförslaget genomförs minskar institutets styrelses inflytande. Mot bakgrund härav anser TCO att institutet och SIU bör sammanslås. Om inte detta förslag nu är genomförbart föreslår TCO att institutets styrelse tillika blir rådgivande nämnd åt SIU.
Enligt Sill bör Svenska institutet bibehållas men förvandlas till en teknisk serviceorganisation, gemensam för både informationen och kulturutbytet. Det underställs kollegiet, i vilket organisationens chef skall ingå som med lem. Ett särskilt policyorgan inrättas för kulturutbytet i meningen konst närligt utbyte. Organet bör vara representativt för konstnärerna själva. Det bör ha egna medel till sitt förfogande.
Svenska filminstitutet anser att Svenska institutet bör vara en stiftelse och renodlat organ för kulturutbyte med utlandet. Övriga delar av institu tets nuvarande verksamhet övertas av SIU eller utrikesdepartementets in formationsbyrå. Eventuellt kan en produktionsenhet för allmänt informa
Kiingl. Maj:ts proposition nr ko år 1970
12
tivt material inrättas direkt under Sill. Utredningen synes ”ha överdrivit
svårigheterna med institutets rena servicefunktioner”.
Generalkonsuln i New York är av den uppfattningen att, om institutet
skall behållas, dess ställning bör förstärkas eventuellt genom omorganisa
tion till självständigt verk och helst med enbart kulturutbytesuppgifter. Ett
bättre alternativ vore emellertid att dela institutet och att inordna det i
utrikesdepartementet. Informationsverksamheten omhändertas av informa
tionsbyrån och utbytet av en särskild kulturbyrå. Dessa båda byråer bildar
en avdelning i utrikesdepartementet. Frågan om produktionsverksamhet bör
då eventuellt ytterligare övervägas.
Tre reservanter i statskontoret framför ett förslag, som delvis berör
Svenska institutet. Ett sammanhållet organ för utlandsinformation bör in
rättas. Detta sker på grundval av en ändamålsgruppering av de statliga
medel som anslagits för informationsverksamheten. Om Svenska institutet
uppgår i detta organ, bör kulturutbytesfrågorna kunna tas om hand av uni-
versitetskanslersämbetet och Svenska unescorådet. Det föreslagna organet
skulle i första hand sköta sådana uppgifter som nu ankommer på SIU, Svens
ka institutet, Sveriges Radios utlandsavdelning och Svensk-internationella
pressbyrån.
Frågan om samordningsinstansens ställning, som lig
ger utanför utredningens uppdrag, har ingående behandlats av ett flertal
remissinstanser. Dessa anser liksom utredningen, att frågan bör ägnas fort
satt uppmärksamhet.
Samtliga av det stora antal remissinstanser som uttalat sig i frågan stöder
utredningens förslag om fortsatt samfinansiering och delat hu
vudmannaskap för institutet. Hälften av dessa instanser uttalar sig
emellertid för en omorganisation av hela utlandsinformationen, varvid LO,
Kooperativa förbundet, TCO, Svenska slöjdföreningen och Svenska journa
listförbundet hävdar att nuvarande finansieringssystem i väntan härpå kan
bestå.
Statskontoret erinrar i sitt yttrande om att Svenska institutets finan
siering från början avsågs ske genom ungefär lika bidrag från staten och
icke-statliga medlemmar. Det material som framläggs i betänkandet ut
visar enligt statskontoret att denna avsikt aldrig förverkligats och att staten
numera svarar för en alldeles övervägande del av finansieringen. Liksom
utredningen finner statskontoret att flera skäl talar för att staten borde helt
överta det finansiella ansvaret. Statskontoret kan dock ansluta sig till ut
redningens uppfattning att samfinansieringen tills vidare bör bibehållas.
Därvid fäster statskontoret bl. a. avseende vid det förhållandet att medlem
marna utom genom medlemsavgifterna kan understödja verksamheten på
andra ekonomiskt betydelsefulla sätt. Uppenbart är emellertid att en ytter
ligare, mera påtaglig, minskning av medlemsbidragens relativa andel i insti
tutets ekonomiska underlag måste föranleda en omprövning av systemet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
13
LO ser ingen större olägenhet i att det nuvarande systemet med sam- finansiering bibehålls som utredningen föreslagit intill dess vissa organisa toriska förändringar genomförs om vilka LO i sitt yttrande uttryckt önske mål. LO anser det angeläget att ett förtroendefullt samarbete bibehålls mellan staten och här aktuella grupper i samhället. Men det synes enligt
LO ostridigt att detta samarbete inom institutets ram hittills mera varit grundat på medansvar för verksamhetens utformning än på samfinansie- ringen.
TCO är, om utredningens förslag genomförs, tveksam beträffande fortsatt samfinansiering. En förutsättning för denna synes vara att institutets sty relse blir rådgivande organ åt SIU.
Svenska filminstitutet anser att Svenska institutet (som enligt film institutet enbart bör ta hand om kulturutbytesfrågor) bör erhålla sina anslag från utbildningsdepartementet. Näringslivets bidrag bör kunna ka naliseras från Svenska institutet till det organ under SIU som, enligt film institutets förslag, bör få hand om allmäninformativ verksamhet.
Bland remissinstanserna är åsikterna delade beträffande antalet styrel se- och rådsmedlemmar. Svenska institutet önskar behålla tretton styrelsemedlemmar och ett råd på 100 personer. Statskontoret anser beträf fande utredningens förslag om minskning av antalet styrelsemedlemmar i in stitutets styrelse till elva att en ytterligare minskning kunde vara eftersträ vansvärd, eftersom den kunde väntas leda till att styrelsen fick ökad funk tionsduglighet. Med hänsyn till önskemålet att inom styrelsen inrymma re presentanter för ett flertal skilda intressen kan statskontoret dock godta ut redningens förslag. På grundval av erfarenheter från styrelsens fortsatta ar bete synes emellertid framgent böra övervägas huruvida inte en ytterligare reduktion av antalet ledamöter är möjlig och lämplig.
Beträffande frågan om olika intressegruppers representa tion i styrelsen anser LO och TCO att de fackliga organisationerna bör ha två representanter och Kooperativa förbundet vill dessutom att de kooperativa organisationerna tillförsäkras två representanter i styrelsen. Den representant för bildningsrörelserna som utredningen förordar bör en ligt Kooperativa förbundet lämpligen utses efter förslag av Folkbildningsför bundet. IVA anser att naturvetenskap och teknik bör representeras. KLYS finner att kulturlivet är underrepresenterat i institutets styrelse enligt utred ningens förslag och föreslår en representant för vardera ord-, bild-, ton- och scenkonst i policyorganet, vilket detta organ än blir. Svenska författarför eningen vill ha någon i styrelsen med litterär sakkunskap och kännedom om författarnas praktiska problem. Svenska journalistförbundet önskar en re presentant med insikter i pressens arbetsförhållanden och Stockholms han
delskammare anser att näringslivet bör vara företrätt. Enligt Svenska film institutet däremot bör näringslivet inte vara företrätt i styrelsen för en så dan specialiserad institution för kulturutbyte, som filminstitutet föreslår.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
14
Styrelsen bör utses av Kungl. Maj:t och bl. a. bestå av representanter för ”det akademiska livet, folkbildningsrörelserna, bildkonsten, filmen, litte raturen och teatern”.
Beträffande Svenska institutets utlandskontor har stats kontoret liksom övriga remissinstanser, som yttrat sig i denna fråga, till styrkt utredningens förslag att utrikesdepartementet övertar Svenska insti tutets utlandskontor och att kontorscheferna knyts till ambassaderna som kulturattachéer.
Beträffande övriga frågor om Svenska institutets verksamhet kan följande framhållas.
Nordiska rådets svenska delegation, Nordiska kulturkommissionens svens ka avdelning och Föreningen Norden anser att Svenska institutet inte bör engageras i erfarenhets- och kulturutbyte i Norden i större utsträckning än vad som f. n. är fallet. Nordiska rådets svenska delegation betonar vikten av en samordning av nordisk utlandsinformation och föreslår att Svenska in stitutet direkt åläggs att söka få till stånd samarbete med systerinstitutio nerna i de nordiska grannländerna på alla sådana områden där ett samar bete erbjuder rationaliseringsvinster eller andra fördelar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
4. Departementspromemorian
I departementspromemorian föreslås att Svenska institutet ombildas till en statlig stiftelse. Förslaget till ny organisationsform bygger på att in stitutet i princip behåller sitt nuvarande verksamhetsområde. Det bör ha en roll som ett av de centrala organen inom den statliga och statsunder stödda verksamheten för Sverige-information samt erfarenhets- och kultur utbyte med utlandet. Institutet bör få ett eget ansvar för de medel som ställs till dess disposition.
I departementspromemorian förutsätts inte några samtidiga förändringar i fråga om organisationen av den statliga och statsunderstödda informa tionsverksamheten i övrigt. 1966 års utredning om Svenska institutet bör inte fortsätta sitt arbete.
Omorganisationen av institutet motiveras i departementspromemorian av flera omständigheter. I promemorian understryks att institutet aldrig fun gerat som en ideell förening i vanlig mening, några enskilda personer har aldrig varit medlemmar. En rad för institutets verksamhet centrala beslut måste nu fattas av dess råd som sammanträder endast en gång om året, vilket i vissa avseenden kan försvåra arbetet för institutets styrelse och di rektion. Medlemsavgifterna har efter hand förlorat sin centrala betydelse. Mycket talar för att näringslivets värdefulla insatser till stöd för utlands- informationen skulle kunna kanaliseras i andra former, som bättre än de nuvarande svarar mot önskemålen från såväl bidragsgivare som bidrags-
15
mottagare, dvs. att bidrag lämnades till speciella projekt. Mot bakgrund av att ansvaret för finansieringen av institutets löpande verksamhet under se nare år i allt större utsträckning kommit att ligga på staten bör staten få ett organisatoriskt ansvar som svarar mot det ekonomiska. Detta kan, en ligt departementspromemorian, ske om institutet ombildas till en statlig stif telse.
Institutet bör, enligt departementspromemorian, ledas av en styrelse som högsta organ. I denna bör finnas representanter för svenskt samhällsliv in klusive kulturliv och näringsliv. Styrelsen bör utses av Kungl. Maj :t och institutets ledande tjänsteman, dess direktör, förordnas av styrelsen. Av sty relsen bör avgöras viktigare frågor om institutets verksamhet, organisation och ekonomsika förvaltning.
Av central betydelse för att institutets verksamhet skall bli rätt avvägd är att former skapas för regelbundna kontakter med sådana institutioner och organ som har beröring med institutets verksamhetsområde. Särskilda referensgrupper bör därför tillkomma som bl. a. skall fylla vissa av de nu varande nämndernas uppgifter. Stadgar för institutet bör fastställas av Kungl. Maj :t. Ärenden om institutet bör liksom f. n. handläggas inom utri kesdepartementet men visst samråd med utbildningsdepartementet förut sätts.
Den föreslagna nya organisationsformen bygger på att styrelse och direk tör får ett samlat ekonomiskt ansvar för den verksamhet som bedrivs av in stitutet. De statliga bidrag som f. n. utgår ur olika anslag bör därför samlas till ett gemensamt bidrag. Detta bör ställas till institutets förfogande en ligt en av Kungl. Maj :t, efter förslag av styrelsen, fastställd stat. Staten bör vara så utformad att institutet utöver sin basverksamhet mot ersättning kan ta emot uppdrag av enskilda organisationer och statliga organ. Uppdragen bör avse sådana projekt inom institutets verksamhetsområde som inte kan finansieras inom ramen för anvisat statsbidrag.
En konsekvens av de angivna förslagen, som bl. a. bygger på att nya stadgar beslutas av Kungl. Maj :t är, enligt departementspromemorian, att nu varande stadgar måste upphävas. En annan följd blir att institutets råd, styrelse och nämnder upphör att fungera vid den tidpunkt då de nya stad garna träder i kraft. Omorganisationen medför vidare att de rättigheter och skyldigheter som åvilar det nuvarande institutet överförs på det omorga niserade institutet. Rådet föreslås bemyndiga den nuvarande styrelsen att träffa de avtal med staten i fråga om personal och egendom som omorga nisationen föranleder.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
5. Remissyttranden över departementspromemorian
Svenska institutets råd godtar de i departementspromemorian framförda
förslagen och anser att de bör kunna läggas till grund för en omorganisation.
Rådet understryker önskvärdheten av att frågan om institutets ställning,
särskilt i förhållande till vissa statliga institutioner och organ, löses utan
ytterligare uppskov och anser, att en ombildning av institutet i den i pro
memorian angivna riktningen är ägnad att främja ett effektivt samarbete
med andra informationsorgan. Oavsett hur verksamheten kommer att pre
ciseras är det enligt rådet angeläget, att institutet såsom målsättning skall
ha att lämna en opartisk, saklig, nyanserad och, såvitt möjligt, rättvisande
bild av svenska samhällsförhållanden. För detta syfte är det av vikt, att
institutet bibehåller en självständig ställning. Från denna synpunkt fram
står den föreslagna stiftelseformen som lämpligare än den alternativa for
men ämbetsverk.
Rådet finner ej anledning att erinra mot att det nuvarande finan-
sieringssättet ersätts med en helt statlig finansiering. I vad mån företag och
organisationer, som hittills lämnat årliga bidrag till institutets allmänna
verksamhet, kan vara beredda att i fortsättningen medverka till finansiering
en av speciella projekt måste enligt rådets mening bli beroende av en be
dömning av projekten från fall till fall.
För att institutet rätt skall kunna fullgöra sina uppgifter är det enligt rå
dets mening av vikt, att dess organ på olika nivåer har regelbundna och
goda förbindelser med alla de grenar av svenskt samhällsliv, vilkas intres
sen institutet har att tillgodose. Denna synpunkt kräver beaktande i första
hand när det gäller styrelsens sammansättning. Styrelsen — som för att
vara arbetsduglig ej bör vara för stor — bör således vara förankrad i olika
sektorer av samhället, främst kultur- och näringsliv. Viktiga kontakttagan
de uppgifter tillkommer också de föreslagna referensgrupperna, vilkas sam
mansättning bör avvägas med hänsyn härtill.
Reträffande frågan om förändringen av institutets status anser statskon
toret att departementspromemorians formaliserande av det faktiska förhål
landet att Svenska institutet är ett statligt organ, väsentligen finansierat av
staten och bara i blygsam utsträckning genom medlemsbidrag från närings
livet, är en förbättring jämfört med nuvarande ordning. Näringslivets insat
ser i utlandsinformationen kan med fördel kanaliseras som bidrag till spe
ciella projekt.
Enligt statskontorets mening är tiden nu mogen att göra en samlad över
syn över den allmänna utlandsinformationens administration och organisa
tion. På underlag av material från tidigare utredningar inom området bör
man kunna ange en principlösning som utgångspunkt för översynen. Den
na bör då kunna genomföras snabbt och utan omfattande materialinsam
ling.
16
Kungl. Maj:ts proposition nr
45
år 1970
17
Statskontoret anser att översynen bör påbörjas omgående och bedrivas skyndsamt. I avvaktan på resultatet av en sådan översyn bör man inte ge nomföra partiella administrativa och organisatoriska förändringar på ut- landsinformationens område. I avvaktan på översynen anser sig statskon toret inte vara berett tillstyrka förslaget att omorganisera eller ombilda Svenska institutet.
Riksrevisionsverket har inget att erinra mot att institutet ombildas till en statlig stiftelse. Den föreslagna organisatoriska uppbyggnaden innebär att effektivare och mera smidiga former skapas för verksamhetens bedrivande.
Den organisation som föreslås för stiftelsen anser verket vara att föredra jämfört med alternativet att institutet skulle ha organiserats som ett äm betsverk. Riksrevisionsverket ansluter sig vidare till det i departements promemorian framlagda förslaget att de statliga bidrag som f. n. utgår ur olika anslag samlas till ett gemensamt bidrag.
6. Svenska institutets anslagsframställning
För budgetåret 1969/70 utgår till Svenska institutet från tredje huvud titeln ett bidrag med 3 973 000 kr. och från åttonde huvudtiteln ett bidrag med 1 165 400 kr.
Svenska institutets budget för räkenskapsåret 1969/70 har beräknats till sammanlagt 6 611 000 kr. Därav utgör 5,7 milj. kr. statsbidrag i en eller an nan form. För budgetåret 1970/71 räknar institutet i sin anslagsframställ ning med en omslutning på 9 359 000 kr., varav 8 572 000 kr. från statliga inkomstkällor. Ökningen skulle härmed uppgå till 2 748 000 kr. Medlemsbi dragen beräknas vidare minska med 125 000 kr. Samtidigt förutsätts bidra gen från kollegiet för Sverige-information och utrikesdepartementets in formationsbyrå minska med sammanlagt 560 000 kr. genom att räknas in i det allmänna statsbidraget från tredje huvudtiteln. Härigenom skulle en ökning av bidraget erfordras med 1 146 000 kr. under åttonde huvudtiteln för stipendieverksamhet, undervisning i svenska utomlands och för det allmänna kulturutbytet. Ökningen under tredje huvudtiteln skulle därmed uppgå till 2 287 000 kr.
Av den ökning på 2 287 000 kr. som begärs från tredje huvudtiteln avser 1 165 000 kr. medel för produktionsändamål, 149 000 kr. s. k. PR-åtgärder, bibliotek, studiebesök och kurser m. m. samt 400 000 kr. kulturutbyte med särskilda länder. Resterande medel, 573 000 kr., avser ökade personal- och andra administrativa kostnader.
Kungl. Maj:ts proposition nr
45
år 1970
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
III. Medel för övriga ändamål som faller under tredje huvudtitelns
littera D. Information om Sverige i utlandet
1 riksstaten för innevarande budgetår är under tredje huvudtiteln uppfört
reservationsanslaget D 1. Information om Sverige i utlandet, som är uppta
get med ett belopp av 9 615 000 kr. Härav utgör 3 973 000 kr. bidrag till
Svenska institutet varom talats i det föregående. För övriga ändamål, bi
drag till Svensk-internationella pressbyrån, utländska pressbesök, övrig
informationsverksamhet, Svenska informationskontoret i New York, sär
skilda medel för samordnad informationsverksamhet samt Bernadottemu-
seet i Pau, utgör de sammanlagda anslagsmedlen 5 642 000 kr. Reservatio
nen från budgetåret 1968/69 uppgår till 163 118 kr.
1. Svensk-internationella pressbyrån (SIP)
Svensk-internationella pressbyråns nyhetsmaterial distribueras f. n. regel
bundet på tolv språk — engelska, finska, franska, hindi, holländska, ita
lienska, japanska, persiska, portugisiska, spanska, thailändska och tyska.
Statsbidraget under budgetåret 1969/70 uppgår till sammanlagt 578 000 kr.,
varav 506 000 kr. utgörs av direkt bidrag under tredje huvudtiteln och 72 000
kr. av bidrag från kollegiet för Sverige-information i utlandet. För att täcka
ett beräknat underskott på 37 000 kr. förutsätts ett ytterligare fyllnadsbi-
drag på sistnämnda belopp från kollegiet.
Sveriges allmänna exportförening begär ett direkt statsbidrag till Svensk-
internationella pressbyrån för budgetåret 1970/71 på 664 000 kr. — en ök
ning med 158 000 kr. Samtidigt förutsätts informationskollegiets bidrag
minska med (72 000 -f- 37 000) 109 000 kr. Den föreslagna nettoökningen
uppgår således till (158 000— 109 000) 49 000 kr. Kostnaderna för verk
samheten under budgetåret 1970/71 har beräknats till 884 000 kr., en ökning
med 62 000 kr. i förhållande till innevarande budgetår. Löner och pensioner
har räknats upp med 29 000 kr. och övriga omkostnader med 33 000 kr. Bi
dragen från enskilda och diverse inkomster har beräknats komma att öka
med 13 000 kr. 2
2. Utländska pressbesök
Från denna anslagspost bestrids utrikesdepartementets kostnader för ut
ländska pressbesök i Sverige. Anslagsposten är för innevarande budgetår
upptagen till ett belopp av 275 000 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
19
3. Övrig informationsverksamhet
Anslagsposten, som för innevarande budgetår uppgår till 450 000 kr., står till förfogande för s. k. lokala informationsanslag till utlandsmyndigheterna, för inköp av publikationer avsedda för utlandsrepresentationens löpande informationsverksamhet, utställningar, inbjudningar till utländska kultur skribenter, svenska talesmäns resor till utlandet i informationsärenden m. m.
4. Svenska informationskontoret (SIS) i New York
Informationskontoret, som sedan den 1 juli 1966 utgör en del av utrikes förvaltningen, bedriver en omfattande informationsverksamhet i Förenta staterna och Canada. Kontorets budget för 1969/70 slutar på 1 782 000 kr. Därav utgörs 1 387 000 kr. av personalkostnader inklusive lönekostnadspå- lägg-
5. Särskilda medel för samordnad informationsverksamhet
Av anvisade medel för innevarande budgetår disponeras 2 319 000 kr. av kollegiet för Sverige-information i utlandet och resterande 300 000 kr. av ut rikesdepartementet för kulturbyte med särskilda länder.
Kollegiet för Sverige-information i utlandet begär en ökning av anslags posten med 3 181 000 kr. Samtidigt begärs under tionde huvudtiteln en ök ning med 4 155 000 kr. av reservationsanslaget Främjande av utrikeshan deln m. m., anslagsposten Kommersiell information, som uppgår till 5 milj. kr. för innevarande budgetår. De begärda anslagsbeloppen skulle enligt an slagsframställningen sålunda möjliggöra en samordnad informationsverk samhet under budgetåret 1970/71 på en kostnadsnivå av omkring 14,6 milj. kr.
Kollegiet, som i sitt anslagsäskande bl. a. framhåller att intresset utom lands för svenska problemlösningar på samhällslivets område ständigt växer och att svenska exempel regelbundet återkommer i samhällsdebatten över hela världen, begär över tredje huvudtiteln medel dels för verksamhet i vissa länder dels för särskilda projekt. Konkreta planer för verksamheten under budgetåret 1970/71 föreligger på en rad områden. En kollegiefinan- sierad verksamhet av betydande omfattning på det allmäninformativa och kulturella området planeras sålunda i England, Frankrike, Schweiz, Väst tyskland och Förenta staterna. Vidare planeras ett ökat engagemang i distri butionen av den engelskspråkiga informationstidskriften Sweden Now. Verk samheten beträffande utvecklingsländerna har för närvarande enligt kol legiet mycket begränsad omfattning, varför ett inbjudningsprogram för forskare, opinionsbildare, representanter för förvaltning, näringsliv etc. från
20
dessa länder avses bli utarbetat. Enligt kollegiet är vidare en upprustning
av det nuvarande beståndet av informationsmaterial erforderligt. Slutligen
har, enligt vad kollegiet framhåller, tillkomsten av Sverigehuset skapat för
utsättningar för uppbyggandet av en förbättrad mottagningsapparat i Sve
rige.
Kungi. Maj:ts proposition nr
45
år 1970
6. Bidrag till Bernadottemuseet i Pau
Föreningen Bernadottemuseets vänner har för budgetåret 1970/71 begärt
ett oförändrat statsbidrag om 10 000 kr. till museet. Museet har genom de
statsbidrag som hittills erhållits kunnat fortsätta och utöka sin informa
tionsverksamhet om Sverige.
IV. Departementschefen
1. Svenska institutet
Svenska institutet är en ideell förening, vars medlemmar utgörs av olika
företag och organisationer. Som beslutande organ finns ett råd om 100 leda
möter och som verkställande organ en styrelse om lägst elva och högst fem
ton ledamöter. Hälften av rådets ledamöter och tre av styrelseledamöterna
förordnas av Kungl. Maj :t. Institutets stadgar har fastställts av Kungl.
Maj :t. Institutets verksamhet finansieras genom statsbidrag och bidrag
från institutets medlemmar m. fl. Statliga bidrag utgår dels via anslaget
Information om Sverige i utlandet under tredje huvudtiteln och dels via
anslaget Kulturellt utbyte med utlandet under åttonde huvudtiteln. De stat
liga bidragen har under senare år kommit att spela en allt större roll för
institutets verksamhet. Sålunda uppgick statsbidragen under budgetåret
1968/69 till över 5,7 milj. kr., medan de direkta medlemsbidragen endast
uppgick till ca 750 000 kr. I andra bidrag erhöll institutet under samma
budgetår ca 400 000 kr.
I remissbehandlingen av upplysningsberedningens betänkande (prop.
1966:1 bil. 5 s. 67, SU 3, rskr 3) framkom synpunkter på Svenska institu
tet som organ för utlandsinformation och kulturutbyte. Det ifrågasattes
bl. a. om det nuvarande systemet med gemensam administration för in-
tressebetonad information och kulturutbyte är ändamålsenligt och prin
cipiellt riktigt. Mot bakgrund härav och med hänsyn till angelägenheten av
att de statliga resurser som satsas på utlandsinformationen tillvaratas på
bästa sätt tillkallades år 1966 sakkunniga med uppgift att utreda Svenska
institutet som organ för utlandsinformation och kulturutbyte. I direktiven
till utredningen förordades bl. a. att den så långt som möjligt skulle preci
sera och konkretisera institutets arbetsuppgifter och organisatoriska for
21
mer. Gränsdragningen mellan olika informalionsorgan skulle särskilt be aktas av utredningen.
Utredningen har i ett principbetänkande (SOU 1967:56) föreslagit att institutet skall behålla sin nuvarande organisation och som central instans svara för Sveriges medverkan i det internationella erfarenhets- och kul turutbytet. Verksamheten föreslås få en i huvudsak oförändrad inriktning, dock att den intressestyrda och målinriktade informationen bör ske inom ramen för de riktlinjer som fastställs därom av kollegiet för Sverige-infor- mation i utlandet. Den övervägande delen av remissinstanserna har anslutit sig till förslaget att institutet bör bestå med i huvudsak oförändrade upp gifter. Däremot är meningarna delade i fråga om fördelningen av ansvaret mellan institutet och kollegiet.
På grundval bl. a. av vad sålunda förekommit har inom utrikesdeparte mentet utarbetats en promemoria om institutets organisation och uppgif ter. I denna föreslås bl. a. att institutet behåller sitt nuvarande verksam hetsområde men att institutet på grund av statens ökade ekonomiska an svar ombildas till en statlig stiftelse.
Institutets råd och styrelse har tillstyrkt den föreslagna ändringen av in stitutets status. Statskontoret anser att en sådan ändring i och för sig är en förbättring jämfört med nuvarande ordning. Statskontoret betonar emel lertid att tiden nu är mogen för en samlad översyn av den allmänna ut- landsinformationens administration och organisation och är därför inte berett att tillstyrka förslaget.
Förutom Svenska institutet bedriver f. n. ett stort antal statliga och statsunderstödda organ informationsverksamhet om Sverige i utlandet. Den samordnande instansen för den statligt understödda utlandsinformationen är det år 1966 inrättade kollegiet för Sverige-information i utlandet. Un der senare år har en livlig debatt förts om formerna för samordning av ut landsinformationen. Chefen för handelsdepartementet har nyligen till kallat sakkunniga för utredning av frågan om den exportfrämjande verk samheten (1970 års rilcsdagsberättelse s. 343). Utredningen bör bl. a. över väga om ansvaret för den kommersiella informationen alltjämt skali åvila informationskollegiet eller föras över till ett statligt organ för exportfräm jande verksamhet. Av många skäl synes sålunda en översyn av utlandsin formationen önskvärd. Med anledning härav har frågan upptagits till för nyad prövning inom Kungl. Maj :ts kansli. Jag är däremot inte beredd att av denna anledning ytterligare uppskjuta ett ställningstagande till frågan om Svenska institutets huvudmannaskap.
Enligt min mening har erfarenheten bestyrkt värdet av en från departe- mentsorganisationen fristående enhet för vissa uppgifter inom Sverige informationen och erfarenhetsutbytet med utlandet. Institutet har sedan länge spelat en viktig roll inom kulturutbytet. Visserligen har flera organ inom kultur- och utbildningsområdena egna resurser för kontakten med
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
22
utlandet men institutet kan göra viktiga kompletterande och samordnande
insatser. Livliga kontakter med omvärlden är av vital betydelse inte minst
för de aktiva kulturarbetarna i vårt land. På många håll i utlandet är man
också angelägen om att bygga ut kontakterna med svenskt kulturliv.
Det nuvarande systemet med medlemsbidrag har hos institutets medlem
mar skapat en känsla av medansvar för utlandsinformation och utbytes
verksamhet. Detta medansvar har på ett värdefullt sätt bidragit till verk
samhetens förankring i det svenska samhället. Enligt min uppfattning är
det dock från såväl bidragsgivarnas egen som institutets synpunkt mera
ändamålsenligt om de enskilda bidragen tillförs utlandsinformationen i
andra former, exempelvis som stöd till enskilda projekt, för vilka bidrags
givarna har ett konkret intresse. En sådan ordning leder också till en kla
rare ansvarsfördelning mellan stat och enskilda i informationsverksam
heten.
Staten bör således överta hela det ekonomiska ansvaret för institutet. I
anledning härav bör institutet, såsom föreslagits i departementspromemo
rian, organiseras om. Jag finner den i promemorian föreslagna stiftelse
formen vara lämplig och föreslår således, efter samråd med statsrådet Mo
berg, att institutet fr. o. m. den 1 juli 1970 skall vara organiserat som en
stiftelse, lämpligen benämnd Stiftelsen Svenska institutet.
Institutet bör i princip behålla sitt nuvarande verksamhetsområde. Det
bör vidare få ett självständigt ansvar inom ramen för de allmänna rikt
linjer som i samband med anslagstilldelningen meddelas av Kungl. Maj :t.
Institutet bör deltaga i samordningsarbetet mellan informationsorganen och
genom samverkan med andra organ söka främja ett effektivt utnyttjande
av de medel som ställs till förfogande. En representant för institutet bör
liksom hittills ingå i kollegiet för Sverige-information i utlandet.
Institutets styrelse bör ha en stark förankring i det svenska samhället.
Samtidigt bör styrelsen inte göras större än att den kan arbeta effektivt.
Omkring tio ledamöter synes vara lämpligt. Dessa bör utses av Kungl.
Maj :t. I styrelsen bör ingå, förutom företrädare för utrikes- och utbild
ningsdepartementen, företrädare för bl. a. kulturlivet, folkrörelserna, den
fackliga rörelsen och näringslivet. Självskriven ledamot bör vara institu
tets ledande tjänsteman, dess direktör. På styrelsen bör ankomma att av
göra viktigare frågor om institutets verksamhet, organisation och ekono
miska förvaltning.
Med den sammansättning styrelsen sålunda bör ha och med hänsyn till
att s. k. referensgrupper bör inrättas, finns det enligt min mening inte nå
got behov av att dessutom bibehålla ett organ liknande det nuvarande
rådet. De nyssnämnda referensgrupperna bör inrättas för att bibehålla och
fördjupa kontakterna med samhällsgrupper och organ som har beröring
med institutets verksamhet.
Frågan om ett representativt rådgivande organ för den samlade utlandsin-
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
23
formationen, som förordats av ett antal remissinstanser, får prövas i sam band med den översyn av utlandsinformationen som jag tidigare berört.
Utredningen om Svenska institutet har förutsatt att, sedan statsmakterna tagit ställning till dess principbetänkande, den skall fortsätta sitt arbete med bl. a. institutets inre organisation. Enligt min mening bör denna fråga ut redas av institutets styrelse i samråd med statskontoret, varför det inte finns någon anledning att låta institutsutredningen fortsätta sitt arbete.
Frågan om institutets utlandsrepresentanter eventuellt bör uppgå i utri kesdepartementets kulturattachéorganisation bör även tas upp vid översynen av utlandsinformationen.
Institutets verksamhet har i huvudsak varit inriktad på utomnordiska länder. Utredningen har ej anfört någon erinran mot denna ordning. Vissa remissinstanser har förordat att alla möjligheter till nordiskt samarbete inom utlandsinformationen tillvaratas. Jag ansluter mig till denna uppfatt ning och förordar att institutet verkar för ett så nära nordiskt samarbete som möjligt. De nordiska samarbetsöverenskommelser inom kulturområdet som träffas bör härvid beaktas.
Avsikten är att stiftelsen, i samband med att den övertar ansvaret för det nuvarande institutets verksamhet, även skall överta institutets rättigheter och skyldigheter. Stiftelsen bör sålunda ta på sig ansvaret för fullgörandet av de avtal om kulturutbyte in. m. som finns mellan institutet och olika ut ländska institutioner samt övriga förpliktelser som åvilar institutet inom ra men för verksamheten. Vidare bör stiftelsen överta institutets tillgångar och skulder enligt institutets bokslut per den 30 juni 1970. Jag räknar med att institutets dåvarande skulder täcks av dess tillgångar.
Om den föreslagna stiftelsen kommer till stånd förutsätts att Kungl. Maj :t medverkar till att all personal vid institutet bereds anställning i stif telsen. Direktörens lön och anställningsvillkor bör fastställas under med verkan av Kungl. Maj :t eller myndighet som Kungl. Maj :t bestämmer. Det bör däremot ankomma på stiftelsens styrelse att avtala om den övriga personalens arbets- och anställningsvillkor i samråd med statens avtalsverk. Institutet bör åläggas att i sin årliga anslagsframställning redovisa all personal.
Svenska institutet får f. n. statsbidrag från flera olika statliga anslag och anslagsposter. Från tredje huvudtitelns anslag Information om Sverige i ut landet utgår det allmänna bidraget till driften, som innevarande budgetår uppgår till 3 973 000 kr. Från det under åttonde huvudtiteln uppförda ansla get Kulturellt utbyte med utlandet utgår ett bidrag till Svenska institutet föi stipendieverksamhet, lektoratsverksamhet och övrig undervisning i svenska vid utländska universitet, allmänt kulturutbyte och hyreskostnader för Hotel de Marie om sammanlagt 1 165 400 kr. Härtill kommer medel från kollegiet för Sverige-information i utlandet samt i viss utsträckning även från utrikesdepartementets informationsbyrå.
Kungl. Maj:ts proposition nr
45
år 1970
24
En följd av förslaget om att ändra institutets organisation till en statlig
stiftelse är att denna bör få ett samlat ekonomiskt ansvar för de medel som
statsmakterna ställer till förfogande. Jag förordar därför, efter samråd med
statsrådet Moberg, att bidrag till institutet anvisas samlat under ett nytt re
servationsanslag, benämnt Svenska institutet. Medlen bör ställas till in
stitutets förfogande enligt av Kungl. Maj :t, på förslag av styrelsen, fast
ställd stat. Staten bör utformas så att den ger en överblick över medlens för
delning på institutets olika verksamhetsgrenar. Med hänsyn till anslagets
föreslagna karaktär av reservationsanslag, som inte medger överskridan
den, blir det nödvändigt att planera verksamheten så att erforderliga mar
ginaler finns för t. ex. lönehöjningar och uppkommande oförutsedda ut
gifter. Utöver den verksamhet som kan bekostas genom det statliga bidra
get bör institutet mot ersättning kunna ta emot uppdrag av statliga och en
skilda organ i fråga om sådana projekt som ligger inom institutets verk
samhetsområde.
Jag beräknar för nästa budgetår anslaget till Svenska institutet till
6 547 000 kr. Av beloppet avser 2 938 000 kr. personalkostnader, 1 198 000 kr.
lokal- och övriga administrationskostnader samt 2 411 000 kr. övriga kost
nader för institutets verksamhet. I den stat som bör fastställas av Kungl.
Maj :t bör nämnda belopp fördelas på de olika verksamhetsgrenarna.
I förhållande till de medel som anvisats till institutet direkt över tredje
och åttonde huvudtitlarna för innevarande budgetår innebär detta en ökning
med 1 408 600 kr. I ökningen har dock inräknats en överföring till institutet
av 124 000 kr. för täckande av vissa kostnader för ett litteraturlager samt
inköp genom institutet av informationsmaterial för utlandsmyndigheternas
behov, som hittills belastat anslagsposten Övrig informationsverksamhet un
der tredje huvudtitelns reservationsanslag Information om Sverige i ut
landet. Dessutom har inräknats ett belopp på 625 000 kr. som hänför sig
till sådana ändamål, huvudsakligen materialproduktion, för vilka institutet
hittills erhållit medel från kollegiet för Sverige-information i utlandet. Om
man frånräknar nämnda överföringar kommer ökningen i realiteten att
uppgå till 659 600 kr.
Med hänsyn till den uppdragsverksamhet som institutet torde kunna för
vänta bl. a. från kollegiet för Sverige-information i utlandet samt, beträf
fande kulturutbyte med särskilda länder, från utrikesdepartementet synes
institutets totala omslutning under nästkommande budgetår komma att
överstiga den beräknade omslutningen under innevarande budgetår, inbe
räknat de enskilda medlemmarnas bidrag.
Jag förutsätter att den fast anställda personalen vid institutet kommer att
beredas pensionsrätt enligt statens allmänna tjänstepensionsreglemente mot
det att stiftelsen svarar för hela kostnaden för pensioneringen. Den avsedda
pensionsregleringen medför behov av vissa ändringar i pensionsreglementet.
Denna fråga bör underställas riksdagen i ett senare sammanhang.
Kungl. Maj:is proposition nr 45
ir
1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
25
2. Övrig information om Sverige i utlandet
Beräknad ändring 1970/71
1969/70 Anslagsframställn.
Dep.chefen
1. Bidrag till Svensk-internationella pressbyrån . .
506 000
+ 158 000
+ 116 000
2. Utländska pressbesök .............................................
275 000
_
3. Svenska informationskontoret, New York...........
4. Särskilda medel för samordnad informationsverk-
1 782 000
— + 82 000
samhet.................................................
1 2 319 000
+ 3 181 000 + 278 000
5. Bernadottemuseet i Pau ............................
10 000
_
6. Annan informationsverksamhet3............................
450 000 1 5 342 000
-P235 000
+ 711000
1 Härtill kominer medel för kulturutbyte med särskilda länder, 300 000 kr. 2 Inklusive medel för kulturutbyte med särskilda länder. 3 Under innevarande budgetår benämnt Övrig informationsverksamhet.
För Svensk-internationella pressbyrån har jag gjort en av kostnadsfördy- ring föranledd uppräkning med 24 000 kr. Härjämte har jag förutsatt att 92 000 kr., som tidigare utgått till pressbyrån som bidrag från kollegiet för Sverige-information i utlandet, anvisas direkt till pressbyrån över här ifrå gavarande anslagspost. För bidraget till Svensk-internationella pressbyrån har jag således beräknat ett med 116 000 kr. ökat belopp eller 622 000 kr.
För utländska pressbesök beräknar jag ett oförändrat belopp. För Svenska informationskontoret (SIS) i New York beräknar jag 1 864 000 kr., vilket innebär en ökning av anslagsposten med 82 000 kr. i förhållande till innevarande budgetår.
Särskilda medel för samordnad informationsverksamhet beräknar jag till 2 597 000 kr., vilket innebär en ökning med 278 000 kr. jämfört med innevarande budgetår. De medel som tidigare beräknats under förevarande anslagspost för kulturutbyte med särskilda länder, 300 000 kr., beräknar jag för budgetåret 1970/71 under anslagsposten Annan informationsverk samhet.
Som jag anfört i samband med anslagsberäkningarna för Svenska insti tutet avlastas kollegiet för Sverige-information i utlandet ett belopp av 625 000 kr. för vissa ändamål, för vilka kollegiemedel hittills utgått till Svenska institutet, genom att detta belopp i fortsättningen föreslås utgå di rekt till Svenska institutet över tredje huvudtiteln. Vidare har jag i sam band med beräkningarna av avlöningskostnaderna för utrikesdepartemen tet utgått från att utrikesdepartementet övertar ansvaret för den informa tionst jänsteman i Toki o som hittills bekostats av kollegiemedel (prop. 1970: 44 s. 8). Därigenom skulle kollegiet avlastas ytterligare ca 230 000 kr. Slutligen har jag vid medelsfördelningen beaktat att kollegiets bidrag till
26
Svensk-internationella pressbyrån (SIP) minskas med 92 000 kr. Detta be lopp bör i stället utgå direkt över tredje huvudtiteln till SIP. Under här an givna förutsättningar blir alltså ökningen av de särskilda medlen till kol legiet för Sverige-information i utlandet betydligt större än de 278 000 kr. som siffermässigt angetts och kommer i realiteten att uppgå till (278 000 + 625 000 + ca 230 000 + 92 000) ca 1 225 000 kr.
För Bernadottemuseet i Pau har jag beräknat medel för ett oförändrat bidrag på 10 000 kr.
För annan informationsverksamhet beräknar jag 685 000 kr. Häri ingår dock 300 000 kr. för kulturutbyte med särskilda länder som hittills beräk nats under anslagsposten Särskilda medel för samordnad informations verksamhet. Frånräknas dessa medel, beträffande vilka någon höjning så lunda inte förordas, innebär beräkningen en siffermässig minskning med 65 000 kr. i förhållande till innevarande års anslagsmedel på 450 000 kr. Genom att 124 000 kr. avlastas förevarande anslagspost och förs över till Svenska institutet, varom jag talat i det föregående, uppgår ökningen dock i realiteten till 59 000 kr.
Sammanlagt bör alltså för Övrig information om Sverige i utlandet be räknas medel om tillsammans (622 000 + 275 000 + 1 864 000 + 2 597 000 + 10 000 + 685 000) 6 053 000 kr. Medlen bör för budgetåret 1970/71 an visas under ett särskilt reservationsanslag, benämnt Övrig information om Sverige i utlandet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 45 år 1970
V. Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t före slår riksdagen att
1. godkänna den organisation för Svenska institutet som jag förordat, fr. o. m. budgetåret 1970/71,
2. föreskriva att anställnings- och arbetsvillkoren för tjänst som direktör vid institutet skall fastställas av Kungl. Maj :t eller myndighet som Kungl. Maj :t bestämmer,
3. för budgetåret 1970/71 på driftbudgeten under tredje huvudtiteln an visa
a) till Svenska institutet ett reservationsanslag av 6 547 000 kr.,
b) till Övriq information om Sveriqe i utlandet ett reservationsanslag av 6 053 000 kr.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj. ts proposition nr
45
år 1970
27
Innehållsförteckning
Propositionens huvudsakliga innehåll ......................................................... 1
I. Inledning ........................................................................................................ 2
II. Svenska institutet............................................................................................ 3
1. Bakgrund och nuvarande ordning..................................................... 3 Informationsorganen............................................................................... 3 Svenska institutets tillkomst, uppgifter och nuvarande organisa tion m. m................................................................................................. 4 Finansieringen av Svenska institutet................................................. 5 Svenska institutets verksamhet .......................................................... 5
2. Utredningen.............................................................................................. 7
3. Remissyttranden över principbetänkandet .................................... 9
4. Departementspromemorian .................................................................. 14
5. Remissyttranden över departementspromemorian....................... 16
6. Svenska institutets anslagsframställning........................................ 17 III. Medel för övriga ändamål som faller under tredje huvudtitelns littera D. Information om Sverige i utlandet .................................... 18
1. Svensk-internationella pressbyrån (SIP) .................................... 18
2. Utländska pressbesök............................................................................. 18
3. Övrig informationsverksamhet............................................................ 19
4. Svenska informationskontoret (SIS) i New York............................ 19
5. Särskilda medel för samordnad informationsverksamhet........... 19
6. Bidrag till Bernadottemuseet i Pau.................................................... 20 IV. Departementschefen...................................................................................... 20
1. Svenska institutet................................................................................... 20
2. Övrig information om Sverige i utlandet .................................... 25 V. Hemställan....................................................................................................... 26
MARCUS BOKTR. STHLM 1970 700139