Prop. 1970:44
('angående anslag för bud\xad getåret 1970/71 till utrikesförvaltningen, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1970
1
Nr 44
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående anslag för bud
getåret 1970/71 till utrikesförvaltningen, m. m.; given Stockholms slott den 27 februari 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över utrikesdepartementsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande ministern för utrikes ärendena hemställt.
GUSTAF ADOLF
Torsten Nilsson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen behandlas frågor som sammanhänger med dels en ny or ganisation för handläggning av frågor rörande internationellt utvecklings samarbete dels viss omorganisation av utrikesdepartementets politiska av delning. I propositionen föreslås inrättandet av ett antal nya tjänster och lämnas slutligt förslag till medelsanvisning för de ändamål som faller under tredje huvudtitelns anslag till utrikesförvaltningen. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr il
2
Kungl. Maj:ts proposition nr ii år 1970
Utdrag av protokollet över utrikesdepartementsärenden, hållet
inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms
slott den 27 februari 1970.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern
för
utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Lange, Holmqvist, Aspling, Lundkvist, Geijer, Odhnoff,
Wickman, Moberg, Löfberg, Lidbom.
Ministern för utrikes ärendena anmäler efter gemensam beredning med
statsrådets övriga ledamöter fråga om
anslag för budgetåret 1970/71 till ut
rikesförvaltningen, m. m.
och anför.
I prop. 1970: 1 (bil. 5 s. 4) har Kungl. Maj :t föreslagit riksdagen att, i av
vaktan på särskild proposition i ämnet, till Utrikesförvaltningen för budget
året 1970/71 beräkna ett förslagsanslag av 118 270 000 kr. Beredningen av
denna fråga är nu avslutad.
DRIFTBUDGETEN
Tredje huvudtiteln
A. Utrikesdepartementet m. m.
A 1. Utrikesförvaltningen
1968/69 Utgift1 .................................. 1
267 731 821
1969/70 Anslag..................................... 108 256 000
1970/71 Förslag.................................. 120 662 000
1 Anslagen Utrikesförvaltningen: Avlöningar och Utrikesförvaltningen: Omkostnader
2 Utbetalt retroaktivt tillägg som bokförs på budgetåret 1969/70 men hänför sig till budget
året 1968/69 uppgår till 421 455 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år i970
3
Personal
Handläggande personal............................. Övrig personal ...........................................
Anslag
Avlöningar.................................................... Representationsbidrag till ministern för utrikes ärendena ...................................... Representations- och hyresbidrag till vis sa tjänstemän i utrikesdepartementet .. Utlandstillägg m. m..................................... Skatter, avgångsvederlag m. m. för av vederbörande utlandsmyndigheter an ställd personal ........................................... Sjukvård m. m.............................................. Reseersättningar ...................................... Fraktkostnader ........................................... Lokalkostnader ........................................... Automatisk databehandling.................... Expenser.........................................................
Därav engångsutgifter ....................................
Utbildningsverksamhet............................. Lönekostnadspålägg .................................. 1
1 Varav löneomräkning 2 360 000 kr.
Beräknad ändring
1969/70
1970/71 Dep. chefen
486
+
23
524
+
10
1 010
+
33
44 298 000
+
H
602 000
30 000
—
77 000
+
10 000
9 895 000
+
750 000
900 000
+
100 000
695 000
+
100 000
5 950 000
+
350 000
1 400 000
1
~T
80 000
26 195 000
+ 4 490 000
212 000
1
89 000
7 999 000
+
805 000
—
+
56 000
185 000
+
50 000
10 420 000
+
980 000
108 256 000
+ 12 406 000
Sveriges lönade utlandsmyndigheter och olönade konsulat med utsänd lö nad tjänsteman redovisas i en förteckning, vilken som
bilaga 1
torde få fo
gas till statsrådsprotokollet i detta ärende. Som
bilaga 2
torde få fogas till
protokollet en uppställning över utrikesförvaltningens diplomatiska och kon sulära tjänster.
Utrikesdepartementet har f. n. 30 aspiranter under utbildning enligt en tvåårig utbildningsplan, fastställd av Kungl. Maj :t.
Ny organisation för handläggning av frågor rörande internationellt utvecklingssamarbete
Frågor rörande biståndet till främmande lands utveckling handläggs i Kungl. Maj :ts kansli f. n. huvudsakligen inom utrikes-, finans- och handels departementen.
Verksamhetsområdet för
utrikesdepartementets avdelning för internatio
nella biståndsärenden
(biståndsavdelningen) omfattar huvudsakligen multi
lateralt och bilateralt tekniskt utvecklingsbistånd (kunskapsöverföring) och humanitärt bistånd.
4
Anslagsförslaget till riksdagen under tredje huvudtiteln avseende allmänna
bidrag till vissa FN-organs biståndsprogram (UNDP, UNICEF, UNHCR och
UNRWA) bereds helt inom departementet, medan förslag till övriga bistånds
anslag under avdelningens verksamhetsområde prövas på grundval av an
slagsframställning från styrelsen för internationell utveckling (SIDA).
Den s. k. fältverksamheten, som innevarande budgetår svarar för två tred
jedelar av anslagsvolymen för utvecklingsbistånd under tredje huvudtiteln,
omfattar dels hela det bilaterala utvecklingsbiståndet på gåvobasis — såväl
tekniskt bistånd som varubistånd (varuleveranser) — dels det humanitära
biståndet med undantag för de allmänna bidragen till UNICEF, UNHCR och
UNRWA, dels diverse bidrag till internationella organisationer inom om
rådet för utvecklingsbistånd.
Utrikesdepartementets biståndsavdelning handlägger vidare ärenden, som
sammanhänger med att den centrala biståndsmyndigheten sorterar under
departementet. Slutligen har avdelningen befattning med biståndsverksam
heten i överensstämmelse med utrikesdepartementets samordnande funktio
ner, när det gäller förbindelser med andra länder och internationella organi
sationer, samt departementets ställning som chefsmyndighet för utrikesre-
presentationen.
Chef för avdelningen är ett utrikesråd och ställföreträdare en byråchef.
Avdelningen är indelad i två sektioner, sektionen för multilateralt bistånd
resp. sektionen för bilateralt bistånd. Den förra består av tre handläggande
tjänstemän, den senare av fyra. Ärenden rörande handelspolitiskt bistånd
handläggs i utrikesdepartementet inom handelsavdelningen. Genom att vissa
hithörande ärenden kommer att handläggas vid den nya biståndsavdelning
en, räknar jag med att till denna kunna föra över en tjänsteman från han
delsavdelningen.
Inom
finansdepartementet
handläggs biståndsfrågorna inom den interna
tionella enheten, vilken numera ingår i departementets budgetavdelning. En
heten svarar på biståndsområdet för frågor rörande dels Sveriges relationer
till internationella organ för finansiellt bistånd, dels de bilaterala utveck-
lingskrediterna. Den del av anslaget till finansiellt utvecklingsbistånd, vilken
avser multilaterala ändamål, bereds helt inom Kungl. Maj :ts kansli, medan
förslag till anslagsposten rörande bilaterala utvecklingskrediter ingår i
SIDA:s anslagsframställning. Chef för enheten, där även internationella eko
nomisk-politiska frågor och valutafrågor handläggs, är ett departementsråd.
Biståndssektionen inom enheten omfattar härutöver fem handläggande
tjänstemän.
Inom
handelsdepartementet
finns en sakenhet för bilaterala handelsfrågor
samt u-landsfrågor. Enheten handlägger frågor rörande handelspolitiskt bi
stånd. Ärenden rörande kommersiellt bistånd — u-garantier vid exportkre-
ditgivning och investeringsgarantier utfärdade genom exportkreditnämnden
-— handläggs på en sektion inom departementets sakenhet för utrikeshandel,
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1970
5
nordiskt samarbete, m. m. Handläggningen av vissa frågor rörande stödet till u-länderna ankommer även på
andra departement.
Sålunda medverkar
jordbruksdepartementet beträffande frågor med anknytning till FAO och de multilaterala livsmedelshjälpprogrammen, utbildningsdepartementet be träffande UNESCO-frågor, socialdepartementet beträffande WHO-frågor och socialdepartementet gemensamt med inrikesdepartementet beträffande ILO- frågor.
För att underlätta den biståndspolitiska samordningen har ett särskilt in- terdepartementalt samrådsorgan, biståndsberedningen, inrättats med före trädare för berörda departement och SIDA. Omfattande samråd sker även i andra former mellan utrikesdepartementet och berörda fackdepartement, myndigheter och organisationer.
Under senare års snabba tillväxt av biståndsverksamheten har den centrala biståndsmyndigheten kommit att i viss utsträckning tilldelas uppgifter av departemental art. Antalet handläggande tjänstemän i
SIDA,
som sysslar
med sådana uppgifter, har uppskattats till sex.
Den organisatoriska sidan av biståndsverksamheten har varit föremål för statsmakternas överväganden vid ett flertal tillfällen. Huvudintresset har därvid knutits till SIDA:s roll och uppbyggnad, och den organisatoriska förstärkningen har under senare år huvudsakligen ägt rum inom ramen för denna myndighet.
Som jag redogjort för i prop. 1970: 1 (bil. 5 s. 22) uttalade sig riksdagen emellertid år 1967 (SU 1967:53, rskr 151) för ”en ökad organisatorisk och anslagsteknisk samordning av utvecklingsbiståndet”. Utskottet betonade i utlåtandet vikten av att biståndsverksamheten samordnas ”under enhetlig ledning”, så att tillämpningen av en ”totalsyn” på utvecklingsbiståndet yt terligare underlättas. Samtliga biståndsanslag föreslogs sammanförda under tredje huvudtiteln. Samtidigt som jag i prop. 1968: 101 orienterade om vissa åtgärder syftande till organisatoriska förbättringar framhöll jag att ytter ligare reformer kunde visa sig påkallade under den kommande kraftiga expansionen av biståndsverksamheten. Vad jag sålunda anförde föranledde ingen erinran från riksdagen.
Biståndsverksamheten befinner sig f. n. i en stark expansion. Statsmak ternas beslut att det s. k. 1 %-målet skall uppnås budgetåret 1974/75 inne bär en fortsatt mycket kraftig anslagsökning. Samtidigt accentueras kra ven på att våra insatser såväl bilateralt som multilateralt inriktas så att de på effektivast möjliga sätt bidrar till att stödja de fattiga ländernas egna ansträngningar att påskynda den sociala och ekonomiska utvecklingen. En samordnad och väl fungerande organisation för arbetet med biståndsfrå- gorna utgör en väsentlig förutsättning för att dessa mål för den svenska biståndspolitiken skall kunna uppnås.
Mot denna bakgrund har jag i prop. 1970: 1 (bil. 5 s. 22 ff) kortfattat redovisat planerna på en ny departementsorganisation för handläggningen
6
av frågorna rörande internationellt utvecklingssamarbete samt föreslagit att
samtliga biståndsanslag fr. o. in. budgetåret 1970/71 skall föras in under
tredje huvudtiteln. I fråga om SIDA nämnde jag att undersökningen av ver
kets framtida organisation skulle intensifieras. Med hänsyn till vikten av att
SIDA:s organisation centralt och på fältet byggs upp så att den kan motsvara
de krav som den växande verksamheten ställer samt att personalresurserna
skall kunna utnyttjas och utvecklas på ett rationellt sätt har jag efter be
myndigande av Kungl. Maj :t nu tillkallat en särskild ledningsgrupp med
representanter för utrikes- och finansdepartementen samt statskontoret och
SIDA. Gruppen skall leda det utredningsarbete som bedrivs inom SIDA i
samverkan med statskontoret. I det följande skall jag närmare redogöra för
innebörden av den departementala organisationsändringen.
Ändringen syftar främst till att skapa en sammanhållen departements-
organisation under enhetlig ledning. Den företas inom det nuvarande syste
mets ram. Rollfördelningen mellan departement och verk avses bli prin
cipiellt densamma som tidigare. Organisationens uppbyggnad skall så långt
möjligt avspegla den helhetssyn på utvecklingsbiståndet som kommer till
uttryck i strävan att låta olika biståndsformer nära samverka.
Effektiviseringen av det departementala arbetet med biståndsfrågorna
uppnås på tre olika vägar.
För det första sker en samordning av handläggningen genom att frågorna
rörande finansiellt bistånd förs över från finansdepartementet till den ut
byggda avdelningen för internationellt utvecklingssamarbete inom utrikes
departementet. Detsamma gäller de arbetsuppgifter av departemental natur,
som tilldelats SIDA.
För det andra genomförs en omorganisation av utrikesdepartementets
biståndsavdelning. Avdelningen bör — på samma sätt som i Kungl. Maj ds
kansli i övrigt — vara indelad i särskilda sakområden under ledning av
huvudmän. Jag räknar f. n. med tre sakområden, nämligen ett för multilate
ralt utvecklingssamarbete, ett för bilateralt utvecklingssamarbete och ett
för långsiktig planering av den svenska biståndsverksamheten och budget
frågor in. in.
Den indelningsgrund som valts för avgränsningen av sakområdena är ett
uttryck för strävan atl låta biståndet så långt möjligt ta formen av integre
rade insatser inom vilkas ram olika biståndsslag sinsemellan stöder var
andra. Sålunda har kategorierna finansiellt, tekniskt och humanitärt bistånd
frångåtts som främsta grundval för en organisatorisk uppdelning. Ärende-
fördelningen inom det bilaterala sakområdet avses främst ske efter geogra
fiska grunder. Den principiella motiveringen härför är att uppmärksamheten
i första hand bör riktas på det enskilda mottagarlandets totala bistånds-
beliov.
För det tredje förstärks den nya biståndsavdelningen personellt. Avdel
ningen bör — förutom de tjänster inom utrikesdepartementet som finns
Kiingl. Maj. ts proposition nr 44 år 1970
7
för handläggning av biståndsfrågor — omfatta ett antal tjänster, motsva rande dem som i finansdepartementet och SIDA finns för de i samband med omorganisationen överflyttade ärendena. Härutöver bör vissa nya tjänster inrättas.
Som jag redan aviserat i statsverkspropositionen bör den utbyggda bi ståndsavdelningen med hänsyn till arbetsuppgifternas vikt som chef ha en statssekreterare. Denne skall svara för den vidare utformningen av den svenska biståndspolitiken och ledningen av avdelningen. Under honom bör finnas huvudmän för sakområdena.
Förutom för tjänsten som statssekreterare och för tre huvudmannatjäns ter har jag beräknat medel för ytterligare 14 tjänster för handläggande per sonal. Av dessa motsvaras It st. av tjänster som finns inrättade i finansde partementet och SIDA för de i samband med omorganisationen överflyttade ärendena. Samtidigt kan en tjänst som utrikesråd utgå ur organisationen. Den nya avdelningen kommer därmed att omfatta 27 handläggande tjänste män.
Tjänsterna på avdelningen för internationellt utvecklingssamarbete bör rekryteras på samma sätt som i allmänhet i Kungl. Maj ds kansli. På avdel ningen bör således ifrågakomma personer såväl från statsförvaltningen i dess helhet som från arbetslivet i övrigt.
Kravet på kontinuitet i arbetet medför att man måste kunna räkna med att behålla tjänstemännen ifråga under längre tidsperioder. För att möjlig göra detta bör tjänstemännen vid avdelningen undantas från skyldighet att tjänstgöra vid utlandsmyndighet.
Kungl. Maj d bör inhämta riksdagens bemyndigande att inrätta ifråga varande tjänst för statssekreterare. För att snabbt kunna anpassa organisa tionen av den nya avdelningen efter behov bör Kungl. Maj d, i likhet med vad som gäller i fråga om andra statsdepartement än utrikesdepartementet, ha rätt att inrätta annan tjänst vid avdelningen än sådan som är avsedd för chefstjänsteman (jfr prop. 1965:65 s. 19). Jag förordar därför att Kungl. Maj d även inhämtar riksdagens bemyndigande att vid avdelningen inrätta tjänster som departementsråd i Cr 2 och kansliråd i Cr 1.
I de delar anställnings- och arbetsvillkor för personalen vid avdelningen är förhandlingsfrågor avser jag att ge statens avtalsverk förhandlingsupp- drag.
Kungl. Maj:ts proposition nr ti år 1970
Omorganisation av utrikesdepartementets politiska avdelning m. m.
Departementets politiska avdelning leds av ett utrikesråd som chef med ett biträdande utrikesråd som biträdande chef och är indelad i tre byråer. Inom första och andra byrån handläggs huvudsakligen ärenden rörande främmande länder, Nordiska rådet och Europarådet. Inom tredje byrån handläggs ärenden rörande Förenta Nationerna och dess fackorgan. På en särskild sektion inom sistnämnda byrå handläggs nedrustningsfrågor även
8
som atomenergi-, rymd- och miljövårdsfrågor samt vissa andra frågor rö
rande tekniskt och vetenskapligt samarbete. Inom avdelningen finns, för
utom avdelningschefen och biträdande avdelningschefen, 15 handläggande
tjänstemän, varav två kansliråd som chefer för två av byråerna.
Frekvensen av internationella förhandlingar och konferenser har tilltagit
och verksamheten i internationella organisationer samt det internationella be-
söksutbytet har ökat. Särskilt påtaglig har expansionen av arbetsuppgifter
na varit beträffande nedrustningsfrågorna och det internationella samarbe
tet på det tekniskt-vetenskapliga området. Mot denna bakgrund har det be
funnits angeläget att inför budgetåret 1970/71 förstärka departementets po
litiska avdelning genom att inrätta ytterligare en byrå.
Vissa tjänster som f. n. finns inom tredje byrån bör föras över till den nya
byrån. Vidare beräknar jag medel för två nya tjänster varav en som kansli
råd och chef för den nya byrån.
Med hänsyn bl. a. till arbetsuppgifterna vid nedrustningsdelegationen i
Geneve bör inom departementets förhandlingsgrupp ytterligare en tjänst
som kansliråd inrättas. Samtidigt därmed kan en tjänst som departements
sekreterare dras in.
De grenar av utrikesförvaltningens verksamhet, som kan sammanfattas
under beteckningen presentationen av Sverige i utlandet har under efter
krigstiden fått allt större betydelse och även föranlett en viss ökning av an
talet specialattachéer. Utvecklingen visar att växande krav ställs på utrikes
förvaltningen att i andra länder på ett fullständigare sätt presentera det
moderna Sverige. En fortsatt utbyggnad av antalet press- och kulturatta
chéer är även ägnad att förbättra utlandsrepresentationens kontakt med
samhällsutvecklingen i hemlandet. Detta gäller även socialattachéerna, vil
kas medverkan i beskickningarnas upplysningsarbete är av stor betydelse.
Mot bakgrunden härav beräknar jag medel för vissa ytterligare tjänster
för allmän och politisk information om Sverige, nämligen en tjänst som bi
trädande pressattaché, placerad vid ambassaden i Washington, en tjänst för
en informationstjänsteman, placerad vid ambassaden i Tokio och en tjänst
som pressråd, placerad vid ambassaden i Oslo. I anslutning till inrättandet
av den sistnämnda tjänsten kan en tjänst som pressattaché dras in.
I övrigt beräknar jag medel för ytterligare ett ambassadråd, en förste ut-
rikeskanslist samt en tjänst inom departementets arkiv.
Kungl. Maj :t bör inhämta riksdagens bemyndigande att i departementet
inrätta två tjänster som kansliråd (Co/Cr 1), varav en som chef för den nya
byrån inom politiska avdelningen och en inom förhandlingsgruppen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1970
Kungl. Maj.ts proposition nr 44 år 1970
9
Hemställan
Med hänvisning till sammanställningen beräknar jag anslaget Utrikes förvaltningen till 120 662 000 kr.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen att
a) bemyndiga Kungl. Maj :t att i utrikesdepartementet inrätta en tjänst som statssekreterare i Cr 4 och två tjäns ter som kansliråd i Co/Cr 1,
b) bemyndiga Kungl. Maj:t att i enlighet med vad jag förordat i det föregående i utrikesdepartementet vid dess avdelning för internationellt utvecklingssamarbete inrätta tjänster som departementsråd i lönegrad Cr 2 och kansli råd i lönegrad Cr 1,
c) till
Utrikesförvaltningen
för budgetåret 1970/71 anvisa
ett förslagsanslag av 120 662 000 kr.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro tokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1970
Bilaga 1
Förteckning över Sveriges lönade utlandsmyndigheter och olönade
konsulat med utsänd lönad tjänsteman den 1 januari 1970
I. Beskickningar med angivande inom parentes av subsidiära ackredite
ringsorter
Addis Abeba
(Tananarive)
Alger
(Bamako)
Ankara
Athen
Bagdad
(Kuwait)
Bangkok
(Kuala Lumpur, Rangoon, Singa
pore, Vientiane)
Beirut
(Amman, Damaskus, Jeddah,
Nicosia)
Belgrad
(Tirana)
Bern
Bogotå
(Panamå, Quito)
Bonn
Bryssel
(Luxemburg)
Budapest
Buenos Aires
(Asunciön)
Bukarest
Canberra
Caracas
(Santo Domingo, Port-of-Spain)
Dar es Salaam
D jakarta
(Manila)
Dublin
Guatemala
(Managua, San José, San Salvador,
Tegucigalpa)
Haag
Havanna*
Helsingfors
J eddah*
Kairo
(Khartoum, Mogadiscio)
Ivinshasa
(Brazzaville, Libreville, Santa
Isabel, Yaoundé)
Kuala Lumpur*
Köpenhamn
Lagos
(Accra, Niamey, Ouagadougou,
Porto Novo)
Lima
(La Paz)
Lissabon
London
Lusaka
(Zomba)
Madrid
Mexico
(Havanna)
Monrovia
(Abidjan, Conakry, Freetown)
Montevideo
Moskva
(Ulan Bator)
Nairobi
(Kampala)
New Delhi
(Colombo, Kathmandu)
Oslo
Ottawa
Med * betecknad beskickning förestås av en t. f. cliargé d’affaires.
11
Kungl. Maj. ts proposition nr år 1970
Paris Peking
(Hanoi, Phnom-Penh) Prag Pretoria
(Gaberones, Maseru) Quito* Rabat
(Bathurst, Dakar) Rawalpindi Reykj avik Rio de Janeiro Rom
(Valletta)
II. Delegationer Sveriges ständiga representation vid Förenta Nationerna i New York Sveriges ständiga delegation hos de internationella organisationerna i Geneve Sveriges delegation hos Organisationen för ekonomiskt samarbete och ut veckling (OECD) i Paris Sveriges delegation hos de europeiska gemenskaperna
Europeiska kol- och stålunionens Höga Myndighet (CECA) i Luxemburg Europeiska atomenergigemenskapen (Euratom) i Bryssel Europeiska ekonomiska gemenskapen (EEC) i Bryssel
Santiago de Chile Sofia Teheran
(Kabul) Tel Aviv Tokio
(Seoul) Tunis
(El Beida ) Warszawa Washington Wellington Wien
III. Lönade konsulat
a) Generalkonsulat Antwerpen Berlin Chicago Genua Hamburg Hongkong Houston Istanbul London Milano Minneapolis Montreal New York San Francisco
b) Konsulat Gdansk Karachi Mariehamn Rotterdam Sydney
IV. Olönade konsulat med utsänd lönad tjänsteman i icke-chefsställning (gk = generalkonsulat, k : Barcelona, gk Damaskus, gk Frankfurt a. M., k Las Palmas, k Liverpool, k Los Angeles, k
konsulat)
Manila, gk Marseille, k Palma de Mallorca, k Säo Paulo, gk Seoul, gk Tripoli, k
V. Informationskontor Svenska informationskontoret (SIS) i New York
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1970
Bilaga 2
Översikt av utrikesförvaltningens diplomatiska och konsulära tjänster
den 1 januari 1970
Utrikesdepartementet
Kabinetts-
Byråchefer
Departe-
Förste
sekreterare
Departe-
ments- och
utrikes-
Utrikesråd
ments-
kansli-
kanslister
Kansliråd
sekreterare
sekreterare
Utrikes-
Attachéer
kanslister
C 1—5
B 5—6
A 18—28
A 11—19
Kab.sekr., bitr. kab.sekr., utrikes-
ministerns sekr.....................................
2
1
Politiska avd............................................
4
2
11
Rättsavd...................................................
4
2
11
4
Handelsavd...............................................
4
1
16
Administrativa avd.................................
3
4
3
3
Avd. för internationella bist.ärenden
1
2
6
Rapportsekretariatet............................
1
2
Protokollet .............................................
1
1
3
Pressbyrån .............................................
1
Informationsbyrån................................
1
1
2
Arkivet.....................................................
2
Förhandlingsgrupp................................
2
2
2
Inspektören .............................................
1
Summa utrikesdepartementet
25
15
57
9
U trikesrepresentat ionen
Sändebud
Ambassad-
Förste
Utrikes-
Generalkon-
råd
ambassad-
kanslister
suler
Handelsråd
sekreterare
Konsuler
Konsuler
Vicekonsuler
Ambassad-
Förste utri-
sekreterare
keskanslister
Vicekonsuler
Utrikes-
Attachéer
kanslister
A. Lönade utlandsmyndigheter
Lönegrad
B 6, C 1
A 18—28
A 11—24
Addis Abeba .........................................
C 2
1
1
Alger..........................................................
C 1
1
1
Ankara.....................................................
C 2
1
1
Antwerpen, gk.........................................
B 6
2
Athen ......................................................
C 1
1
1
Bagdad.....................................................
C 1
1
1
Bangkok .................................................
C 2
1
1
Beirut .....................................................
C 1
1
1
Belgrad......................................................
C 2
1
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1970
13
Lönegrad
B 6, C 1
A 18—28
A 11—24
Berlin, gk.................................................
C 2
1
Bern..........................................................
C 2
1
1
Bogotå......................................................
C 1
1
1
Bonn..........................................................
C 5
2
3
4
Bryssel.....................................................
C 2
2
1
Bryssel, del...............................................
C 2
1
2
Budapest.................................................
C 1
1
1
Buenos Aires .........................................
C 2
1
1
1
Bukarest .................................................
C 1
1
Canberra .................................................
C 2
1
Caracas.....................................................
C 1
1
1
Chicago, gk.............................................
C 2
1
2
Dar es Salaam........................................
C 1
1
1
Djakarta .................................................
C 1
1
1
Dublin .....................................................
C 2
1
Gdansk, k.................................................
1
Genéve, del...............................................
C 2
2
3
1
Genua, gk1 .............................................
2
Guatemala .............................................
C 1
1
1
Haag..........................................................
C 2
2
2
Hamburg, gk ........................................
C 2
3
Havanna .................................................
1
Helsingfors .............................................
C 5
1
1
1
Hongkong, gk.........................................
B 6
1
Houston, gk.............................................
B 6
1
Istanbul, gk.............................................
B 6
1
Jeddah .....................................................
1
1
Kairo..........................................................
C 2
2
1
Karachi, k .............................................
1
Kinshasa .................................................
C 1
1
1
Kuala Lumpur ....................................
1
1
Köpenhamn.............................................
C 5
1
1
1
Lagos .....................................................
C 1
1
1
Lima..........................................................
C 1
1
1
Lissabon .................................................
C 2
1
1
London .....................................................
C 5
2
3
2
London, gk .............................................
C 1
1
3
Lusaka.....................................................
Cl
1
Madrid.....................................................
C 2
2
2
Mariehamn, k2........................................
1
Mexico .....................................................
C 2
2
1
Milano, gk .............................................
C 1
1
Minneapolis, gk ....................................
B 6
3
Monrovia.................................................
C 1
1
Montevideo .............................................
C 1
1
Montreal, gk.............................................
C 2
1
Moskva.....................................................
C 5
1
3
3
Nairobi.....................................................
C 1
1
1
New Delhi .............................................
C 2
1
1
2
New York, gk.........................................
C 2
1
1
*5
New York, repr.......................................
C 5
1
5
Oslo ........................................................
C 5
1
2
1
Ottawa......................................................
C 2
1
1
Paris..........................................................
C 5
3
2
3
Paris, del...................................................
C 2
3
Peking .....................................................
C 2
1
1
Prag ..........................................................
C 2
1
1
Pretoria.....................................................
C 2
1
1
1 Konsulatschefen placerad i Milano.
2 Konsulatet förestås av en tjänsteman med arvode.
8 Byrådirektör i Ae 28 inkluderad.
14
Kungl. Maj. ts proposition nr 44 år 1970
Lönegrad
B 6, C 1
A 18—28
A 11—24
1
1
C 1
1
1
C 1
1
2
C 1
1
C 2
1
2
2
C 2
1
1
2
3
San Francisco, gk ................................
Santiago de Chile....................................
C 2
C 1
C 1
1
3
1
1
2
C 2
1
1
C 1
1
1
C 2
1
1
2
C 1
1
1
C 2
2
1
C 5
2
7
2
C 1
C 2
2
2
B. Olönade utlandsmyndigheter med
utsänd lönad tjänsteman
1
Damaskus, gk.........................................
1
1
2
1
1
1
1
2
1
1
1
Summa utrikesrepresentationen
Totalt
76
101
24
39
93
150
129
138
KUNGL BOKTR. STHLM 1970 7001 IJ