Prop. 1970:65

('med förslag till lag om ändring i lagen (1947: 529) om allmänna barnbidrag, in. in.',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 65 år 1970

1

Nr 65

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om

ändring i lagen (1947: 529) om allmänna barnbidrag, in. in.; given Stockholms slott den 6 mars 1970.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över soeialärenden för denna dag, föreslå riksdagen att

dels antaga härvid fogade förslag till 1) lag om ändring i lagen (1947: 529) om allmänna barnbidrag, 2) lag om ändring i lagen (1964: 143) om bidragsförskott,

dels bifalla det förslag i övrigt, om vars avlåtande till riksdagen föredra­ gande statsrådet hemställt.

GUSTAF ADOLF

Camilla Odhnoff

Propositionens innehåll

I propositionen läggs fram förslag om den ändring i lagen om allmänna barnbidrag som behövs för att genomföra den i statsverkspropositionen fö­ reslagna böjningen av barnbidragen från 900 kr. till 1 200 kr. för barn och år. Genom denna barnbidragshöjning tillförs barnfamiljerna 540 milj. kr. per år.

I propositionen föreslås även ändringar i lagen om bidragsförskott med innebörden att bidragsförskotten till ensamstående med barn höjs från 30 % till 40 % av basbeloppet enligt lagen om allmän försäkring. Detta innebär att bidragsförskotten höjs med 630 kr. till 2 520 kr. för barn och år vid nuvarande basbeloppet 6 300 kr. Vidare föreslås att åldersgränsen för bi­ dragsförskotten höjs från 16 år till 18 år. Kostnaderna för den föreslagna utbyggnaden av bidragsförskotten beräknas uppgå till ca 100 milj. kr. per år.

Med anledning av den nya fastighetstaxeringen föreslås i propositionen en justering av de förmögenhetsregler som gäller vid inkomstprövning av bostadstillägg för barnfamiljer.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1971.

Bihang till riksdagens protokoll 1970. 9 samt. 1 avd. Nr 65

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 65 år 1970

Förslag

till

Lag

om ändring i lagen (1947: 529) om allmänna barnbidrag

Härigenom förordnas, att 1 § lagen

skall ha nedan angivna lydelse.

(Nuvarande lydelse)

1

För barn, som är svensk med­

borgare och bosatt i riket, skall av

allmänna medel såsom bidrag till

barnets uppehälle och uppfostran

utgå allmänt barnbidrag med 900

kronor om året i enlighet med vad

nedan närmare stadgas.

Allmänt barnbidrag -—--------------------

(1947: 529) om allmänna barnbidrag

(Föreslagen lydelse)

:.i

För barn, som är svensk med­

borgare och bosatt i riket, skall av

allmänna medel såsom bidrag till

barnets uppehälle och uppfostran

utgå allmänt barnbidrag med 1 200

kronor om året i enlighet med vad

nedan närmare stadgas.

------------- i riket.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.

1 Senaste lydelse 1965: 31.

Kungl. Maj:ts proposition nr 65 år 1970

3

Förslag

till

Lag

om ändring i lagen (1964:143) om bidragsförskott

Härigenom förordnas, att 3, 4 och It §§ lagen (1964: 143) om bidragsför­ skott skall ha nedan angivna lydelse.

(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)

3 §•

Bidragsförskott utgår----------- före ansökningsmånaden. Bidragsförskott utgår till och med Bidragsförskott utgår till och med den månad, varunder barnet fyllt den månad, varunder barnet fyllt sexton år eller rätten till förskott el- aderton år eller rätten till förskott jest upphört. eljest upphört.

4 §■

Bidragsförskott utgör för år räk­ nat trettio procent av det i 1 kap. 6 § lagen om allmän försäkring omför- mälda basbeloppet.

Skall bidragsförskott utgå i för­ hållande till såväl fader som moder eller är barnet berättigat till barn­ pension enligt 8 kap. 5 § lagen om allmän försäkring, utgör dock bi­ dragsförskottet i förra fallet, i för­ hållande till varje underhållsskyl- dig, sjutton och en halv och i sena­ re fallet tio procent av basbeloppet.

Föreligger grundad----------------------

Bidragsförskott utgör för år räk­ nat fyrtio procent av det i 1 kap. 6 § lagen om allmän försäkring omför- mälda basbeloppet.

Skall bidragsförskott utgå i för­ hållande till såväl fader som moder eller är barnet berättigat till barn­ pension enligt 8 kap. 5 § lagen om allmän försäkring, utgör dock bi­ dragsförskottet i förra fallet, i för­ hållande till varje underhållsskyldig, tjugofem och i senare fallet tio pro­ cent av basbeloppet.

underhållsbidragets belopp.

Bidragsförskott utgår----------- underhållsbidraget höjt.

11

§•

Det åligger barnavårdsnämnd, som utgiver bidragsförskott, att besluta

Det åligger barnavårdsnämnd, som utgiver bidragsförskott, att besluta

1 Senaste lydelse 1968:242.

4

Kungl. Maj:ts proposition nr 65 år 1970

(Nuvarande lydelse)

om indragning av förskottet, däresl

förutsättningarna för utgivande av

förskott icke längre föreligga; dock

erfordras ej sådant beslut såframt

bidragsförskott skall upphöra att ut­

gå på den grund att barnet fyllt

sexton år eller avlidit. Nämnden skall

jämväl besluta om nedsättning av

bidragsförskott, när bestämmelser­

na i denna lag föranleda därtill.

Om barnet----------------------------------

Beslut om----------------------- ------- -—

(Föreslagen lydelse)

om indragning av förskottet, därest

förutsättningarna för utgivande av

förskott icke längre föreligga; dock

erfordras ej sådant beslut såframt

bidragsförskott skall upphöra att ut­

gå på den grund att barnet fyllt

adcrton år eller avlidit. Nämnden

skall jämväl besluta om nedsättning

av bidragsförskott, när bestämmel­

serna i denna lag föranleda därtill.

- indraga förskottet,

den underhållsskyldige.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1971.

Kungl. Mnj:ts proposition nr 65 år 1970

5

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Maj:t

Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 6 mars 1970.

Närvarande:

Statsministern

P

alme, ministern för utrikes ärendena

N

ilsson, statsråden

S

träng

, A

ndersson

, H

olmqvist

, A

spling

, G

eijer

, M

yrdal

, O

dhnoff

,

Wickman, Bengtsson, Norling, Löfrerg, Lidrom.

Statsrådet Odhnoff anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändring i lagen om allmänna barnbidrag, m. m. och anför.

Allmänna barnbidrag

Enligt 1 § lagen (1947: 529) om allmänna barnbidrag utgår allmänt barn­ bidrag med 900 kr. för barn och år.

I årets statsverksproposition (bil. 7 punkt Cl) har föreslagits, att barn­ bidraget den 1 januari 1971 böjs till 1 200 kr. för barn och år. Genom barn- bidragshöjningen tillförs barnfamiljerna 540 milj. kr. per år. Budgetåret 1970/71 kommer barnfamiljerna att genom de allmänna barnbidragen till­ föras sammanlagt 1 885 milj. kr.

I statsverkspropositionen har förutsatts, att förslag till den ändring i la­ gen om allmänna barnbidrag som behövs för att genomföra bidragshöjningen senare skulle föreläggas riksdagen. Sådant lagförslag bör nu genom propo­ sition lämnas till riksdagen samtidigt med propositionen rörande skattere­ formen.

Bidragsförskott

Barn vars föräldrar lever åtskilda är genom bidragsförskott garanterade ett ekonomiskt grundskydd som gör att dessa barns ekonomiska trygghet inte blir beroende av den underhållsskyldige förälderns vilja eller förmåga att betala underhållsbidrag. Enligt 4 § lagen (1964: 143) om bidragsförskott utgår bidragsförskottet med för år räknat 30 % av basbeloppet enligt lagen (1962: 381) om allmän försäkring. Skall bidragsförskott utgå i förhållande till båda de underhållsskyldiga föräldrarna utgör dock bidragsförskottet för vardera föräldern 17,5 % av basbeloppet, d. v. s. sammanlagt 35 %. Om bar­ net är berättigat till barnpension enligt lagen om allmän försäkring utgör bi­ dragsförskottet 10 % av basbeloppet.

6

Barn till ensamstående vårdnadshavare är alltså genom bidragsförskotten

garanterade ett generellt underhåll som i regel motsvarar 30 % av basbelop­

pet, vilket vid nuvarande basbeloppet 6 300 kr. innebär 1 890 kr. för barn och

år. Bidragsförskott kan utgå oberoende av om underhållsbidrag fastställts

eller ej och utan begränsning till det fastställda bidragets storlek. Om den

underhållsskyldige i vederbörlig ordning själv betalar fastställt underhålls­

bidrag som är lägre än 30 % av basbeloppet, utgår mellanskillnaden i form

av bidragsförskott, vilket då har karaktär av utfyllnadsbidrag. Bidragsför­

skott utgår till dess barnet fyller 16 år.

Utgifterna för den del av bidragsförskottet som inte ersätts av den under­

hållsskyldige bekostas till tre fjärdedelar av staten och till en fjärdedel av

den kommun vars barnavårdsnämnd beviljat bidragsförskottet.

Olika undersökningar har visat att ensamstående barnförsörjare ofta

har mycket låga inkomster och allmänt sett befinner sig i en besvärlig eko­

nomisk situation. Det är en angelägenhet för samhället att se till att de barn

det här är fråga om tillförsäkras en tillfredsställande ekonomisk grund­

trygghet. De ensamstående vårdnadshavare får stöd dels genom särskilda

förmåner i beskattningen och dels genom särskilda bidrag. Genom bidrags­

förskotten träder samhället in och ger enförälderfamiljen en ekonomisk

grundtrygghet som komplement till barnbidraget. Barnet behöver därmed

inte bli lidande om den underhållsskyldige föräldern är försumlig eller sak­

nar förmåga att betala underhållsbidrag som når upp till bidragsförskottets

garantinivå.

En höjning av bidragsförskotten från 25 % till 30 % av basbeloppet ge­

nomfördes så sent som den 1 januari 1969. I anslutning till den av chefen

för finansdepartementet förordade skattereformen bör en ny höjning av

bidragsförskotten genomföras den 1 januari 1971 för att ytterligare förstärka

det familjepolitiska stödet åt ensamstående med barn. Jag förordar att bi­

dragsförskottet då höjs från 30 % till 40 % av basbeloppet, vilket innebär

en höjning med 630 kr. från 1 890 kr. till 2 520 kr. för barn och år vid bas­

beloppet 6 300 kr.

Då bidragsförskott utgår i förhållande till båda de underhållsslcyldiga

föräldrarna, bör bidragsförskottet för vardera föräldern höjas från 17,5 %

till 25 % av basbeloppet, d. v. s. till sammanlagt 50 % för båda föräldrarna.

För de fall barnet är berättigat till barnpension enligt lagen om allmän för­

säkring •—- i flertalet fall utgår då barnpension från både folkpensioneringen

och ATP — bör nuvarande regler om bidragsförskott gälla i avvaktan på de

förslag pensionsförsäkringskommittén beräknas lägga fram under året rö­

rande efterlevandeförmånerna inom den allmänna försäkringen.

Jag vill i detta sammanhang också ta upp frågan om åldersgränsen för bi­

dragsförskotten. Eftersom flertalet 16-åringar numera fortsätter sina studier

ytterligare några år kan det uppstå ekonomiska svårigheter när bidragsför­

skottet upphör då barnet fyller 16 år. I fråga om andra familjepolitiska för­

Knngl. Maj.ts proposition nr 65 år 1970

7

måner gäller att allmänna barnbidraget ersätts av studiehjälpen när barnet

lyller 16 år. Bostadstillägget till barnfamiljerna omfattar delvis även 16—17-

åiingar som uppbär studiehjälp. Delvis motsvaras även bostadstillägget av

förmåner inom studiehjälpen. Det ekonomiska stöd som bidragsförskottet ut­

gör bortfaller däremot helt utan att ersättas av någon motsvarighet inom

studiehjälpen.

Familjepolitiska kommittén har i uppdrag att göra en allmän översyn av

de familjepolitiska stödåtgärderna, däribland frågor som gäller åldersgrän­

serna. Enligt min mening bör frågan om åldersgränsen för bidragsförskott

kunna behandlas fristående från det övriga ekonomiska familj estödet. Bi­

dragsförskottet är en speciell stödform på det sättet att det för den ensam­

stående utgör en ersättning för eller utfyllnad av den andre förälderns

bidrag till barnets försörjning. När bidragsförskottet faller bort då barnet

fyller 16 ar far den ensamstående föräldern ensam bära den försörjnings­

börda, som normalt bärs av båda föräldrarna till dess barnet får egen eko­

nomi. Ofta är det så att den underhållsskyldighet, som fastställts i dom eller

avtal, numera gäller upp till 18 år. Men genom att bidragsförskottet upphör

bortfaller garantin för att underhållet kommer den underhållsberättigade

till godo. I många fall är dessutom det fastställda underhållsbidraget lägre

än bidragsförskottet. Det förekommer också fall då bidragsförskott utgår

utan att något underhållsbidrag finns fastställt.

Det förhållandet att bidragsförskottet upphör när barnet fyller 16 år

drabbar i särskilt hög grad de sämst ställda bland de ensamstående barn-

försörjarna. Det finns enligt min mening anledning att utsträcka den ga­

ranti som bidragsförskottet utgör till att gälla intill dess barnet fyller 18

år. Jag förordar att åldersgränsen för bidragsförskott höjs till 18 år sam­

tidigt med höjningen av bidragsförskottens belopp, d. v. s. den 1 januari

1971.

Barn, som fyllt 16 år och därigenom förlorat rätten till bidragsförskott,

kan genom de nya reglerna åler bli berättigat till bidragsförskott för tiden

fram till dess barnet fyller 18 år. Ny ansökan skall göras i dessa fall.

Genom de här förordade ändringarna i reglerna för bidragsförskott be­

räknas ytterligare 120 milj. kr. komma att utgå i bidragsförskott. Eftersom

höjningen av bidragsförskotten i många fall kommer att få karaktären av

utfyllnadsbidrag utöver det fastställda underhållsbidraget, får man räkna

med en relativt låg andel för återbetalningar från de underhållsskyldiga.

Samhällets nettokostnader för det utbyggda bidragsförskottet — med av­

drag för återbetalningar från de underhållsskyldiga — kan beräknas uppgå

till omkring 100 milj. kr. varav ca 65 milj. kr. avser höjning av bidragsbelop­

pen och 35 milj. kr. avser höjning av åldersgränsen. Enligt gällande be­

stämmelser svarar staten för tre fjärdedelar eller 75 milj. kr. medan kom­

munerna svarar för en fjärdedel eller 25 milj. kr.

Barnavårdsnämnderna betalar ut bidragsförskotten, och ersättningen från

Kungl. Maj:Is proposition nr 65 år 1970

8

staten erläggs till kommunerna för kalenderår i efterskott. Den förordade

höjningen av bidragsförskotten påverkar därför inte anslagsbehovet på

riksstaten för budgetåret 1970/71.

Bostadstillägg för barnfamiljer

Bostadstillägg för barnfamiljer utgår efter inkomstprövning som grundas

på den beskattningsbara inkomsten. Om makarna och de barn under 16 år

som helt eller delvis försörjs inom familjen bär en sammanlagd förmögenhet

som överstiger 30 000 kr. skall 20 % av det överskjutande beloppet läggas

till den beskattningsbara inkomsten (prop. 1968: 42, SU 101, rskr 253, SbS

1968:425—426).

1970 års allmänna fastighetstaxering kommer att medföra höjda fastig­

hetstaxeringsvärden och därmed en nominell förmögenhetsökning för många

barnfamiljer. Enligt de preliminärt åsatta taxeringsvärdena kommer den

nya fastighetstaxeringen att i genomsnitt för hela landet innebära en höj­

ning av taxeringsvärdena med 36 % för villafastigheter och 31 % för jord­

bruksfastigheter.

Mot bakgrunden av de höjda fastighetstaxeringsvärdena anser jag det

motiverat att justera förmögenhetsreglerna när det gäller bostadstillägg för

barnfamiljer. Jag förordar, att förmögenhetsgränsen höjs från 30 000 kr. till

50 000 kr. Den nya förmögenhetsgränsen bör gälla från den tidpunkt då de

nya taxeringsvärdena börjar tillämpas vid inkomstprövningen. De nya be­

stämmelserna utfärdas i administrativ ordning.

I enlighet med det anförda har inom socialdepartementet upprättats för­

slag till

1) lag om ändring i lagen (1947: 529) om allmänna barnbidrag,

2) lag om ändring i lagen (196b: 143) om bidragsförskott.

Jag hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att

dels antaga lagförslagen,

dels godkänna den av mig förordade ändringen i grunderna för bostads­

tillägg för barnfamiljer.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm­

mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar

Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas propo­

sition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

Kungl. Maj.ts proposition nr 65 år 1970

ESSELTE TRYCK, STHLM 70

014029