lagen.nu
Prop. 1975/76:147

om ändring i lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om kommuns och annnan menighets utdebitering av skatt, m.m.

Typ
Proposition
Datum
1976-02-26
Källa
www.riksdagen.se

Prop 1975/76:147

Regeringens proposition

1975/76:147

om ändring i lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om kommuns och annan menighets utdebitering av skatt, m. m.

beslutad den 26 februari 1976.

Regeringen föreslår riksdagen att antaga de förslag som har upptagits i bifogade utdrag av regeringsprotokoll. På regeringens vägnar

G. E. STRÄNG

ANNA-GRETA LEIJON

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att kommuner, landstingskommuner och församlingar får kompensation för minskning av skatteunderlag på grund av 1974 års skattereform. Till grund för beräkningarna ligger ett beräknat skatte-

bortfall för kommunerna på ca 1 500 milj. kr. för år 1975. Kompensationen

tillgodoförs första gången år 1977 och avses utgå på grundval av justerat skatteunderlag. Utöver kompensationen på ca 1500 milj. kr. för år 1975 utgår under år 1977 även förskott för detta år med ett belopp i samma storleksordning.

Riksdagen 1975176. I samt. Nr 147

Prop. 1975/76: 147

1 Förslag till

Lag om ändring i lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om

kommuns och annan menighets utdebitering av skatt

Härigenom föreskrives att I, 2, 3 och 5 §§ lagen (1965:269) med särskilda

bestämmelser om kommuns och annan mcenighets utdebitering av skatt! skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen Ivdelse

IS

Kommuns och annan menighets Kommuns och annan menighets utdebitering av skatt skall bestäm- utdebitering av skatt skall bestämmas I förhållande till det antal skat- mas i förhållande till det antal skattekronor och skatteören, som vid tekronor och skatteören, som vid närmast föregående års taxering på- närmast föregående års taxering påförts de skattskyldiga, minskat enligt förts de skattskyldiga, justerat enligt 25 och ökat med det antal skatte- 258 och ökat med det antal skattekronor, som staten skall tillskjuta kronor, som staten skall tillskjuta

enligt lagen (1973:433) om skatte- enligt lagen (1973:433) om skatteutjämningsbidrag och med bidrags- utjämningsbidrag och med bidrags-

underlag enligt bestämmelserna om underlag enligt bestämmelserna om skattebortfallsbidrag. skattebonrtfallsbidrag.

a

bo LL

Vid tillämpning av I 8 skall i skatteunderlaget icke inräknas skattekronor och skatteören som kan anses hänföra sig ull följande skattepliktiga intäkter, nämligen dets sjukpenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring eller lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring eller ersättning enligt förordningen (1954:249) om ersättning i anledning av kroppsskada, ådragen

under tjänstgöring i civilförsvaret, kungörelsen (1962:607) om ersittning

på grund av verksamhet för brandsläckning m. m., kungörelsen (1961:457) om ersättning på grund av medverkan i skyddsarbete vid olyckor i atomanläggningar m. m., förordningen (1954:250) om ersättning i anledning av kroppsskada, ådragen under vistelse å anstalt m. m., lagen (1954:246) om

krigsförsäkring för sjömän m. fl., militärersättningsförordningen (1950:261) och lagen (1956:293) om ersättring åt smittbärare, allt till den del sjuk-

penningen eller ersättningen grundas på förvärvsinkomst av minst 4500 kronor för år. d els föräldrapenning och vårdbidrag enligt lagen om allmän försäkring, dets timstudiestöd, inkomstbidrag och vuxenstudiebidrag en-

I Lagen omtryckt 1973:437. ? Senaste lydelse 1975:330.

Nuvarande lIvdelse Föreslagen lydelse ligt studiestödslagen (1973:349), d e1s dagpenning från arbetslöshetsförsäkringen och kontant arbetsmarknadsstöd, dels utbildningsbidrag vid arbetsmarknadsutbildning såvitt avser dagpenning och stimulansbidrag. Intäkterna upptages härvid till belopp som anges på kontrolluppgift enligt taxeringslagen (1956:623).

Vid beräkning av skatteunderlaget för fysisk person skall avdrag vidare göras för skattekronor och skattcören, som kan anses motsvara sjukpenning,

vilken vid arbetsgivarinträde enligt 3 kap. 16 § lagen (1962:381) om allmän

försäkring för honom uppburits av arbetsgivaren, om arbetsgivarinträdet skett den 9 november 1973 eler senare. | |

Vid beräkning av amalet skattekro-

nor och skatteören skall såvitt gäller

avdrag för sjukförsäkringsavgift enliut

465 2 mom. 3), grundavdrag enligt

48 Xx och avdrag för nedsatt skatteför-

måga enligt 50 X 2 mom. fjärde stycket

kommunalskattelagen (1928:370) till-

lämpas de regler som gäller vid 1975

års taxering.

Länsstyrelsen skall senast den 10 Länsstyrelsen skall senast den 10 september varje år lämna kommun, september varje år lämna kommun, jandstingskommun och församling landstingskommun och församling uppgift om det skatteunderlag. som uppgift om det skatteunderlag, som enligt 25 skall undantagas vid be- enligt 2 § skall beakras vid bestämstämmande av utdebitering. mande av utdebitering.

'n N

Talan mot länsstyrelsens beslut Talan mot länsstyrelsens beslut enligt denna lag föres hos Konungen enligt denna lag föres hos regeringen genom besvir. genom besvär.

Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag, då lagen enligt uppgift

på den har utkommit från trycket i Svensk författningssamling.

2 Förslag till

Lag om ändring i kommunallagen (1953:753)

Härigenom föreskrives att 72 5 komnrunallagen (1953:753)! skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande Ivydelse Föreslagen lvdelse

x2

Kommun äger av stutsverket upp- Kommun äger av statsverket uppbära allmän kommunalskatt med be- bära allmän kommunalskatt med belopp. motsvarande vad som skulle lopp, motsvarande vad som skulle utgå på grundval av det antal skat- utgå på grundval av det antul skuttekronor och skatteören. som vid tekronor och skatteören, som vid

taxering för visst år påföras de till taxering för visst år påföras de till

kommunen skattskyldiga, efter det kommunen skattskyldiga, efter det belopp för skattekrona och skatteöre, belopp för skattekrona och skatteöre, som bestämts till utdebitering för som bestämns till utdebitering för nästföregående år. Vid beräkningen nästföregående år. Vid beräkningen av antulet skattekronor och skatte- av antalet skattekronor och skatteören beaktas dock icke sådana som be- ören beaktas bestämmelserna i 2 8 lastämmas enligt 2 § lagen (1965:269) gen (1965:269) med särskilda bemed särskilda bestämmelser om stämmelser om kommuns och ankommuns och annan menighets ut- nan menighets utdebitering av skatt.

debitering av skatt. Har jämlikt 13 Har jämlikt 13 3 femte stycket annan

$ femte stycket annan utdebiterings- utdebiteringsgrund slutligen fastgrund slutligen fastställts än som be- ställts än som beslutats vid sammanslutats vid sammanträde med kom- träde med kommunfullmäktige före munfullmäktige före utgången av utgången av november månad, skall november månad. skall till grund för till grund för utbetalningen läggas utbetalningen läggas den utdebite- den utdebitering. som bestänus I ring, som bestämts i samband med samband med utgifts- och inkomstutgifts- och inkomststatens faststäl- statens fastställande. lande. Har dödsbo enligt 75 Xx kommunalskattelagen (I 928:3 70) medeivits befrielse från at erlägga allmän kommunalskatt, skall belopp, som kommunen eljest ägde uppbära av stutsverket, nedsättas i motsvarande mån.

Kommunen äger av stalsverket Kommunen äger av statsverket

såsom förskott uppbära det belopp. såsom förskott uppbära det belopp.

som på grundval av taxerings- som på grundval uv taxeringsnämnds beslut visst år (taxerings- nämnds beslut visst år (taxerings- I Lagen omitryckt 1969:765. 2 Senaste lydelse 1973:438.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

året) rörande taxering till kommunal året) rörande taxering till kommunal

inkomstskatt beslutats till utdebite- inkomstskatt beslutats till utdebite-

ring för nästkommande år. Vid be- ring för nästkommande år. Vid be-

räkningen av förskottsbeloppet be- räkningen av förskottsbeloppet jus-

aktas dock icke skattekronor och teras antalet skattekronor och skatskatteören som bestämmas enligt 2 § teören enligt 2 § lagen med särskilda lagen med särskilda bestämmelser bestämmelser om kommuns och anom kommuns och annan menighets nan menighets utdebitering av utdebitering av skatt. Vad sålunda skatt. Vad sålunda beslutats till utbeslutats till utdebitering ingår i debitering ingår i kommunens ford-

kommunens fordran hos statsverket ran hos statsverket vid ingången av vid ingången av året näst efter det, året näst efter det, då beslutet fatdå beslutet fattades. Förskottet av- tades. Förskottet avräknas mot den

räknas mot den allmänna kommu- allmänna kommunalskatt, som nalskatt. som kommunen äger upp- kommunen äger uppbära av statsbära av statsverket på grundval av verket på grundval av taxeringen un-

taxeringen under året efter det, då der året efter det, då förskottet enligt förskottet enligt bestämmelserna i bestämmelserna i fjärde stycket fjärde stycket utanordnas. utanordnas.

Är antalet hos länsstyrelsen registrerade kyrkobokförda invånare i kommunen vid mitten av augusti månad taxeringsåret större än det var vid mitten av augusti månad två år tidigare skall förskott, beräknat enligt andra stycket, ökas i förhållande till ökningen i kommunens invånarantal mellan

angivna tidpunkter. Sådant ökat förskott ingår i kommunens fordran hos statsverket och avräknas enligt andra stycket. Länsstyrelsen skall senast

den 10 september lämna kommunen uppgift om det invånarantal och det

däremot svarande uppräknade skatteunderlag, som skall ligga till grund för beräkningen.

Belopp, som vid ingången av ett år utgör kommunens fordran hos statsverket enligt första, andra och tredje styckena, skall länsstyrelsen under

samma år utanordna till kommunen med en sjättedel å åttonde dagen i

var och en av månaderna januari, mars, maj, juli, september och november. Är kommunens fordran icke uträknad vid utbetalningstillfället i januari månad, skall vid detta tillfälle utbetalas sammma belopp som utbetalas i november månad nästföregående år; dock må länsstyrelsen, då särskilda skäl föranleda därtill, förordna att utbetalning skall ske med annat belopp. Därest det i januari månad utbetalade beloppet icke motsvarar en sjättedel av kommunens fordran, skall härav betingad jämkning ske av det belopp, som

utbetalas i mars månad.

Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag, då lagen enligt uppgift på den har utkommit från trycket i Svensk författningssamling och tillämpas första gången i fråga om kommunalskatt som påföres på grundval av 1976 års taxering. 1" Riksdagen 1975176. I saml. Nr 147

Prop. 1975/76: 147

3 Förslag till

Lag om ändring i kommunallagen (1957:50) för Stockholm

Härigenom föreskrives att 76 § kommunallagen (1957:50) för Stockholm! skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

N2

Kommunen äger av statsverket Kommunen äger av statsverket uppbära allmän kommunalskatt uppbära allmän kommunalskatt med belopp, motsvarande vad som med belopp, motsvarande vad som skulle utgå på grundval av det antal skulle utgå på grundval av det antal skattekronor och skatteören, som skattekronor och skatteören, som

vid taxering för visst år påföras de vid taxering för visst år påföras de till kommunen skattskyldiga, 2fter till kommunen skattskyldiga, efter

det belopp för skattekrona och skat- det belopp för skattekrona och skat-

teöre, som bestämts till utdebitering teöre, som bestämts till utdebitering för nästföregående år. Vid beräk- för nästföregående år. Vid beräkningen av antalet skattekronor och ningen av antalet skattekronor och skatteören beaktas dock icke sådana skatteören beaktas bestämmelserna i

som bestämmas enligt 2 § lagen 2 5 lagen (1965:269) med särskilda (1965:269) med särskilda bestäm- bestämmelser om kommuns och melser om kommuns och annan me- annan menighets utdebitering av nighets utdebitering av skatt. Har skatt. dödsbo enligt 75 § kommunalskattelagen (1928:370) medeivits befrielse från ätt erlägga allmän kommunalskatt, skall belopp. som kommunen eljest ägde uppbära av statsverket, nedsättas

i motsvarande mån.

Kommunen äger av statsverket Kommunen äger av statsverket såsom förskott uppbära det belcpp,. såsom förskott uppbära det belopp, som på grundval av taxerings- som på grundval av taxerings-

nämnds beslut visst år (taxerings- nämnds beslut visst år (taxerings-

året) rörande taxering till kommunal året) rörande taxering till kommunal inkomstskatt beslutats till utdebite- inkomstskatt beslutats till utdebite-

ring för nästkommande år. Vid be- ring för nästkommande år. Vid be-

räkningen av förskottsbeloppet be- räkningen av förskottsbeloppet jus-

I Lagen omtyckt 1969:766. 2 Scnaste lydelse 1973:439.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse aktas dock icke skattekronor och teras antalet skattekronor och skatskatteören som bestämmas enligt 25 teören enligt 2 § lagen med särskilda lagen med särskilda bestämmelser bestämmelser om kommuns och anom kommuns och annan menighets nan menighets utdebitering av skatt.

utdebitering av skatt. Vad sålunda Vad sålunda beslutats till utdebite-

beslutats till utdebitering ingår i ring ingår i kommunens fordran hos kommunens fordran hos statsverket statsverket vid ingången av året näst

vid ingången av året näst efter det, efter det, då beslutet fattades. Fördå beslutet fattades. Förskottet av- skottet avräknas mot den allmänna -

räknas mot den allmänna kommu- kommunalskatt, som kommunen nalskatt, som kommunen äger upp- äger uppbära av statsverket på

bära av statsverket på grundval av grundval av taxeringen under året

taxeringen under året efter det, då efter det, då förskottet enligt bestämförskottet enligt bestämmelserna i melserna i fjärde stycket utanordnas. fjärde stycket utanordnas.

Är antalet hos länsstyrelsen registrerade kyrkobokförda invånare i kom-

munen vid mitten av augusti månad taxeringsåret större än det var vid mitten av augusti månad två år tidigare skall förskott, beräknat enligt andra

stycket, ökas i förhållande till ökningen i kommunens invånarantal mellan angivna tidpunkter. Sådant ökat förskott ingår i kommunens fordran hos statsverket och avräknas enligt andra stycket. Länsstyrelsen skall senast den 10 september lämna kommunen uppgift om det invånarantal och det däremot svarande uppräknade skatteunderlag, som skall ligga till grund

för beräkningen. Belopp, som vid ingången av ett år utgör kommunens fordran hos statsverket enligt första, andra och tredje styckena, skall länsstyrelsen under

samma år utanordna till kommunen med en sjättedel å åttonde dagen i var och en av månaderna januari, mars, maj, juli, september och november. Är kommunens fordran icke uträknad vid utbetalningstillfället 1 januari månad, skall vid detta tillfälle utbetalas samma belopp som utbetalas i november månad nästföregående år; dock må länsstyrelsen, då särskilda skäl föranleda därtill, förordna att utbetalning skall ske med annat belopp. Därest det i januari månad utbetalade beloppet icke motsvarar en sjättedel av kommunens fordran, skall härav betingad jämkning ske av det belopp, som utbetalas i mars månad.

Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag, då lagen enligt uppgift på den har utkommit från trycket i Svensk författningssamling och tillämpas

första gången i fråga om kommunalskatt som påföres på grundval av 1976

års taxering.

4 Förslag till

Lag om ändring i landstingslagen (1954:319)

Härigenom föreskrives att 76 § landstingslagen (1954:319)! skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

2

NÉ

763 Landstingskommunen äger av Landstingskommunen äger av

statsverket uppbära landstingsmedel statsverket uppbära landstingsmedel

med belopp. motsvarande vad som med belopp, motsvarande vad som skulle utgå på grundval av det antal skulle utgå på grundval av det antal skattekronor och skattecören. som skattekronor och skatteören, som

vid taxering för visst år påföras de vid taxering för visst år påföras de

till landstingskommunen skattskyl- till landstingskommunen skattskyl-

diga, efter det belopp för skattekrona diga, efter det belopp för skattekrona

och skatteöre, som bestämts till ut- och skatteöre, som bestämts till ut-

debitering för nästföregående år. Vid debitering för nästföregående år. Vid

beräkningen av antalet skattekronor beräkningen av antalet skattekronor

och skatteören beaktas dock icke så- och skatteören beaktas bestämmeldana som bestämmas enligt 2 § lagen serna i 2 § lagen (1965:269) med sär- (1965:269) med särskilda bestäm- skilda bestämmelser om kommuns

melser om kommuns och annan me- och annan menighets utdebitering

nighets utdebitering av skawu. Har av skatt.

dödsbo enligt 75 § kommunalskattelagen (1928:370) medeivits befrielse från att erlägga landstingsmedel, skall belopp. som landstingskommunen eliest ägde uppbära av statsverket, nedsättas

i motsvarande mån.

Landstingskommunen äger av Landstingskommunen äger av stalsverket såsom förskott uppbära statsverket såsom förskott uppbära det belopp, som på grundval av tax- det belopp, som på grundval av taxeringsnämnds beslut visst år (tlax- eringsnämnds beslut visst år (taxeringsåret) rörande taxering till kom- eringsåret) rörande taxering till kommunal inkomstskatt beslutats till ut- munal inkomstskatt beslutats till utdebitering. för nästkommande år. debitering för nästkommande år.

Vid beräkningen av förskottsbelop- Vid beräkningen av förskottsbelop-

pet beaktas dock icke skattekronor pet justeras antalet skattekronor och I Lagen omtryckt 1972:101. 2 Senaste lydelse 1973:440.

Nuvarande lydelse Föreslagen Ivdelse och skatteören som bestämmas enligt skatteören enligt 2 § lagen med sär- 25 lagen med särskilda bestämmel- skilda bestämmelser om kommuns ser om kommuns och annan menig- och annan menighets utdebitering hets utdebitering av skatt. Vad så- av skatt. Vad sålunda beslutats till

lunda beslutats till utdebitering ingår utdebitering ingår i landstingskom-

i landstingskommunens fordran hos munens fordran hos statsverket vid

statsverket vid ingången av året näst ingången av året näst efter det då efter det då beslutet fattades. För- beslutet fattades. Förskottet avräk-

skottet avräknas mot de lands- nas mot de landstingsmedel, som tingsmedel, som landstingskommu- landstingskommunen äger uppbära nen äger uppbära av statsverket på av statsverket på grundval av tax-

grundval av taxeringen under året eringen under året efter det, då förefter det, då förskottet enligt bestäm- skottet enligt bestämmelserna i fjär-

melserna i fjärde stycket utanordnas. de stycket utanordnas.

Är antalet hos länsstyrelsen registrerade kyrkobokförda invånare i lands-

tingskommunen vid mitten av augusti månad taxeringsåret större än det

var vid mitten av augusti månad två år tidigare skall förskott, beräknat

enligt andra stycket, ökas i förhållande till ökningen i landstingskommunens

invånarantal mellan angivna tidpunkter. Sådant ökat förskott ingår i lands-

tingskommunens fordran hos statsverket och avräknas enligt andra stycket. Länsstyrelsen skall senast den 10 september lämna landstingskommun uppgift om det invånarantal och det däremot svarande uppräknade skatteunderlag, som skall ligga till grund för beräkningen.

Belopp, som vid ingången av ett år utgör landstingskommunens fordran '

hos statsverket enligt första, andra och tredje styckena, skall länsstyrelsen

under samma år utanordna till landstingskommunens förvaltningsutskott med en sjättedel å åttonde dagen i var och en av månaderna januari, mars, maj, juli, september och november. Är landstingskommunens fordran icke

uträknad vid utbetalningstillfället i januari månad, skall vid detta tillfälle

utbetalas samma belopp som utbetalas i november månad nästföregående år: dock må länsstyrelsen, då särskilda skäl föranleda därtill, förordna att utbetalning skall ske med annat belopp. Därest det i januari månad utbetalade beloppet icke motsvarar en sjättedel av landstingskommunens fordran, skall härav betingad jämkning ske av det belopp, som utbetalas i mars månad.

Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag, då lagen enligt uppgift på den har utkommit från trycket i Svensk författningssamling och tillämpas första gången i fråga om landstingsskatt som påföres på grundval av 1976 års taxering.

5 Förslag till

Lag om ändring i lagen (1961:436) om församlingsstyrelse

Härigenom föreskrives att 84 § lagen (1961:436) om församlingsstyrelse! skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

84 5?

i

Församling äger av statsverket Församling äger av statsverket uppbära församlingsskatt med be- uppbära församlingsskatt med belopp. motsvarande vad som skulle lopp, motsvarande vad som skulle

utgå på grundval av det antal skat- utgå på grundval av det antal skat-

tekronor och skatteören, som vid tekronor och skatteören, som vid taxering för visst år påföras de till taxering för visst år påföras de till

församlingen skattskyldiga, efter det församlingen skattskyldiga, efter det belopp för skattekrona och skatteöre, belopp för skattekrona och skatteöre,

som bestämts till utdebitering för som bestämts till utdebitering för niästföregående år. Vid beräkningen nästföregående år. Vid beräkningen av antalet skattekronor och skatte- av antalet skattekronor och skatteören beaktas dock icke sådana som be- ören beaktas bestämmelserna i 2 8 la-

stämmas enligt 2 § lagen (1965:269) gen (1965:269) med särskilda be-

med särskilda bestämmelser om stämmelser om kommuns och ankommuns och annan menighets ut- nan menighets utdebitering av skatt. debitering av skatt. Har skattskyldig Har skattskyldig enligt lagen enligt lagen (1951:691) om viss lind- (1951:691) om viss lindring i skattring i skattskyldigheten för den som skyldigheten för den som icke tillhör icke tillhör svenska kyrkan åtnjutit svenska kyrkan åtnjutit lindring i lindring i skattskyldigheten till för- skattskyldigheten till församlingen, samlingen e/ller har dödsbo enligt 75 § skall belopp, som församlingen eljest kommunalskattelagen (1928:370) ägde uppbära av statsverket, nedsätmedeuivits befrielse från att erlägga tas i motsvarande mån. skatt till församlingen, skall belopp. som församlingen eljest ägde uopbära av statsverket, nedsättas i motsvarande mån.

Församlingen äger av statsverket Församlingen äger av statsverket såsom förskott uppbära det belopp, såsom förskott uppbära det belopp.

som på grundval av taäXCrings- som på grundval av taxeringsnämnds beslut visst år rörande tax- nämnds beslut visst år rörande tax- I Lagen omtryckt 1972:228. 2 Scnaste lydelse 1973:442.

Nuvarande lvdelse Föreslagen Ivdelse

ering till kommunal inkomstskatt ering till kommunal inkomstskatt beslutats till utdebitering för näst- beslutats till utdebitering för nästkommande år. Vid beräkningen av kommande år. Vid beräkningen av förskottsbeloppet beaktas dock icke förskottsbeloppet = justeras antalet skattekronor och skatteören som be- skattekronor och skatteören enligt

stämmas enligt 2 § lagen med sär- 25 lagen med särskilda bestämmel-

skilda bestämmelser om kom- ser om kommuns och annan menig-

muns och annan menighets utdebi- hets utdebitering av skatt. Vad så-

tering av skatt. Vad sålunda beslu- lunda beslutats till utdebitering ingår tats till utdebitering ingår i försam- i församlingens fordran hos statsver-

lingens fordran hos statsverket vid ket vid ingången av året näst efter

ingången av året näst efter det, då det, då beslutet fattades. Förskottet

beslutet fattades. Förskottet avräk- avräknas mot den församlingsskatt.

nas mot den församlingsskatt, som som församlingen äger uppbära av församlingen äger uppbära av stats- statsverket på grundval av taxering-

verket på grundval av taxeringen un- en under året efter det, då förskottet

der året efter det, då förskottet enligt enligt bestämmelserna i nästföljande

bestämmelserna — i = nästföljande stycke utanordnas.

stycke utanordnas.

Belopp, som vid ingången av ett år utgör församlingens fordran hos statsverket enligt första och andra styckena, skall länsstyrelsen under samma år utanordna till kommun, i vilken församlingen är belägen, med cen sjättedel å åttonde dagen i var och en av månaderna januari, mars, maj, juli, september och november. Är församlingens fordran icke uträknad vid utbetalningstillfället i januari månad, skall vid detta tillfälle utbetalas samma belopp som utbetalades i november månad nästföregående år: dock må länsstyrelsen, då särskilda skäl föranleda därtill. förordna att utbetalning skall ske med annat belopp. Därest det i januari månad utbetalade beloppet icke motsvarar en sjättedel av församlingens fordran, skall härav betingad jämkning ske av det belopp. som utbetalas I mars månad. Kommunen skall därefter avlämna medlen till kyrkorådet. |

Länsstyrelsen skall senast den 8 mars till församlingen överlämna för nästföregående år upprättad redovisning över församlingen tillkommande och till församlingen utanordnad församlingsskatt.

Närmare föreskrifter angående dy- Närmare föreskrifter angående dy-

lik redovisning meddelas av Ko- lik redovisning meddelas av rege-

nungen eller den myndighet Konung- ringen eller den myndighet regeringen förordnar. en förordnar.

Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag, då iagen enligt uppgift på den har utkommit från trycket i Svensk författningssamling och tillämpas

första gången i fråga om församlingsskatt som påföres på grundval av 1976

års taxering.

6 Förslag till

Lag om ändring i lagen (1973:433) om skatteutjämningsbidrag

Härigenom föreskrives i fråga om lagen (1973:433) om skatteutjämnings-

bidrag

dels att i 8,9, 11, 16 och 17 §§ ordet ”Konungen” skall bytas ut mot ”regeringen”,

dels att 2 och 7 §§ skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

är

F lagen förstås med bidragsår det år under vilket skatteutjämningsbidrag utgår,

beräkningsår året före bidragsåret,

medelskattekraft antalet medelskattekraft antalet

skattekronor och skatteören per in- skattekronor och skatteören per in-

vånare I riket, beräknat som kvoten vånare i riket, beräknat som kvoten mellan å ena sidan skatteunderlaget mellan å ena sidan skatteunderlaget

enligt taxeringsnämnds beslut röran- enligt taxeringsnämnds beslut röran-

de beräkningsårets taxering till kom- de beräkningsårets taxering till kommunal inkomstskatt med tillägg av munal inkomstskatt med tillägg av

bidragsunderlag enligt bestämmel- bidragsunderlag enligt bestämmelserna om skattebortfallsbidrag och serna om skattebortfallsbidrag och med avdrag för skatteunderlag avse- med justering av skatteunderlag enlig! ende sådana intäkter som avses i 28 28 lagen (1965:269) med särskilda lagen (1965:269) med särskilda be- bestänrmelser om kommuns och anstämmelser om kommuns och an- nan menighets utdebitcring av skatt

nan menighets utdebitering av skatt och å andra sidan antalet i riket kyr-

och å andra sidan antalet i riket kyr- kobokförda invånare vid beräk-

kobokförda invånare vid beräk- ningsårets ingång.

ningsårets ingång.

än

Skatteunderlaget för landstirngs- Skatteunderlaget för landstingskommun och kommun utgöres av kommun och kommun utgöres av antalet skattekronor och skatteören antalet skattekronor och skatteören

enligt taxeringsnämnds beslut röran- enligt taxeringsnämnds beslut röran-

de beräkningsårets taxering till kom- de beräkningsårets taxering till kommunal inkomstskatt med tillägg av munal inkomstskatt med tillägg av

bidragsunderlag enligt bestämmel- bidragsunderlag enligt bestämmel-

Nuvarande lydelse Föreslagen lvdelse serna om skattebortfallsbidrag och serna om skattebortfallsbidrag och med avdrag för skatteunderlag avseen- med justering av skatteunderlag enligt de sådana intäkter som avses i 2 8 la- 2 3 lagen (1965:269) med särskilda

gen (1965:269) med särskilda be- bestämmelser om kommuns och an-

stämmelser om kommuns och an- nan menighets utdebitering av skatt. nan menighets utdebitering av skatt.

Vid beräkning av kommuns skatteunderlag medräknas ej vad som kan

anses belöpa på garantibelopp för fritidsfastigheter.

Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag, då lagen enligt uppgift på den har utkommit från trycket i Svensk författningssamling och tillämpas

första gången avseende bidragsåret 1977.

Utdrag

FINANSDEPARTEMENTET PROTOKOLL

vid regeringssammanträde

1976-02-26

Närvarande: statsrådet Sträng. ordförande, och statsråden Andersson, Johansson, Holmqvist, Aspling, Geijer, Bengtsson, Norling, Carlsson, Feldt, Sigurdsen, Gustafsson, Zachrisson, Leijon, Peterson

Föredragande: statsrådet Sträng

Proposition om ändring i lagen (1965:269) med särskilda bestäm-

melser om kommuns och annan menighets utdebitering av skatt, m. m.

Inledning

En omläggning av inkomstbeskattningen beslöts av 1974 års vårriksdag

(prop. 1974:132, SkU 1974:54, rskr 1974:329). De nya bestämmelserna trädde i kraft den 1 januari 1975 och tillämpas första gången vid 1976 års taxering.

Reformen syftar till en lindring av marginaleffekterna för inkomst-

tagare i mellaninkomstlägena och en skattesänkning för låginkomsttagarna.

Den innebär bl. a. alt avtrappningen av grundavdragen upphör och att av-

draget för löntagarnas sjukförsäkringsavgifter slopas som en följd av att

avgifterna förs över på arbetsgivarna. Vid 1976 års taxering är avdragsrätten såvitt gäller anställningsinkomst övergångsvis begränsad till högst 500 kr. Vidare får folkpensionärer vars inkomst inte överstiger 36 000 kr. ett extra avdrag på minst 500 kr.

Genom de ändrade avdragen vid taxeringen påverkar omläggningen den beskattningsbara inkomsten och därigenom det kommunala skatteunderlaget. Effekten för kommunerna blir ett skattebortfall. I prop. 1974:132 ut-

talade jag (s. 77) att avsikten var att kommunerna skulle få kompensation

för skattebortfall på grund av ändrade avdragsregler. Jag sade vidare att det blir naturligt att ta upp de tekniska frågorna rörande kompensation för

skattebortfall i samband med anmälan av anslagsbehovet för budgetåret

1976/77. I enlighet härmed har regeringen i prop. 1975/76:100 (bil. 9 s.

125) föreslagit riksdagen att, i avvaktan på särskild proposition i ämnet, till Kompensation till kommuner m. fl. i anledning av 1974 års skattereform

för budgetåret 1976/77 beräkna ett förslagsanslag av 750 milj. kr. Jag anhåller nu att få ta upp frågan om kompensation till kommunerna.

Prop. 1975/76: 147 15

Vissa skatteregler

Reglerna om den kommunala inkomstbeskatningen finns främst i kommunalskattelagen (1928:370), KL. För varje skattskyldig bestäms en skatteunderlag för kommunalbeskattningen. För statsbeskattningen bestäms ett särskilt skatteunderlag. Härvid gäller emellertid i huvudsak likartade regler.

Summan av inkomsterna från olika förvärvskällor, minskad med avdrag för kostnader som behövts för att förvärva och bibehålla intäkterna, utgör

den skattskyldiges sammanräknade inkomst. Härifrån avgår s. k. allmänna avdrag (46 § KL). Avdrag får under vissa förutsättningar göras också för förlust som hänför sig till tidigare år (förordningen 1960:63 om rätt till för-

lustutjämning vid taxering för inkomst). Återstoden. ökad med s.k.

garantibelopp för fastighet, utgör den skattskyldiges taxerade inkomst.

Den taxerade inkomsten minskas med grundavdrag och extra avdrag för

nedsatt skatteförmåga. Återstoden utgör beskattningsbar inkomst (48 och 50 §§ KL). Denna inkomst ligger till grund för skatteberäkningen.

Den kommunala inkomstskatten är proportionell och tas ut med en i

viss ordning bestämd andel av den till kommunal inkomstskatt beskattningsbara inkomsten. Den genomsnittliga kommunala utdebiteringen är för

år 1975 25:23 och för år 1976 26:15 kr. per 100 kr. beskattningsbar inkomst.

De ändringar som innefattades i skatteomläggningen berörde, såvitt nu är av intresse, det allmänna avdraget för sjukförsäkringsavgift, grundavdraget och folkpensionärernas extra avdrag för nedsatt skatteförmåga. I detta hänseende innebär bestämmelserna för tiden före omläggningen bl. a. följande.

Allmänt avdrag medges för sådan sjukförsäkringsavgift enligt 19 kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring som påförts den skattskyldige under året före taxeringsåret (46 5 2 mom. KL).

Grundavdrag på 4 500 kr. medges den som varit bosatt här i landet under

större delen av beskattningsåret under förutsättning att den statligt taxerade

inkomsten uppgår till högst 30 000 kr. Är inkomsten större reduceras grund-

avdraget med 20 26 av överskjutande belopp. Vid en statligt taxerad inkomst på 52 500 kr. eller högre medges sålunda inte något grundavdrag. Har inkomsttagaren varit bosatt i landet under högst hälften av beskattningsåret jämkas grundavdraget med hänsyn härtill (48 § KL).

Utöver grundavdrag har inkomsttagare i vissa fall rätt till s. k. extra avdrag (50 £ 2 mom. KL), nämligen dels när skatteförmågan är väsentligen nedsatt

till följd av långvarig sjukdom m. m., dels när hans inkomst efter skatt

på grund av nedsatt arbetsförmåga m. m. understiger existensminimum.

Det maximala avdragsbeloppet är i dessa fall 10 000 kr.. vid extra avdrag

på grund av existensminimum dock med tillägg av 2 500 kr. för varje barn.

I fråga om gifta inkomsttagare beräknas de extra avdragen med hänsyn

till båda makarnas inkomst- och förmögenhetsförhållanden.

För folkpensionär gäller särskilda regler i fråga om det extra avdraget (505 2 mom. fjärde stycket KL). Om hans inkomst till icke obetydlig del utgjorts av folkpension, skall han — om särskilda omständigheter inte föranleder annat — anses ha rätt till extra avdrag på grund av nedsatt skatteförmåga. Om han vid sidan av folkpensionen även haft annan inkomst är han berättigad till ett med hänsyn till omständigheterna jämkat avdrag. För makar och i taxeringshänscende likställda skattskyldiga bestäms extra avdrag med hänsyn till båda makarnas inkomst- och förmögenhetsförhållanden.

Riksskatteverket fastställer anvisningar för beräkning av extra avdrag för

folkpensionärer. Enligt anvisningarna, som utformats med ledning av departementschefens av riksdagen godkända uttalanden i prop. 1970:70, är avdragets storlek beroende av den till statlig inkomstskatt taxerade inkomstens storlek. Principen är att en till statlig inkomstskatt taxerad inkomst. söm motsvarar vanlig folkpension jämte pensionstillskott samt en sidoinkomst på I 500 kr. för ensamstående folkpensionär resp. 2 000 kr. för makar, inte skall medföra beskattningsbar inkomst. När den taxerade inkomsten överstiger dessa beloppsgränser avtrappas det extra avdraget med en tredjedel

av överskjutande belopp. Förmögenhetsinnehav beaktas på så sätt att för-

mögenhet mellan 50 000 kr. och 80 000 kr. föranleder reduktion av avdraget. Överstiger lörmögenheten 80000 kr. upphör rätten till extra avdrag.

De angivna riktlinjerna innebär att inkomstgränserna för skattefrihet och för avtrappning av det extra avdraget är direkt beroende av folkpensionens storlek och därmed av ändringar i basbeloppet. För varje års taxering fastställer därför riksskatteverket nya inkomstgränser.

Efier omläggningen gäller ändrade regler i följande hänseenden.

Anställda inkomsttagare påförs fr. o. m. 1975 års inkomst inte längre obligatorisk sjukförsäkringsavgift för sin anställningsinkomst. Med hänsyn härtill slopas rätten ull avdrag för sådan avgift. Vid 1976 års taxering behålles emellertid övergångsvis en avdragsrätt för påförd avgift avseende 1974 års

inkomst. Avdragsrätten är maximerad till 500 kr.

I fråga om grundavdragen slopas avtrappningen vid statligt taxerad in-

komst som överstiger 30 000 kr. Grundavdraget är alltså nu 4 500 kr. oavsett

inkomstens storlek om inkomsttagaren varit bosatt i landet hela beskattningsåret. Vid bosättning i landet under en del av beskattningsåret utgör grundavdraget en tolftedel av 4 500 kr. för varje månad eller del därav som | bosättningen varat.

Det extra avdraget för folkpensionärer medges efter omläggningen med

minst 500 kr. vid statligt taxerad inkomst upp till 36 000 kr. Vid högre inkomst minskas avdraget med 2095 av överskjutande belopp. När den statligt taxerade inkomsten uppgår till 38 500 kr. bortfaller detta avdrag helt. Minimibeloppet av extra avdrag utgår individuellt för makar och utan hänsyn till förmögenhet.

Skatteomläggningens effekt på det kommunala skatteunderlaget

Genom de ändrade avdragsreglerna påverkar omläggningen det kommunala skatteunderlaget. De nya bestämmelserna innefattar till en del en ökning av skatteunderlaget men till det väsentliga en minskning.

Största betydelsen har slopandet av grundavdragets avtrappning vid statligt taxerad inkomst som överstiger 30 000 kr. Stora inkomsttagargrupper ligger nu i de inkomstligen där grundavdraget före omläggningen medgavs med reducerat belopp eller inte alls. Genom att grundavdraget nu medges med 4 500 kr. även i dessa inkomstlägen blir det kommunala skatteunderlaget betydligt lägre än eljest.

Slopandet av avdraget för löntagarnas obligatoriska sjukförsiäkringsavgift verkar emellertid i motsatt riktning. Genom att sådant avdrag inte längre

medges blir.det kommunala skatteunderlaget högre än eljest. Vid 1976 års

taxering medges som nämnts avdrag med högst 500 kr. Borttagandet av

avdraget får alltså full effekt först vid 1977 års taxering.

Regeln om minimibelopp för folkpensionärernas extra avdrag innebär att högre avdrag än annars medges för ensamstående skattskyldig i inkomstläget

33 300-38 300 kr. statligt taxerad inkomst och för gift skattskyldig med inkomst under 38 500 kr. då makarnas sammanlagda inkomst överstiger

ca 50 000 kr. Inkomstgränserna avser 1976 års taxering. Minsta beloppet 500 kr. medges också i de fall extra avdrag annars inte skulle medges på grund av förmögenhetsinnehav.

Föredraganden

Allmänt

Skattereformen beträffande 1975 års inkomst har lindrat marginalskatten i mellaninkomstlägena och medfört lägre skatt för låginkomsttagarna.

För kommunerna innebär reformen en minskning av skatteunderlaget och av de kommunala skatteinkomsterna. Minskningen uppkommer cmellertid först år 1977 med de avräkningsmetoder för kommunalskatten som tillämpas. Frågan har berörts i prop. 1974:132 i vilken förslaget till skattereform lades fram. Jag har där (s. 77) uttalat att kommöner och landsting

bör kompenseras för skattebortfall på grund av ändrade avdragsregler. Jag har också i årets budgetproposition (prop. 1975/76:100, bil. 9 s. 125) föreslagit

riksdagen att i avvaktan på. särskild proposition i ämnet för budgetåret 1976/77 beräkna ett förslagsanslag av 750 milj. kr. till Kompensation till kommuner m. fl. i anledning av 1974 års skattereform. Kompensationen avses utgå till, förutom kommuner och landstingskommuner, även församlingar. pastorat och andra kyrkliga samfälligheter. Den avses tillgodoföras i samband med den löpande avräkningen för kommunalskattemedel.

Kompensationens storlek

Verkningarna på skatteunderlaget av de nya avdragsbestämmelserna är som framgår av den tidigare redogörelsen olika beroende på bl. a. inkomstoch sysselsättningsstrukturen inom de olika kommunerna. Det är emellertid

i princip möjligt att för varje kommun, landstingskommun m. fl. beräkna

skattebortfallet med stor noggrannhet. Med automatisk databehandling (ADB) kan man beräkna det skatteunderlag som skulle ha förelegat om sjukpenning m. m. inte beskattats, om såväl avdragsrätten för löntagarnas

sjuk försäkringsavgift som grundavdragets avtrappning hade behållits och

om det extra avdraget för folkpensionärer hade varit oförändrat. Det underlag som därvid erhålls jämförs sedan med det faktiska skatteunderlag som har bestämts vid taxeringen, i förekommande fall justerat med hänsyn till de

särskilda reglerna beträffande beskattad sjukpenning m. m. Skillnadsbeloppet läggs till grund för kompensation. För år 1975 kan kompensationsbe-

loppet beräknas till ca 1 500 milj. kr. Härav bör hälften eller 750 milj. kr. tillgodoföras kommunerna under första halvåret 1977 och resten av beloppet

under senare halvåret 1977. Det förfarande jag här angett innebär att skatteunderlaget för varje inkomsttagare justeras individuellt. Förfarandet över-

ensstämmer på det sättet med det som tillämpas vid beräkning av det skatteunderlag som hänför sig till beskattad sjukpenning.

Ändringarna i fråga om skatteunderlaget har också betydelse för beräk-

ningen av de bidrag som utgår enligt lagen (1973:433) om skatteutjäm-

ningsbidrag och förordningen (1972:140) om skattebortfallsbidrag. Den nu angivna metoden med justerat skatteunderlag innebär att skatteutjämningsbidragen och skattebortfallsbidragen ej påverkas av de nya skattereglerna.

Beträffande beräkningen av kompensationen föreligger som jag nämnt i princip inga svårigheter såvitt gäller inkomståret 1975. De avdragstaktorer man då skall beakta är nämligen kända. Jag syftar främst på den obligatoriska sjuk försäkringsavgift som påförts löntagarna på grundval av 1975 års taxering (1974 års inkomst) och som enligt de äldre bestämmelserna skulle ha varit avdragsgill i sin helhet. Denna avgift kan vid beräkningen jämföras med det avdrag som vid taxeringen faktiskt medgetts vid 1976 års taxering (i regel 500 kr.). Skillnadsbeloppet skall vid justeringen minska skatteunderlaget. Det möter inte heller några svårigheter att fastställa i vilken mån grundavdrag eller extra avdrag skulle ha medgetts, om de äldre reglerna hade tillämpats, och jämföra resultatet med den faktiskt bestämda taxeringen. Beträffande de extra avdragen kan en förenklingsvinst göras om man inte beaktar de fall där avdraget vid 1975 års taxering reducerats på grund av förmögenhet. Effekten härav, som tenderar att göra skatteunderlaget lägre än det rätteligen borde ha varit, är dock försumbar.

Problem uppkommer emellertid för. de följande åren. Någon sjukförsäk-

ringsavgift för anställda påförs inte på grundval av 1976 och senare års taxeringar. Man kan då inte utan vidare fastställa med vilket belopp avdrag skulle ha medgetts om äldre bestämmelser alltjämt tillämpats. Den ökning av kommunernas skatteunderlag som följer av avdragsrättens borttagande kan alltså inte heller fastställas. Det bör anmärkas att sjukförsäkringsavgifterna stigit successivt under senare år och att denna utveckling sannolikt kommer att fortsätta. Tillskottet till det kommunala skatteunderlaget genom

avdragsrättens bortfall torde alltså bli större år från år. Vidare har reglerna för folkpensionärernas extra avdrag lagts om fr. o. m. 1977 års taxering (prop.

1975:92, SkU 1975:25, rskr 1975:126, SFS 1975:312). Den jämförelse mellan

bestämmelserna före och efter omläggningen som avses ligga till grund för kompensationen blir alltså inte längre rättvisande.

Jag föreslår därför av praktiska skäl att jämförelsen, såvitt gäller avdrag

för sjukförsäkringsavgift enligt äldre bestämmelser, hela tiden avser de be-

lopp som har påförts på grundval av 1975 års taxering. Detta innebär en betydande förmån för kommunerna m. fl. Beträffande pensionärernas extra avdrag föreslår jag följande. I fråga om 1976 års taxering räknar man vid beräkning av skatteunderlaget enligt de äldre bestämmelserna upp de extra avdragen med hänsyn till ökade folkpensioner m. m. med tillämpning av

de regler som gällde vid 1975 års taxering. Vid tillämpning av de äldre

bestämmelserna beaktas inte den reduktion av de extra avdragen som har skett på grund av förmögenhet.

Det tekniska förfarandet

Innan jag redogör närmare för hur kompensationen bör beräknas vill jag

i korthet beröra förfarandet vid avräkningen av kommunalskatt och vissa

frågor som hänger samman därmed.

För kommunalskatten gäller enligt 72 X kommunallagen (1953:753),

Kom. L, följande. Det slutliga beloppet av kommunalskattemedel för visst år utgörs av det skattebelopp som erhålls på grundval av årets utdebitering och taxeringen påföljande år. Förskottsvis utgår emellertid ett belopp som bestäms enligt samma utdebitering men på grundval av närmast föregående års taxering. Förskottet avräknas sedan vid utbetalningen av kommunalskattemedel två år senare.

Då utdebiteringen bestäms tas hänsyn inte bara till beskattningsunderlag, som fastställs vid taxeringen. Enligt lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om kommuns och annan menighets utdebitering av skatt beaktas

också det skattcunderlag som staten skall tillskjuta enligt lagen (1973:433) om skatteutjämningsbidrag och bidragsunderlaget enligt förordningen

(1972:140) om skattebortfallsbidrag. Vidare räknas bort det skatteunderlag

som hänför sig'till beskattad sjukpenning m, m. Dessa justeringar beaktas vid avräkningen av kommunalskattemedel.

Prop. 1975/76: 147 20

Avräkningsförfarandet kan illustreras på följande sätt. Beloppet av kommunalskattemedel år 1977 bestäms på grundval av utdebiteringen för år 1975 och skatteunderlaget vid 1976 års taxering (1975 års inkomster). Från detta belopp avräknas förskott som uppburits under år 1975. Tillägg sker av förskott för år 1977 vilket teräknas på grundval av utdebiteringen för

år 1977 och skatteunderlaget vid 1976 års taxering.

Avräkningen handhas av länsstyrelsen som också betalar ut kommunalskattemedlen.

För Stockholms kommun samt för landstingskommuner och församlingar

tillimpas eu likartat avräkningsförfarande med stöd av resp. 76 5 kommu-

nallagen (1957:50) för Stockholm, 76 § landstingslagen (1954:319) och 845 lagen (1961:436) om församlingsstyrelse.

För beräkningen av den här aktuella kompensationen till kommuner m. fl.

föreslår jag följande förfarande.

Då det kommunala beskattningsunderlaget beräknas vid länsstyrelsernas dataanläggningar tas först fram det underlag som grundas på de påförda taxeringarna, minskat med beskattad sjukpenning m. m. Härefter beräknas individuellt för varje inkomsttagare det skatteunderlag som för kommunerna skulle ha fastställts vid taxering enligt bestämmelserna före omläggningen. Skillnaden mellan det underlag som grundas på faktisk taxering exklusive sjukpenning m. m. och det som har beräknats enligt äldre regler tillgodoförs kommunerna utöver det först beräknade underlaget. Tillägg sker också av skatteunderlag enligt bestämmelserna om skatteutjämningsbidrag och skattebortfallsbidrag. Det sammanlazda underlaget redovisas till kommunerna och läggs till grund för deras beslut om utdebitering liksom för avräkningen av kommunalskattemedel. Även förskottsutbetalningarna av kommunalskattemedel bersknas på detta underlag.

Vid beräkningen av det justerade skatteunderlaget kan man vinna betydande praktiska fördelar om vissa mindre schabloniseringar görs. Som jag har förordat i det föregående bör man vid beräkning av extra avdrag enligt reglerna vid 1975 års taxering inte beakta förmögenhet. Vidare är det från förenklingssynpunkt fördelaktigt om man vid beräkningarna kan utgå från taxeringsnämndens beslut på samma sätt som görs inom ramen för systemet för skatteutjämning och skattebortfallsbidrag. De ändringar

som sker i högre instans och av lokal skattemyndighet enligt 72 a § taxeringslagen (1956:623) avser både höjningar och sänkningar av underlaget

och torde sammantaget inte påverka de nu aktuella beräkningarna nämnvärt.

I praktiken innebär det att man utgår ifrån de s. k. rättade summabanden

och taxeringsbanden som framställs på länsstyrelsernas dataenheter omkring

den 25 augusti taxeringsåret.

Tekniskt sett innebär förfarandet att man med hjälp av ADB registrerar tre taxeringar, den ordinarie, den ordinarie minskad med sjukpenning m. m. och den ordinarie justerad med såväl sjukpenning m. m. som de nya reglerna

beträffande 1975 års inkomst. Härigenom kan för varje kommun, lands-

tingskommun och församling beräknas hur stor skatt som belöper på den Justering av skatteunderlaget som föranleds av 1974 års skattereform.

I fråga om rättelse av länsstyrelses beslut rörande skatteunderlag i det nu aktuella hänseendet och om besvärsrätt gäller bestämmelserna i 4 och 5 §§ lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om kommuns och annan meninghets utdebitering av skatt. Länsstyrelsen kan alltså rätta beslut som

på grund av förbiseende blivit uppenbart oriktiga. Talan mot länsstyrelsens beslut förs hos regeringen genom besvär.

S. k. dödsbobefrielse

I detta sammanhang vill jag också föreslå en justering i 72 § Kom.L bewäffande s. k. dödsbobefrielse. Enligt 75 § I mom. KL kan i vissa fall skattskyldigs dödsbodeligare, som vid den skattskyldiges död varit beroende av honom för sin försörjning, efter frumställning helt eller delvis befrias trån skyldighet att betala kvarstående eller tillkommande skatt som förfaller till betalning under uppbördstermin som äger rum eller avslutas efter döds-

fallet. En förutsättning för befrielse är att ömmande omständigheter föreligger. Befrielse får avse skatt som har påförts den avlidne eller, såvitt

angår det beskattningsår varunder dödsfallet inträffade, oskiftat dödsbo efter honom. Befrielse får dock inte avse skatt som påförts på grund av eftertaxering och som rätteligen skulle ha erlagts under uppbördstermin, vilken ägt rum före dödsfallet. Beslut om befrielse meddelas av den skatterätt som har att pröva besvär rörande boets taxering till statlig inkomstskatt.

Framställning om befrielse skall göras senast under andra kalenderåret efter

dödsåret.

Har dödsbo med stöd av 75 § KL befriats från att erlägga kommunalskatt skall det belopp. som kommunen eljest ägde uppbära av statsverket i kommunalskatt enligt 72 § Kom.L nedsättas i motsvarande mån. Detta iakttages av länsstyrelsen vid den löpande avräkning av kommunalskatt som jag tidigare redogjort för. Liknande bestämmelser finns i 76 5 kommunallagen (1957:50) för Stockholm, 76 § landstingslagen (1954:319) och 845 lagen (1961:436) om församlingsstyrelse.

Skyldigheten att beakta dödsbobefrielserna komplicerar länsstyrelsens avräkningsförfarande i hög grad och drar förhållandevis höga kostnader. Det totala beloppet av allmän kommunalskatt för vilket befrielse medges enligt 75 5 KL och som skall avräknas från den kommunalskatt kommunen eljest ägde uppbära av statsverket torde årligen uppgå till ca 1 milj. kr. Detta belöpp framstår mot bakgrund av den omfattning statens och kommunens ekonomiska mellanhavanden i andra sammanhang har i dag som obetydligt.

Jag föreslår därför av förenklingsskäl att föreskriften att dödsbobefricise skall

beaktas vid avräkningen mellan stat och kommun utgår.

Författningsfrågor

Inom finansdepartementet har upprättats förslag till de författningsändringar som föranleds av vad jag här förordat. Ändringen i lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser om kommuns och annan menighets utdebitering av skatt innebär att man vid beräkning av skatteunderlaget för kommun m. fl. menigheter skall tillämpa de regler som gällde vid 19753 års taxering i fråga om avdrag för sjukförsäkringsavgift enligt 46 § 2 mom. .

3), grundavdrag enligt 48 § och folkpensionärers extra avdrag enligt 50 §

2 mom. fjärde stycket KL. En redaktionell ändring i anslutning härtill sker i lagen (1973:433) om skatteutjämningsbidrag. Följdändringar görs också i kommunallagen (1953:753), kommunallagen (1957:50) för Stockholm.

landstingslagen (1954:319) och lagen (1961:436) om församlingsstyrclse. I

de sistnämnda fyra författningarna utgår vidare bestimmelsen om att dödsbobefrielse skall beaktas vid skatteavräkningen. Beträffande ändringarna i

dessa författningar har jag samrått med chefen för kommundepartementet.

Medelsberäkning

Kompensationen för skatteomläggningen den 1 januari 1975 skall utbetalas fr. o. m. år 1977. Under detta år — liksom år 1978 —- kommer dock att Övergångsvis utbetalas dubbel kompensation. Enligt det gällande systemet för utbetalning av kommunalskattemedel, som jag har redogjort för i det föregående, skall nämligen under år 1977 utbetalas dels slutlig kompensation avseende inkomståret 1973, dels kompensation inom ramen för förskottsutbetalningen av kommunalskattemedel avseende inkomståret 1977. Något udigare förskott att avräkna linns inte förrän under år 1979. Utbetalningarna av kommunalskattemedel regleras över driftbudgetens inkomsttitel Skatt på inkomst och förmögenhet samt socialförsäkringsavgifter m. m. För att den slutliga regleringen av kompensationen skall komma till uttryck i statsbudgeten bör ett särskilt förslagsanstlag föras upp på driftbudgetens utgiftssida. Detta redovisningsförfarande överensstämmer med vad som tillämpas beträffande skattebortfallsbidragen i anledning av 1970

års skattereform. .

Jag beräknar den sammanlagda storleken av kompensationen som skall

utgå under år 1977 till ca 3 000 milj. kr. Härav hänför sig ca 1500 milj.

kr. till kompensation för inkomståret 1975 och ca 1 500 milj. kr. till förskotten för inkomståret 1977. Medelsbehovet på utgiftsanslaget under budgetåret 1976/77 avser utbetalningarna under första halvåret 1977 av den slutliga kompensationen för inkomståret 1975. Detta medelsbehov uppgår till ca 750 milj. kr. Jag föreslår att anslaget för nästa budgetår förs upp med detta belopp. : :

Hemställan Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen

dels att antaga förslag till

1. lag om ändring i lagen (1965:269) med särskilda bestämmelser

om kommuns och annan menighets utdebitering av skatt, 2. lag om ändring i kommunallagen (1953:753), 3. lag om ändring i kommunallagen (1957:50) för Stockholm,

4. lag om ändring i landstingslagen (1954:319), 5. lag om ändring i lagen (1961:436) om församlingsstyrelse,

6. lag om ändring i lagen (1973:433) om skatteutjämningsbidrag,

dels att till Kompensation till kommuner m. fl. i anledning av 1974

års skattereform för budgetåret 1976/77 under sjunde huvud-

titeln anvisa ett förslagsanslag av 750 000 000 kr.

Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att antaga de förslag som föredraganden har lagt fram.

GOTAB 51-387 Stockholm 1976