Prop. 1984/85:126

om anslag till statens bakteriologiska laboratorium m.m.

Prop. 1984/85: 126

Regeringens proposition 1984/85: 126

om anslag till statens bakteriologiska laboratorium m.m.;

' beslutad den 21 februari 1985.

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i" bifogade utdrag av regeringsprotokoll.

På regeringens vägnar

lNGVAR CARLSSON G. SIGURDSEN

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen under femte huvudtiteln för budgetåret 1985/86 anvisar följande anslag till statens bakteriologiska laboratorium. nämligen ett förslagsanslag av 1 ()()0 kr. till uppdragsverksam- het, ett rescrvationsanslag av 1 000 kr.' till driftbidrag, ett förslagsanslag av 19 994 000 kr. till ce'ntrallaboratorieuppgifter. ett förslagsanslag av 3 79] 000 kr. till försvarsmedicinsk verksamhet och ett reservationsanslag av 4 578 ()()0 kr. till utrustning. Vidare föreslås att ett förslagsanslag av 11 758 ()()0 kr. anvisas under femte huvudtiteln till Epidemiberedskap m.m. för budgetåret 1985/86.

] Riksdagen 1984/85. I saml. Nr 126

Prop. -'1—984/85:126

lx)

Utdrag SOCIALDEPARTEMENTET PROTOKOLL

vid rcgeringssammanträde 1985- 02- 21

Närvarande: statsrådet l. Carlsson. ordförande. och statsråden Lundkvist. Sigurdsen, Gustafsson, Leijon.. Hjelm-Wallén. 'Peterson. Andersson. Boström. Bodström. Göransson. Gradin. Dahl. R. Carlsson: l-lolmberg. Hellström. Thunborg. Wickbom

Föredragande: statsrådet Sigurdsen

Proposition om anslag till statens bakteriologiska laboratorium m.m.

l prop. 1984/85:l()0 (bil. 7) har regeringen föreslagit riksdagen att 'i avvaktan på särskild proposition i ämnet beräkna följande anslag för budgetåret 1985/86. nämligen till ' '

Statens bakteriologiska laboratorium: Uppdragsverksatnlzet ett fölrslagsan- slag av 1000 kr. ' ' '

Statens bakteriologiska laboratorium: [)riftbitlrttg ett reservationsanslag av ' 1 000 kr.,

Statens bakteriologiska laboratorium: Centrallaboratorieuppgifter ett för- slagsanslag av 19 247 000 kr..

Statens bakteriologiska laboratorium: Försvarsmetlit'insk verksam/tet ett förslagsanslag av 3 722 000 kr..

Statens bakteriologiska laboratorium: Utrustning ett reservationsanslag av 4 200000 kr. samt _

Epidemiberedskap m.m. ett förslagsanSlag av 11 573 000 kr. Jag anhåller om att nu få ta upp dessa anslagsfrågor.

FEMTE HUVUDTITELN

E. Hälso- och sjukvård m.m. E ll-lS'. Statens bakteriologiska laboratorium

Statens bakteriologiska laboratorium (SBL) är i samverkan med social- styrelsen landets centrala organ för epidemiologiskt befolkningsskydd. Dess huvudsakliga uppgift består i att förebygga infektionssjukdomar. speciellt

Prop. 1984/85 : 126

['.!—3

epidemiska. Laboratoriet utför diagnostik. framställer bakteriologiska preparat och utövar epidemiologisk övervakning. En speciell gren av verksamheten är upprätthållandet av civil och militär beredskap mot epidemier.

SBL leds av en styrelse och under denna av en föreståndare. Laboratoriet är organiserat på åtta avdelningar. nämligen bakteriologiska avdelningen. virologiska avdelningen. immunologiska avdelningen. produktionstwdel- ningen. epidemiologiska avdelningen. kemiska avdelningen. tekniska avdel- ningen och ekonomiavdelningen. En självständig parasitologisk sektion är direkt underställd föreståndaren.

Laboratoriets arbetsuppgifter och organisation framgår av instruktionen (19651786) för statens bakteriologiska laboratorium (senast ändrad 1979z322). '

Program

SBL har sedan budgetåret 1970/71 tillämpat programbudgetering. Följan- de programindelning gäller.

1. Programmet Diagnostiska undersökningar omfattar diagnostiska under- sökningar av prov från människa samt från läkemedel. livsmedel. vatten eller annat material.

2. Programmet Preparatförsörjning innefattar tillhandahållande av bakte-' riologiska preparat (vacciner. immunglobuliner m.fl.) och vissa hjälppro- dukter för laboratoriearbete genom egen produktion eller inköp från annan tillverkare. Här ingår även leveranser'till civila och militära beredskapsla- ger.

3. Programmet Centrallaboratorieuppgifter omfattar funktioner för bekämpning av och beredskap mot infektionssjukdomar. speciellt epidemi- ska. l uppgifterna ingår verifikation av epidemiologiskt viktiga diagnoser; s.k. fagtypningar för att spara smittkällor: introduktion. standardisering och utprovning av nya metoder: framställning och standardisering av laborato- riercagens: konferenser för att främja enhetlighet i teknik och tolkning av diagnostiska undersökningar och för avancerad fortbildning. Programmet omfattar även vattenundersökningar. slerilitetsundersökningar av medicin- ska 'engångsartiklar. internationell referensverksamhet samt resurser för bekämpning av sjukhusinfektioner och cancerimmunologisk verksamhet.

4. Programmet Färsvarstnedicinsk l'Ur/(Stllnht'l t'nnfattar utveckling av diagnostiska metoder och tillverkning av vacciner av betydelse för totalför- svaret.

5. Programmet Epitlentiologisk verksamhet omfattar bevakning av epide- miläget i Sverige och utomlands. informations- och radgivningsverksamhet av olika slag (inkl. undervisning). epidemiologiskt fältarbete vid utbrutna epidemier samt unders(')kningar för att följa befolkningens immunitet mot vissa sjukdomar.

li: Riksdagen I984t'85. I saml. Nr 130

Prop. 1984/85:126 4.

(). Programmet Service till utomstående omfattar service till karolinska institutets institution för virologi vad avser lokaler. substrat. diskgods. djur m.m. Vidare innefattar programmet leverans av värme och varmvatten till polishögskolan i Solna och viss destruktion av avfall åt externa kunder.

Forsknings- och ut)-'ecklingsarlwtet inom programmet Diagnostiska undersökningar tar bl.a. sikte på att förbättra diagnostiska metoder för identifiering av infektionssjukdomar. Det syftar också till att öka kunskapen om infektionssjukdomars uppkomst och utveckling. Forsknings- och utveck- lingsarbetet omfattar även bl.a. områdena tum(')rvirti)logi. antibiotika och utveckling av snabba och arbetsbesparande testmetoder samt immunologi- ska reaktioner vid bindvävssjukdomar (reumatiska sjukdomar m.fl.). leversjukdomar och sköldkörtelsjukdomar.

När det gäller programmet Preparatft'n'stfujning syftar forsknings- och utvecklingsverksamheten till kvalitctsf(")rbättring av nuvarande vaccinsorti- ment men också till att fortl(')pande i fältprt'jvningar undersöka vacciners effektivitet.

Anslag

Medel för laboratoriets verksamhet anvisas under följande anslag: E 11. Statens bakteriologiska laboratorium: Uppdragsverksamhet E 12. Statens bakteriologiska laboratorium: Driftbidrag E 13. Statens bakteriologiska laboratorium: Centrallaboratorieuppgif—

ter

E 14. Statens bakteriologiska laboratorium; F(")rsvarsmedicinsk verk- .

samhet . E 15. Statens bakteriologiska laboratorium: Utrustning

E 17. Epidemiberedskap m.m. (Vissa anslagsposter) SBL:s verksamhet berörs vidare av följande anslag för statens insatser inom den sjukdomsl'(.')rcbyggande -t-'erks'.1mheten.

F. 2. Statlig kontroll av läkemedel m.m. (för viss kontroll av fabriksste- riliserade engångsartiklar)

E 21. Beredskapslagring och utbildning m.m. för hälso- och sjukvård i

krig

E 22. Driftkostnader för bcredskapslagring m.m. Anslaget Uppdragsverksamhet är ett förslagsanslag som tas upp med ett formellt belopp på 1 ()00 kr. Under anslaget redovisas kostnader och intäkter för programmen l. 2 och (). Anslaget får i princip inte belastas. För att lösa tillfälliga eller säsongsmässiga likviditetsproblem för uppdragsvcrksamheten samt för att tills vidare tillgodose behovet av rörelsekapital disponerar SBL en rörlig kredit i riksgäldskontorct på 18 milj. kr.

Prop. 1984/85 : 126

'Jl

E 11. Statens bakteriologiska laboratorium: Uppdragsverksamhet

.1983/84 Utgift 1 000 1984/85 Anslag 1 01.11) 1985/86 Förslag ' 1 (")(")1')

Uppdragsverksamheten omfattar tjänster och tillhandahållande av olika preparat till andra statliga myndigheter. enskilda kunder. kommuner och . landsting samt viss export av preparat. För undersökningar och preparat uppbär SBL ersättning enligt taxa som SBL fastställer efter samråd med riksrevisionsverket. För uppdragsverksamheten "gäller målsättningen att full kostnadstäckning skall föreligga för varje program.

SBL Program 1 . Diagnostiska umlersc'ikningar

Antalet debiterade undersökningar framgår av följande tabell.

Antal debiterade 19821'83 . 1983584 1984i85 1985586 undersökningar Utfall Utfall Budget Budget Bakteriologisk diagnostik 224 310 231) ()()1) 208 281) - 168 7111) Virologisk diagnostik 55 155 52 1101) 48 (301) 43 751) lmtnunologisk diagnostik 42 578 46 601) 35 701) 21) 0011 Parasitologisk diagnostik 21 863 22 ?allt) 21 351) 19 4111)

Summa program 1 343 912 351) 901) 313 931) 251 850

SBL:s bakteriologiska diagnostik har minskat kraftigt under den senaste It)-årsperioden. Samtidigt har undersökningarna blivit mer arbetskrävande. Uppdragsverksamheten för Stockholms. läns landsting och övriga landet är inte reglerad i avtal. Genom personalminskningar och andra rationz-tlisering- ar har SBL försökt motverka de ekonomiska effekterna av den minskade uppdragsvolymen.

Program 2. Preparmförsörjning

Programmet är framför allt inriktat på att förse den svenska förebyggande sjukvården med erforderliga vacciner och immunglobuliner. Export sker också till främst övriga nordiska länder. SBL har är 1981 träffat licensavtal med ett amerikanskt läkemedelsbolag om framställning av ett vaccin mot mässling. påssjuka och röda hund. I avtalet ingår bl.a. att SBL har ensamrätt till försäljning av detta vaccin dels på den nordiska marknaden. dels till internationella hjälpprogram i svensk regi. SBL förbereder f.n. tillverkning av vaccinet. [ avvaktan på att den egna tillverkningen kommer igång sker försäljning av vaccin som importeras i form av bulkvara.-

Hittillsvarande tillverkning av poliovaccin har krävt tillgång på apor. En

Prop. 1984/85 : 126 6

modernare tillverkningsmetodik införs nu, som gör att behovet av apor har bortfallit fr.o.m. år 1985. Poliovaccinet blir också renare och säkrare med. den nya metoden.

SBL:s sortiment domineras av preparat som ingår i officiellt rekommen- derade och av samhället finansierade vaccinationsprogram. Under år 1981 utökade socialstyrelsen det allmänna vaecinationsprogrammet med rekom- mendation om _vaccination mot mässling. påssjuka och röda hund vid 1 1/2 och 12 års ålder.

Fr.o.m. den 1 januari 1981) har det ekonomiska ansvaret för skyddsymp- ningsverksamheten övertagits av vederbörande sjukvårdshuvudman (prop. 1978/79:95 bil 2. FiU 35. rskr 335). '

Taxepolitik

Taxan fastställs av SBL efter samråd med riksrevisionsverket i fråga om grunderna för taxan.

Vid taxans fastställande eftersträvas full kostnadstäckning för uppdrags- verksamheten inom resp. program.

SBL:s taxa betraktas i stor utsträckning som normgivande för debitering av bakteriologiska och virologiska undersökningar vid andra laboratorier inom landet. I fråga om diagnostiska undersökningar har SBL möjlighet att medge rabatter eller bonus för större kunder eller för kvantitativt betydelsefulla prov.

Resultatutveckling

Resultatutvecklingen för program 1-6 framgår av följande tabell (tkr).

1981/82 1982/83 - 1983/84 Utfall Utfall Utfall ]. Diagnostiskt: under- sökningar Intäkter 50 824 52 308 56 746 Kostnader 52 301 58 053 63 373 Resultat — 1 477 — 5 745 — 6 6271 2. Preparatjörsörjning Intäkter 74 185 94 984 95 180 Kostnader 66 731 86 327 83 397 Resultat + 7 454 + 8 657 + 11 783 3. Centra/laboratorie- uppgifter Intäkter 19 163 20374 21) 411 Kostnader 19 163 .21) 374 20 411 Resultat 1) 1.) t)

' Resultatet belastas av 3 milj. kr. för upplupen semesterlöneskuld m.m., vilket bör bortses från vid en rättvisande jämförelse med resultatet för föregående budgetar.

Prop. 1984/85:126

4. Färsvarsmedicinsk verksamhet Intäkter . 3 412 _ 3 587 3 684 Kostnader 3 412 3 587 3 684 Resultat 1) 1) 1) 5. Epidemiologisk verk- samhet Intäkter 4099 5 179 ' ' "5 306 Kostnader 4099 5 179 5 306 Resultat 1) - 1) 1) 6. Service till utom- stående Intäkter 3 244 3 022 3 302 Kostnader - 3 239 , 3 029 3 318 ' Resultat . _ + 5 — 7 16 Summa intäkter 154 927 179 454 184 711) Summa kostnader 148 945 176 549 179 571) Rörelseresultat + 5 982 + 2 905 + 5 140 1983/84 1984/85 1985/86 Personal 601) 584 561)

Föredragande/ls överväganden

Flera utredningar har sedan början av 1970-talet sett över SBL:s lokalisering, verksamhet och organisation. I prop. 1982/83: 16 om vaccinpro- duktion. m.m. föreslogs att vaccinproduktionen vid SBL skulle bedrivas vid en ny myndighet. nämligen statens vaccininstitut. förlagt i anslutning till SBL. Övriga delar av SBL:s verksamhet behandlades inte i propositionen. Riksdagen avslog propositionen. Socialutskottet framhöll bl.a. behovet av en samlad lösning av frågan om SBL:s framtida uppgifter och organisation (SoU 1982/83zll. rskr. 132).

En organisationskommitté med uppdrag att lägga fram ett detaljerat förslag om organisationen m.m. av statens vaccininstitut och statens bakteriologiska laboratorium — SBL-kommittén (S 1982:06) har i februari 1984 överlämnat betänkandet (Ds S 1984z7) Arbetsuppgifter och organisa- tion för statens bakteriologiska laboratorium (SBL).

Beredningen av ett förslag om SBL:s framtida uppgifter och organisation pågår. Jag avser att föreslå regeringen att senare under riksmötet lägga fram en proposition i ämnet. _

För SBL:s uppdragsverksamhet gäller i princip att full kostnadstäckning för verksamheten i dess helhet skall uppnås. även om enskilda sektorer kan uppvisa över- eller underskott. Sådana över- eller underskott bör dock vara tillfälliga. Varje program bör bära sina egna kostnader.

Prop. "1984/85:126 8

Jag föreslår att anslaget tas upp med ett formellt belopp av 1 001.) kr. Jag hemställer att regeringen föreslär riksdagen att till Statens bakteriologiska laboratorimn: Uppdragsverksamhet för budgetåret 1985/86 anvisa ett förslagsanslag av 1 001) kr.

E 12. Statens bakteriologiska laboratorium: Driftbidrag

1983/84 Utgift 1 000 Reservation 1984/85 Anslag 1 000 1985/86 Förslag 1 000

Anslaget avser att täcka kostnader för forsknings- och utvecklingsarbete inom programmen 1 och 2 som inte kan täckas genom taxeinkomster.

Föredragande/ts överväganden

Jag föreslår att anslaget tas upp med ett formellt belopp av 1000 kr. Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att till Statens bakteriologiska laboratorium: Driftbidrag för bud- getåret 1985/86 anvisa ett reservationsanslag av 1 001) kr.

E 13. Statens bakteriologiska laboratorium: Centrallaboratorieuppgifter

1983/84 Utgift 18 748 ()()0 1984/85 Anslag 19 247 000 1985/86 Förslag 19 994 001)

Detta anslag finansierar program 3. Centrallaboratorieuppgifter.

SBL

SBL föreslår i sin anslagsframställning följande:

1. Pris- och löneomräkning + 1 155001) kr.

2. Huvudförslaget innebär en reduktion med 385 000 kr. 3. Medel för forsknings— och utvecklingsarbete + 3. 601) kr.

Föredragandens överväganden

Medel för SBL:s verksamhet beräknas enligt ett ettårigt huvudförslag med en reduktion om 2 %. Jag beräknar anslaget till 19 994 000 kr. Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att till Statens bakteriologiska laboratorium: Centrallaboratorie- uppgifter för budgetåret 1985/86 anvisa ett förslagsanslag av 19 994 000 kr. -

Prop. 1984/85:126 9

El4. Statens bakteriologiska laboratorium: Försvarsmedicinsk verksam- het

1983/84 Utgift 3 615 000 1984/85 Anslag 3 772 001) 1985/86 Förslag 3 791 000

Detta anslag finansierar program 4. Försvarsmedicinsk verksamhet.

SBL

SBL föreslår i sin anslagsframställning följande: 1. Pris- och löneomräkning + 223 001) kr. 2. Huvudförslaget innebär en reduktion med 74 000 kr.

Föredragandens överväganden

Medel för SBL:s verksamhet beräknas enligt ett ettårigt huvudförslag med en reduktion om 2 %. Jag beräknar anslaget till 3 791 001) kr. Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att till Statens bakteriologiska laboratorium: Försvarsmetlicinsk

verksamhet för budgetåret 1985/86 anvisa ett förslagsanslag av 3 791 000 kr.

E 15. Statens bakteriologiska laboratorium: Utrustning

1983/84 Utgift 3 453 471 Reservation 9 124 9531 1984/85 Anslag 7 200 000 1985/86 Förslag ' 4 578 000

) Däravca 5 751) 001) kr. för utrustning för tillverkning av vaccin mot mässling. påssjuka och röda hund (se prop. 1983/84: 125 . om tilläggsbudget III).

SBL:s anskaffning av utrustning finansieras dels genom utnyttjande av detta reservationsanslag för anskaffning av utrustningsobjekt. vars värde överstiger 11) 000 kr. och har en livslängd överstigande 3 år. dels genom anlitande av resp. programanslag för utrustningsobjekt. vars värde inte uppgår till nämnda belopp. Medel motsvarandeavskrivning och förräntning av utrustningskapitalet belastar SBL:s budget och inlevereras till statsver- ket.

SBL

SBL beräknar investeringsbehovet beträffande utrustning under budget- året 1985/86 till 6 331) 001) kr.

SBL:s långsiktiga kapacitet styrs i stor utsträckning av de resurser som ställs till förfogande för ny- och reinvestering i utrustning. Bl.a. bestäms

Prop. 1984/85:126 ' 11.)

mt'ijligheterna till en fortlöpande rationalisering av verksamheten i hög grad av tillgången på investeringsmedel till utrustning.

Föredragandens överväganden

Regeringen har för budgetåret 1984/85 bl.a. ställt ett engångsbelopp av 3 milj. kr. till SBL:s förfogande för i första hand inköp av vetenskaplig utrustning i enlighet med uttalandena i prop. 1983/84:11 )7 om forskning (SoU 24. rskr 404).

Härutöver beräknade jag för innevarande budgetår 2,2 milj. kr.. för löpande utrustningsanskaffning och 2 milj. kr. för s.k. strategisk utrustning. Jag är beredd att föreslå samma nivå för budgetåret 1985/86. dock uppräknad med hänsyn till inträffade prisförändringar.

Jag beräknar sålunda för budgetåret 1985/86 ett medelsbehov av 4 578 000 kr. för ifrågavarande utrustningsanskaffning.

Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen

att till Statens bakteriologiska laboratorium: Utrustning för budget- året 1985/86 anvisa ett reservationsanslag av 4 578001.) kr.

E 17. Epidemiberedskap m.m.

1983/84 Utgift 10428 775 1984/85 Anslag 11 573 ()()0 1985/86 Förslag 11 758 000

Anslaget kan betecknas som ett allmänt beredskapsanslag för hälso- och sjukvården såvitt avser smittsamma sjukdomar.

Från tillslaget utgår ersättning för vissa kostnader och förluster som uppkommit på grund av myndighets ingripande för att förhindra spridning av smittsam sjukdom. Bestämmelserna i ämnet finns i kungörelsen (19562296) om ersättning i vissa fall vid ingripanden i hälsovårdens intresse och lagen ( 1956:293 ) om ersättning till smittbärare (ändrad senast 1.982z370). Från anslaget bekostas också planläggning av epidemiberedskap inom riket. medicinsk katastrofberedskap m.m.

Från anslaget bekostas även den epidemiologiska verksamhet. som bedrivs vid statens bakteriologiska laboratorium (SBL);

Socialstyrelsen och SBL

Beräknat medelsbehov för verksamheten under budgetåret 1985i86 är följande. ]. Socialstyrelsen

Planläggning av epidemiberedskap inom riket. medicinsk katastrofberedskap samt diverse kostnader. främst för

Prop. 1984/85:126 11

epidemiförebyggande åtgärder med avseende på den internationella

trafiken 2ll 000 2. SBL _

Epidemiologisk verksamhet 4 297 000 Civil beredskapslagring 250 000

Summa 4 758 000

[. Socialstyrelsen begär en uppräkning av anslaget för nästa budgetår med 13000 kr. för pris- och löneomräkning. Enligt huvudförslaget bör anslaget minskas med 4 000 kr.

2. Den epidemiologiska verksamheten vid SBL avser epidcmihekämp— ning. rapportering samt rådgivning och information. Anslaget är avsett att täcka utgifterna för den epidemiologiska lmsorganisationen vid SBL. Anslaget bör räknas upp med 248 000 kr. för pris-och löneomräkning. Enligt huvudförslaget bör anslaget minskas med 83 000 kr.

Förezlragandenx ('it'erväganden

Anslagsbehovet för den epidemiologiska verksamheten vid SBL under nästa budgetår beräknar jag till 4547 000 kr. Därvid har jag beräknat 250000 kr. för att täcka kostnader för kassationsförluster i samband med Civil beredskapslagring av vacciner m.m. för medicinska riskgrupper.

Jag beräknar medelsbehovet för ersättning till smittbärare m.m. till 7 milj. kr. och för socialstyrelsens planeringsverksamhet till 211 000 kr.

Anslaget för nästa budgetår bör tas upp med ll 758' 000 kr. Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen

att till Epidemiberedskap m.m för budgetåret 198580 anvisa ett förslagsanslag av ll 758 000 kr.

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fram.

minab/gotub Stockholm 1985