Prop. 2009/10:68
Svenskundervisning för invandrare i folkhögskola
Frågor och svar för propositionen Svenskundervisning för invandrare i folkhögskola
Vad innebär förslaget om överlämnande av rektors uppgifter till enskilda utbildningsanordnare?
Förslaget innebär att rektorn hos den utbildningsanordnare som genomför utbildning på entreprenad på uppdrag av en kommun eller ett landsting kan få rätt att utfärda betyg och intyg. Ett villkor bör vara att utbildningsanordnaren har fått s.k. betygsrätt. Redan i dag kan lärare hos sådana utbildningsanordnare få sätta betyg på genomförd kurs eller efter prövning men det är rektorn inom den kommunala vuxenutbildningen som utfärdar betyg. Förslaget innebär alltså att även rektorns uppgift att t.ex. utfärda betyg kan lämnas över till utbildningsanordnaren. Syftet med ändringen är att ge den enskilde utbildningsanordnaren ansvar för både betygssättning och utfärdande av betyg. På så sätt undanröjs formella hinder och ansvarsförhållandet för utbildningsanordnaren tydliggörs.
Vad innebär utfärdande av betygsdokument?
Rektorn hos den utbildningsanordnare som fått rätt att utfärda betyg bör endast få utfärda betygshandlingar i form av ett s.k. samlat betygsdokument eller betyg på de kurser som genomförts. Även intyg bör kunna utfärdas. Däremot bör examensbevis eller slutbetyg enbart kunna utfärdas av en kommun eller ett landsting.
Vilka villkor ska vara uppfyllda för att få utfärda betyg?
Först bör utbildningsanordnaren genom beslut av Statens skolinspektion ha fått s.k. betygsrätt. Beslutet bör grundas på ett antal kriterier som ska vara uppfyllda och som bör anges i förordning. Beslutet bör också innebära att anordnaren ställs under statlig tillsyn. För att rektorn hos en enskild utbildningsanordnare ska få rätt att utfärda betyg för deltagare antagna av kommunen krävs att det av avtal med den enskilde utbildningsanordnaren efter sedvanlig upphandling framgår att kommunen överlämnar denna uppgift. Om kommunen ska ingå ett avtal som innebär att rektorns uppgifter att utfärda betyg överlåts till den enskilde utbildningsanordnaren bör avgöra kvalitet, rättssäkerhet och likvärdighet garanteras. I samband med upphandlingen är det därför viktigt att kommunen gör en utvidgad prövning av lärarnas och rektorns kompetens samt systemkunskap hos anordnaren innan avtal sluts. Kommunen ska alltid kunna välja om den vill överlåta rektorsuppgiften att utfärda betyg. Det som bör avgöra är om det finns ett behov av närhet mellan rektorns funktion att utfärda betyg och utbildningen.
Vidare bör kommunen bedöma om utbildningsanordnaren kan garantera kvalitet och likvärdighet i verksamheten.
Vem följer upp verksamheten hos den enskilde aktören?
Kommunen har ett särskilt ansvar för att säkerställa utbildningens måluppfyllelse, kvalitet och likvärdighet. Det förutsätter att kommunen löpande följer upp och utvärderar verksamheten hos de aktörer av vilka kommunen upphandlat utbildning. Förutom kommunens ansvar för kvalitetssäkring har Skolinspektionen ett tillsynsansvar för de utbildningsanordnare som fått betygsrätt. Skolinspektionens fokus bör vara likvärdig och korrekt betygssättning.
Varför föreslår regeringen denna ändring?
Regeringen anser att det är positivt med den mångfald av utbildningsanordnare som vuxit fram för att möta vuxnas behov av lärande. De kan möta behov av utbildningar som kommunen själva saknar kompetens för att erbjuda. Genom förslaget undanröjs också formella hinder och det blir möjligt att öppna upp för konkurrens på lika villkor oavsett vem som är aktör på utbildningsområdet.
Vad innebär sfi i folkhögskola?
Förslaget innebär att den som har rätt till svenskundervisning för invandrare(sfi) även får rätt att delta i folkhögskolans utbildning som motsvarar sfi under förutsättning att folkhögskolan har fått s.k. betygsrätt och har förklarat sig ha för avsikt att ta emot den sökande till utbildningen.
Hur anmäler sig den som vill delta i folkhögskolans sfi-undervisning?
Den som vill delta i en folkhögskolas sfi ska anmäla detta till hemkommunen. Om folkhögskolan inte har möjlighet att ta emot en elev har kommunen en skyldighet att erbjuda en plats i kommunens utbildning.
Vad betyder det att folkhögskolan också kan bli huvudman för sfi?
Huvudmannaskap för sfi kan enligt nuvarande bestämmelser enbart innehas av en kommun. Enligt förslaget ska även folkhögskolan kunna vara huvudman för utbildning som motsvarar sfi. Det innebär att folkhögskolor som vill bedriva sådan utbildning ska följa de regler som gäller skollagen. Det gäller exempelvis regler om undervisningstid och avgiftsfrihet. Folkhögskolan ska också i samarbete med Arbetsförmedlingen verka för att eleverna ska kunna kombinera studier med praktik. Vidare bör folkhögskolan använda sig av den kursplan som gäller för sfi.
Vilka ytterligare villkor kommer att ställas på folkhögskolan?
För att folkhögskolan ska få bedriva sfi är ett villkor att den även fått s.k. betygsrätt. Det bör vara Skolinspektionen som ger ett sådant tillstånd
och närmare bestämmelser finnas i en särskild förordning. Beslutet bör också innebära också att folkhögskolans sfi ställs under statlig tillsyn.
Vilken ersättning kommer folkhögskolorna att få för att de bedriver sfi?
Folkhögskolan kommer att få ersättning från elevens hemkommun. Ersättningen ska omfatta utbildningskostnaderna och motsvara kommunens egen kostnad för sfi. Folkhögskolan har således inte rätt till internatkostnader.
Varför föreslår regeringen att den enskilde ska få rätt att delta i folkhögskolans sfi?
Regeringen vill med förslaget öka den enskildes valfrihet. Regeringen anser att folkhögskolans form och pedagogik kan vara ett bra alternativ till den kommunala utbildningen. Det som ytterligare talar för att erbjuda sfi på folkhögskola är dess miljö som kan främja språkinlärningen. I många fall kan dessutom folkhögskolan erbjuda internatboende vilket kan innebära en naturlig kontaktyta med svensktalande elever.
Vad innebär betygsrätt?
Med betygsrätt avses att en enskild utbildningsanordnare genom ett beslut av regeringen eller den myndighet regeringen bestämt fått rätt att utfärda betygshandlingar eller intyg som satts efter att en utbildning eller en prövning i en kurs genomförts.
Regeringens proposition
2009/10:68
Svenskundervisning för invandrare i folkhögskola
Prop.
2009/10:68
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 3 december 2009
Fredrik Reinfeldt
Jan
Björklund
(Utbildningsdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
Propositionen innehåller förslag som möjliggör för huvudmännen för det
offentliga skolväsendet för vuxna att vid utbildning på entreprenad även
lämna över den myndighetsutövning som hör till rektorns uppgifter.
Sådan myndighetsutövning bör endast få överlämnas om uppdragstaga-
ren fått rätt att sätta betyg, anordna prövning samt utfärda betyg och
intyg enligt bestämmelser som gäller för det offentliga skolväsendet, s.k.
betygsrätt.
Vidare innehåller propositionen förslag som innebär att en folkhög-
skola under vissa förutsättningar kan få genomföra utbildning som
motsvarar svenskundervisning för invandrare (sfi). Ett villkor är att folk-
högskolan fått betygsrätt. Förslag lämnas också om den enskildes anmäl-
ningsskyldighet till sin hemkommun i de fall personen vill delta i en
folkhögskolas sfi, uppgifter för styrelsen för utbildningen och kommu-
nens ersättning till en folkhögskola som tar emot en studerande till sin
sfi.
Förslagen innebär vissa ändringar i skollagen (1985:1100
).
De nya bestämmelserna i skollagen föreslås träda i kraft den 28 juni
2010.
1
Prop. 2009/10:68
2
Innehållsförteckning
1
Förslag till riksdagsbeslut ................................................................ 3
2
Förslag till lag om ändring i skollagen (1985:1100) ........................ 4
3
Ärendet och dess beredning ............................................................. 9
4
Överlåtande av myndighetsutövning vid utbildning på
entreprenad....................................................................................... 9
4.1
Överlämnande av rektorns uppgifter ................................. 9
4.2
Utfärdande av betygsdokument ....................................... 13
5
Svenskundervisning för invandrare i folkhögskola........................ 14
5.1
Rätt att delta i en folkhögskolas utbildning som
motsvarar svenskundervisning för invandrare................. 14
5.2
Anmälan .......................................................................... 17
5.3
Ersättning för svenskundervisning för invandrare i
folkhögskola .................................................................... 19
5.4
Arkivering av betygshandlingar ...................................... 20
6
Ikraftträdande................................................................................. 22
7
Ekonomiska konsekvenser............................................................. 22
8
Författningskommentar.................................................................. 24
Bilaga 1 Sammanfattning av promemorian En utökad betygsrätt
för enskilda utbildningsanordnare, kommunal
överlåtelse av myndighetsuppgifter, sfi i folkhögskola,
m.m. ..................................................................................... 28
Bilaga 2 Lagförslaget i promemorian En utökad betygsrätt för
enskilda utbildningsanordnare, kommunal överlåtelse
av myndighetsuppgifter, sfi i folkhögskola, m.m................. 30
Bilaga 3 Förteckning över remissinstanser avseende
promemorian En utökad betygsrätt för enskilda
utbildningsanordnare, kommunal överlåtelse av
myndighetsuppgifter, sfi i folkhögskola, m.m. .................... 33
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 december
2009 ...................................................................................... 34
Rättsdatablad.......................................................................................... 35
1
Förslag till riksdagsbeslut
Prop. 2009/10:68
3
Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till lag om
ändring i skollagen (1985:1100).
Prop. 2009/10:68
4
2
Förslag till lag om ändring i skollagen
(1985:1100)
Härigenom föreskrivs i fråga om skollagen (1985:1100)1
dels att 1 kap. 10, 11 kap. 6 §, 12 kap. 9 § samt 13 kap. 4 a, 4 b, 5, 9,
12 och 13 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det i lagen ska införas fyra nya paragrafer, 13 kap. 6 a–6 c och
14 §§, samt närmast före 13 kap. 14 § en ny rubrik av följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
1 kap.
10 §
Kommuner och landsting är huvudmän för komvux.
Kommunerna är huvudmän för särvux och sfi.
En folkhögskola kan enligt
bestämmelserna i 13
kap. vara
huvudman för utbildning som
motsvarar sfi.
Efter överenskommelse med en kommun får ett landsting vara
huvudman för viss utbildning inom särvux.
11 kap.
6 §2
En kommun eller ett landsting får uppdra åt andra att anordna kom-
vux. Regeringen får meddela föreskrifter om vem som får ges ett sådant
uppdrag och om villkor för det.
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna komvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till lärares upp-
gifter.
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna komvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till rektorns och
lärarnas uppgifter.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om begräns-
ningar när det gäller överläm-
nande av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
12 kap.
9 §3
En kommun eller ett landsting får uppdra åt andra att anordna särvux.
Regeringen får meddela föreskrifter om vem som får ges ett sådant
uppdrag och om villkor för det.
1 Lagen omtryckt 1997:1212.
2 Senaste lydelse 2006:528.
3 Senaste lydelse 2006:528.
Prop. 2009/10:68
5
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna särvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till lärares upp-
gifter.
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna särvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till rektorns och
lärarnas uppgifter.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om begräns-
ningar när det gäller överläm-
nande av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
13 kap.
4 a §4
Sfi skall i genomsnitt under en
fyraveckorsperiod omfatta minst
15
timmar undervisningstid i
veckan. Undervisningstiden får
dock minskas om eleven begär det
och kommunen finner att det är
förenligt med utbildningens syfte.
Sfi ska i genomsnitt under en
fyraveckorsperiod omfatta minst
15
timmar undervisningstid i
veckan. Undervisningstiden får
dock minskas om eleven begär det
och huvudmannen finner att det är
förenligt med utbildningens syfte.
4 b §5
Kommunen skall i samarbete
med Arbetsförmedlingen verka för
att eleven ges möjligheter att öva
det svenska språket i arbetslivet
och att sfi kan kombineras med
andra aktiviteter såsom
– arbetslivsorientering,
– validering,
– praktik, eller
– annan utbildning.
Huvudmannen ska i samarbete
med Arbetsförmedlingen verka för
att eleven ges möjligheter att öva
det svenska språket i arbetslivet
och att sfi kan kombineras med
andra aktiviteter som
– arbetslivsorientering,
– validering,
– praktik, eller
– annan utbildning.
Kommunen skall också verka för
att sfi kan bedrivas samtidigt som
eleven uppbär ersättning från
sjukförsäkringen enligt lagen
(1962:381) om allmän försäkring
och för att sfi kan kombineras med
aktiviteter som erbjuds inom
hälso- och sjukvården.
Huvudmannen ska också verka
för att sfi kan bedrivas samtidigt
som eleven uppbär ersättning från
sjukförsäkringen enligt lagen
(1962:381) om allmän försäkring
och för att sfi kan kombineras med
aktiviteter som erbjuds inom
hälso- och sjukvården.
5 §
Kommunen skall samråda med
den berörda arbetsgivaren och den
Huvudmannen ska samråda med
den berörda arbetsgivaren och den
4 Senaste lydelse 2006:528.
5 Senaste lydelse 2007:404.
Pr
lokala arbetstagarorganisationen
som arbetsgivaren är bunden till
genom kollektivavtal om en
arbetstagares deltagande i under-
visningen och undervisningens
förläggning.
op. 2009/10:68
6
lokala arbetstagarorganisationen i
förhållande till vilken arbetsgiva-
ren är bunden av kollektivavtal om
en arbetstagares deltagande i
undervisningen och undervis-
ningens förläggning.
6 a §
Den som enligt 6 § har rätt att
delta i en kommuns sfi har rätt att
i stället delta i en folkhögskolas
utbildning som motsvarar sfi om
1. folkhögskolan enligt sådana
föreskrifter som har meddelats
med stöd av 15 kap. 8 § har getts
rätt att sätta betyg, anordna pröv-
ning samt utfärda betyg och intyg,
och
2. folkhögskolan har förklarat
sig ha för avsikt att ta emot den
sökande till utbildningen.
6 b §
Det som anges i detta kapitel om
sfi gäller också en folkhögskolas
sfi som en person är behörig att
delta i enligt 12 § första stycket,
om inte något annat framgår.
6 c §
Den som vill delta i en folkhög-
skolas sfi enligt bestämmelserna i
detta kapitel ska anmäla detta till
sin hemkommun.
9 §6
En kommun får uppdra åt andra att anordna sfi. Regeringen får
meddela föreskrifter om vem som får ges ett sådant uppdrag och om
villkor för det.
Om en kommun uppdrar åt
någon annan att anordna sfi, får
kommunen till denna överlämna
endast den myndighetsutövning
som hör till lärares uppgifter.
Om en kommun uppdrar åt
någon annan att anordna sfi, får
kommunen till denna överlämna
endast den myndighetsutövning
som hör till rektorns och lärarnas
uppgifter.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om begräns-
6 Senaste lydelse 2006:528.
ningar när det gäller överläm-
nande av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
Prop. 2009/10:68
7
12 §
Frågor om mottagande av en
elev till sfi avgörs av styrelsen för
utbildningen. Styrelsen beslutar
även om utbildningen för en elev
skall upphöra och om att på nytt
bereda en elev utbildning.
Frågor om mottagande av en
elev till sfi avgörs av styrelsen för
utbildningen. Styrelsen ska i sam-
band med ett beslut om motta-
gande förklara eleven behörig att
delta i sfi i folkhögskola om
1. de villkor som anges i 6 a §
är uppfyllda, och
2. anmälan har lämnats enligt
6 c §.
När det gäller annan sfi än sfi i
folkhögskola beslutar styrelsen
även i frågor om att utbildningen
för en elev ska upphöra och att en
elev på nytt ska beredas utbild-
ning.
En folkhögskola blir huvudman
för sfi enligt bestämmelserna i
detta kapitel och i förhållande till
eleven när styrelsen har lämnat en
sådan förklaring som avses i
första stycket.
13 §
Styrelsens beslut enligt 12 § får
överklagas hos Skolväsendets
överklagandenämnd av eleven.
Styrelsens beslut enligt 12 § i
fråga om mottagande, upphörande
av utbildning och att på nytt
bereda en elev utbildning får
överklagas hos Skolväsendets
överklagandenämnd av eleven.
Ersättning för sfi i folkhögskola
14 §
En folkhögskola som till sin sfi
har antagit en elev som har för-
klarats behörig att delta i utbild-
ningen enligt 12 § första stycket,
har rätt till ersättning för kostna-
den för elevens utbildning från
elevens hemkommun.
Ersättningen ska bestämmas
med hänsyn till folkhögskolans
åtagande och elevens behov och
på samma grunder som kommunen
tillämpar vid fördelning av resur-
ser till egen sfi.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om ersätt-
ningens storlek och under vilken
tid som ersättning får lämnas.
Prop. 2009/10:68
8
Denna lag träder i kraft den 28 juni 2010.
3
Ärendet och dess beredning
Prop. 2009/10:68
9
Under 2008 utarbetades inom Utbildningsdepartementet promemorian
En utökad betygsrätt för enskilda utbildningsanordnare, kommunal
överlåtelse av myndighetsuppgifter, sfi i folkhögskola, m.m.
(U2008/6038/SV). En sammanfattning av departementspromemorian
finns i bilaga 1 och promemorians lagförslag finns i bilaga 2. Departe-
mentspromemorian har remissbehandlats och en förteckning över
remissinstanserna finns i bilaga 3. En sammanställning av remissyttran-
dena finns tillgänglig i Utbildningsdepartementet (U2008/6038/SV).
Lagrådet
Regeringen bedömer att lagförslaget i denna proposition i vart fall i vissa
delar innehåller sådana regleringar som faller inom Lagrådets gransk-
ningsområde. Dessa delar är av sådan enkel beskaffenhet att Lagrådets
hörande saknar betydelse. Yttrande av Lagrådet har därför inte inhämtats.
4
Överlåtande av myndighetsutövning vid
utbildning på entreprenad
4.1
Överlämnande av rektorns uppgifter
Regeringens förslag: Om en kommun eller ett landsting uppdrar åt
någon annan att anordna kommunal vuxenutbildning (komvux) eller
vuxenutbildning för utvecklingsstörda (särvux) eller om en kommun
uppdrar åt någon annan att anordna svenskundervisning för invandrare
(sfi), får kommunen eller landstinget till denna överlämna även den
myndighetsutövning som hör till rektorns uppgifter.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om begränsningar när det gäller överlämnande av
rektorsuppgifter som innefattar myndighetsutövning.
Regeringens bedömning: Den myndighetsutövning som hör till
rektorns uppgifter bör endast få överlämnas om uppdragstagaren har
fått tillstånd att sätta betyg, anordna prövning samt utfärda betyg och
intyg enligt bestämmelser som gäller för det offentliga skolväsendet,
s.k. betygsrätt.
Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens förslag och
bedömning.
Remissinstanserna: Flertalet av de remissinstanser som har yttrat sig
över förslaget är positiva. Riksdagens ombudsmän (JO) pekar på att
överlåtande av myndighetsuppgifter till ett privaträttsligt subjekt fordrar
att det säkerställs att uppgifterna fullgörs på ett rättssäkert sätt. Statens
skolinspektion har inte något att invända mot förslaget, men menar att det
är viktigt utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv att kommunen har ett system
för att säkerställa kvaliteten. Sveriges Skolledarförbund framför att
förändringarna inte får innebära att lägre krav kommer att ställas på kva-
lifikationer eller ansvar för likvärdighet och rättssäkerhet hos de externa
anordnarna än på kommunen. Sveriges Kommuner och Landsting väl-
komnar förslaget. Eftersom kommunen behåller huvudmannaskapet när
det gäller kvalitetssäkring och utfärdande av slutbetyg borde enligt för-
bundet överförande av rektorsfunktionen kunna ske oavsett om entrepre-
nören getts betygsrätt eller inte. Lärarnas Riksförbund avvisar förslaget.
Konkurrensverket ställer sig positivt till förslaget då det bidrar till kon-
kurrens på lika villkor mellan aktörerna på nu berörda utbildningsmark-
nader.
Prop. 2009/10:68
10
Skälen för regeringens förslag och bedömning
En av de viktigaste utgångspunkterna för vilka utbildningar en kommun
ska genomföra är den enskildes behov och förutsättningar. Kommunala
utförare har dock inte alltid en kompetens och verksamhetsprofil som
möjliggör att de i egen regi kan erbjuda alla de utbildningar som med-
borgarna har behov av. Det är därför positivt med den mångfald av
enskilda utbildningsanordnare som vuxit fram för att kunna möta vuxnas
behov av lärande och som kan erbjuda utbildningar som kommunen
saknar kompetens för att anordna. Regeringens förslag om en möjlighet
att överlåta mer av myndighetsutövningen inom vuxenutbildningen till
enskilda utbildningsanordnare syftar till att undanröja formella hinder
och därigenom se till att resurser för utbildning används på ett bättre sätt.
Redan i dag får den myndighetsutövning som hör till lärarnas uppgifter
lämnas över till enskilda utbildningsanordnare som på uppdrag av en
kommun eller ett landsting anordnar komvux, särvux eller sfi. Det inne-
bär att betyg efter genomförd kurs eller prövning kan sättas av en lärare
hos den anordnare till vilken kommunen eller landstinget lämnat uppdra-
get och där bedömningen av den enskildes kunskaper ägt rum. Däremot
kan betygsdokumenten endast utfärdas av kommunens eller landstingets
rektor, dvs. huvudmannen för utbildningen. Regeringens förslag betyder
att även rektorns uppgifter som innefattar myndighetsutövning får över-
lämnas till en uppdragstagare då en kommun eller ett landsting lägger ut
utbildning inom komvux eller särvux på entreprenad och då en kommun
lägger ut utbildning inom sfi på entreprenad. Det innebär att den enskilde
utbildningsanordnaren får uppgiften att både sätta och utfärda betyg.
Syftet med denna ändring är att skapa närhet mellan rektorsfunktionen
och utbildningsverksamheten samt att tydliggöra ansvarsförhållandet för
den enskilde utbildningsanordnaren genom att ansvaret för betygssätt-
ningen och utfärdandet av betyg hålls samman. Den del av myndighets-
utövningen på skolområdet som avser mottagande, eventuellt urval och
intagning av studerande, dvs. sådant som enligt gällande bestämmelser
åligger ansvarig nämnd i kommunen, bör emellertid inte kunna överläm-
nas i samband med utbildning på entreprenad. Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer bör också få meddela föreskrifter
om begränsningar när det gäller överlämnande av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
Betygsrätt
Prop. 2009/10:68
11
Det finns en möjlighet för regeringen att med stöd av bemyndigandet i
15 kap. 8 § skollagen (1985:1100) meddela föreskrifter som innebär att
regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer kan ge enskilda
betygsrätt. Ett motsvarande bemyndigande finns i 28 kap. 22 § i
Skollagsberedningens förslag till en ny skollag (Ds 2009:25)
.
I dag har
endast Liber Hermods AB en sådan rätt.
Regeringen kan enligt bemyndigandet även föreskriva ytterligare vill-
kor för tillståndsgivningen. Det kan t.ex. vara fråga om kriterier som
syftar till att säkerställa kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet, bl.a.
behörighetskrav för de lärare som ska sätta betyg, krav på rektorns kom-
petens och villkor för tillsyn. En förutsättning för att få betygsrätt kan
vara att utbildningsanordnaren går med på att ställa sig under tillstånds-
myndighetens tillsyn och att den verksamhet som tillstånd har lämnats
för blir föremål för granskning.
För att säkerställa att sådan myndighetsutövning som hör till rektorns
uppgifter endast överlämnas till utbildningsanordnare som uppfyller
viktiga kriterier för bl.a. kvalitet och likvärdighet bör myndighetsutöv-
ningen bara få överlämnas om uppdragstagaren har fått betygsrätt med
stöd av det nämnda bemyndigandet i skollagen. Betygsrätten bör avse
utbildning som motsvarar just komvux, särvux eller sfi. För att en
kommun ska kunna överlämna den myndighetsutövning som hör till
rektorns uppgifter till en utbildningsanordnare som fått i uppdrag att
anordna komvux, särvux eller sfi bör utbildningsanordnaren således
redan ha en rätt att t.ex. utfärda betyg. Genom att myndighetsutövningen
överlämnas får dock anordnaren möjlighet att utfärda betyg även för
komvux, särvux eller sfi och inte bara för den andra utbildning som mot-
svarar komvux, särvux eller sfi och för vilken anordnaren har fått betygs-
rätt.
En kommun eller landsting som lägger ut vuxenutbildning på entrepre-
nad kan dock naturligtvis fortfarande välja att inte överlämna någon
myndighetsutövning över huvud taget eller att endast överlämna den
myndighetsutövning som hör till lärarnas uppgifter. Vid överlämnande
av sådan myndighetsutövning som hör till lärarnas uppgifter bör det
precis som i dag inte krävas att uppdragstagaren har fått betygsrätt.
Kommunens prövning
Som ovan framgår innebär den modell regeringen föreslår att kommunen
i de avtal den sluter med enskilda utbildningsanordnare efter sedvanlig
upphandling även får överlåta rektorns uppgift att utfärda betygsdoku-
ment. Ett villkor bör som ovan nämns vara att anordnaren i fråga har fått
betygsrätt. I samband med upphandlingen bör kommunen göra en utvid-
gad prövning av kompetens och systemkunskap hos anordnaren, inne-
fattande såväl lärare som rektor, för att kvalitet, likvärdighet och rättssä-
kerhet ska kunna garanteras. Utgångspunkten för kommunens prövning
för överlåtande av rektorsuppgifter bör vara samma kvalitetskriterier som
är styrande för beslut om betygsrätt. Både en statlig tillståndsgivning när
det gäller betygsrätt och en utökad kommunal möjlighet att överlåta
myndighetsutövning behövs för att lösa befintliga behov och för att
kunna öppna upp för konkurrens på lika villkor oavsett aktör på utbild-
ningsområdet.
Prop. 2009/10:68
12
Överlåtande av rektorsuppgifter blir sannolikt inte aktuellt i samband
med upphandling av utbildningsplatser för enstaka personer, t.ex. i
arbetsplatsförlagd utbildning eller lärlingsliknande utbildning som
bedrivs i samverkan med producerande företag, branschföretag etc., eller
när det är fråga om ett mindre antal platser. I dessa fall anser regeringen,
i likhet med vad som framgår av promemorian, att det framstår som ett
mer realistiskt alternativ för kommunen att använda dagens möjlighet att
enbart överlämna lärares betygssättning. Kommunen ska alltid kunna
välja när den vill lämna över rektorsuppgifter till andra aktörer. Avgö-
rande bör vara om det finns ett behov av närhet mellan rektorsfunktionen
och utbildningen samt om kommunen bedömer att utbildningsanordnaren
kan garantera kvalitet och likvärdighet i verksamheten.
Överlåtande av myndighetsuppgift bör även gälla disciplinära frågor
Regeringens förslag innebär även att den myndighetsutövning som inbe-
grips i rektorns befogenhet enligt 6 kap. 6 § andra stycket förordningen
(2002:1012) om kommunal vuxenutbildning att med omedelbar verkan
tillfälligt avstänga en deltagare ska kunna överlåtas. En sådan överlåtel-
semöjlighet är motiverad eftersom den myndighetsperson
som verkar
nära verksamheten bör ha bättre förutsättningar att göra bedömningar och
fälla avgöranden som rör enskilda personer. Styrelsen för utbildningen
ska emellertid även vid utbildning på entreprenad fortfarande fatta de
slutgiltiga besluten i disciplinära ärenden.
Kvalitetssäkring och rättssäkerhet vid överlämnande av
myndighetsutövning
Kvalitetssäkring och rättssäkerhet är avgörande för om en kommun eller
ett landsting ska kunna överlåta rektorsuppgifter till enskilda utbild-
ningsanordnare. Utgångspunkten är att kraven ska vara desamma som de
som ställs på en rektor hos en kommunal utförare.
I egenskap av huvudman har kommunen det primära ansvaret för kva-
litetssäkringen av verksamheten. Det förutsätter att kommunen löpande
följer upp och utvärderar verksamheten hos de aktörer av vilka kommu-
nen upphandlat utbildning.
Förutom kommunens ansvar för uppföljning bör Skolinspektionen
också ha ett tillsynsansvar vad gäller utbildningsanordnare som fått
betygsrätt med stöd av bemyndigandet i 15 kap. 8 § skollagen. Vissa
remissinstanser poängterar att förhållandet mellan kommunala och stat-
liga uppgifter när det gäller uppföljnings- eller tillsynsfrågor bör klargö-
ras för att minska risken för överlappningar mellan uppdragen. Rege-
ringen bedömer emellertid inte att några gränsdragningsproblem kan
uppstå när det gäller att skilja mellan kommunens och myndighetens
uppgifter i dessa fall. Kommunens uppföljningsansvar handlar om att
säkerställa utbildningens måluppfyllelse, kvalitet och likvärdighet i stort
utifrån de avtal som slutits med den enskilde anordnaren. Skolinspektio-
nen bör i sin tillsyn bl.a. fokusera på likvärdig och korrekt betygssätt-
ning. I båda fallen behövs dock kvalitetskriterier som tar sikte på utbild-
ningsanordnarens systemkunskap och kompetens för att garantera likvär-
dighet, kvalitet samt rättssäkerhet.
Prop. 2009/10:68
13
Av Statens skolverks lägesbedömning 2008 (rapport 324, 2008) fram-
går att utvärdering och uppföljning av den verksamhet som bedrivs på
entreprenad behöver förbättras. Inspektionen visar också enligt Skolver-
ket att kommunen i sina entreprenadanbud inte alltid ställer krav på de
externa anordnarna utifrån statens intentioner. Samtidigt framgår det av
Skolverkets lägesbedömningar att de nya aktörer som på kommunens
uppdrag genomför utbildningar bidrar till breddning och förnyelse av
utbildningarna såväl innehållsmässigt som pedagogiskt. Regeringen delar
remissinstansernas uppfattning om att rättssäkerhet och kvalitetssäkring
måste tillgodoses oavsett vilken aktör som utfärdar betyg. Det är viktigt
för att upprätthålla vuxenutbildningens legitimitet.
Regeringen anser emellertid att ambitionsnivån med avseende på kva-
litetssäkring höjs med förslaget. Syftet är att undanröja formella hinder
och därigenom använda resurserna på ett bättre sätt. Samtidigt ställs
ökade krav på tillsyn och uppföljning som syftar till att säkerställa god
kvalitet och likvärdiga bedömningar oavsett om verksamheten genomförs
av en kommunal eller enskild utbildningsanordnare.
Vid överlåtelse av myndighetsutövning är det av central betydelse att
kommunerna gör prövningen med utgångspunkt i kriterier som säker-
ställer kvalitet och rättssäkerhet samt att de avstår från överlåtelse om
utbildningsanordnaren inte uppfyller kriterierna. Med en delegering av
rektorns uppgifter från kommunen till enskilda bedömer regeringen att
det finns större möjligheter för kommunen att leva upp till sitt uppdrag
enligt skolförfattningarna, i det aktuella fallet de övergripande målen för
vuxenutbildningen. De övergripande målen inbegriper att utgångspunk-
ten för utbildningen ska vara den enskildes behov och förutsättningar.
Dessa behov och förutsättningar kan påverka utbildningens förläggning i
tid och rum, val av metoder och innehåll etc. samt att utbildningen kan
erbjudas i flexibla former. Genom att överlämna vissa uppgifter kan
individens behov av utbildning tillgodoses på ett bättre sätt.
4.2
Utfärdande av betygsdokument
Regeringens bedömning: Rektorn hos en anordnare av vuxenutbild-
ning som fått rätt att sätta betyg, anordna prövning samt utfärda betyg
och intyg enligt de bestämmelser som gäller för det offentliga skolvä-
sendet, s.k. betygsrätt, bör kunna utfärda betygshandlingar i form av
ett samlat betygsdokument eller utdrag ur betygskatalog när det gäller
de kurser som genomförts av anordnaren i fråga.
Promemorians förslag: Överensstämmer med regeringens bedöm-
ning.
Remissinstanserna: En majoritet av remissinstanserna, bl.a. Lärarför-
bundet, Riksförbundet Vuxenutbildning i samverkan (ViS), Saco Student-
råd, Tjänstemännens Centralorganisation, Kiruna kommun, Malmö
kommun, Sollentuna kommun och Sveriges förenade studentkårer (SFS),
är positiva till förslaget. Statens skolverk, Lärarförbundet, Saco Student-
råd och SFS anser att endast en kommun eller ett landsting ska kunna
utfärda slutbetyg för grundläggande eller gymnasial vuxenutbildning.
SFS grundar sitt ställningstagande på omständigheten att kursdeltagare
har möjligheten att studera i olika kommuner eller hos olika utbildnings-
anordnare, varför kommunen bör stå som garant för att hanteringen av
slutbetyg sker på ett korrekt sätt.
Prop. 2009/10:68
14
ViS menar att förslaget skapar bättre förutsättningar för likvärdig
dokumentation av likvärdig utbildning. ViS, Kiruna kommun, Malmö
kommun och Sollentuna kommun betonar vikten av en nationell betygs-
databas för att underlätta utfärdandet av slutbetyg. För den kontroll som
kan behövas av betyg i samband med antagning ser Verket för högskole-
service det som nödvändigt att det finns ett register över vilka tillstånd
för att utfärda betyg som är aktuella och vilka tillstånd som tidigare
beviljats.
Skälen för regeringens bedömning: Rektorn hos en anordnare av
vuxenutbildning som fått betygsrätt bör endast kunna utfärda betygs-
handlingar i form av ett s.k. samlat betygsdokument eller utdrag ur
betygskatalog när det gäller de kurser som genomförts. Vidare bör intyg
enligt gällande bestämmelser kunna utfärdas. Däremot bör examensbe-
vis, slutbetyg eller motsvarande enbart kunna utfärdas av en kommun
eller ett landsting som anordnar kommunal vuxenutbildning på grund-
läggande och gymnasial nivå. Ett slutbetyg bygger många gånger på ett
flertal dokument och betyg utfärdade vid olika tidpunkter och av flera
olika kommuner och utförare. Detsamma kommer att gälla för ett exa-
mensbevis. Dessutom är olika kursplaner och betygssystem ofta för-
knippade med övergångsbestämmelser av olika slag vilka i sig kräver
stor kunskap om både systemen och historiken. Utfärdande av slutbetyg
och examensbevis samt kunskap om detta förutsätter också en hög grad
av kontinuitet i verksamheten vilket inte alltid kan garanteras hos
enskilda utbildningsanordnare. Detta gäller också de studiebevis som bör
kunna utfärdas inom gymnasial vuxenutbildning för den som har fullföljt
en utbildning utan att få examen. Den tillståndsgivande myndigheten bör
ansvara för ett register över tillstånd som rör betygsrätt.
Flera remissinstanser har påpekat värdet av att en betygsdatabas för
slutbetyg i gymnasial vuxenutbildning upprättas. Regeringen bedömer att
bristen på en samlad betygsdatabas kan medföra att flera slutbetyg utfär-
das för en och samma person om han eller hon studerat i olika kommuner
och avser att noga överväga frågan.
5
Svenskundervisning för invandrare i
folkhögskola
5.1
Rätt att delta i en folkhögskolas utbildning som
motsvarar svenskundervisning för invandrare
Regeringens förslag: Den som har rätt att delta i en kommuns
svenskundervisning för invandrare (sfi) ska ha rätt att i stället delta i
en folkhögskolas utbildning som motsvarar sfi. Rätten ska gälla om
folkhögskolan enligt sådana föreskrifter som har meddelats med stöd
av 15 kap. 8 § skollagen har getts rätt att sätta betyg, anordna prövning
samt utfärda betyg och intyg, s.k. betygsrätt, och folkhögskolan har
förklarat sig ha för avsikt att ta emot den sökande till sin utbildning
som motsvarar sfi.
Prop. 2009/10:68
15
Bestämmelserna om vilka som är huvudmän för det offentliga skol-
väsendet för vuxna ska kompletteras med en bestämmelse om att en
folkhögskola enligt bestämmelserna i 13 kap. skollagen kan vara
huvudman för utbildning som motsvarar sfi.
Promemorians förslag: Överensstämmer delvis med regeringens
förslag. I promemorian förslås, i stället för att folkhögskolan ska ha för-
klarat sig ha för avsikt att ta emot den sökande till sin utbildning som
motsvarar sfi, som villkor att folkhögskolan antar den sökande till utbild-
ningen. Vidare föreslås inte någon komplettering av bestämmelserna om
vilka som är huvudmän för det offentliga skolväsendet för vuxna.
Remissinstanserna: I princip alla remissinstanser som har yttrat sig
över förslaget är i sak positiva till det. Statskontoret delar uppfattningen
att folkhögskolans pedagogik, metodik och studiemiljö kan vara viktiga
förutsättningar för många individers lärande. Emellertid anser Statskon-
toret att sfi är en komplex verksamhet som ska kunna kombineras med
studier, arbete eller andra aktiviteter. Sfi-anordnares samverkan med
andra aktörer behöver därför regleras inom ramen för kommunal upp-
handling. Flertalet kommuner, däribland Malmö kommun och Östersunds
kommun, menar att villkoren för folkhögskolor ska vara desamma som
för övriga utbildningsanordnare. Lärarförbundet, Lernia AB och Almega
invänder mot att folkhögskolorna får en särställning gentemot andra
utbildningsanordnare.
Malmö kommun anför vidare att förslaget innebär att en kommuns pla-
nering av egen och entreprenadförlagd sfi försvåras. Kommunen behöver
även fortsättningsvis ha möjlighet att kunna erbjuda en bredd när det
gäller pedagogik, metodik och arbetssätt samt varierande studiemiljöer
etc., genom att anlita andra anordnare eller anordna verksamheten i
kommunens egen regi. Kiruna kommun, Skövde kommun och Varbergs
kommun menar att en ökad valfrihet för sfi-elever bara har betydelse för
de kommuner som har ett stort elevantal. Folkbildningsrådet är positivt
till att en reell valfrihet på detta sätt skapas för individen men anser att
denna valfrihet ska omfatta också sådan sfi som anordnas av studieför-
bunden.
Skälen för regeringens förslag: Regeringens förslag syftar till att öka
den enskildes valfrihet. Om en person väljer att studera sfi på folkhög-
skola bör kommunen därför tillmötesgå ett sådant önskemål under förut-
sättning att folkhögskolan kan ta emot den sökande till sin utbildning
som motsvarar sfi. Regeringen anser att folkhögskolans form och peda-
gogik kan vara ett bra alternativ till den kommunala utbildningen. Det
som ytterligare talar för att erbjuda sfi på folkhögskola är dess miljö som
bör kunna främja språkinlärningen. I många fall kan dessutom internat-
boende erbjudas vilket kan innebära en naturlig kontaktyta med svensk-
talande även utanför undervisningen. I dagsläget erbjuder flera folk-
högskolor inom den ordinarie verksamheten kurser med samma mål och
syfte som sfi. Skillnaden är dock att verksamheten inte styrs av några
skolförfattningar, t.ex. en kursplan. Det är i formellt avseende inte fråga
om skolformen sfi, men den utbildning folkhögskolan bedriver ska leda
till motsvarande kunskaper som sfi inom det offentliga skolväsendet.
Prop. 2009/10:68
16
En annan skillnad är att en deltagare måste genomgå prövning anord-
nad av en kommun för att få betyg efter avklarad sfi-kurs hos en folkhög-
skola. Men eftersom folkhögskolan sedan länge har möjlighet att utfärda
intyg som kan visa att den studerande besitter kunskaper motsvarande
nivån godkänt i gymnasieskolans kärnämnen för behörighet till högsko-
leutbildning, bedömer regeringen att det hos lärare och rektorer finns
sådan nödvändig kunskap om hur betygssystemet i det offentliga skol-
systemet fungerar att folkhögskolan borde kunna få betygsrätt.
Regeringen anser mot bakgrund av ovanstående att det finns goda skäl
för att ge folkhögskolor möjlighet att under vissa förutsättningar bedriva
utbildning motsvarande sfi. Vuxna som har rätt att delta i en kommuns
sfi bör därför ha rätt att i stället delta i en folkhögskolas utbildning som
motsvarar sfi. En sådan rätt förutsätter emellertid att folkhögskolan enligt
sådana föreskrifter som har meddelats med stöd av 15 kap. 8 § skollagen
(1985:1100) har fått betygsrätt och att folkhögskolan har förklarat sig ha
för avsikt att ta emot den sökande till sin sfi.
För en folkhögskola bör i många delar samma bestämmelser gälla som
i de fall kommunen är huvudman enligt 13 kap. skollagen. Förslaget
innebär bl.a. att folkhögskolan får samma ansvar som kommunen att i
samarbete med Arbetsförmedlingen verka för att eleverna ges möjlighet
att kombinera studier med praktik i syfte att öva det svenska språket i
arbetslivet. Vidare blir kraven desamma när det gäller undervisningstid,
avgiftsfrihet och att i samråd med arbetsmarknadens parter bestämma
undervisningens förläggning för personer som har en anställning. Den
utbildning som folkhögskolan anordnar ska motsvara sfi. Det medför att
folkhögskolan förutom bestämmelser i skollagen så långt som möjligt
bör tillämpa förordningen (1994:895) om svenskundervisning för invand-
rare. Folkhögskolan bör också tillämpa den kursplan som gäller för sfi.
Vidare bör skollagens bestämmelser om vilka som är huvudmän för det
offentliga skolväsendet för vuxna kompletteras med en bestämmelse om
att en folkhögskola enligt 13 kap. skollagen kan vara huvudman för
utbildning som motsvarar sfi.
I promemorian föreslogs att folkhögskolan även skulle samarbeta med
kommunen när det gäller integrationsarbetet i stort. Regeringen bedömer
emellertid att en sådan skyldighet inte bör införas eftersom det skulle
innebära ett bredare åtagande än vad bestämmelserna om huvud-
mannaskapet för sfi medför. Dessutom bör den ersättning folkhögsko-
lorna föreslås få beräknas på samma grunder som kommunen tillämpar
vid fördelning av resurser till sin egen sfi. Om folkhögskolan skulle ges
ett åtagande att samarbeta med kommunen kring integrationsarbete i stort
skulle det medföra ytterligare kostnader.
Remissinstanserna är i sak positiva till sfi i folkhögskola. Däremot
finns invändningar mot att folkhögskolan får en särställning gentemot
andra utbildningsanordnare.
Finansieringen av folkhögskolornas sfi-verksamhet bör enligt rege-
ringens mening lösas genom att de kommunala resurserna kopplas till
den enskilde individen i form av en ersättning som motsvarar kommu-
nens egen kostnad. Kommunen bör alltså ge ett bidrag till folkhögskolan
för enskilda elever som förklarats behöriga till folkhögskolans sfi och
antagits till utbildningen. Med en sådan lösning, där bidraget till folkhög-
skolan motsvarar kommunens kostnader för sfi, bedömer regeringen att
folkhögskolan inte får en särställning gentemot andra utbildningsanord-
nare. Förslaget om ersättning till folkhögskolan för sfi-verksamhet
beskrivs närmare i avsnitt 5.3. En kommun kommer vidare naturligtvis
fortfarande att ha möjlighet att med stöd av 13 kap. 9 § skollagen uppdra
åt andra att anordna sfi.
Prop. 2009/10:68
17
Några remissinstanser har påpekat att det finns kommuner som har få
och i vissa fall enstaka studerande i sfi. Det är därför orealistiskt att
kommunen ska kunna erbjuda fler utbildningsalternativ för dem. Rege-
ringen bedömer dock inte att förslaget om rätt att delta i sfi i folkhög-
skola kommer att försvåra kommunens planering trots få studerande. För
kommuner med mycket få invandrare som har rätt till sfi kan folkhög-
skolan i stället vara ett bra alternativ till att bedriva utbildningen i egen
regi.
Vidare delar inte regeringen Folkbildningsrådets uppfattning om att
det finns anledning att göra det möjligt för studieförbunden att bli
huvudmän för sfi. Folkhögskolan har till skillnad från studieförbunden
möjlighet att utfärda intyg med studieomdöme för behörighet till hög-
skoleutbildning när det gäller sådana kurser som motsvarar den offentliga
gymnasiala utbildningen. Det betyder att folkhögskolan bör besitta sådan
nödvändig lärarkompetens och kännedom om hur det offentliga skolvä-
sendet fungerar som studieförbunden saknar.
5.2
Anmälan
Regeringens förslag: Den som vill delta i en folkhögskolas utbildning
som motsvarar svenskundervisning för invandrare (sfi) ska anmäla
detta till sin hemkommun. Styrelsen för utbildningen ska i samband
med ett beslut om mottagande förklara eleven behörig att delta i sfi i
folkhögskola, om eleven har rätt att delta i sådan sfi och även har läm-
nat en anmälan om att han eller hon vill delta i sådan utbildning. Sty-
relsen för utbildningen ska inte kunna besluta om att sådan sfi ska
upphöra och om att på nytt bereda en elev sådan sfi. En folkhögskola
blir huvudman för sfi enligt bestämmelserna i 13 kap. skollagen och i
förhållande till eleven när styrelsen har förklarat eleven behörig att
delta i sfi i folkhögskolan.
Det som anges i 13 kap. skollagen om sfi ska också gälla en folk-
högskolas sfi som en person har förklarats behörig att delta i, om inte
något annat framgår.
Promemorians förslag: Den som vill delta i en folkhögskolas utbild-
ning som motsvarar sfi ska anmäla detta till sin hemkommun. Om de
villkor som ska gälla för rätt att delta i sådan sfi är uppfyllda, ska hem-
kommunen förklara den sökande behörig att delta i utbildningen.
Remissinstanserna: De flesta remissinstanser som är positiva till
förslaget om rätt att delta i sfi i folkhögskola är också positiva till det
föreslagna anmälningsförfarandet. Statens skolinspektion och Skolväsen-
dets överklagandenämnd anför att det är oklart hur bestämmelserna om
undervisningens upphörande och möjlighet att på nytt beredas utbildning
i 13 kap. 11 § skollagen (1985:1100) förhåller sig till förslaget. Nämnden
anför vidare att enligt nu gällande bestämmelser ska behörighetspröv-
ningen utmynna i ett beslut om mottagande enligt 13 kap. 12 § skollagen.
Mot den bakgrunden bör det enligt nämnden klargöras hur den
föreslagna behörighetsförklaringen förhåller sig till ett sådant mottagan-
debeslut. Dåvarande Ombudmannen mot diskriminering på grund av
sexuell läggning (HomO) uppmärksammar att det i den nya diskrimine-
ringslagen (2008:567) finns en bestämmelse om s.k. positiv särbehand-
ling för utbildningar i folkhögskolans regi. HomO förutsätter att even-
tuella olägenheter till följd av att folkhögskolor med stöd av undantags-
regeln i diskrimineringslagen kan avvisa sökande till sfi på etnisk eller
religiös grund blir föremål för noggrant övervägande. Både Malmö
kommun och Riksförbundet Vuxenutbildning i samverkan är kritiska mot
att en folkhögskola har möjlighet att välja om den vill anta en behörig
sökande till sin utbildning eller inte. Detta möjliggör enligt remissinstan-
serna att folkhögskolan, om den så önskar, kan välja bort vissa grupper
av studerande till förmån för andra. De anför att till skillnad från folk-
högskolorna måste kommunen hela tiden ha en beredskap för att möta
behovet av utbildning hos alla kommuninvånare med rätt till sfi.
Prop. 2009/10:68
18
Skälen för regeringens förslag: Förslaget innebär att kommunen
behåller sitt huvudmannaskap när det gäller mottagande av elever till sfi.
I enlighet med promemorians förslag ska den som vill delta i en folkhög-
skolas utbildning som motsvarar sfi anmäla detta till sin hemkommun.
Regeringen anser emellertid i likhet med Skolväsendets överklagande-
nämnd att det bör klargöras hur den i promemorian föreslagna behörig-
hetsförklaringen förhåller sig till kommunens mottagandebeslut. Rege-
ringen föreslår därför att styrelsen för utbildningen i samband med ett
beslut om mottagande ska förklara eleven behörig att delta i sfi i folk-
högskola, om eleven har rätt att delta i sådan sfi och även har lämnat en
anmälan om att han eller hon vill delta i sådan utbildning.
Kommunens huvudmannaskap bör förutom mottagande och förklaring
om behörighet även gälla rekrytering, information och vägledning. I
övrigt bör kraven på folkhögskolan vara desamma som de som ställs på
en kommun som anordnar sfi. Därmed kommer folkhögskolans sfi enligt
förslaget att omfattas av de bestämmelser som gäller för sfi enligt 13 kap.
skollagen om inte något annat framgår av bestämmelserna och folkhög-
skolan ska fatta de beslut i fråga om sfi som enligt kapitlet åligger
huvudmannen. Det innebär bl.a. att styrelsen för utbildningen i kommu-
nen inte kan besluta om att en folkhögskolas sfi ska upphöra och om att
på nytt bereda en elev sådan sfi enligt 13 kap. 11 § skollagen. Det är i
stället folkhögskolan som måste fatta sådana beslut när det gäller folk-
högskolans egen sfi. Om folkhögskolan inte kan bereda den enskilde
plats har dock kommunen skyldighet att se till att plats erbjuds i kommu-
nens utbildning. Bl.a. Malmö kommun riktar kritik mot en sådan ordning.
Regeringen bedömer emellertid att kommunens skyldighet enligt 13 kap.
3 § skollagen att se till att sfi erbjuds de personer som har rätt att delta i
kommunens sfi bör kvarstå. Den föreslagna ändringen i skollagen medför
endast att kommunen, förutom möjligheten att uppdra åt andra att
anordna sfi, även kan fullgöra sin skyldighet med hjälp av folkhögskolan
som självständig utbildningsanordnare. En folkhögskola blir huvudman
för sfi enligt bestämmelserna i 13 kap. skollagen och i förhållande till
eleven när styrelsen har förklarat eleven behörig att delta i sfi i folkhög-
skolan.
Prop. 2009/10:68
19
Enligt förordningen (1991:977) om statsbidrag till folkbildningen ska
statens stöd bl.a. ha till syfte att bidra till att göra det möjligt för männi-
skor att påverka sin livssituation och utjämna utbildningsklyftor. Det går
inte att bortse från folkbildningens speciella karaktär, som innebär att
flertalet folkhögskolor har kurser som riktar sig till specifika grupper,
t.ex. kvinnor eller invandrare. Med stöd av undantagsregeln om positiv
särbehandling i diskrimineringslagen kan folkhögskolorna alltså tillåtas
att vidta åtgärder som är ett led i strävanden att främja lika rättigheter och
möjligheter oavsett etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfatt-
ning. Men regeln om positiv särbehandling är i första hand tillämplig i
sådana situationer där folkhögskolan kan visa på ett planmässigt arbete
för att främja likabehandling (se prop. 2007/08:95 s. 206 f.). Mot denna
bakgrund finner regeringen inte något skäl att befara att folkhögskolan
skulle avvisa en sökande till sin sfi på etnisk eller religiös grund. Om det
skulle visa sig att folkhögskolorna utan välgrundad anledning nekar
elever plats eller det kan antas att elever särbehandlas är det en fråga för
Diskrimineringsombudsmannen.
5.3
Ersättning för svenskundervisning för invandrare i
folkhögskola
Regeringens förslag: En folkhögskola som till sin svenskundervis-
ning för invandrare (sfi) har antagit en elev som av kommunens sty-
relse för sfi har förklarats behörig att delta i folkhögskolans utbildning
ska ha rätt till ersättning för kostnaden för elevens utbildning från
elevens hemkommun.
Ersättningen ska bestämmas med hänsyn till folkhögskolans åta-
gande och elevens behov och på samma grunder som kommunen
tillämpar vid fördelning av resurser till egen sfi.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer ska få
meddela föreskrifter om ersättningens storlek och under vilken tid som
ersättning får lämnas.
Promemorians förslag: Överensstämmer i huvudsak med regeringens
förslag.
Remissinstanserna: Statskontoret anser att den föreslagna ersätt-
ningsmodellen är otydlig och ofullständig. Helsingborgs kommun avstyr-
ker förslaget att folkhögskolan ska ha rätt att kräva ersättning från delta-
garens hemkommun när en deltagare genomför sfi vid folkhögskola. Det
är enligt kommunen viktigt att kommunen har det fulla ansvaret för
pedagogiska former och inriktningar samt val av entreprenör så länge
verksamheten finansieras med kommunala medel. Sveriges Kommuner
och Landsting är tveksamt till om den föreslagna modellen med ersätt-
ning från deltagarens hemkommun kommer att fungera. Förbundet anför
att sfi inte anordnas i alla kommuner och att verksamheten har väsentligt
olika utformning beroende på kommunens förutsättningar och den
enskilde deltagarens förutsättningar och behov. Riksförbundet Vuxenut-
bildning i samverkan (ViS) menar att hänsyn måste tas till att olika stude-
randegrupper är olika resurskrävande. ViS framhåller vidare att eftersom
kommunen, enligt förslaget, även fortsättningsvis ska ansvara för rekry-
tering, information, vägledning och mottagande samt arkivering av betyg
kan kostnader för dessa verksamheter inte medräknas då ersättningsnivån
fastställs.
Prop. 2009/10:68
20
Skälen för regeringens förslag: Förslaget bygger på att finansieringen
av sfi-verksamheten vid en folkhögskola löses genom att de kommunala
resurserna kopplas till den enskilde individen. Kommunerna står som ViS
framhåller som ansvariga för rekrytering, information, vägledning och
mottagande. Det formella mottagandebeslutet i förening med en förkla-
ring att eleven är behörig att delta i sfi i folkhögskola innebär att
kommunen förbinder sig att ersätta den folkhögskola som den enskilde
söker sig till och som antar eleven till sin sfi. Den ersättning som
kommunen lämnar ska täcka kostnaderna för själva utbildningen vid
folkhögskolan.
Modellen innebär att samtliga resurser för sfi fortsatt ligger på ett och
samma ställe, dvs. hos kommunen, vilket i sin tur innebär en effektivare
resursanvändning. Ingen ny finansiering eller nya modeller för finansie-
ring på nationell nivå behövs således. Den inskränkning av det kommu-
nala självstyret som det innebär för kommunen att inte själv kunna välja
anordnare bör ställas mot värdet av att den enskilde ges ökad valfrihet.
Kommunerna behåller huvudmannaskapet när det gäller mottagande och
inskränkningen får därför anses vara godtagbar. Ansvaret för mottagande
bör medföra att kommunerna får bättre förutsättningar att planera resur-
serna för sfi. Bidraget till folkhögskolan lämnas av hemkommunen och
bestäms med hänsyn till folkhögskolans åtagande och elevens behov och
på samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser
till sin egen sfi. Därigenom är förslaget kostnadsneutralt för kommunen.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer bör bemyn-
digas att meddela föreskrifter om ersättningens storlek och om hur länge
kommunen ska vara ersättningsskyldig. Föreskrifter rörande under vilken
tid som ersättning får lämnas kan avse bl.a. frågan om kommunens
ersättningsskyldighet ska upphöra i de situationer då en elev avbryter
sina studier under kortare eller längre tid. Föreskrifter rörande ersätt-
ningens storlek kan avse Statens skolverks framräknade kostnader. I de
fall kommunerna inte anordnar sfi kan dessa tjäna som vägledning.
Regeringen avser att noga följa hur den föreslagna ersättningsmodellen
fungerar i praktiken.
5.4
Arkivering av betygshandlingar
Regeringens bedömning: En folkhögskola som bedriver utbildning
som motsvarar svenskundervisning för invandrare (sfi) bör, om folk-
högskolan har getts rätt att sätta betyg, anordna prövning samt utfärda
betyg och intyg enligt de bestämmelser som gäller för det offentliga
skolväsendet, s.k. betygsrätt, överlämna betygshandlingar och intyg
till den kommun där skolan är belägen.
Prop. 2009/10:68
21
Statens skolverk bör få meddela närmare föreskrifter om vilka
handlingar som ska anses ingå i begreppet betygshandlingar och vid
vilken tidpunkt handlingarna ska insändas.
Promemorians förslag: Överensstämmer delvis med regeringens
bedömning. I promemorian föreslås att en folkhögskola med betygsrätt
som anordnar sfi ska överlämna betygshandlingar och intyg till elevernas
hemkommuner samt att Statens skolinspektion ska få meddela närmare
föreskrifter om vilka handlingar som ska anses ingå i begreppet betygs-
handlingar.
Remissinstanserna: Flertalet remissinstanser är positiva till förslaget.
Skolverket anför att betyg är av stor vikt för den enskilde studerande och
anser att det är viktigt att betygen bevaras på ett säkert sätt. Skolverket
ser därför positivt på att betygshandlingarna och intygen enligt förslaget
ska överlämnas till de studerandes hemkommuner. Såväl Skolverket som
Skolinspektionen anser emellertid att föreskrifterna om betygshandlingar,
för att säkerställa enhetlighet i regelverket, bör utfärdas av Skolverket.
Landsorganisationen i Sverige tillstyrker förslaget men vill ändå fram-
föra kravet att enskilda utbildningsanordnare både ska omfattas av
offentlighetsprincipen och skyldighet att arkivera betygshandlingar. Saco
Studentråd understryker vikten av att alla enskilda anordnare av gymna-
sieutbildning och vuxenutbildning bör åläggas att arkivera sina utfärdade
slutbetyg och samlade betygsdokument hos kommunen.
Skälen för regeringens bedömning: Allmänna handlingar är sådana
handlingar som förvaras hos myndighet och är att anse som inkomna till
eller upprättade hos myndighet. I tryckfrihetsförordningen finns regler
om när en handling ska anses upprättad. Allmänna handlingar kan vara
offentliga eller sekretessbelagda enligt bestämmelser i offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400). En förutsättning för att offentlighetsprincipen
ska kunna utnyttjas är att handlingar bevaras hos myndigheterna. Det
finns således krav på att allmänna handlingar i princip ska förvaras och
ordnas så att det går att hitta bland dem och att de ska vårdas så att de
inte skingras eller förstörs. I arkivlagen (1990:782) finns bestämmelser
om myndigheternas arkiv m.m. En myndighets arkiv bildas av de all-
männa handlingarna från myndighetens verksamhet. Det innebär att
allmänna handlingar i princip ska arkiveras. Sådana betygsdokument som
expedierats av en skola med offentlig huvudman är allmänna handlingar
och kan därmed begäras ut från skolan.
De flesta enskilda utbildningsanordnare omfattas varken av offentlig-
hetsprincipen eller av skyldigheten att arkivera handlingar enligt arkivla-
gen. En person som fått sin utbildning hos en enskild utbildningsanord-
nare och sedan förlorat ett betygsdokument kan normalt inte, med stöd av
nu gällande lagstiftning, räkna med att det går att få en kopia av hand-
lingen genom att vända sig till den utbildningsanordnare som utfärdade
den. Regeringen har uppmärksammats på att det behövs ytterligare
reglering på detta område. Ett förslag om bevarande av betygshandlingar
från en fristående skola ingår i Skollagsberedningens förslag till en ny
skollag (Ds 2009:25).
Prop. 2009/10:68
22
I syfte att tillförsäkra sfi-studerande vid folkhögskolor möjlighet att
efter avslutad utbildning kunna begära ut kopior av betygsdokument bör
folkhögskolor vara skyldiga att sända in betygshandlingar och intyg till
de kommuner där skolorna är belägna. I likhet med andra handlingar som
inkommit till kommunen blir dessa överlämnade handlingar allmänna
och omfattas av offentlighetsprincipen, offentlighets- och sekretesslagen
samt arkivlagen. För att underlätta för den enskilda utbildningsanordna-
ren bör handlingarna alltid sändas till den kommun där skolan är belägen
i stället för som enligt promemorians förslag till elevernas hemkommu-
ner.
Vidare bör den myndighet som ger betygsrätt, lämpligen Skolverket,
ha möjlighet att meddela närmare föreskrifter om vilka handlingar som
ska anses ingå i begreppet betygshandlingar och vid vilken tidpunkt
handlingarna ska insändas.
Den tänkta lösningen bedöms inte innebära något merarbete för
kommunen eftersom de personer som deltar i en folkhögskolas sfi annars
skulle ha fått sin utbildning i kommunal regi.
I avvaktan på en proposition om en ny skollag tar regeringen i denna
proposition inte ställning i frågan om enskilda utbildningsanordnare ska
omfattas av offentlighetsprincipen och skyldighet att arkivera betygs-
handlingar eller om överlämnande av betygshandlingar vad gäller andra
enskilda utbildningsanordnare än folkhögskolor och för annan utbildning
än sfi. I de fall en anordnare genomför en utbildning på uppdrag av en
kommun eller annan beställare regleras frågan i de avtal som träffas av
beställare och anordnare.
6
Ikraftträdande
De föreslagna lagändringarna träder i kraft den 28 juni 2010.
7
Ekonomiska konsekvenser
Staten
En utökad tillståndsgivning när det gäller rätt att sätta betyg, anordna
prövning samt utfärda betyg och intyg, s.k. betygsrätt, och en utökad
möjlighet till överlåtande av myndighetsutövning kommer till viss del att
ersätta verksamhet som i dag genomförs i form av vuxenutbildning på
entreprenad respektive av den kommunala anordnaren själv.
Ansvaret för tillståndsgivning när det gäller betygsrätt bör ligga på
samma statliga myndighet som ansvarar för godkännande av fristående
skolor, dvs. Statens skolinspektion. Den tillståndsgivning som ett genom-
förande av förslaget om svenskundervisning för invandrare (sfi) i folk-
högskola kommer att medföra kommer att innebära en ökning av arbets-
belastningen för tillståndsmyndigheten. Förslaget innebär dock en
mindre komplicerad tillståndsgivningsprocess än för fristående skolor.
Prop. 2009/10:68
23
Konsekvenserna för staten beror främst på hur många utbildningsan-
ordnare som kommer att ansöka om tillstånd, samt hur många godkända
anordnare som kommer att etablera en verksamhet. Intresset från dagens
anordnare av vuxenutbildning är stort, men hur detta kommer att
avspegla sig i faktiska ansökningar och etableringar är osäkert. Möjlig-
heten att göra nationella ansökningar kan leda till att större koncerner
inkommer med endast en eller ett fåtal ansökningar. Införandet kan också
medföra en topp av ansökningar i inledningsskedet som sedan klingar av.
Utgångspunkten för beräkningar av kostnader för handläggningen av
ansökningar om betygsrätt är uppgifter i Frivuxutredningens betänkande
Frivux – valfrihet i vuxenutbildningen (SOU 2008:17). I betänkandet
gjordes bedömningen att antalet etableringar inte kommer att överskrida
200 stycken. Detta antagande bygger då på en modell med fristående
vuxenutbildningsanordnare i likhet med förhållandet inom ungdomssko-
lan. Enligt Statens skolverk är kostnaden för tillståndsgivning ca
24 400 kronor per tillstånd exklusive överklagandekostnader. Förslagen i
denna proposition är avgränsade jämfört med de villkor som föreslogs i
betänkandet varför ett antagande kan göras att antalet ansökningar
kommer att vida understiga 200. För 100 ansökningar, en siffra som kan
anses väl hög, beräknas den preliminära kostnaden för handläggningen
till ca 2,4 miljoner kronor under inledningsskedet.
Skolinspektionen bör lämpligen ha tillsyn över de utbildningsanord-
nare som fått betygsrätt. Enligt Skolverkets årsredovisning 2008 kostade
tillsynen inklusive inspektionen av fristående skolor 9,4 miljoner kronor
för de tre första kvartalen. Kostnaden för tillståndsgivningen under
samma tid var 14,4 miljoner kronor. För det fjärde kvartalet var kostna-
den enligt Skolinspektionen ca 7,5 miljoner kronor. I betänkandet Tydlig
och öppen – förslag till en stärkt skolinspektion (SOU 2007:101) beräk-
nas en genomsnittlig inspektionskostnad på ca 54 000 kronor per skola.
Detta innebär att i det fall 100 utbildningsanordnare kommer att inspek-
teras oftare än vart sjätte år, t.ex. vart tredje år, så blir den beräknade
kostnaden ca 1,8 miljoner kronor per år. Med anledning av regeringens
förslag och bedömningar i denna proposition torde antalet inspektioner
inte uppnå sådana volymer som i räkneexemplet ovan.
En möjlighet att överklaga tillståndsmyndighetens beslut kan innebära
en ökad kostnad för staten. Under 2007 utgjorde Skolverkets kostnad för
72 överklaganden i ärenden om godkännande av fristående skolor ca
18 000 kronor per överklagande. Detta motsvarar ca 13 procent av
besluten. Överfört till ett antagande om högst 100 ansökningar om
betygsrätt år ett skulle detta motsvara en kostnad på ca 230 000 kronor
under det första året. Kostnaden skulle sedan minska. Regeringen bedö-
mer dock att kostnaderna för Statens skolinspektion i egenskap av till-
ståndsmyndighet redan år ett vida kommer att understiga 230 000 kronor
på grund av fåtalet intressenter på området. Detsamma gäller domstolar-
nas kostnader.
Regeringens bedömning är sammantaget att de ekonomiska kon-
sekvenserna är så marginella att de bör inrymmas i myndigheternas
nuvarande ekonomiska ramar.
Kommunerna
Prop. 2009/10:68
24
Förslagen och bedömningarna i propositionen innebär ingen ändring vad
gäller kommunernas skyldigheter eller den enskildes rätt eller någon
höjning av statens ambitionsnivå beträffande omfattningen av den
kommunala vuxenutbildningen. Kommunerna har redan i dag som
huvudmän förutom för viss annan myndighetsutövning ansvar för lokal
tillsyn, uppföljning och utvärdering. Förslagen och bedömningarna med-
för därför inget behov av ökat statsbidrag till kommunerna.
Konsekvenser för det statliga studiestödet
Förslagen innebär inte någon förändring av omfattningen av verksamhe-
ten inom det offentliga skolväsendet för vuxna och får därför inte heller
någon ekonomisk konsekvens för det statliga studiestödet.
8
Författningskommentar
Förslaget till lag om ändring i skollagen (1985:1100)
1 kap.
10 §
Paragrafen, som innehåller bestämmelser om vilka som får vara huvud-
män för de olika delarna av det offentliga skolväsendet för vuxna, har
ändrats till följd av förändringarna i 13 kap. Paragrafen har kompletterats
med en bestämmelse om att en folkhögskola enligt bestämmelserna i
13 kap. kan vara huvudman för utbildning som motsvarar svenskunder-
visning för invandrare (sfi). Detta förtydligande innebär inte att en folk-
högskola blir att betrakta som huvudman för en del av det offentliga
skolväsendet. Folkhögskolan kommer inte heller ha det ansvar som anges
i 12 §. De bestämmelser som under vissa förutsättningar kommer att
gälla för en folkhögskola som anordnar utbildning som motsvarar sfi
återfinns i 13 kap. En folkhögskola som bedriver en utbildning med stöd
av de bestämmelserna har också det ansvar som följer av bestämmelserna
och de föreskrifter om utbildningen som kan finnas i förordning.
Bestämmelsen behandlas i avsnitt 5.1.
11 kap.
6 §
Ändringen i andra stycket innebär att förutom lärarnas uppgifter även
rektorns uppgifter som innefattar myndighetsutövning får överlämnas till
en uppdragstagare då en kommun eller ett landsting lägger ut utbildning
på entreprenad. Den myndighetsutövning som hör till rektorns uppgifter
som kan komma att överlämnas är främst utfärdande av betyg.
Bestämmelsen i tredje stycket är ny. Bestämmelsen innebär ett bemyn-
digande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
att begränsa kommunernas och landstingens möjligheter att vid utbild-
ning på entreprenad överlämna sådan myndighetsutövning som hör till
rektorns uppgifter. Det kan t.ex. handla om att endast vissa utbildnings-
anordnare får komma i fråga för överlåtanden av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
Prop. 2009/10:68
25
Bestämmelserna behandlas i avsnitt 4.1.
12 kap.
9 §
Ändringarna motsvarar de som har gjorts i 11 kap. 6 § och kommenteras
under den paragrafen.
13 kap.
4 a, 4 b och 5 §§
Ändringarna i paragraferna är föranledda av att en rätt att delta i en folk-
högskolas utbildning som motsvarar sfi införs. I den nya 6 b § anges att
vad som sägs i kapitlet om sfi också gäller en folkhögskolas sfi som en
person är behörig att delta i enligt 12 § första stycket, om inte något
annat framgår. Genom ändringarna i de nu aktuella paragraferna klargörs
att en folkhögskola som är huvudman för sådan sfi ska ha samma ansvar
som en kommun vad gäller undervisningstid, möjligheter att kombinera
sfi med andra aktiviteter m.m. och samråd med arbetsmarknadens parter.
6 a §
Paragrafen är ny och innebär att en rätt att delta i en folkhögskolas
utbildning som motsvarar sfi införs. En person ska om vissa villkor är
uppfyllda ha möjlighet att välja att vända sig till en folkhögskola för att
få sin sfi. För att en person ska ha rätt att delta i sfi i folkhögskola gäller
att personen har rätt att delta i en kommuns sfi enligt 6 §. Detta innebär
att rätten inträder från och med det andra kalenderhalvåret det år då per-
sonen fyller 16 år samt att personen ska vara bosatt i en kommun och
sakna sådana grundläggande kunskaper i svenska språket som utbild-
ningen syftar till att ge. För att en rätt att delta i sfi i folkhögskola ska
finnas krävs dessutom att folkhögskolan har fått tillstånd att sätta betyg,
anordna prövning samt utfärda betyg och intyg enligt de bestämmelser
som gäller för det offentliga skolväsendet. Regeringen får enligt 15 kap.
8 § meddela föreskrifter som innebär att enskilda, bl.a. folkhögskolor,
kan få sådant tillstånd. I föreskrifterna kan ytterligare villkor för att få
tillstånd ställas upp.
Folkhögskolan ska också ha förklarat sig ha för avsikt att ta emot per-
sonen till sin sfi. Det går alltså inte att med stöd av paragrafen tvinga en
folkhögskola att ta emot en sökande.
Paragrafen behandlas i avsnitt 5.1.
6 b §
I paragrafen, som är ny, tydliggörs att vad som sägs i kapitlet om sfi
också gäller en folkhögskolas sfi som en person är behörig att delta i
enligt 12 § första stycket, förutsatt att något annat inte framgår. Det inne-
bär att skollagens bestämmelser om bl.a. syftena med sfi, genomsnittligt
antal undervisningstimmar per vecka och avgiftsfrihet även kommer att
gälla för sfi i folkhögskola. Vidare har den som har sådana kunskaper i
det danska eller norska språket att grundläggande svenskundervisning
inte kan anses nödvändig inte heller rätt att delta i sfi i folkhögskola.
Vissa bestämmelser i 13 kap. tar specifikt sikte på kommunen, bl.a. 3 och
4 §§, och det framgår därmed att dessa bestämmelser inte gäller en folk-
högskolas sfi. Andra bestämmelser har gjorts tillämpliga även på en
folkhögskolas sfi, se kommentaren under 4 a, 4 b och 5 §§.
Prop. 2009/10:68
26
Paragrafen behandlas i avsnitt 5.2.
6 c §
Paragrafen är ny. Av paragrafen framgår att den som vill delta i en folk-
högskolas sfi enligt bestämmelserna i kapitlet ska anmäla detta till sin
hemkommun. En sådan anmälan kan lämnas antingen innan personen i
fråga har påbörjat sfi i kommunens regi eller efter det att personen har
börjat gå utbildningen och vill byta till en folkhögskolas sfi.
Paragrafen behandlas i avsnitt 5.2.
9 §
Ändringarna motsvarar de som har gjorts i 11 kap. 6 § och kommenteras
under den paragrafen.
12 §
Ändringen innebär att det i paragrafen görs en tydlig åtskillnad mellan
kommunens och folkhögskolans sfi, samtidigt som det står klart att
kommunens prövning enligt paragrafen i första hand rör om en elev ska
tas emot till kommunens sfi eller inte. Om kommunen vid sin prövning
finner att villkoren i 6 § är uppfyllda och att eleven därför ska tas emot
till kommunens sfi ska kommunen under vissa förutsättningar även för-
klara eleven behörig att delta i sfi i folkhögskola. En första förutsättning
är att kommunen finner att villkoren i 6 a § är uppfyllda och en andra att
kommunen har fått en anmälan om att personen i fråga vill delta i en
folkhögskolas sfi. En sådan förklaring kan antingen lämnas i själva
beslutet om mottagande eller i nära anslutning till det.
Vidare tydliggörs i paragrafen att kommunen inte kan besluta i fråga
om att utbildningen för en elev som deltar i sfi i folkhögskola ska upp-
höra enligt 11 § eller i fråga om att på nytt bereda en elev sådan utbild-
ning. Om en elevs folkhögskoleutbildning av någon anledning har upp-
hört eller om utbildningen frivilligt har avbrutits och personen därefter
söker sig till kommunens sfi så ankommer det dock förstås på kommunen
att pröva om det finns sådana särskilda skäl som talar för att personen på
nytt ska beredas utbildning.
I det nya tredje stycket klargörs att en folkhögskola blir huvudman för
en utbildning som motsvarar sfi enligt bestämmelserna i 13 kap. och i
förhållande till en elev när styrelsen för utbildningen har förklarat eleven
behörig att delta i sfi i folkhögskola.
Bestämmelserna behandlas i avsnitt 5.2.
Prop. 2009/10:68
27
13 §
Ändringen innebär att det i paragrafen tydliggörs att kommunens beslut i
fråga om att förklara en elev behörig att delta i sfi i folkhögskola inte får
överklagas hos Skolväsendets överklagandenämnd.
14 §
Paragrafen är ny. I första stycket anges att en folkhögskola har rätt till
ersättning från elevens hemkommun om folkhögskolan till sin sfi har
antagit en elev som av kommunen har förklarats behörig att delta i
utbildningen enligt 12 § första stycket. Kommunens förklaring blir såle-
des styrande för kommunens ersättningsskyldighet och innebär att
kommunen förbinder sig att ersätta den folkhögskola som den enskilde
eventuellt söker sig till. Ersättningen ska omfatta utbildningskostnaderna.
Folkhögskolan har således inte rätt att få ersättning för t.ex. internatkost-
nader.
Av andra stycket framgår att ersättningens storlek ska bestämmas
utifrån folkhögskolans åtagande och elevens behov och på samma grun-
der som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till sin egen sfi.
Tredje stycket innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om ersätt-
ningens storlek och om hur länge kommunen är ersättningsskyldig.
Paragrafen behandlas i avsnitt 5.3.
Sammanfattning av promemorian En utökad
betygsrätt för enskilda utbildningsanordnare,
kommunal överlåtelse av myndighetsuppgifter, sfi i
folkhögskola, m.m.
Prop. 2009/10:68
Bilaga 1
28
I promemorian lämnas förslag till utformning av en modell som ger
enskilda utbildningsanordnare möjlighet att sätta betyg och i begränsad
omfattning utfärda betyg och intyg enligt de regler som gäller för det
offentliga skolväsendet för vuxna. Vidare lämnas förslag på hur svensk-
undervisning för invandrare (sfi) ska kunna bedrivas i folkhögskolan och
därmed för den enskilde utgöra ett alternativ till den sfi där kommunerna
är genomförare eller beställare. Förslag lämnas också till nödvändiga
författningsändringar.
Den föreslagna modellen omfattar både statlig tillståndsgivning och
ökade möjligheter för kommuner att överlåta myndighetsutövning i sam-
band med utbildning på entreprenad. Förslaget innebär att formella hin-
der undanröjs i syfte att göra det lättare för den enskilde att utveckla sin
kompetens och sina möjligheter att konkurrera på arbetsmarknaden samt
att söka sig vidare i utbildningssystemet. Vidare innebär förslaget att
upphandling av utbildning där betyg kan sättas och utfärdas alltid följs av
ett klarlagt ansvar för betygssättning och för utfärdande av betyg och
intyg. Enskilda utbildningsanordnare ska kunna sätta betyg i genomförd
utbildning som beställts av annan enskild, dvs. företag, organisation,
förening etc. En enskild fysisk person ska däremot inte kunna ”beställa”
eller ”upphandla” en utbildning där betyg sätts och utfärdas.
Utgångspunkten är att både en statlig tillståndsgivning och en utökad
kommunal möjlighet att överlåta myndighetsutövning ska fungera
parallellt. Båda möjligheterna behövs för att lösa befintliga behov på
lokal, regional och nationell nivå. I båda fallen ska anordnaren prövas
utifrån ett antal fastställda kriterier som ska vara uppfyllda för att kvali-
tet, likvärdighet och rättssäkerhet ska kunna garanteras. Dessa krav bör
dels regleras i lag och dels i föreskrifter av regeringen eller den myndig-
het som regeringen bestämmer. Vidare betonas behovet av en skarp till-
syn och granskning efter det att ett tillstånd getts.
Det kommunala överlåtandet kan sägas omfatta två nivåer. Den ena
avser enbart lärares betygssättning och den andra även de delar av rek-
torsuppgiften som rör bedömning, betygssättning och utfärdande av
betyg i enskilda kurser, intyg samt disciplinära frågor.
Kommunen väljer när den vill använda möjligheten till och även
omfattningen av en överlåtelse. Avgörande blir behovet av närhet mellan
rektorsfunktion och utbildningsverksamhet samt en bedömning av
utbildningsanordnarens möjlighet att garantera verksamhetens kvalitet
och likvärdighet. Vid upphandling av större volymer kan det finnas
behov av att rektorsfunktionen befinner sig nära utbildningsverksamhe-
ten och kommunen kan därmed koncentrera sina resurser på uppföljning
och kvalitetssäkring.
Regeringen har redan i dag möjlighet att föreskriva om att enskilda får
sätta betyg, anordna prövning samt utfärda betyg och intyg enligt de
bestämmelser som gäller för det offentliga skolväsendet (15 kap. 8 §
Prop. 2009/10:68
Bilaga 1
29
skollagen [1985:1100]). En förutsättning är dock att verksamheten är
ställd under statlig tillsyn. I promemorian anges ett antal villkor som bör
ligga till grund för tillståndsgivningen.
När det gäller sfi i folkhögskola föreslås att en person som av kommu-
nen bedömts behörig att delta i sfi och av kommunen mottagits till
utbildningen ska kunna vända sig till en folkhögskola som av tillstånds-
myndigheten fått betygsrätt för sfi. Kraven för att folkhögskolan ska
kunna genomföra sådan verksamhet med betygsrätt ska vara desamma
som för annan enskild utbildningsanordnare.
Förslaget innebär också att kommunen behåller sitt huvudmannaskap
då det gäller bedömning av om den sökande har rätt till utbildningen.
Ersättning till folkhögskolan lämnas av hemkommunen med ett belopp
som motsvarar kommunens egen kostnad. För sfi i folkhögskola gäller
samma bestämmelser som i de fall kommunen är ensam huvudman. En
folkhögskola som fått betygsrätt för sfi ska också inom ramen för sin
betygsrätt kunna genomföra prövning och validering i de fall en person
mottagits av sin hemkommun.
Ett system för vuxenutbildning där antalet utbildningsanordnare blir
flera och där den enskilde rör sig mellan kommuner och anordnare kräver
även system som medverkar till rättssäkerhet för den enskilde. I prome-
morian lämnas därför förslag på anordnares skyldigheter gällande
betygsdokumentation och upprättande av en nationell databas för slut-
betyg utfärdade i gymnasial vuxenutbildning.
I avvaktan på att förslagen från Lärarutredningen – om behörighet och
auktorisation (dir. 2006:31, dir. 2006:140, dir. 2007:117 samt dir.
2008:21) har behandlats, lämnas i denna promemoria inte några förslag
till ny reglering av behörighet och anställningsvillkor m.m. för lärare hos
en anordnare som genomför utbildning på entreprenad eller som ansöker
om betygsrätt.
Prop. 2009/10:68
Bilaga 2
30
Lagförslaget i promemorian En utökad betygsrätt för
enskilda utbildningsanordnare, kommunal överlåtelse
av myndighetsuppgifter, sfi i folkhögskola, m.m.
Förslag till lag om ändring i skollagen (1985:1100).
Härigenom föreskrivs i fråga om skollagen (1985:1100)1
dels att 11 kap. 6 §, 12 kap. 9 § samt 13 kap. 9 § ska ha följande
lydelse,
dels att det i lagen ska införas tre nya paragrafer, 13 kap. 7 a–c §§,
samt närmast före 13 kap. 7 a § en ny rubrik av följande lydelse.
Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse
11 kap.
6 §2
En kommun eller ett landsting får uppdra åt andra att anordna komvux.
Regeringen får meddela föreskrifter om vem som får ges ett sådant
uppdrag och om villkor för det.
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna komvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till lärares upp-
gifter.
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna komvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till rektors och
lärares uppgifter.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om begräns-
ningar när det gäller överläm-
nande av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
12 kap.
9 §3
En kommun eller ett landsting får uppdra åt andra att anordna särvux.
Regeringen får meddela föreskrifter om vem som får ges ett sådant
uppdrag och om villkor för det.
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna särvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till lärares upp-
Om en kommun eller ett lands-
ting uppdrar åt någon annan att
anordna särvux, får kommunen
eller landstinget till denna över-
lämna endast den myndighetsut-
övning som hör till rektors och
1 Lagen omtryckt 1997:1212
2 Senaste lydelse 2006:528
3 Senaste lydelse 2006:528
Prop. 2009/10:68
Bilaga 2
31
gifter. lärares
uppgifter.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om begräns-
ningar när det gäller överläm-
nande av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
13 kap.
Sfi i folkhögskola
7 a §
Den som enligt 6 § har rätt att
delta i en kommuns sfi, har rätt att
i stället delta i en folkhögskolas
utbildning som motsvarar sfi
under förutsättning att
1.
folkhögskolan
har
getts
rätt,
enligt sådana föreskrifter som har
meddelats med stöd av 15 kap.
8 §, att sätta betyg, anordna pröv-
ning samt utfärda betyg och intyg,
och
2. folkhögskolan
antar
den
sökande till sin utbildning som
motsvarar sfi.
7 b §
Den som vill delta i en folkhög-
skolas utbildning som motsvarar
sfi ska anmäla detta till sin hem-
kommun.
Om de villkor som anges i 6 § är
uppfyllda, ska hemkommunen
förklara den sökande behörig att
delta i utbildningen.
7 c §
Huvudmannen för en folkhögskola
som enligt 7 a § har antagit en
deltagare har rätt till ersättning
för kostnaden för deltagarens
utbildning från deltagarens hem-
kommun.
Ersättningen ska bestämmas
med hänsyn till folkhögskolans
åtagande och deltagarens behov
efter samma grunder som kommu-
Prop. 2009/10:68
Bilaga 2
32
nen tillämpar vid fördelning av
resurser till egen sfi.
Regeringen får meddela när-
mare föreskrifter om ersättningens
storlek och omfattning i tid.
9 §4
En kommun får uppdra åt andra att anordna sfi. Regeringen får meddela
föreskrifter om vem som får ges ett sådant uppdrag och om villkor för
det.
Om en kommun uppdrar åt
någon annan att anordna sfi, får
kommunen till denna överlämna
endast den myndighetsutövning
som hör till lärares uppgifter.
Om en kommun uppdrar åt
någon annan att anordna sfi, får
kommunen till denna överlämna
endast den myndighetsutövning
som hör till rektors och lärares
uppgifter.
Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om begräns-
ningar när det gäller överläm-
nande av rektorsuppgifter som
innefattar myndighetsutövning.
Denna lag träder i kraft den 00 månad 0000.
4 Senaste lydelse 2006:528
Förteckning över remissinstanser avseende
promemorian En utökad betygsrätt för enskilda
utbildningsanordnare, kommunal överlåtelse av
myndighetsuppgifter, sfi i folkhögskola, m.m.
Prop. 2009/10:68
Bilaga 3
33
Efter remiss har yttranden över promemorian avgetts av Riksdagens
ombudsmän (JO), Kammarrätten i Stockholm, Länsrätten i Stockholms
län, Domstolsverket, Kriminalvården, dåvarande Ombudsmannen mot
diskriminering på grund av sexuell läggning, Dåvarande Ombudsmannen
mot etnisk diskriminering, Migrationsverket, Försäkringskassan,
Ekonomistyrningsverket, Statskontoret, Statens skolverk, Skolväsendets
överklagandenämnd, dåvarande Myndigheten för kvalificerad yrkesut-
bildning, Folkbildningsrådet, Högskoleverket, Verket för högskoleser-
vice, Stockholms universitet, Högskolan Dalarna, Centrala studiestöds-
nämnden, Överklagandenämnden för studiestöd, Konkurrensverket,
dåvarande Jämställdhetsombudsmannen, dåvarande Handikappombuds-
mannen, Arbetsförmedlingen, Statens skolinspektion, Falu kommun,
Gislaveds kommun, Gotlands kommun, Göteborgs kommun, Helsing-
borgs kommun, Karlstads kommun, Kiruna kommun, Lycksele kommun,
Malmö kommun, Nyköpings kommun, Skövde kommun, Sollentuna
kommun, Stockholms kommun, Tanums kommun, Uddevalla kommun,
Uppsala kommun, Varbergs kommun, Vetlanda kommun, Östersunds
kommun, Företagarna, Landsorganisationen i Sverige, Lernia AB, Lärar-
förbundet, Lärarnas Riksförbund, Riksförbundet Vuxenutbildning i sam-
verkan, Samernas Utbildningscentrum, Sveriges förenade studentkårer,
Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Skolledarförbund, Sveriges
universitets- och högskoleförbund samt Tjänstemännens Centralorgani-
sation.
Utanför remisslistan har dessutom SACO Studentråd, Göteborgs
Folkhögskola, Nacka kommun, Folkuniversitetet, Rörelsefolkhögskolor-
nas intresseorganisation, Svenska Folkhögskolans Lärarförbund, Hörsel-
skadades Riksförbund, Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretag och
Almega AB inkommit med yttrande.
Riksrevisionen, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Internationella
programkontoret för utbildningsområdet, Luleå tekniska universitet,
Stiftelsen Högskolan i Jönköping, Arvika kommun, Härnösands
kommun, Kalix kommun, Katrineholms kommun, Lysekils kommun,
Mullsjö kommun, Sandvikens kommun, Sollefteå kommun, Strängnäs
kommun, Söderhamns kommun, Umeå kommun, Ängelholms kommun,
Landstinget i Blekinge län, Regionförbundet Östsam, Friskolornas Riks-
förbund, Göteborgsregionens kommunalförbund, Handikappförbundens
samarbetsorgan, Liber Hermods AB, Riksförbundet för Utvecklings-
störda Barn, Ungdomar och Vuxna, Samarbetsorganet för etniska organi-
sationer i Sverige, Svenskt Näringsliv, Sveriges Akademikers Centralor-
ganisation, Sveriges vägledarförening samt Utbildningsföretagens Före-
ning har beretts tillfälle att avge yttrande men har avstått från att yttra
sig.
Utbildningsdepartementet
Prop. 2009/10:68
34
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 3 december 2009
Närvarande: statsministern Reinfeldt, ordförande, och statsråden
Olofsson, Ask, Larsson, Erlandsson, Carlgren, Hägglund, Björklund,
Carlsson, Littorin, Borg, Malmström, Billström, Adelsohn Liljeroth,
Tolgfors, Björling
Föredragande: statsrådet Björklund
Regeringen beslutar proposition 2009/10:68 Svenskundervisning för
invandrare i folkhögskola
Rättsdatablad
Prop. 2009/10:68
35
Författningsrubrik Bestämmelser
som
inför, ändrar, upp-
häver eller upprepar
ett normgivnings-
bemyndigande
Celexnummer för
bakomliggande EG-
regler
Skollagen (1985:1100)
11 kap. 6 § första
stycket, andra
meningen och tredje
stycket
12 kap. 9 § första
stycket, andra
meningen och tredje
stycket
13 kap. 9 § första
stycket, andra
meningen och tredje
stycket
13 kap. 14 § tredje
stycket