Dir. 2006:31
Utredning om auktorisation av lärare
Dir.
2006:31
Kommittédirektiv
Utredning om auktorisation av lärare
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 2006
Sammanfattning av uppdraget
En utredare får i uppdrag att analysera och bedöma om det finns
behov av att införa ett system med auktorisation av lärare i syfte
att främja förskolans, förskoleklassens, fritidshemmets, skolans
och vuxenutbildningens utveckling. Utredaren skall redovisa
både de fördelar och nackdelar som kan finnas med läraraukto-
risation. Som en del i utredningsuppdraget skall utredaren ana-
lysera och redovisa olika förslag till hur auktorisation av lärare
skulle kunna utformas.
Auktorisation av lärare skall bygga på skollagens
(1985:1100) bestämmelser där lärarexamen krävs för tillsvida-
reanställning av lärare. En lärarexamen bör alltså vara ett
grundkrav för att få auktorisation. Samma sak gäller för aukto-
risation av lärare i förskola och fritidshem.
Vid analysen av de olika förslagen skall utredaren ta ställ-
ning till om det ur statens perspektiv är mest ändamålsenligt att
parterna själva, dvs. lärarorganisationerna och huvudmännen,
tar ansvar för ett system med auktorisation eller om staten bör ta
ansvar för auktorisationen. Som ett led i en sådan bedömning
skall utredaren, i samråd med parterna, övergripande beskriva
hur ett system där parterna själva tar ansvaret skulle kunna ut-
formas och vilken eventuell roll som staten i så fall bör ha i
detta system.
Utredaren skall även analysera och redovisa ett system där
staten helt tar ansvar för auktorisation av lärare. Redovisningen
skall innehålla förslag om hur ett sådant system skulle kunna
2
organiseras, genomföras och följas upp. Utredaren skall bedöma
vilka villkor för auktorisation som staten skulle kunna ställa, till
exempel om lärare bör tjänstgöra viss tid i yrket för att få aukto-
risation, samt bedöma hur lång tid som i så fall krävs. Utredar-
en skall även bedöma behovet av handledning under denna tid.
Det står utredaren fritt att redovisa andra tänkbara modeller
än vad som angetts ovan.
Utredaren skall också pröva om ansvar för vissa arbetsupp-
gifter skall vara förebehållna auktoriserade lärare och överväga
om det finns behov av flera kvalifikationssteg inom ett system
med auktorisation av lärare.
Uppdraget skall omfatta lärare hos både offentliga och en-
skilda huvudmän. Utredaren skall även bedöma om samtliga
ifrågavarande lärarkategorier bör omfattas av auktorisation.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 maj 2007.
Bakgrund
Det lokala ansvaret för skolan
Skolan i Sverige har sedan början av 1990-talet genomgått stora
förändringar, främst som en följd av den förändrade ansvarsför-
delningen för skolan som infördes den 1 januari 1991 genom
ändringar i skollagen (1985:1100) (prop. 1990/91:18 Ansvaret
för skolan, bet. 1990/91:UbU4, rskr. 1990/91:76). Den detalje-
rade statliga styrningen av skolan och vuxenutbildningen har
upphört och styrningen sker i stället genom att riksdagen och
regeringen anger mål och ramar och överlämnar ansvaret för
genomförandet till huvudmännen och lärarna och skolledarna.
Kommunerna fick den 1 januari 1991 det odelade ansvaret
för lärare och skolledare. Statlig reglering av lärar- och skol-
ledartjänster bedömdes inte vara en förutsättning för en likvär-
dig skola. Likvärdigheten i ett målstyrt system skulle garanteras
av läroplaner, uppföljning och utvärdering, lärarutbildning och
kompetensutveckling samt ett specialdestinerat statsbidrag.
Genom lärarnas möjligheter att inom givna ramar påverka inne-
håll och arbetssätt i skolan skulle deras kompetens tas till vara
och yrkesrollen stärkas och utvecklas (se vidare prop.
3
1989/90:41 om kommunalt huvudmannaskap för lärare, skol-
ledare, biträdande skolledare och syofunktionärer, bet.
1989/90:UbU9 och rskr. 1989/90:58).
Lärares och skolledares kunskaper och kompetens var enligt
propositionen grunden för fullgörande av skolans viktiga upp-
drag och för att uppnå de mål som riksdag och regeringen fast-
ställt.
Lärare för kvalitet och måluppfyllelse
Samhällsförändringarna och styrdokumenten ställer nya och
annorlunda krav på lärare i förskola, fritidshem, skola och
vuxenutbildning jämfört med för bara ett antal år sedan. Det
förutsätts att lärarna tillsammans med ledning och kollegor ut-
för ett kvalificerat pedagogiskt arbete på lokal nivå med att
tolka och precisera läroplansmål, utvärdera, dokumentera och
reflektera över sitt arbete samt utveckla en demokratisk dialog
med barn och elever. Lärare arbetar i dag med att skapa miljöer
för lärande i ett perspektiv av livslångt lärande och med en in-
formationsteknik som påverkar verksamhetens arbetsformer och
innehåll.
Lärarna i skolan har fått ett tydligare ansvar för elevernas
utveckling mot målen. Framåtsyftande individuella utveck-
lingsplaner skall upprättas för alla elever i grundskolan och
motsvarande skolformer. Åtgärdsprogram skall upprättas för
elever som har svårigheter i skolsituationen och är i behov av
särskilt stöd för att uppnå skolans mål och kunna åtnjuta rätten
till utbildning. Detta ställer särskilda krav på lärarna när det
gäller insikt i och kunskap om elevers behov, pedagogisk plane-
ring och studievägledning. Samarbetet med hemmet kring
elevernas skolarbete och resultat utgör en viktig del av lärares
uppdrag.
Enligt förordningen (1997:702) om kvalitetsredovisning
inom skolväsendet m.m. skall varje huvudman inom det offent-
liga skolväsendet och varje skola oavsett huvudman, årligen
upprätta en skriftlig kvalitetsredovisning som ett led i den
kontinuerliga uppföljningen. Från och med hösten 2005 om-
4
fattas även den offentliga förskoleverksamheten och skolbarns-
omsorgen av denna skyldighet.
Det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan, fritidshemmet,
skolan och vuxenutbildningen innebär att lärarna fått ökat an-
svar att delta i arbetet med uppföljning, utvärdering och ut-
veckling. Lärare i skolan har också fått ett tydligare ansvar för
bedömning och betygssättning. Lärare deltar i den verksamhets-
förlagda delen av lärarutbildningen och påverkar på så sätt
lärarutbildningen och bidrar till introduktionen av nya lärare i
yrket. Lärarens uppdrag har successivt blivit bredare och mer
komplext.
Nuvarande reglering av läraryrket
Statens krav på lärarnas utbildning
Enligt skollagen (1985:1100) är kommuner och landsting skyl-
diga att för undervisningen använda lärare, förskollärare eller
fritidspedagoger som har en utbildning avsedd för den under-
visning de i huvudsak skall bedriva. Undantag får endast göras
om personer med sådan utbildning inte finns att tillgå eller det
finns något annat särskilt skäl med hänsyn till eleverna.
Behörig att anställas som lärare, förskollärare eller fritids-
pedagog i det offentliga skolväsendet utan tidsbegränsning är,
enligt 2 kap. 4 § skollagen
1.
den som har svensk lärarexamen, respektive barn- och ungdoms-
pedagogisk examen som regeringen med stöd av 1 kap. 11 § hög-
skolelagen (1992:1434) har meddelat föreskrifter om, eller mot-
svarande äldre utbildning, med huvudsaklig inriktning på den
undervisning anställningen avser, eller
2.
den som av Högskoleverket har fått ett behörighetsbevis.
Under vissa förutsättningar får, enligt 2 kap. 4 § andra stycket
skollagen, den som inte är behörig ändå anställas utan tidsbe-
gränsning om det saknas behöriga sökande. Den som inte upp-
fyller kraven får, enligt 2 kap. 5 § skollagen, anställas som
lärare, förskollärare eller fritidspedagog för högst ett år i sänder.
5
Av 9 kap. 16 b § skollagen följer att bestämmelserna om be-
hörighet gäller även fristående skolor.
Enligt 2 a kap. 3 § andra stycket skollagen skall det för be-
drivande av förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg finnas
personal med sådan utbildning eller erfarenhet att barnens
behov av omsorg och en god pedagogisk verksamhet kan till-
godoses.
Lärarutbildning
Lärarutbildningen har under senare år utvecklats mot en större
integrering av olika åldrar och olika ämnen och ämnesområden
med varandra. Mellan 1968 och 1988 utbildades lärare för de
olika stadierna i grundskolan samt för gymnasieskolan och
vuxenutbildningen i separata utbildningslinjer. Höstterminen
1988 infördes en grundskollärarlinje med inriktning mot års-
kurserna 1–7 eller 4–9. Såväl grundskollärar- som gymnasie-
lärarutbildningen bedrevs på olika linjer med en tydlig inrikt-
ning mot till exempel naturorienterande eller samhällsoriente-
rande ämnen.
År 2001 infördes en ny sammanhållen lärarutbildning (prop.
1999/2000:135 En förnyad lärarutbildning, bet. 2000/01:UbU3,
rsk. 2000/01:5). Regeringens och riksdagens avsikt med denna
lärarutbildning är att underlätta samarbetet mellan lärare med
olika inriktningar samt att utbilda fler lärare som skall kunna
undervisa elever i olika åldrar i fler olika ämnen. Ett antal
examina har slagits samman till en gemensam lärarexamen.
Inom denna lärarexamen kan en lärarstuderande få examen med
olika inriktningar och specialiseringar efter fullgjorda kursford-
ringar om 120, 140, 160, 180, 200 eller 220 poäng.
Riksdagens beslut om en ny lärarutbildning ledde till änd-
ringar i de dåvarande bestämmelserna om lärarexamen i hög-
skoleförordningen (1993:100). Ändringarna innebär att lärar-
examen numera även innefattar lärare i förskola och fritidshem.
I den förnyade lärarutbildningsstrukturen är möjlighet till
kompetensutveckling för skolans lärare en viktig del. Strukturen
erbjuder lärarna möjlighet att studera inriktningar och speciali-
seringar för att tillgodose kraven i skolverksamheten.
6
Forskningsstrategi för lärarutbildningen
En forskningsstrategi för lärarutbildningen aviserades i den
ovan nämnda propositionen En förnyad lärarutbildning. I denna
framhölls att resurserna för forskning och forskarutbildning i
anslutning till lärarutbildningen och den pedagogiska yrkes-
verksamheten skulle öka. Regeringen framhöll också behovet
av att andelen forskarutbildade lärare inom lärarutbildningen
och i skolan borde öka.
Efter förslag i propositionen Forskning och förnyelse (prop.
2000/2001:3) avsätts medel för utbildningsvetenskaplig forsk-
ning, att fördelas av Kommittén för utbildningsvetenskap inom
Vetenskapsrådet. För 2006 fördelar Vetenskapsrådet 128 miljo-
ner kronor för utbildningsvetenskaplig forskning.
Åtgärdsprogram för lärarutbildningen
Den nya lärarutbildningen har utvärderats av Högskoleverket
som i mars 2005 överlämnade en rapport (Högskoleverket
2005:17R) till regeringen. Utvärderingen föranledde berörda
ministrar att bjuda in rektorerna för lärosäten med lärarutbild-
ningar till diskussioner om utvärderingens slutsatser och
rekommendationer. Inför den återkommande utvärderingen
2007 som Högskoleverket aviserat, kommer dialogen med
myndigheterna att fortsätta med syftet att utveckla lärarutbild-
ningen så att den kan möta de höga krav som ställs.
Som en följd av utvärderingen av lärarutbildningen har
examensbeskrivningen för lärarexamen ändrats och kraven på
lärarstudenternas kunskaper i bland annat läs-, skriv- och
matematikinlärning samt betygssättning förtydligats. I det fort-
satta arbetet kommer i första hand frågor om lärarstudenternas
kunskapsprofiler mot arbetsmarknaden och den studievägled-
ning som erbjuds, den verksamhetsförlagda delen av lärarut-
bildningen, lärarexaminas struktur och lärarutbildningens inter-
nationalisering att uppmärksammas.
Riksdagen har med anledning av propositionen Ny värld –
ny högskola (prop. 2004/05:162, bet. 2005/06:UbU 3, rskr.
2005/06:160), beslutat att frågan om hur lärarexamen skall
placeras in i den nya utbildnings- och examensstrukturen som
7
föreslås i propositionen, bör övervägas ytterligare. Denna in-
placering förväntas leda till förändringar i examensbeskriv-
ningen för lärare.
Behovet av en utredning
Läraryrkets utveckling
Regeringen har gjort kraftfulla insatser för att stärka och ut-
veckla läraryrket, framför allt genom lärarutbildningen. Den
verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen, resurser till
den utbildningsvetenskapliga forskningen genom forskarskolor
och forskarnätverk samt regionala utvecklingscentrum i anslut-
ning till lärarutbildningarna är viktiga verktyg för en fortsatt
utveckling av läraryrket.
Allt fler lärare deltar i forskarutbildning eller i forskning och
i kvalificerat utvecklingsarbete på lokal nivå. Det är angeläget
att kunskap om förskola, fritidshem, skola och vuxenutbildning
utvecklas för att öka verksamhetens och läraryrkets forsknings-
anknytning. Den förstärkta forskningsanknytningen av lärarut-
bildningen utgör en bas för detta arbete. Denna utveckling är
positiv, men ytterligare insatser behöver göras.
Behov av en utveckling av läraryrket
Lärares kompetens och behovet av att utveckla läraryrket
diskuteras i flera aktuella rapporter. I OECD-rapporten
Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining
Effective Teachers, som publicerades 2005, är utgångspunkten
att lärares insatser har stor betydelse. OECD menar att ambitio-
nen hos alla länder som deltagit i studien är att förbättra sina
skolor för att svara upp mot högre sociala och ekonomiska för-
väntningar i samhället i ett tillväxtperspektiv.
Enligt OECD är det viktigt att tydligt formulera vad lärare
förväntas kunna och prestera i särskilda kompetensprofiler som
skall vara förankrade i hela systemet (från lärarutbildning till
lönekriterier). Kompetensprofilerna skall visa på vikten av
djupa ämneskunskaper, pedagogisk skicklighet, förmågan att
8
arbeta effektivt i en skolmiljö med många heterogena elev-
grupper och många kollegor, samt förmågan att både själv
kunna utvecklas och att kunna bidra till hela skolans och yrkets
utveckling. Kompetensprofilerna bör enligt OECD sannolikt se
olika ut för t.ex. nyutexaminerade lärare, mer rutinerade lärare
och lärare med särskilt ansvarsfulla uppgifter.
I promemorian ”Att fånga kunnandet om lärande och under-
visning – Om villkoren för skolledare och lärare att ta del av
systematiskt framtagen kunskap om utbildningsverksamhet” (Ds
2005:16), förs en diskussion om dels vikten av att lärare och
skolledare tar till sig forskningsbaserad kunskap för sin egen
yrkesutveckling, dels behovet av olika kvalificeringsnivåer för
läraruppdraget utifrån skolans omfattande verksamhet.
Slutsatsen är att det finns ett allt tydligare behov av att diffe-
rentiera mellan lärares yrkeskvalifikationer, som i sin tur utgår
från den mängd kvalificerade och mångfasetterade uppgifter
som läraruppdraget rymmer. Vidare behöver forskningsbaserad
kunskap enligt utredaren få bättre fäste inom skolorna. Utreda-
ren diskuterar möjligheten av en mer utvecklad befattnings-
struktur i kommunerna genom bedömning av kvalificerade
lärare respektive högt kvalificerade lärare utöver den grund-
läggande nivå som alla behöriga lärare förutsätts ha.
Elevernas måluppfyllelse
Under den senaste tiden har särskild uppmärksamhet ägnats åt
svenska elevers resultat i den meningen att resultaten i vissa
ämnen delvis synes ha försämrats. Det finns signaler om resul-
tatförsämringar över tid vad gäller elevers prestationer i natur-
vetenskapliga ämnen och matematik både i ett nationellt och
internationellt perspektiv.
Resultaten i OECD:s senaste kunskapsmätning av 15-åringar
i skolan, Program för International Student Assessment (PISA),
IEA:s undersökning av kunskaper i matematik och naturveten-
skap hos svenska elever i gymnasieskolans avgångsklasser,
Third International Mathematics and Science Study (TIMSS)
samt den nationella utvärderingen av grundskolan (NU-03) har
lett till diskussioner om vilka insatser som kan och behöver
9
göras för att utvecklingen skall kunna vändas i en positiv rikt-
ning.
Statens skolverk skriver i sin lägesbedömning 2005 (Skol-
verkets rapport nr 264) att det är viktigt för skolans resultatför-
bättring att kraven på lärarprofessionen förstärks och förtyd-
ligas. Skolverket bedömer att lärarauktorisation skulle kunna ge
möjlighet att ställa vissa krav på utövande lärare oberoende av
vilken lärarutbildning de har gått. Nationell lärarauktorisation
skulle enligt verket kunna främja en ökad måluppfyllelse i
skolan. Det skulle också enligt verket kunna öka statusen för
läraryrket och bidra till att säkra lärartillgången på längre sikt.
Riksrevisionen har i sin rapport Rätt utbildning för under-
visningen – Statens insatser för lärarkompetens (RiR 2005:19)
uttryckt farhågor för att en stor del av undervisningen bedrivs
av obehöriga lärare eller lärare som har lärarutbildning, men
inte utbildning för just den undervisning de bedriver.
Riksrevisionen anser att undervisningens kvalitet, och där-
med elevernas resultat, riskerar att försämras. Dessutom även-
tyras enligt Riksrevisionen målsättningen att utbildningen skall
vara likvärdig i hela landet var den än anordnas, och det finns
en risk att riksdagens och regeringens intentioner inte får
genomslag i skolan. Eftersom statens styrning av skolan i stor
utsträckning riktar sig direkt till lärarkåren förutsätter det enligt
Riksrevisionen att lärarna har den pedagogiska kompetens som
behövs för att tolka och tillämpa läroplaner och kursplaner.
Lärarkompetensen är således en av de viktigaste faktorerna för
måluppfyllelsen i skolan och för kvaliteten i skolans verksam-
heter.
10
Auktorisation för läraryrket bör utredas
Att huvudmännen anställer utbildade, kunniga och engagerade
lärare är en förutsättning för en bra verksamhet i förskola, skola,
vuxenutbildning och fritidshem, inte minst för att den enskildes
utbildningsmål och rätt till utbildning skall kunna förverkligas.
Lärarnas insatser är avgörande för kvaliteten i undervisning och
annan pedagogisk verksamhet, elevernas resultat och verksam-
heternas utveckling. Regeringen bedömer dock att det är nöd-
vändigt att pröva nya vägar, utöver möjligheterna som den nya
lärarutbildningen ger, för att utveckla läraryrket och höja kvali-
teten i förskolan, fritidshemmet, skolan och vuxenutbildningen.
Lärarutbildningen har olika utformning i olika länder. En del
länder har till exempel ett obligatoriskt provår innan läraren
anses fullt behörig. Andra länder har system liknande auktori-
sation, legitimation eller något slag av certifiering. I Sverige
har den som har lärarexamen behörighet att anställas som lärare,
med vissa undantag.
Mot bakgrund av vad som anförts om de förändrade kraven
på förskolan och skolan, det förändrade läraruppdraget, oroande
tecken på att elevernas kunskapsresultat i vissa centrala ämnen
försämras och vikten av att säkra en hög lärarkompetens, anser
regeringen att det finns behov av att utreda förutsättningarna för
ett nationellt system för auktorisation av lärare.
Auktorisation av lärare kan enligt regeringens mening vara
ett sätt att utveckla verksamheten, höja kvaliteten i läraryrket
och utifrån verksamhetens behov lyfta fram lärare med särskilt
ansvar för utvecklings- och kvalitetsarbetet i förskolor, fritids-
hem, skolor och vuxenutbildning.
Skollagskommittén, som hade i uppdrag att göra en översyn
av skollagstiftningen, behandlade i samband med behörighets-
reglerna för lärare den närliggande frågan om behovet av legi-
timationsregler eller annan form av auktorisation för lärare
(SOU 2002:121). Kommittén hade dock inte möjlighet att
närmare utreda dessa frågor utan ansåg att de borde utredas i
annat sammanhang.
11
Uppdraget
Behovsanalys och olika förslag
En utredare får i uppdrag att analysera och bedöma om det finns
behov av att införa ett system med auktorisation av lärare i syfte
att främja förskolans, förskoleklassens, fritidshemmets, skolans
och vuxenutbildningens utveckling. Utredaren skall analysera
både de fördelar och nackdelar som kan finnas med auktorisa-
tion av lärare och redovisa dessa.
Som en del i utredningsuppdraget skall utredaren analysera
och redovisa olika förslag till hur auktorisation av lärare skulle
kunna utformas. Konsekvenser av respektive förslag skall redo-
visas.
Vid analysen av de olika förslagen skall utredaren ta ställ-
ning till om det ur statens perspektiv är mest ändamålsenligt att
parterna själva, dvs. lärarorganisationerna och huvudmännen,
tar ansvar för ett system med auktorisation eller om staten bör ta
ansvar för auktorisationen. Som ett led i denna bedömning skall
utredaren i samråd med parterna analysera och övergripande
beskriva hur ett system där parterna själva tar ansvaret skulle
kunna utformas och vilken eventuell roll som staten i så fall bör
ha i ett sådant system. Utredaren skall beakta att ett sådant
system även blir tillämpligt på arbetsgivare och arbetstagare
som inte är organiserade (föreningsfriheten).
Utredaren skall även analysera och redovisa ett system där
staten helt tar ansvaret för auktorisationen. Redovisningen skall
innehålla förslag om hur ett sådant system kan organiseras,
genomföras och följas upp. Utredaren skall bedöma vilka vill-
kor för auktorisation som staten skulle kunna ställa, till exempel
om lärare bör tjänstgöra viss tid i yrket för att få auktorisation
samt bedöma hur lång tid som i så fall krävs. Utredaren skall
också bedöma behovet av handledning under en sådan period.
Utredaren skall utgå från att läraren under denna tid, för att bli
auktoriserad, också skall visa förmåga att fullgöra lärares samt-
liga uppgifter.
Det står utredaren fritt att redovisa andra tänkbara modeller
än vad som angetts ovan.
12
Utredaren skall i sina förslag redovisa vilka villkor som
lärare bör uppfylla för att kunna få auktorisation. Utredaren
skall vidare i de olika förslagen bedöma vilken instans som
skall besluta om auktorisationen. I uppdraget ingår också att
redovisa på vilka grunder en auktorisation skall kunna om-
prövas och i så fall vilken organisation som krävs för detta.
Ytterligare utgångspunkter
Auktorisation av lärare skall bygga på skollagens bestämmelser
där lärarexamen krävs för tillsvidareanställning av lärare. En
lärarexamen bör alltså vara ett grundkrav för att få en auktori-
sation. Samma sak gäller för auktorisation av lärare i förskola
och fritidshem.
Uppdraget skall omfatta lärare hos både offentliga och en-
skilda huvudmän. Utredaren skall även bedöma om samtliga
ifrågavarande lärarkategorier bör omfattas av auktorisation.
Utredaren skall pröva om vissa centrala läraruppgifter, till
exempel betygssättning eller att vara medbedömare vid betygs-
sättning, skall vara förbehållna auktoriserade lärare.
Utredaren skall vidare bedöma om en auktorisation kan ut-
formas så att den främjar en utveckling av skolans arbetsorgani-
sation. Arbetet med att genomföra, följa upp, utvärdera och ut-
veckla verksamheterna i förskolan, förskoleklassen, fritids-
hemmet, skolan och vuxenutbildningen innebär att det måste
finnas en struktur för detta. Utredaren skall därför överväga om
auktorisation bör vara en grund för att utföra särskilt kvalifice-
rade uppgifter inom verksamhetens organisation.
Utredaren skall också överväga om det finns behov av flera
kvalifikationssteg inom ett system med auktorisation av lärare
och vad dessa i så fall skall grundas på.
Utredaren skall analysera och bedöma hur de olika förslagen
till auktorisation skulle förhålla sig till gällande bestämmelser
på arbetsrättens område och till gällande avtal, hur lednings-
funktionen skulle påverkas samt hur förslagen skulle förhålla
sig till nuvarande bestämmelser om lärare och annan personal i
skollagen. Utredaren skall också lämna förslag till hur redan
13
anställda lärare kan inordnas i ett system med lärarauktorisa-
tion.
Utredaren skall också redovisa konsekvenserna för lärarnas
möjlighet att få sina yrkeskvalifikationer erkända i andra EU-
länder enligt direktiv 89/48/EEG samt hur lärare från andra EU-
länder eller länder utanför EU/EES-området kan bli auktorise-
rade i Sverige. Utredaren skall även i övrigt beakta de EG-
direktiv, konventioner eller överenskommelser som är relevanta
i sammanhanget och som Sverige implementerat eller åtagit sig
att följa.
Utredaren skall studera hur reglering utformats genom legi-
timation, auktorisation eller liknande system för yrken inom
andra sektorer i samhället. Sådana system finns inom vissa
samhällssektorer, till exempel inom hälso- och sjukvården och
för revisorer och advokater.
Slutligen ingår i uppdraget att göra vissa internationella jäm-
förelser och studera hur reglering av läraryrket genomförts i
andra länder.
Genomförande och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med Sveriges Kommuner och Lands-
ting, Friskolornas Riksförbund, Lärarförbundet, Lärarnas riks-
förbund, Sveriges skolledarförbund och företrädare för elev-
organisationer samt andra berörda myndigheter och intresse-
organisationer.
Utredaren skall redovisa de författningsändringar som kan
bli följden av utredarens förslag samt de ekonomiska
konsekvenserna av förslagen.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 maj 2007.
(Utbildnings-
och
kulturdepartementet)