SJVFS 2019:14
Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om offentlig djurskyddskontroll
Statens jordbruksverks
författningssamling
Statens jordbruksverk
551 82 Jönköping
Tfn 036-15 50 00
www.jordbruksverket.se
ISSN 1102-0970
SJVFS 2019:14
Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd
om offentlig djurskyddskontroll;
Saknr L 44
Utkom från trycket
den 29 mars 2019
beslutade den 28 mars 2019.
Statens jordbruksverk föreskriver1, med stöd av 1 kap. 2 §, 5 kap. 3 §, 8 kap. 16 och
19 §§ djurskyddsförordningen (2019:66) följande.
Dessutom beslutar Jordbruksverket följande allmänna råd.
Inledande bestämmelser
1 § Grundläggande bestämmelser om offentlig djurskyddskontroll finns i
1. Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 882/2004 av den 29 april
2004 om offentlig kontroll för att säkerställa kontrollen av efterlevnaden av
foder- och livsmedelslagstiftningen samt bestämmelserna om djurhälsa och
djurskydd,2
2. kapitel III samt artikel 23, 26 och 27 i rådets förordning (EG) nr 1/2005 av den
22 december 2004 om skydd av djur under transport och därmed
sammanhängande förfaranden och om ändring av direktiven 64/432/EEG och
93/119/EEG och förordning (EG) nr 1255/97,3
3. artikel 5 och bilaga I i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr
854/2004 av den 29 april 2004 om fastställande av särskilda bestämmelser för
genomförandet av offentlig kontroll av produkter av animaliskt ursprung
avsedda att användas som livsmedel,4
4. 8 kap.1-17 §§djurskyddslagen (2018:1192) och 5. kap 2 §, 8 kap. 6-11 §§, 13
och 16 §§ i djurskyddsförordningen (2019:66), samt
5. Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:4) om
cirkusdjur.
2 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser och allmänna råd om hur offentlig
kontroll av efterlevnaden av djurskyddslagstiftningen ska bedrivas.
3 § Livsmedelsverket som kontrollmyndighet omfattas inte av 5 §, 6 § första stycket
4 samt 10-12, 14 och 16-19 §§ i föreskrifterna.
4 § I dessa föreskrifter avses med
1 Jfr. Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/63/EU av den 22 september 2010 om skydd av djur som används för
vetenskapliga ändamål (EUT L 276, 20.10.2010, s. 33 (Celex 32010L0063)).
2 EUT L 165, 30.4.2004, s. 1 (Celex 32004R0882).
3 EUT L 3, 5.1.2005, s. 1 (Celex 32005R0001).
4 EUT L 139, 30.4.2004, s. 206 (Celex 32004R0854).
SJVFS 2019:14
2
befogad anmälan: anmälan efter vilken myndigheten konstaterar brist vid
kontrollen,
djurskyddskontrollregistret: det gemensamma register över kontrollobjekt som
länsstyrelserna och Jordbruksverket har tillgång till,
djurskyddslagstiftning: djurskyddslagen (2018:1192), djurskyddsförordningen
(2019:66), de myndighetsföreskrifter som har utfärdats med stöd av förordningen och
de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen,
extra offentlig kontroll: kontroll som utförs efter att bristande efterlevnad har
påvisats vid den normala offentliga kontrollen
eller
annan ordinarie verksamhet. Det
kan också vara den kontroll, fysisk eller administrativ, som utförs med anledning av
befogade anmälningar eller annan information som kan tyda på bristande efterlevnad
av djurskyddslagstiftningen,
kontrollmyndighet: den myndighet som har bemyndigats att utöva offentlig
kontroll,
kontrollobjekt: fysisk eller juridisk person tillsammans med den plats där personen
håller djur som omfattas av djurskyddslagstiftningen eller fysisk person som har
fråntagits rätten att vara ägare till djur eller att vara djurhållare eller att hantera
djur,
och
riskklassificering: beskrivning av risk för bristande djurskydd hos enskilda
kontrollobjekt med hjälp av rang, kategori eller poäng.
Övriga relevanta definitioner finns i förordning (EG) nr 882/20045.
Register över kontrollobjekt
5 § En kontrollmyndighet ska ha ett register med uppgifter om de kontrollobjekt som
finns inom myndighetens geografiska verksamhetsområde. Detta gäller för de typer av
kontrollobjekt som framgår av bilaga 1.
Allmänna råd till 5 §
Lämpligen kan djurskyddskontrollregistret (DSK) användas.
Plan för djurskyddskontroll
6 § En kontrollmyndighet ska varje år fastställa en plan för det kommande
kalenderårets djurskyddskontroll. Planen ska minst innehålla
1. eventuella brister som framkommit vid utvärderingen av kontrollen enligt 7 §
och hur de ska åtgärdas,
2. den planerade djurskyddskontroll myndigheten avser att utföra under året,
3. de resurser som krävs, främst i form av personal, för att myndigheten ska kunna
utföra djurskyddskontrollen och en bedömning av om behoven är uppfyllda för
kommande år, samt
4. vilka kontrollobjekt länsstyrelsen har en överenskommelse om med annan
länsstyrelse enligt 8 kap. 6 § i djurskyddsförordningen (2019:66).
På begäran ska planen enligt första stycket skickas till Jordbruksverket.
5 EUT L 165, 30.4.2004, s. 1 (Celex 32004R0882).
SJVFS 2019:14
3
Allmänna råd till 6 §
Djurtransporter
Länsstyrelsens plan för djurskyddskontroll bör omfatta kontroll av
djurtransporter, som uppfyller kraven på kontroll enligt artikel 27 i förordning
nr (EG) 1/2005 6 . Planen bör omfatta kontroll av transporter under färd och
kontroll vid i- och urlastning.
Uppföljning och utvärdering av genomförd djurskyddskontroll
7 § Kontrollmyndigheten ska varje år genomföra en uppföljning och en utvärdering
av föregående verksamhetsårs djurskyddskontroll.
Vid uppföljning och utvärdering är en jämförelse mellan plan och utfall särskilt
viktig.
Rapportering av djurskyddskontroll
8 § En kontrollmyndighet ska årligen rapportera om sin djurskyddskontroll till
Jordbruksverket. Rapporten ska innehålla de uppgifter som Jordbruksverket begär och
göras enligt de anvisningar som Jordbruksverket lämnar.
Registreringen av kontrollresultatet ska göras senast den 1 februari året efter att
kontrollen har genomförts.
Krav på kompetens
9 § Bestämmelser om kompetens och kompetensförsörjning finns i 8 kap. 2 §
djurskyddslagen (2018:1192) och artikel 6 i förordning (EG) nr 882/20047.
Rapport efter djurskyddskontroll
10 § Utöver vad som anges i artikel 9.2 i förordning (EG) nr 882/20048 ska en
kontrollrapport minst innehålla
1. tid och plats för kontrollen,
2. om och i så fall när kontrollen aviserats i förväg,
3. vilka som var närvarande vid kontrollen,
4. vad kontrollen omfattade
exempelvis vilka djurslag och
vilka
stallavdelningar
eller liknande som kontrollerades
och vad som framkom,
5. kontrollmyndighetens bedömning och de åtgärder som kontrollmyndigheten
avser att vidta med anledning av det som framkom vid kontrollen, samt
6. en allmän information om att kontrollobjektets verksamhet omfattas av
djurskyddslagstiftningen samt att den som är ansvarig för verksamheten är
skyldig att känna till och följa gällande bestämmelser.
11 § Djurhållaren ska få del av kontrollrapporten snarast efter utförd
djurskyddskontroll. Den som har utfört kontrollen ska underrätta djurhållaren om sin
preliminära bedömning i samband med eller då så inte är möjligt snarast efter att
kontrollen avslutats.
6 EUT L 3, 5.1.2005, s. 1 (Celex 32005R0001).
7 EUT L 165, 30.4.2004, s. 1 (Celex 32004R0882).
8 EUT L 165, 30.4.2004, s. 1 (Celex 32004R0882).
SJVFS 2019:14
4
Prioritering av kontrollobjekt
12 § Kontrollmyndigheten ska göra en riskklassificering av kontrollobjekten inom sitt
geografiska verksamhetsområde. Kontroll av objekten ska sedan genomföras med
denna riskklassificering som grund. Klassificeringen ska dokumenteras.
Allmänna råd till 12 §
Länsstyrelsen bör under verksamhetsåret i första hand utföra normala
(planerade) kontroller. Normal kontroll (inklusive uppföljning av dessa) bör
utgöra minst 50 % av antalet genomförda djurskyddskontroller under ett år. Vid
behov av prioritering mellan objekt bör följande grunder för prioritering
användas.
1. tid sedan senaste djurskyddskontrollen,
2. tidigare kända djurskyddsproblem hos
kontrollobjekten, samt
3. stort djurantal eller hantering av ett stort djurantal per tidsenhet.
Av de planerade kontrollerna bör ett antal kontroller, motsvarande 10 %,
utföras på ett slumpmässigt urval av kontrollobjekt.
13 § Alla kontrollobjekt med tillstånd enligt 7 kap. 2 § djurskyddslagen (2018:1192)
ska kontrolleras.
Minst en tredjedel av alla kontrollobjekt ska kontrolleras varje år, i enlighet med
den riskklassificering som gjorts enligt tredje stycket.
Följande faktorer ska användas som grund för riskklassificering av kontrollobjekt
med försöksdjur:
1. antal djur och vilka djurslag som hålls,
2. tidigare kontrollresultat samt
3. information som kan tyda på bristande efterlevnad.
Vid riskklassificeringen av användare av försöksdjur ska, förutom vad som angetts
i första stycket även antal och typ av djurförsök användas som grund.
Kontrollobjekt som håller primater som försöksdjur ska kontrolleras varje år.
Kontroller utöver urval på grund av riskvärdering
14 § Utöver kontroller enligt 12 och 13 §§ ska objekt, utifrån en prioritering,
kontrolleras då det finns anledning att anta att djurskyddslagstiftningen eller beslut
fattade med stöd av lagstiftningen inte efterlevs.
Kontroll ska genomföras före beslut enligt 6 kap. 4 § djurskyddslagen (2018:1192)
och 3 kap. 6 § djurskyddsförordningen (2019:66).
Kontroll av slakteri
15 §
Utöver länsstyrelsens kontroll av slakterier ska
Livsmedelsverkets officiella
veterinärer och officiella assistenter på slakterier, särskilt kontrollera efterlevnaden av
1. förordning (EG) nr 1/2005,9
9 EUT L 3, 5.1.2005 (Celex 32005R0001).
SJVFS 2019:14
5
2. 2 kap. 13 § och 5 kap. 1 §djurskyddslagen (2018:1192) samt 2 kap. 16 § och
5 kap. 1 § djurskyddsförordningen (2019:66),
3. Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:7) om
transport av levande djur,
4. Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:8) om
slakt och annan avlivning av djur, samt
5. Rådets förordning (EG) nr 1099/2009 av den 24 september 2009 om skydd av
djur vid tidpunkten för avlivning.10
Avgift för extra offentlig kontroll
16 § Enligt artikel 28 förordning (EG) nr 882/200411 ska företag med
livsmedelsproducerande djur, och enligt 8 kap. 13 § djurskyddsförordningen (2019:66)
också andra djurhållare debiteras för all den tid som åtgår för genomförande av
kontrollen samt för förberedande och uppföljande administrativt arbete, för analys-
och undersökningskostnader samt för övriga kostnader som extra offentlig kontroll
medför.
Timkostnad ska debiteras med 800 kr/timme och för minst 30 minuter, därefter
debiteras varje påbörjad 30-minutersperiod.
17 § Vid debitering för kontroll enligt 16 § ska kostnaden för restiden fördelas mellan
kontrollobjekten.
Kostnaden för restid som debiteras kontrollobjekten får inte överstiga vad som
skulle ha debiterats vid resa tur och retur länsstyrelsen eller annan plats där
kontrollanten vistas. Längsta tid som får debiteras för resa per kontroll är två timmar.
18 § Påminnelseavgift ska debiteras för skriftlig betalningspåminnelse med samma
belopp som anges i förordningen (1981:1057) om ersättning för inkassokostnader
m.m.
19 § Dröjsmålsränta ska debiteras enligt räntelagen (1975:635) vid försenad
betalning.
Övriga bestämmelser
20 § En kontrollmyndighet som uppmärksammar djurskyddsbrister som på goda
grunder kan antas bero på en viss form av djurhållning, metod, system, utrustning eller
liknande ska anmäla det till Jordbruksverket. Detta gäller inte de brister som
kontrollmyndigheten vet att Jordbruksverket redan har kännedom om.
21 § Om det finns särskilda skäl kan Jordbruksverket medge undantag från
bestämmelserna i dessa föreskrifter.
10 EUT L 303, 18.11.2009, s. 1 (Celex 32009R1099).
11 EUT L 165, 30.4.2004, s. 1 (Celex 32004R0882).
SJVFS 2019:14
6
Denna författning träder i kraft den 1 april 2019, då Statens jordbruksverks
föreskrifter (2008:67) om offentlig djurskyddskontroll upphör att gälla. De allmänna
råden ska gälla från och med samma tidpunkt.
CHRISTINA NORDIN
Helena Elofsson
(Avdelningen för djurskydd och hälsa)
SJVFS 2019:14
7
Bilaga 1
Följande verksamheter omfattas av kravet på registrering i 5 §.
- Djurförsök som har godkänts av en djurförsöksetisk nämnd
-
Djurhållning som omfattas av Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna
råd (SJVFS 2019:18) om nötkreaturshållning inom lantbruket m.m.; Statens
jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:20) om grishållning
inom lantbruket m.m.; Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd
(SJVFS 2019:21) om fårhållning inom lantbruket m.m.; Statens jordbruksverks
föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:22) om gethållning inom lantbruket
m.m.; Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:16)
om uppfödning och hållande av pälsdjur; Statens jordbruksverks föreskrifter
och allmänna råd (SJVFS 2019:23) om fjäderfähållning inom lantbruket m.m.
och Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:24) om
kaninhållning inom lantbruket m.m.
- Fiskodling (endast livsmedelsändamål)
- Handel med djur i detaljistledet (försäljning till konsument)
- Hållande av icke domesticerade djur i hägn och rehabiliteringsverksamhet för
vilt
- Hållning av djur i karantäner (egna sällskapsdjur ingår inte i avsedd
verksamhet)
- Hållning av cirkusdjur i vinterkvarter
- Import och handel med djur i grossistledet
- Livdjursförmedling
- Offentlig förevisning av djur vid anläggningar som är godkända enligt 3 kap.
6 § djurskyddsförordningen (2019:66)
- Regelbunden inhysning av djur vid gränskontrollstationer och utrymmen på
flygplatser, hamnar m.m.
- Renskötsel
- Slakteriverksamhet som bedrivs på anläggning enligt förordning (EG) nr
1099/200912 som är varje anläggning där landlevande djur slaktas och som
faller inom tillämpningsområdet för Europaparlamentets och rådets förordning
(EG) nr 853/2004 av den 29 april 2004 om fastställande av särskilda
hygienregler för livsmedel av animaliskt ursprung13
- Slakt på gård för små och lokala leveranser enligt 24 § Livsmedelsverkets
föreskrifter (LIVSFS 2005:20) om livsmedelshygien
- Sällskapsdjurshållning där kontroll har utförts (tillstånd enligt 6 kap. 4 §
djurskyddslagen (2018:1192) ingår inte i avsedd verksamhet)
- Transport av djur som godkänd transportör enligt Statens jordbruksverks
föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2019:7) om transport av levande djur.
- Undervisning med djur
- Verksamhet med djur hos vaktbolag
- Verksamhet med försöksdjurstillstånd enligt 7 kap. 2 § djurskyddslagen
- Verksamhet med försöksdjur vid anläggningar godkända enligt 7 kap. 30 §
12 EUT L 303, 18.11.2009, s. 1 (Celex 32009R1099).
13 EUT L 139, 30.4.2004, s. 55 (Celex 32004R0853).
SJVFS 2019:14
8
- Verksamhet med tillstånd enligt 6 kap. 4 § djurskyddslagen
- Verksamhet vid seminstationer och spermastationer
Enligt 5 § ska kontrollmyndigheten dessutom ha ett register över personer med
djurförbud enligt 9 kap.1-3 §§djurskyddslagen.