SNFS 1996:14
Statens naturvårdsverks föreskrifter om begränsning av utsläpp av flyktiga organiska ämnen vid hantering av bensin vid depåer
Statens naturvårdsverks
författningssamling
Miljöskydd
ISSN 0347-5301
SNFS 1996:14
MS:96
Utkom från trycket
den 2 september 1996
Statens naturvårdsverks föreskrifter om begränsning
av utsläpp av flyktiga organiska ämnen vid hantering
av bensin vid depåer;
beslutade den 7 juni 1996.
Med stöd av 30 § förordningen (1985:835) om kemiska produkter och efter
samråd med Kemikalieinspektionen föreskriver Statens naturvårdsverk
följande.1
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller fasta anläggningar där bensin lagras eller där
bensin överförs till fordon för transport till bensinstation eller till annan depå.
Definitioner
2 § I dessa föreskrifter har följande ord och uttryck nedan angiven betydelse:
Beteckning
Betydelse
bensin
alla mineraloljederivat med eller utan
tillsatser som har ett ångtryck (Reid) på
27,6 kilopascal eller mer och som är
avsedda för bränsle i mototorfordon, med
undantag för flytande motorgas (LPG)
gas
varje gasformig förening som förångas
från bensin
cistern
stationär behållare vid en depå som
används för lagring av bensin
depå
varje anläggning som används för lagring
eller lastning av bensin i tankbilar,
järnvägsvagnar eller fartyg, inbegripet alla
cisterner på depåns område
1
Jämför rådets direktiv 94/63/EG av den 20 december 1994 om begränsningen av flyktiga
organiska ämnen (VOC) vid lagring av bensin och vid distribution av bensin från depåer till
bensinstationer (EGT nr L 365, 31.12.1994, s.24, Celex 394L0063).
transportbehållare
varje tank som transporteras på väg,
järnväg eller med fartyg och som används
för överföring av bensin från en depå till
en annan eller från en depå till en
bensinstation
bensinstation
varje anläggning där bensin distribueras till
bränsletankar i motorfordon från stationära
lagringcisterner
omsättning
den största sammanlagda årliga mängd
bensin som under något av de tre
föregående åren har lastats ut från en depå
till transportbehållare
gasåtervinningsanläggning
utrustning vid en depå för återvinning av
bensinångor, inbegripet eventuella
bufferttanksystem
fartyg
ett fartyg i inlandssjöfart enligt
definitionen i kapitel 1 i rådets direktiv
82/714/EEG av den 4 oktober 1982 om
tekniska föreskrifter för fartyg i
inlandssjöfart2
mellanlagring av gaser
mellanlagring av gaser i en cistern med
fast tak vid en depå för senare överföring
till och återvinning vid en annan depå;
överföringen av gaser från en cistern till en
annan vid en och samma depå skall inte
betraktas som mellanlagring av gaser
enligt dessa föreskrifter
utlastningsanläggning
varje anläggning vid en depå vid vilken
bensin kan fyllas på transportbehållare;
utlastningsanläggningar för tankbilar
omfattar en eller flera
utlastningsanordningar
utlastningsanordning
varje utrustning vid en depå vid vilken
bensin kan fyllas på i en tankbil
(transportbehållare) i taget
2
EGT nr L 301, 28.10.1982, s. 1 (Celex 282L0714).
befintlig cistern och
cisterner och anläggningar som var i drift
utlastningsanläggning
eller för vilka särskilt byggnads- eller
verksamhetstillstånd enligt svensk
lagstiftning beviljats innan dessa
föreskrifter träder i kraft
ny cistern och
cisterner och anläggningar som inte
utlastningsanläggning
definieras som befintliga.
Cisterner vid depåer
3 § Cisterner vid depåer skall uppfylla följande krav:
1. Ytterväggen och taket på cisterner ovan mark skall vara målade i en färg
som har en värmestrålningskoefficient på minst 70 %.
2. Kraven i punkt 1 gäller inte cisterner som är anslutna till en
gasåtervinningsanläggning som uppfyller kraven enligt dessa föreskrifter.
3. Nya cisterner vid depåer skall vara
- utrustade med fast tak och anslutna till en gasåtervinningsanläggning
som uppfyller kraven enligt dessa föreskrifter, eller
- utrustade med flytande tak, utvändigt eller invändigt, med primära och
sekundära tätningar; tätningarna skall vara utförda (konstruerade och
installerade) så och underhållas så att minst 95 % av gaserna innehålls
jämfört med motsvarande cistern med fast tak utan inre flytande tak
men med tryck-vakuum-ventiler.
4. Befintliga cisterner med utvändiga flytande tak skall vara utrustade med en
primär tätning som täcker det ringformade mellanrummet mellan
cisternväggen och det flytande takets utvändiga omkrets och med en
sekundär tätning över den primära. Tätningarna skall vara utförda så och
underhållas så att minst 95 % av gaserna innehålls jämfört med
motsvarande cistern med fast tak utan inre flytande tak men med
tryck/vakuumventiler.
5. Befintliga cisterner med fast tak skall
- vara anslutna till en gasåtervinningsanläggning som uppfyller kraven
enligt dessa föreskrifter, eller
- ha ett invändigt flytande tak med en primär tätning som är utformad så
och underhålls så att minst 90 % av gaserna kvarhålls jämfört med en
motsvarande cistern med fast tak, utan inre flytande tak och med tryck-
vakuum-ventiler.
6. Kraven enligt punkterna 3-5 gäller inte cisterner med fast tak där
mellanlagring av gaser sker.
Lastning och lossning av transportbehållare vid depåer
4 § Vid överföring av bensin till eller från transportbehållare vid depå gäller
följande:
1. Gaser som förflyktigas vid lastning av transportbehållare skall via en gastät
ledning återföras till en gasåtervinningsanläggning.
2. Den genomsnittliga koncentrationen av flyktiga organiska kolväten i
utsläppen från gasåtervinningsanläggningen - korrigerat för utspädning
under behandlingen - får inte överskrida 35 g/Nm3 som timmedelvärde.
3. Gasåtervinningsanläggningens funktion skall kontrolleras regelbundet.
Minst två gånger årligen skall mätningar genomföras för kontroll av
funktionen. Mätningar skall göras under en hel arbetsdag med normala
förhållanden. Den totala avvikelsen på grund av utrustning, kalibreringsgas
och mätförfaranden får inte överskrida 10 % av mätvärdet. Den utrustning
som används skall kunna mäta koncentrationer ned till 3 g/Nm3.
Precisionen skall vara minst 95 %.
4. Förbindelseledningar och rörinstallationer som ombesörjer transporten av
gas från transportbehållare till återvinningsanläggning skall regelbundet
kontrolleras för att säkerställa att systemet är tätt.
5. Alla depåer med utlastninganläggningar för tankbilar skall vara utrustade
med minst en utlastningsanordning som möjliggör lastning av tankfordon
utformade enligt bilagan till dessa föreskrifter.
6. Kraven enligt punkterna 1-5 gäller inte befintliga depåer med en
bensinomsättning understigande 5 000 m3 per år, ej heller nya depåer
belägna på små, avlägsna öar med en bensinomsättning understigande
5 000 m3 per år.
Undantag
5 § Naturvårdsverket kan medge undantag från bestämmelser i dessa
föreskrifter om det finns särskilda skäl. Ansökan om undantag görs skriftligen
hos Naturvårdsverket.
Ansvar
6 § Bestämmelser om ansvar på grund av överträdelser av dessa föreskrifter
finns i lagen (1985:426) om kemiska produkter.
Bilaga
Tekniska specifikationer för bottenlastning, gasåterföring och
överfyllnadsskydd på Europeiska tankbilar
1. Kopplingar
1.1 Kopplingen för flytande bensin på lastningsarmen skall vara en
honkoppling som passar till en 4 tums (101,6 mm) API-hankoppling
anbragt på fordonet enligt definitionen i
- API Recommended Practice 1004
Seventh Edition, November 1988
Bottenlastning och gasåterföring för MC-306 tankbilar (avsnitt 2.1.1.1,
Type of adapter used for Bottom Loading)
1.2 Kopplingen för gasåterföring på utlastningsanordningens
gasåterföringsslang skall vara en honkoppling med kam och not som
passar till en 4 tums (101,6 mm) hankoppling med kam och not på
fordonet enligt definitionen i
- API Recommended Practice 1004
Seventh Edition, November 1988
Bottenlastning och gasåtervinning för MC-306 tankbilar (avsnitt 4.1.1.2,
Vapour recovery adapter)
2. Lastningsföreskrifter
2.1 Den normala lastningshastigheten per lastningsarm skall vara 2 300 liter
per minut (dock högst 2 500 liter per minut).
2.2 När depån arbetar under hög belastning får utlastningsanordningens
gasåterföringssystem, inbegripet gasåtervinningsanläggningen,
åstadkomma ett mottryck på högst 55 millibar på fordonsidan av
gasåterföringskopplingen.
2.3 Alla godkända fordon med bottenlastning skall vara försedda med en
identifikationsplåt som anger största tillåtna antalet lastningsarmar som
får användas samtidigt för att säkerställa att, vid ett maximalt mottryck i
anläggningen på 55 millibar enligt punkt 2.2, inga gaser släpps ut genom
sektionernas tryck-vakuum-ventiler.
3. Anslutning av fordonets jordförbindelse/överfyllnadsskydd
Utlastningsanordningen
skall
vara
utrustad med en utrustning för
överfyllnadsskydd; ansluten till fordonet skall den ge en säker signal som
visar att lastning får ske, och att ingen av tankbilsfackens
överfyllnadssensorer registrerar en för hög nivå.
3.1 Fordonet skall anslutas till kontrollenheten på utlastningsanordningen via
en 10- polig elkabel av standardtyp. Hankontakten skall vara monterad på
fordonet och honkontakten skall vara monterad på en flexibel kabel som
ansluts till kontrollenheten på utlastningsanordningen.
3.2 Högnivåkännarna på fordonet skall vara antingen termistorsensorer med
2 ledare, optiska sensorer med 5 ledare eller ett motsvarande kompatibelt
system som är felsäkert. (Anm. Termistorerna skall ha negativ
temperaturkoefficient).
3.3 Kontrollenheten på utlastningsanordningen skall passa till fordonssystem
med både 2 och 5 ledare.
3.4 Fordonet skall vara anslutet till utlastningsanordningen genom
överfyllnadssensorenas gemensamma återledning, som skall vara
ansluten till ben nr 10 på hankontakten via fordonets chassi. Ben nr 10 på
honkontakten skall vara ansluten till kontrollenhetens låda, som måste ha
kontakt med utlastningsanordningens jordförbindelse.
3.5 Alla godkända fordon för bottenlastning skall vara försedda med en
identifikationsplåt (se punkt 2.3) som anger den typ av
överfyllnadssensor som används (dvs. 2 eller 5 ledare).
4. Anslutningarnas placering
4.1 Utlastningsanordningen skall uppfylla följande villkor för lastning och
gasåterföring när det gäller fordonsanslutningen:
4.1.1 Höjden på vätskekopplingsanordningarnas mittaxel skall vara 1,4 m
(tom), minst 0,5 m (fylld), med en idealhöjd på 0,7-1,0 m.
4.1.2 Det horisontella avståndet mellan kopplingsanordningarna skall vara
minst 0,25 m (det ideala minimiavståndet är 0,3 m).
4.1.3 Samtliga vätskekopplingsanordningar skall vara belägna inom ett område
som är högst 2,5 m långt.
4.1.4 Kopplingsanordningen för gasåterföring skall helst placeras till höger om
vätskekopplingsanordningarna vid en höjd på högst 1,5 m (tom) och
minst 0,5 m (fylld).
4.2 Jordförbindelse/överfyllningsanslutning skall placeras till höger om
vätske- och gasåterföringskopplingarna vid en höjd på 1,5 m (tom) och
minst 0,5 m (fylld).
4.3 Dessa anslutningar får endast anbringas på en sida av fordonet.
5. Säkerhetsfunktioner
5.1 Jordförbindelse/överfyllnadsskydd
Lastning får inte ske om inte den kombinerade jordförbindelsen/
överfyllnadsenheten har gett signal som tillåter detta.
Vid signal om hög nivå vid fyllning eller om jordförbindelse saknas skall
kontrollenheten på utlastningsanordningen stänga utlastningens
kontrollventil.
5.2 Gasåterföringskontroll
Lastning får inte ske om inte gasåterföringsslangen är ansluten till
fordonet och de gaser som avgår kan flöda fritt in i anläggningens
gasåterföringssystem.
__________
Övergångsbestämmelser
Denna författning träder i kraft två veckor efter den dag då författningen
enligt uppgift på den utkom från trycket.
Bestämmelserna i 3 § punkt 1 skall tillämpas
a) från och med ikraftträdandedagen för nya anläggningar
b) tre år efter ikraftträdandedagen för befintliga anläggningar med en
bensinomsättning överstigande 50 000 m3 per år
c) sex år efter ikraftträdandedagen för befintliga anläggningar med en
bensinomsättning överstigande 25 000 m3 per år men understigande 50 000 m3
per år
d) nio år efter ikraftträdandedagen för alla andra befintliga anläggningar.
Arbetet får dock planeras så att det kan genomföras inom ramen för det
normala underhållet av anläggningen inom en treårsperiod.
Bestämmelserna i 3 § punkterna 4-5 och 4 § punkterna 1, 2 och 5 skall
tillämpas
a) ett år efter ikraftträdandedagen för anläggningar med en
bensinomsättning överstigande 15 000 m3 per år
b) tre år efter ikraftträdandedagen för övriga befintliga anläggningar.
STATENS NATURVÅRDSVERK
ROLF ANNERBERG
Bo Jansson
(Enheten för basindustri)
ALLMÄNNA RÅD
Föreskrifterna grundar sig på Europaparlamentets och Rådets direktiv
94/63/EG,av den 20 december 1994, om begränsning av utsläpp av flyktiga
organiska ämnen (VOC) vid lagring av bensin och vid distribution av bensin
från depåer till bensinstationer.
Till 1 § Endast den fasta anläggningen regleras enligt dessa föreskrifter. De
krav som enligt direktivet ställs på fordon och fartyg kan regleras enligt annan
lagstiftning, nämligen Lagen om transport av farligt gods, Lagen om
brandfarliga och explosiva varor samt Arbetsmiljölagen. Föreskrivande
myndigheter enligt dessa lagstiftningar är Räddningsverket,
Sprängämnesinspektionen och Arbetarskyddsstyrelsen.
Inte heller de krav som ställs om gasåterföring vid bensinstationerna
regleras i dessa föreskrifter. Detta har gjorts i Naturvårdsverkets föreskrifter
SNFS 1996:5.
Andra delar i direktivet som inte omfattas i dessa föreskrifter är
lastningsföreskrifter enligt bilaga 4 till direktivet.
Till 2 § Definitionen av fartyg i rådets direktiv, av den 4 oktober 1982, om
tekniska föreskrifter för fartyg i inlandssjöfart innebär att sjöfart på svenska
vatten inte berörs av detta direktiv.
Till 3 § punkt 1 Kravet på en färg som motsvarar en
värmestrålningskoefficient på minst 70 % innebär att cisternerna måste
vitmålas.
Till 3 § punkterna 2-5 Underhållet bör anges i kontrollprogrammet och
redovisas i de årliga miljörapporterna.
Till 4 § punkt 1 Eftersom bottenlastning miljömässigt är att föredra framför
ovanlastning bör lastning av bensin ske medelst bottenlastning.
Till 4 § punkt 3 Mängden återvunnen bensin bör regelbundet följas upp.
Informationen från en sådan kontroll kan ge en uppfattning om hur väl hela
kedjan av återföring-återvinning fungerar.
Resultaten av kontroller av gasåtervinningsanläggningen samt
uppföljningen av mängden återvunnen bensin bör redovisas i den årliga
miljörapporten.
Till 4 § punkt 4 Läcksökning av gasledningen bör ingå i depåernas allmänna
program för läcksökning.
Till 4 § punkt 5 Kravet innebär att vid depån skall finnas sådan utrustning
(adaptrar) att bilar med de anslutningsdimensioner som anges i bilagan lätt
skall kunna anslutas till de gas och vätskeledningar som förekommer vid depån
samt att överfyllnadsskydd/jordförbindelse lätt kan anslutas.
Observera att de krav som redovisas i bilagan inte ställs enligt dessa
föreskrifter. Syftet med bilagan är att klargöra vilka bestämmelser som EU-
direktivet innehåller för Europeiska tankbilar.
Till 5 § Eftersom föreskrifterna är grundade på EG-direktiv är möjligheterna
till undantag kraftigt begränsade. Vad som i första hand avses är att möjliggöra
för alternativa tekniska åtgärder som ger minst lika god effektivitet som
föreskriftskraven. Ytterligare möjligheter till undantag kan vara tidsanstånd för
genomförande i de fall då de svenska bestämmelserna kräver åtgärder snabbare
än direktivet.