SRVFS 2007:4
Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om länsstyrelsens beredskap för sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning
Statens räddningsverks
författningssamling
Utgivare: Key Hedström, Statens räddningsverk
ISSN 0283-6165
SRVFS
2007:4
Statens räddningsverks allmänna råd och
kommentarer om länsstyrelsens beredskap
för sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen
från en kärnteknisk anläggning
Räddningstjänst och förebyggande åtgärder
enligt lagen om skydd mot olyckor
Statens räddningsverk meddelar föreskrifter och allmänna råd inom följande
lagstiftningsområden:
• Allvarliga kemikalieolyckor
• Brandfarliga och explosiva varor
• Civilt försvar
• Ordning och säkerhet
• Räddningstjänst och förebyggande åtgärder enligt lagen om skydd mot olyckor
• Teknisk kontroll
• Transport av farligt gods
Beställningsadress
Norstedts Juridik AB
Kundservice
106 47 Stockholm
Telefon
E-post
ISSN
08-690 91 90
kundservice@nj.se
0283-6165
Fax Internet
08-690 91 91
www.fritzes.se
1
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
Statens räddningsverks allmänna råd och
kommentarer om länsstyrelsens beredskap
för sanering efter utsläpp av radioaktiva
ämnen från en kärnteknisk anläggning;
beslutade den 7 september 2007.
Enligt 4 kap. 15 § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor ansvarar
länsstyrelsen för sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen från en
kärnteknisk anläggning. Av 4 kap. 21 § förordningen om skydd mot olyckor
framgår att länsstyrelsen efter att ha hört berörda myndigheter, kommuner
och landsting, skall upprätta ett program för räddningstjänst enligt 4 kap. 6 §
lagen (2003:778) om skydd mot olyckor och för sanering enligt vad som
avses i 4 kap. 8 § samma lag.
Dessa allmänna råd har tagits fram efter samråd med Statens jordbruksverk
och Statens strålskyddsinstitut.
Räddningsverkets meddelande (1993:4) med allmänna råd och kommentarer
om länsstyrelsens planläggning och genomförande av saneringsåtgärder
efter utsläpp av radioaktiva ämnen, upphör härmed att gälla.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är inte
tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i en lag, i en förordning
eller myndighetsföreskrifter och att ge generella rekommendationer om deras
tillämpning.
Allmänna råd är markerade med grå bakgrund.
Statens räddningsverk
CARL-AXEL HERMANSSON
Charlotta
Källerfelt
(Avdelningen för stöd till räddningsinsatser)
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
2
Definitioner
I dessa allmänna råd används följande begrepp med nedan angiven
betydelse. Begreppen kan ha annan betydelse i andra sammanhang.
Bakgrundsstrålning
Joniserande strålning från omgivningen. Den naturliga
bakgrundsstrålningen består bland annat av strålning från
marken och rymden.
Joniserande
strålning
Partikelstrålning eller elektromagnetisk strålning med så
hög energi att den kan slå ut elektroner från atomer och
molekyler. En ökad dos av joniserande strålning ökar risken
hos människor och djur för att utveckla cancer i framtiden.
Joniserande strålning kan vid höga doser som erhålls under
kort tid ge akuta skador och fosterskador.
Radioaktivt ämne
Ett ämne vars atomkärnor har överskottsenergi och sänder
ut joniserande strålning vid sönderfall.
Inledning
Med sanering avses i dessa allmänna råd de åtgärder som staten skall vidta
för att göra det möjligt att åter använda mark, vatten, anläggningar och
annan egendom som förorenats med radioaktiva ämnen. Staten är skyldig att
vidta sådana åtgärder endast i den utsträckning det är motiverat med hänsyn
till följderna av utsläppet, det hotade intressets vikt, kostnaderna för insatsen
och omständigheterna i övrigt
1
.
Länsstyrelsens program för räddningstjänst och sanering skall behandla
1. organisation och ledning,
2. samband,
3. strålningsmätning,
4. information till allmänheten,
5. personella och materiella resurser,
6. saneringsmetoder, och
7. andra frågor av betydelse för beredskapen
2
.
Dessa allmänna råd avser endast den del av länsstyrelsens program som
behandlar sanering.
Beredskapen för sanering bör samordnas med beredskapen för
länsstyrelsens räddningstjänst och med länsstyrelsens krisberedskap enligt
förordningen (2002:864) med länsstyrelseinstruktion.
1 Enligt 4 kap. 8 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
2 Enligt 4 kap. 21 § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor.
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
3
För att hålla programmet så aktuellt som möjligt kan länsstyrelsen, då det är
relevant, hänvisa till annan planering inom länsstyrelsen. Programmet bör
uppdateras samtidigt med övriga planer samt när förutsättningarna för
saneringsarbetet förändras.
Organisation och ledning
Länsstyrelsens saneringsorganisation bör vara anpassad till länsstyrelsens
ordinarie organisation och normala arbetssätt. Saneringsorganisationen bör, i
så stor utsträckning som möjligt, utgöras av den personal som normalt arbetar
med beredskaps-, miljö-, informations-, lantbruks- och livsmedelsfrågor.
I samband med saneringsåtgärder kan organisationen behöva utökas med
annan länsstyrelsepersonal och externa experter.
Länsstyrelsen bör planera så att en uthållig saneringsledning kan upprätthållas.
En anpassning till den ordinarie organisationen och det normala arbetssättet
förutsätter att det är möjligt att under en längre tid omprioritera från normal
verksamhet till saneringsuppgifter. Saneringen kan ses som en ny verksamhet
som kan komma att pågå under avsevärd tid.
Av programmet bör framgå hur samverkan med andra län, andra berörda
myndigheter och organisationer skall ske.
Vid sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning
kan regeringen föreskriva eller i särskilda fall besluta att en länsstyrelse skall ta
över ansvaret för saneringen inom flera län eller att någon annan statlig
myndighet skall ta över ansvaret inom ett eller flera län
3
.
Länsstyrelsen ansvarar för sanering oavsett vilken inhemsk eller utländsk
kärnteknisk anläggning som orsakat utsläppet.
Länsledningen
Länsledningen bör bevaka att kunskapen om sanering bibehålls inom
länsstyrelsen.
Länsledningen bör säkerställa att tillgängliga resurser samordnas vid en
sanering.
Länsledningen bör besluta om
− att påbörja och avsluta sanering,
− inriktning för saneringsverksamheten,
3 Enligt 4 kap. 10 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
4
− begäran till Strålskyddsinstitutet om att den nationella
expertgruppen för sanering
4
skall sammankallas,
− ingrepp i annans rätt eller om vem som utöver länsledningen får
besluta om sådant ingrepp
5
, och
− ersättning för utrustning som tagits i anspråk för sanering
6
.
Saneringsledaren
Länsledningen bör utse de tjänstemän inom länsstyrelsen som skall kunna
verka som saneringsledare.
En saneringsledare bör
− ha god regional kännedom,
− ha grundläggande kunskap om joniserande strålning,
− känna till olika saneringsmetoders för- och nackdelar samt deras
inbördes beroende, samt
− ha god kunskap om berörda aktörer och deras uppgifter.
För att upprätthålla beredskapen bör de utsedda saneringsledarna se till att
programmet för sanering uppdateras och finns tillgängligt, samt samverka
med andra län, myndigheter och organisationer.
Vid sanering bör saneringsledaren ha det strategiska ansvaret. Det innebär
bland annat att saneringsledaren bör
− fatta strategiska beslut inom den ram länsledningen ger samt följa
upp hur besluten genomförs,
− ansvara för planeringen och genomförandet av saneringsåtgärderna
samt uppföljningen av åtgärdernas effekt,
− initiera utbildning för berörd personal,
− förbereda informationsåtgärder i samverkan med länsstyrelsens
informationsavdelning, och
− se till att länsledningen hålls underättad om hur verksamheten
fortskrider, samverka med den nationella expertgruppen för
sanering, samt samverka med berörda län, andra myndigheter och
organisationer.
4 Nationella expertgruppen för sanering (NESA) ingår i Strålskyddsinstitutets beredskaps-
organisation och består av representanter från berörda myndigheter och organisationer.
Gruppens medlemmar har expertkunskap om radioaktiva ämnen i miljön, saneringsmetoder,
jordbruks-, skogs- och fiskenäring, hantering av radioaktivt saneringsavfall m.m.
Expertgruppens uppgift är att ge länsstyrelsen råd som rör sanering.
5 Enligt 6 kap. 2 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
6 Enligt 7 kap. 6 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
5
Operativ chef
Den operativa chefen bör ha erfarenhet av stabsarbete och arbetsledning
samt ha kännedom om regionala förhållanden. Den operativa chefen
behöver inte tillhöra länsstyrelsens ordinarie organisation.
Den operativa chefen bör bland annat
− leda fältorganisationernas arbete,
− omsätta saneringsledarens beslut i praktiska termer, och
− se till att stabsledningen hålls underrättad om det pågående
saneringsarbetet och de eventuella problem som uppstår.
Förslag till organisation på regional nivå
Figur 1. Förslag till länsstyrelsens organisation
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
6
Samband
Länsstyrelsens ordinarie sambandsmedel bör användas vid saneringsarbete.
Strålningsmätning
Mätningar av bakgrundsstrålningen bör genomföras regelbundet, till exempel
genom mätning i kommunernas referenspunkter. Med kunskap om den normala
bakgrundsnivån kan man identifiera små ökningar av strålnivån i samband med
ett utsläpp av radioaktiva ämnen.
Som underlag för saneringsåtgärder bör mätningar som visar förekomsten
av radioaktiva ämnen göras. Dessa mätningar bör göras i samråd med den
nationella expertgruppen för sanering och Strålskyddsinstitutet.
Enbart mätningar av strålnivån är inte tillräckligt för att få underlag för beslut
om saneringsåtgärder. Ytterligare mätningar och provtagningar behövs bland
annat för att bestämma nedfallets sammansättning och storlek. Sådana
mätningar kräver specialutrustning och personal med särskild kompetens.
Strålskyddsinstitutet ansvarar för att samordna de nationella mätresurserna.
Information till allmänheten
Vid sanering bör information om planerade, pågående och avslutade åtgärder
ges till saneringsorganisationens personal, allmänheten och övriga berörda.
Informationen bör klargöra vilka geografiska områden som omfattas och vad
som skall åtgärdas. Informationen bör även redovisa grunderna för dessa beslut.
Därutöver bör allmänheten informeras om vilken verkan åtgärderna har och
om vilka andra konsekvenser de medför.
Informationen bör samordnas med berörda myndigheter och organisationer.
Personella och materiella resurser
Saneringsmetoderna bör anpassas till den tekniska utrustning och den personal
man förfogar över. Vid valet av utrustning bör hänsyn också tas till personalens
utbildningsbehov.
Länsstyrelsen bör planera för hur man vid behov skall gå till väga för att
snabbt få tag på aktuell information om tillgängliga resurser
7
.
Personal och teknisk utrustning som behövs för sanering kan hämtas från
samhällets normala resurser. Teknisk utrustning som kan komma att användas
är bland annat sopmaskiner, högtryckstvättar, grävskopor, gräsklippare,
jordbruksmaskiner, transportfordon och andra entreprenadmaskiner.
7 Enligt 6 kap. 8 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
7
Exempel på verksamheter och organisationer med kunskap och utrustning
som kan komma till användning vid sanering är
− kommunala förvaltningar
8
,
− saneringsföretag,
− renhållningsföretag,
− byggföretag,
− kärntekniska anläggningar,
− universitet,
− sjukhus,
− lantbruk,
− centrala myndigheter
8
, och
− frivilliga försvarsorganisationer.
Kompletterande utbildning om strålskydd och saneringsmetoder behövs
dock i de flesta fall.
För att få fram materiella resurser har den myndighet som ansvarar för
saneringen möjlighet att göra ingrepp i annans rätt
9
.
Enskilda personer kan själva utföra saneringsåtgärder inom exempelvis det
egna jordbruket, den egna bostaden och trädgården.
Det finns även möjlighet till internationell hjälp via EU eller från FN:s
kärnenergiorgan, IAEA
10
.
Saneringsmetoder
Det finns tre huvudsakliga saneringsprinciper för att återställa mark, vatten,
anläggningar och egendom efter ett nedfall av radioaktivt ämne, nämligen
− avklingning,
− skärmning, och
− dekontaminering.
Vid avklingning vidtas inga särskilda åtgärder, utan det radioaktiva ämnet
får klinga av på platsen. Området kan i dessa fall behöva utrymmas och
spärras av under kortare eller längre tid.
Vid skärmning tas det radioaktiva materialet inte bort utan den joniserande
strålningen skärmas, till exempel genom att det förorenade jordlagret täcks
8 Enligt 6 kap. 7 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
9 Enligt 6 kap. 2 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
10 International Atomic Energy Agency
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
8
med ren jord eller förs längre ner i jordprofilen. Strålnivån vid ytan blir
därmed lägre.
Vid dekontaminering avlägsnas hela eller delar av det radioaktiva materialet
och deponeras på annan plats.
Exempel på åtgärder som behöver vidtas tidigt för att få önskad effekt, dvs.
inom några veckor efter nedfallet, är att dammsuga och spola trottoarer och
gator, avlägsna snö och klippa gräs. Exempel på åtgärder på längre sikt är
spolning av tak och väggar, bortskaffande av ytskikt och djupplöjning.
Inom jordbruket beror valet av saneringsmetoder till stor del på mark- och
vegetationsförhållanden samt under vilken årstid som nedfallet sker.
Länsstyrelsen bör i sin planläggning fokusera på de saneringsåtgärder som
kräver ett tidigt genomförande.
Andra frågor av betydelse för beredskapen
Regionala förhållanden
De regionala förhållandena avgör hur prioriteringen görs för att anpassa
åtgärder och saneringsmetoder i ett kontaminerat område.
Länsstyrelsen bör känna till hur man vid ett utsläpp snabbt får fram aktuell
information om bland annat
− markanvändning, t.ex. jordbruksmark och renskötselområden,
− livsmedelsproduktion,
− befolkningstäthet,
− boendeformer,
− kommunikationer,
− vattentäkter,
− industristruktur,
− sjukhus,
− skolor och daghem (barn är känsligare för joniserande strålning än
vuxna), och
− annan samhällsviktig verksamhet.
Länsstyrelsen bör göra en övergripande prioritering mellan olika typer av
områden.
Utbildning och övning
Den saneringsutbildning och de övningar som genomförs i beredskapssyfte
bör samordnas med motsvarande utbildning för räddningstjänst vid utsläpp
Allmänna råd
SRVFS
2007:4
9
av radioaktiva ämnen och övrig utbildning i hantering av omfattande
olyckor och kriser.
Det finns vanligtvis mer tid för förberedelser vid sanering än vid räddnings-
insatser. Omfattningen av den utbildning som genomförs i beredskapssyfte
blir därför förhållandevis liten i jämförelse med de utbildningsvolymer det
kan bli fråga om inför faktiska saneringsåtgärder.
I planeringsfasen bör utbildningen riktas mot blivande saneringsledare.
Utbildningen bör ge grundläggande kunskaper om joniserande strålning,
saneringsmetoder, beslutsfattande, berörda aktörer och deras uppgifter samt
informationshantering.
Saneringsövningar bör inriktas på åtgärdsprioritering samt intern och extern
samverkan
11
. Övningarna bör även klargöra ansvar och befogenheter inom
organisationen.
11 Enligt 6 kap. 9 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.