SvKFS 2013:2
Affärsverket svenska kraftnäts föreskrifter och allmänna råd om elberedskap
1
Affärsverket svenska kraftnäts
författningssamling
Utgivare: chefsjurist Bertil Persson, Svenska Kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
ISSN 1402-9049
Affärsverket svenska kraftnäts föreskrifter och
allmänna råd om elberedskap;
beslutade den 4 juli 2013.
Affärsverket svenska kraftnät (Svenska Kraftnät) föreskriver följande med
stöd av 2, 3, 4, 6, 7, 8 och 9 §§ förordningen (1997:294) om elberedskap och
meddelar följande allmänna råd.
Inledande bestämmelse
I dessa föreskrifter ges bestämmelser om beredskapsåtgärder enligt 3 § elbe-
redskapslagen (1997:288), risk- och sårbarhetsanalys enligt 4 § första styck-
et 2 elberedskapslagen, uppgiftslämnande enligt 4 § första stycket 3 elbered-
skapslagen, anmälningsskyldighet enligt 6 och 7 §§elberedskapslagen samt
informationsskyldighet enligt 9 a § elberedskapslagen för den som bedriver
produktion av el, handel med el eller sådan överföring av el som sker med stöd
av nätkoncession enligt 2 kap. 1 § ellagen (1997:857).
Definitioner
1 §
I denna författning avses med
Anläggning:
En fast byggnadskonstruktion på land eller vat-
ten. I anläggning inkluderas bl.a. infrastruktur
för styrnings- och övervakningssystem och tal-
kommunikationer.
Driftcentral:
Fast eller rörlig central för styrning och övervak-
ning av produktionsanläggningar, stationer och/
eller elnät.
Driftkommunikationsnät:
Kommunikationsnät för inhämtning av driftdata
och styrning av anläggningar och/eller enskilda
objekt.
Elnät:
En nätkoncessionsinnehavares sammankopplade
elektriska anläggningar för överföring av el som
innehas med nätkoncession för linje eller med
nätkoncession för område.
Huvudman:
Den som har huvudansvaret för en anläggning
med flera ägare och/eller flera driftansvariga.
SvKFS 2013:2
Utkom från trycket
den 8 augusti 2013
SvKFS 2013:2
2
Kontinuitetshantering:
Att långsiktigt etablera och kontinuerligt vid-
makthålla en förmåga att upprätthålla sin verk-
samhet oavsett vad som inträffar.
Krisledningsplats:
Plats med talkommunikations- och andra stöd-
system som ska användas av krisledningsorgani-
sation eller motsvarande.
Kritiska beroenden
Beroenden som är avgörande för att samhälls-
viktiga verksamheter ska kunna fungera. Sådana
beroenden karaktäriseras av att ett bortfall eller
en störning i levererande verksamheter relativt
omgående leder till sådana funktionsnedsätt-
ningar som kan få till följd att en allvarlig kris in-
träffar. Den drabbade verksamheten känneteck-
nas av att den saknar uthållighet, redundans och
möjlighet att ersätta eller fungera utan den resurs
som fallit bort.
Produktionsanläggning:
Anläggning för att producera elkraft kopplat till
elnät.
Samhällsviktig:
En verksamhet som uppfyller minst ett av följan-
verksamhet
de villkor:
– Ett bortfall av eller en svår störning i verksam-
heten kan ensamt eller tillsammans med mot-
svarande händelser i andra verksamheter på
kort tid leda till att en allvarlig kris inträffar i
samhället.
– Verksamheten är nödvändig eller mycket
väsentlig för att en redan inträffad allvarlig
kris i samhället ska kunna hanteras så att skade-
verkningarna blir så små som möjligt.
Station:
Anläggning med elektrisk utrustning för att
transformera eller fördela elektrisk energi, med
en eller flera transformatorer.
Svagt elnät:
Ett område med svag koppling till överliggande
nät eller ett område med effektbrist.
Sårbarhet:
Oförmåga att motstå eller återhämta sig från en
händelse eller ett tillstånd som utgör en riskkälla.
Vattenregleringsmagasin:
Större vattenmagasin för års- eller säsongsregle-
ring.
Ödrift:
Drift av produktionsanläggningar, stationer och
elnät i delsystem för att försörja ett område eller
en verksamhet med elkraft.
SvKFS 2013:2
3
Beredskapsåtgärder
2 §
Följande åtgärder ska, om Svenska Kraftnät inte beslutar annat, anses
utgöra sådana beredskapsåtgärder som sägs i 3 § elberedskapslagen.
Förebyggande åtgärder
– Anskaffande och förrådsställande av reservmateriel.
– Komplettering av lokala och regionala elnät.
– Komplettering och förstärkning av styr- och reglersystem inklusive kom-
munikationsförbindelser.
– Placering vid nybyggnad med hänsyn till utsatthet för olyckor och allvarli-
ga naturhändelser.
– Förstärkning av fysiskt skydd.
– Förstärkning av IT-säkerhet för styr- och reglersystemets kritiska IT-pro-
cesser (bl.a. brandvägg, kryptering, virusskydd, avbrottsfri kraft).
Åtgärder för att motstå störningar
– Framtagande av strategier, manualer för vidmakthållande av driftrutiner
och reparationsberedskap.
– Utbildning och övning av personal för vidmakthållande av driftrutiner och
reparationsberedskap.
– Installation av reservkraftförsörjning för att öka elsystemets uthållighet.
– Robusthetshöjande teknisk installation i ledningsplatser, produktionsan-
läggningar, elnät, styrsystem och tillhörande kommunikationsförbindelser.
– Införskaffande av reservanläggningar/-system och lagring av dessa.
Åtgärder för att hantera störningar
– Möjliggörande av dödnätstart av produktionsanläggningar.
– Frekvens- och spänningsreglering i produktionsanläggningar.
– Återkylning i kraftvärmeverk.
– Förstärkning av talkommunikation.
– Upprättande av egen plan för hantering av störningar.
– Utveckling och drift av stödsystem för samverkan inom elförsörjningen.
– Utbildning och övning av personal för krisledning.
Åtgärder för höjd beredskap
– Fortifikatoriskt skydd (bergrum, bergnisch, splitterskydd m.m.).
– Upprättande av egen beredskapsplan för höjd beredskap och krig.
– Möjliggörande av dödnätstart av produktionsanläggningar för drift i del-
system för att försörja ett område med elkraft.
– Frekvens- och spänningsreglering i produktionsanläggningar för ödrift.
– Återkylning i kraftvärmeverk för ödrift.
– Säkerställande av elproduktion i kraftvärmeverk och värmekraftverk
genom alternativa matningar av el och vatten.
3 §
En plan för att hantera störningar i den egna verksamheten ska upprät-
tas. Planen ska vara dokumenterad och utgöra ett stöd för att hantera störning-
ar i verksamheten i syfte att minimera konsekvenserna av störningen för
SvKFS 2013:2
4
samhället. Planen ska anpassas till verksamhetens behov och förutsättningar.
Planen ska revideras årligen samt vid behov.
Allmänt råd
Planen kan innehålla en beskrivning av mål för verksamheten, organi-
sation för att hantera störningar, ansvar och mandat, rutiner för larm-
ning och aktivering av organisationen, samverkan och rutiner för rap-
portering till Svenska Kraftnät enligt 4 § första stycket 3 elberedskaps-
lagen. Planen kan också kompletteras med beskrivning av rutiner,
checklistor eller lathundar för att hantera olika riskkällor som identifie-
rats i företagets risk- och sårbarhetsanalys.
4 §
På begäran av Svenska Kraftnät ska särskilda beredskapsplaner upprät-
tas. En beredskapsplan ska innehålla uppgift om hur verksamheten i stort ska
bedrivas under höjd beredskap och krig. Av planen ska framgå hur företagets
behov av personal, materiel, entreprenörer och övriga vid höjd beredskap och
krig knappa resurser kan tillgodoses. Beredskapsplanen ska på begäran redo-
visas till Svenska Kraftnät.
Vid en begäran om att upprätta en beredskapsplan kan Svenska Kraftnät
besluta om att planen ska innehålla andra uppgifter än vad som angivits ovan.
Risk- och sårbarhetsanalyser
5 §
Arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser ska omfatta att på ett systema-
tiskt sätt identifiera, analysera och dokumentera riskkällor som kan påverka
säkerheten i den egna verksamheten, bedöma hur sårbar verksamheten är mot
dessa riskkällor och föreslå åtgärder med anledning av resultatet. Riskkällor
som är av mycket ovanlig karaktär ska inte undantas från analysen. I arbetet
ska även den egna verksamhetens beroenden av andra verksamheter beaktas.
Allmänt råd
Risk- och sårbarhetsanalysen kan omfatta följande moment:
– Identifiering av funktioner/verksamheter som alltid måste fungera
för att en störning inte ska uppstå (Vad ska skyddas?)
– Identifiering av riskkällor som kan påverka/hota dessa funktioner/
verksamheter (Vad kan hända?)
– Riskanalys (Hur sannolikt är det och vad blir konsekvenserna om
det inträffar?)
– Riskutvärdering för att bedöma vilka av de identifierade riskkällor-
na som ska behandlas vidare, vilka åtgärder som ska vidtas för
identifierade risker, osv.
– Bedömning av förmågan att motstå och hantera identifierade risk-
källor, inklusive identifiering av kritiska beroenden.
– Riskbehandling genom identifiering och prioritering av åtgärder
med anledning av analysens resultat.
Arbetet bör samordnas och integreras med riskanalysarbete som
sker i enlighet med annan lagstiftning och utgöra en del av företagets
systematiska säkerhetsarbete och kontinuitetshantering.
SvKFS 2013:2
5
6 §
Risk- och sårbarhetsanalysen ska vara av sådan kvalitet och dokumen-
teras på ett sådant sätt att resultatet kan utgöra underlag för identifiering och
prioritering av åtgärder för att minska risker och sårbarhet eller öka förmågan
att motstå och hantera inträffade störningar.
7 §
Risk- och sårbarhetsanalys ska genomföras årligen.
Uppgiftslämnande avseende den nationella risk- och
sårbarhetsanalysen inom elsektorn
8 §
På begäran av Svenska Kraftnät ska följande uppgifter lämnas till
Svenska Kraftnät som underlag för den nationella risk- och sårbarhetsanaly-
sen för elsektorn:
– Identifierade riskkällor som kan orsaka sådana störningar i elförsörjningen
vilka bedöms kunna medföra svåra påfrestningar på samhället.
– Identifierade kritiska beroenden kopplat till redovisade riskkällor.
– Identifierade brister och sårbarheter kopplat till redovisade riskkällor.
– Identifierade åtgärdsbehov som inte omfattas av uppgiftslämnarens ansvar.
9 §
På begäran av Svenska Kraftnät ska kompletterande information läm-
nas om konsekvenser, sårbarhet, förmåga att motstå och hantera störningar
samt åtgärdsbehov vid riskkällor som identifierats i den nationella risk- och
sårbarhetsanalysen för elsektorn.
Allmänt råd
Den kompletterande informationen kan bl.a. avse fördjupad informa-
tion kring de riskkällor som redovisats till Svenska Kraftnät enligt 8 §
ovan, information om riskkällor som identifierats i Svenska Kraftnäts
analysarbete eller information om riskkällor som regeringen eller
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap gett Svenska Kraftnät i
uppdrag att analysera.
10 §
Följande är undantagna från skyldigheten att lämna uppgifter enligt
4 § första stycket 3 elberedskapslagen:
– Den som bedriver produktion av el om produktionen enbart sker i anlägg-
ningar som inte omfattas av anmälningsskyldighet enligt 7 § elberedskaps-
lagen.
– Den som bedriver överföring av el med stöd av nätkoncession om ingen del
av verksamheten omfattar anläggning med anmälningsskyldighet enligt 7 §
– Den som bedriver handel med el utan eget balansansvarsavtal med Svenska
Kraftnät.
Anmälningsskyldighet
11 §
Följande typer av anläggningar ska vid tillämpningen av 6 § elbered-
skapslagen anses vara av väsentlig betydelse för elförsörjningen;
– Driftcentral för anläggningar som anges nedan.
SvKFS 2013:2
6
– Produktionsanläggning ansluten till
욷110 kV1 och effekt
욷30 MW.
– Produktionsanläggning ansluten till <110 kV1 och effekt
욷10 MW.
– Produktionsanläggning <10 MW om anläggningen ingår i en grupp pro-
duktionsanläggningar koncentrerade till ett visst område och kan utgöra
starteffekt till en annan produktionsanläggning.
– Dammanläggning för produktion och/eller vattenreglering för ovan angiv-
na anläggningar.
– Elnät och stationer med nominell spänning
욷33 kV 1.
– Elnät och stationer med nominell spänning om 11 kV1 och 22 kV1 som för-
sörjer objekt och verksamhet som är av betydelse för totalförsvaret och/
eller regionalt eller nationellt samhällsviktig verksamhet.
– Krisledningsplats för ledning av verksamhet kopplad till ovan angivna an-
läggningar.
– Balansansvarigs ledningsplats för handel med el.
– Driftkommunikationsnät för ovan angivna anläggningar.
– Anläggningar för vilka beredskapsåtgärder har beslutats enligt elbered-
skapslagen.
12 §
Följande typer av verksamhet och verksamhetsförändringar ska vid
tillämpningen av 6 och 7 §§elberedskapslagen anses vara av väsentlig bety-
delse för elförsörjningen;
– Förändringar av personella resurser och lagerhållning av reservmateriel
som påverkar reparationsberedskapen för sådana anläggningar som anges i
11 § ovan.
– Förändring av personella och materiella resurser som påverkar möjligheten
att upprätthålla drift och underhåll vid svåra påfrestningar och höjd bered-
skap.
– Förändring av personella och materiella resurser som påverkar möjligheten
till ödrift och drift av svagt elnät.
– Ändrad verksamhet som leder till att produktionsanläggningar, stationer
och elnät tas i eller ur kommersiell drift, men inte sådan ändrad verksamhet
som är planerad och har en kortvarig återinkoppling/återstart.
– Ändring i verksamhet som kan påverka förmågan att upprätthålla verksam-
heten vid svåra påfrestningar och höjd beredskap.
13 §
En anmälan enligt 6 och 7 §§elberedskapslagen ska, om inte Svenska
Kraftnät medger annat, ske på blankett ”Anmälan om förändring i elförsörj-
ningen”. Blanketten finns intagen som bilaga 1 till dessa föreskrifter. På
begäran av Svenska Kraftnät ska den som undertecknat anmälan styrka sin
behörighet att företräda den anmälningsskyldige.
14 §
Svenska Kraftnät kan besluta om att en anmälan enligt 6 och 7 §§ elbe-
redskapslagen är fullständig även om vissa uppgifter inte lämnats på blanket-
ten, under förutsättning att dessa uppgifter inte är nödvändiga för verkets
prövning av anmälan.
1
Enligt Svensk Standard SS 421 05 01
SvKFS 2013:2
7
15 §
Vid åtgärder i anläggningar med flera ägare får en gemensam anmälan
inlämnas av ägarna eller av den som enligt avtal mellan ägarna är huvudman
för anläggningen.
Informationsskyldighet
16 §
När det har uppstått en sådan störning i elförsörjningen som kan med-
föra svåra påfrestningar på samhället ska Svenska Kraftnät informeras. Infor-
mationen ska innehålla de uppgifter som framgår av den blankett ”Informa-
tion med anledning av störning i elförsörjningen som kan medföra svåra på-
frestningar på samhället” som finns intagen som bilaga 2 till dessa föreskrif-
ter. Informationen ska lämnas på blanketten som ska sändas till Svenska
Kraftnät. Om informationslämnaren är ansluten till det webbaserade rappor-
terings- och lägessystemet Susie ska blanketten ifyllas och sändas med det
systemet. För det fall Susie inte fungerar ska blanketten sändas med e-post till
lagesrapport@svk.se. Om inte heller e-post fungerar ska informationen läm-
nas muntligen till Svenska Kraftnät via telefon på av Svenska Kraftnät särskilt
anvisat telefonnummer eller Rakelmobilnummer.
Allmänt råd
En svår påfrestning på samhället utgör inte en enskild händelse i sig,
exempelvis en olycka, ett sabotage osv. utan är ett tillstånd som kan
uppstå när en eller flera händelser utvecklar sig eller trappas upp till att
omfatta flera delar av samhället. Tillståndet är av en sådan omfattning
att det uppstår allvarliga störningar i viktiga samhällsfunktioner eller
att det hotar grundläggande värden av olika slag i samhället och kräver
att insatser från flera olika myndigheter och organ samordnas för att
kunna hantera situationer och därmed begränsa konsekvenserna. Det
har inte ansetts lämpligt att i elberedskapslagen ge någon exakt defini-
tion av de situationer som avses utan det blir en bedömningsfråga, i det
enskilda fallet, vad som kan anses vara svåra påfrestningar på samhäl-
let. Regeringen har funnit det lämpligt att elberedskapslagen därige-
nom får ett brett tillämpningsområde varigenom man inte riskerar att
utesluta situationer som rimligen bör omfattas av lagens bestämmelser
(se prop. 2011/12:89 s. 14).
17 §
Information enligt 16 § ovan behöver inte lämnas av;
– Den som bedriver produktion av el om produktionen enbart sker i anlägg-
ningar som inte omfattas av anmälningsskyldighet enligt 7 § elberedskaps-
lagen.
– Den som bedriver överföring av el med stöd av nätkoncession om ingen del
av verksamheten omfattar anläggning med anmälningsskyldighet enligt 7 §
– Den som bedriver handel med el utan eget balansansvarsavtal med Svenska
Kraftnät.
18 §
När särskilda skäl föreligger får Svenska Kraftnät medge undantag
från bestämmelserna i dessa föreskrifter.
SvKFS 2013:2
8
1. Denna författning träder i kraft den 1 september 2013.
2. Genom denna författning upphävs Affärsverket svenska kraftnäts före-
skrifter (SvKFS 1997:1) för anmälan enligt 6 och 7 §§elberedskapslagen och
(SvKFS 1997:2) om åtgärder som kan utgöra beredskapsåtgärder enligt elbe-
Mikael Odenberg
Bertil Persson
SvKFS 2013:2
9
SVENSKA KRAFTNÄT | BOX 1200 172 24 SUNDBYBERG | BESÖKSADRESS STUREGATAN 1
TELEFON 08-475 89 90 | TELEFAX 08-475 89 54 | AVBROTTSPLANERING@SVK.SE | WWW.SVK.SE
Sv
K6012, v3.0, 2013-07-04
ANMÄLAN OM FÖRÄNDRINGAR I
ELFÖRSÖRJNINGEN
enligt 6-7 §§elberedskapslagen (1997:288).
Bilaga 1 till SvKFS 2013:2
PERSONUPPGIFTER SOM LÄMNAS I SAMBAND MED ANSÖKAN BEHANDLAS I ENLIGHET MED PERSONUPPGIFTSLAGEN (PUL).
Företag
NAMN
ORG. NR
POSTADRESS POSTNUMMER
POSTORT
BESÖKSADRESS
TELNR
FAXNR
E-POST
Anläggning (6 §)
ANLÄGGNINGENS NAMN/BETECKNING
ANLÄGGNINGENS LOKALISERING, LÄN
ORT
BESKRIVNING AV DEN AKTUELLA FÖRÄNDRINGEN OCH TIDPUNKT FÖR DENNA
(BIFOGA PROJEKT/KRAVBESKRIVNING, RITNINGSUNDERLAG I ERFORDERLIG OMFATTNING)
Verksamhet (7 §)
BESKRIVNING AV DEN AKTUELLA FÖRÄNDRINGEN OCH TIDPUNKT FÖR DENNA
KONTAKT PERSON TELNR
E-POST
Underskrift
ORT OCH DATUM
NAMNFÖRT YDLIGANDE
UNDERSKRIFT
Ifylld blankett skickas till
Svenska Kraftnät
Box 1200
172 24 Sundbyberg
SvKFS 2013:2
10
Sv
K6013, v3.0, 2013-04-11
INFORMATION MED ANLEDNING AV
STÖRNING I ELFÖRSÖRJNINGEN SOM
KAN MEDFÖRA SVÅRA PÅ-
FRESTNINGAR PÅ SAMHÄLLET
enligt 9 a § elberedskapslagen (1997:288)
Bilaga 2 till SvKFS 2013:2
PERSONUPPGIFTER SOM LÄMNAS I SAMBAND MED ANSÖKAN BEHANDLAS I ENLIGHET MED PERSONUPPGIFTSLAGEN (PUL).
Information om störning
BESKRIVNING AV STÖRNINGEN (DET INTRÄFFADE, BEDÖMD ORSAK TILL STÖRNINGEN)
STÖRNINGENS OMFATTNING (BEDÖMD OMFATTNING BEROENDE PÅ DEN INFORMATION SOM FINNS ATT TILLGÅ)
BEDÖMNING AV TIDER FÖR AVHJÄLPNING, ÅTERSTÄLLANDE M.M.
BEHOV AV EXTERNA RESURSER FÖR ATT ÅTGÄRDA/HANTERA STÖRNINGEN (BEDÖMNING AV RESURSLÄGET)
BEDÖMNING AV STÖRNINGENS KONSEKVENSER FÖR DEN EGNA VERKSAMHETEN, ELFÖRSÖRJNINGEN I ÖVRIGT OCH SAMHÄLLET UTIFRÅN
DEN INFORMATION SOM FINNS ATT TILLGÅ.
BESKRIVNING AV VIDTAGNA ÅT GÄRDER MED ANLEDNING AV STÖRNINGEN
BESKRIVNING AV PLANERADE ÅTGÄRDER MED ANLEDNING AV ST ÖRNINGEN
TILLGÄNGLIGA RESURSER FÖR ATT ÅTGÄRDA/HANTERA STÖRNINGEN (BEDÖMNING AV RESURSLÄGET)
REDOVISNING AV VILKA UTANFÖR DEN EGNA ORGANISATIONEN SOM INFORMATIONSLÄMNAREN ÄR BEROENDE AV OCH HAR ELLER
PLANERAR ATT SAMVERKA MED.
ÖVRIGT (HÄR LÄMNAS SÅDAN ÖVRIG INFORMATION SOM BEDÖMS VARA RELEVANT FÖR MOTTAGAREN, BESLUTSFATTANDE M.M.)
Kontaktuppgifter för informationslämnare
FÖRETAG
NAMN
FUNKTION
TELEFONNUMMER/RAKELMOBILNUMMER E-POSTADRESS
Tidpunkt för informationslämnandet
ÅR/MÅNAD/DAG
KLOCKSLAG (TIMME/MINUT)
Ifylld blankett skickas till Svenska Kraftnät via rapporterings- och lägessystemet Susie eller som epost till
lagesrap-
port@svk.se
. Fungerar inte detta ska informationen lämnas muntligen via telefon 08-475 85 00 eller 08-475 71 08.