Inaktuell version

Förordning (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Departement
Försvarsdepartementet
Utfärdad
2008-11-20
Ändring införd
SFS 2008 i lydelse enligt SFS 2009:611
Upphäver
Förordning (2007:857) med instruktion för Statens räddningsverk
Förordning (2007:856) med instruktion för Krisberedskapsmyndigheten
Förordning (2007:1265) med instruktion för Styrelsen för psykologiskt försvar
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2019-06-18

Uppgifter

Verksamhetsområde

1 §  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har ansvar för frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar, i den utsträckning inte någon annan myndighet har ansvaret. Ansvaret avser åtgärder före, under och efter en olycka eller en kris.

[S2]Myndigheten ska

  1. utveckla och stödja samhällets beredskap mot olyckor och kriser och vara pådrivande i arbetet med förebyggande och sårbarhetsreducerande åtgärder,
  2. arbeta med samordning mellan berörda aktörer i samhället för att förebygga och hantera olyckor och kriser,
  3. bidra till att minska konsekvenser av olyckor och kriser,
  4. följa upp och utvärdera samhällets krisberedskapsarbete, och
  5. se till att utbildning och övningar kommer till stånd inom myndighetens ansvarsområde.

Förebyggande och förberedande arbete

2 §  Myndigheten ska i samverkan med myndigheter, kommuner, landsting, organisationer och företag identifiera och analysera sådana sårbarheter, hot och risker i samhället som kan anses vara särskilt allvarliga. Myndigheten ska vidare tillsammans med de ansvariga myndigheterna genomföra en övergripande planering av åtgärder som bör vidtas. Myndigheten ska värdera, sammanställa och rapportera resultatet av arbetet till regeringen.

3 §  Myndigheten ska, i enlighet med de föreskrifter som gäller för området skydd mot olyckor, samordna och utveckla verksamheten inom räddningstjänsten och när det gäller olycks- och skadeförebyggande åtgärder.

[S2]Myndigheten ska samordna arbetet för barns och ungas säkerhet, när det gäller att motverka olycksfall som leder till personskador.

[S3]Myndigheten ska vidare verka för att förebyggande åtgärder mot naturolyckor vidtas.

4 §  Myndigheten ska utveckla och stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera oönskade händelser där farliga ämnen ingår. Myndigheten har, i enlighet med de föreskrifter som gäller för varje område, ansvar för uppgifter inom områdena brandfarliga och explosiva varor, transporter på land av farligt gods, åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor samt sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning.

5 §  Myndigheten ska se till att utbildning inom krisberedskapsområdet tillhandahålls. Myndigheten ska därtill genomföra övningar inom sitt ansvarsområde. Myndigheten ska vid behov stödja Regeringskansliet i utbildnings- och övningsverksamheten inom krisberedskapsområdet.

[S2]Vidare ska myndigheten se till att ledningsmetoder, stödsystem och materiel för räddningstjänst och krishantering utvecklas och tillhandahålls.

6 §  Myndigheten ska stödja och samordna arbetet med samhällets informationssäkerhet samt analysera och bedöma omvärldsutvecklingen inom området. Myndigheten ska rapportera till regeringen om förhållanden på informationssäkerhetsområdet som kan föranleda behov av åtgärder inom olika nivåer och områden i samhället.

Samordning och stöd vid olyckor och kriser

7 §  Myndigheten ska ha förmågan att bistå med stödresurser i samband med allvarliga olyckor och kriser samt stödja samordningen av berörda myndigheters åtgärder vid en kris. Myndigheten ska se till att berörda aktörer vid en kris får tillfälle att

  1. samordna krishanteringsåtgärderna,
  2. samordna information till allmänhet och media,
  3. effektivt använda samhällets samlade resurser och internationella förstärkningsresurser, och
  4. samordna stödet till centrala, regionala och lokala organ i fråga om information och lägesbilder.

[S2]Myndigheten ska ha förmågan att bistå Regeringskansliet med underlag och information i samband med allvarliga olyckor och kriser.

8 §  Myndigheten ska kunna medverka med insatser i Sveriges internationella humanitära verksamhet och får delta i räddnings- och katastrofinsatser vid katastrofer i andra länder som fordrar omedelbara åtgärder. Myndigheten ska även kunna stödja biståndsinsatser som avser humanitär minhantering, stärkande av katastrofberedskap och tidig återuppbyggnad efter katastrofer. Vidare ska myndigheten i samverkan med andra berörda myndigheter och organisationer förbereda så att myndigheten, i en situation då många svenska medborgare eller personer med hemvist i Sverige drabbas av en allvarlig olycka eller katastrof utanför Sverige, med kort varsel i ett inledande skede kan stödja utlandsmyndigheter och de nödställda.

[S2]Myndigheten får besluta om insatser enligt första stycket endast under förutsättning att insatserna finansieras av annan än myndigheten. Myndigheten ska före beslut om insats informera Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) om de åtgärder myndigheten avser att vidta. Vid insatser som rör bistånd ska myndigheten dessutom samråda med Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida).

[S3]Myndigheten ska på regeringens uppdrag kunna stödja internationella insatser inom civil konflikthantering.

9 §  Myndigheten ska i förhållande till Europeiska kommissionen vara Sveriges kontaktpunkt och behörig myndighet för tillämpningen av rådets beslut 2007/779/EG, Euratom av den 8 november 2007 om inrättande av en gemenskapens civilskyddsmekanism. Myndigheten ska ansvara för de uppgifter som åligger Sverige och ska samordna det nationella arbetet med att bygga upp och upprätthålla en insatsberedskap enligt beslutet.

[S2]I uppgiften som behörig myndighet ingår möjligheten att begära bistånd från och lämna bistånd till de länder som deltar i samarbetet inom ramen för rådets beslut. När det gäller miljöräddningstjänst till sjöss ankommer det enligt 12 § förordningen (2007:853) med instruktion för Kustbevakningen i stället på Kustbevakningen att begära bistånd från och lämna bistånd till en medlemsstat i Europeiska unionen.

[S3]Bistånd till sådant som inte är räddningstjänst får endast begäras under förutsättning att biståndet finansieras av annan än Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Bistånd får endast lämnas under förutsättning att den stat som har begärt biståndet garanterat myndigheten full kostnadstäckning för dess insatser. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska före beslut om att begära och lämna bistånd informera Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) om de åtgärder myndigheten avser att vidta.

Uppföljning, utvärdering och lärande

10 §  Myndigheten ska såväl områdesvis som på en övergripande samhällsnivå följa upp och utvärdera krisberedskapen och bedöma om vidtagna åtgärder fått önskad effekt.

[S2]Myndigheten ska kunna göra en samlad bedömning av olycksutvecklingen och det säkerhetsarbete som är kopplat till denna.

11 §  Myndigheten ska se till att erfarenheter tas till vara från inträffade olyckor och kriser. Till stöd för detta ska myndigheten tillhandahålla tvärsektoriella och samlade bilder och bedömningar samt utveckla kompetens och metodik inom området som tillgodoser nationella, regionala och lokala behov.

Forskning och utveckling

12 §  Myndigheten ska beställa, kvalitetssäkra och förmedla forskning och utvecklingsarbete för skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar.

Civilt försvar

13 §  Myndigheten ska företräda det civila försvaret på central nivå i frågor som har betydelse för avvägningen mellan civila och militära behov av samhällets resurser om inte något annat följer av särskilda föreskrifter. Myndigheten ska se till att nödvändiga åtgärder vidtas inom befolkningsskyddet.

Särskilda uppgifter

14 §  Myndigheten ska, förutom genom insatser som avses i 8 § första stycket tredje meningen, på regeringens uppdrag kunna stödja personer med hemvist i Sverige som drabbats av en större katastrof utomlands. Myndigheten ska i det sammanhanget särskilt underlätta kontakterna mellan enskilda och myndigheter, verka för samordning av myndigheters, organisationers och övriga aktörers åtgärder, verka för samordning av den offentliga informationen om den reglering som har betydelse för dem som drabbats samt identifiera behov av särskilda insatser. Förordning (2009:611).

15 §  Myndigheten ska tillsammans med andra berörda aktörer verka för att skapa en sammanhållen information om skydd mot olyckor, krisberedskap och totalförsvar samt om säkerhetspolitik. Myndigheten ska vidare stärka samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser genom samverkan med organisationer med uppgifter inom krisberedskapsområdet.

[S2]Myndigheten ska stödja medieföretagens beredskapsplanering.

16 §  Myndigheten ska införa, förvalta och utveckla radiokommunikationssystemet för skydd och säkerhet (Rakel- systemet).

17 §  Myndigheten ska vara behörig myndighet enligt artikel 56.3 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/36/EG av den 7 september 2005 om erkännande av yrkeskvalifikationer i fråga om det yrke som regleras i 3 kap.10-12 §§ förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor.

17 a §  Myndigheten ska vara Sveriges kontaktpunkt för skydd av europeisk kritisk infrastruktur enligt artikel 10.1 i rådets direktiv 2008/114/EG av den 8 december 2008 om identifiering av, och klassificering som, europeisk kritisk infrastruktur och bedömning av behovet att stärka skyddet av denna. Förordning (2009:611).

18 §  Myndigheten ska samordna deltagande för de svenska myndigheter som bedriver verksamhet inom ramen för den civila beredskapsdelen inom Nato/Partnerskap för fred-samarbetet.

Myndighetsledning

19 §  Myndigheten leds av en myndighetschef.

20 §  Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av högst tio ledamöter.

Särskilda organ

21 §  Inom myndigheten finns en nämnd som ska pröva de frågor om disciplinära åtgärder och avskiljande som regleras i förordningen (2003:477) om utbildning i skydd mot olyckor.

[S2]Nämnden består av myndighetschefen, chefen för den enhet som berörs, en företrädare för de vid myndigheten anställda lärarna samt chefsjuristen. De studerande har rätt att vara representerade i nämnden med en ledamot. Den ledamot som företräder lärarna ska utses och entledigas av den arbetstagarorganisation som är den största med hänsyn till antalet medlemmar bland den personalkategorin. Ledamoten ska utses för två år. Den ledamot som representerar de studerande ska utses för ett år.

[S3]Myndighetschefen är nämndens ordförande. Nämnden är beslutför när ordföranden och minst tre andra ledamöter, varav chefsjuristen ska vara en, är närvarande.

Anställningar och uppdrag

22 §  Generaldirektören är myndighetschef.

23 §  Vid myndigheten finns en överdirektör.

Personalansvarsnämnd

24 §  Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.

Tillämpligheten av vissa förordningar

Avgifter

26 §  Radiokommunikationssystemet för skydd och säkerhet (Rakel- systemet) ska tillhandahållas mot avgift. Myndigheten beslutar om avgiftens storlek för kommuner, landsting och kommersiella aktörer. Regeringen bestämmer avgiften för statliga myndigheter.

27 §  Myndigheten får åta sig att mot avgift utveckla och förvalta tekniskt stöd åt andra myndigheter samt åt kommuner och landsting. Myndigheten beslutar om avgifternas storlek.

28 §  Myndigheten får ta ut avgifter för utbildningar som myndigheten bedriver. Avgifter får inte tas ut för sådana utbildningar som anges i 1 § förordningen (2003:477) om utbildning i skydd mot olyckor, utbildningar som anpassats för deltidsanställda brandmän eller utbildning som ger behörighet att vara räddningsledare enligt 3 kap. 9 § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor. Myndigheten beslutar om avgifternas storlek.

29 §  Myndigheten får, om verksamheten har anknytning till myndighetens uppgifter, mot avgift tillhandahålla

  1. internat- och restaurangtjänster,
  2. konferenslokaler, och
  3. boende för studerande inom myndighetens utbildningsverksamhet.

[S2]Myndigheten beslutar om avgifternas storlek.

30 §  Inkomsterna från avgifter enligt 26-29 §§ disponeras av myndigheten.

Ändringar

Förordning (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

CELEX-nr
32005L0036
Ikraftträder
2009-01-01

Förordning (2009:611) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ändr. 14 §, ny 17 a §
CELEX-nr
32008L0114
Ikraftträder
2009-07-01

Förordning (2009:957) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ny 17 b §
CELEX-nr
32007L0060
Ikraftträder
2009-11-26

Förordning (2010:1901) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
upph. 6 §; ändr. 9 §; ny 11 a §, rubr. närmast före 11 a §
Ikraftträder
2011-01-01

Förordning (2011:482) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ny 18 a §
Ikraftträder
2011-07-01

Förordning (2012:696) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ändr. 26 §
Ikraftträder
2013-01-01

Förordning (2014:1555) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ändr. 8, 9 §§; ny 14 a §
Ikraftträder
2015-03-01

Förordning (2015:1065) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ändr. 11 a, 26 §§; ny 11 b §
Ikraftträder
2016-04-01

Förordning (2016:160) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ändr. 17 §
Ikraftträder
2016-04-15

Förordning (2018:665) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ändr. 11 a §
Ikraftträder
2019-04-01

Förordning (2018:1518) om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Omfattning
ändr. 1, 5, 7, 10, 13 15 §§, rubr. närmast före 7, 13 §§; nya 6, 9 a, 18 b, 18 c, 18 d §§,
Ikraftträder
2018-10-01