Förordning (2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelser
- Departement
- Försvarsdepartementet
- Utfärdad
- 2022-05-19
- Ändring införd
- SFS 2022:525
- Ikraft
- 2022-10-01
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2023-03-01
Civilområdesansvariga länsstyrelser och civilområden
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om de länsstyrelser som är ansvariga för ett civilområde och deras uppgifter inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap.
I 7 a § förordningen (2017:868) med länsstyrelseinstruktion finns bestämmelser om att länsstyrelserna i Norrbottens, Örebro, Stockholms, Östergötlands, Västra Götalands och Skåne län är civilområdesansvariga länsstyrelser. Respektive civilområdes benämning, omfattning, beteckning och civilområdesansvarig länsstyrelse anges i bilagan till denna förordning.
Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen.
2 § Landshövdingen i ett län där länsstyrelsen är civilområdesansvarig är civilområdeschef enligt 7 a § förordningen (2017:868) med länsstyrelseinstruktion.
Civilområdeschefen leder arbetet och ska stödjas av ett beredskapskansli. Kansliet ska ledas av en kanslichef och vara direkt underställt civilområdeschefen.
Bestämmelser om civilområdesansvariga länsstyrelsers uppgifter i andra författningar
3 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna har även uppgifter och befogenheter som framgår av förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor.
I 8 § förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap finns bestämmelser om att de civilområdesansvariga länsstyrelserna inför och vid höjd beredskap ska lämna underlag till Försvarsmakten.
Samverkan mellan civilområden
4 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska ansvara för nödvändig samverkan mellan civilområdena.
Uppgifter inför fredstida krissituationer
5 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska inom civilområdet verka för länsöverskridande samordning av länsstyrelsernas planering och förberedelser för fredstida krissituationer.
Uppgifter vid fredstida krissituationer
6 § Vid fredstida krissituationer som berör flera län inom civilområdet ska den civilområdesansvariga länsstyrelsen ha förmåga att utgöra en gemensam funktion för stöd till länsstyrelsernas hantering av krisen.
Geografiskt områdesansvar
7 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna har ett geografiskt områdesansvar för sitt område när det gäller civilt försvar. Ansvaret avser uppgifter inför och vid höjd beredskap.
Uppgifter inför höjd beredskap
8 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska inför höjd beredskap inom civilområdet verka för att totalförsvaret under höjd beredskap har en enhetlig inriktning.
De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska särskilt
- ta initiativ till att samordna planeringen mellan statliga myndigheter och mellan dessa och Försvarsmakten,
- samverka med Försvarsmakten i frågor som rör totalförsvaret,
- stödja länsstyrelsernas planering och förberedelser inom respektive län, och
- ta initiativ till åtgärder och hålla samman planering och förberedelser av civila aspekter av värdlandsstöd.
Uppgifter vid höjd beredskap
9 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska, som högsta civila totalförsvarsmyndighet inom civilområdet, verka för att största möjliga försvarseffekt uppnås vid höjd beredskap.
De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska särskilt
- samordna de civila försvarsåtgärderna,
- i samråd med Försvarsmakten verka för att det civila och militära försvaret samordnas,
- ansvara för att en samlad lägesbild sammanställs samt hålla regeringen informerad om händelseutvecklingen, tillståndet, den förväntade utvecklingen och tillgängliga resurser och om vidtagna och planerade åtgärder, och
- samordna den civila delen av värdlandsstödet.
10 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska vid höjd beredskap ge länsstyrelserna inom civilområdet vägledning i fråga om inriktning och prioritering av länsstyrelsernas verksamhet i syfte att uppnå en samordning av försvarsansträngningarna och största möjliga försvarseffekt.
11 § De civilområdesansvariga länsstyrelserna ska vid höjd beredskap på alla sätt försöka upprätthålla förbindelse med regeringen, relevanta myndigheter, länsstyrelser inom civilområdet och med övriga civilområdesansvariga länsstyrelser.
Bilaga
Förteckning över civilområdena
Benämning | Omfattning | Beteckning länsstyrelse | Ansvarig |
Norra civilområdet | Länsstyrelserna i Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län | Civo N | Länsstyrelsen i Norrbottens län |
Mellersta civilområdet | Länsstyrelserna i Uppsala, Södermanlands, Västmanlands, Värmlands, Örebro, Dalarnas och Gävleborgs län | Civo M | Länsstyrelsen i Örebro län |
Östra civilområdet | Länsstyrelserna i Stockholms och Gotlands län | Civo Ö | Länsstyrelsen i Stockholms län |
Sydöstra civilområdet | Länsstyrelserna i Jönköpings, Kalmar och Östergötlands län | Civo SÖ | Länsstyrelsen i Östergötlands län |
Västra civilområdet | Länsstyrelserna i Hallands och Västra Götalands län | Civo V | Länsstyrelsen i Västra Götalands län |
Södra civilområdet | Länsstyrelserna i Kronobergs, Blekinge och Skåne län | Civo S | Länsstyrelsen i Skåne län |
Ändringar
Förordning (2022:525) om civilområdesansvariga länsstyrelser
- Ikraftträder
- 2022-10-01