Lag (2025:606) om tillhandahållande och användning av hållbara flygbränslen
- Departement
- Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
- Utfärdad
- 2025-05-28
- Ändring införd
- SFS 2025:606
- Ikraft
- 2025-07-01
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2025-06-05
Lagen kompletterar en EU-förordning
1 § Denna lag kompletterar Europaparlamentets och rådets för- ordning (EU) 2023/2405 av den 18 oktober 2023 om säkerstäl- lande av lika villkor för hållbar lufttransport (ReFuelEU Avi- ation).
EU-förordningen innehåller krav på att
- vid flygplatser tillhandahålla flygbränslen som i viss om- fattning ska
bestå av hållbart flygbränsle,
- tanka hållbara flygbränslen, och
- underlätta tillgången till hållbara flygbränslen.
Prop. 2024/25:118: 1. vid flygplatser tillhandahålla flygbränslen som i viss omfattning ska bestå av hållbart flygbränsle,
Definitioner
2 § Med EU-förordningen avses i denna lag Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2405.
3 § Med luftfartygsoperatör, flygbränsleleverantör, hållbart flygbränsle, syntetiskt flygbränsle, konventionellt flyg- bränsle, flygbränsle, årlig otankad mängd och total årlig otankad mängd avses i denna lag detsamma som i EU- förordningen.
Prop. 2024/25:118: tiskt flygbränsle, konventionellt flygbränsle, flygbränsle, årlig otankad mängd och total årlig otankad mängd avses i denna lag detsamma som i EU-förordningen.
Paragraferna anger vad som i lagen avses med vissa ord och uttryck. De uttryck som anges i 3 § återfinns i EU-förordningen och definieras där i artikel 3.
Undantag från tankningskrav
4 § Frågor om undantag enligt artikel 5.3 i EU-förordningen från förordningens tankningskrav prövas av den myndighet som regeringen bestämmer.
Prop. 2024/25:118: Paragrafen innebär att den myndighet som regeringen bestämmer ges möjlighet att pröva en luftfartygsoperatörs begäran om ett sådant tillfälligt undantag som avses i artikeln. De närmare förutsättningarna framgår av artikel 5.
Övervägandena finns i avsnitt 7.
Tillsyn
5 § Den myndighet som regeringen bestämmer utövar tillsyn över att EU-förordningen och rättsakter som har antagits med stöd av förordningen följs.
6 § Tillsynsmyndigheten har rätt att i den utsträckning som behövs för tillsynen
- ta del av upplysningar och handlingar, och
- få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder.
Prop. 2024/25:118: Paragraferna reglerar tillsyn över att EU-förordningen följs.
När regeringen enligt 5 § bestämmer vilken myndighet som ska utöva tillsyn, kan regeringen fördela tillsynsansvaret så att en myndighet ska ha ansvaret för tillsynen i vissa frågor och en annan myndighet ska ha ansvaret för tillsynen i andra frågor.
I 6 § anges när en tillsynsmyndighet har rätt att kräva att få ta del av upplysningar och handlingar, få tillträde till områden, lokaler och andra ...
7 § Tillsynsmyndigheten får besluta de förelägganden som be- hövs för tillsynen och för att de som omfattas av tillsynen ska fullgöra sina skyldigheter enligt EU-förordningen och de rättsakter som har antagits med stöd av EU-förordningen.
Prop. 2024/25:118: och för att de som omfattas av tillsynen ska fullgöra sina skyldigheter enligt EUförordningen och de rättsakter som har antagits med stöd av EU-förordningen.
Ett beslut om föreläggande får förenas med vite.
I paragrafen regleras myndighetens befogenhet att besluta förelägganden. Ett föreläggande kan innebära en skyldighet att göra något eller ett förbud. De som omfattas av den behöriga myndighetens tillsyn avser samma krets som omfattas av bestämmelserna ...
8 § Polismyndigheten ska på begäran av tillsynsmyndigheten lämna den hjälp som behövs för tillsynen.
- särskilda omständigheter gör att det kan befaras att till- synsåtgärden inte kan utföras utan en polismans särskilda be- fogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387), eller
- det annars finns synnerliga skäl.
Prop. 2024/25:118: 1. särskilda omständigheter gör att det kan befaras att tillsynsåtgärden inte kan utföras utan en polismans särskilda befogenheter enligt 10 § polislagen (1984:387), eller
2. det annars finns synnerliga skäl.
Paragrafen anger att tillsynsmyndigheten har rätt att begära biträde av Polismyndigheten i sin tillsyn om detta är nödvändigt för att kunna genomföra ett tillsynsärende. Det klargörs ...
Avgifter för prövning och tillsyn
9 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om avgifter för att täcka en myndig- hets kostnader för att
- pröva en ansökan om undantag enligt 4 §, och
- utöva tillsyn enligt EU-förordningen, rättsakter som har antagits med stöd av EU-förordningen, denna lag och föreskrif- ter som meddelats med stöd av lagen.
Prop. 2024/25:118: 2. utöva tillsyn enligt EU-förordningen, rättsakter som har antagits med stöd av EU-förordningen, denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
Bemyndigandet avser avgifter för prövning om undantag från EU-förordningens tankningskrav enligt 4 § och tillsyn i anslutning till denna lag, EUförordningen eller rättsakter som utfärdats med stöd av EU-förordningen. Paragrafen utformas enligt Lagrådets förslag.
Övervägandena finns i <a href="https://lagen.nu/prop/2024/25:118#S8" ...
Sanktionsavgifter
10 § En flygbränsleleverantör som inte följer ett krav i arti- kel 4 i EU-förordningen om minimiandel hållbart flygbränsle ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnitts- priset på konventionellt flygbränsle och hållbart flygbränsle per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle som saknas för att minimiandelen ska kunna anses vara uppfylld.
Prop. 2024/25:118: ningen om minimiandel hållbart flygbränsle ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset på konventionellt flygbränsle och hållbart flygbränsle per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle som saknas för att minimiandelen ska kunna anses vara uppfylld.
I paragrafen fastställs beloppet för en sanktionsavgift och hur en sådan avgift ska beräknas.
Paragrafen reglerar hur ...
11 § En flygbränsleleverantör som inte följer ett krav i arti- kel 4 i EU-förordningen om minimiandel syntetiskt flygbränsle ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnitts- priset på syntetiskt flygbränsle och konventionellt flyg- bränsle per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle som saknas för att minimiandelen ska kunna anses vara upp- fylld.
Sanktionsavgiften ska bestämmas med hänsyn till det som sägs i artikel 12.5 i EU-förordningen om att undvika dubbla sanktion- er.
Prop. 2024/25:118: ningen om minimiandel syntetiskt flygbränsle ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset på syntetiskt flygbränsle och konventionellt flygbränsle per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle som saknas för att minimiandelen ska kunna anses vara uppfylld.
Sanktionsavgiften ska bestämmas med hänsyn till det som sägs i artikel 12.5 i EU-förordningen om att undvika dubbla sanktioner. ...
12 § En flygbränsleleverantör som inte följer ett krav i arti- kel 9.2 eller 10 i EU-förordningen genom att lämna vilsele- dande eller felaktig information om hållbart flygbränsle ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset på konventionellt flygbränsle och hållbart flygbränsle per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle som den vilsele- dande eller felaktiga informationen avser.
Prop. 2024/25:118: förordningen genom att lämna vilseledande eller felaktig information om hållbart flygbränsle ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar skillnaden mellan det årliga genomsnittspriset på konventionellt flygbränsle och hållbart flygbränsle per ton multiplicerat med det antal ton flygbränsle som den vilseledande eller felaktiga informationen avser.
I paragrafen fastställs beloppet för en sanktionsavgift och hur en sådan avgift ska beräknas. ...
13 § En luftfartygsoperatör som inte följer ett tankningskrav i artikel 5 i EU-förordningen ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar det årliga genomsnittspriset på flygbränsle per ton multiplicerat med den totala årliga otankade mängden.
Prop. 2024/25:118: förordningen ska betala en sanktionsavgift som är dubbelt så hög som det belopp som motsvarar det årliga genomsnittspriset på flygbränsle per ton multiplicerat med den totala årliga otankade mängden.
I paragrafen fastställs beloppet för en sanktionsavgift och hur en sådan avgift ska beräknas.
Paragrafen reglerar hur en sanktionsavgift ska beräknas om en luftfartygsoperatör inte uppfyller skyldigheten att tanka en viss mängd hållbart flygbränsle vid en unionsflygplats. ...
14 § För en upprepad överträdelse får sanktionsavgiften be- stämmas till ett belopp som beräknas enligt 10-13 §§ med ett tillägg om högst 10 procent.
Prop. 2024/25:118: Bestämmelsen ger utrymme för att den som upprepar en överträdelse som tidigare har medfört att en sanktionsavgift tagits ut ska kunna avgiftsbeläggas med en större avgift än som annars följer av 10–13 §§. Markeringen mot att det är en upprepad överträdelse kommer till uttryck som ett tillägg till den ordinarie avgiften. Tillägget får uppgå till högst tio procent av den ordinarie avgiften.
Övervägandena finns i av avsnitt ...
Prövning av sanktionsavgift
15 § Den myndighet som regeringen bestämmer prövar frågor om sanktionsavgifter.
Prop. 2024/25:118: Enligt paragrafen är det regeringen som bestämmer den myndighet som i egenskap av behörig myndighet ska pröva frågor om sanktionsavgifter. Regeringen kan bestämma att en myndighet ska pröva frågor om sanktionsavgifter för flygbränsleleverantörer och att en annan myndighet ska pröva sanktionsavgifter för luftfartygsoperatörer.
Övervägandena finns i avsnitt 9.5.
16 § En sanktionsavgift får inte tas ut om överträdelsen om- fattas av ett föreläggande som har förenats med vite och över- trädelsen ligger till grund för en ansökan om utdömande av vi- tet.
Prop. 2024/25:118: läggande som har förenats med vite och överträdelsen ligger till grund för en ansökan om utdömande av vitet.
Paragrafen syftar till att hindra dubbla förfaranden och sanktioner för en och samma överträdelse, dvs. ett s.k. dubbelprövningsförbud.
Om ett vitesföreläggande inte följs, kan den behöriga myndigheten välja att ansöka om utdömande av vitet eller att besluta om en sanktionsavgift om förutsättningarna för det är uppfyllda. När en domstolsprocess om utdömande ...
17 § En sanktionsavgift får tas ut endast om den som anspråket riktas mot, inom fem år från tidpunkten för överträdelsen, har delgetts en upplysning om att myndigheten överväger att fatta ett sådant beslut.
Prop. 2024/25:118: fem år från tidpunkten för överträdelsen, har delgetts en upplysning om att myndigheten överväger att fatta ett sådant beslut.
Paragrafen reglerar preskriptionstiden för sanktionsavgifter och kravet på delgivning.
Bestämmelser om delgivning finns i delgivningslagen (2010:1932). Övervägandena finns i avsnitt 9.5.
18 § Om överträdelsen är ursäktlig eller det av någon annan anledning är oskäligt att ta ut en sanktionsavgift, ska avgif- ten helt eller delvis sättas ned.
Prop. 2024/25:118: Paragrafen behandlar möjligheten till nedsättning av sanktionsavgift samt anger närmare förutsättningar för detta.
En överträdelse kan exempelvis vara ursäktlig om det varit närmast omöjligt för den avgiftsskyldige att upptäcka överträdelsen eller om det är fråga om rena engångsföreteelser som inte ger intryck av att vara särskilt kvalificerade. Avsikten är däremot inte att sanktionsavgiften ska sättas ned på grund av bristande kännedom om reglerna eller bristande rutiner eller ...
Betalning av sanktionsavgift
19 § En sanktionsavgift ska betalas till den myndighet som har beslutat att ta ut avgiften. Avgiften ska betalas senast 30 dagar efter det att beslutet har fått laga kraft. Avgiften tillfaller staten.
Om sanktionsavgiften inte har betalats i rätt tid, ska myndig- heten ta ut en dröjsmålsavgift enligt lagen (1997:484) om dröjsmålsavgift och begära indrivning av sanktionsavgiften och dröjsmålsavgiften.
Prop. 2024/25:118: avgiften. Avgiften ska betalas senast 30 dagar efter det att beslutet har fått laga kraft. Avgiften tillfaller staten.
Om sanktionsavgiften inte har betalats i rätt tid, ska myndigheten ta ut en dröjsmålsavgift enligt lagen (1997:484) om dröjsmålsavgift och begära indrivning av sanktionsavgiften och dröjsmålsavgiften.
Paragrafen behandlar betalningsskyldighet efter det att ett beslut om sanktionsavgift ...
Överklagande
20 § Följande beslut får överklagas till allmän förvaltnings- domstol:
- beslut i frågor om undantag från tankningskrav enligt 4 §,
- beslut om föreläggande enligt 7 §, och
- beslut om att ta ut en sanktionsavgift enligt denna lag.
Andra beslut enligt denna lag eller enligt EU-förordningen får inte överklagas.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Prop. 2024/25:118: Övervägandena finns i avsnitt 10.
Ändringar
Lag (2025:606) om tillhandahållande och användning av hållbara flygbränslen
- Förarbeten
- Rskr. 2024/25:213, Prop. 2024/25:118, Bet. 2024/25:TU13
- Ikraftträder
- 2025-07-01