AFS 2012:7
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2005:1) om mikrobiologiska arbetsmiljörisker – smitta, toxinpåverkan, överkänslighet
3
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i
Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2005:1)
om mikrobiologiska arbetsmiljörisker – smitta,
toxinpåverkan, överkänslighet samt allmänna
råd om tillämpningen av föreskrifterna;
beslutade den 20 november 2012.
Arbetsmiljöverket föreskriver
1
med stöd av 18 § arbetsmiljö förordningen
(1977:1166), i fråga om Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2005:1) om mikro -
biologiska arbetsmiljörisker – smitta, toxinpåverkan, överkänslighet,
dels att bilagorna 3 A och 3 B ska upphöra att gälla,
dels att mellanrubriken före 18 § ”Ytterligare bestämmelser för arbete med
smittrisk” ska utgå,
dels att 1, 3, 6, 11, 14–16, 17–20, 22 och 24 §§ samt att underrubrikerna när-
mast före 1, 18, 20, 21 och 22 §§ ska ha följande lydelse,
dels att mellanrubriken före 4 § ”Allmänna bestämmelser” ska sättas när-
mast före underrubriken till 1 §,
dels att det ska införas fyra nya paragrafer, 8 a och 16 a–c §§, av följande
lydelse.
Arbetsmiljöverket beslutar i fråga om de allmänna råden till föreskrifterna
dels att kommentarerna till 7 § sista stycket, bilaga 3 A och bilaga 3 B ska
upphöra att gälla,
dels att mellanrubriken före till 18 § ”Kommentarer till Ytterligare bestäm-
melser för arbete med smittrisk”, liksom det därefter följande inledande
stycket, ska utgå,
dels att mellanrubriken före till 4 § ”Till Allmänna bestämmelser” ska sät-
tas närmast före underrubriken till 1 §,
dels att kommentarerna till 1 §, 3 § om Definitionen av sterilisering, 6 § 3,
10 § 6 stycket, 11 §, 12 § 2 stycket, 16 §, 17–19 §§, 22 § och 24 § samt avsnittet
”Bakgrund” ska ha följande lydelse,
1
Jfr rådets direktiv 2010/32/EU av den 10 maj 2010 om genomförande av det ram avtal
om förebyggande av stick- och skärskador inom hälso- och sjukvården som ingåtts av
Hospeem och Epsu (EUT L 134, 1.6.2010, s. 66 Celex 32010L0032).
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2012:7
Utkom från trycket
den 7 december 2012
AFS 2012:7
4
dels att avsnittet ”Blodsmitta” ska bytas ut mot avsnittet ”Blodburen smit-
ta” av följande lydelse,
dels att det ska införas nya kommentarer till 8 a, och 16 a–c §§ av följande
lydelse.
Allmänna bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller verksamhet där det finns risk att smittämnen
eller andra biologiska agens orsakar ohälsa eller olycksfall i arbetet.
3 § I dessa föreskrifter används följande beteckningar med nedan angiven
betydelse.
Mikrobiologiska arbetsmiljörisker
Risker för skador eller ohälsa som
orsakas av kontakt med smittämnen
eller andra biologiska agens i arbets-
miljön.
Biologiska agens
Agens/påverkande faktorer av föl-
jande slag:
a) mikroorganismer, dvs. mikrobio-
logiska enheter, som kan föröka sig
eller överföra genetiskt material,
b) cellkulturer av flercelliga organis-
mer,
c) lägre förökningsbara enheter, däri-
bland virus och prioner,
d) humana invärtesparasiter samt
e) beståndsdelar av eller substanser
producerade av agens enligt a) till d)
när de förekommer i anslutning till
dessa agens.
Ohälsa
Infektion, toxinpåverkan, överkäns-
lighet eller annan skadlig påverkan
orsakad av biologiskt agens.
5
AFS 2012:7
Användning av biologiska agens
Odling, anrikning och liknande
avsiktlig användning av biologiska
agens.
Arbetsområde
Ett avgränsat område inom arbets-
platsen där risk för visst slag av skad-
lig exponering för biologiska agens
bedömts föreligga.
Riskklass
Den klass ett biologiskt agens hänförs
till när det klassificerats enligt krite-
rierna i bilaga 2 A avseende förmåga
att orsaka infektion och hur allvarliga
följderna kan bli.
Skyddsnivå
Den uppsättning av skyddsåtgärder,
enligt bilaga 3 C, som är anpassade
för användning av biologiska agens
med likartade risker.
Smittämne
Biologiskt agens som kan orsaka
infektion hos människa, dvs. bio-
logiskt agens i riskklass 2 eller högre
enligt kriterierna i bilaga 2 A.
Infektionsdos
Den mängd av ett smittämne som
normalt krävs för att etablera en
infektion.
Oönskad händelse
Händelse som lett till eller skulle kun-
na ha lett till ohälsa eller olycksfall
orsakat av biologiskt agens.
Dekontaminering
Behandling för att avdöda, inaktivera
eller reducera mängden av biologiska
agens så att de inte orsakar skada.
Desinfektion
Behandling som reducerar antalet
livsdugliga biologiska agens.
Sterilisering
Behandling för att åstadkomma från-
varo av livsdugliga biologiska agens.
AFS 2012:7
6
Mikrobiologisk
luftförorening
Biologiska agens, som finns i luft i en
halt som kan medföra ohälsa.
6 § Arbetet ska planeras, organiseras och bedrivas så att biologiska agens
elimineras eller reduceras till en tillräckligt låg nivå, för att inte orsaka ohäl-
sa eller olycksfall.
Härvid ska de åtgärder som anges i punkterna 1–6 nedan övervägas i den
ordning som de är uppställda.
1. Biologiska agens med så liten risk som verksamheten medger väljs.
2. Oönskad förekomst och tillväxt av biologiska agens förebyggs.
3. Arbetsmetod, process och teknisk anordning väljs och utformas så att
uppkomst av mikrobiologiska arbetsmiljörisker motverkas.
4. Åtgärder vidtas så nära källan som möjligt för att begränsa spridning av
biologiska agens.
5. Antalet personer som kan bli påverkade hålls så lågt som möjligt.
6. Personlig skyddsutrustning används.
…
8 a § Om riskbedömningen i verksamheter som omfattas av 22 och 24 §§
visar risk för stick- eller skärskador ska vassa föremål som är avsedda att an-
vändas på människor eller djur och som kan komma i kontakt med kropps-
vätskor vara försedda med en fungerande integrerad säkerhetsfunktion.
Syftet är att minska risken för stick- och skärskador på användaren. Detta
gäller om produkter med fungerande integrerade säkerhetsfunk tioner finns
framtagna för ändamålet och är tillgängliga på marknaden.
11 § Hantering och överlämnande av avfall och kontaminerat material, ska
ske enligt på förhand uppgjorda rutiner för att undvika hälsorisker.
Kontaminerat avfall ska förpackas säkert så att inget kan läcka ut. Blod
och andra kroppsvätskor som inte är dekontaminerade ska transporteras på
ett säkert sätt och så att spill eller läckage inte uppkommer.
Vassa föremål som använts på människor eller djur ska hanteras och över-
lämnas så att de inte orsakar skada eller riskerar att överföra smitta.
Behållare för stickande och skärande avfall ska vara säkra mot genom-
brott av vassa föremål. Sådana behållare får inte återanvändas.
Den som transporterar eller omhändertar avfall och kontaminerat mate-
rial, ska i förväg få nödvändig information om materialet samt om riskerna
med dess hantering och behovet av skyddsåtgärder.
7
AFS 2012:7
14 § Arbetsgivaren ska se till att den som leder arbetet och alla arbets-
tagare som kan komma att utsättas för mikrobiologiska arbetsmiljörisker
har lämplig utbildning och tillräckliga kunskaper om de biologiska agens
som förekommer i verksamheten. Ny och tillfällig personal ska få introduk-
tionsutbildning när de börjar sitt arbete. Utbildningen och kunskaperna ska
uppdateras vid behov.
Den som kan komma att exponeras för kroppsvätskor från människor
eller djur i verksamheter där 22 och 24 §§ gäller ska ha särskild utbildning.
Utbildningen ska ge kunskaper om
– god hygienisk arbetsmiljöpraxis,
– rutiner som ska finnas enligt 16 §,
– hur man hanterar vassa föremål och kontaminerat material, även som
avfall,
– hur man använder säkra produkter för att skydda sig mot stick- och
skärskador,
– betydelsen av vaccinationer och
– hur man minskar risken för smitta om en oönskad händelse har inträf-
fat.
Alla som utför arbete som kan medföra risker orsakade av biologiska
agens på arbetsplatsen ska få tillräcklig information om dessa risker och hur
man ska undvika dem.
15 § Arbetsgivaren ska se till att arbetstagarna har fått hanterings- och
skyddsinstruktioner om hur arbetet ska kunna utföras med betryggande
säkerhet. Arbetsgivaren ska försäkra sig om att instruktionerna uppfattats
på ett riktigt sätt av alla berörda och att de följs.
Instruktionerna ska också omfatta åtgärder som behövs för att skydda
andra än dem som instruktionerna riktar sig till.
Instruktioner ska upprepas vid behov och ses över i samverkan mellan
arbetsgivare och arbetstagare för att anpassas till nya eller ändrade förhål-
landen. Om brister uppmärksammas ska instruktionerna ändras.
Hanterings- och skyddsinstruktioner ska vara skriftliga för användning
av smittämnen och i övrigt när det behövs för att förebygga ohälsa eller
olycksfall. Sådana skriftliga instruktioner ska alltid finnas på arbetsstället.
Instruktionerna ska alltid innehålla de åtgärder som ska vidtas vid oönska-
de händelser.
16 § Arbetsgivaren ska se till att det finns beredskap för åtgärder vid oöns-
kade händelser.
AFS 2012:7
8
Arbetsgivaren ska se till att det finns rutiner för
– rapportering av oönskade händelser och löpande dokumentation av
dem,
– åtgärder för att begränsa följderna vid oönskade händelser,
– samverkan med berörda för att utreda orsakerna till oönskade händel-
ser eller ohälsa och
– åtgärder för att undvika att oönskade händelser eller ohälsa uppkom-
mer.
Åtgärder vid oönskade händelser ska övas regelbundet. Övningarna ska
varieras utifrån tänkbara händelser.
16 a § Arbetstagare ska snarast till arbetsledningen rapportera dels oöns-
kade händelser, dels ohälsa som kan ha samband med de biologiska agens
som förekommer på arbetsplatsen.
16 b § Om den oönskade händelsen innebär risk för smittöverföring, ska
arbetsgivaren se till att den som råkat ut för den oönskade händelsen ome-
delbart tas om hand. I åtgärderna ska även ingå kontakt med medicinsk
expertis för bedömning av behov av postexpositionsprofylax och medicins-
ka kontroller.
16 c § En särskild beredskapsplan ska finnas för åtgärder vid händelser
som kan medföra att smittämnen i riskklasserna 3 eller 4 orsakar allvarlig
eller omfattande skada. Den ska inkludera utrymningsplan. Alla som kan bli
berörda ska informeras om planen. Åtgärder enligt beredskapsplan, inklu-
sive utrymningsplan, ska övas minst årligen.
17 § Arbetsgivaren ska vid behov och utan kostnad för arbetstagarna
erbjuda vaccination och andra medicinska förebyggande åtgärder och kon-
troller om arbetstagarna kan ha utsatts för eller riskerar att utsättas för skad-
lig exponering för smittämnen eller andra biologiska agens.
Skyltning och märkning vid arbete med smittrisk
18 § Skyltar med varselmärkning ska finnas vid ingångar till lokaler eller
arbetsområden med användning av smittämnen. Skyltar ska vara utformade
som skylt för smittrisk enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om skyltar och
signaler för hälsa och säkerhet under arbete, se figur 1. Dessutom ska det
finnas uppgift om riskklass eller skyddsnivå, texten ”Smittrisk” samt den
övriga tilläggsinformation som behövs. Skyltar som avser smittämnen i risk-
9
AFS 2012:7
klasserna 3 och 4 enligt kriterierna i bilaga 2 A ska dessutom ha uppgifter
om tillträdesrestriktioner och om kontaktperson.
Skyltar enligt första stycket ska också finnas vid ingång till vårdenhet,
där det finns människor eller djur som är eller misstänks vara infekterade
av smittämnen i riskklass 4 samt riskklass 3, om det finns risk för luftburen
smitta eller om smittrisken annars är stor.
Figur 1.
19 § Material, behållare och annan utrustning, som innehåller smittämnen
ska märkas. Märkningen ska vara utformad i överensstämmelse med skylt
för smittrisk enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om skyltar och signaler
för hälsa och säkerhet under arbete, se 18 § figur 1. Dessutom ska texten
”Smittrisk” eller ”Smittförande”, uppgift om innehåll, ansvarig person samt
övriga uppgifter som behövs för att förebygga ohälsa finnas med.
Om det kan ske utan risk för ohälsa får man utesluta sådana uppgifter,
som är allmänt kända på platsen där de förekommer. Endast om arbets-
givaren har sett till att arbetstagarna arbetar på ett sådant sätt att de inte kan
komma i kontakt med människors eller djurs blod eller andra kroppsväts-
kor, får arbetsgivaren utesluta märkning av provtagningsrör inom verksam-
heten.
Behållare för avfall som utgörs av vassa föremål som använts på männi-
skor eller djur ska märkas med orden stickande/skärande avfall.
Förpackning för transport av farligt gods behöver inte märkas enligt för-
s ta stycket om den är märkt i enlighet med regler om transport av farligt
gods, klass 6.2, smittförande.
Gravida och smittrisker
20 § En arbetstagare, som har underrättat arbetsgivaren om att hon är gra-
vid, får inte sysselsättas i arbete där hon riskerar att exponeras för rubella
eller toxoplasma, om en bedömning enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter
om gravida och ammande arbetstagare har visat att exponeringen innebär
risk för skadlig inverkan på graviditeten eller för annan ohälsa.
AFS 2012:7
10
Register vid exponering för smittämnen
2
God hygienisk arbetsmiljöpraxis
22 § God hygienisk arbetsmiljöpraxis ska tillämpas vid vård- och omvård-
nadsarbete och i verksamheter där man kan komma i kontakt med blod och
andra kroppsvätskor från människor. God hygienisk arbetsmiljöpraxis gäl-
ler också i verksamheter inom djurens hälso- och sjukvård.
God hygienisk arbetsmiljöpraxis innebär att
– iaktta renlighet och god ordning,
– undvika ringar, armband, löst hängande hår och annat som kan försvå-
ra god hygien och bidra till smittspridning,
– använda handskar vid risk för kontakt med kroppsvätskor,
– använda skyddskläder vid vård- och omvårdnadsarbete i nära kontakt
med personer och i nära kontakt med djur vid verksamhet inom djurens
hälso- och sjukvård,
– vid behov använda visir eller motsvarande vid risk för stänk av kropps-
vätskor,
– använda andningsskydd vid risk för allvarlig luftburen smitta,
– ta hand om spill på ett säkert sätt och vid behov desinfektera kontami-
nerat område,
– desinfektera händerna före rent och efter orent arbete samt efter att ha
använt handskar,
– om det behövs ska man tvätta händerna innan man desinfekterar dem,
– använda de tekniska hjälpmedel som behövs för att undvika smitta,
– hantera vassa föremål, som använts på människor eller djur, på ett
säkert sätt och genast lägga dem i behållare avsedda för stickande/skärande
avfall,
– aldrig sätta tillbaka skyddshylsan på en kanyl eller ett annat vasst före-
mål som använts på människor eller djur och
– ha rutiner för åtgärder vid oönskade händelser.
Ytterligare åtgärder ska vidtas om riskbedömningen visar att det behövs.
Det ska finnas särskilda rutiner för provtagning och hantering av biologiskt
material från människor eller djur, med beaktande av möjliga smittrisker.
24 § Vid arbete på laboratorier där man hanterar kroppsvätskor eller annat
material från människor eller djur samt vid all användning av biologiska
agens ska god mikrobiologisk praxis tillämpas.
God mikrobiologisk praxis innebär att
– iaktta renlighet och god ordning,
2
Ändringen innebär att denna underrubrik placeras över 21 §.
11
AFS 2012:7
– undvika ringar, armband, löst hängande hår och annat som kan försvå-
ra god hygien och bidra till smittspridning,
– inte äta, dricka, applicera kosmetika, använda tobaksvaror eller hantera
livsmedel inom arbetsområdet,
– inte munpipettera eller i övrigt arbeta på sådant sätt att biologiska agens
riskerar att hamna i munnen,
– undvika bildning och spridning av aerosoler, spill och stänk,
– ta hand om spill på ett säkert sätt och desinfektera kontaminerat områ-
de,
– använda de tekniska hjälpmedel som behövs för att undvika smitta,
– så långt möjligt undvika att använda vassa föremål,
– hantera vassa föremål, som varit i kontakt med smittämnen eller kropps-
vätskor eller använts på människor eller djur, på ett säkert sätt och genast
lägga dem i behållare avsedda för stickande/skärande avfall,
– aldrig sätta tillbaka skyddshylsan på en kanyl eller ett annat vasst före-
mål som använts på människor eller djur eller som kommit i kontakt med
smittämnen eller kroppsvätskor,
– hantera kulturer i slutna kärl eller på annat sätt för att hindra spridning,
– använda skyddskläder inom, men inte utanför, arbetsområdet,
– använda handskar om man riskerar att komma i kontakt med smittäm-
nen eller kroppsvätskor,
– tvätta, och/eller desinfektera, händerna efter avslutat arbete och efter
att ha tagit av handskar och
– ha rutiner för åtgärder vid oönskade händelser.
1. Denna författning träder i kraft den 1 maj 2013.
2. Genom denna författning upphävs Arbetarskyddsstyrelsens kungörel-
se med föreskrifter (AFS 1986:23) om skydd mot blodsmitta.
MIKAEL SJÖBERG
Jens Åhman
Anna Middelman
AFS 2012:7
12
Bakgrund
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är
inte tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i föreskrifterna,
t.ex. upplysa om lämpliga sätt att uppfylla kraven, visa exempel på prak-
tiska lösningar och förfaringssätt samt ge rekommendationer, bakgrunds-
information och hänvisningar. Arbetsmiljöverket och andra kan också ge
ut annat vägledningsmaterial till stöd för dem som skall bedöma risker och
välja åtgärder för att följa föreskrifterna.
EG-direktivet 2000/54/EG är en sammanslagning av direktivet 90/679/
EEG, om skydd för arbetstagare mot risker vid exponering för biologiska
agens i arbetet, och direktiven för ändringar av detta genom direktiven
93/88/EEG, 95/30/EG, 97/59/EG och 97/65/EG.
EU-direktivet 2010/32/EU genomför ett ramavtal mellan arbetsmarkna-
dens parter på vårdsidan, HOSPEEM och EPSU, som gjorts om till rådets
direktiv. Direktivets syfte är att minska antalet stick- och skärskador för att
på så sätt minska risken för överföring av infektionssjukdomar till arbets-
tagare inom hälso- och sjukvården. Arbetsmiljöverkets föreskrifter är där-
emot generella och har ett vidare tillämpningsområde. De gäller bland annat
inom hälso- och sjukvården, inom annat omvårdnadsarbete och inom andra
verksamheter där man arbetar i nära kontakt med människor och djur.
Blodburen smitta
Blodburen smitta kan överföras med blod och blodprodukter som inte
är dekontaminerade. Smittan kan också överföras med material inklu-
sive kroppsvätskor som innehåller eller är förorenat med sådant blod eller
sådana blodprodukter. Det finns många olika smittämnen som är blodbur-
na, men oftast tänker man på hepatit B och C samt HIV-infektion. För att
smitta ska kunna överföras måste smittförande blod, andra blodtillblandade
kroppsvätskor eller blodprodukter nå mottagarens blodbanor.
Kroppsvätskor kan innehålla blod utan att det går att se det med blotta
ögat. De kan då också innehålla smittämnen som kan orsaka infektion hos
arbetstagare som kommit i kontakt med andras kroppsvätskor.
13
AFS 2012:7
Allmänna bestämmelser
Till 1 § om tillämpningsområdet
Dessa föreskrifter har ett mycket brett tillämpningsområde. Mikrobiologiska
arbetsmiljörisker kan förekomma i de mest skilda verksamheter.
Biologiska agens förekommer naturligt i stor omfattning hos människor, djur
och i omgivningen men medför arbetsmiljörisk bara under vissa omständig-
heter. Exempel på miljöer/arbeten med mikrobiologiska arbets miljörisker
i verksamheter där biologiska agens inte används enligt defini tionen i 3 §
är lantbruk, avloppssystem, slakterier, rivningsarbete, vård och omhänder-
tagande av djur och människor, tryckerier och sågverk. I sådana miljöer kan
man utsättas för t.ex. smittämnen, mögelsvamp eller endo toxiner.
Tillämpningsområdet omfattar bland annat verksamheter som medför
risk för skador av vassa föremål som använts på människor eller djur, lik-
som risk för stänk och annan kontakt med kroppsvätskor på hud och slem-
hinnor.
Mikrobiologisk verksamhet med användning av biologiska agens före-
kommer t.ex. vid forskning inom naturvetenskap och medicin, diagnos tiska
laboratorier, kontrollaboratorier, analyslaboratorier, undervisning samt
industriell tillverkning av enzymer, livsmedel (t.ex. yoghurt), läkemedel och
andra substanser eller för nedbrytningsändamål.
Bestämmelserna i första till och med tjugotredje paragraferna gäller för
hela tillämpningsområdet, om det inte framgår av formuleringen att de
bara gäller när det finns risk för smitta. Kraven kan däremot ha olika inne-
börd beroende på i vilken situation de ska tillämpas och vilket resultat risk-
bedömningen visar i den aktuella situationen.
Utöver de inledande bestämmelserna gäller också bestämmelserna under
rubriken ”Ytterligare bestämmelser för laboratorier samt användning av
biologiska agens på djur och i storskaliga processer”. På laboratorier där det
finns risk för smitta gäller de bestämmelserna inte bara vid användning av
biologiska agens utan också där man kan komma i kontakt med kroppsväts-
kor från människor och djur, till exempel på laboratorier för klinisk kemi. I
vissa paragrafer finns förbehåll som gäller bara den paragrafen.
Skadliga substanser som produceras av biologiska agens räknas också
som biologiska agens om de förekommer i anslutning till de organismer de
produceras av och omfattas då av dessa föreskrifter. I annat fall gäller före-
skrifter på det kemiska området. Se definitionen av biologiska agens i 3 §
och kommentarerna till denna.
Föreskrifterna gäller oberoende av om aktuella biologiska agens är gene-
tiskt modifierade eller inte. För innesluten användning av genetiskt modifie-
AFS 2012:7
14
rade mikroorganismer gäller dessutom Arbetsmiljöverkets föreskrifter om
innesluten användning av genetiskt modifierade mikroorganismer, som är
utfärdade med stöd av miljöbalken.
Till 3 § om definitioner
Definitionen av sterilisering
Total avdödning är i praktiken inte möjlig att konstatera genom mätningar,
men kan beskrivas i statistiska termer, t.ex. att den teoretiska sannolikheten
för att en levande mikroorganism finns i ett testmaterial är lika med eller
mindre än en på 10
6
. För att försäkra sig om att en sterilisering ger avsedd
effekt måste processen valideras. Se vidare råden till 10 §.
Till 6 § om planering av arbetet
3. Ett exempel på en mikrobiologisk arbetsmiljörisk är risk för tillväxt av
legionellabakterier i stillastående vatten. Man kan undvika detta genom att
konstruera ett vattenledningssystem utan blindledningar där vattnet kan bli
stillastående. Självtömmande kranar är ett annat sätt att förebygga växt av
mikroorganismer i ledningar.
För att någon ska bli smittad av exempelvis vinterkräksjukan krävs bara
några få viruspartiklar. Därför kan infektionen lätt spridas på en arbetsplats
också genom indirekt kontakt. Ett sätt att minska risken är att förse tvättstäl-
len med kranar som man inte behöver röra med händerna utan istället sätta
på och stänga av med exempelvis armbågen. Boverket har regler för lägsta
temperatur i tappvarmvattensystem för att minska risken för mikrobiell till-
växt.
Se bl.a. råden till 10 § om att undvika dekontamineringsmetoder ger upp-
hov till mikrobiologiska luftföroreningar. Att skyffla mögligt spannmål kan
ge upphov till höga lufthalter av mögelsporer och bör därför undvikas. Att
plocka bakteriekolonier med en upphettad platinaögla innebär risk för aero-
solbildning. Användning av engångsöglor motverkar detta.
Till 8 a §
En fungerande integrerad säkerhetsfunktion innebär att säkerhetsfunk-
tionen sitter ihop med det vassa föremålet på ett sådant sätt att man inte
riskerar att komma i kontakt med den stickande eller skärande delen efter
användning och utan att man behöver använda andra föremål eller liknande
för att aktivera säkerhetsfunktionen. Att exempelvis använda insulinspruta
15
AFS 2012:7
eller insulinpenna utan säkerhetsfunktion när man i sitt arbete ger andra
personer insulin innebär att man inte uppfyller kravet i 8 a §.
Att produkten är tillgänglig på marknaden innebär att produkten finns
att köpa. Produkten anses inte vara tillgänglig om man är beroende av en
på gående upphandling som inte går att avbryta. I sådana fall kan man
behöva invänta att upphandlingsavtalet löper ut och under en övergångs-
period kan det innebära att man inte uppfyller kraven fullständigt.
I vissa fall kan en säkerhetsfunktion inte byggas in i det vassa föremålet.
Då kan man behöva andra sätt att minska risken för stick- och skärskador.
Att de tekniska hjälpmedel som behövs för att undvika smitta ska användas
framgår av 22 och 24 §§.
Till 10 § om dekontaminering
…
Effekten av kemisk behandling kan också variera mycket beroende på kon-
centration, verkningstid, närvaro av organiskt material, ålder på brukslös-
ning etc. Ett desinfektionsmedel kan minska koncentrationen av vissa test-
organismer med en faktor av minst 10
5
under standardiserade förhållanden.
Det är dock viktigt att komma ihåg att biologiska agens är olika känsliga för
olika desinfektionsmedel. Om en minskning med en faktor 10
5
ger tillräcklig
effekt för dekontaminering beror bl.a. på hur stor koncentration av ett smitt-
ämne som finns från början och hur stor infektionsdos som behövs för att
orsaka infektion.
…
Till 11 § om hantering och överlämnande av avfall och annat kontamine-
rat material
Hantering kan omfatta bl.a. förpackning, förflyttning, förvaring, sortering,
bearbetning och bortskaffande.
Manuell sortering av avfall kan innebära stora risker och det är viktigt
att förebygga riskerna bl.a. genom noggrann planering i enlighet med 6 §,
och genom kunskaper, information och instruktioner enligt 14–15 §§. Om
ett parti mögligt virke eller trädbränsle överlämnas till förbränning behö-
ver man vidta åtgärder så att inte mögelsporer sprids. Man behöver också
informera dem som ska ta hand om det så att de kan vidta lämpliga skydds-
åtgärder.
Information om innehållet kan ske bl.a. genom märkning. Se 19 §. Det är
viktigt att informationen om risker och skyddsåtgärder följer med i alla led
AFS 2012:7
16
och att material som kan utgöra risk inte lämnas på sådant sätt att obehöriga
kan komma i kontakt med det både inom arbetsplatsen och utanför.
Det är viktigt att förpackningar är så täta och hållbara att biologiska agens
inte sprids. Vad som är tillräckligt säkra förpackningar beror på innehållet.
Behållare för stickande och skärande avfall behöver vara punktionssäkra.
Om behållare för stickande och skärande avfall uppfyller standarden SS-EN
ISO 23907 Skydd mot stick- och skärskador – Krav och provtagningsmeto-
der – Avfallsbehållare för stickande/skärande föremål kan de anses uppfyl-
la kravet på att vara säkra mot genombrott av vassa föremål. Mjölkförpack-
ningar och liknande förpackningar är däremot inte säkra mot genombrott
av vassa föremål. Vassa föremål försedda med en integrerad säkerhetsfunk-
tion är normalt inte testade för att klara av den hantering som konventio-
nellt avfall utsätts för och behöver därför läggas i behållare som är säkra mot
genombrott.
Förpackningar som uppfyller kraven för transport av farligt gods, klass
6.2 smittförande, kan också vara lämpliga för transporter av kontaminerat
material som inte omfattas av de bestämmelserna.
Reglerna om transport av farligt gods gäller externa transporter. De utgår
från internationella regler som skiljer sig något mellan olika transportslag
(t.ex. ADR för landsvägstransporter, vilka utfärdas av Myndigheten för
samhällsskydd och beredskap, MSB). Reglerna är likartade och bygger på
en gemensam klassificering utarbetad inom FN. Enligt denna klassificering
hör biologiska agens, som kan orsaka infektioner på människor och djur, till
klass 6.2 smittförande. Genetiskt modifierade organismer hör till klass 6.2
om de är smittförande. I annat fall hänförs de till klass 9. Transportbestäm-
melserna har särskilda krav på märkning och skyltning liksom på förpack-
ningar.
När det gäller arbetsmiljön ska arbetsgivaren enligt 16 § bl.a. se till att ha
en beredskap för åtgärder vid oönskade händelser under transporten. Förar-
na behöver känna till riskerna och ha tillräcklig utbildning.
Socialstyrelsen har regler om smittförande avfall från hälso- och sjukvår-
den. Avfallsförordningen och förordningen om animaliska biprodukter har
också bestämmelser om smittförande avfall. Arbetsmiljöreglerna innehåller
i vissa fall längre gående krav än dessa andra regler, vad gäller arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket kan ställa som villkor för tillstånd att avfall måste
dekontamineras innan det överlämnas. Även i de fall det inte är krav på till-
stånd från Arbetsmiljöverket följer av 10 § att avfallet normalt ska dekonta-
mineras så tidigt som möjligt.
Sedan smittförande avfall dekontaminerats i tillräcklig utsträckning behö-
ver det inte hanteras med särskild hänsyn till smittrisker. Däremot kan det
17
AFS 2012:7
finnas andra risker med avfallet som man behöver ta hänsyn till. Stick- och
skärskador kan t.ex. uppstå från stickande och skärande avfall även sedan
det dekontaminerats. Radioaktivitet eller kemiska risker är andra exempel.
Vissa biologiska agens kan orsaka ohälsa även sedan organismerna som
producerat dem avdödats, t.ex. mögelsporer och endotoxiner från gram-
negativa bakterier.
I bilaga 3 C specificeras krav för hantering av avfall från vissa verksam-
heter med användning av biologiska agens på olika skyddsnivåer.
Läckage av kontaminerat material från avfall eller liknande kan göra att
det uppstår smittrisker i arbetet både för den som direkt hanterar materialet
och för andra i närheten.
Till 12 § om hygien
…
Se 22 och 24 §§ för vissa preciseringar vad gäller god hygienisk arbetsmiljö-
praxis och god mikrobiologisk praxis samt vid användning av biologiska
agens på olika skyddsnivåer.
…
Till 16 § om beredskap för åtgärder vid ohälsa och oönskade händelser
Exempel på oönskad händelse är stickskada, driftstörning och spill av bak-
teriekultur. En stickskada kan rubriceras som olycksfall men kan också vara
tillbud till smitta eller leda till smitta. En oönskad händelse kan också vara
om man oplanerat får in t.ex. ett parti mögligt virke, en patient med en all-
varlig smittsam sjukdom på en akutmottagning där man inte har beredskap
för detta eller ett utbrott av smittsam sjukdom. Oönskad tillväxt av biolo giska
agens och gasutveckling är andra exempel på vad som kan vara oönskad
händelse.
Rutiner för rapportering av oönskade händelser och ohälsa innebär t.ex.
att arbetstagarna känner till vad som ska rapporteras enligt 16 a § och vem
som av arbetsgivaren har utsetts till att ta emot sådan rapportering. Detta är
ett naturligt led i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Det är viktigt att det finns rutiner för att snabbt sätta in åtgärder vid oöns-
kade händelser när det behövs, t.ex. vid akut syrebrist, anafylaktisk chock
eller risk för smitta som kräver snabb behandling för att förhindra insjuk-
nande, så kallad postexponeringsbehandling eller postexpositionsprofylax.
I åtgärder för att begränsa följderna av oönskade händelser ingår att ha ruti-
ner för att snabbt få hjälp av kompetent vårdgivare för att kunna bedöma
AFS 2012:7
18
risken för smitta och behovet av att genomföra behandling efter exponering.
För att detta ska fungera behöver också arbetstagarna veta vem de ska vän-
da sig till i en akut situation. Se också Arbetarskyddstyrelsens föreskrifter
om första hjälpen och krisstöd.
Rapportering och dokumentation av oönskade händelser ska enligt 16 §
göras oavsett om händelserna leder till ohälsa eller inte. Dokumentationen
synliggör riskerna och kan bl.a. identifiera olämplig arbetsmetod och utrust-
ning och kan därmed leda till förebyggande åtgärder. Det är också ett bra
instrument för att följa upp om åtgärder har haft avsedd effekt och för att
undvika upprepning av oönskade händelser.
De flesta vassa föremål som är avsedda för användning på människor
lyder under Socialstyrelsens föreskrifter om användning av medicinteknisk
utrustning i hälso- och sjukvården. Negativa händelser och tillbud med
medicintekniska produkter avseende produktfel ska anmälas till tillverka-
ren och Läkemedelsverket enligt Socialstyrelsens föreskrifter. I de fall sådan
rapportering görs uppfyller den även kraven i 16 §, förutsatt att arbetsgiva-
ren sparar en kopia av rapporten för sin dokumentation. Men kraven i 16 §
innebär också att man ska rapportera många andra typer av oönskade hän-
delser än sådana som är kopplade till medicintekniska produkter.
Den interna rapporteringen enligt 16 § är oberoende av om man anmä-
ler arbetsskada till Försäkringskassan. Den är också oberoende av even-
tuell rapportering enligt 2 § arbetsmiljöförordningen, då arbetsgivaren utan
dröjsmål ska underrätta Arbetsmiljöverket, normalt i aktuellt distrikt, vid
olycksfall eller tillbud som inneburit allvarlig fara för liv eller hälsa eller
skadlig inverkan som drabbat flera arbetstagare.
Krav på samverkan mellan arbetsledning och medarbetare följer av 3 kap.
1 a § arbetsmiljölagen. Sådan samverkan är en viktig förutsättning för att
åstadkomma en förbättring när man har uppmärksammat ett arbetsmiljö-
problem. De som är direkt berörda har ofta en sådan erfarenhet av proble-
met att det lättare går att hitta en lösning. Dessutom ger sådana diskussioner
bättre kännedom om problemen, vilket i sig brukar minska antalet tillbud.
Övning av oönskade händelser kan lämpligen utgå från hanterings- och
skyddsinstruktioner, där det enligt 15 § alltid ska ingå åtgärder vid oönska-
de händelser. Se också råden till 15 §.
Lämpligt intervall för övning kan vara årligen eller oftare om de oönskade
händelserna kan vara allvarliga eller om det finns flera olika slags händel-
ser som behöver övas. Övningarna kan visa om åtgärderna enligt instruk-
tionen fungerar i praktiken eller om instruktionerna är otydliga. I sådana
fall kan det finnas anledning att ändra instruktionerna. Inträffade händelser
som inte är förutsedda i instruktionerna ger också anledning till ändring av
19
AFS 2012:7
instruktionerna. Enligt 15 § ska instruktionerna ändras om man uppmärk-
sammar brister.
Till 16 a §
Arbetsrelaterad ohälsa, som kan ha samband med de biologiska agens som
förekommer på arbetsplatsen, kan inträffa utan att någon oönskad händel-
se har uppmärksammats. Det kan t.ex. vara fallet vid luftburen smitta eller
användning av biologiska agens som smittar med låg infektionsdos. Det kan
också vara endotoxiner eller mögel, som har lett till ohälsa efter långvarig
exponering. Arbetsgivarens informationsskyldigheter enligt 14 § innebär
t.ex. att försäkra sig om att arbetstagarna har kunskaper om symptom på
infektioner, överkänslighet etc. som skulle kunna sättas i samband med den
aktuella verksamheten. Detta är en viktig förutsättning för att arbets tagarna
ska kunna rapportera om sådan ohälsa.
Till 16 b §
I och med att arbetsgivaren har skyldighet att ha rutiner för åtgärder för att
begränsa följderna av en oönskad händelse måste det vid en oönskad hän-
delse med risk för smitta vara extra tydligt vad som behöver göras.
Om arbetsgivaren i förväg ser till att ha etablerat kontakt med en vård-
givare, där det finns kompetens att göra en bedömning av behovet av
postexpositionsprofylax och medicinska kontroller, går det snabbt för den
som råkar ut för en oönskad händelse, t.ex. en stick- eller skärskada, att bli
omhändertagen både psykiskt och fysiskt. Då kan arbetsgivaren anses ha
uppfyllt kraven enligt 16 b §.
Arbetsgivaren ska enligt 17 § utan kostnad för arbetstagaren erbjuda de
medicinska förebyggande åtgärder och kontroller som behövs. Om någon
däremot i sitt arbete råkar ut för en oönskad händelse där det finns risk för
smittöverföring och en riskbedömning behövs för att se om postexposi-
tionsprofylax eller medicinska kontroller behöver genomföras, görs detta
inom ramen för hälso- och sjukvården. Om arbetsgivaren ersätter arbetsta-
garen för vårdavgiften för läkarbesöket kan arbetsgivaren anses ha uppfyllt
kraven på att åtgärderna ska erbjudas utan kostnad för arbetstagaren.
Se även 17 § och råden till 17 §.
AFS 2012:7
20
Till 16 c §
Den särskilda beredskapsplanen avser händelser som kan kräva särskilda
insatser av t.ex. räddningstjänst och ambulanspersonal. Normalt behövs
ingen beredskapsplan för de riskklass 3 agens som inte utgör risk för luft-
buren smitta. Dessa har i förteckningen i bilaga 2 B tillägget (**).
Givetvis behövs ändå rutiner för åtgärder vid oönskade händelser. Bered-
skapsplanen utgör ett stöd för att kunna hantera allvarligare händelser eller
extraordinära förhållanden och kan exempelvis innehålla checklistor, klar-
göra ansvarsförhållanden och befogenheter samt ange interna och externa
larmlistor. Genom att exempelvis brand- eller ambulanspersonal känner till
vilka risker som finns i en viss verksamhet kan de förbereda sig på ett riktigt
sätt så att en insats inte försenas eller att de utsätter sig för onödiga risker.
Se också 29 § om uppgifter som ska lämnas vid ansökan om tillstånd.
I Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning finns all-
männa krav på larm och utrymning.
Enligt lagen om skydd mot olyckor ska, vid utsläpp av giftiga eller skad-
liga ämnen, den som utövar verksamheten underrätta länsstyrelsen, polis-
myndigheten, landstinget och kommunen om utsläppet påkallar särskilda
åtgärder till skydd för allmänheten. Underrättelse ska också lämnas om det
föreligger överhängande fara för sådant utsläpp. Det är räddningsledaren
som avgör om en insats är att betrakta som räddningstjänst i lagens mening.
För att kunna oskadliggöra eller i övrigt ta hand om biologiska agens, som
kan utgöra en allvarlig fara, behövs beredskapsplaner som anger vilka ris-
ker som kan uppstå i olika situationer och hur man ska agera tillsammans
med andra myndigheter och organisationer. I räddningstjänstens uppgifter
ingår att vid behov larma alla övriga som kan beröras samt vid behov utfär-
da ”Viktigt meddelande till allmänheten” (VMA).
Till 17 § om medicinska förebyggande åtgärder och kontroller
Exempel på medicinska kontroller och förebyggande åtgärder är hälso-
undersökning före och/eller efter exponering och vid behov med regelbund-
na mellanrum därefter, immunitetsundersökning, serologisk uppföljning
vid exponering, immunglobulinprofylax och vaccination. Undersökning av
allergiska reaktioner och lungfunktionstest är exempel på undersökningar
som kan behövas då arbetstagare är eller misstänks vara utsatta för mikro-
biologiska luftföroreningar.
Det är angeläget att ha tillgång till företagshälsovård och yrkesmedicinsk
expertis, som har kännedom om arbetsplatsens och de enskilda arbetstagar-
nas exponeringsförhållanden för att kunna förstå samband mellan symp-
21
AFS 2012:7
tom och eventuell exponering för biologiska agens och ge råd om lämpliga
åtgärder för enskilda arbetstagare och för arbetsmiljön. Vid behov bör annan
medicinsk expertis konsulteras. Om en arbetstagare visar symptom, som
kan vara en följd av exponering för biologiska agens på arbetsplatsen är det
angeläget att göra en bedömning av om andra arbetstagare, som har expo-
nerats på liknande sätt, behöver erbjudas medicinsk kontroll.
Vissa personer kan ha särskilda behov av medicinska kontroller. Det kan
t.ex.vara personer med nedsatt immunförsvar eller överkänslighet mot spe-
cifika biologiska agens. I sådana fall kan kontrollerna vara till hjälp för att
avgöra om visst slag av exponering för biologiska agens medför särskilda
risker. Kontroll av immunitet mot rubella (röda hund) är ett exempel på
medicinsk kontroll som kan ha betydelse för bedömning av om förbudet
enligt 20 § är tillämpligt.
Det är viktigt att uppmärksamma att även studenter och elever omfattas
av arbetsmiljölagen, så att den som ansvarar för utbildningen, t.ex. kom-
mun, landsting, universitet eller privat skolledning, är jämställd med arbets-
givare och har ett kostnadsansvar om en bedömning visar att det finns ett
behov att erbjuda hälsoundersökningar eller immunisering.
Om det behövs kan Arbetsmiljöverket med stöd av 4 kap. 5 § arbetsmiljö-
lagen föreskriva att arbetsgivaren i vissa preciserade situationer måste ord-
na med visst slag av läkarundersökning, vaccination eller annan förebyg-
gande behandling mot smitta av dem som sysselsätts eller skall sysselsättas
i arbetet.
Det är angeläget att så långt det är möjligt utnyttja möjligheten till vac-
cination av personal som skall arbeta med smittämnen, och särskilt vid risk
att exponeras för smittämnen i riskklasserna 3 och 4. I klassificeringsförteck-
ningen i bilaga 2 B anges för vissa smittämnen om verksamt vaccin finns
tillgängligt, men listan är inte uttömmande och tillgången på vaccin kan för-
ändras. Därför är det viktigt att ta reda på aktuella uppgifter.
Det är också angeläget att de som kommer i kontakt med andra män-
niskor eller med djur så att blodburen smitta skulle kunna överföras, blir
erbjudna vaccination om det finns ett lämpligt vaccin. Samtidigt är det vik-
tigt att den som blir vaccinerad också får veta att vaccinet inte alltid ger full-
ständigt skydd och att man inte heller är skyddad mot alla typer av blod-
burna infektioner. Därför är det väsentligt att alla får information om vikten
av att upprätthålla god hygienisk arbetsmiljöpraxis.
Vaccination kan i vissa fall medföra hälsorisker för den som vaccineras.
Det är angeläget att arbetstagaren informeras om både fördelar och even-
tuella nackdelar med aktuell vaccination. Om immunglobulinbehandling,
AFS 2012:7
22
vaccination eller annan förebyggande behandling sätts in efter exponering
är det viktigt att det sker så snabbt som möjligt.
Se även 16 b § och råden till 16 b §.
Rådgör med Arbetsmiljöverket vid osäkerhet. Råd om vaccinations- och
smittskyddsfrågor av allmänt slag kan ges av bl.a. Socialstyrelsen och Smitt-
skyddsinstitutet.
Det är lämpligt att utfärda vaccinationsintyg. Detta bör vara tillgängligt
för arbetstagaren och, på begäran, Arbetsmiljöverket eller annan myndighet
som har rätt att ta del av sådan information.
Läkare skall, enligt § 2 a arbetsmiljöförordningen, till Arbetsmiljöverket
anmäla sjukdomar, som kan ha samband med arbete och är av intresse från
arbetsmiljösynpunkt, samt lämna verket upplysningar och biträde. I smitt-
skyddslagstiftningen finns regler om skyldighet för den som har smittats
eller misstänks ha smittats med vissa sjukdomar att bl.a. låta sig undersökas
av läkare.
Särskilda regler om medicinska kontroller avseende smitta finns också
enligt livsmedelslagstiftningen.
Till 18 § om skyltning
Texten ”Smittrisk” kan kompletteras med beteckningen ”Biohazard” om det
behövs för att upplysa dem som inte förstår svenska.
Uppgifter om namn på och telefonnummer till personer som skall kon-
taktas vid olycksfall, driftstörning och liknande, är viktiga, särskilt där man
bedriver verksamheter på skyddsnivåerna 3 och 4.
Om någon särskild typ av personlig skyddsutrustning behöver användas
i lokalen är det lämpligt med en tilläggsskylt som anger detta.
Uppgift om tillträdesrestriktioner vid verksamheter på skyddsnivåerna 3
och 4 kan t.ex. vara en text som säger att endast den som har tillstånd att
vistas i lokalen äger tillträde. Det är lämpligt att namnen på dem som har
tillträde är tillgängliga. Ibland kan det vara nödvändigt att ange tillträdes-
restriktioner för verksamheter på skyddsnivå 2, t.ex. om det krävs vaccina-
tion.
Upplysning om riskklass och skyddsnivå anger nivån på risk respektive
skyddsåtgärder. Termen skyddsnivå används normalt för de verksamheter
som anges i bilaga 3 C. För skylt vid vårdenhet enligt paragrafens andra
stycke kan det vara lämpligare att ange riskklass för de smittämnen varning-
en gäller eftersom skyddsåtgärderna bara delvis överensstämmer med dem
på motsvarande skyddsnivå enligt bilaga 3 C.
Med vårdenhet menas en organisatorisk enhet som tillhandahåller hälso-
23
AFS 2012:7
och sjukvård. Exempel på vårdenheter är vårdcentral, sjukhus, klinik, bas-
enhet, mottagning, vårdavdelning eller motsvarande.
Utformningen av skyltarna avseende färg, form och symbol framgår av
föreskrifterna om skyltar och signaler för hälsa och säkerhet under arbete.
Tilläggsinformationen kan lämnas på en tilläggsskylt i omedelbar anslut-
ning till varselskylten.
Till 19 § om märkning
Det är angeläget att smittförande material är märkt på ett sätt som ger till-
räcklig information om riskerna med innehållet. Detta är särskilt viktigt om
sådant material hanteras av personer som inte kan förväntas känna till ris-
kerna, t.ex. vid hantering av avfall och tvätt och vid disk av kontaminerat
gods.
Övriga uppgifter som behövs för att förebygga ohälsa kan t.ex. vara upp-
gift om antibiotikaresistens.
Om det finns en skylt vid ingången till en lokal eller på t.ex. en termo-
stat eller kyl kan det som står på skylten, t.ex. uppgift om skyddsnivå,
anses vara allmänt känt. I dessa fall behöver enskilda behållare som finns
i dessa utrymmen inte märkas med sådana uppgifter. Uppgifter om inne-
håll är dock exempel på uppgifter som behöver finnas på behållare, eftersom
så dana uppgifter normalt inte anges på skylten.
Material som hanteras under uppsikt av personer som känner till inne-
hållet, t.ex. provrör med spädningsserier under pågående arbete, behöver
normalt inte varningsmärkas.
Förutsättningarna för att utesluta märkning av provtagningsrör inom en
verksamhet kan anses uppfyllda om arbetsgivaren sett till att
– alla arbetar enligt god hygienisk arbetsmiljöpraxis eller god mikrobio-
logisk praxis, och
– alla följer övriga aktuella regler på ett sådant sätt att de är skyddade,
även om blod eller blodtillblandade kroppsvätskor är smittförande.
Vassa föremål som använts på människor eller djur för alltid med sig en
risk för smittöverföring om någon skadar sig på dem. Därför är det viktigt
att märka avfallsbehållare som innehåller sådana föremål, så att de kan han-
teras på rätt sätt.
Vassa föremål används på människor eller djur såväl inom hälso- och
sjukvård som i många andra verksamheter, t.ex. tatuering, piercing och
skönhetsvård. Avfall som uppstår i andra verksamheter än inom hälso- och
sjukvården eller inom djurens hälso- och sjukvård räknas inte som farligt
avfall enligt avfallsförordningen (2001:1063), men stickande/skärande avfall
AFS 2012:7
24
som varit i kontakt med kroppsvätskor måste ändå hanteras på ett säkert
sätt.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger ut regler om märk-
ning vid transport av farligt gods. Se också råden till 11 §.
Till 22 § om god hygienisk arbetsmiljöpraxis och rutiner för att hantera
prov m.m.
Man behöver vara medveten om att också de allmänna bestämmelserna i
dessa föreskrifter gäller, t.ex. om riskbedömning, om vassa föremål som
använts på människor eller djur, avfallshantering, hygien och personlig
skyddsutrustning.
Exempel på verksamheter förutom inom hälso- och sjukvården och
omsorgen där man kan komma i kontakt med blod eller kroppsvätskor från
människor är obduktionsverksamhet, omhändertagande av avlidna, pier-
cing, tatuering och akupunktur. Dessutom omfattas arbete med kropps-
modifi e ring, skönhetsingrepp och blodprovs tagning som utförs utanför
hälso- och sjukvården. God hygienisk arbetsmiljöpraxis gäller också för per-
sonal på förskolor, samt för t.ex. polis, kriminalvårdare och väktare i vissa
situa tioner.
Eftersom tillämpningsområdet i 22 § begränsas till att gälla inom djurens
hälso- och sjukvård berörs exempelvis inte slakteri- eller livsmedelsbran-
schen av 22 §, 8 a § samt 14 § stycke 2. Däremot gäller övriga krav i AFS
2005:1 för alla branscher.
Föreskrifterna i 22 §, 8 a § och 14 § 2 stycket gäller även vid villkorad läke-
medelsanvändning. Med villkorad läkemedelsanvändning menas att djur-
hållare av veterinär beviljats att utföra vissa arbetsuppgifter på egna djur
i enlighet med Jordbruksverkets föreskrifter. Eftersom särskild utbildning
krävs för att få utföra dessa arbetsuppgifter kan utbildningen enligt 14 §
2 stycket lämpligen kombineras med denna särskilda utbildning.
Kläder som används till skydd mot smitta och övrig personlig skydds-
utrustning måste uppfylla de krav som gäller för sådana. Se bl.a. råden till
13 §.
Det är viktigt att arbetet är organiserat så att smittrisker minimeras, bl.a.
genom att undvika stress. Det finns också bestämmelser om att personalen
ska följa instruktioner och att personlig skyddsutrustning används när det
behövs. Se bl.a. 13–15 §§ och råden till dessa.
God hygienisk arbetsmiljöpraxis utgör grunden för att skydda den som
arbetar i nära kontakt med människor eller djur. Om man följer Social-
styrelsens regler om basala hygienrutiner uppfyller man delar av god hygie-
25
AFS 2012:7
nisk arbetsmiljöpraxis, men i vissa fall behöver åtgärderna kompletteras, till
exempel med personlig skyddsutrustning som skydd mot luftburen smitta.
Det är dock viktigt att komma ihåg att åtgärder för att skydda patienter
inte alltid skyddar personalen. Det är t.ex. skillnad på munskydd och and-
ningsskydd. Ett andningsskydd behövs för att skydda bäraren från luft-
buren smitta, medan ett munskydd inte skyddar bäraren i den situationen.
Däremot kan ett munskydd ge ett skydd mot stänk. Det kan också användas
för att skydda omgivningen. Ett munskydd på en kirurg är i första hand till
för att skydda patienten men ger också kirurgen ett skydd mot stänk. I vissa
fall kan ett munskydd på en patient skydda omgivningen från smitta. Se
bl.a. vägledning om andningsskydd och munskydd vid smittrisk på Arbets-
miljöverkets webbplats.
Vid provtagning kan smittrisken vara stor, eftersom man kommer i nära
kontakt med de människor eller djur som provet ska tas från och man ofta
använder vassa föremål. Man måste alltid beakta möjligheten att prov och
annat biologiskt material från människor eller djur kan vara smittförande.
Se även 8 a §. Arbete med djur innebär ökad risk för smitta också genom
t.ex. bett och klösning.
Statens Jordbruksverk har gett ut föreskrifter om förebyggande åtgärder
avseende zoonoser (smittsamma sjukdomar som kan överföras mellan djur
och människa). Bestämmelserna har till syfte att förebygga att zoonotiska
smittämnen sprids mellan djur och människor och gäller alla typer av djur-
hållningar med undantag av icke yrkesmässig djurhållning i enskilda hem.
Se också kommentarer till 24 § om god mikrobiologisk praxis.
Till 24 § om god mikrobiologisk praxis
God mikrobiologisk praxis (GMiP) kan man tillägna sig genom mikrobio-
logisk grund- och vidareutbildning, handledning under arbetets gång samt
genom hanterings- och skyddsinstruktioner på arbetsplatsen i samband
med praktisk tillämpning av arbetsuppgifterna.
God mikrobiologisk praxis är grunden för en säker användning av bio-
logiska agens. I WHOs Laboratory Biosafety Manual beskrivs grunderna för
ett säkert laboratoriearbete. Mycket av detta går att tillämpa också i annan
verksamhet som innebär liknande exponering för biologiska agens.
Vid arbete på laboratorier där man hanterar material från människor och
djur t.ex. på laboratorier för klinisk kemi eller forskningslaboratorier, ska
man tillämpa god mikrobiologisk praxis. Anledningen är att det aldrig går
att utesluta att ett provmaterial kommer från en person eller ett djur som bär
på en smittsam sjukdom som man inte är medveten om.
AFS 2012:7
26
När man hanterar infekterat material är det viktigt att så långt som möj-
ligt undvika användning av kanyler och vassa föremål eftersom dessa alltid
innebär en särskild risk. När sådana ändå används är det särskilt viktigt att
hantera dem på ett säkert sätt. Se också 8 a § om att man bara får använda
vassa föremål med en fungerande integrerad säkerhetsfunktion.
Vid inokulering av försöksdjur är det angeläget att man använder skydds-
handskar, som ger ett visst skydd mot bett- och rivskador. Risken för skador
kan också minskas genom att djuren sövs i förväg.
Att undvika bildning av aerosoler kan t.ex. innebära att inte blåsa ur en
pipett eller att sticka en het platinaögla i en bakteriekoloni. Exempel på
åtgärder för att undvika att sprida aerosoler är att arbeta i säkerhetsbänk och
att använda säkerhetskoppar vid centrifugering.
Se också kommentarer till 22 §.