JK 7589-11-40
Skadestånd pga. att Riksarkivet till Lantmäteriet, i ett ärende om legalisering av områdesförvärv, har lämnat en felaktig uppgift om hur en fastighet var taxerad
Justitiekanslerns beslut
1. Justitiekanslern tillerkänner RL skadestånd med 42 750 kr samt ersättning för ombudskostnader i ärendet här med 4 750 kr, varav 950 kr avser mervärdesskatt.
2. Justitiekanslern tillerkänner JÅ, JÅH, GB och LGJ skadestånd med 38 750 kr jämte ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 30 december 2011 till dess betalning sker samt ersättning för ombudskostnader i ärendet här med 4 000 kr, varav 800 kr avser mervärdesskatt.
3. Justitiekanslern uppdrar åt Riksarkivet att tillse att ersättningarna under punkterna 1 och 2 betalas ut till sökandena.
Bakgrund
Fastigheten Skaftö-Berg 2:9 är belägen i Lysekils kommun. På 1960-talet sålde den dåvarande fastighetsägaren tre områden från fastigheten. Ett av områdena köptes av RL. Två köpehandlingar upprättades avseende detta förvärv: dels ett köpekontakt 1965, dels ett köpebrev 1967. RL erhöll vilande lagfart 1979. Det två andra områdena köptes av ÅL respektive KJ.
JÅ och JÅH förvärvade 2006 fastigheten Skaftö-Berg 2:9.
I Lantmäteriets ärende nr O072383 behandlades frågan om legalisering av de tidigare arealförvärven och en äganderättsutredning avseende Skaftö-Berg 2:9 verkställdes. Enligt såväl 1955 års som 1965 års jordförvärvslag krävdes vid förvärv hänförligt till fastighet taxerad som jordbruksfastighet att förvärvstillstånd söktes inom tre månader från förvärvstidpunkten. Fånget blev annars ogiltigt. Lantmäteriet inhämtade med anledning härav taxeringsuppgifter från Riksarkivet, Landsarkivet i Göteborg. Riksarkivet angav att fastigheten hade varit taxerad som jordbruksfastighet 1961, 1962 och 1965 men som annan fastighet 1967. Med utgångspunkt i taxeringsuppgifterna bedömde Lantmäteriet att RL:s fång var ogiltigt då det avsåg jordbruksfastighet och något förvärvstillstånd inte hade sökts. Detsamma gällde de två övriga överlåtelserna som båda hade ägt rum före RL:s. I beslut den 28 augusti 2009 vägrade därmed Lantmäteriet legalisering och förklarade JÅ och JÅH som ägare av hela fastigheten.
RL överklagade Lantmäteriets beslut till Göteborgs tingsrätt, fastighetsdomstolen. Även dödsboet efter KJ och ÅL:s son GL överklagade. Fastighetsdomstolen meddelade utslag i målet den 10 november 2010 (mål nr F 12380-09). Fastighetsdomstolen avvisade GL:s överklagande då utredningen inte utvisade att han var sakägare och avslog dödsboets respektive RL:s överklaganden. Avseende RL:s överklagande anförde fastighetsdomstolen att det krävdes förvärvstillstånd 1965 men inte 1967 och att fristen för ansökan om förvärvstillstånd enligt fastighetsdomstolens mening borde räknas från tidpunkten för köpekontraktet.
RL, dödsboet efter KJ och GL överklagade till Hovrätten för Västra Sverige (mål nr Ö 4607-10). Hovrätten meddelade prövningstillstånd endast såvitt avsåg frågan om legalisering av RL:s förvärv samt äganderättsutredning med tillhörande beslut enligt ägandeförteckning. Fastighetsdomstolens avgörande i övriga delar av målet stod därmed fast.
Hovrätten inhämtade därefter på nytt uppgift från Riksarkivet, Landsarkivet i Göteborg, angående fastighetens taxering. Riksarkivet förklarade härvid att det tidigare avgivna svaret avseende 1967, dvs. att fastigheten var taxerad som ”annan fastighet” var korrekt, men att uppgiften att fastigheten 1965 var taxerad som jordbruksfastighet var felaktig. Fastigheten hade även 1965 varit taxerad som ”annan fastighet”. Handläggaren vid Riksarkivet bifogade kopior ur fastighetslängden och angav att det ”verkar vara väldigt ’rörigt¨’ i 1960 års fastighetslängd”.
Efter att motparterna (JÅ och JÅH samt GB och LGJ) fått del av Riksarkivets yttrande medgav de RL:s talan avseende legalisering av dennes områdesförvärv men bestred hans yrkande om ersättning för rättegångskostnader med hänvisning till de korrigerade uppgifter som Riksarkrivet hade lämnat först i hovrätten.
I utslag den 10 oktober 2011 undanröjde hovrätten fastighetsdomstolens utslag och Lantmäteriets beslut vad avsåg RL:s områdesförvärv och återförvisade målet i den delen till Lantmäteriet för förnyad prövning. Hovrätten undanröjde samtidigt det av Lantmäteriet med stöd av äganderättsförteckning fattade beslutet att JÅ och JÅH skulle anses som ägare av hela fastigheten. Hovrätten förordnade slutligen att parterna skulle stå sina egna rättegångskostnader. Avseende rättegångskostnaderna anförde hovrätten att eftersom det först i hovrätten framkommit att fastigheten i fråga varit taxerad som annan fastighet både 1965 och 1967, parterna med stöd av 18 kap. 3 § andra stycket rättegångsbalken skulle stå för sina egna rättegångskostnader.
Anspråken
RL har yrkat skadestånd av staten med 42 750 kr samt begärt ersättning för ombudskostnader i ärendet här med 4 750 kr. Det yrkade skadeståndsbeloppet avser ombudskostnader såväl i tingsrätten som i hovrätten. RL har anfört att de upplysningar som Riksarkivet lämnade till Lantmäteriet var preciserade på så sätt att de har gällt en viss fråga i ett visst ärende. Enligt vad han känner till har det inte funnits några tveksamheter gällande Riksarkivets upplysning och han har därmed haft särskild anledning att lita på att informationen har varit korrekt. Det har inte heller varit möjligt att inhämta informationen på annat sätt än från Riksarkivet. Upplysningen har varit av stor vikt för RL eftersom den helt påverkat utgången i legaliseringsärendet.
JÅ, JÅH, GB och LGJ har yrkat skadestånd av staten med 47 950 kr jämte ränta på beloppet enligt 6 § räntelagen från dagen staten fått del av anspråksskrivelsen samt begärt ersättning för ombudskostnader i ärendet här med 4 000 kr. Av det yrkade skadeståndsbeloppet avser 38 750 kr ombudskostnader i målet i hovrätten och 9 200 kr ersättning för partens eget arbete i samband med lantmäteriförrättningen (8 000 kr) samt utlägg i form av milersättning (1 200 kr). JÅ m.fl. har anfört att de gick i svaromål i hovrätten med utgångspunkten att de av Riksarkivet lämnade uppgifterna var korrekta. Sedan det visat sig att så inte var fallet har rättegången varit onödig och utan möjlighet till framgång för dem. Riksarkivet har genom fel eller försummelse lämnat felaktiga upplysningar vilket har vållat JÅ m.fl. ren förmögenhetsskada. Det finns särskilda skäl för skadeståndansvar med hänsyn till omständigheterna i det aktuella ärendet.
Utredningen
Justitiekanslern har haft tillgång till tingsrättens och hovrättens akt.
Justitiekanslern har inhämtat yttrande över anspråken från Riksarkivet som har anfört bl.a. följande.
Enligt sin instruktion (2009:1593) är Riksarkivet statlig arkivmyndighet och har därmed det särskilda ansvar för den statliga arkivverksamheten i landet som framgår av arkivförfattningarna. Handlingarna som tagits emot för förvaring ska hållas tillgängliga, i den mån de inte omfattas av sekretess.
Riksarkivet förvarar ett mycket omfattande material från samtliga statliga myndigheter; ca 70 hyllmil pappershandlingar och därtill digitalt material, filmer, fotografier m.m.
Enligt 9 § arkivlagen (1990:782) har en arkivmyndighet rätt att överta arkivmaterial från en myndighet som står under dess tillsyn. När arkivet levereras övergår ansvaret enligt arkivlagen till arkivmyndigheten. Det innebär ansvar för arkivets hantering, vård och tillgänglighet. Däremot övergår inte ansvaret för det informationsmässiga innehållet i arkivet. Exempelvis kan Riksarkivet inte göra några rättelser i levererade arkivet (se Kammarrättens i Sundsvall dom 2007-09-18 i mål nr 2784-05).
Riksarkivet tar med andra ord emot arkiven i befintligt skick.
[…]
Fastigheten Berg 2:9 i Skaftö församling har varit taxerad dels som annan fastighet, dels jordbruksfastighet och delvis samtaxerad med andra fastigheter. Dessutom har vissa uppgifter rörande denna fastighet strukits över i fastighetslängden från 1965, vilket gör att uppgifterna varit mycket svåra att tyda. 1965 och 1967 var fastigheten taxerad som annan fastighet men 1960 och 1962 var det en jordbruksfastighet. 1965 är den även samtaxerad med två andra fastigheter. Uppgifter om att fastigheten upphörde att vara en jordbruksfastighet, och när detta skedde, framgår inte av de akter och handlingar (Uddevalla häradsskrivares arkiv 1946-1966) som förvaras hos Landsarkivet i Göteborg.
Som anförts ovan tar Riksarkivet emot arkiven i befintligt skick och i detta ärende har det funnits många otydligheter i akterna, vilket lett till stora svårigheter att tolka de uppgifter som finns där. Att utkräva ansvar av Riksarkivet för otydligheter och felaktigheter i de mottagna arkiven är helt orimligt och skulle kunna få mycket långtgående konsekvenser för den dagliga verksamheten. Riksarkivets personal har inte heller ingående expertkunskaper inom alla områden, i detta fall fastighetsbeteckningar och taxeringsfrågor.
En huvuduppgift för Riksarkivet är, som tidigare sagts, att tillhandahålla mottagna arkivhandlingar i enlighet med offentlighetsprincipen för forskning och andra ändamål. Tusentals ärenden och förfrågningar angående fastighetstaxeringar handläggs varje år av Riksarkivets handläggare så det är att betrakta som rena rutinärenden. Att förvara arkiv och tillhandahålla upplysningar ur arkivmaterial kan således inte betraktas som myndighetsutövning, enligt Riksarkivets uppfattning, då dessa förfrågningar inte utmynnar i något beslut.
Det finns med hänsyn till omständigheterna inte heller särskilda skäl, då inget av de i skadeståndslagen (3 kap. 3 §) uppställda kriterierna föreligger.
Det innebär att någon skadeståndskyldighet, enligt Riksarkivets mening, inte kan anses föreligga i detta fall.
Justitiekanslern har även inhämtat yttrande från Lantmäteriet, som har anfört bl.a. följande.
Lantmäteriets utredning
Lantmäteriets utredning
Den aktuella lantmäteriförrättningen handlades av Lantmäteriet i Göteborg och avsåg bl.a. prövning av ett yrkande om legalisering av arealöverlåtelser från fastigheten Skaftö-Berg 2:9 i Lysekils kommun.
En förutsättning för att en legalisering ska kunna genomföras, är att det i grunden finns en giltig överlåtelse. I detta fall var överlåtelsens giltighet beroende av taxeringsnaturen för den fastighet från vilken överlåtelsen gjordes. Om fastigheten var taxerad som jordbruksfastighet vid förvärvstidpunkten krävdes enligt 1955 års samt 1965 års jordförvärvslag att förvärvstillstånd skulle sökas inom tre månader från fångestidpunkten vid äventyr att fånget annars blev ogiltigt. Det var den vid förvärvet gällande fastighetstaxeringen som av avgörande. För att kunna bedöma giltigheten av överlåtelserna inhämtade förrättningslantmätaren taxeringsuppgifter från de aktuella åren via Landsarkivet i Göteborg. Beställningen torde ha skett via Riksarkivets hemsida. Svarsdokumenten gav besked i de i ärendet adekvata frågorna, nämligen taxeringsår och taxeringsnatur. Svaren från Riksarkivet visar att den aktuella fastigheten var taxerad som jordbruksfastighet 1961, 1962 och 1965. År 1967 var fastigheten taxerad som annan fastighet. Lantmäteriet bedömde att det fång som skulle legaliseras var ogiltigt eftersom det enligt Riksarkivets besked rörde sig om en jordbruksfastighet och något förvärvstillstånd hade inte sökts i anledning härav. Någon anledning för Lantmäteriet att ifrågasätta uppgifterna från Riksarkivet fanns inte. Det är dessutom enda stället där de äldre uppgifterna finns att hämta. Efter detta besked har Riksarkivet i hovrätten ändrat sitt svar, den aktuella fastigheten var år 1965 taxerad som annan fastighet och inte jordbruksfastighet. Detta innebar att överlåtelsen som skedde 1965 genom ett köpekontrakt var giltig eftersom det inte krävs tillstånd för att förvärva fastighet med taxeringsnaturen annan fastighet.
Lantmäteriets bedömning
Lantmäteriets bedömning
Enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen skall staten ersätta skada som orsakats av fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet som staten svarar för.
Lantmäteriets utredning visar att Lantmäteriet handlat utifrån den information som erhållits från Riksarkivet och följt gällande lagstiftning vid legaliseringsförrättningen. Någon anledning att ifrågasätta Riksarkivets svar på den av Lantmäteriet ställda förfrågan föreligger inte. Någon försummelse från Lantmäteriets sida föreligger följaktligen inte.
Om JK skulle finna att det föreligger ett skadeståndsansvar för staten för den aktuella situationen bör således Lantmäteriet inte svara för skadeståndet.
Skadestånd för rättegångskostnader i fastighetsdomstol och hovrätt brukar vanligtvis godkännas av Lantmäteriet när myndigheten begått ett skadeståndsgrundande fel i en lantmäteriförrättning. Hänsyn tas till försäkringsersättning som betalats ut. Det yrkade skadeståndsbeloppet på 42 750 kr respektive 47 950 kr verkar vara i överkant med hänsyn taget till de belopp som på senare tid betalats ut av Lantmäteriet i motsvarande eller svårare skadeståndsärenden.
Enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) ska staten ersätta bl.a. ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet som staten svarar för. Lantmäteriets och domstols handläggning av och beslut i mål och ärenden avseende legalisering m.m. är sådan verksamhet.
Staten ansvarar skadeståndsrättsligt enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen i förhållande till den mot vilken myndighetsutövning riktar sig för samtliga involverade statliga myndigheters agerande. Bestämmelsen i 3 kap. 3 § skadeståndslagen enligt vilken staten också – om det finns särskilda skäl – ska ersätta ren förmögenhetsskada som vållas av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnar felaktiga upplysningar eller råd aktualiseras därmed inte i detta fall. En annan sak är att Justitiekanslern enligt 2 a § förordningen (1975:1345) med instruktion för Justitiekanslern beslutar vilken myndighet som ska ansvara för att ersättningsbelopp och kostnader för ombud i ärendet hos Justitiekanslern betalas ut till motparten.
Vad som ska anses utgöra fel eller försummelse vid myndighetsutövning – eller annorlunda uttryckt culpa eller oaktsamhet – ska vid handläggning i bl.a. domstol och centrala ämbetsverk bedömas utifrån en objektiv måttstock. Bedömningen bör alltså ha sin utgångspunkt i vad den enskilde har rätt att vänta sig vid en verksamhet av det aktuella slaget. I ärenden av ifrågavarande slag finns det skäl att ställa höga anspråk på noggrannhet såväl hos Lantmäteriet som hos domstolarna. Om det som i detta fall rör sig om en felaktig uppgift som typiskt sett kan vara av betydelse för den enskilde måste det i regel betraktas som vållande att man har försummat att med erforderlig noggrannhet kontrollera de underliggande handlingarnas innehåll. (Se t.ex. Bengtsson, Det allmännas ansvar enligt skadeståndslagen, s. 61 f.) Även om taxeringslängderna i detta fall har varit svårtydda ger utredningen likväl stöd för att en noggrann genomgång av dem gjorde det möjligt att avgöra hur fastigheten var taxerad. Justitiekanslern bedömer därför att Lantmäteriets beslut har grundats på en felaktig uppgift som har tillkommit genom en sådan försummelse som grundar skadeståndsansvar för staten.
För en rätt till ersättning krävs förutom att det har förekommit ett skadeståndsgrundande fel eller en försummelse att detta kan anses ha vållat eller annorlunda uttryckt direkt orsakat skada för den enskilde. Enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer gäller att det också ankommer på den som begär ersättning att styrka skadan och dess omfattning.
Det saknas skäl att anta annat än att om det redan hos Lantmäteriet hade framkommit att fastigheten även 1965 hade varit taxerad som annan fastighet RL:s ansökan om legalisering hade bifallits och att detta hade godtagits av JÅ m.fl. Något överklagande hade då inte blivit aktuellt. Mot denna bakgrund bör de rättegångskostnader som har uppkommit för parterna å ömse sidor i domstolsprocessen och som kan bedömas ha varit skäligen påkallade för att tillvarata partens rätt anses utgör sådana merkostnader som är en direkt följd av den här konstaterade försummelsen.
RL:s yrkande avser ombudskostnader i såväl tingsrätt som hovrätt. Kostnaderna får anses ha varit skäligen påkallade för att tillvarata hans rätt. RL:s skadeståndsyrkande ska därmed bifallas. Yrkandet om ersättning för ombudskostnader i ärendet här är skäligt och godtas.
Av JÅ:s m.fl. skadeståndsyrkande avser 38 750 kr ersättning för ombudskostnader i hovrätten. Justitiekanslern bedömer att dessa kostnader får anses ha varit skäligen påkallade för att tillvarata deras rätt. Resterande delen av yrkandet avser inte kostnader som har uppkommit i domstolsprocessen. Yrkandet i den delen ska således avslås. Det saknas skäl att bifalla ränteyrkandet på annat sätt än som framgår av 4 § tredje stycket räntelagen (1975:635), dvs. från trettio dagar efter det att kravet framställdes. JÅ:s m.fl. har därmed inte fullt ut vunnit framgång i ärendet här. Justitiekanslern bedömer dock att yrkandet om ersättning för ombudskostnader ändå kan godtas.
Som Riksarkivet har anfört ankommer det inte på Riksarkivet att rätta eller korrigera uppgifter i arkiven eller att bedöma hur uppgifterna ska tolkas rättsligt. Om innehållet i arkiven är otydligt eller svårtolkat kan det således endast anses ingå i Riksarkivets uppgifter att hålla arkivhandlingarna tillgängliga för, som i detta fall, Lantmäteriet. Om Riksarkivet emellertid på en direkt förfrågan lämnar en entydig uppgift om arkivens innehåll till en annan myndighet måste däremot Riksarkivet också ansvara för att uppgiften är korrekt. I ärendet har inte annat framkommit än att uppgiften till Lantmäteriet var entydigt utformad, att Riksarkivet i samband med att uppgiften lämnades till Lantmäteriet inte angav att den var osäker och att man inte heller bifogade utdrag ur arkiven. Under sådana omständigheter bör Riksarkivet åläggas att svara för de beslutade skadeståndsbeloppen och ombudskostnaderna.